GELOOF SAMENLEVING I De opmars van de peuterpop 'Carey maakt dinsdag aftreden bekend' Met steeds meer vibrato Gergiev maakt indriL met Mahlers Negend Rugslag met kruis CULTUUR KUNST r Tentoonstelling theoloog Tiele leiden - De Leidse universi teitsbibliotheek wijdt haar eer ste tentoonstelling in het nieu we jaar aan de theoloog C.P. Tiele (1832-19021. Tiele was een van de eerste theologen in Eu ropa die vergelijkend onder zoek deden naar godsdiensten. Hij gold onder meer als specia list in het Zoroastrisme. een in India beleden godsdienst. In 1877 werd hij hoogleraar in Lei den. Na zijn dood, deze maand een eeuw geleden, verwierf de UB portretten en curiosa uit zijn studeerkamer, die ook ten toongesteld worden, naast brie ven en manuscripten van zijn hand. De tentoonstelling is te zien vanaf zaterdag 12 januari tot en met 24 februari, tijdens de openingsur en van de UB. De UB ligt aan de Witte Singel. TEAR Fund bij Rehoboth katwijk -Bert Kuil van TEAR Fund uit Driebergen is komen de donderdag te gast op een avond met belangstellenden, georganiseerd door de activitei tencommissie van hervormde wijkgemeente 'Rehoboth'. Hij komt vertellen over het werk van deze christelijke hulporga nisatie. 'TEAR Fund' onder steunt projecten in de derde wereld, geholpen door plaatse lijke kerken en christelijke orga nisaties. Ouderling Wim van der Plas Dzn. verzorgt de inlei dende meditatie. Floor van Rijn begeleidt de zang op het orgel in de wijkzaal. De bijeenkomst wordt gehouden in centrum 'Maranatha' aan de Poolster in Katwijk en begint om acht uuur. Dromen in de Vredeskerk katwijk aan zee - Waar de zon dagochtend voor velen de och tend is om je nog eens om te draaien en verder te dromen gaat dominee H.J. Paas uit Rijnsburg komende zondag ochtend vanaf 10.00 uur in de vredeskerk praten over dromen. Geen dromen uit je slaap maar dromen uit de bijbel. Muziek groep Toghether en organist Rob van Efferink omlijsten deze jeugddienst met een muzikaal randje. De Vredeskerk staat aan de Voorstraat 35 in Katwijk aan Zee. maandag 7 JANUARI 2002 1 n tg braila - Met krachtige slagen baant een jonge Roemeen zich een weg door het ijskoude water van de rivier Danube. Hij nam dit bad gisteren tijdens een orthodox ritueel in Braila, een stad 220 kilometer ten oos ten van Boekarest. Tijdens dit feest van Johannes de Doper gooit een priester een houten kruis in de Danube, waarna een aantal jonge mensen het heilige symbool achterna duikt. Degene die het kruis weer op het droge haalt wordt gezegend door de priester en mag zich die dag held van de stad noemen. Foto: EPA/Robert Ghement londen/anp - De aartsbisschop van Canter bury, dr. George Carey, zal morgen bekend maken dat hij dit jaar vertrekt. Dit heeft de Britse krant The Sunday Telegraph gisteren gemeld. Carey zal zijn ambt vermoedelijk rond zijn 67e verjaardag in november neer leggen. Dat geeft hem de gelegenheid de ko mende zomer nog deel te nemen aan de plechtigheden ter gelegenheid van het vijf tigjarig ambtsjubileum van koningin Eliza beth n. De primaat van de Anglicaanse Kerk kan tot zijn 70e verjaardag aanblijven. Carey vervult de functie van aartsbisschop sinds 1991. Zijn periode zal vooral in de herinnering blijven door de wijding van de eerste vrou welijke priesters in 1994. Carey slaagde erin de tegenstellingen die dat binnen zijn kerk opriep, in goede banen te leiden. Hij kreeg de reputatie van een conservatief toen hij zich tijdens de vergadering van anglicaanse bisschoppen in 1998 tegen homoseksuele relaties van priesters keerde. De koningin, formeel het hoofd van de An glicaanse Kerk, zou Carey in 2000 hebben gevraagd niet voor 2003 af te treden, zodat hij de kerkelijke activiteiten rond het gou den jubileum nog zou kunnen leiden. Voor de opvolging van de primaat worden verscheidene namen genoemd. De belang rijkste kandidaten lijken bisschop Richard Chartres van Londen en de aartsbisschop van Wales, Rowan Williams. Carey zou zelf een voorkeur hebben voor bisschop Mi chael Nazir-Ali van Rochester. De Britse premier kiest de nieuwe aartsbisschop uit een lijst van twee bisschoppen, die wordt opgesteld door de zogeheten