KUNST CULTUUR Een memorabele begrafenis in het LVÖ Popmuziek in 2001: dood, ramp, crisis, maar ook heel veel magie Een stripverhaal van historische prenten R! MAANDAG 31 DECEMBER 2O01 Prentenkabinet Robert Fruin in Lakenhal Foto: AP/Kyodo News Oudste actieve dirigent overleden Tokyo - Takashi Asahina, de ar tistiek leider van het Philhar- monisch Orkest van Osaka en de oudste nog actieve dirigent ter wereld, is zaterdag overle den. Hij is 93 jaar oud gewor den. Asahina maakte naam met zijn interpretaties van Beetho ven, Bruckner en Tsjaikovski. Op 24 oktober stond Asahina voor het laatst voor zijn orkest. Beatles voeren hitlijst VS aan londen - Met de cd '1' voeren de Beatles de Amerikaanse Bil- boardlijst van albums van het jaar aan. Billboard noemt het 'de verassing van het jaar' dat een band die 31 jaar geleden uit elkaar ging bovenaan lijst van 2001 prijkt. Op het betreffende album staan 27 nummer 1-hits van de Beatles in de Verenigde Staten. Terroristenfilm toch in bioscoop Amsterdam - 'Collateral Dama ge', de nieuwe film van Arnold Schwarzenegger, komt toch in de bioscoop. Dat heeft distribu teur Warner Bros. bekendge maakt. De introductie van de film werd opgeschort na de ter roristische aanslagen in de Ver enigde Staten. 'Collateral Damage' gaat over een brand weerman die zijn vrouw en kind verliest door een terroristi sche aanslag in een flat en ver volgens wraak neemt op de da ders. De film gaat begin februa ri in de VS draaien en is vanaf half maart in Nederland te zien. Van den Ende steunt Oerol Terschelling - Het theaterfesti val Oerol op Terschelling krijgt een jaarlijkse bijdrage van 50.000 euro van de Van den En- de Foundation. Het geld is be doeld voor de zogenaamde werkplaatsfunctie. De werk plaatsfunctie is een project waarbij jonge, talentvolle thea termakers worden uitgenodigd om in een stuk te spelen of er een te regisseren. door Rody van der Pols leiden - Een feestbeest zal Ro bert Fruin niet geweest zijn. Al weken van tevoren zag de Leid- se historicus met angst en beven zijn 25-jarig jubileum als hoog leraar tegemoet. Opgelucht en enigszins triomfantelijk noteer de hij achteraf: ,,De dag, die zoo lang was voorzien en waar tegen ik zoo opgezien had, is ook al weer voorbij en van hem mag ik wel zeggen dat hij thans tot de geschiedenis, van mijn leven, behoort." Wel licht stemde het uiterst kostbare pren tenkabinet dat hij op die eer ste juni van 1885 in ont vangst nam hem mild. De kast en inhoud zijn nu te zien in Stedelijk Museum De Lakenhal. Het moge dui delijk zijn: de hoogleraar stond niet graag in het middelpunt van de belang stelling. Liever wijdde hij zich stilletjes aan zijn historisch on derzoek. En daarin blonk hij uit. „Fruin was in die tijd een be roemdheid, dé grote historicus van de negentiende eeuw", zegt Pauline Haak van De Lakenhal. Zijn cadeau, waarvoor tal van prominente schrijvers, geleer den en zakenlui diep in de bui del tastten, was dan ook over eenkomstig die status. „Inder tijd heeft dit kabinet met zijn in houd zo'n tweeduizend gulden gekost, voor die tijd een for tuin." Ook voor het ontwerp van het houten kabinet werd niet de minste in de arm genomen: P.J.H. Cuyper, de bekendste ar chitect van die tijd en de bouw meester van het Rijksmuseum te Amsterdam. „Je ziet ook dat dit kabinet heel erg lijkt op de meu bels die Cuypers in dezelfde pe riode voor het Rijksmuseum heeft ontworpen." De keuze voor dit jubileumger schenk was niet toevallig. „Fruin beschouwde historische pren ten als een belangrijke onder- zoeksbron", zegt Haak. „Ge schiedschrijving moest in zijn ogen zo objectief mogelijk ge beuren. In die tijd was dat een totaal nieuw geluid. Historici lie ten zich voornamelijk leiden door hun godsdienstige of poli tieke achtergrond. Een