Rotterdams festival kan filmmakers groot maken KUNST CULTUUR R7 Debatten, videoclips en een eskimo op de 31ste editie Cobra-oprichter Constant voor Nederland naar Documenta Trijctclschijf Van wieg tot graf bij Adest Musica Samba, soul, salsa en swingende heupen woensdag 23 JANUARI 2002 Foto: WFA/Robert Hoetirik Jules Deelder 'dood' verklaard iotterdam Even was Rotter dam in rouw gedompeld. Giste ren kwam plotsklaps het be richt in de wereld dat Jules Deelder was overleden. De stadsdichter en nachtburge- meester zou dood zijn aange- !e troffen in zijn woning door de schoonmaakster. Al snel bleek dat het bericht vals was: een hacker had het verzonnen en het op de website van Radio Rijnmond gezet. Volgens het bericht zou Deelder zijn overle den aan een overdosis drugs. „Het is niet waar: ik leef', was de reactie van Deelder. Twee miljoenste voor Harry Potter den bosch - In de Euro Cinema in Den Bosch wordt vandaag de twee miljoenste bezoeker van de film 'Harry Potter en de Steen der Wijzen' verwacht. De gelukkige wordt in de Brabant se stad feestelijk onthaald en 4 getrakteerd op een aantal 'ma in gische' prijzen. De rolprent 1 ging op 22 november in Neder- I land in première. Hij was de best bezochte film van het jaar. André Hazes coverwedstrijd NOORDwiJK - De inschrijving voor de jaarlijkse coverwed- strijd van Pop Podium Noord- *1 wijk i geopend. De competitie ft is op zaterdag 27 april in de po li diumzaal van Join in Noord al wijk. André Hazes staat dit jaar k centraal. Het gaat niet om het zo exact mogelijk naspelen van de originele nummers. Eigen interpretaties worden verwel- ïi komd. Inschrijven kan tot 1 rt maart bij Jeen van der Meulen, d Postbus 14, 2200 AA Noordwijk. Acteur Tom van Beek overleden f Amsterdam - De acteur Tom van Beek is afgelopen zondag in j Amsterdam overleden. Hij is 70 (aar geworden. Thomas Karei van Beek speelde in een groot 10 jantal toneelproducties en tele- II visieprogramma's. In de jaren a negentig speelde hij in afleve ringen van series als 'Dynastie der kleine luyden' en meer re cent 'Goede tijden, slechte tij den'. Verder had hij rollen in de ïlms 'Flodder', 'Grijpstra en de Gier' en 'Soldaat van Oranje'. door Marc Floor Rotterdam - Directeur Simon Field spreekt graag over zijn festi val als 'de Rotterdamse familie'. En inderdaad: het International Film Festival Rotterdam (IFFR) heeft een aantal filmmakers grootgebracht. Christopher Nolan bijvoorbeeld. De Brit kreeg voor zijn debuut 'Following' in 1999 een Tiger Award. En het duurde niet lang of hij bewees met de sublieme opvolger 'Memento' volwassen te zijn geworden. Om de groei van jong interna tionaal filmtalent te bevorderen is acht jaar geleden de Tiger Award bedacht. Uitsluitend toe gankelijk voor debuutfilms en tweede producties. Een garantie voor internationaal succes is de prijs niet altijd, maar het gaat de goede kant op. Het Uruguay- aanse '25Watts' werd vorig jaar met een Tiger bekroond en groeide vervolgens tot in het land van herkomst uit tot een hit. Dit jaar komen de Tiger-kandi- daten uit minder verrassende gebieden. Al klinkt een officiële inzending uit Koerdistan ('Jiyan' van Jano Rosebiani) intrigerend. Verder in de competitie onder meer werk uit Zuid-Korea (Take care of my cat' van Jeong Jae- eun), Brazilië ('Lavoura Arcaica' van Luiz Fernando Carvalho) en Nederland ('Tussenland' van Eugenie Jansen). Naast ontdekker van filmtalent is het festival vooral ambassa deur. Zo werd in 2000 succes volle diplomatie gepleegd voor de Japanse regisseur Miike Tak- ashi aan de hand van