Wie alles wil horen, moet veel lopen jimmiïÊ&m KUNST CULTUUR Opruimen archief levert nieuwe bundel Springer op Helder en bezield Loud and Proud LEIDSE BLUES Ronald Snijders wint het publiek voor zich Ode aan alle dappere meisjes ,orter'- R9 Minder groots jubileum Jostiband man krijgt izenveer idam - De schrijver en li- jrcriticus Michael Zee- eeft de Gouden Ganzen- )02 gewonnen. De prijs jaarlijks toegekend aan ïderlander die een be- ke bijdrage heeft geleverd Nederlandse, geschre- Ituur. Zeeman schrijft 980 in tal van dag- en laden over kunst en lite- filosofie en cultuurpoli- oor de VPRO-televisie hij een programma over 06) lur. Daarnaast schrijft c in verhalend proza, poë- essays. Dit jaar verschijnt 11 n hand de roman 'De tsenist Pete dens overleden i - De in Londen geboren <9 list Pete Bardens, die in '0j n '60 en '70 met tal van 54j eden uit de popmuziek 286is afgelopen week in de 33| gde Staten overleden. 9 ly Davies, de latere voor- 22t m de Kinks, speelde Bar- 3° de Blues Messengers; id Stewart in Shotgun Ex- met Van Morrison in 3; en met Mick Fleetwood 8) sr Green, de latere op- s van Fleetwood Mack, in 7 !p Cheynes. In 1972 Bardens zijn eigen band 13 op. Zes jaar later ging hij i i de jaren '90 trad de key- '8! peler op met zijn band 4; 16; «iaie Oscar ert Redford y mills - Robert Redford ^geëerd met een speciale Hij krijgt het eerbetoon werk als acteur, regis- oducent en als oprich- het Sundance Filmfesti- 64-jarige Redford kreeg ook al een Oscar voor n Ordinary People'. De Oscar wordt hem op 24 4 overhandigd tijdens het 4)scarevenement in Holly- 6! Tobback -voorzitter - De in eigen land zeer Ie Belgische politicus 59Ïobback is dit jaar voor de AKO - Literatuur oud-minister, oud er van de SP (de sociaal- itische partij in Vlaan- jen huidig burgemeester iven beoordeelt de in- jen samen met drie Ne- fse en twee Vlaamse re- maandag 28 JANUARI 2002 door Theo de With leiden - Een paar jaar geleden was hij gastdocent aan de Uni versiteit Leiden. Schrijver-diplo maat F. Springer was vrijdag middag op uitnodiging van de Werkgroep Indisch-Nederlandse Letterkunde terug om zijn ze ventigste verjaardag te vieren. Bij die gelegenheid werd ook zijn nieuwste bundel ten doop gehouden. Dit boek met de titel 'Allemaal gelogen; de herinnering als mooi verhaal' bevat columns, voordrachten en vergeten ver halen van Springer. Samensteller Liesbeth Dolk maakt duidelijk dat de bundel is ontstaan, omdat de Haagse schrijver zijn persoonlijke ar chief besloot op te ruimen. Zij stond hem bij. „Drie jaar geleden zijn we be gonnen om in wekelijkse sessies laatje voor laatje te openen in zijn studeerkamer. Na een jaar hadden we nog niet de helft ge had en stond ook de kelder nog vol met dozen." Voor de bundel is een strenge selectie gemaakt. „Zijn eerste verhaal dat hij als 14-jarige schreef over Cowboy X, heeft het niet gehaald", vertelt Dolk. Het meeste werk van Springer heeft betrekking op zijn diplo matieke carrière. Als diplomaat vertegenwoordigde hij Neder land ruim dertig jaar lang in de verste uithoeken van de wereld. Toch deelt de Leidse literatuur wetenschapper Peter van Zon neveld hem in bij de Indische letteren. „Zijn oeuvre is welis waar kosmopolitisch, maar In- dië duikt steeds opnieuw op." Wetenschapscollega's uit Nij megen en Amsterdam hielden vrijdag ook een betoog over Springers werk. De schrijver zelf heeft echter weinig op met zo'n academi sche benadering van zijn boe ken. „Ik moet die man zelf ook eens goed gaan lezen", was zijn eerste reactie. „Ik wil gewoon