NOS voorbereid op aanslagen in VS MEDIA Aanbod tv-programma's in breedbeeld erg mager Oprecht eerbetoon aan de vrouw 'Ondertitelen is als puzzelen' Nederland 3 snijd in late avondshow Dierentuindirecteur belaagd door columnist Huur van extra studio in geval van calamiteiten Tv-rechten Dröge naar NBA ruim vijf Argentinië miljard waard voor huwelijk Duo kraakt TMF-site en wijzigt DagTop 5 arnhem/numegen/anp - Die- rentuindirecteur Antoon van Hooff uit Arnhem heeft in zijn dagelijks leven last van de scherpe uitlatingen van Anton van Hooff uit Nijmegen, ver bonden aan de faculteit Ge schiedenis van de Katholieke Universiteit Nijmegen en co lumnist bij onder meer dag blad De Gelderlander. De die rentuindirecteur moet zich steeds vaker bedreigingen, be ledigingen en scheldpartijen laten welgevallen die bedoeld zijn voor de columnist Columnist Van Hooff ventileert in zijn artikelen regelmatig zijn eigen mening. Zo heeft hij bij voorbeeld op historische gron den begrip voor de islamiti sche afkeer van het kapitalisti sche Westen en is hij een fer vent tegenstander van het hu welijk van kroonprins Willem- Alexander met Maxima Zorre- guieta vanwege het omstreden politieke verleden van Maxi ma's vader. Directeur Van Hooff, die door zijn televisieoptredens een be kend uiterlijk heeft, schrijft in het huisorgaan van de Arn hemse dierentuin Burgers' Zoo dat voorbijgangers op straat hem uitschelden voor „advo caat van Bin Laden" en „anti semiet." Hij is, zegt hij, ook meermalen bedreigd. Van Hooff kreeg recentelijk zelfs een brief waarin onder andere stond dat „zijn ouders zeker NSB-ers waren" toegezonden via De Gelderlander. „Dat men zelfs daar niet weet wie de schrijvers van de eigen artike len zijn vind ik bijzonder on plezierig en hoogst ongepast", aldus de dierentuindirecteur. Lezersredacteur A. Meijerman van De Gelderlander zegt dat de schrijver van de doorgezon den brief „een duidelijke rela tie legde met het oorlogsverle den in Arnhem. Of die brief bedoeld was voor de andere Van Hooff weet ik niet." De Gelderlander heeft daarna in de lezersrubriek gewezen op de onterechte persoonsverwis seling. „Verder kunnen we niets doen", aldus Meijerman. hilversum/mediared actie - NOS Studio Sport heeft extra voorbe reidingen getroffen om goed ver slag te kunnen doen, mocht er een aanslag of een andere cala miteit plaatsvinden tijdens ko mende de Olympische Winter spelen in Salt Lake City in de Ver enigde Staten. Dat heeft Martijn Lindenberg, hoofd sport NOS. gezegd. De Winterspelen zijn van 8 tot en met 24 februari. Lindenberg ver moedt dat na een calamiteit het werk voor journalisten in het olympisch gebied aan banden wordt gelegd en heeft daarom voorbereidingen getroffen om toch te kunnen uitzenden van uit Salt Lake City. Zo heeft de NOS een kleine stu dio extra gehuurd in het broad cast-center in Salt Lake City, waar alle omroepen hun facili teiten hebben ondergebracht. Tevens is er een 24-uursdienst ingesteld voor journalisten en technici en is er extra bewaking geregeld voor de NOS-werk- niimten. Op die manier kan de NOS-redactieteam binnen de kortste keren vanuit Salt Lake City bijzondere berichtgeving starten. Lindenberg; „Natuurlijk hopen we dat er niets gebeurd, maar ook wij weten dat het 11 sep- 24 Uurs verbinding met De NOS kan tijdens de Spelen beschikken over een 24-uurs verbinding tussen Hilversum en Salt Lake City. Op die ma nier kan de omroep de belang rijkste Nederlandse sportver richtingen rechtstreeks in ons land op de buis brengen. Vol gens NOS Hoofd Sport Lin denberg is het de eerste keer dat de u -makers tijdens Olym- tember is geweest. We gaan pri mair als sportjournalisten, maar laten andere gebeurtenissen na tuurlijk niet liggen." In het broadcast-center huurt de NOS verder een kantoor en productieruimten voor