zijn be ruchte werk Audition'. De film ontving in Rotterdam prijzen van de nationale en de interna tionale filmpers, en verwierf - ondanks enkele maagomdraai- ende martelscènes - een Euro pese distributie. Een man als Takashi wordt door Rotterdam niet snel vergeten. Op de komende editie van het filmfestival is hij met maar liefst vier films vertegenwoordigd. Waaronder 'Ichy the Killer', een 'real life'-Mangafilm, door- Een scène uit de film 'Tussenland', de enige Nederlandse productie die meedoet aan de Tijgercompetitie op het Rotterdams Filmfestival. Dit regiedebuut van Eugenie Jansen wordt eind april ook op televisie uitgezonden. Foto: ANP drenkt van geweld zoals we van het Japanse animatiegenre zijn gewend. Miike Takashi en hoofdrolspeler Tadanobu Asano komen zelf naar Rotterdam om eventuele vragen te beantwoor den. Naast de vier films van Takashi omvat het hoofdprogramma van het IFFR 120 andere speel- filmtitels. Werk van debutanten tot veteranen, waaronder mees ters als Jean-Luc Godard, Ma- noel de Oliveira, Eric Rohmer, Claude Lanzmann en David Lynch. Veel kan worden ver wacht van 'No Mans Land' van Danis Tanovic, over de oorlog in voormalig Joegoslavië, en 'Sea food' van Wen Zhu, de eerste lesbische film uit China. Een aantal van de films wordt vertoond in het kader van "What (is) Cinema?', de nogal grote vraag die het EFFR zich dit jaar stelt. Het festival, de laatste ja ren beschuldigd van een te po pulaire koers, vindt vervlakking op de loer liggen. Daarom is er 'dit keer naast snelle late night talkshows van Wilfried de Jong en Wouter Barendrecht (elke avond om 22.00 uur in de Doe len) ook ruimte voor een groter debat. 'What (is) Cinema?' stelt met films, lezingen en debatten da gelijks een ander onderwerp aan de kaak. Ook zijn gedurende de festivalperiode in Tent. en het Nederlands Foto Instituut (NFI) tentoonstellingen die op deze vraag ingaan. Tent. biedt onder de noemer 'Other than Film' kunst die over film gaat maar geen projector behoeft en het NFI brengt met 'Time Framed' een expositie over het compri meren van tijd. De diepte wordt -met 11 sep tember in het achterhoofd- door het IFFR verder gezocht in 'The Desert of the Real'. Dit politiek geënte deelprogramma bevat speelfilms, documentaires en vi deokunst over recente wereld conflicten als de Golfoorlog, Noord-Ierland en India/Pakis tan. Over de laatste, zeer actuele kwestie is de Indiaase docu mentaire 'War and Peace' te zien. Een luchtiger programma, even eens vastgeklonken aan 'What (is) Cinema?', is 'Looking Glass'. Vijftien titels zijn bijeengebracht die, al dan niet met een forse knipoog, gaan over het maken van films. Franois Truffaut is verantwoordelijk voor de enige klassieker ('La Nuit Américaine', 1973). Verder zijn er recente ti tels als 'Hotel' van Mike Figgis en 'The Cat's Meow' van Peter Bogdanovich. Ook in het pro gramma: 'Britney Baby - One More Time', over een filmmaker die poogt Britney Spears te in terviewen. De Filmmakers in Focus hebben dit jaar gemeen dat ze zich be wegen tussen fictie en non-fic tie. De opmerkelijkste is Zacha- rias Kun uk, waarschijnlijk de enige eskimofilmer ter wereld. Hij heeft een eigen bedrijf, Igloolik Isuma Productions, dat aanvankelijk videodocumentai res produceerde, maar nu ook een speelfilm heeft afgeleverd. En 'Atanarjuat, the Fast Runner' is zowel cinematografisch als antropologisch fascinerend. Andere Filmmakers in Focus zijn de Amerikaan Stan Brakha- ge, pionier van de experimente le film, en de Serviër Goran Markovic. De laatste valt vooral op door zijn