een verhaal ver tellen. Zonder dubbele bodems. Die moeten de wetenschappers maar opsporen. Een goed ver haal vertellen is al moeilijk ge noeg", aldus Springer. Enorm aanbod op International Jazzin' i2< in qa! r°' bless op tpop if - De Britse dance- Se Faithless is dit jaar een i publiekstrekkers op het "'tival Pinkpop, op zondag Faithless verzorgt waarschijnlijk het afslui- Jiptreden op de tweede n het driedaagse festival, inkpop komt de groep Cnog naar Ahoy' in De complete lijst ids die optreden tijdens |p wordt op 19 februari gemaakt. muziek recensie Herman Joustra Concert: International Jazzin' Leiden Gezien: 26/1, Stadsgehoorzaal, Leiden Pufpuf, trappetje op, trappetje af, zaal in, zaal uit. Wie alles wil horen, moet heel wat lopen. In ternational Jazzin' in de Stads gehoorzaal, een van de grootste klappers van de Leidse Blues- en Jazzweek heeft nu eenmaal een enorm aanbod aan muziek. Vooruit, maar eens een poging gewaagd. Eerst maar een beetje sfeer proeven in de grote zaal. SHAPE staat daar te spelen, de big band van NAVO-militairen. Goeie, swing. Hele goeie swing zelfs. Maar dat valt de meesten niet op. Het is het begin van de avond. Het publiek moet nog warmdraaien. Niemand die een dansje waagt. Dan even naar boven, waar Lisa Otey optreedt. Charmante pia niste en zangeres uit Tucson, Arizona. .Ze zingt over ene 'Crazy Harry'. Op de basdrum van de slagwerker staat een kreet van Frank Zappa: 'Jazz is not dead, it just smells funny'. Kan zijn, kan zijn, maar met jazz heeft het meeste werk van Otey niet veel van doen. Blues, ja. En boogie woogie. Opzwe pend ook. Jammer alleen, dat Otey qua timing nog wel eens een steekje laat vallen. Niet al haar loopjes komen even lekker uit. Misschien dat ook zij nog moet warmdraaien. Nog even wat nootjes meepik ken van SHAPE dan maar. En jawel, daar komt 'In the mood' van Glenn Miller de gang op waaien. Maar de stemming, die zit er in de grote zaal nog niet echt in. Even verderop kijken dan maar. De Cuban Experien ce. Hopsa. Hier zit de stemming er wel in. Opzwepende Cu baanse klanken. Van de instru mentalisten wel te verstaan. Want de zanger pakt iets te veel verkeerde noten. Oei, dat doet pijn aan de oren. Fidel zou er zijn sigaar van inslikken. Dus maar even doorgelopen naar de winnaar van de Jazz Award. Luisteren naar de Bulgaarse pianist Dimitar Bodurov. Knap hoor, heel knap. Maar als hij al leen in zijn spel opgaat, komt dat niet goed over. Beetje en thousiaster graag. SHAPE speelt ondertussen vro lijk door in de grote zaal. 'Fun ny Valentine' in een latin-uit- voering. En zie, de zaal mag dan nog half leeg zijn. het bal kon is inmiddels al behoorlijk gevuld. Weer even naar Otey. Tien minuten wachten helaas, want het zaaltje is bomvol. En bloedheet, zo blijkt eenmaal binnen. Otey is inmiddels ook op stoom gekomen. En ze be trekt het publiek bij haar optre den. Praatje hier, praatje daar. En of ze even willen meezingen. Dat doen ze uit volle borst. Weer naar beneden. Naar de hoofdact van de avond. De Soul Catchers in de grote zaal. Boem, dat is meteen een lekke re binnenkomer. Soul en funk van de bovenste plank. En dan, na een paar minuten komt er een zangeres het podium op. Allemensen, wat heeft die meid een strot! Het lijkt Joyce Kenne dy wel, van Mothers Finest. Een stem waar ze ramen mee uit de sponningen kan zingen. De zaal meteen plat. Dan komt Mr. Green. Ook een ruige strot, maar net iets te veel haantjes gedrag. Soms een tikkeltje te stoer, dan weer te aanstellerig. Oh, wat valt hij graag op. Je staat niet