onder meer de montagesets. De facili teiten worden gedeeld met het NOS Journaal en de Vlaamse omroep VRT. pische Spelen over zo n per manente lijn beschikken. Tij dens het schaatsen is het daar door bijvoorbeeld mogelijk om drie Nederlandse camera's rechtstreeks toe te voegen aan het beeldaanbod van de Ame rikanen. De voor Nederland interessan te sporten zendt de NOS in ie der geval live uit. Salt Lake City rotterdam/gpd - Terwijl de ver koop van breedbeeld-televisies de laatste tijd explosief is geste gen, blijft het aanbod program ma's in dit beeldformaat op de Nederlandse televisie nog ver achter. Volgens zegsman Kees Noort van de NOS wordt nu nog maar vijftien procent van de programma's van de publieke omroepen in breedbeeld ver toond. Zeventig procent van de huiskamertoestellen die nu wor den verkocht, is een breed- beeld-tv. Het zal volgens hem nog jaren duren voordat de hoeveelheid breedbeeld-uitzendingen tot de helft van het totaal zal zijn ge stegen. Tweederde van de breedbeeld-uitzendingen in Ne derland is te zien op Nederland 1. Onder meer België is al veel verder met de programmering van breedbeeld-programma's. „Het ligt vooral aan de omroe pen zelf. Of ze in breedbeeld ge loven," stelt Noort. „De redene ring is dat in Nederland 1,2 mil joen breedbeeld-televisies zijn verkocht. Dat is ongeveer gelijk aan twintig procent van de huis houdens. Vier op de vijf gezin nen heeft er dus nog niet één. De omroepen vinden dat een belangrijk gegeven." De AVRO is koploper wat betreft het uitzenden in breedbeeld. Accountmanager H. Meijer van de stichting AKN (AVRO/KRO/NCRV) stelt dat die omroep al in 1996 heeft beslo ten om dit beeldformaat te om armen. „Op dit moment zenden we zeventig procent van de pro gramma's in breedbeeld uit," legt hij uit. „Bij andere omroe pen zie je dat langzaam aan ook meer worden. De extra kosten voor het maken van een pro gramma zijn marginaal. Als je digitaal werkt, kun je eenvoudig omschakelen van breedbeeld naar het oude formaat. „Ik had wel verwacht dat het sneller zou gaan. De omroepen kijken heel erg om zich heen. Saillant detail is dat de BBC al heel veel in breedbeeld produ ceert. Bij de NOS zie je echter nog bijna niets in breedbeeld. Het Journaal is nog niet omge schakeld, en ook een rubriek als Netwerk niet" Dat er uiteindelijk wel veel in breedbeeld zal worden aange boden heeft onder andere te maken met de televisie van de toekomst de nu ook al veel ver kochte maar peperdure plasma schermen. Die zullen op termijn de 'ouderwetse loodzware tele- visie-met-beeldbuis uit de huis kamer verdringen. Zo'n scherm is plat, en kun je als een schilde rij aan de muur hangen. In het formaat 4:3 zou dat dan veel te veel ruimte gaan innemen. Bo vendien sluit breedbeeld beter aan op het menselijk blikveld. De NCRV constateert een lichte stijging in het aantal breed- beeldprogramma's. Onder an dere de serie De 9 dagen van de Gier en het Rondom 10 worden in dit formaat uitgezonden. Van BNN is de serie Costa' in breed beeld, Tóp of the Pops wordt dat binnenkort. De Holland Me dia Groepvolgt de ontwikkelin gen met breedbeeld op de voet, maar is nog niet overgeschakeld op dit formaat. Abonnee-zender Canal+ richt zich al wel steeds meer op het vertonen van films in breedbeeld-formaat. new york/reuter - Het Ameri kaanse profbasketbal (NBA) heeft in New York een zesjarig televisiecontract afgesloten met ABC, ESPN en TNT voor het be drag van 4,6 miljard dollar, 5,15 miljard euro. Door de deal gaan alle wedstrijden achter de deco der. Het nieuwe contract dat aan het begin van het komende seizoen in november 2002 in gaat, brengt 25 procent meer op dan het huidige. NBC kocht in 1997 de rechten voor vijf jaar voor 2,46 miljard dollar. De zen der nam na 12 jaar afscheid van de NBA. De kijkcijfers liepen sinds 