GELOOF SAMENLEVING I Hercules in de prentkunst: van stoere bink tot softie Kerken beloven meer samen te werken Gesprek over vrede Israël en Palestijnen Gaaf dat je er bent Kardinaal Simonis: stichter Opus Dei was tijd ver vooruit Spectaculair feestelijke avond met Tony Maya en metgezellen Kidman en Mouli Rouge in de prijzc Bestuurslid VBOK onderscheid! KUNST CULTUUR Filmfestival Rotterdan en Berlijn werken sam Zes eeuwen Joodse cultuur leiden - Professor I.E. Zwiep spreekt woensdag op verzoek van het Genootschap Neder- land-Israël over 'Zonen van Ja- kob, zonen van Ismaëi. zonen van Edom, zes eeuwen Joodse cultuur op het Iberische schier eiland'. De lezing in de synago ge aan het Levendaal 14 begint om 20.00 uur. Toegang voor niet leden: 2,50 euro. Informa tie: 071 5210484. Meditatieviering in zorgcentrum leiden - Pater dr. J. Bots ver zorgt woensdagavond in de ka pel van Zorgcentrum Room- burgh van 19.30 tot 21.00 uur een meditatieviering. Bots wil bezoekers, van binnen en bui ten het zorgcentrum, 'met de neus op de verschillen in de wereld drukken'. De bijeen komst wordt afgesloten met een eucharistieviering. Infor matie: 5680142. maandag 21 JANUARI 200? Vertegenwoordigers tekenen Europees handvest voor de oecumene utrecht - De belangrijkste kerken in Neder land hebben zich dit weekeinde gezamenlijk verplicht tot meer samenwerking en dia loog. Ook beloofden ze alle vormen van an tisemitisme in kerk en samenleving te be strijden, moslims met respect tegemoet te treden en in zaken van gemeenschappelijk belang met hen samen te werken. Vertegenwoordigers van veertien kerken, verenigd in de Raad van Kerken, zetten daartoe in de Geertekerk in Utrecht hun handtekening onder de Charta Oecumeni- ca. een Europees handvest voor de oecume ne. Volgens algemeen secretaris ds. I. Bak ker van de raad is daarmee weer een stap vooruit gezet in de geschiedenis van de oe cumene. De Konferentie van Europese Ker ken en de Raad van Europese Bisschoppen conferenties. die het document opstelden, namen het handvest april vorig jaar al aan. Het is de bedoeling dat er uiteindelijk een Nederlandse versie van de Charta Oecume- nica komt, zei voorzitter dr. A. van Eijk van de raad. Tot de ondertekenaars van het handvest behoorden onder anderen kardi naal Simonis, voorzitter van de Nederlandse bisschoppenconferentie, dr. B. Plaisier, al gemeen secretaris van de drie Samen-op- YVegkerken. dr. J. Vercammen, de oud-ka- thofieke aartsbisschop van Utrecht, en aartsbisschop J. Cicek van de Syrisch-Ortho- doxe Kerk in Nederland. De kerken spreken in de Charta Oecumeni- ca om vooroordelen over andere kerken uit te bannen en de oecumenische openheid in de theologische opleiding te bevorderen. Verder moeten evangelisatieactiviteiten op elkaar worden afgestemd. Niemand mag bovendien onder morele druk of door fi nanciële lokkertjes worden aangezet om tot een ander kerkgenootschap over te gaan. Wel heeft ieder mens het recht zelf zijn ge loof of kerk te kiezen. De kerken beloven verder de positie van vrouwen te versterken. Kardinaal Simonis kondigde aan dat hij van wege het handvest volgende week opnieuw in gesprek gaat met zijn oud-katholieke ambtsgenoot Vercammen over de vrouw in het ambt. De verhouding tussen de RK Kerk en de Oud-Katholieke Kerk in ons land staat onder meer onder druk, omdat de oud-ka tholieken in 1998 besloten het priesterambt voor vrouwen open te stellen. Met een ander voorbeeld gaf Simonis