Op en top Beethoven, maar toch net even anders Topdirigent Kreizberg bij NedPhO Sierlijke bijdrage aan nieuw waterfront Iling nemen H het internet V Little Night Music list vooral evenwicht Bond, James Bond 01 gaties voor rieur filmhuis Het Haags Filmhuis een groot deel van een *|nterieur met de op- van een obligatielening, ■ng heeft tot nu toe )euro opgebracht. Sa- et eigen geld en inkom- sponsoring kan de in- g van het bioscoopge- dat wordt verbouwd, vernieuwd. Inmiddels obligaties uitgegeven pnden van het filmhuis, en personeelsleden. nieuwe ten Heertje dam - Uitgeverij Vassal- Amsterdam geeft in mei veek tijd vijf nieuwe van een en dezelfde au- Van 20 tot en met 24 schijnt dagelijks een titel van Raoul Heertje, »rote publiek vooral be- in het televisieprogram- was het nieuws'. In 'De an Heertje' komen ach- tolgens op de markt: ins die de wereld veran- 'Legendarische ont- gen', 'Meester intervie- [et kladblok van de oach' en 'Het mooiste van het heelal'. te weinig rabassisten Nederland heeft irijnend tekort aan con- isten. Het Conservatori- Amsterdam luidt daar- alarmbel. Om het tekort Ie aandacht te brengen, jij wijze van uitzonde kinderen contrabas op ijkse open dag, zaterdag ari, van de hbo-oplei- gebruiken daarbij spe- le bassen. Nederland ten kunnen moeilijk intrabassisten vinden te weinig worden op- oorzaak hiervan is idere dat tot voor kort »ine instrumenten op de varen en er geen les kon gegeven aan kinderen, -od n /ijn nu genoodzaakt assisten uit het buiten- te trekken. van het Leidsch Dag- unnen zich via de f «van de krant K teidschdagblad.nl) eken over actuele les. Wekelijks wordt liniepeiling' gehou- aarvan de uitslag elke idag in de rubriek bord, op de pagina tgen, wordt gepubli- Om lezers zonder in- niet uit te sluiten, kan 0 hriftelijk (postbus 54, LB Leiden) worden ge- rd. De stelling van de- ik waarop u - tot en laandag - kunt reage- idt: 'ring i>an de euro tet leven duurder ge- theater recensie susanne lammers ig: A Little Night Music door het 128 k Ballet van Vlaanderen. Regie: Frerichs. Muzikale leiding: Max M.m.v. Chris Lomme, Annet 50 jhuijzen, Jules Croiset e.a. Gezien houwburg, Leiden. Nog te zien: 12/1, aldaar. Little Night Music' en n hfaalt zijn schouders Send in' en iedereen stein: the Clowns'. Het is dje waardoor Stephen _|ims musical naar de siB imlach van een Zomer wei van Ingmar Bergman 9* leeft gemaakt. Dét blijft 39b i. En net dat liedje wordt k helemaal niet gezon- r G e schrijnende misser is jarisch voor deze musi- ductie van het Konink- et van Vlaanderen, haal van A Little Night is zuurzoet, over drie pa- nl e er nogal wat moeite ïbben elkaar te krijgen, g' pjonge An is getrouwd i oude Fredenk, maar ugze hem na elf maanden e!l k nog altijd het bed wei- >ekt die zijn heil bij zijn efde, de actrice Desirée, een affaire heeft met agnus, tot verdriet weer ïns vrouw Charlotte. En er nog Henrik, de vol- zoon van Frederik, die is op zijn stiefmoeder I deze verwikkelingen iie door de musici in de lak voorzien van mooie iholieke walsjes met een >e ondertoon. De muziek is prachtig, subtiel en heel sfeervol. In potentie is het een mooie musical en bovendien met een aansprekende moraal: wat wij, kleine mensjes, ook fout doen, het is niet erg zolang we maar van onze fouten leren. En toch wil het niet. Want de makers weigerden een keuze te maken. De cast bestaat voor een deel uit oude rotten, maar het zijn vooral grote namen uit de toneelwereld die eigenlijk niet kunnen zingen. Annet Nieuwenhuijzen, die de stokou de dame verbeeldt, kan nog wegkomen met haar zingzeg gen, maar Jules Croiset en Chris Lomme hebben zulke dragende rollen dat het hindert. De intri ge kunnen zij als enigen geloof waardig maken, maar met hun pogingen tot zang doen ze dat weer te niet. Croiset valt vocaal door de mand in het cynische 'En dat was zo mooi geweest', een duet met zijn rivaal Hans Pieter Herman, die wèl kan zin gen, en Lomme helpt het prachtige 'Waar zijn de clowns? eigenlijk gewoon om