GELOOF SAMENLEVING 'Beroepscode voor predikanten moet nauwkeuriger' Kerk gunt de duivel niet langer al het lekkers ft if c=?fc> 1 c>Ai Varen op de rivier van universele wijsheid Jongeren met Muskens naar klooster Tak: ISusar (flritria Falun Gong richt zich op Nederlands publiek Geen huis zonder dod Werelddag voor zieken Tour des van het O o ster Duitse moslims moge weer ritueel slachten utrecht/anp - De beroepscode voor predikanten en andere ambtsdragers in de kerken moet nauw keuriger uiteenzetten hoe zij moeten handelen bij seksueel misbruik in een pastorale relatie in hun gemeente. Dit betoogde R. Ganzevoort, hoofddo cent praktische theologie aan de Theologische Universiteit Kampen, gisteren in Utrecht op de studiedag Openheid en ambtsgeheim. „Er zou op papier kunnen komen wanneer en hoe een predikant een externe deskundige moet con sulteren als een gemeentelid hem vertelt dat een ouderling haar seksueel heeft misbruikt", sugge reerde Ganzevoort. Verder zou hij graag zien dat de beroepscode uiteenzet hoe de ambtsdragers op een verantwoorde manier hun geheimhou dingsplicht kunnen doorbreken als zij het mis bruik openbaar willen maken. Aanleiding voor de studiedag over de spanning tussen openheid en ambtsgeheim, vooral in het geval van seksueel misbruik, was de opheffing van de Interkerkelijke Stichting tegen Seksueel Mis bruik in Pastorale Relaties (SMPR). Na een be staan van drie jaar droeg deze stichting eind de cember haar werkzaamheden over aan het Inter kerkelijk Bestuurlijk Overleg inzake Seksueel Mis bruik in Pastorale Relaties (IBO). In het eindverslag van de SMPR benadrukt de stichting dat ze niet ophoudt te bestaan omdat er geen seksueel misbruik meer voorkomt in kerke lijke gemeenschappen. De SMPR verdwijnt, om dat de kerken hebben besloten de verantwoorde lijkheid voor de strijd tegen seksueel misbruik in pastorale relaties van haar over te nemen. Behalve de Nederlandse Hervormde. Gerefor meerde en Lutherse kerken zijn onder meer de Remonstrantse Broederschap, de Bond van Vrije Evangelische Gemeenten en de Algemene Doops gezinde Sociëteit aangesloten bij het IBO. De Rooms-Katholieke Kerk heeft een eigen instelling tegen seksueel misbruik in pastorale relaties. Protestantse flirt met Potter, Presley en andere populaire cultuur omstreden maar succesvol door Silvan Schoonhoven Het afgelopen weekeinde was er veel belangstelling voor de Harry Potterdienst en de Elvismis. Voor gangers schromen blijkbaar niet om naar populair cultuurgoed te grijpen om hun kerken weer vol te krijgen. Het lijkt wel of de al oude beatmis terug is van weg geweest. Hoe ver mag je gaan bij het populariseren van de bood schap? Nog steeds spreken mensen hem op straat aan. Nog steeds sturen ze hem kaarten en brie ven hoe de dienst hen ontroer de. Dominee Fred Omvlee, pop liefhebber. hield in Monnicken- dam een dienst rond Elvis Pres ley en kon de massa kerkgan gers en journalisten nauwelijks meer bergen in zijn Opstan- dingskerk. Gebruik van popmuziek in de kerk is voor Omvlee 'volstrekt acceptabel', ..Misschien is het voor de kerk zelfs wel noodzake lijk. Behalve Elvis is er nog veel meer muziek die direct bruik baar is in de dienst. Van Bob Dylan tot U2, van Herman van Veen tot Nick Cave." Niet iedereen was even enthou siast over een dienst rond de man die van elke drug op aarde snoepte. Omvlee: „Er was vooraf wel enige argwaan bij de. zeg maar. meer degelijke kerkgan gers. Maar ook de criticasters