Erasmusprijs voor fotografenechtpaar 'Electro is pure undergroundmuziek' CULTUUR KUNST Virginia Woolf grappiger, maar ook minder bijtend Nieuw Nederlands Peil toch wat onwenning in het theater R7 'Het zingend schip' is het leven in een notedop vrijdag 25 JANUARI 2002 .uérij OC li nwedstrijd huwelijk De kunstuitleen van trum Beeldende Kunst "e 1 Leiden houdt ter gele van het koninklijk hu- jn tekenwedstrijd voor nvan 6 tot en met 12 e wil meedoen moet anuari een tekening in- bij het CBK, waar ze later tentoongesteld Een jury van mede van de kunstuitleen be- Mi ede winnaar wordt van n(i ale prijs: een litho van r8f Alexander en Maxima t door de Haagse kun- iry s Inge Krassenburg. De tf mag de litho een half 'at is lenen. Meer informa- e< 171-5165337. Iterdirecteur «it plat stuk af biN - De multimedia- eli ie Via Viola van de The- m pagnie is gisteravond ecteur T. van der Goot 3 itadsschouwburg van en ;en afgelast omdat de (\i volgens hem niet door n el kan. Van der Goot iellaams-Nederlandse co rn ie in Amsterdam en ze plat en eendimen- Al Met zijn ongebruikelij- e vil hij een discussie positie van theaterdi- irrün ontketenen. ,,Als een nislukt is, moet je dat toegeven. Ik zou het tof belazeren als ik een lee 'oorstelling gewoon laat zegt hij. amsterdam/anp - De Erasmusprijs 2002 is toege kend aan de Duitse fotografen Hilla (67) en Bernd (70) Becher. Het echtpaar krijgt deze culturele tro fee en het bijbehorende prijzengeld van 150.000 eu ro voor hun rol als grondleggers van de nieuwe, re gistrerende fotografie. De Erasmusprijs wordt jaarlijks toegekend aan een persoon of instelling die een belangrijke bij drage heeft geleverd op cultureel, sociaal of soci aal-wetenschappelijk terrein in Europa. Dit jaar stond de prijs in het teken van de fotogra fie met als motto 'foto en document'. De prijsuit reiking vindt in het najaar plaats in het Koninklijk Paleis op de Dam in Amsterdam. Het echtpaar legde zich vanaf de jaren vijftig voor al toe op de industriële fotografie en koos onder meer silo's, watertorens en steenkolenmijnen als onderwerp. De fotodocumentaires bestaan uit reeksen foto's van verschillende gebouwen, steeds vanuit een ander perspectief gefotografeerd. De Bechers willen met hun werk het industrieel en cultureel erfgoed systematisch in kaart brengen. Het werk van het Duitse echtpaar was te zien op exposities binnen en buiten Europa. Ze namen deel aan de Documenta in Kassei in 1972, 1977 en 1982 en aan de Sao Paulo Biënnale in 1977. In 1991 wonnen de fotografen de Gouden Leeuw op de Biënnale van Venetië. Hilla en Bemd Becher gaven beiden les aan de School voor Beeldende Kunsten in Hamburg. Bemd werd in 1976 hoogleraar fotografie aan de Kunstacademie in Düsseldorf. Beide kunstenaars zijn nu gepensioneerd, maar nog steeds actief als fotograaf. Minnelli g op bühne f dl i- De Amerikaanse zan- 'itt m actrice Liza Minnelli Wï iaar Europa voor een se- Ifat icerten. De tour begint in l>h an dit jaar in de Londen- al Albert Hall. Het is nog Oj kend welke Europese nu Minnelli nog meer aan- wi Ie show heet Liza's co/i en is bedacht door haar h er en tevens verloofde h "jesi. In maart treden de ihet huwelijk. 1. ey Poitier t Ere-Oscar SELES - De Amerikaanse 001 Sidney Poitier (74) krijgt de speciale Ere-Oscar. aardigheid, stijl en intel- nf worden door de Aca- if Motion Picture Arts iences beloond. Poitier f 11963 al een Oscar voor in Lilies in the field'. Hij tijdens zijn lange carri- 0 neer dan veertig speel- ux oitier krijgt de speciale j ip 24 maart uitgereikt. glazen paleis' iste omslag dam - 'Het glazen pa- [e historische roman van ase schrijver Amitav heeft volgens de geza- e boekverkopers in Ne- de mooiste omslag van die vorig jaar versche- detaillisten kozen dit ir het eerst de in hun ooiste boekenkaft. Op lag van 'Het glazen pa- at onder meer een