1997 met 35 procent terug en de zender leed elk jaar een verlies van ongeveer 100 miljoen dollar. Hilversum - Aan de vooravond van het huwelijk van Willem- -Alexander en Maxima zendt NET 5 zondag 27 januari en 3 februari twee speciale afleverin gen van 'Gaat 't weer een beetje meneer Dröge?' uit (20.30 uur). Gert-Jan Dröge reisde voor deze afleveringen af naar Argentinië om het leven in Buenos Aires in beeld te brengen. Zijn aandacht is gefocust op de vijf procent van de bevolking die al het geld bezit Hij peilt de reacties van de Argentijnen op de afwezigheid van Zorreguieta bij het huwelijk. Hij bezoekt de rijkste en in vloedrijkste vrouw van Buenos Aires en laat zien wat de Hol landse club op de huwelijksdag doet haarlem - Versatel-dochter Vuurwerk Internet in Haarlem heeft gisteren in allerijl de be veiliging van internetsites aan gepast. De veiligheid van de grootste hosting provider van Nederland was zo lek als een mandje. Klanten van het be drijf konden de pagina's (homepages) van de 25.000 medegebruikers bewerken. Zo hebben twee studenten uit Den Haag de site van muziek zender TMF gekraakt. Het duo zette het inmiddels niet meer bestaande bandje Out of our Heads enkele keren op num mer 1 in de populaire rubriek Dag Top 5. De Dag Top 5 is een dagelijks programma van de muziek zender waarin de populairste videoclips van die dag wordei f getoond. „Naderhand had eei van hen netjes een e-mail ge stuurd om zijn excuses aan te bieden en het gat in de beveiü ging aan te tonen", aldus een woordvoerster van TMF. De muziekzender vroeg Vuur werk begin januari om ophel dering. Het bedrijf is daarop gaan zoeken naar de gaten. Vuurwerk Internet was al en kele weken op de hoogte van het beveiligingsprobleem. Vol gens directeur R. Lelieveld wa het niet mogelijk het lek te dichten. „Maar nu is het abso luut niet meer mogelijk om di sites te kraken." Lelieveld pri zichzelf gelukkig dat niet mei mensen op de hoogte waren van de gaten. hilversum/mediaredactie - Ne derland 3 zet gedeeltelijk een punt achter de late avondshows, die nu nog vijf keer per week worden uitgezonden. De publie ke omroep acht het experiment, waarbij enig weerwerk tegen het RTL 4-programma Barend Van Dorp moest worden gebo den, deels mislukt. Vanaf het volgende seizoen - dat over een half jaar begint - zal de frequentie van de program ma's op de late avond, vermoe delijk worden teruggebracht van vijf naar twee a drie program ma's per week. „Het heeft niet opgeleverd wat we ervan had den verwacht", aldus netcoördi nator van Nederland 3 Tom Kamlag in een reactie. Volgens Kamlag waren de late avondshows puur opgezet om te kunnen lachen. Dat is er vol gens hem bij sommige pro gramma's maar nauwelijks van gekomen. „Ik had het inderdaad wel prettig gevonden, als er wat meer te lachen zou zijn weest", aldus Kamlag. Volg Kamlag is het ook een p bleem, dat de meeste kijkers'1 niet of nauwelijks op de hoc waren van het bestaan van late nightshows, zoals dat geldt voor het programma Barend Van Dorp, dat da„ klijks op hetzelfde tijdstip wc uitgezonden. Cabaretiers Kamlag is nu met de omroej in gesprek om het volgende zoen cabaretiers in de I avond te programmeren. In geval drie keer per week. I jj Jansen zal daar deel van uiti| ken. Overigens trekt Jansen 365.000 kijkers en hij vol daarmee de top. Maar ook kan niet tippen aan Barem g Van Dorp, die dik een half te joen kijkers aan zich weten binden. Hartveroverend portret kunstenaar Aat Veldhoen in Het uur van de wolf Amsterdam - Charmant, goud eerlijk, kwetsbaar, humoristisch en gedreven. Het hartveroveren- de portret dat regisseur Ruud van Gessel van de etser, teke naar, schilder en beeldhouwer Aat Veldhoen maakte voor het NPS-programma Het uur van de wolf toont een verrassend aantal facetten van zijn veelzijdige per