ook aan dat het nogal wat betekent als kerken zich tot meer samenwerking en dialoog ver plichten. Zo heeft hij een brief ontvangen van een lid van de behoudende Gerefor meerde Bond in de Nederlandse Hervorm de Kerk. De schrijver vraagt de kardinaal druk uit te oefenen op de SoW-kerken om hun standpunt over het huwelijk, waaron der de zegening van homoseksuele relaties, ongedaan te krijgen. ..De Roomse kerk is in ieder geval nog schriftgetrouw". staat vol gens Simonis in de brief. alexandrië/ap - Hooggeplaatste joodse, islamitische en christe lijke geestelijken zijn gisteren in de Egyptische stad Alexandrië besprekingen begonnen over mogelijke oplossingen voor het Israëlisch-Palestijnse conflict. Verslaggevers worden uit be zorgdheid over de veiligheidssi tuatie niet toegelaten tot de con ferentie. die volgens de plannen morgen wordt afgerond. Vijf jaar geleden ontstond in Egypte en elders in de Arabische wereld grote opschudding, toen bekend werd dat de grootmufü van de prestigieuze Al-Azhar- Universiteit, Sayed Tantawi, een ontmoeting had gehad met een hoge Israëlische rabbijn. De commotie over de ontmoeting kostte Tantawi. die nu als gast heer optreedt, destijds bijna zijn baan. Er zijn hoge Israëlische geestelij ken aanwezig op de conferentie, zoals rabbijn Michael Melchiar. onderminister van buitenlandse zaken en de leider van de Israë lische delegatie, en de ortho doxe rabbijn Menachem Fro- man. Andere aanwezigen zijn de Latijnse patriarch Michel Sab- bah van Jeruzalem en minister van de Palestijnse Autoriteit sjeik Talal Sidr. Een medewerker van Tantawi. Ali el-Samman, zei dat het doel is 'te proberen een gezamenlijke verklaring op te stellen' over be ëindiging van het Israëlisch-Pa lestijnse geweld. In Jeruzalem zei het Israëlische ministerie van buitenlandse zaken dat de top de zegen heeft van de Israëli sche president Moshe Katsav, de Israëlische premier Ariel Sha ron, de Palestijnse leider Yasser Arafat, de Egyptische president Hosni Mubarak en de Britse premier Tony Blair. Het is de verwachting dat de De orthodoxe rabbi Mena chem Froman voor zijn hotel in Alexandrië. Froman is een van de deelne mers aan deze zeldzame vre desconferentie. Foto: AP/Hasan Jamali conferentie, die mede is voorbe reid door de aartsbisschop van Canterbury, George Carey, mor gen een slotverklaring zal ople- preek recensie Ilse Keuenhof Evangelische Gemeenschap De Stek, zondag 20 januari. 11.00 uur Plastic wijnranken sieren het plafond. Op het podium staat een jonge muziekgroep, die er alles aan doet om de jonge evangelische gemeen schap De Stek uit Kat wijk aan Zee enthousi ast mee te laten klap pen en zingen. Voor ganger Bram Meulen berg loopt nog even langs een nieuw ge zicht: 'welkom, leuk dat je er bent!'. Dan springt hij op het podium. Meulenberg onthult vandaag de geheimen van een stressvrij leven, want 'Jezus had ook stress'. Dit stappenplan tegen stress belooft geen gewone kerk dienst te worden. Bo ven het podium ver schijnen via een be- amer de woorden "Weet wie je bent'. „Je weet wie je bent als je weet van wie je bent." Meu- lenberg kijkt de zaal eens goed rond. „Van wie ben je er een? Een veel gehoorde uitspraak in Katwijk, niet waar? Onthoud dat God je heeft gemaakt." De volgende worden verschijnen. 