'Hier was ik naar op zoek' E B Kapot gen boosdoener bij anorexia Zangeres Kirsten lost belofte in met eerste cd De Haarlemse zangeres en liedjesschrijfster Kirsten van der Grinten debuteert eind deze maand met een eerste cd. The Chick Singer' is een plaat met elf liedjes over de twijfels, pijn en onzekerheden van het leven. Een gesprek over de zoektocht van een talentvolle singer/songwriter naar een band om de gedroomde plaat te maken. door Richard Stekelenburg Zangeres Kirsten (24) geldt al jaren als een 'grote belofte' in Nederland. Met slechts een demobandje op zak speelde de Haarlemse vier jaar geleden al op grote popfestivals als Lowlands en Noorderslag. Waar ze kwam raakten toehoorders door haar geboeid. Niet alleen vanwege haar kristalheldere stem en fiere houding achter de gi taar, maar ook door haar liedjes waarin ze vaak onomwonden twij felt, pijn en onzekerheden toont. De jonge zangeres gaf zich met haar liedjes bloot, zonder daarbij daad werkelijk kwetsbaar te worden. Het was eerder confronterend hoe ze haar publiek - in d'r eentje - die ui terst persoonlijke emoties voor de voeten gooide. Met zoveel talent zou het wel gauw tot een plaat komen, zo was ieders overtuiging. Maar het liep anders. Kirsten bleek niet iemand die over één nacht ijs gaat. Ze zou zelfs een Elfstedentocht aan zich voorbij laten gaan als ze zich niet voor honderd procent zeker zou voelen over de ijs vloer. Er verscheen geen cd, ook al diende zich een platenmaatschappij aan. Kirsten nam de tijd - zoveel tijd, dat het er op een gegeven moment zelfs op ging lijken dat de belofte nooit meer zou worden ingelost. Maar eind deze maand ligt dan het debuutalbum The Chick Singer in de winkels. Het lange wachten wordt beloond. Het moest wel zo lopen, vertelt Kirsten. Déze cd had ze niet eerder kunnen maken. ,,Ik was er ge woon nog niet klaar voor.1' De elf liedjes op The Chick Singer la ten zich beluisteren als sfeertekenin gen van gevoelens. Kirsten klinkt weliswaar minder confronterend dan in haar oude live-optredens, maar de cd is er zeker niet minder meeslepend door geworden. Kirsten: „Vroeger schreef ik directer dan nu. Ik wil meer aan de verbeelding over- laten.Het gevoel moet goed overko men. En waar dat gevoel precies vandaan komt, doet er niet zo toe. Ik heb zelf ook minder behoefte om de vuile was buiten te hangen. Ik zeg niet dat ik dat nooit meer zal doen, want ik heb in optredens ook wel ge merkt datje daarmee mensen heel direct kunt raken. Maar gevoelens zijn ook niet altijd even duidelijk." Benadering Bovendien heeft ze niet altijd meer zin om over zichzelf te zingen, zegt ze. Al lijkt dat onontkoombaar als je voornamelijk over het innerlijk zingt. De behoefte om de eigen gevoelens dan maar in een ander personage te stoppen levert op The Chick Singer één grappige benadering op, waarin de schrijfster direct haar eigen rol 'verraadt'. In het fraaie You as in I zijn de 'ik' en de 'jij' immers uitein delijk dezelfde. Maar het meest opvallend aan dit debuut is wel hoe Kirsten haar lied jes heeft weten in te passen binnen een band. Op de plaat wordt ze be geleid door de Haarlemse drummer Martijn Bosman (tegenwoordig vast bandlid van de Haagse rockgroep Kane) en bassist Hein Offermans (die onder anderen met Frederique Spigt werkt). Om tot zoiets als een 'bandgeluid' te komen, bleek niet eenvoudig. Het werd een tijdroven de en soms gekmakende onderne ming. Kirsten: ..Ik wist al heel lang dat ik een plaat met een band wilde opne men. Mijn manier van schrijven wees ook steeds meer in die richting. Ik had alleen geen flauw idee hoe ik de liedjes naar een band moest ver talen. Je verliest al gauw het gevoel van een liedje. Ik heb de afgelopen jaren heel veel uitgeprobeerd met ik weet niet hoeveel muzikanten, maar het werd gewoon nooit wat het moest zijn. Het probleem als je met een band gaat spelen is, dat het al gauw te pompeus wordt." Akoestisch Terwijl ze toch zeker wist dat het wel kon: mét band akoestisch ongeloof lijk mooie dingen doen.Jeff Buck ley kan dat. En ook iemand als Dave Matthews heeft laten horen dat het mogelijk is om met akoestische klan ken iets heel groots en vets neer te zetten - dus zónder scheurende dis- rorft'on-gitaar. Ani DiFranco is daar in trouwens ook een voorbeeld voor mij." Er mag wat Kirsten betreft overigens geen misverstand over bestaan: Dat het niet lukte lag aan haarzelf en aan niemand anders. Kirsten: „Ik wist niet hoe ik het voor elkaar moest krijgen." Twee jaar geleden brak er iets. Kir sten zag.het niet meer zitten. „We hadden op dat moment opnamen gemaakt met de bedoeling die op cd te zetten. In feite was de plaat dus af. Maar na alle moeite die daarin was gaan zitten, hebben we toch gezegd: dit is het niet. Die cd ging dus niet door. Dat was de enige juiste beslis sing, maar ik ben toen wel gaan twij felen aan mijn eigen kunnen. Ik had toen al twee jaar tegen iedereen lo pen roepen dat ik een plaat aan het maken was, en ik had nog steeds he lemaal niets. 