zeep. Maar ook de rest van het en semble bestaat niet uit heel in drukwekkende zangers - als ze al te verstaan zijn; alleen heb ben die nog als extra nadeel dat ze totaal niet kunnen acteren. Zo wordt A Little Night Music een stuk toneel voor drie ster ren waar ook nog wat omheen wordt gezongen en dat leidt tot onbalans. Het steekt nog het meest als Lomme in een vlaag van oprechtheid bekent dat ze zo graag een 'samenhangend bestaan zou willen, na al die ja ren van gerommel'. Want wij snakken inmiddels net zo naar evenwicht als zij. In het hart van Leiden weer spiegelt het water van de Rijn de voorgevels van de aanliggen de panden. Maar net buiten de binnenstad zijn de oevers van de rivier decennialang met rom melige achtertuinen en onaan trekkelijke loodsen bebouwd. Er werd toen niet goed over het achteraanzicht van woonbebou wing en industriële panden na gedacht. Een erfenis waar we tot op de dag van vandaag mee worden geconfronteerd. Niet al leen als je over de Churchillbrug en de Rijnzichtbrug rijdt maar ook vanuit de trein en vanaf het water bieden de Rijnoevers hier een armoedig en troosteloos aanzicht. Gelukkig komt daar de laatste jaren verandering in. De villa Rijnzicht (onlangs gerestau reerd) aan de Haagweg en het appartementencomplex aan de Morsweg van architect Jan Splinter zijn op het water gericht en de aanzet tot een aardig wa terfront. Recentelijk is er weer een fraai gezicht bijgekomen. Roeivereni ging Die Leythe heeft zichzelf een nieuw smoel aangemeten. En het werd tijd. De vereniging is de afgelopen jaren flink ge groeid. Bovendien heeft de club naam gemaakt met de oprich ting van het talentencentrum Zuid-Holland waar jeugdige roeiers worden getraind voor wedstrijden. Kortom, de roep naar een verenigingsgebouw met enig cachet werd binnen de gelederen steeds luider. Een heuse bouwval diende ja renlang als sociëteit. Hieraan zullen de bewoners van de om liggende woningen niet veel zaterdag 12 JANUARI 2002 Kunst&Cultuununp "n1?5i9t?rnA door Mark van de Voort leiden - Klassieker dan klassiek heet het programma waarmee het strijkorkest Nieuw Sinfoniet ta Amsterdam volgende week in de Leidse Stadsgehoorzaal staat. De Valses Nobles van Schubert en een Divertimento van Mozart kun je gerust klassiek noemen, maar met Beethovens Vierde Pianoconcert is deze keer meer aan de hand. Zijn populaire Vierde Pianoconcert steekt sinds kort in een gloednieuw kamer jasje. Op en top Beethoven, maar toch net even anders. Oorspronkelijk heeft Beethoven zijn pianoconcert geschreven voor orkest. Deze beroemde versie uit 1805/06 heeft pianist David Kuyken al vele malen on der handen gehad. Naast zijn activiteiten als docent aan de conservatoria in Amsterdam en Utrecht, geeft Kuyken namelijk jaarlijks zo n vijftig concerten in binnen- en buitenland. Een per fectionist noemt hij zichzelf, een tikkeltje egocentrisch en zeer gedisciplineerd. Zin voor avontuur kan hem ook niet worden ontzegd. Zo speel de hij in het verleden op ver schillende historische periode instrumenten, puur uit nieuws gierigheid. „De eerste keer dat ik bijvoorbeeld Schubert speelde op een Weense vleugel uit 1812 vergeet ik niet snel", vertelt hij. „Op een moderne vleugel met al die lang aangehouden tonen moet je als pianist alle mogelijke moeite doen om het spel door zichtig te houden. Op een au thentiek instrument is dat door de korte tonen veel gemakkelij ker." 