GELOOF SAMENLEVING Herdenking dominee King valt in het water Club Astrid over idolen en ikonen r Massale bijeenkomst om tempelbouw af te dwingen KUNST CULTUUR Gewone mensen Lonen SOW-predikanten in 2005 gelijl Van der Zanden en dj maken trendy cabaret Peperduur naakt Helmond toch maar naar binnen Spectaculair feest van: percussie- en dansgroi Film 'Stille Nacht' geïnspireerd op Utrechtse serieverkrachter new Delhi/AP - Tienduizenden hindoe- kluizenaars en andere fervente hindoe nationalisten zijn gisteren in de Indiase hoofdstad New Delhi bijeengekomen om premier Atal Bihari Vajpayee ervan te overtuigen dat zijn regering toestemming moet geven voor de bouw van een hin doe-tempel op de plaats van een ver woeste zestiende-eeuwse moskee. De tempel moet verrijzen in Ayodhya in de deelstaat Uttar Pradesh. Zaterdag kwamen de tienduizenden hin doe-nationalisten uit Ayodhya in New Delhi aan na een mars van vijf dagen. In 1992 verwoestten duizenden hindoe nationalisten de Babri-moskee in Ayod hya. Daarop braken gewelddadigheden uit tussen hindoes en moslims die in heel India aan 2.000 mensen het leven kost- tent. Hindoe-leiders beweren dat de moskee in Ayodhya door Mogol-heersers is gebouwd nadat deze een oeroude hin doe-tempel hadden verwoest. Miljoenen hindoes vereren de grond als de geboor teplaats van de oppergod Ram en willen er een majestueuze tempel bouwen. De organisatoren van de campagne heb ben gezegd dat de bouw van de tempel op 12 maart van start zal gaan. Een dele gatie van de nationalisten had gisteren een onderhoud van drie uur met premier Vajpayee. De regering-Vajpayee heeft ge zegd dat er niets mag gebeuren met de betwiste grond totdat India's Hoogge rechtshof. dat een groot aantal zaken in behandeling heeft met betrekking tot het conflict, tot een vonnis is gekomen. Als dat vonnis er op 12 maart nog niet is. dan moeten de nationalisten geduld betrach ten. aldus Vajpayee, die eerder had be loofd er zorg voor te dragen dat het bitte re religieuze dispuut voor 12 maart zou zijn opgelost. Asdhok Singhal van de Vishwa Hindu Pa rishad (VHP) zei gisteren nog eens na drukkelijk dat de bouw van de tempel op 12 maart hoe dan ook van start zal gaan. De VHP weigert gehoor te geven aan Vaj- payees oproep om het netelige conflict tijdelijk te laten rusten. „Als het tot een confrontatie met de regering komt. zijn wij er klaar voor", aldus de VHP. Op de plaats waar de nieuwe tempel moet komen staat nu een noodtempel die in 1992 is gebouwd door hindoe-be togers en op gerechtelijk bevel wordt be waakt door honderden politieagenten. Het begin van de bouw kan leiden tot een dramatische en mogelijk geweldda dige confrontatie tussen moslims en hin does en zal naar verwachting leiden tot problemen binnen de regering. De partij van Vajpayee wordt namelijk gezien als een bondgenoot van de VHP. preek recensie Silvan Schoonhoven Pastoor Van Leeuwen. Agathakerk in Lisse, zondag 11.00 uur door Jan Willem Korpelshoek utrecht - De predikanten van de drie Samen-op-Wegkerken krij gen per januari 2005 een geza menlijk arbeidsvoorwaarden pakket dat de verschillende re gelingen vervangt die de Her vormde, Gereformeerde en Lu therse Kerken nu hanteren. P. Eenshuistra, hoofd bureau pre dikanten van de SoW-kerken, zegt dit in het jongste nummer van het SoW-orgaan Kerkinfor matie. Het gezamenlijk arbeidsvoor waardenpakket bevat onder meer regelingen over het salaris, het pensioen en de gratificaties. De salarisregeling is al klaar. Be langrijkste verandering daarin is dat iedere predikant straks een basisloon krijgt met daar boven op een periodiek per dienstjaar. In de huidige regelingen ont vangen de predikanten perio dieken naar leeftijd. Voordeel van de nieuwe regeling is volgens Eenshuistra dat de leeftijd van de predikanten niet langer bepalend is voor hun kosten. Hierdoor kan de mobili teit van de predikanten t< men. Nu is het zo dat oi predikanten minder kans ken dan jongere collega' van gemeente te veran< omdat ze relatief duur zijn. De gezamenlijke synode SoW-kerken gaf al in 19! dracht voor een snelle gi schakeling van de hervormt gereformeerde predikant! rissen. De drie kerken telli men ongeveer 2400 gemi predikanten, van wie 41 deeltijd. leiden - Op een bank