in je eentje meneer, er staat een hele band te spelen! Weer naar boven. De Bimbo Box Blues Band. Juist. Simpel doch doeltreffend. Blues van al le franje ontdaan. Recht voor z'n raap. Zo horen we het graag. Iets verderop begint Louis van Dijk aan zijn optre den. Met dochter Selma. Louis, het is meteen duidelijk, is en blijft een virtuoos. Alsof het hem geen moeite kost, zo vlie gen zijn vingers over de toetsen. Leuke titel ook van een num mer: De 'Het zal je kind maar wezen/op een mooie pinkster dag blues'. Jammer alleen dat de viool van Selma niet goed is versterkt. Die is nauwelijks te horen. Haar stem wel. Mooi warm. Dik in orde. Beneden spelen de Young Sina tra's. Verrassend. Jonge kerels, met het oude swinggevoel. En de stem van de zanger lijkt aan genaam veel op die van Sinatra. Een ruige strot, maar net iets te veel haantjesgedrag, deze Mr. Green van de Soul Catchers. Foto: Taco van der Eb Minder geschoold dat wel, niet overal even vast. Maar toch, prettig om naar te luisteren. Nog even naar de grote zaal. De Soul Catchers stampen maar door. Mr. Green staat nu in de zaal. Hangt opdringerig tegen een dame aan. Toeval of niet: die zaal is al weer iets leger. Steeds meer mensen gaan naar huis. Een dikke vijf uur muziek is ook wel erg veel. muziek recensie Ken Vos Concert: Ronald Snijders Band. Gezien: 27/1, de Waag, Leiden. Fluitist, componist en publicist Ronald Snijders is al vijfentwin tig jaar een bijzondere figuur in de Nederlandse jazzwereld. Al die tijd bracht hij zelf zijn pla ten uit en zette telkens weer een project op om de Suri naamse muziek in een nieuwe context te plaatsen. Zijn laatste programma heet 'Projeto Subraz' waarin de kas- eko, kawina en de paramaribop gekoppeld worden aan Brazili aanse ritmes. De ratelende sna- redrum van de kaseko, met de accenten op de eerste tel, heeft dan ook veel overeenkomsten met de evenzeer haast martiale percussiepatronen van de sam ba. Om die zware ritmes een beetje doorzichtig en swingend te maken, is een goede drum mer nodig en die had Snijders in Eddy Veldman. Veldman was grotendeels verantwoordelijk voor de ritmische spanning, daarbij soms competent ge steund door twee jonge nichtjes van de fluitist, Cherish en Chantal Snijders op de kawina- drum en andere percussie. Het concert had in het begin vooral een Braziliaans karakter waarbij vooral Snijders' 'Tema para Milton, opgedragen aan Milton Nascimento, opvallend goed de lichtvoetige en toch funky aard van de meer ge avanceerde Braziliaanse mu ziek benaderde. Snijders' com posities variëren sterk in com plexiteit, maar de muziek heb ben altijd een dansbaar ritme, ook in de meer op de pop ge oriënteerde stukken, zoals het pittige 'Metro Funk. muziek recensie Maarten Baanders Loud and Proud, m.m.v Paige 5$ix Gezien 27/1, Lutherse kerk, Leiden. tmisch geklap en swin- "bewegingen nam het pu- ;istermiddag in de Lu- kerk afscheid van de Blues Jazzweek 2002. nummers lang liet de i' jroep Loud and Proud d gevulde zaal genieten lar stevige, volle sound. |bbliek liet zich graag op 'juw nemen. wilde dit koor niet voor- en. Het ging om de mu- Jaar doordat er zo opval- verstaanbaar gezongen kon de godsdienstige ig van de teksten nie- ontgaan, ook al werd die ;rpakt in een bloemrijke £n gebroken ziel was als -Iherf die in het huis van tenbakker weer vastge- con worden. En het li- van een mens leek op Jbouw, al was het niet mensenhand gemaakt. Jjk uniek was 'Operator', öspelnummer met een g, gericht tot de telefo- n de centrale die het ver- 'freeg door te verbinden