'Weet wie je een plezier wilt doen'. „Als God op je neerkijkt uit de hemel, wordt hij dan blij van wat hij ziet?!" Meulenberg knijpt zijn handen samen wanneer hij zegt dat je niet iedereen een plezier kan doen. „Zelfs God kan dit niet. De een wil dat Ajax wint, de andere..?" De zaal schreeuwt de namen van verschillende andere voetbalclubs. Meulenberg kent duidelijk de hobby's van zijn publiek. Weet wat je wilt bereiken.' Met een flits tovert PREEKTIJGERS de beamer de volgende woorden tevoorsd „Je leeft of met een doel of met een druk. duim van Meulenl wijst naar beneden moet je organise Een vies gezicht kend gaat de vooi ger in spijkerbroek der. „Ik heb er een kei aan. Ik ben heei pulsief, ongeordei doe graag di spontaan. Gelukkig! ik goede mensen mij heen." Meulet heeft de zaal met persoonlijke onthi gen aan zijn hangen. Zap. 'Richt je op ding tegelijka „Vrouwen ku meerdere dingen lijkertijd doen, jullie dat? Mannen Daarom hebben i wen mannen nodi ze een beetje ric te geven. Niet mannen?!" Een klinkt op uit de Het enige consen ve geluid van de p is eruit. „Wanneer zat je voor het laatst stil? Niet pend voor de tv, niet bladerend in een mag of met de walkman op het hoofd." Het sa lichaam van Meulenberg maakt een dans) het podium. „Heb je daar geen tijd voor? ben je te druk!" De preek is voorbij. Het was de moeite vu Ieder woord raakte doel. Na een swingen opzwepend optreden sluit de leider van de I af met de alom bekende Stek-kreet 'Gaaf d utrecht - De stichter van het Opus Dei was zijn tijd ver vooruit. Hij is een ware pionier van de le kenspiritualiteit, zei kardinaal Simonis zaterdag in Utrecht bij de viering van de 100e geboortedag van Josemaria Escriva. Eenheid van geloof en leven, samenhang tussen de zondagse eredienst en ons doen en laten op de andere dagen van de week, dat is het ideaal waar veel christenen, met name na het Tweede Vati caans Concilie, naar verlangen, aldus de aartsbis schop van Utrecht. De Spanjaard Escriva stichtte in 1928 het Opus Dei (Werk Gods), een instelling binnen de Rooms- Katholieke Kerk die streeft naar de heiliging van het leven. Opus Dei probeert, trouw aan de geest van de stichter, mensen uit alle lagen van de maatschappij een vorming te geven die hen in staat stelt in hun eigen omgeving 'zaaiers van vre de en vreugde te zijn', citeerde Simonis de stichter van het Opus Dei. Escriva, die in 1975 overleed, werd in 1992 zalig verklaard door paus Johannes Paulus n. Die maakte vorige maand bekend dat de RK Kerk een wonder dat op voorspraak van Escriva is geschied, heeft erkend. Daarmee is de weg vrij voor de hei ligverklaring. Tijdens het feestprogramma in de Utrechtse Jaar beurs werd een video over leven en werken van Escriva vertoond en vertelden Opus Dei-leden over hun dagelijks leven en hun initiatieven. Op zoek naar 'iets goeds voor hun kinderen' was een Amsterdams gezin bij het Opus Dei terechtgeko men. De kinderen leerden daar dat biechten, bid den en naar de eucharistie gaan normaal is. „Het clubgebeuren was zo'n steun bij de opvoeding zei mevrouw Bouw. De Twentse oud-hoogleraar dr. J. Witteman legde uit op welke wijze hij in contacten met collega's en in verenigingen probeert de boodschap van het evangelie te verspreiden. Verder kwamen aan de orde de Cure and Care-activiteiten, waarin de waardigheid van het leven centraal staan, de Am sterdamse organisatie Burenhulp en de horecaop- leiding Europrof in Moergestel. Het Opus Dei is niet onomstreden. Tegenstanders verwijten Escrivé sympathieën met Franco en Hit- Ier en de organisatie een ondemocratische struc tuur. Bij het Opus Dei zijn wereldwijd ongeveer 