'Laat ook maar', dacht 1 ik toen. Ik had er geen zin meer in." Nu komt bij Kirsten altijd alle shit in één keer - daar is ze erg goed in, ver telt ze. „Dus in die periode was ik met niets meer blij. Ik kan het mezelf op dat soort momenten erg moeilijk maken. Achteraf is het grappige dat in die dip uiteindelijk de ruimte in mijn hoofd ontstond die kennelijk nodig was om verder te gaan. Het was een erg diep dal, maar kennelijk kom je dan vanzelf op een punt dat je zegt: of je gaat nu nadenken wat je wil, hoe je het wil, met wie en wan neer, óf je blijft zo doorsukkelen. Vervolgens ben ik hard aan de slag gegaan. Hoe dat dan in zijn werk ging? Nou... eh... ik ben toen heel ge structureerd gaan leven. Ik heb schema's voor mezelf gemaakt. Ben Kirsten: „Het gevoel van een liedje moet goed overkomen, waar dat gevoel precies vandaan komt doet er niet zo toe." Foto: United Photos De Boer/Cynthia van Dijke per uur voor mezelf gaan opschrij ven wat ik zou gaan doen: 'Kirsten gaat naar de bakker, Kirsten gaat ontbijten, Kirsten gaat naar de glas bak...' Nee, echt! Ik kan het iedereen die het even niet meer allemaal op een rij heeft aanraden: 'Maak sche ma's! Het hélpt!' Ik ben in die perio de heel rustig een paar nieuwe num mers gaan schrijven. En ben beter gitaar gaan spelen." Kirsten heeft zichzelf bij kop en kont gepakt? „Ja, zoiets." Met wat schema's, rust in het hoofd en een paar nieuwe nummers heb je echter nog geen band met wie je de plaat kunt maken die je wilt. Voor dat duwtje in de rug kwam ze mis schien wel precies op het juiste mo ment studio-eigenaar en producent Rob van Donselaar van opnamestu dio Zeezicht tegen. Kirsten: „Rob is, heel simpel, naar mijn spel gaan luisteren. Hij kwam gewoon langs met een opschrijfboekje waarin hij aantekeningen maakte. Vervolgens praatten we. Ik ben niet iemand die snel naar voren kan brengen wat ze wil. Zeker als hel om liedjes gaat is dat heel moeilijk. Leg maar eens uit hoe iets moet klinken. Rob heeft het, bij wijze .van spreken, uit me getrok ken." Met Van Donselaar kwam Kirsten uit bij bassist Hein Offermans. En ging ze opnieuw in zee met Martijn Bos man, met wie ze al eerder had sa mengewerkt. Kirsten: „Met die twee bleek het meteen te klikken. Mis schien gaat het daar wel om: dat het klikt." Hoe groot het vertrouwen uiteinde lijk was, wordt op The Chick Singer duidelijk in een nummer als Dejec tion - een van de 'oudjes' op de plaat. Kirsten heeft daarin haar eigen gitaarpartij volledig geschrapt om ruimte te maken voor een fraai inge togen basbegeleiding. „Hein kwam daar spontaan mee aanzetten en toen was het voor mij direct duide lijk dat we het zo zouden doen. Die baspartij in dat nummer voelt als een cadeautje." Voor The Chick Singer werden ver volgens alle drums, bas, gitaar en 2002 zang tegelijkertijd opgenomen in plaats van afzonderlijk, zoals gebrui kelijk is. Die opnamemethode mag gerust gezien worden als de kers op de taart in het zoeken naar Kirstens bandgeluid. Kirsten: „Normaal ge sproken neem je eerst drums en bas op. Maar dan had ik me aan die ba sis moeten aanpassen bij het inspe len van mijn partijen. Nu is mijn aandeel eerder de basis waarom heen drums en bas klinken. In feite staan mijn liedjes er nu op zoals ik ze speelde voor ik de studio inging en zijn ze ingevuld. Zó moest het klinken. Deze plaat is als een uit vergroting van wat ik jarenlang in mijn eentje heb gedaan en heb ge probeerd te doen met dynamiek en intensiteit. Hier was ik naar op zoek." The Chick Singer verschijnt op 28 janu ari bij Double T. Music. Kirsten treedt zaterdag 26 januari op in het Patronaat in Haarlem (cd-presentatie), en op za terdag 23 februari in Ekko in Utrecht De eetziekte anorexia berust niet alleen op psychische factoren. Een afwijkend gen maakt mensen gevoelig voor de ziekte. Deze