waren bij de dienst, en na af loop was iedereen positief." Toevallig wist in hetzelfde week end een kerk in het Groningse Haren de spotlichten op zich te vestigen met een dienst rond een ander element uit de popu laire cultuur Harry Potter. En ook hier klonken protesten uit behoudende hoek. De bekend ste van hen was de onvermoei bare strijder tegen pomo en abortus: Bert Dorenbos. Toch was het paradoxaal genoeg juist deze bekende ex-EO directeur, die aan de wieg stond van het populaire christendom in Ne derland. Helemaal toevallig is dat niet niet. Want ook Dorenbos groei de op 'in de schaduw van het Lieverdje', zoals hij zegt. Het was de tijd dat de kerk wat ge forceerd probeerde aan te slui ten bij de tijdgeest met de beat missen. Onder het motto 'als er een electrische gitaar is, dan zit het goed' probeerden vooruit strevende jonge dominees de te gencultuur de wind uit de zeilen te nemen. Een soms wat pot- Christenjongeren gaan uit hun dak tijdens de Jongerendag in de Arena. „De discussies over muziek waren bij de EO altijd de felste." Foto: CPD/Phil Nijhuis sierlijke knieval voor de waan van de dag, waar veel kerkgan gers van toen nu meewarig aan terugdenken. Dorenbos ziet zichzelf als kind van die tijd. Hij heeft ook anno 2002 'niets tegen lichteffecten' en verklaart helemaal geen te genstander te zijn van van 'een beetje creativiteit, een beetje in spelen op de actualiteit'. „Dat deed de Here Jezus ook, die pakte ook voorbeelden uit de praktijk. Misschien zijn we dat een beetje verleerd in de kerk, zijn we wat te theologisch ge worden." Maar, zegt hij, de kerk moet het niet hebben van een monster verbond met de populaire cul tuur. Want juist in het afeetten daartegen zit de kracht. „De ker ken zullen pas weer vollopen als ze de confrontatie zoeken met levensstijlen als Potter en Pres ley, die naar de ondergang lei den." Hij vindt dominees die naar El- vis, Potter of ander populair strooigoed moeten grijpen om de kerk vol te krijgen daarom 'een beetje zielig'. „In Elvis' mu ziek hield de demonie op een enorme manier huis. Kijk hoe hij aan zijn eind is gekomen: onthutsend. Als die Elvis-dienst nou was gegaan over de onder gang van die man, afgezet tegen de verlossing van Christus, dan had ik er nog begrip voor ge had." Toch geldt Bert Dorenbos als vader van de ultramoderne pop spektakels als het Flevo Totaal festival en de EO-Jongerendag. Als directeur van de Evangeli sche Omroep organiseerde hij in de zeventiger de eerste jonge rendagen. Die waren toen een stuk soberder dan anno 2002, nu het stadion-tafereel niet on derdoet voor elk ander wereld lijk openlucht-popfestival. Flit sende decors en lichteffecten ontbreken niet. Er zijn dansers, stevige ritmes en je telt niet minder blote navels dan op Lowlands. God houdt van feesten, lichtte EO-bestuurder Jan-"Willem Bos man ooit in een interview de marketing toe van Neerlands grootste publieke omroep. Vol gens Bosman was het helemaal niet verkeerd om 'hartstikke veel lol te hebben', want 'geloven is te gek'. Maar als hij het kabaal en het la waai van een moderne Jonge rendag ziet, heeft de geestelijk vader van de Jongerendag het er wel eens moeilijk mee. Niet voor niets waren de discussies over muziek tijdens zijn carrière bij de EO altijd de felste', herinnert hij zich. „Zelf heb ik het liefste classic FM in de auto. Dat hoeft echt niet iedereen te doen. Maar ik gun de EO een groter onder scheidingsvermogen in hun muziekkeuze dan die