be- foto van Nigel Amies. t De Boer, Van Kralingen en De Vries een sterk trio theater recensie Dick van Teylingen Voorstelling: 'Wie is bang voor Virginia Woolf?' van Edward Albee. Vertaling: Coot van Doesburgh. Regie: Lodewijk de Boer. Met Will van Kralingen, Edwin de Vries, Tjitske Reidinga en Tjebbo Cerritsma. Decor: Jan Klatter. Licht: Stefan Dijkman. Kleding: Leonie Polak. Gezien: 24/1. Leidse Schouwburg (première). „Ik ben Moeder Aarde en jullie zijn allemaal floppen", zegt Martha na de pauze. Het is haar recensie van mannen in het al gemeen en meer speciaal van de seksuele prestaties van Nick, de jonge biologiedocent die met zijn kindvrouwtje Honey mid den in de nacht na een al aardig alcoholisch feestje nog even een afzakkertje komen halen. Mar tha is de dochter van de rector magnificus van de kleine Ameri kaanse universiteit en getrouwd met historicus George. Haar frustratie is dat het George niet zal lukken haar vader op te vol gen. Sterker nog, hij heeft het niet eens geschopt tot hoofd van de geschiedenisfaculteit. Wat een flop! En dat zal hij weten ook: hij krijgt het klits klats om zijn oren, het hele stuk en waar schijnlijk zijn hele verdere leven lang. Intussen is George wel de enige man die deze stoomwals van een bitch partij kan geven. Al leen hij heeft voldoende incas seringsvermogen en alleen hij kan haar aan het lachen maken, ook als ze dat niet wil. Martha bekent op een zwak moment - want er zitten zachte plekjes in haar korst van gewapend beton en prikkeldraad - dat hij de eni ge is die haar ooit echt gelukkig heeft gemaakt. Ze knalt er op los met de honkbalknuppel en de botte bijl, waar George het floret en het fileermes hanteert. Hij is niet voor niets wetenschapper en analyseert het verloop van de avond in fasen: gastheertje ver nederen, gastje pakken, gast- vrouwtje naaien - dat soort spel letjes. Ze vechten hun echtelijke ge vecht uit over de rug van het versgetrouwde stel en van hun verzonnen zoon. Als Martha zich niet aan de spelregels houdt, brengt George hem om zeep. Ontsnappen kan pas als de uiterste consequenties zijn getrokken, de dag aanbreekt en de bar vol lege flessen staat. Dan is de Amerikaanse droom sa men met die van het huwelijk en het moederschap aan splin ters gehakt. Regisseur Lodewijk de Boer werkte met Will van Kralingen en Edwin de Vries eerder samen in 'Scènes uit een huwelijk' van Bergman. Ze wilden met zijn drieën verder, dus dan maar he lemaal ondergedompeld in het ultieme huwelijksdrama. Ook daarin bewijzen ze een sterk trio te zijn. Martha (Van Kralingen) en Ge orge (De Vries) kunnen niet zonder elkaar, en met elkaar is het knokken tot er bloed vloeit. Dat ze veel van elkaar houden samen ook echt lol kunnen heb ben, is in deze versie van Albees meesterwerk duidelijker dan meestal. Martha's pantser is dunner: haar opzichtige verlei dingspogingen zijn duidelijk in gegeven door wanhoop en be hoefte aan meer contact met George. In het begin van het stuk ligt het tempo zo hoog dat de zinnen el kaar soms bijna verdringen. De komische kwaliteiten van het stuk krijgen in De Boers regie ruime aandacht, en de acteurs kunnen daar uitstekend mee uit de voeten. Van Kralingen en De Vries zijn om de beurt aangever en afmaker. Ook Tjitske Reidin ga als Honey is een komisch ta lent, al is ze soms al te onnozel. Tjebbo Gerritsma laat zich al te gedwee tussen George en Mar tha heen en weer slingeren: hij is een slapjanus van een boks kampioen. De nadruk op de humor maakt deze Virginia Woolf grappiger, maar ook minder gevaarlijk. Niet dat het nu een vrolijk blij spel is geworden: George is diep vernederd en Martha is afgebro ken aan het slot, maar het laat je niet verpletterd achter. George en Martha zullen er samen wel weer wat op vinden. muziek recensie Susanne Lammers Voorstelling: 'Het zingend schip' door