'Authentiek' wil Kuyken zijn nieuwste project met Nieuw Sinfonietta zeker niet noemen. Hij haalde het orkest over om eens een nieuw licht op Beetho vens Vierde Pianoconcert te la ten schijnen. Voor de eerste maal brengen Kuyken en Nieuw Sinfonietta een recentelijk gere construeerde versie voor solo piano en strijkorkest tot klinken. Nieuw Sinfonietta en David Kuyken woensdag met wereldprimeur in Stadsgehoorzaal „Nee, authentiek is het niet. Maar wel een uitvoering die he lemaal past in de geest van Beethoven zelf', benadrukt Kuyken. Deze kamermuziekversie is sa mengesteld uit twee afzonderlij ke partituurafschriften, weet Kuyken. „In Wenen is een losse pianopartij van het concert ge vonden, waarin Beethoven schetsmatig veranderingen heeft aangebracht. Van kleine aanpassingen in de partijen tot structurele verbeteringen. Een bijzondere solopartij die nog nooit gebruikt is." Daarnaast zijn er in Berlijn par tijen voor solostrijkers ontdekt. „Deze zijn ten tijde van Beetho ven door een zekere Pössinger vervaardigd. In Beethovens tijd moet er dus een kamermuziek versie van zijn pianoconcert hebben gecirculeerd." Musicoloog, professor H.W. Küthen, heeft beide afschriften recentelijk tot één nieuwe uitga ve samengebundeld. „Wij heb ben nu een kopie van zijn hand schrift in het bezit. Opvallend is dat de nieuwe solo's voor piano uitzonderlijk virtuoos zijn, ter wijl je voor een kamermuziek versie juist wat ingehouden par tijen zou verwachten." Kuyken denkt dan ook dat Beet hoven voor deze latere solover sie de beschikking had over een nieuwe, uitgebreidere piano. „Beethoven kon ineens de ex tremen opzoeken, omdat de piano zowel in het hoog als het laag was uitgebreid. De solopar tij zit dan ook vol briljante tril lers en ornamenten." Het wezen van het Vierde Pia noconcert wordt op deze ma nier niet aangetast, meent Kuy ken. „Deze nieuwe versie past in de geest van Beethoven die steeds naar andere wegen zocht. Zijn composities zag hij als le vende organismes die voortdu rend kunnen veranderen. Iedere uitvoering moet weer nieuw le ven in een stuk kunnen blazen. Met die gedachten in je achter hoofd moet je ook naar deze ge reconstrueerde Vierde luiste ren." Klassieker dan Klassiek, Nieuw Sinfonietta met David Kuyken. Woensdag 16 januari, Stadsge hoorzaal, Leiden; zaterdag 19 januari, Concertgebouw, Am sterdam. BOUWKUNST londen - De sterren van de nieuwe, nog titelloze James Bondfilm presenteerden zich gisteren aan de pers. Naast Pierce Brosnan, die de rol van de Britse geheimagent voor de vierde keer op zich neemt, zijn Halle Berry (rechts) en Rosamunde Pike te zien. Berry zou in dit twintigste deel van de Bondcydus topless te zien zijn, iets wat nog niet eerder in een Bondfilm voorkwam. Een andere primeur is dat de rol van de slechterik door twee mensen wordt ge speeld, omdat deze een cosmetische operatie ondergaat om niet door James Bond herkend te worden. De opna men voor de nieuwe Bondfilm, die rond de kerstdagen in de bioscopen verwacht wordt, beginnen morgen. Brosnan heeft inmiddels laten weten hierna nog wel een Bondfilm te willen maken. Voor nog een zesde film verwacht hij te oud te zijn. Foto: Reuters/Ferran Paredes door Hans Visser Amsterdam - Yakov Kreizberg wordt de nieuwe chef-dirigent van het Nederlands Philharmo- nisch Orkest, waartoe ook het Nederlands Kamerorkest be hoort. Hij volgt Hartmut Haen- chen op, die vertrekt uit onvrede over de bezuinigingen die het or kest door het rijk zijn opgelegd. De leiding van het NedPhO wil de komst van Kreizberg 'bevesti gen noch ontkennen', maar noemt hem een uitstekend kan didaat. Hij was in september voor het eerst in Amsterdam bij het NedPhO te gast en dirigeer de toen uit het hoofd de Elfde van Sjostakovitsj. Recensenten schreven daarover onder meer: 'Kreizberg heeft een natuurlijk overwicht en een vriendelijke doch dwingende manier van lei ding geven. Hij dirigeerde magi straal'. Het Amerikaanse Time Magazine rekent hem tot de tien belangrijkste dirigenten van Eu ropa. Kreizberg is geboren in Sint Pe tersburg, waar hij werd opgeleid door Ilya A. Musin, de Russische 'dirigentenmaker', die onder an deren ook Gergiev en Jansons op weg hielp. In 1976 vluchtte hij naar Amerika, waar hij op Tanglewood werd begeleid door de dirigenten Bernstein, Ozawa en Leinsdorf. Hij assisteerde Til- sen Thomas en won diverse gro te prijzen. Kreizberg lijkt voor het Neder lands Philharmonisch, met zijn grote taak als begeleidingsorkest bij De Nederlandse Opera, een gedroomde keuze te zijn. Want hij dirigeert niet alleen overal ter wereld symfonische