soonlijkheid. Dat gebeurt in in terviewfragmenten die worden afgewisseld met shots van zijn werk. De mix is voorbeeldig: Veldhoen blijkt een man om on voorwaardelijk van te houden, zelfs ergernis over zijn provoca tieve neigingen weet hij als sneeuw voor de zon te doen ver dwijnen. In Het Rembrandthuis is nog tot en met 3 februari de tentoon stelling te zien waarin Veld- hoens uitzonderlijke vakman schap als etser volop in de schijnwerpers staat. Van Gessel selecteerde voor Het uur van de wolf niet voor niets veel shots van etsen uit de jaren vijftig en zestig op deze expositie: ze vor men het hoogtepunt van zijn oeuvre. Zijn thema's in die jaren waren vrijende paren, verkeers slachtoffers, naakte of barende vrouwen en patiënten op de operatietafel en dat kon preuts Nederland indertijd niet waar deren. Dat Veldhoen in 1964 werd veroordeeld voor het ver spreiden van pornografisch ma teriaal is nu onvoorstelbaar: zijn vrijende paren ogen louter mooi en verre van zinnenprikkelend. Daarnaast was en is hij als etser ook een ongeëvenaard knap portrettist, met een voorkeur voor mensen uit 'het gewone volk', al wist hij ook de 'kem' van bijvoorbeeld de dichter A. Roland Holst knap in lijnen te vangen. Directeur Ed de Heer van Het Rembrandthuis. een van de kunstkenners die in het portret aan het woord komen, noemt hem 'een van Neder lands grootste grafici' en prijst vooral zijn uitzonderlijke vaar digheid in het uitdrukken van universele menselijke emoties. Een van de meest aandoenlijke kanten aan Veldhoen is zijn op rechte eerbetoon aan de vrouw, ongeacht haar leeftijd. Van Ges sel filmde de kunstenaar in zijn atelier voor een schilderij waar op een oudere vrouw fier haar vervallen naaktheid toont: Veld hoen prijst haar schoonheid bloemrijk. Bij een (gekleed) por tret van zijn moeder ('Als ik er langs wandel, kijkt ze haar lasti ge zoon nog steeds vorsend aan'), noemt hij het dan ook jammer dat zij niet naakt voor hem wilde poseren zoals ze ooit wel voor zijn vader had gedaan. ,A1 begreep ik dat wel hoor", voegt hij er mild aan toe. Angsten Ontroerend is Veldhoen als hij vertelt over de angsten die hem beheersen: „Ik ben een ontzet tende angsthaas, het leven is zó griezelig, de dood is mijn hoofd angst, maar ook het dagelijks le ven zit er vol mee, niets is ze ker". Van Gessel laat Veldhoen tenslotte zeggen: „Ik hoop nog veel langer te kunnen schilde ren, dat is heerlijk om te doen en helpt tegen veel angst. Kunst mogen maken is een verrukke lijke levensbestemming ge weest". Door hem deze uit spraak te ontlokken raakt Van Gessel in dit Uur van de wolf de kem van zijn gedrevenheid en dat maakt dit portret tot een bij zonder document. De regisseur nam ook het initi tief tot de internetsite www.aa veldhoen.com, voor de kunsti naar de contemporaine meta foor van de spotgoedkope rotaprenten waarmee hij in d< jaren zestig zijn markt verpest Veldhoen blikt daar vol humtx op terug: „Mijn werk was zo hartstikke goedkoop dat het n jaren heeft gekost uit het finaii ciële dal te klimmen. Maar isl niet adembenemend dat mijn werk nu ook in Saoedi-Arabië te downloaden? Alleen zullen mijn site daarna wel meteen sluiten". Franfoise Ledeboer Het Uur van de Wolf wordt va avond door de NPS om 20.30 uur op Nederland 3 uitgezon den. Aat Veldhoen (m.) met Jan Sierhuis (I.) en Maya Post (r.) tijdens een masterclass in Noordwijk Foto: Mark Lamers Wat een regisseur en een came raman doen bij een televisiepro gramma ligt voor de hand, maar wat is de rol van al die andere personen op de aftiteling? In een serie verhalen vertellen televisie medewerkers over hun werk. Vandaag: ondertiteling voor do ven Hilversum - „Wie gek is op woordspelletjes en cryptogram men. vindt ondertitelen ook leuk. Het is een soort puzzelen. Een groot gevoel voor taal, dat is wat je