ze nu ten toonspreidt." Christelijke rock is volgens hem een onmogelijkheid. Want ner gens anders ligt de kracht van demonen zo verraderlijk op de loer dan in pop en erotiek. En geen betere drager van slechte krachten dan de invalspoort van het oor. Die jongens van de EO zoeken veel teveel de rand op van wat kan. Laat ze liever hun eigen muziek ontginnen, advi seert de ex-directeur. Zoals dat in de VS gebeurt. De kerk zal er bovendien baat bij hebben als ze niet buigt voor 'demonen, zoals je die treft bij Harry Potter en Elvis Presley'. In plaats daarvan is de kerk nog steeds bezig compromissen te sluiten met de wereld. „Dat is het paard achter de wagen spannen." Godsdienstsocioloog Gérard van Tillo is dat niet met Doorenbos hem eens. Integendeel, volgens hem zijn kerkdiensten met een populair thema of rond moder ne muziek juist dé manier voor kerken om weer de aansluiting te krijgen bij het moderne le vensgevoel. Dit soort diensten zijn een op komend fenomeen, stelt de so cioloog vast. Ze zijn het belang rijkste wapen van de kerk om jongeren na hun veertiende vast te houden. „Het dilemma van de kerken is de keus tussen aan passen aan de moderne tijd of consequent de oude tradities benadrukken." Meer en meer kerken kiezen volgens Tillo voor het eerste. Juist daarin ligt vol gens hem het succes van de EO met zijn spetterende Jongeren dagen. Die regelrecht in het ver lengde liggen van de oude beat missen. De keuze voor omstreden the ma's is volgens Tillo geen toeval. „Wat de aandacht trekt, zijn za ken die inspelen op bestaande behoeften. En die zijn nou net mijlenver verwijderd van de boodschap van de kerken. De cultuur van nu is erg gericht op mensen en hun gevoelens, zoals seks. Populaire themadiensten zijn pogingen van de kerk om de kloof te dichten, die is ontstaan doordat het geloof voor dit soort zaken altijd huiverig is geweest." Why should the devil have all the good music, zong Larry Nor man in de jaren tachtig. De ge neratie die opgroeide met Johan de Heer sterft langzaam uit, stelt dominee Omvlee vast. Waarom zou je zes dagen popmuziek ho ren en je op zondag onderdom pelen in een 'monocultuur van orgelmuziek?' Fred Omvlee zit er niet mee of de vorm acceptabel is of niet. „De vorm té niet heilig. Het or gel ook niet." De boodschap bleef tijdens zijn Elvisdienst centraal staan, weet hij. Elvis Presley zong, zoals Omvlee zegt, 'klinkende geloofsteksten'. „Ik heb willen tonen dat Gods liefde uitgaat juist naar de gebroken mens, die zich een weg omhoog probeert te zingen." Popmuziek geeft volgens hem toegang tot 'zingeving en hogere gedach ten'. „Dat zie je aan moderne begrafenissen, waar je steeds va ker eigen nummers hoort en steeds minder psalmen. Dat zijn blijkbaar de nummers waar mensen hun ziel in kunnen leg gen." BOEKBESPREKING De titel van het boek 'Als een bovenaardse rivier' geeft al aar dige weer met welke denkbeel den leden van het 'Lectorium Rosicrucianum' de wereld be kijken. De ongeveer 10.000 le den van deze gnostieke broe derschap (waarvan er circa 2000 in Nederland wonen) gaan er van uit dat in ieder mens een goddelijk vonk slui mert. De zin van het leven is die vonk aan te wakkeren met behulp van innerlijke kennis, ook wel 'gnosis' genoemd. En die gnosis is als een bovenaard se rivier die door het landschap van de geest stroomt In de loop van de menselijke geschie denis hebben vele mensen ge probeerd de gnosis te verkrij gen en door te geven, door op een denkbeeldige