observatie in roeri ge tijden. Zijn film 'Serbie. An- née Zéro' onthult hoe de een na de andere Servische intellectu eel zich onder Milosevic over geeft aan opportunisme. Tot slot is er nog Exploding Ci nema, dit jaar onder de titel 'Freezing music video culture' in het teken van de videoclip, een fenomeen dat steeds dichter tegen de bioscoopfilm aan- kruipt. Regisseurs van videoclips mtiken speelfilms en vice versa. Het filmfestival biedt retrospec tieven van Michael Gondry en Spike Jonze en vertoont clips van onder meer Gorillaz, Daft Punk, Aphex Twins en Radio- head. Voor één keer op een groot scherm. Het Nederlands Architectuurin stituut verzorgt tegelijkertijd de tentoonstelling 'Cüp City' over muziekvideo's en architectuur. In Calypso kunnen music-vi- deogames worden gespeeld en heeft van donderdag 24 januari tot en met zaterdag 2 februari elke avond vanaf 23.00 uur een gratis toegankelijke dancenight plaats. Filmmakers kunnen dan volwassen worden op het festi val, bezoekers mogen weer even jong zijn. International Film Festival Rotterdam van 23 januari t/m 3 februari op diverse locaties in Rotterdam. Amsterdam - Op de komende Documenta in Kassei wordt Ne derland in elk geval vertegen woordigd door Constant Nieu- wenhuys (1920), Mark Manders (1968) en de uit Benin afkomsti ge Meschac Gaba (1961). Con stant hoorde bij de oprichters van de Cobra-groep en maakte furore met onder meer zijn utopische project Nieuw Baby- Ion. Manders deed mee aan de laatste Biennale van Venetië en Gaba timmert aan de weg na voltooiing van zijn opleiding aan de Amsterdamse Rijksaca demie. Directeur Gitta Luiten van de Mondriaan Stichting bevestigt dat de Documenta-organisatie inmiddels financiële steun voor de presentatie van dit drietal heeft aangevraagd. De vijfjaar lijkse Documenta geniet naast de tweejaarlijke Biennale de re putatie als belangrijkste mani festatie voor hedendaagse beel dende kunst in Europa. De Ni- geriaanse tentoonstellingsmaker Okwui Enwezor, in 1996 vanuit zijn woonplaats New York ver antwoordelijk voor de tweede Biennale van Johannesburg en vorig jaar voor een groot over zicht van moderne Afrikaanse kunst in München, tekent voor de samenstelling van de elfde editie. De opening is op 8 juni. Documenta duurt tot 15 sep tember. Ik In Leiden en de regio bestaat grote belangstelling voor de amateur- kunstbeoefening. Heilig Vuur volgt stad- en regiogenoten die musiceren, zingen, dansen, toneelspelen, fotograferen of op andere wijze actief zijn. Vandaag: Adest Musica uit Sassenheim. Een receptie, een sporttoer nooi, een expositie, een tap toe, een gedenkboek. Alles wordt uit de kast gehaald om het 50-jarig bestaan van drum- en showband Adest Musica te vieren. Het is volgens Jan van der Lans, voorzitter van de jubi leumcommissie, een jaar lang feest in Sassenheim. Hij is met een 41 jaar durend lidmaatschap een van de oud gedienden in Adest Musica. „Ik heb nog met drie van de op- ichters in het bestuur geze ten", meldt hij trots. Omdat er een jubileumboek in de maak is, heeft hij onlangs nog door de geschiedenis van de vereniging gebladerd. „Van oorsprong is Adest Musica - Latijn voor 'daar zit muziek in' - een katholieke vereniging. Na de Tweede We reldoorlog wilde een paar muzi kanten uit de padvinderij hun hobby verder uitbouwen. De vooroorlogse muziekvereniging Ambrosius was ter ziele gegaan. Ze zochten pen nieuw podium en dat werd Adest Musica", weet Van der Lans. Het katholieke aspect is in de loop der tijd losgelaten in de hoop meer leden te trekken. Dat heeft zijn vruchten