Theatergroep Flint. Gezien: 24/1, LAKtheater, Leiden. De opzichtige verleidingspogingen van Martha (Will van Kralingen) zijn ingegeven door wanhoop en be hoefte aan meer contact met George. Foto: Ben van Duin ent kunstprijs Neo Rauch Lhicht De Duitse schilder Huch krijgt 1 juni The «2002. Het is voor de *keer dat Bonnefanten- n in Maastricht, organi- n de tweejaarlijkse ijs, goed voor 50.000 eu- iikt. De trofee is bedoeld nstenaars tussen 35 en oud en is onder andere d ter herinnering aan Irag van Maastricht. De in Leipzig geboren Neo childert realistisch en rt traditionele heel de voormalige DDR met itige voorstellingen. De toonstelling behorend ijs is van 2 juni tot en tober in het Bonnefan- jeum. ge muziek recensie Hans Keijzers Concert: Nieuw Nederlands Peil met Te Water, Grof Geschut en Skik. Gezien: 24/1, Stadsgehoorzaal. Leiden. Je ziet als popbandje alleen maar de zalen van het clubcircuit en dan ineens word je gevraagd voor de Theatertournee Nieuw Nederlands Peil. On wenning voor de groepen, maar zeker zo onwen nig voor het publiek want minder dan 50 procent van de stoelen zijn bezet. 'Hallo, waar is de rest?', is dan ook de rake openingszin van zangeres Leo nie van der Klein van Grof Geschut. Het groepje Te Water heeft zijn eigen zinkend schip dan al verlaten. Verzorgde EO-pop brengt de groep met ideale schoonzoon Cas Jansen als zanger, die moeite heeft met de hogere partijen. De liedjes happen allemaal wel lekker weg en de gitaarpartijen hebben sterk symfonische invloe den maar niet een keer blijft een liedje, zelfs niet het singletje 'Handen voor de ogen', echt hangen. De theatersetting werkt voor Grof Geschut een heel stuk beter. Goed te zien is dat Van der Klein een kleinkunst-achtergrond heeft. „Ik heb iets ge maakt over Leiden", meldt de zangeres. En als de zaal enthousiast reageert even lekker treiterend: „Ja, maar het is niet gelukt." De groep zit in de lekkere luie stoelen en geeft mooi ruimte aan het rustige werk. Gitarist Jelle Kuyper geeft zijn gitaar vooral bij Veel te lang' een heerlijk heldere klank kleur mee en zijn gitaarlijnen hebben de juiste af wisseling en bijzonder rake accenten. 'Heel veel hebben' wordt ontdaan van het normale snelle tempo en 'Laat me niet alleen' van Brei past ei genlijk ook prima in de setlist. Bij Skik kom je op theevisite in de eigen huiska mer. De grote eikenhouten tafel en stoelen en het onvermijdelijke kleedje op de tafel horen daar na tuurlijk bij. De nieuwe plaat 'Tof laat nog even op zich wachten en met 'Land van melk en honing, wiet en witte wijn' en een handvol ander nieuw werk neemt het Drentse Skik al vast een voorschot op het nieuwe album. Daniel Lohues zit op zijn praatstoel en door zijn oeverloze uitwijdingen wordt flink de vaart uit het optreden gehaald. Twee en soms drie akoestische gitaren bij elkaar klinken even mooi, maar je snakt toch al snel naar de broodnodige afwisseling. Op luchting dus als Lohues naar de piano loopt en het bluesy 'Ik peins en ik zucht' vertolkt of het schitterend getokkelde 'Lieke'. Pas bij de toegift "t Giet zoals het giet' en 'Hoe kan dat nou' gooit Skik al zijn schroom af en laat Lohues de zaal uit volle horst het refreintje heerlijk meebrullen. Aan de deur worden de pro grammaboekjes verkocht alsof het tomaten op de markt zijn. 