'Elke keer geef ik de piano op zijn donder' 'Alphen moet volwaardig poppodium hebben' KUNST CULTUUR Volkenkunde en Zuid-Afrikaans museum werken samen R7 Twetelsckijf 'Big Black Mariska' kent 'Venus' niet meer dinsdag 22 JANUARI 2002 nited hotos de Boer/ Ie Boer ;e en Wiske n [leuter - De striphelden Sus- liske als kleuters die in tekeningetjes op één pa- nafgerond avontuur ken. Dat primeurtje ver- jjinnenkort in 'De Ster kers', het blad van de D Wiske-fanclub. De ding geldt als exclusieve de blicatie, want komend uilen de kleine Suske en trschijnen op de ach- van het Suske en Wis- Iblad. De twee kleuters dj naakt door striptekenaar terts en collega Jeff ais t is en Jansen houwburg Het cabaretduo Lebbis ti speelt zondag 17 en ig 18 maart extra voor van het programma »rd' in de Leidse burg Door de VARA televisie-opnamen ge- op een later tijdstip uitgezonden. Dit zijn seizoenen tevens de oorstellingen van jord'. De kaartverkoop dels begonnen. Hamilton eden kus De Amerikaanse schrijfster en muzikante lamilton. dochter van arol Burnett en produ- Hamilton, is zondag a Hamilton, die aan eed, is 38 jaar gewor- actrice vertolkte in het 1986-'87 de rol van liggins in de televisiese- e'. Verder was ze te inder meer "Murder, te' en Beverly Hills )e afgelopen jaren re- ze een aantal korte door Robbert Minkhorst leiden - Het Rijksmuseum voor Volkenkunde gaat samen werken met hét East London Museum in Zuid-Afrika. Direc teur Steven Engelsman van het Leidse Volkenkunde conclu deert na bezoeken aan het East London Museum dat samen werking voor beide musea zeer vruchtbaar kan zijn. De Zuid-Afrikaanse instelling heeft een aantal topattracties in huis, waaronder een zandplaat met met een afdruk van de, naar alle waarschijnlijkheid, oudste voetstappen van de mens. Bovendien ligt in het museum van de zusterstad van Leiden een exemplaar van een van de laatst overgebleven dodo-eieren ter wereld en heeft men er een opgezette vis, die al lang uit de wereldzeeën is verdwenen. De zandplaat met menselijke voetstappen is wel het meest bijzondere onderdeel van de collectie. Het Zuid-Afrikaanse museum is momenteel in afwachting van een publicatie in een wetenschappelijk tijdschrift waarin wordt vastgesteld dat het gaat om de oudste men selijke voetafdrukken ter wereld. Adjunct-directeur Kevin Cole deed zelf onderzoek naar de afdrukken. Ze zijn min of meer toevallig in de duinen aan de oostkant van de stad gevonden. Dankzij gunstige klimaatomstandigheden zijn de afdrukken in het zand versteend, en daarom zo lang be waard gebleven. „Het is een natuurwonder", aldus Cole. „This is really exciting." Aanvankelijk werd aangenomen dat de voetafdrukken zo'n 25.000 jaar oud waren. Ruim drie jaar geleden werd gecon stateerd dat de afdrukken mogelijk veel ouder zijn. Cole is daar absoluut van overtuigd. Het onderzoek, dat hij samen met collega Dave Roberts heeft verricht, levert het bewijs, denkt hij. Zijn rapport is klaar, als een wetenschappelijk blad de aangeboden publicatie accepteert, is het een feit. Het is ook mogelijk dat de publicatie wordt geweigerd, bij voorbeeld omdat het onderzoek onvolledig is, maar daar rekent Cole niet op. Publicatie is in zijn ogen wereld nieuws. Cole denkt bij opgravingen in het duingebied nog meer voetstapafdrukken te kunnen vinden. Komt zijn verwach ting uit, dan wil het East London Museum op die plaats een openluchtmuseum beginnen. Cole is is zeer terughou dend met nadere informatie. Pottenkijkers kan hij niet ge bruiken, omdat de opgraving niet afdoende beveiligd kan worden. Directeur Engelsman van het Rijksmuseum