voor dit vak nodig hebt. Sjokean Oosterbaan (39) is sinds 1996 chef ondertiteling bij NOS Teletekst. Haar redactie, be staande uit bijna zestig mensen, verzorgt de ondertiteling van een groot aantal Nederlandstali ge televisieprogramma's van de publieke omroep voor doven en slechthorenden. „Kijk maar eens naar een Ne derlands programma zonder ge luid. Daar is weinig van te be grijpen. Ondertiteling is dus heel belangrijk. Wij moeten ervoor zorgen dat doven en slechtho renden net zoveel informatie krijgen als horenden," vertelt Sjokean. „Nu wordt vijftig pro cent van de Nederlandstalige programma's ondertiteld. Maar we streven ernaar om ooit alles te doen." Het doel van de ondertiteling is het 'toegankelijk maken van tv- programma's voor doven en slechthorenden'. Dat houdt meer in dan alleen het omzetten van gesproken woord in tekst. Ook verschilt het in een aantal opzichten nog steeds van de ge wone ondertiteling van buiten landse programma's. Er wordt namelijk gebruik gemaakt van kleuren om de verschillende sprekers te onderscheiden en er worden regieaanwijzingen mee genomen om de kijker te infor meren over geluiden die zich buiten beeld afspelen. Zoals 'de deur slaat dicht' of 'de telefoon rinkelt'. Ook muziek wordt zo veel mogelijk omschreven. Sinds Sjokean Oosterbaan, chef ondertiteling bij NOS Teletekst. FotoTon Kastermans 1997 hanteert de ondertiteling voor doven en slechthorenden dezelfde richtlijnen voor snel heid en woordgebruik als de ge wone ondertiteling. De redacteuren doen zowel live ondertiteling als niet-live onder titeling. Het ondertitelen van li ve programma's zoals sport wedstrijden, journaals en actua liteitenrubrieken is een lastige klus. „We weten van tevoren niet wat er precies gezegd gaat worden. Dat is heel erg span nend", vindt Sjokean. „Dan voel je de adrenaline door je lijf stro men." De ondertiteling van deze pro gramma's wordt verzorgd door een team van twee a drie redac teuren. Dit is afhankelijk van de lengte van het programma. Een redacteur luistert, vat samen en roept de titels ter plekke naar de velotypist. De velotypist kan ra zendsnel teksten inbrengen. Met een bijzondere tekstverwer ker kan hij lettergrepen tegelijk aanslaan. Hierdoor kan hij soms wel duizend aanslagen per mi nuut halen. „Mensen vragen ons wel eens waarom sommige items zo ach terlopen. Bij het journaal bij voorbeeld weet je niet precies wat er gezegd gaat worden. En je kunt pas gaan samenvatten als je hebt geluisterd. Het is on mogelijk om niet achter te lo pen. Dat beseft niet iedereen," zegt ze. Programma's die op de band zijn opgenomen kunnen vooraf van ondertiteling worden voor zien. De redacteur werkt hier voor met een videorecorder en een speciale ondertitelcompu ter. Hij kan precies zien hoelang een fragment duurt en hoelang de titel in beeld kan blijven staan. „Het kost acht uur om een pro gramma van 25 minuten te on dertitelen", legt Sjokean uit. „Ondertitelen is dus ontzettend arbeidsintensief werk." Soms gaat er ook wel eens iets mis. .Alles moet snel en op tijd. Dan kunnen er wel eens gekke vertypingen in beeld komen te staan. Paul Hoerhuis bijvoor beeld, of 'voor de kust van Athe ne' zonder s. Dat is op het mo ment zelf verschrikkelijk balen, maar later kun je er wel om la chen." Volgens Sjokean is comedy moeilijk om te ondertitelen. „Maar ook erg leuk. Je moet de grappen er goed onder krijgen. Je moet het zo doen, dat er niets van verloren gaat Dat is echt een uitdaging. Oppassen is heel erg leuk om te doen, maar wel eens moeilijk. Soms zitten de opa's en de anderen om de tafel en gaat iedereen door elkaar praten. We moeten dan dus met heel veel kleurtjes werken. Zoals ik al zei, ondertitelen is puzze len." Jolanda Dorresteijn

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 2002 | | pagina 10