aan het Leidse Stadhuisplein staan twee mannen. De een houdt een speech, de ander houdt een para plu boven het hoofd van de spre ker. Daaromheen staat een multi cultureel gezelschap van vijftien personen, terwijl vier agenten, schuilend onder een afdak, een oogje in het zeil houden. Het Leidse Anti-oorlogscomité her dacht afgelopen zaterdagmiddag met een vredesdemonstratie do minee Martin Luther King. Herman de Tollenaar, een van de organisatoren, verwelkomt de demonstranten. Hij heeft een blauwe muts half op zijn hoofd en valt door een stevige wind vlaag bijna van de bank af. Op deze regenachtige middag heb ben slechts rijfden mensen ge hoor gegeven aan de oproep om te komen demonstreren. Er zijn leden van het comité in Rotterdam om te demonstreren tegen het fascisme van de Ne derlandse Volksunie. Mede daardoor valt de opkomst wat tegen. De Tollenaar introdu ceert, na enkele inleidende woorden, de eerste spreker die is uitgenodigd, antropoloog en publicist Dr. J.P. Feddema. Feddema bespreekt de huidige situatie in de wereld na 11 sep tember. Wat zou King zeggen van de bombardementen van de Verenigde Staten? „We kun nen ons niet veroorloven de god van de haat te aanbidden. King legde niet de nadruk op de goe de bedoelingen, zoals politici meestal doen, nee hij legde de nadruk op de middelen. We moeten lijden aanvaarden zon der wraak te nemen, zonder met geweld terug te slaan." Fedde- Slechts een man of vijftien kwam opdagen op de herdenking van Martin Luther King. Foto: Hielco Kuipers ma neemt King als voorbeeld van iemand die stond voor recht en vrede met een zielekracht die grote impact had. Geweldloos heid is het juiste middel, waar-' door het meeste bereikt wordt, is de conclusie van de antropo loog. Tijdens de toespraken loopt het winkelend publiek rustig door over de markt en niemand lijkt zich te bekommeren om de groep vredesactivisten. De flyers die worden uitgedeeld vinden nauwelijks aftrek Slechts een enkele voorbijganger blijft even staan om de teksten van de spandoeken te lezen. Dan be stijgt de derde spreker het geïm proviseerde spreekgestoelte, Paul Day. Day, lijsttrekker van de SP, ziet in King een voorbeeld om door te gaan met actievoeren voor de vrede. „Dan moeten de 'hoge heren' wel luisteren. Only peace can drive out war." Na de laatste spreker begeleidt de politie de kleine groep op weg naar het verzetsmonument bij molen de Valk Het grote gele spandoek gaat voorop en wordt soms door de wind bijna uit de handen geblazen. De actievoer ders scanderen 'voor de wede van Martin Luther King' terwijl een fietser op de Breestraat schreeuwt 'goed hoor!' Het ge zicht van King op de poster wordt door de regen bijna on herkenbaar. De vredesdemon- stranten zingen: "We shall over come". Als het stoepkrijt met de aan kondiging van de demonstratie door de regen is weggespoeld op het Stadhuisplein, komen de strijders voor vrede drijfnat aan bij het verzetsmonument. De organisator bedankt de deelne mers en geeft een overzicht van de volgende demonstraties. De Lissesse Agathakerk doet met zijn rode bak stenen en mozaiekjes van binnen wel wat den ken aan een treinstation uit de negentiende eeuw. Het is er in elk geval net zo koud. In dikke jassen nemen de kerkgangers plaats in de veel te krappe houten ban ken. De eucharistie viering met pastoor Van Leeuwen en diaken Nieraad be looft een dienst te worden met alles er op en eraan: misdie- naartjes, een rokend wierookvat en le vensgrote kaarsen. De temperatuur is laag, maar de de baksteenrode 'Aga tha' gloeit op met een warm licht. Het gebouw heeft jaren lang in de steigers gestaan, maar de restauratie is nu bij na klaar. Op een enorme thermome ter. die buiten de kerk in de grond staat geprikt, is het aangroeien van de miljoenen te volgen. PREEKT Het kwik staat deze zondag op zes en een half miljoen. Pastoor Van Leeuwen, gehuld in een bleekgroe ne kazuifel staat voor een bomvolle kerk. De voorganger oogt streng maar vriendelijk, ja zelfs wat weemoedig als hij door zijn bril de parochie aankijkt. Zijn blik lijkt wel op die van een roofvo gel: met zijn doordringende ogen en beheerste stemgeluid raakt hij de aandacht van dé kerk gangers geen moment kwijt. Zijn grijze haar zit in een onberispelijke