voor Volken kunde in Leiden heeft uitvoerig overleg gehad met zijn Zuid-Afrikaanse collega's. Hij wil dat het nog dit jaar komt tot een uitwisseling van wetenschappers van de beide mu- Amerikaanse pianiste en zangeres Lisa Otey in Leidse Blues- en Jazzweek door Herman Joustra - »of Desanti leden ean-Toussaint Desanti. de belangrijkste Franse is zondag op 87-jarige 1 Parijs overleden. Kort verscheen zijn laatste Ie vrijheid houdt nog Desanti hield zich als vooral bezig met de fe- logie. Hij doceerde ja- aan de Parijse universi- orbonne en schreef een ntal boeken. In 1989 daarvoor de nationale !rix des Lettres. nieuw vennep - In eigen land mag ze dan een veelgevraagd muzikante zijn, in Nederland heeft vrijwel niemand nog ge hoord van de Amerikaanse pia niste en zangeres Lisa Otey. Met dank aan het internet vertoont ze deze week desondanks haar kunsten op het podium van de Leidse Blues- en Jazzweek. Die uitvinding heeft haar tot nu toe louter geholpen bij het opbou wen van haar carrière. Het is maandagmiddag. Otey is net aangekomen van Schiphol en meteen doorgereden naar Nieuw Vennep. Om even uit te blazen in Hotel De Rustende Ja ger. Voordat het hele circus in alle hevigheid losbarst. „Ik blijf tien dagen in Nederland en Bel gië. Bijna elke dag heb ik een optreden. Het internet hè. Ik zit veel op het internet. Kijk waar de festivals zijn. Dan stuur ik een mailtje of ik mag komen spelen. En ik stuur cd's op. Dat werkt. Tot nu toe heb ik er veel succes mee gehad." Zo kwam Otey een jaar geleden ook in contact met Eric-Jan Overbeek, pianist en zanger, be ter bekend onder de naam Mr. Boogie Woogie. Otey ontdekte tijdens het surfen dat Overbeek bezig was een jazzfestival te or ganiseren in Hoofddorp en stuurde een elektronisch be richtje. Dat leidde niet onmid dellijk tot een optreden, maar het contact was gelegd. Over beek vloog al een keer naar Otey"s woonplaats. Tucson, voor een gezamenlijk optreden. Dat klikte zo goed, dat hij de Amerikaanse op zijn beurt uit nodigde in Nederland te komen spelen. Otey: „Zo werkt het als je geen grote naam bent en niet bij een grote platenmaatschap pij zit. Als je iemand ontmoet die iemand kent, die op zijn beurt weer iemand kent, enzo- Jan Lau (68), voormalig bestuurs lid van de Stichting Leidse Jazzweek. Nu vooral medewerker bij de Leidse Blues Jazzweek. Haalt bands als de Shape Big Band, bestaande uit in België ge legerde Amerikaanse militairen, naar Leiden. „Kai J.J., de twee meest be roemde trombonisten. Ik had een elpee van ze en vond bij To wer Records in New York deze cd, waar die oude plaat op staat. Daar ben ik heel gelukkig mee. Dat kun je wel zien, want ik heb zelfs het plastic beschermhoesje bewaard. J.J. Johnson en Kai Winding heten ze officieel. Het leukste nummer vind ik 'This could be the start of something big', heerlijk opgewekt, vrolijk en virtuoos gespeeld. Mijn jong ste zoon is er ook gek op. De plaat is uit de jaren zestig, het is de eerste Impulse-plaat. Mijn liefde voor jazz stamt al van voor de oorlog en vlak erna, toen ik luisterde naar de AFN, de American Forces Network. Die zender heeft een heleboel mensen met het jazz-vfrus be smet. Frank Sinatra, Peggy Lee, daar begon het mee. Oscar Pe terson, Ella Fitzgerald, andere grote zangeressen en big band- jazz volgden. Count Basie vooral ook. Een trombone is geen solo-in strument, het is de bas van de blaasinstrumenten. Dus vraag je je af: wat kunnen mensen er mee. Ik houd van verrassingen, dat een muzikant je dwingt om heel goed te luisteren. En dat gebeurt op deze cd van Kai J.J. Naar muziek luisteren is begrip