afge worpen, want de teller staat momenteel op 160. Ze zijn ver spreid over drie orkesten: jeugdafdeling, seniorenorkest en stageband. „En dan zijn er nog de aspiranten die niet in een orkest zitten. We hebben een eigen kweekvijver. Jongeren kunnen bij ons leren een in strument te bespelen. Als ze 16 jaar zijn en voldoende kwaliteit bezitten, stromen ze door naar het seniorenorkest." En zo kun je van wieg tot graf bij Adest Musica onder de pan nen zijn. Want wie geen zin meer heeft om overal in het land op te treden op taptoes, kan een plaats venverven in de stageband. Stage in de beteke nis van podium. „Dat orkest is bedoeld voor mensen die con certen op podia willen geven", zegt Van der Lans, die zelf ook deel uitmaakt van deze afdeling van Adest Musica. „Ik mag het van mijn vrouw geen uitblaas- orkest noemen. Het zijn muzi kanten die het niet meer kun- Een repetitie van het seniorenorkest van Adest Musica. Foto: Mark Lamers nen opbrengen om 30 a 35 op tredens per jaar te doen. Wij willen gewoon zitten en spe len." Alle afdelingen repeteren in 't Onderdak. Het gebouw is an derhalf jaar geleden in gebruik genomen en was eigenlijk vanaf het begin te klein. „Er zitten acht schuiftrombonisten op een rij. Als ze niet uitkijken, ra ken ze de muzikanten voor zich", beschrijft de voorzitter van de jubileumcommissie. Toch weerhoudt deze situatie Adest Musica er niet van suc cesvol aan de weg te timmeren. Op het Wereld Muziek Con cours in Kerkrade werd bijvoor beeld goud behaald bij de marswedstrijd en de Sassenhei- mers mogen zich op dat onder deel derde van de wereld noe men. De feestelijkheden rond het ju bileum beginnen donderdag 31 januari met een receptie in 't Onderdak. Bij die gelegenheid wordt het door Herman van Amsterdam geschreven jubile umboek gepresenteerd. Er lig gen 1600 exemplaren klaar voor de donateurs. Op zaterdag 23 februari volgt een sportdag voor de muziekverenigingen die Adest Musica vaak bij wedstrij den tegenkomt. Op de dag van het bloemencor so van de Bollenstreek, zaterdag 20 april, staat er een reünie op het programma. „Er komen die dag toch veel oud-inwoners van Sassenheim terug naar hun dorp", verklaart Van der Lans. De reünie gaat gepaard met een expositie en een feestavond. Een klapper moet de jubileum taptoe op zaterdag 11 mei wor den. „We halen de top van de wereld in huis. Te gast zijn on der meer K&G uit Leiden, DVS uit Katwijk en Jubal uit Dor drecht. Ze hebben allemaal prijzen behaald in Kerkrade." Ook de in Duitsland gelegerde U.S. Army Band is uitgenodigd. Vliegbasis Valkenburg biedt de Amerikanen onderdak. De andere geledingen van Adest Musica krijgen de kans zich te presenteren op het po diumfestival (11 mei) en de jeugdtaptoe (29 juni). In het weekeinde van 7 en 8 novem ber zijn er ter afsluiting twee ju bileumconcerten in de gerefor meerde kerk aan de Julianalaan. Jan van der Lans: „Wij zijn jarig, maar je hebt pas feest als er mensen op je verjaardag ko men. De leden moeten zich de feestvarkens voelen." Die stille, saaie zondagen waarop maar niets wil gebeuren, deden een stel Leidenaars besluiten Jazz on Sunday op te richten. Frans Montanus (65) was een van hen. Inmiddels is hij alweer een kwart eeuw voorzitter van de jazzclub. „Dit was mijn eerste jazzplaat: Blue Light' van Kenny Burrell. Van het befaamde Blue Note- label. Heb ik bij Van Luiken op de Breestraat gekocht. Ik zal toen een jaar of achttien, ne gentien zijn geweest. Schitte rend klinkt 'ie nog hè? Als nieuw. Ja, toen was ik al verslin gerd aan jazz. Ik weet nog goed dat je in