85.000 leden aangesloten, van wie ruim 1600 priester zijn. In Nederland zijn er enkele honder den leden met een iets grotere groep belangstel lenden. Amersfoort - Bestuurslid I. Fau- re-Brenninkmeijer van de Ver eniging ter bescherming van het ongeboren kind (VBOK) is be noemd tot commandeur in de orde van paus Sylvester. Kardi naal Simonis overhandigde de kerkelijke onderscheiding en bijbehorende versierselen tij dens een bijeenkomst bij de VBOK in Amersfoort. De VBOK, een algemene hulp verleningsinstelling voor onge wenst zwangere vrouwen in 1971 opgericht. Faurei 1975 toe tot het bestuur. 1980 is ze penningmees te re heeft vanaf het eerste VBOK mede vorm gegev dus directeur externe beo gen M. den Boer-Neele. i De orde van paus Sylvest in 1841 werd ingesteld paus Gregorius XVI, is in ven geroepen om leken l die actief zijn in het aposti door Coen Polack leiden - Zelfs al heb je nog nooit een boek over Griekse mythen ingekeken, de mythe van Hercu les doet bij iedereen wel een belletje rinkelen. Hercules' le vensverhaal is voor filmmakers, schrijvers en kunstenaars een dankbare bron van inspiratie gebleken. Disney maakte een paar jaar geleden nog een te kenfilm over de Griekse held en schrijfster J. K. Rowling gebruik te in haar Harry Potter-reeks de driekoppige hond die Hercules moest overwinnen. Vroeger was Hercules vooral aanwezig in de beeldende kunst. In het Prentenkabinet van de universiteit is nu de expositie 'Hercules in de prentkunst 1500-1800' te zien. Hercules of Heracles, zoals zijn Griekse naam luidde, was de zoon van de oppergod Zeus en Alcmene, een gewone sterveling. Hercules werd door zijn jaloerse stief moeder, de godin Hera tot waanzin gedreven en vermoord de zijn eigen kinderen. Om deze misdaad recht te zetten moest hij van de koning twaalf op drachten vervullen. De verbeelding van die twaalf werken is in verschillende ver sies in het Prentenkabinet te zien. Daarbij valt op hoe vrij de kunstenaars zijn omgesprongen met de informatie uit de ge schreven versies van de mythe. De mythische monsters die Her cules op zijn tocht tegenkomt lijken er op iedere prent een hoofd of een klauw bij te krij gen. Vooral de scènes, waarin Hercules met leeuwen, honden, draken en slangen vecht, waren voor veel kunstenaars inspire rend materiaaL In de expositie komen ook latere interpretaties van Hercules en zijn geschiedenis aan de orde. Zo staat het standbeeld dat be kend werd als de Hercules Far- nese afgebeeld op zeven pren ten. Dit Griekse standbeeld dat in de jaren '40 van de zestiende eeuw werd opgegraven stond tentoongesteld in het Palazzo Famese. De buitensporig zwaar aangezette spierpartijen van het beeld waren voor de kunste naars een mooie vingeroefening in het werken met ronde vor men en schaduwen. In de christelijke kunst is ook een plaats voor Hercules wegge legd. Hij geldt als voorbeeld van een mens die volmaaktheid na streefde en na een leven van be proevingen als beloning in de hemel werd toegelaten. In chris telijke prenten staat Hercules vaak op een tweesprong. Hij moet kiezen tussen het goede en het kwade pad en van beide kanten wordt hij gelokt door vrouwen. Aan de ene kant staat op een grazige berg een een hoorn met het hoofd richting hemel, terwijl aan de andere kant een tuin der verlokkingen wacht, waar de bacchanalen en orgieën nooit ophouden. Het laatste thema in de exposi tie is 'Hercules als voorbeeld voor de vorst'. Heersers in het Europa