hebben voor muziek. Met oude jazz, dixieland, daar heb ik niet zoveel mee. Ik bewonder Louis Armstrong, prachtig zoals die man trompet speelde, maar hij verraste niet. En dat doen deze twee trombonespelers wel. Trouwens, de Shape Big Band is ook verrassend. Ze spelen tij dens de Big Band Night in de grote zaal van de Stadsgehoor zaal komende vrijdag. Tekst: Annemiek Ruygrok Foto: Dick Hogewoning Lisa Otey: „Mijn geluk hangt niet af van een groot platenlabel." Foto: Dick Hogewoning voort, dat helpt. Overal. In de Verenigde Staten en het werkt dus ook zo in Nederland. Ze boeken je alleen als ze je per soonlijk kennen. Of als ze ie mand kennen die jou persoon lijk kent" „Ik vind het ook prettig zo, zelf contacten leggen. Mijn geluk hangt niet af van een groot pla tenlabel. Ik heb de boel graag zelf onder controle. Zo hou ik greep op mijn carrière. Gisteren had ik nog een optreden in Tuc son. Heb ik ook zelf geregeld. El ke plaats waar ik speel ontmoet ik nieuwe mensen. Dat houdt de bal rollende, om het zo maar eens te zeggen. En ik krijg veel airplay, mijn muziek wordt op verschillende radiostations ge draaid. Over de hele wereld. Ja, ook de diskjockeys heb ik ont moet op het internet. Als je een carrière wilt opbouwen is net werken het allerbelangrijkst." Plus een flinke dosis kwaliteit uiteraard. Die bezit Otey ruim schoots. Jazz, blues, gospel en boogie woogie, ze speelt het al lemaal. „Verschillende stijlen ja, ik hou er niet van om in een hokje te worden geplaatst. Ik ben ook met verschillende stij len opgevoed. Mijn vader was violist, mijn moeder pianiste. Al lebei speelden ze klassiek. En ze speelden show tunes, liedjes uit de Broadway musicals. Zoiets LEIDSj i vormt je. Ik ben ook geïnteres seerd in traditionele muziek overal vandaan. En in percussie. Dat zal allemaal wel terug te ho ren zijn in mijn muziek." Muziek met passie, muziek van binnenuit, zegt ze. „Zo speel ik. Elke keer geef ik de piano op zijn donder, I beat the piano up. Misschien is dat wel omdat ik vrouw ben. Toen ik begon te spelen dacht ik dat ik krachtig moest spelen om geaccepteerd te worden." Otey lacht. „Maar het internet helpt net zo hard." Lisa Otey treedt donderdag avond op in De Waag, vanaf 20.15 uur, samen met Mr. Boo gie Woogie. Op zaterdagavond speelt ze in de Stadsgehoorzaal tijdens het International Jaz- zin' Leiden. Aanvang: 19.45 leiden - 23.30 Uur. De Waag. De Leidse Blues Jazzweek is een paar dagen aan de gang als de stem van Tom Waits de zaal vult. De cd is moet het gat tussen twee bands vullen. Het is muziek over hoeren, matrozen, havensteden en vooral heel veel vergane glorie. Vlak na het nummer 'Big Black Mariah' bestijgt de hoofdact van de avond het podium: Mariska Veres en haar jazzcombo. 'Big Black Mariska' is in stemmig zwart, de ogen zijn zwart omrand en ze wappert zichzelf af en toe koelte toe met een zwarte handwaaier. De presentator, die aan het begin van Veres' con cert opduikt, vertelt de zaal dat „Mariska niet aan het verleden wil worden herinnerd." Haar roem ruchte verleden, had hij wel mogen zeggen. Ma riska Veres zong eind jaren '60 bij de Haagse Shocking Blue. Bovendien was ze een van de eer ste echte babes' die Nederland kende, een rock- chick eerste klasse. Met Venus' had Mariska een wereldhit: van Amerika tot Japan draaien ze het nummer nog steeds grijs. Venus' en ander Shoc king Blue-materiaal wordt gretig gecovered door artiesten van diverse pluimage. Zo nam Nirvana voordat ze doorbraken nog een versie op van 'Lo ve Buzz'. Maar Mariska Veres wil er niet meer aan herin nerd worden. Het combo, bestaande