ontdekking staat haaks op het imago van anorexia als modeverschijnsel. Wetenschappers zoeken naar een effectieve therapie. door Mireille Beentjes Sommige vrouwen met anorexia hongeren zichzelf compleet uit. Foto: CPD/Robin Utrecht De eetstoornis anorexia nervosa blijkt niet altijd een psychische aan doening. Soms is een kapot gen de boosdoener en niet een gebrek aan eigenwaarde en slankheidscom plexen. Dat hebben onderzoekers van het Rudolf Magnus Instituut voor Neurowetenschappen in Utrecht ontdekt. Zij vonden een af wijking in een voedingsgen bij som mige anorexiapatiënten. Het zogenoemde AGRP-gen produ ceert in de hersenen het neuropepti de AGRP. Dat reguleert de eetlust. Het zorgt voor een hongergevoel en geeft aan wanneer het lichaam is verzadigd. Als er een fout in het gen zit, is het hongergevoel verstoord. Het is te zwak (anorexia) of grenzen- loos (obesitas, vetzucht). Een afwijking in het gen werd bij anorexiapatiënten 2,5 keer zo vaak aangetroffen als bij niet zieke men sen. Elf procent van de anorexia-pa- tiënten heeft deze afwijking. Volgens onderzoeker Tom Vink zouden er ook afwijkingen in andere genen kunnen bestaan die anorexia veroor zaken. Deze ontdekking staat haaks op het imago van de ziekte als modever schijnsel, dat zou samenhangen met het huidige schoonheidsideaal van lang, slank en maatje 36. Veel vrou wen kunnen aan dat ideaal niet vol doen, voelen zich ongelukkig en on zeker en slaan aan het lijnen. Ze vin den zich nooit slank genoeg en ver hongeren zichzelf, soms tot de dood aan toe. Volgens onderzoeker Tom Vink ver scheen de eerste wetenschappelijke publicatie over de ziekte in 1874. „Maar waarschijnlijk bestaat het al langer. Alleen overleefde men vroe ger vanwege de veel hardere leefom standigheden niet eens de eerste fa se. Daardoor werd de ziekte vaak niet opgemerkt." Slank willen zijn is eigenlijk niet de basis van het probleem, legt A.van Elburg, jeugdpsychiater en hoofd Zorglijn Eetstoornissen, uit. „Vaak is er onzekerheid, niet alleen over het uiterlijk, maar ook innerlijk. Veel vrouwen die anorexia krijgen, stellen hele hoge eisen aan zichzelf. Ze zijn ongelukkig als ze daaraan niet kun nen voldoen. Ze vinden dat ze falen, dat ze niets waard zijn. Hongeren hebben ze wel onder controle. Het is soms ook een vorm van straf, een poging zichzelf letterlijk weg te cijfe ren. Dat is van alle tijden, ongeacht het geldende schoonheidsideaal." Van Elburg bevestigt dat anorexiapa tiënten vaak geen honger hebben. „Sommige patiënten blijven eten, hebben kleine eetbuitjes. Maar een grote groep eet niets, terwijl ze daar bij extreem veel bewegen. Ze zeggen dat ze geen honger hebben. Maar als je ze er later naar vraagt, wanneer ze aan de beterende hand zijn, herin neren ze zich toch wel honger. An deren herinneren zich nauwelijks iets. Door niet te eten, raakt het ge voel afgestompt. Patiënten voelen bijvoorbeeld geen kou, geen hitte en ook geen honger." Een afwijkend AGRP-gen veroor zaakt op zichzelf geen anorexia. Bij het ontstaan van de ziekte spelen ook omstandigheden een ról. Vink: „Niet iedereen met deze afwijking krijgt anorexia. We denken dat daar voor meer nodig is, zoals stress, pu berteit, hormonale veranderingen enzovoorts." De huidige behandeling van ano rexia in Nederland is erop gericht om de patiënt weer te laten eten en ook op het creëren van eigenwaarde. Van Elburg: „Bij mensen met deze gen-afwijlang spelen ook andere problemen die mede anorexia ver oorzaken. Ook die moet je behande len." De genafwijking komt net zo vaak voor bij mannen als bij vrouwen. Toch is van alle anorexiapatiënten slechts vijf procent man. Hoe dat komt, is volgens Vink nog onbekend. Het afwijkende gen wordt doorgege ven van ouders op kind. Als de ene helft van een eeneiige tweeling ano rexia heeft, dan heen de andere helft daar ook vijftig procent kans op. Vol gens Van Elburg komen sommige patiënten uit een 'anorexia-familie,. De ontdekking van de fout in het AGRP-gen biedt mogelijkheden tot herstel, maar pas in zeer verre toe komst. „Theoretisch bestaan er mo gelijkheden het gen te repareren. Maar onderzoek hiernaar staat nog in de kinderschoenen", aldus Vink. „Therapie met medicijnen die het gen beïnvloeden ligt meer voor de hand, maar ook daar moetje denken aan zeker vijf tot tien jaar voordat dit mogelijk is."

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 2002 | | pagina 50