concerten, hij zit als Generalmusikdirektor samen met onder andere de ook bij De Nederlandse Opera actie ve regisseur Harry Kupfer in de leiding van de Komische Oper Berlin. Daar dirigeert hij het grote ope rarepertoire, zoals 'Die Fleder- maus', 'La traviata', 'Pique da me', 'Die Zauberflöte', 'Fidelio' en 'Boris Godoenov*. Begin ja ren negentig debuteerde hij bij het Koninklijk Concertgebouw orkest. Daarna volgden gere nommeerde ensembles als het Gewandhausorkest Leipzig, de Berliner Philharmoniker, The Is rael Philharmonic en The New York Philharmonic. In Encore, het programmablad van het NedPhO, zei hij aan de vooravond van het eerste optre den met dat orkest, niet uit te zijn op een ereplaats tussen de grote dirigenten van deze tijd, maar liever mooi en eerlijk mu ziek te willen maken. Hij zegt ook graag te werken met jonge musici en juist in een tijd van bezuinigingen een brug te wil len slaan naar een nieuw en jong publiek. Met de ambitie van het NedPhO verder artistiek te groeien, is ook dat een van de belangrijke doe len van het orkest voor de nabije toekomst, wat aansluit bij het beleid van het Concertgebouw, het vaste podium van dit orkest. Een serreachtige uitbouw, ondersteund door palen, pal aan het water. Publiciteitsfoto kijkplezier beleven. De hele boel slopen en op deze plek een nieuw, ruimer botenhuis met kantine optrekken is, gek ge noeg, de afgelopen jaren nooit een optie geweest. Wel heeft de gemeente geprobeerd de uitdij ende Leythe te laten verhuizen omdat de groei van de roeiver eniging moeilijk tussen de aan eengesloten bebouwing kon ge dijen. Maar vanwege roei-tech- nische overwegingen - zoals rustig vaarwater in alle richtin gen - en vanwege de nabijheid van de stad, wilde de vereniging niet weg. Uiteenlopende uitbreidings plannen zijn de revue gepas seerd. Zo was er het idee om de oude sociëteit op te hogen met een tweede bouwlaag en lag er een plan om een los clubge bouw voor de botenloods te la ten drijven. Ook is overkapping van het gehele terrein overwo gen. Uiteindelijk is de nieuwe kantine geïnspireerd op het meest karakteristieke gedrag van een roeier, namelijk: het water op. Dus: een serreachtige uit bouw ondersteund door palen aan de waterzijde van de houten botenloods. Architect Ben Schildwacht - zelf een fervent roeier - wist met dit plan bijna alle partijen op één koers te krijgen. Het Hoogheem raadschap Rijnland eist wel dat het water onder het uitkragende bouwdeel gezond blijft zodat flora en fauna er blijven leven. Het plan is tenslotte goedge keurd doordat de serre 60 centi meter boven het wateroppervlak kwam te liggen zodat er nog zonlicht op het onderliggende water schijnt. Ook zullen er drij vende tuinen worden aangelegd met waterplanten. Deze oplossing heeft het plan duurder gemaakt, maar beter. Net zoals een getrainde roeier het in zijn boot ervaart, zweeft het verenigingsgebouw nu ook boven het water. De ontwerper noemt de aanbouw zelf een scheepje met een spits, een midden en een kont. Maar de entree en het interieur ont krachten deze metafoor enigs zins. Een stalen ramp, die om onduidelijke reden gebogen is," leidt naar een eenvoudige en tree. Achter de deur ligt, als ver binding tussen de serre en de oude loods, een lange gang met een transparant rondboogdak van kunststof. Deur en kunststof dak komen wat gewoontjes over, net als het meubilair en de marmoleum vloer binnen. Al leen de lange, houten scheeps- bank langs de glasgevel bena drukt het scheepskarakter. De buitenkant van de serre, die per slot van rekening door de meeste mensen wordt gezien, versterkt het gewenste beeld. Slanke, houten kozijnen en aë rodynamisch afgeronde, stalen hoeken, leveren een langwerpig, taps volume dat een sierlijke bij drage aan het nieuwe waterfront levert. Overdag een transparante verschijning en 's avonds als de halogeenverlichting brandt, een flonkerende sociëteit. Joosje van Geest

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 2002 | | pagina 25