van de renaissance lie ten zich nogal eens vastleggen als een eigentijdse Hercules: met de knots in de hand, klaar voor de twaalf opdrachten die vervuld moeten worden. Wat deze prenten minder stoer maakt, is het toen heersende schoonheidsideaal. Zo doet het portret van Lodewijk XIII als Hercules, van Abraham Bosse, een beetje soft aan door het zachte krullenkapsel en de goed gecultiveerde snor van de ko ning. De omgeving suggereert dat de koning de twaalf werken voltooid heeft. Maar daarvoor zit zijn haar te goed. 'Hercules in de prentkunst 1500-1800'. Prentenkabinet van de universiteit, Rapenburg 65, Leiden. De expositie is te zien tot en met 22 maart. Een portret van Lodewijk XIII als Hercules door Abraham Bosse. De schoonheidsidealen tijdens de Renais sance, het zachte krullenkapsel en de goed gecultiveerde snor, maken hem tot een softe versie van Her cules. Foto: PR muziek recensie Lidy van der Spek Concert: Gitanos de Granada, Tony Maya en metgezellen. Gehoord: i8/i, Stadsschouwburg, Leiden Een decor heeft 'Gitanos de Granada' niet nodig: een rijtje stoelen en hun eigen persoonlijkheid is ruimschoots voldoende voor een spectaculair feestelijke avond. Niet alleen door aanstekelijke vrolijkheid en exotische uitstraling, maar vooral door de fabelachtige beheersing van de flamenco- dans doortrokken van authentiek snarenspel en hartstochtelijke zang. 'Gitanos de Granada' bestaat in hoofdzaak uit het geslacht Maya, op- en doorgegroeid in de zigeu nertraditie. Hun muzikale wortels worden al eeu wen lang gelaafd door de oorspronkelijke flamen cobron. Zo zijn de genen van Juan Andrés, een van de jongste Maya's, doordrenkt van muzikali teit en passie. 'Oom' Tony zet Andrés in dit optre den in de zuidelijke zomerzon, zonder iets van zijn eigen waardigheid en talent prijs te geven. Dat doet overigens niemand van het gezelschap: ie dereen is op zijn tijd de koning(in) van het bal. Voor de pauze is de voorstelling helemaal gericht op kunst met een grote K, na de pauze op de klas siek improviserende, wervelende show. Die 'Kunst' neemt ruim anderhalf uur in beslag zonder een moment te vervelen. De combinatie van schoonheid, trots en fabelachtige techniek grijpt je bij de keel. Voor de pauze valt er eigenlijk niets te lachen. De enorme concentratie, in elke dans tentoongespreid, schrijft stilte voor. Er wordt geklapt wanneer de sofist daar ruimte voor geeft. Je wordt een en al oog en oor door dit magistrale spel van zang en dans en het niet aflatend rit misch geklap en voetgeklak (zapateado). Voordat Juan Andrés soleert, zijn er drie danseressen die stuk voor stuk boeien. Maar één 'bailaora' over troeft door felheid, bijkans woede, slangachtige li chaamstaal en ongelooflijk uithoudingsvermogen. Als Juan Andrés optreedt met achter zich de be zwerende gitaarmuziek, het afwisselend gezang van de heilig hoge, de woest brullende, en als der de de hartstochtelijk kleurrijke stem van oom To ny, net zo innemend met als zonder microfoon, dan zakt de grond onder je voeten. Deze danser wordt terecht vergeleken met de befaamde ballet danser Nourejev. In alle gemoedstoestanden ele gant en totaal beheerst, met een 'hakkentechniek' die grenst aan het onwaarschijnlijke, en een inge worteld gevoel voor drama houdt hij de zaal in de ban. Zijn performance verrast ieder moment met wisselende ritmen en strak uitgevoerde lichaams bewegingen, in spanning en ontspanning. Steeds lokken de zangers en gitaristen