die tijd op zaterdag middag een radioprogramma had. De naam ben ik vergeten, maar het was altijd tussen twee en half drie. Daar draaiden ze dan jazzplaatjes, prachtig. Mijn ouders begrepen er niets van hoor, die vonden het drie keer niks. Maar ik hoorde daar alle grote namen van de jazz voorbij komen: Charlie Parker, Count Basie, Duke Ellington, Oscar Peterson, noem maar op. Naar concerten gingen we ook. In de Houtrusthallen in Den Haag. Daar gingen we met het gele trammetje naartoe. Zagen we Louis Armstrong, Ella Fitzge rald, dat soort grootheden. Mu zikanten die ik nog steeds dage lijks beluister. Zo voor het eten zet ik er dan even één op. Met een biertje op de bank naar die mooie muziek luisteren» Wat wil je nog meer? En Charlie Par ker draai ik vaak in de auto. Het is wilde muziek, maar ik word er juist kalm van. Als je dat soort dingen hoort, zou je zelf ook wel willen musiceren. He laas, voor mij is het niet wegge legd. Ja, ik heb wel eens wat ge probeerd op de mondharmoni ca. Zoals Toots Tielemans die bespeelt, prachtig. Of zo'n pia nist als Rob Agerbeek. Hij heeft dezelfde tien vingers als ik, maar wat 'ie daarmee pres teert..." tekst: rody van der pols foto: dick hogewoning door Rody van der Pols leiden - Als een cruiseschip dat door azuurblauwe, Caraïbische wateren stoomt. Zo soepel klinkt de muziek van latin-funk band Mas Que Nada, in fatsoen lijk Nederlands 'meer dan niets'. Rol je hangmatje maar uit. Zon netje op de bol, geen zorgen. Muziek die je doet verlangen naar een cocktail van tropische vruchten. Doe er maar eentje trouwens. Oh nee, die serveren ze niet in De Waag. Nou goed, een biertje gaat er bij deze tem peratuur ook wel in. Tropensferen alom, gisteravond in De Waag. Maar voordat de zon echt doorbreekt, is de avond al een eind op weg. Want ondanks de mierzoete mix van Latijns-Amerikaanse ritmes, waarvoor twee slagwerkers ga rant staan, blijft het publiek aanvankelijk angstvallig in een wijde boog rond het podium staan. Behalve die ene dappere dame dan, die daar helemaal in haar eentje vooraan op haar stoeltje zit. Ook het dansvirus waart nog niet door de zaal. Het heupwie gen van de zangeres met haar glanzend rode schoenen en de danspasjes van de saxofoniste met haar glitterblousje vormen het meest uitbundige tafereel. Te veel Nederlandse nuchter heid, te weinig zuidelijk tempe rament? Maar dan lijkt het toch nog te gebeuren. Want na twee pauzes wordt de halve kring kleiner. Als trage stroop bewe gen de toeschouwers zich rich ting podium. Alsof ze eindelijk de loopplank naar de Loveboat hebben gevonden. De echte durfals doen zelfs een paar voorzichtige danspasjes op de plaats. Doet de drank zijn werk? Ontdooien de door de winter kou stram geworden heupen dan eindelijk? Het echte feest barst los wan neer Que Pasa tegen half twaalf het podium beMbnt. De in oran je blousjes gehulde zevenmans formatie weet wat swingen is. Maar liefst vier slagwerkers laten de booggewelven van De Waag op hun grondvesten trillen. Wat samba, soul, salsa en swingende heupen al niet kunnen doen. Een keurige kantoorklerk - ha ren netjes in de scheiding, jasje rond de schouders - staat wild met zijn armen in de lucht te maaien. En een dame maakt sprongen voor het podium. Het feest is compleet met de sexy danseressen van de dansscho len Dos Bailadores en Salsiando. Hulde aan deze dames in hun strakgetailleerde, felrode jurkjes. Alleen waarom gaven ze die broodnodige injectie feestvreug de niet al twee uur eerder?

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 2002 | | pagina 19