tus, zodat die kon helpen 2i kele dagelijkse zorgen. een komisch nummer, jid voor de ontspannen '^en leden van Loud and traden afwisselend naar 'i ils solist. Terwijl het koor Loud and Proud zingt opvallend verstaanbaar, zodat de godsdienstige strekking van de teksten niemand kan ontgaan. Foto: Eric Taal zich op zo'n moment in zacht geneurie terugtrok, zette de so fist zijn partij helder en bezield in en even later barstte het koor open in een extravert stemge luid. Het repertoire was rijk. Naast pure gospel waren er ele menten van blues, pop en soul te horen. Vlotte, uitgelaten nummers werden afgewisseld met introverte, maar toch hart verscheurende ballads. Soms werd de felle stijl van Aretha Franklin benaderd of de lichte, vlotte sfeer van Paul Simon. In één nummer werd de tekst van ver gehaald: 'Your Children' was poëzie van de Libanese dichter Khalil Gibran en had een universele inhoud. Als gast trad de zangeres Paige Dedeaux op. Met The Original USA Gospel Singers had ze net een toernee door Europa afge sloten. Ze wilde de resterende dagen in Nederland met diverse gospelgroepen optreden. Met ingehouden stem bracht ze haar nummers op temperatuur, zacht omlijst door het koor, waarna ze geleidelijk en met grote beheersing een felle exta tische klank opbouwde. Een- afsluiting van de Leidse Blues Jazzweek die er zijn mocht. jeugdtheater recensie Paulien Koopmans Voorstelling: 'Meisje Meisje', door Theater a la Carte. Tekst: Marco Schneiders. Spel: Ingeborg van Overbeeke, Marco Schneiders, Welmoed de Graaf, Henk-Jan Wijnhold. Gezien: 27/1, LAKtheater, Leiden. Personages uit sprookjes zijn stereotypen. Prinsessen hebben vaak golvende blonde lokken en roze baljurken van zijde, flu weel en wolken tule. Ze worden snel bang en doen hulpeloos. Dient zich ergens een gevaar aan, dan gillen ze om hulp. De redder in nood is altijd een knappe en dappere ridder of prins. In een handomdraai ver slaat hij monsters en vijanden en mag vervolgens de prinses zoenen of met haar trouwen. De prinses en de ridder uit de voorstelling 'Meisje Meisje', ge speeld door het Utrechtse The ater a la Carte, presenteren zich eerst op deze manier. In het stuk, dat oorspronkelijk ter ge legenheid van de kinderboe kenweek 2000 werd geschreven, wordt het land van prinses Meisje Meisje geteisterd door een draak en ridder Balderik moet het ondier verslaan om haar de hand te kunnen vragen. In een kleurrijk decor met een kasteel dat is opgebouwd uit (sprookjes)boeken, wisselen spel en muziek elkaar af. Daar bij lopen verschillende verhaal lijnen door elkaar heen. Het sprookje van Meisje Meisje en ridder Balderik wordt 'live' op het toneel geschreven door de schrijver L. Pennekroon. Als de ze nogal stijve dame ziek wordt (de schrijversziekte veroorzaakt door te weinig daglicht en een onregelmatig leven) nemen Meisje Meisje en Balderik het verhaal in eigen hand, onder het mom van 'Een goed boek schrijft zichzelf. Het lijkt aanvankelijk een saaie voorstelling te worden, maar al snel volgt een verrassing. De jongen-meisje-rollen worden omgedraaid. De bijzonder over tuigend en vooral komisch ge speelde Balderik (Marco Schneiders) blijkt een bangerik die het liefst wegrent voor het gevaar. Hij schrikt van enge ge luiden, is bang in het donker en grijpt ieder wissewasje aan om Meisje Meisje voor te stellen te rug te keren naar het kasteel. De prinses (Ingeborg van Over beeke) ondergaat een ware me tamorfose. Van onnozel, lief meisje, wordt ze een stoere en dappere meid, al heeft ze dan geen zwaard, maar een speld als wapen. Zij neemt de leiding op de tocht naar de draak. En zij is ook degene die uiteindelijk een allesbepalende slimme list verzint om de draak te. kunnen weerstaan. Hoewel de muzikale kwaliteiten van deze voorstelling te wensen overlaten, de zangpartijen van vooral Meisje Meisje en Balde rik zijn niet helemaal zuiver, heeft het verhaal een bijzonde re wending. 