hem uit tot duize lingwekkend vertoon, en laten hem vervolgens aan zijn lot over. Het is spel en tegenspel. Juan Andrés spot met de groep, tart de klappers en tok kelaars en verheft zichzelf tot het middelpunt van de kosmos. Na de pauze is alles kleur en geur, in folkloristi sche overdaad, hartelijkheid en geïmproviseerd plezier op hoog niveau. Oom Tony en zijn weel derige gade als een Andalusische 'Zangeres zon der Naam' zijn het middelpunt van een spette rend dorpsgebeuren, waar elke omstander een uitbundig steentje aan bijdraagt. Het publiek mag schreeuwen, klappen en meedoen naar hartelust. Rotterdam - Het International Film Festival Rotterdam gaat sa menwerken met het filmfestival van Berlijn. Onder de naam 'Rotterdam-Berfinale Express' worden gezamenlijk filmpro ducties gesteund die tot stand komen op de Cinemart, de za kelijke markt van het Rotter dams filmfestival. Door de coali tie komen niet alleen twee van de grootste filmfestivals samen (met Cannes en Venetië beho ren Rotterdam en Berlijn tot de top vier van de wereld), maar ook twee oude rivalen. De samenwerking tussen Berlijn en Rotterdam is revolutionair te noemen. Voorheen was het on denkbaar dat de twee festivals - die elk jaar vlak na elkaar] vinden - zich met elkaar z associëren. Wie een film i mière wilde laten gaan, kiezen: wat in Rotterdam vertoond, haalde Berlijn Dit jaar is Berlijn medegi van het slotfeest van i nemart. Vervolgens word het Berlin International Festival de nieuwste Cin projecten gepresenteert unieke samenwerking tus festivals is niet in de plaats te danken aan het i den vorig jaar van Dietet lick als directeur van het i filmfestival. Hij is meer rest van Europa gericht d voorganger. beverly hills - Nicole Kidman heeft vandaag een Golden Globe gekregen voor haar hoofdrol in 'Moufin Rouge'. De film zelf werd tot beste uitgeroepen in de categorie comedy/musical. In de categorie drama werd dat 'A beautiful mind', een rolprent over een schizofrene nobelprijs- winnaar. Kidman zei verrast te zijn. „Ik had nooit verwacht een rol te spelen in een musical, laat staan c^t ik er een prijs voor zou win nen." 'A beautiful mind' van re gisseur Ron Howard kreeg nog drie onderscheidingen. Russel Crowe werd beste acteur in de categorie drama, Jennifer Con nelly kreeg de prijs voor beste vrouwelijke bijrol en Akiva Goldsman voor het beste script. Beste regisseur was Robert Alt man, met de film 'Gosford Park'. Het is de 59ste keer dat de bui tenlandse pers in Hollywood de Golden Globes uitdeelt. De uit reiking wordt gezien als een graadmeter voor de Oscars in maart. Er werden maandag der tien film- en elf televisieprijzen uitgereikt. Gene Hackman kreeg in tegorie comedymusical voor beste acteur voor zijl 'The Royal Tenenbaums' Spacek was de beste dr; trice in de film 'In the be De Brit Jim Broadbent gi de haal met de Globe beste mannelijke bijrol, speelde in 'Iris'. De prijs voor beste acteur comedyserie op televisi naar Charlie Sheen, voor in 'Spin City'. Beste act een comedy werd Sarah Parker, die in het evenet kroonde Sex and the speelt. Beste acteur in di gorie televisiedrama werd Sutherland. Tom Hanks nam de prij beste tv-film of miniserie vangst. Hij werd onderst voor de veelgeprezen 'Band of Brothers', die men met Steven Spielba duceerde. De 60-jarige Harrison Fofl geëerd met de Cecil B. D prijs voor zijn gehele oeifl

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 2002 | | pagina 10