scheiding en zelden gaat zijn gezicht uit de plooi. Behoeft een woord o zin een nadruk, dan gaan de wenkbrauwen a fractie omhoog of de ineengeslagen handen e moment uiteen. Va Leeuwen is niet ie mand die worstelt i zijn stof of die het moet hebben van voorlezen van een blaadje. Hij staat er boven en glijdt noo over zijn woorden t Onderwerp van de overweging zijn de kende vissers langs het meer van Galde die vissers van mei sen werden. Van Leeuwen hamert e dat Jezus gewone, ledaagse figuren or zich heen verzame „En dat vind ik nor het prachtige aan geloof galmt de e tronisch versterkte stem van Van Leei wen door de Agath „Dat die Jezus, die toch alles in een handomdraai kan doen; die gewoon stap kan zetten en loopt over de zee; I J G E R S maar een woord hi te spreken en de storm zwijgt: en de mensen hoeven mi een slip van zijn mantel aan te raken en ze zij genezen van een ongeneeslijke ziekte: dat die zus gewone mensen uitzoekt." Van Leeuwen spreekt netjes, een beetje plech statig. Nooit verliest de pastoor de controle o zijn stem, ook niet als hij aan elk van de honc den parochianen de hostie uitreikt met een b fluisterend 'Het lichaam van Christus. Het li- F chaam van Christus. Het lichaam van Christuls theater recensie Wijnand Zeilstra Voorstelling: 'Coole snelle jongen met èen zachte bruine vacht', Leon van der Zanden. Muziek: dj Michiel van Kampen. Gezien: 26/1. Kapelzaal Leiden. Hij staat met flair op het podi um. Nieuwkomer Leon van der Zanden popelt om een plaats in het cabaretwereldje te verove ren. Zijn zichtbare zelfvertrou wen ontleent hij aan enkele klei nere cabaretprijzen (op bijvoor beeld festivals in Eindhoven en Zwolle) die hij in de wacht heeft gesleept Dus hoe gaat dat? Er moet een avondvullend pro gramma komen. Daarvan liet hij zaterdag in Leiden alvast een voorproefje zien. Over de voorstelling in wording kan dus nog niet veel gezegd worden. Wel valt zijn enorme beweeglijkheid op het podium op. Steeds onderstreept of ver duidelijkt hij zijn beweringen met loopjes of kleine dansjes. Dat wordt ondersteund door muziekfragmenten op cd of langspeelplaat. Op dat punt brengt Van der Zanden iets nieuws: hij laat zich assisteren door een dj die naast hem op het podium geregeld met zijn geluidsmateriaal aan de slag gaat Het geheel oogt en klinkt dus heel trendy. Of Van der Zanden ook iets te vertellen heeft, zal moeten blij ken als zijn voorstelling echt af is. Naar zijn zeggen is hij de zoon van een zwarte moeder en een witte vader uit Helmond. Vrij lang gaat hij in op de daar actieve 'gangs'. Het gedrag van de kakkers, nerds, gabbers en hoe ze ook allemaal mogen he ten, typeert hij aardig. Hij com bineert dit met zijn eigen zoek tocht naar een geschikte 'attitu de', want zo schijn je het aanne men van een bepaald sociaal gedrag aan te moeten geven. De bedoeling van al die inhou delijk vederlichte verhalen blijft vaag. De absurditeit ervan doet vermoeden dat Van der Zanden goed naar Hans Teeuwen heeft gekeken. Omgekeerd schijnt Hans Teeuwen over Van der Zanden gezegd te hebben: 'Ik geloof in jou'. Nou, dat belooft wat, zullen we maar denken. In Club Astrid wordt gerepeteerd door de plaatselijke dansmariekes. Foto: Phile Deprez helmond/cpd - Helmond heeft het beeld Aglaïa van de Franse beeldhouwer Aristide Maillol uit het Kasteelpark getakeld en on dergebracht in het nieuwe Bo- scotondo-museum. Het bron zen naakt, dat was verzekerd voor 135.000 euro, blijkt bijna een miljoen euro waard. Een Helmondse 'kunstliefheb ber' wees de gemeente er on langs op dat men wellicht wat beter op Aglaïa zou moeten pas sen. Het internationale veiling huis Christie's werd ingescha keld en bevestigde de taxatie van deze kunstkenner. Aglaïa stond al 46 jaar in de kas teeltuin. Het beeld werd in 1955 aan de gemeente geschonken toen P. Fentener van Vlissingen terugtrad als directeur van de Vlisco. Aglaïa verbeeldt een van de drie gratiën uit de Griekse mythologie. Maillol is een van de bekendste beeldhouwers uit het begin van de twintigste eeuw. door Theo de With leiden - Het mag geen première heten, want 'Club Astrid' is vorig jaar al in België gespeeld. De eerste voorstelling in Nederland is donderdag in de Leidse Schouwburg. Theaterdirecteur Bart van Mossel is er lyrisch over. „Het is geen gemakkelijk amusement, maar wel indruk wekkend theater." 