uit bas, pia no, drums en saxofoon gespeeld door gladde Haagse jongens in colberts, ondersteunt Veres met strakke bebop-georienteerde jazzmuziek. Eer der op de avond had het publiek al de soms wat slome groovy lounge-jazz van French Connection voor de kiezen gehad en waarschijnlijk was het, gezien het late uur, voor veel mensen tijd om naar bed te gaan. Bij Veres blijft het voor het podium leeg. Een groepje studenten houdt elkaar met moeite staande. Met dikke tongen roepen ze om 'Venus'. Maar Mariska kent Venus' niet meer. Bij het volgende nummer gaat het tempo omlaag. De studenten dansen 'close'. In de galmbak die De Waag is blijft weinig over van het subtiele spel van de pianist en bassist, eigenlijk is alleen de saxofo nist duidelijk te horen, maar het overwegend jon ge publiek luistert toch niet. Mariska Veres zingt hees over onbeantwoorde liefde en praat de nummers geroutineerd aan el kaar. Veres wil niet aan het verleden herinnerd worden. Wij wel. Programmeur Boerefijn: Het Kasteel voldoet niet aan de eisen duizenden optredens, liskamerformaat tot Miljoenen bezoekers, gtot oud. Honderden ids, van dance tot k. De eerlijkste vorm pmuziek, live, op het L is big business. Ook Leidse regio, waar hillende zalen een i meepikken van deze ide populariteit. Wat voor poppodia? Hoe in ze zich? Met welke >roberen ze publiek te Een rondje langs de n de Leidse regio. In ing 3: Het Kasteel in Alphen. door Herman Joustra alphen aan den rijn - Het Kas teel in Alphen bestaat twintig jaar. Op zich is dat reden voor een feestje. Maar wel een be scheiden feestje, want al die tijd is er nauwelijks iets aan het pop podium gedaan, constateert pro grammeur Dick Boerefijn met spijt. „Het Kasteel voldoet niet aan de eisen van deze tijd. Het podium is veel te laag. Als het volle bak is zie je achterin niks van de band. Een behoorlijke lichtshow opzetten is ook een probleem. Bovendien is het vaak bloedheet als we uitverkocht zijn." „Als De Dijk hier bijvoorbeeld speelt is de zaal vol. Met zo'n 500, 600 man is het echt niet leuk om binnen te zijn. Je kunt je niet voorstellen hoe heet het dan is. Als er 300 man zijn gaat het nog wel. Dan is er ook nog wat ruimte om te lopen. Maar eigenlijk is de zaal niet geschikt voor grote concerten. Er bestaan wel plannen om Het Kasteel te verbouwen. Het plafond gaat dan iets omhoog. Een paar deci meter maar, hoor. Meer kan niet. Het zal dus wel een ietsje beter worden, maar niet veel. „We zouden eigenlijk moeten verkassen naar een ander pand om mee te kunnen blijven doen. Maar daarmee hoeven we niet aan te komen bij de gemeente. Die is eigenaar van hel pand en subsidieert anderhalve beroeps kracht. Anderhalf! Daaruit kun je wel afleiden dat ze niet zo veel zien in Het Kasteel. Jammer. Ik vind dat Alphen, met dik 70.000 inwoners, een volwaardig pop- Dick Boerefijn: „Ik denk dat ik nog de enige programmeur ben van de 43 kernpodia in Nederland die dit werk vrijwillig doet." Foto: Mark Lamers podium moet hebben. Overal zie je gemeenten hun zalen ver nieuwen. Maar Het Kasteel staat er al twintig jaar onveranderd bij. Onze kantoorruimte is mis schien tien vierkante meter groot. Dat slaat natuurlijk ner gens op." Gelukkig hebben de gebreken vooralsnog geen al te grote ge volgen. „Met de nadruk op vooralsnog," zegt Boerefijn. „De meeste artiesten staan hier graag, de bands zijn dik tevre den. Maar toch. De tijden veran deren. Boekingskantoren zijn veel machtiger dan vroeger. En bands vragen ook meer. Belang rijke bands zeggen nu dat Het Kasteel te klein voor ze is." „Bij kleinere bands valt er soms nog