Crown Ap pointments Commission. De premier legt de naam van de uitverkorene voor aan het staatshoofd, dat de benoeming formeel moet bekrachtigen. id' PI preek recensie Afke van der Tooien Evangelist Jan Zijlstra, Levensstroom Gemeente in Leiderdorp, zondag 10 uur Stinkend jaloers zou je eigenlijk als predikant uit het 'reguliere' circuit moeten zijn op een voor ganger als Jan Zijlstra. Ook al moet je niks van zijn nevenpraktijken in de gebedsgene zing hebben. Terwijl jij 's zondags vaak niet veel anders aantreft dan grijze hoofden en lege banken, is zijn zaal gevuld met een al- lercharmantste mengelmoes van jong en oud, blank en gekleurd. Jij maakt je preek al maar korter uit angst je gehoor te vervelen; hij praat schaamteloos drie kwartier vol zonder noemenswaardig gegaap op te wek ken. Sterker nog, een deel van zijn gemeenteleden zit de ganse preek lang ijverig notities te maken. Al dit wonderlijks vindt plaats op een plek waar je het 't minst zou verwach ten: op een bedrij venterrein. Tussen de woonwinkels en de autodealers huist daar sinds tien jaar een van Gods kleinste filialen. De evangelist is overigens zelf ook niet vies van een beetje han del: wie de 'kerkzaal' in wil, passeert noodge dwongen een winkeltje met zijn complete literai re en audiovisuele productie. Zijlstra heeft wel wat weg van een schoolmees ter. Tenminste, voordat hij zijn mond opendoet. Bruin pak, bleek gezicht, bril. Het resterende grijze haar plat achterovergekamd. Begint hij eenmaal te preken, dan verandert dat beeld. Stukje bij beetje, want eerst moet hij er even in komen, lijkt het. Maar gaandeweg komt er meer vuur in zijn woorden, en in zijn lichaamstaal. Het plexiglazen preekgestoelte staat er uiteinde lijk voor jandoedel bij. Meer en meer klinkt het instemmende 'amen!' op. „Ik ga maar eens stop pen", zegt Zijlstra na 35 minuten. En hij gaat door. Hoe modem de entourage ook is, Zijlstra is in zekere zin een ouderwets prediker. Die een bij beltekst uiteenrafelt en invoelbaar maakt, zonder 9* 1 er geforceerd actualiteiten bij te slepen of blits te maken met overdreven popi-taal. maakt gebruik van heel basale middelen: ge e' ne spreektaal, r 9 herhalingen, dui lijke lichaamst heel doelt fend, het direct a spreken van het r* bliek. Ie Zijn betoog, ge op Efeze 4:20 en der, draait om vraag wat het houdt om te kie voor God. In zijn sie betekent noodzakelijkerwij een radicale vei dering van het ven. Ruim kwartier lang hij zijn best boodschap op lei manieren te woorden en zelfs siek uit te beele „Dit is mijn werel zegt hij, terwijl [y een denkbeelqv. cirkel om zichL] heen tekent, Lj daar is het geb^n van God" - tweede cirkel, terwijl hij oversti „In Gods weal stappen betel^ dus ook: een stapjfl mijn wereld vandaan doen." Op een ander moment vraagt hij 'broeder H#o of in diens bijbel ook net als in de zijne, stfK 'gij, geheel anders'. Ja, beaamt deze. „Hoe kipt het dan", vraagt Zijlstra retorisch, „dat we he|g vaak hebben over 'wat' anders? Er staat tcte 'geheel'. Met dat woord kunnen we niet romijD len." jn; Maar dan is het uitleg-stadium al voorbij en lt1 opwek-stadium begonnen. En heeft de vrienj- lijke schoolmeester plaatsgemaakt voor een p1 vlogen evangelist. Dat hij zich daarbij - r» v steeds meer vibrato - begint te herhalen, fes weinigen te deren. Het hoort er kennelijk bij. j? 1 als het eindeloos herhalen van de liedrefreirflc eerder in de dienst. |f Toch blijven de meeschrijvers met onverminq de ijver notities maken. En zo kan het gebeul dat een gemeentelid voor de derde keer in H schriftje schrijft: 'een nieuw mens worden'. N#| nu met een uitroepteken erachter. - PREEKTIJGERS Maaspoort vijf keer vol voor K3 door Geert Willems den bosch - De amusementsin dustrie had met groepen als Aqua en Vengaboys de markt van jonge kinderen al ontdekt. Met K3 en Kabouter Plop is nu zelfs de jacht op de 3-plussers geopend. De Belgische meidengroep K3 wist afgelopen weekeinde de Bossche Maaspoorthal vijf keer vol te krijgen met fans in de leef tijd van 3 tot 10 jaar. „Oma's aan de top. Het feesten kan niet op. Met oma's aan de top. Treuren wordt een flop. Want tranen zeggen stop. Met oma's