'Het zingend schip' - geen Tita nic, wel veel muziek - is het le ven in een notedop. Felix Strate- gier en Kim Soepnel (met more le assistentie van schippershond Kees, die veel bijdraagt aan de huiselijke, intieme sfeer) wekken de indruk dat ze heel eenvoudig en simpel wat liedjes gaan zin gen met hun accordeon en con trabas, maar intussen tonen ze de liefde zoals die zich voordoet in de gedichten van Hans Lodei- zen en Hugo Claus, het huwelijk volgens Hoomik en Elsschot en de moraal volgens het levens lied. Het is een wonderlijke combi natie van teksten, maar ieder lied is de moeite waard. En de constante in hun programma is dat het werkelijk ergens over gaat. Geen lied blijft buitenkant, alle woorden zijn gemeend. Felix Strategier benadert elke tekst op geheel eigen wijze, en daarmee geeft hij inmiddels mat geïnterpreteerde gedichten een geheel nieuwe wending. Zijn voordracht van Elsschots 'Het huwelijk' is huiveringwekkend door de ironische berusting en de snijdende illusieloosheid die eruit klinkt. De woede en de haat komen via de achterdeur binnen en werken daarom des te sterker. Maar minstens zo bijzonder worden onder zijn handen de bekende smartlappen, zoals Dirk Wittes 'Mensch, durf te le ven', dat hij als een gebed laat beginnen om het in de laatste strofe open te laten bloeien als in de eerste lentezon. Prachtig is ook 'Aan de voet van die mooie Wester', waar al het Jordanese 'vet van afgeschraapt wordt en jdat een buitengewoon sjieke, en daardoor juist heel authentieke sfeer oproept, mede omdat het publiek spontaan heel be schaafd het refrein meezoemt. Kim Soepnel begeleidt hem op haar bas als een tweede stem. Wat Strategier met de teksten doet, doet zij met de muziek. Hij zet zijn accordeon vooral in om een sfeer te creëren, zij voegt daar achteloos en bescheiden prachtige melodieën aan toe. Een warme, romige toon, een ijle, doorzichtige klank, en als het zo uitkomt tokkelt en strijkt ze tegelijkertijd en geeft daar mee de liedjes een intensiteit waardoor de avond niet lang ge noeg kan duren. Sendex en TLR schurken aan tegen campetiket van spiegelzonnebrillen en pornosnorren door Coen Polack leiden/alphen aan den rijn - Het Haagse electro-platenlabel Bunker Records wordt steeds po pulairder. Legowelt, de bekendste groep van het label, trad op tij dens de laatste editie van Noor derslag en trekt samen met dj's TLR en Schmerzlabor de hele we reld over. Een van de laatst uitge brachte Ip's op het label is afkom stig van Sendex (Sander Meyer) uit Alphen aan den Rijn. De vaste dj tijdens Bunkerfeesten is de in Leiden woonachtige TLR (Jeroen van der Star), tevens webmaster en 'Propagandaminister' van het label. Electro is de naam van de veelal analoog klinkende dansmuziek, die sterk beïnvloed is door elec- tro-funk, Chicago acid en italo disco uit de vroege jaren '80. Een beetje retro is het soms wel, al is dat volgens de makers niet de bedoeling. Sendex: „De me nigte denkt bij electro aan die muziek uit de jaren '80. Wan neer je je echter verdiept in deze muziekstroming, zul je ontdek ken dat dit niet altijd het geval is. Mijn voorkeur gaat wel uit naar het 'oude geluid'. Invloe den uit die tijd zul je ook in mijn muziek terughoren. Maar het klinkt zeker niet allemaal retro." TLR: „Ik denk dat we momen teel meeprofiteren van de popu lariteit van de jaren '80-muziek Dat wordt vaak gebracht als iets wat lullig en camp is, terwijl er toch veel hele goede dingen zijn gemaakt." De beelden die elec tro oproept schurken wel tegen Sendex (links) en TLR: „We spelen wel voor een uitverkocht Paard in Den Haag, in Rotterdam en Amsterdam, van Helsinki tot Toulouse, maar door het LVC worden we stelselmatig genegeerd. Foto: Taco van der Eb het etiket camp aan: spiegelzon nebrillen, Opel Manta's en por nosnorren. Aan deze muziek kleeft dan ook een bepaald ge voel voor humor. TLR: „Laatst hebben we voor één van de Bunkerartiesten een videoclip opgenomen waarin een horde leatherboys een onschuldige voorbijganger in elkaar stampt. Ja, daar kunnen wij wel om la chen." Voor Sendex en TLR is het elec- tro-gevoel toch donkerder. Op de internetsite van Bunker staat een logo met daaronder de tekst 'Dirty Brown and Miserable'. TLR: „Die esthetiek is voortge komen uit de situatie tijdens de late jaren tachting en vroege ja ren negentig in Den Haag. De stad was Dirty Brown. Er waren grote illegale