wat te regelen. Die spelen dan op recettebasis. Je probeert ze bijvoorbeeld te krijgen op een garantie van 300 bezoekers. Als er meer mensen komen, krijgt de band het geld van al die extra kaartjes. Komen er minder dan krijg ik subsidie van het NPI (Nederlands Pop Instituut, red.), maximaal 1750 gulden." „In het algemeen rijzen de kos ten van Nederlandse bands de pan uit. Met alle gevolgen van dien. We krijgen maar subsidie van het NPI tot een bepaalde grens. Kost een band meer dan 5500 gulden, dan krijgen we geen cent. Dan moet je je dus goed afvragen hoeveel mensen een band kan trekken. Kijk, vroeger was dat anders. Dan belde je een band op. Die zei: 'We kosten 3000. Dan zei ik: '2000'. En we kwamen ergens tussenin uit. Dat waren nog nor male bedragen. Nu wordt er niet meer onderhandeld. Er gelden vaste prijzen. Voor een deel komt dat omdat de meeste bands nu bij een boekingskan toor zitten. Eh bands vragen ook meer omdat ze weten dat we subsidie krijgen van het NPI. Nou, ze zullen het wel merken als dat zo doorgaat. Gaten in hun agenda. Minder optredens. Het houdt toch een keer op." Boerefijn hekelt ook de hype die is ontstaan rond een aantal Ne derlandse bands. Een hype die grote gevolgen heeft voor de ga ges van muzikanten. „Bands als Johan en Daryll-Ann worden zo opgehemeld in de bladen dat ze een steeds hogere prijs vragen. Terwijl ze toch een beperkt pu bliek aanspreken. Dat is niet meer met elkaar in overeen stemming? Bovendien, Johan speelt maar een uur, en komt dan terug voor één toegiftje. Daar hou ik niet van. Nee, dan een band als de Tröckener Kecks. Die speelde gewoon twee uur door. Dan gebeulde er ook wat op het podium. Je bleef kij ken. Dat was een band die z'n geld dubbel en dwars waard was." De live-reputatie van een band laat Boerefijn dan ook zwaar meewegen. Maar het program meren is en blijft moeilijk. „Er is een gigantisch aanbod. Veel bands nemen een demootje op en sturen een exemplaar naar Het Kasteel. Hou op man, rond de vijf cd's krijg ik in een week. Hele bergen heb ik hier inmid dels liggen. Vroeger was het ge woon een cassettebandje, te genwoordig neemt bijna elke band een cd op. En dan de pla tenmaatschappijen, die sturen ook met de regelmaat van de klok promo-cd's op. En dan probeer ik daarnaast ook nog eens rekening te houden met de smaak van het publiek. Hier komt toch een beetje alternatief publiek. Publiek dat houdt van een beetje stevige muziek Beet je hardcore, Beetje metal." „Je kunt hier natuurlijk niet alles neerzetten. We doen ongeveer een keer per week iets met een band. En dan hebben we nog de presentaties van amateurband jes. Drie tot zes op een avond. Die bands komen uit de buurt. We hopen dan dat ze zelf wat publiek meenemen. Dat gebeurt ook meestal wel. Het heeft na tuurlijk geen zin hier een onbe kend bandje uit Groningen heer te zetten. Dan komt er nie mand." „Het is vermoeiend werk wat ik doe. Ik heb al een paar keer ge zegd: ik stop er mee. Maar na een paar leuke concerten dacht ik er weer anders over. Het lukt me nog steeds, ook al heb ik een fulltime baan. Ik onderhoud het wagenpark van de politie in Al phen. Dat is een dagtaak. Vrij dagmiddag ben ik vrij. Dan zit ik regelmatig te bellen voor Het Kasteel. En de avonden ben ik vaak in touw. Gemiddeld ben ik tien tot dertig uur per week be zig voor Het Kasteel. Ik denk dat ik nog de enige programmeur ben van de 43 kempodia in Ne derland die dit werk vrijwillig doet. Met veel plezier, dat wel. Nog steeds." (advertentie) www.leidschdaqblad.nl

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 2002 | | pagina 19