boot deze ri vier af te varen. Daarover gaat dus 'Als een bo venaardse rivier', van de Neder landse kunsthistoricus drs. P.F.W. Huijs (1951), die uiter aard ook lid is van het Lectori um Rosicrucianum. Dit Rozen kruisers genootschap heeft haar hoofdkwartier in Haarlem en werd in 1924 gesticht. De wortels van de Rozenkruisers gaan vier a vijf eeuwen verder terug in de geschiedenis. De leden van deze meestal geheime en ondergronds opererende organisatie zien echter een link met gnostieke denkers en bewegingen uit nog veel eerdere tij den. Huijs bijvoorbeeld schrijft alles wat 'ooit is ingezet om de ontwikkeling van het al leen-goede in de biologische mens te bevorderen' toe aan de werking van 'de broederschap'. Daarom gaat hij in zijn boek in vogelvlucht langs de gehele menselijke geschiedenis. Te be ginnen bij het oude Egypte waar vooral farao Achnaton (circa 1300 v.C.), ook de 'ketter- koning' genoemd, de weg van de gnosis zou zijn ingeslagen. Hij wilde één God gaan aanbid den. Navolgers hebben echter Symbool van de Orde van de Rozenkruizers. zijn cultuur weer vernie tigd. Vervol gens komt Huijs onder meer uit bij de druïden, de Essenen, de eerste christenen, de mani- chéisten (gnostici uit de eerste eeu wen van het christendom) katharen, meester Ec- kehart, Para- celsus, Jakob Böhme en ten slotte bij de stichters van het Lectorium Ro sicrucianum, de gebroeders Leene die eind negentiende, begin twintigste eeuw leefden. Allen speelden een rol in 'de broederschap'. Allen hadden een onderdeel te pakken van wat Huijs noemt 'de universele gedachten van wijsheid'. Niets gebeurt zomaar, is zijn opvat ting. Er zit een goddelijk plan achter alles. En de mensheid staat op het punt het spirituele Aquarius tijdperk in te gaan. Het is geen origineel boek. Maar het behelst wel een lange tocht door de geschiedenis. Huijs koppelt onderweg veel historische feiten aan veronder stellingen die in zijn eigen we reldbeeld passen. Gaat de lezer daarin mee, dan leest hij een uiterst boeiend boek. Komt tel kens de kritische gedachte bo ven dat delen van dit boek ver zonnen kunnen zijn, op twijfel achtige speculatie berusten, of op z'n minst met een zeer ge kleurde bril op zijn geschreven, dan resten nog altijd de vele in teressante historische gegevens. Alleen blijft voor dergelijke cri tici weinig over van de kernge dachte over een bovenaardse rivier van universele wijsheid die wereld en mensheid onver mijdelijk in de richting stuwt van een eeuwige en zalige ver eniging met God. Titel: Als een bovenaards.e ri vier Auteur: P.F.W. Huijs UitgeverijRozenkruis Pers Haarlem Prijs: 24.50 euro Onno van 't Klooster Maastricht - De in China verbo den religieuze beweging Falun Gong is een campagne begon nen om het Nederlandse pu bliek te informeren over haar uitgangspunten en de vervol ging waaraan zij in China blootstaat „SOS!" roepen een folder en de poster, waarvan en kele duizenden exemplaren zijn verspreid. De folder verhaalt van de vervol ging die de Chinese regering in juli 1999 tegen de beweging ont ketende. „Uw hulp is dringend nodig om de Falun Gong-beoe fenaars die te redden. Vele on schuldige levens staan op het spel." De lezer wordt aange spoord om protestbrieven te schrijven naar de Chinese am bassade. Hoeveel concessies ben je be reid te doen ter wille van de vrede en de voorspoed? En hoeveel van de politieke wer kelijkheid kun je zien? Of, an dersom geformuleerd: hoe star ben je en hoe blind? Morgenavond