raves in gekraakte fabriekshallen met alleen rook en stroboscopen, terwijl ieder een aan de slechte dope was. Het was de tijd van de psycho ses, overdoses, en (zelfmoor den. De overlevenden zijn nu al lemaal wat ouder, Den Haag is opgeschoond en de economie is wat beter, maar het gevoel bij de muziek blijft." „Electro is pure underground- muziek. De groep muzikanten die zich wereldwijd met het ma ken van electro bezighoudt wordt grotendeels genegeerd door de reguliere media, scoort geen top 40-hits en moet het niet hebben van verkooprecords van hun (meestal op vinyl uitge brachte) singles en albums." De meeste makers van electro en aanverwante muziek vinden elkaar op internet. „Zonder in ternet was mijn plaat er niet ge weest", zegt Sendex. „Ik koop veel van mijn apparatuur twee dehands op het net en via inter net ben ik ook eigenlijk in het electrowereldje beland. Ik kwam uiteindelijk bij Bunker terecht en stuurde ze wat nummers op die ik gemaakt had. Ze waren heel enthousiast over de twee electro-tracks die erop stonden. Dat waren ook de enige twee die ik had. Toen ik er uiteindelijk acht had opgenomen wilden ze het meteen uitbrengen." Sendex voegt zich hiermee bij een groep muzikanten die het Bunker-geluid, populair over de hele wereld, vertegenwoordigen. TLR gaat de komende tijd op pad'met de Dirty Brown World Tour om het smerige, minimale, sleazy discogeluid van de Ne derlandse westkust te promo ten. Binnenkort draait hij zijn platen in Canada, de Verenigde Staten, Duitsland en waar schijnlijk zelfs in Japan. In het LVC heeft de Bunkertour nog niet gestaan. „We spelen wel voor een uitverkocht Paard in Den Haag, we spelen in Rot terdam en Amsterdam, van Hel sinki tot Toulouse, maar door het LVC worden we stelselmatig genegeerd. Het is werkelijk één van de slechtste podia uit de wijde omgeving. Ze gooien schandalige hoeveelheden sub sidiegeld weg aan inferieure muziek, aan middelmatige bui tenlandse dj's, terwijl hier in de omgeving gemakkelijk tien dj's te vinden zijn die het beter doen, meer publiek trekken voor minder geld. Ze lopen daar rond met een absurd idee dat ze het publiek plezieren met de rotzooi die ze programmeren." Sendex gaat voorlopig niet mee op tournee. Hij zoekt nog naar een goede vorm om zijn muziek live te kunnen neerzetten. „Als ik optreed wil ik ook echt wat li ve doen. Niet zoals vele elektro nische muzikanten maar een beetje interessant staan doen op het podium, terwijl de hele set al van te voren is gemaakt en met een druk op de toets foutloos wordt afgespeeld." Sendex is niet op één muziekstijl vast te pinnen. „Momenteel is het dan wel voornamelijk elec tro, maar ik heb toch ook house en breakbeat gemaakt. In de toekomst zal ik me ook weer wat meer gaan bezig houden met die twee." Volgens" TLR is dergelijke brede interesse goed voor het muzika le resultaat. .Anders ontstaat er inteelt. Neem drum 'n' bass, een typisch voorbeeld van een genre dat aan zijn eigen hype ten on der is gegaan. Toen de muziek stijl opkwam, was het een echte kruisbestuiving tussen verschil lende muzieksoortei^, die ont stond doordat mens* met ver schillende achtergronden hun eigen invloeden in de muziek stopten. Momenteel hebben we te maken met de derde of vierde generatie drum 'n' bass-produ- cers, die de muziek zijn gaan maken met alleen drum 'n' bass als referentiekader. Ze denken in de conventies van de stijl zelf en verliezen dus het vernieu wende element, de cross-over- gedachte uit het zicht. Nu is er alleen nog voorspelbare, klini sche beukmuzak of pretentieus gereutel." TLR lacht: „Terwijl je electro nog steeds in de goot kunt vinden. Sendex (Bunker 3017 LP). Voor geluidsfragmenten en veel meer over electro: http://listen- to/sendex en www.globaldark- ness.com

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 2002 | | pagina 19