aan de top." De tekst van één van de grote hits van de Vlaamse meidengroep K3 maakt duidelijk dat de Nederlandse singlemarkt inmiddels wordt ge domineerd door jonge tot zéér jonge platenkopers. De Spice Girls gooiden de markt voor kin derpop enkele jaren geleden wijd open, maar K3 gaat nu nog een stap verder. De groep is gestileerd volgens een uitgekiende marketingstra tegie, die zich richt op kleuters en peuters, van wie de jongsten niet ouder zijn dan drie jaar. Met succes. De cd's vliegen de winkels uit en de tournee die de groep momenteel door Neder land maakt is een ware zege tocht. Ook opvallend is dat de groep niet via de bekende kana len als Radio 2 en 3, TMF en MTV bekend is geworden, maar via zenders als Fox Kids en Kin demet. „Wij merken al sinds een paar jaar dat onze klanten veel meer interesse krijgen in de markt van baby's en peuters", zegt Suzan ne Dölle van het onderzoeks- en adviesbureau IPM Kidwise, dat zich richt op kinder- en jonge- renmarketing. „De Teletubbies waren een soort doorbraak. Toen bleek dat heel jonge kin deren invloed konden uitoefe nen op het koopgedrag van hun ouders. Een ouderwets gat in de markt dus, dat ook is ontdekt door de muziekindustrie. Jonge kinderen hebben nu een sterke greep op de singlemarkt, ook al omdat ouderen eerder een al bum kopen." Kleuters en peuters vormen een aantrekkelijke doelgroep, omdat ze erg trouw zijn aan hun hel den. „Op die leeftijd houden kinderen van herkenbaarheid en herhaling", meldt Dölle. „Ze krijgen al zo veel nieuwe prik kels, dus hebben ze behoefte aan houvast. Als er eenmaal succes is, blijft het dan ook lang hangen." De wensen van de peuterklan ten zijn erg eenduidig; ook al een zegen voor marketeers. „Kinderen op die leeftijd hou den van snelle, up-tempo mu ziek met een harde herkenbare beat", schetst Suzanne Dölle het succesrecept. „Fonetische klan ken als 'boemboem' en 'heja he- ja' doen het erg goed. En veel herhalingen natuurlijk." Over kleding, haardracht en danspasjes is goed nagedacht bij groepen als K3. Dölle: „Kle ren moeten zeer kleurrijk zijn, de haardracht uitgesproken en het dansje volgens het eenvou dige streetdance-concept. Kin deren kunnen zo alles imiteren en zich gemakkelijk identifice ren. De meiden van K3 tonen ook een uitgesproken karakter: eendimensionaal, karikaturaal bijna. Ook dat maakt identifica tie eenvoudig. De teksten zijn in het Nederlands en gaan over herkenbare dingen als oma's en Blub de vis. Kijk, dat zingt toch weer gemakkelijker mee dan de liedjes van Kinderen voor Kin deren over zware zaken als echt scheiding en pesten." Inmiddels heeft K3 navolging gekregen. Zo probeert Sony met Fireman Sam de harten van de peuters te veroveren. Het is niet toevallig dat K3 uit Een gouden plaat voor de meiden van K3. Met dank aan de peuters en kleuters. Foto: Frans van Zijst België komt, want daar is de peuter- en kinderpop jaren eer der ontdekt. K3 is daar al goed voor twintig keer goud en tien keer platina. Soortgelijke suc cessen waren er daarvoor al voor cd's van de kinderhelden Samson Gert en Kabouter Plop. Die figuren komen alle maal uit de 'amusementsfa briek' Studio 100 in Schelle bij Antwerpen. Het marketingconcept van Stu dio 100 blijkt grote overeenkom sten te vertonen met het succes recept van het adviesbureau IPM Kidwise. „We stellen heel duidelijke voorwaarden als wij nieuwe figuren lanceren", ver telt Hans Bourlon, samen met Danny Verbiest (Samson) en Gert Verhulst (Gert) directeur van Studio 100. „Om te begin nen móet er een hoge uitzend frequentie op televisie zijn. Liefst elke dag. Dat is nodig om op te vallen in de lange rij van fi guren die in de media om aan dacht schreeuwen. Het werkt niet meer zoals in onze eigen jeugd, toen het voldoende was om een keer per week op tv te fi gureren. De kracht ligt in de herhaling. Dat betekent ook dat er zo'n honderd afleveringen van een serie klaar liggen en dat er twee k drie afleveringen per dag gemaakt kunnen worden. Dan kom je vanzelf bij program ma's met acteurs, want teken films zijn veel bewerkelijker en duurder." Ook de inhoud van de program ma's voldoet aan vaste regels. Bourlon: „Volwassen acteurs beelden kinderen uit. De karak ters zijn heel primair, eendi mensionale karikaturen. Bij Plop heb je de figuren Kabouter Lui, Kwebbel en Klus en die na men verraden wat ze doen. Het is niet grensverleggend. We zet ten de kinderen een spiegel voor van hun eigen, herkenbare leef wereld. Het is ook een realisti sche wereld. Er groeit geen mar sepein aan de boom, want dat gebeurt in het echt ook niet. Er worden geen grote conflicten getoond, kleine probleempjes zijn na tien minuten opgelost. Kinderen zijn een ruzietje ook snel vergeten." In tegenstelling tot veel Ameri kaanse instant-helden houdt Studio 100 de merchandising van haar figuren in eigen hand. Zo heeft Plop een eigen kleding merk, limonade, koeken en vele andere snuisterijen. Een eigen team, onder leiding van een art director, houdt de kwaliteit van de produkten in de gaten; „Ko pers laten zich niet foppen. Als je een bestaande koek alleen maar voorziet van een Plop- hoofd, gaan ze daar niet een paar euro meer voor betalen. Je moet iets extra's bieden. We gaan er van uit dat Kabouter Plop over vijf jaar nog steeds po pulair is en dat er over elf jaar nog steeds 125.000 mensen naar de Samson Gertshow komen. Als je de rechten verkoopt zijn er altijd een paar mensen die proberen snel veel geld te ver dienen. Naar de kwaliteit kijken ze dan niet meer. Voor ons is merchandising geen platte com mercie, wij zijn begeesterd door onze producten." muziek recensie winand van de kamp Concert: Rotterdams Philharmonisch Orkest o.l.v. Valery Gergiev met de Negende symfonie van Mahler. Gehoord: 5/1 in Concertgebouw, Amsterdam. Lange rijen stonden er afgelo pen zaterdag voor de kassa van het Amsterdamse Concertge bouw. Het publiek loopt duide lijk nog steeds warm voor Mah ler. Wanneer bovendien Valery Gergiev langskomt, kan iets bij zonders worden verwacht. De parttime chef-dirigent van het Rotterdams Philharmonisch Orkest stelt niet teleur: zijn in terpretatie van Mahlers Negen de symfonie maakt diepe in druk. Gergiev laat zich weinig gelegen liggen aan de eerbare Nederlandse Mahler-tradities. Bij hem niet de uitgesponnen lange lijnen van Haitink, de mo dernistische analyse van Chailly of de nuchtere natuurlijkheid van Haenchen. Oog voor detail kan de Russi sche dirigent niet worden ont zegd. Mahlers eigenzinnige in strumentatie - een es-klarinet die zich aan een lyrisch gezang waagt, schelle piccolo's die de melancholieke dromerijen van de strijkers verstoren - komt schitterend tot haar recht. Soms lijkt het of er ergens een luikje open gaat en het licht even op een specifieke instrumentgroep valt. Maar het gaat Gergiev helemaal niet om die details, hij heeft een verhaal te vertellen. Van de wee moedige landelijkheid van het begin tot aan de aangrijpende slotmaten waarin de hele wereld tot stilstand lijkt te komen, neemt hij de luisteraar in zijn greep. Trefzeker voert hij ons langs de toppen en de dalen van het Andante. Met genadeloze precisie laat hij in het tweede deel horen hoe een boerendans allengs in een militaire mars Gergiev in actie. Foto: Frank van Rossum/WR verandert. Het Rondo-Bui wordt een grimmig pandenP1 um waarin de eenzame n van de trompet des te schrij 'a der klinkt. Eri in het Adagio hij de dieptes van Mahlers zikale afscheid van het lever rf' pk Het leek het afgelopen jaar of de liefde tussen het Rc dams Philharmonisch Orke£n zijn chefdirigent bekoeld Ruzies over niet nagekc verplichtingen dreigden de le te verstoren. Dat gevaar middels afgewend. Geli maar, want Gergiev en de terdammers zijn samen tot gische dingen in staat. Heaa kest ging zaterdag weer voo chef door het vuur. Wat prachtige strijkersklank, wa schitterende blazersbijdragf Degenen die geen kaartje konden bemachtigen en rechtstreekse radio-uitzerra hebben gemist, krijgen no| herkansing; het concert v 'ri morgen nogmaals via Ra( uitgezonden. Wie tot 10 febhN wacht krijgt er ook de bee bij en die zijn ook wat waan drukwekkend om te zien Gergiev, meestal gul met ren, soms het orkest de loop laat zonder de con 110™ verliezen. ïte Ri ki uil k(

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 2002 | | pagina 12