wordt het inter view uitgezonden met prins Willem-Alexander en Méxima. Alex neemt het opnieuw op voor zijn schoonvader. Dat Maxima's vader tegenover Zuid-Amerika correspondent Jan Thielen heeft toegegeven dat hij wist van de terreur, in de tijd dat die in Argentinië plaatsvond, heeft het prinselijk paar niet tot zich door la ten dringen. „Waarom zou hij tegen mij liegen", is de retorische vraag van Mdxima. En haar aan staande echt genoot, onze toekomstige koning, zegt het haar na. Alex wil - of kan - de wer kelijkheid niet onder ogen zien. Willem- Alexander is geen farao. Hij zal geen almachtige koning wor den. Maar hij wordt wel ko ning, dus toch een beetje fa rao. En helaas, blind voor de politieke werkelijkheid is hij nu al beetje, net als indertijd de farao van Egypte. Het beleid van de regering Videla was schadelijk voor Argentinië, in moreel opzicht; een aantal economen wijten ook het hui dige economische bankroet van het land aan de politiek van Videla en medewerkers als Zorreguieta. Zeven plagen heeft Egypte al ondergaan, maar nog steeds wil de farao de Israëlieten niet vrij laten, ook al zijn het Egyp tische volk en de leden van het hof daar voor. Maar de farao kan het niet. Hij wil niet zien dat zijn eigen ge drag schadelijk is voor zijn land. Pas als zijn eigen zoon sterft - net als alle andere eerstgeboren zonen - gaat de farao door de knieën. (Exodus 10:1-13:16) In de afgelopen anderhalf jaar, sinds het begin van de Tweede Intifada, zijn er ontzettend veel jongeren gedood. Palestijnse jongeren door Israëlische sol daten, Israëlische jongeren ong lan< door Palestijnse zelfmoord! roristen. Maar niet alleen jongeren, alleen 'eerstgeboren zonen zijn het slachtoffer in dit co flict. Mensen van alle lecfüj worden vermoord. En de fa o's aan beide kanten zijn bl voor de werkelijkheid. Is da: omdat hun eigen zonen de dood nog niet vonden? En is het echt erger als joi ren worden vermoord dan deren? Gisteren werd Avi B< ontvoerd, gemarteld en ver moord door leden van el-F, tah, de o nisatiev) Jasser Ar fat. Ze lit e hem ver- v minkt ac ter in eer boomga Boaz \vi een jood Amerika die lang Beit Jaffa woonde, rendoj de Westc ver, tege: Jeruzalei aan, me voornam lijk chris lijke inw ners. H. was arch tect en bouwku ingenieur en bouwde, voor lestijnen, in verschillende F lestijnse dorpen en steden Toen extremisten van el-Fj Beit Jalla infiltreerden, wisi zijn Palestijnse vrienden Av Boaz over te halen om te w huizen naar Jeruzalem. Elf dagen geleden begroef! Boaz zijn vrouw, die aan ba moederkanker was overled Drie dagen geleden ging hij naar Beit Jalla terug en vver afgemaakt. Hij was een ger kelijke prooi: een 72-jarige man, die langzaam en krei liep vanwege de kinderverl ming die hij had gehad. Natuurlijk zal de moord wt den goedgepraat als wraak voor het neerhalen van de tientallen huizen in Rafa, ir eJ Gazastrook, een week geled Een vernieling die 700 men (het merendeel kinderen) d loos maakte en die in de Isi lische pers en door het Isra sche vredeskamp - volkom |a terecht - is bestempeld alsi logsmisdaad. Tot dat vredeskamp behoo Avi Boaz. Maar waar leiden blind zijn, gaat iedereen er „Overal hoorde men luid gi klaag, want er was geen hu zonder dode." (Exodus 12: TAMARAH BENIMA Vaticaanstad - De Rooms-Ka- tholieke Kerk houdt haar We relddag voor de zieken dit jaar op 11 februari in het Zuid-India- se bedevaartsoord Vailankanny, door paus Johannes Paulus II omschreven als 