'Meisje Meisje' is daarmee een ode aan alle dap pere meisjes. Desondanks klonk de band nogal zwaar in de Waag, omdat alles onnodig hard werd ver sterkt en daardoor de dynamiek beperkt werd. Het meest te lij den van het geluid had pianist Robin van Geerke die het blik kerige geluid van de versterkte piano moest overwinnen met een aantal goed opgebouwde soli. Er werd trouwens veel ge soleerd, soms te lang, niet al leen door Snijders die het mooiste voor het laatst bewaar de, namelijk in het Indiaas ge- inspireerde 'Tabla' met een functioneel gebruik van stem banden en valse lucht. Ook veel soloruimte kreeg Franklin Ce- asar - op de saxen en een enke le maal op de fluit. Op sopraan sax vormde hij een mooie aan vulling op de fluit van Snijders, maar zijn tenorspel werd ge handicapt door een schelle ver sterking. In de loop van het concert kre gen steeds meer Surinaamse elementen, de kaseko, de kawi na, maar ook de Indiaanse wor tels de aandacht. De enige mu zikant zonder Surinaamse roots, basgitarist Randy Winter- dal, trad nauwelijks op de voor grond, maar vormde een effici ent en puntig anker ten opzich te van het soms drukke spel voor en achter hem. Het kostte de altijd goedge mutst ogende en vlot presente rende Snijders enige overre dingskracht om een deel van het publiek te laten dansen, maar aan het einde van het concert had hij toch het publiek zodanig voor zich gewonnen dat al snel om een toegift werd gevraagd. Het blijft echter vreemd dat na een kwart eeuw beschavingswerk van Snijders en enkele anderen de Suri naamse inbreng in de Neder landse jazz beperkt blijft tot het werk van een handjevol Suri naamse musici. door Theo de With zwammerdam - De Jostiband viert het 35-jarig betsaan don derdag 25 april met een jubile umconcert in muziekcentrum Vredenburg in Utrecht. Het plan van het orkest van verstandelijk gehandicapten uit Zwammer dam om samen met het Metro- pole Orkest een concert te geven in Ahoy' is voor de tweede keer uitgesteld, vorig jaar door ziekte van dirigent Wim Brussen uit Alphen aan den Rijn. Het is nu de NCRV die heeft be sloten het concert op 25 april in Ahoy' niet te laten doorgaan. Deze omroep zou het gala op televisie uitzenden. De Josti band heeft een deal met de NCRV om elk jaar een program ma te maken. De contracten met het Metropole Orkest en andere deelnemende artiesten bleken echter niet meer op tijd rond te krijgen, m „We zijn nu in overleg met alle betrokkenen om een nieuwe da tum in het najaar te vinden", meldt Sipke Dijkstra van de NCRV. De leiding van de Josti band had echter geen zin zolang te wachten. „Wij wilden gewoon een jubileumconcert geven", zegt Lyan Verburg uit Bodegra ven, de tweede orkesdeider. „Ik ben gaan rondbellen en toen bleken we op 25 april in Vreden burg terecht te kunnen. Dat was mooi, want die datum hadden wel al bekendgemaakt." Verburg meldt dat in elk geval pianist Gregor Bak van de partij is. „Er zijn minder toeters en bellen dan wanneer er tv-opna- men worden gemaakt, maar voor de leden van de Jostiband maakt dat niet uit. Die willen ge woon lekker muziek maken."

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 2002 | | pagina 17