'Club Astrid' is de naam van een meisjestum- en danslokaal in een Belgisch dorpje. Het ge bouwtje is vernoemd naar de voormalige koningin, die net als prinses Diana verongelukt is. De voorstelling gaat dan ook over ikonen eri idolen. Naast Lady Di passeren onder anderen Ma donna en Jezus de revue. „Het is een heel persoonlijke voorstel ling van Lies Pauwels", weet Van Mossel. „Ze heeft er veel van haar jeugd in verwerkt." Lies Pauwels is de dochter van de oprichter van theaterwerk plaats Victoria in Gent. Ze speel de als actrice al in diverse pro ducties. Met 'Club Astrid' maakt ze haar regiedebuut. Van Mos sel: „Victoria maakt interessante dingen. Het is een broedplaats van talent. Vernieuwing van the ater is een van de speerpunten van de groep. In het verleden heeft Victoria bijvoorbeeld een voorstelling gespeeld in een botsautotent en daarmee wist ze een nieuw publiek te bereiken." 'Club Astrid' wordt wel in tradi tionele theaters gespeeld. Acht acteurs en dansers werken er aan mee. Ze nemen plaats aan théafér recensie Maarten Baanders Voorstelling: 'Percussions et danses de Guinée' door Wofa. Gezien: 26/1 Leidse Schouwburg. Donkere dreunen op grote trommels, ratelend snelle tikken op koebellen en uitgeholde stukken hout, fel sissende ram melaars. Ritmes en tegenritmes razen knetterend rond. Mannen en vrouwen zingen en joelen met hun lichte en schelle stem men. Danseressen laten soepele golven door hun lichamen gaan. Hun armen schieten feller uit dan de vlammen van een uit slaande brand. Er wordt gela chen, veel en uitbundig. Het optreden dat de Guinese percussie- en dansgroep Wofa in de Leidse schouwburg gaf, was niet alleen indrukwekkend door het geweldige ritmegevoel van de leden, het was ook een spectaculair feest. De meest ver bazingwekkende prestaties le verden ze, de moeilijkste ritmes werden met een ongelooflijke vaart en exact gelijk gespeeld en toch werd de sfeer getekend door ongedwongenheid. Een woeste stroom van energie werd op gang gebracht. Het was of de danseressen hun lichamen in die stroom gooiden en ei hun wilde dansbeweging! meegesleept werden. HetLei volledige overgave en tocfy e< slapte hun beheersing geei ment. De percussionisten den ook moeilijk stilst! combineerden hun spel matig met hurksprongen dere stunts. Het was pracl zien hoe ieder zijn eigen speelde en daarmee zijn bi ge leverde aan een ingi en machtig geheel van rij En als de vrouwen de drui hanteerden, konden ze di zonder er mooi gestrooi bij te bewegen. Het was opvallend hoevei, strumenten er gebruikt we De xylofoon had een be! den klank, maar werd zo en soms zo razendsnel lol speeld, dat er doodstil na£ rer luisterd werd, soms ook dom leden van de groep zelf. 5 voudige rammelaars van h( schijven brachten een fel g voort, dat razend door de^ - cirkelde. Er werden nogal wat grapjöje maakt, die helaas niet alle begrepen werden. Maar he gj| bliek had weinig last van taalbarrière. Het woord betekent 'Kom mee' en dat goed begrepen, getuige he klap en gejuich. een tafel en plegen een aanslag op eikaars integriteit, vellen vonnissen over elkaar en geven zich over aan eikaars oordeel. Ze streven allemaal naar erkenning. „Een voorstelling uit de onder buik", noemt schouwburgdirec teur Van Mossel 'Club Astrid'. „Er wordt geen doorlopend ver haal verteld. Het is eigenlijk een verzameling losse elementen. Heel veel verhaaltjes op zich." 'Club Astrid' - Victoria, don derdag 31 januari, 20.15 uur, Leidse Schouwburg. utrecht - Vijf vrouwen nemen het heft in eigen hand als de po litie er niet in slaagt een serie verkrachter te pakken. De vrien dinnen leren elkaar tijdens hun speurtocht naar de dader beter kennen. Als ze hem eenmaal hebben gevonden, gaat hun ver- geldingsdrang te ver. Zij ver moorden de gevreesde vrou wenbelager per ongeluk. Dit is in het kort het sceHe voor de film 'Stille Nach wordt gemaakt door prodi maatschappij Waterland en TV. De film is geïnspi op de jacht op de Utrecht! r rieverkrachter. 'Stille nacht over geweld tegen vroi angst en vriendschap. 1 wei li eer e v ag'

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 2002 | | pagina 10