'het Lourdes van het Oosten'. Namens de paus zal aartsbis schop Javier Lozano Barragan, president van de pauselijke raad voor het pastoraat in de gezond heidszorg, naar India reizen. „Vialankanny trekt niet alleen christelijke pelgrims, maar ook veel volgelingen van andere godsdiensten, in het bijzonder hindoes. Die zien in Onze 't Vrouw van Goede Gezon ft de zorgzame en mededq r moeder van de lijdende i >ei heid", aldus de paus. „Di ei schillende godsdiensten ht er altijd gepoogd de vraag na in zin van het lijden te beant rt den, en zij erkennen de zaak van mededogen en delijkheid aan allen die lij aldus de kerkleider. „Hoev h kerk veel zinvols en nobel K in niet-christelijke interpre si van het lijden, is haar eige grip van dit grote mem er mysterie uniek." Het eerste doel van de campag ne is de 'gewone mensen' in Ne derland over Falun Gong te in formeren, zegt voorzitter P. Houben van de Falun Gong Stichting Nederland. „Als ze brieven naar de overheid gaan schrijven, is dat mooi meegeno men." De stichting houdt op 23 januari in Roosendaal een eerste infor matie-avond. Falun Gong com bineert lichaams- en meditatie technieken en ideeën uit boed dhisme en taoïsme, met als doel de mens nader te brengen tot Zhen-Shan-Ren (waarheid-me dedogen-verdraagzaamheid) het grondbeginsel van het uni versum. Nederland telt volgens Houben slechts enkele tiental len beoefenaars. karlsruhe/epd-dpa - De mOS- lims in Duitsland mogen weer ritueel slachten. Het Bundes- verfassungsgericht in Karlsruhe heeft het verbod opgeheven on der verwijzing naar de gods dienstvrijheid. Tot dusver mochten alleen joden in Duits land ritueel slachten. Bij het ritueel slachten wordt de keel van het dier doorgesneden zodat het bloed eruit loopt. De Duitse wetgeving staat dit alleen toe als de betreffende religie het eten van niet-ritueel gesl r dieren verbiedt. ei Het gerechtshof in Berlijn! e< 1995 uitgesproken dat in lam een dergelijk algemeete dend verbod niet bestaat rd tegen had de islamitische 15.' Rüstem Altinküpe uit Assl itj Giessen (Hessen) een kladfcf gediend. De uitspraak va hof was volgens hem een s ding van de godsdienstvii Het Bundesverfassungsgi af gaf hem hierin gelijk. de breda - Bisschop Muskens van Breda heeft de jongeren in zijn bisdom uitgenodigd om samen met hem de meivakantie door te brengen in de oecumenische kloostergemeenschap van Taizé in Frankrijk. Ze gaan daar op zoek naar datgene wat waarde vol kan zijn voor hun leven, al dus de organisatoren. De reis maakt deel uit van het vorig jaar begonnen bezinnings proces ter voorbereiding van het 150-jarig jubileum van het bis dom Breda in 2003. Veel jonge ren die een bezoek brachten aan Taizé, zeiden dat dit hun leven had verrijkt. „Jongeren ontmoe ten uit alle continenten, naden ken over wat het leven mooi maakt, een andere vorm van bidden ontdekken", schrijft de voorbereidingsgroep van de Tai- zéreis in de uitnodiging. De Taizé-gemeenschap is in 1940 opgericht door de Zwitser se protestant Roger Schutz in een dorpje in Bourgondië. Tij dens de oorlog bood hij onder dak aan vluchtelingen in het door de nazi's bezette Frai In de gemeenschap woner testantse en katholieke brc >el uit meer dan twintig lande! Het klooster in Taizé trekte lijks ongeveer 200.000 jonf Vl De liturgie die de commit1111 hanteert, is een mix var eJ menten uit de rooms-kath< d mis en evangelische diensii;n I11

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 2002 | | pagina 14