katholiek had een totaal andere kijk op Vijftig prenten van de Tachtigjarige Oorlog tot en met de ondergang van de Republiek het verleden dan een protestant. Fruin probeerde boven dat soort dingen te staan en bovendien de dichterlijke verbeelding, die on der historici hoogtij vierde, uit te bannen." Van de 118 prenten die het kabi net telt, zijn er momenteel zo'n vijftig in De Lakenhal te zien. Tezamen behandelen ze de pe riode die begint met de Tachtig jarige Oorlog (1568) en eindigt met de ondergang van de Repu bliek (1795). Als een stripverhaal van historische prenten passe ren gebeurte nissen als de onthoofding van Oldenbar- nevelt, de ont snapping van Hugo de Groot uit slot Loevestein en de kaping van de Spaanse Zilvervloot door Piet Hein de re vue. „We ho pen de bezoe ker een beetje dat 'aha-gevoel' te bezorgen. Het zijn natuurlijk allemaal feit jes die op de middelbare school zijn behandeld, maar vaak weer zijn weggezakt." Daarmee vervullen de prenten hun oorspronkelijke functie. „Omdat dit soort prenten des tijds in grote aantallen werden gedrukt, kon ook het gewone volk ze bekostigen. Daarmee was het natuurlijk een ideaal medium om ze iets over het ei gen verleden te vertellen. Vaak lag dit soort prenten dan ook gewoon op stapels in een marktstal. Wat overigens niks zegt over de kwaliteit Veel van deze platen zijn door toonaan gevende kunstenaars uit de zes tiende en zeventiende eeuw ver vaardigd." Dat de prenten juist nu weer uit het depot van De Lakenhal te voorschijn worden gehaald, is niet geheel toevallig. Haak: „Pre cies honderd jaar geleden zijn ze al eens in De Lakenhal tentoon gesteld. Dat was destijds het werk van Fruins meest geliefde leerling en latere opvolger, de bekende historicus P.J. Blok. Uit die tijd dateren ook nog de ga ten in het karton waarop de prenten zijn geplakt. Ja, in die tijd sprong men nog anders om met dit soort kostbaarheden." 'Het kabinet van Robert Fruin', t/m 10 maart 2002 in Stedelijk Museum De Lakenhal, Oude Singel 28-32, Leiden. Rick de Leeuw: „Hier beginnen onze herinneringen." Foto: Taco van der Eb door Herman Joustra vervolg van voorpagina leiden - Afscheid, voorgoed. Dat is bloemen gooien op een kist. Of zwaaien met een zakdoekje op de kade. Of huilend met de handen in de zakken het gezicht afwenden. Maar soms, heel soms, is afscheid ook een feest. Waarop veel wordt gelachen. Veel wordt gedanst. En veel WQftpl meegezongen. Zo'n feest je is het feestje van Tröckener Kecks in een uitverkocht LVC. Uitverkocht ja. Al lang van tevo ren bekend. Maar wie wanhopig is, vergeet soms de realiteit. Het is zondagavond een uur of acht en het is druk op de Breestraat. Honderden mensen staan voor het LVC. In afwachting van hét concert van 2001. Het afscheids concert van Tröckener Kecks. Geduld is het motto. Want slechts een van de twee toe gangsdeuren van het LVC staat open. De veiligheidsbeambte laat druppelsgewijs groepjes van drie, vier, vijf man binnen. Soms zit er iemand tussen zonder kaartje, een vasthoudende dom oor. Wat de doorstroom niet be vordert, omdat die persoon in kwestie weer naar buiten moet. Maar niemand mort op straat. Iedereen wacht rustig af. Ge middeld duurt het een krap half uurtje om binnen te komen. Eenmaal binnen is het meteen al druk in de hal. Geen treurige stemming. Meer de sfeer van een familiefeestje. Of van een rommelmarkt op Koninginne dag. Er staat een kraampje met allerhande snuisterijen. Die alle- tmaal betrekking hebben op de vertrekkenden. Cd's. Videoban- Het afscheid van Tröckener Kecks den. Petjes. Een plectrum. T- shirts van Tröckener Kecks. Met bijvoorbeeld als opschrift: "We moesten maar eens gaan'. Nou, da's dus nog even te vroeg, als je het niet erg vindt. Eerst het concert nog meemaken, danku- wel. En wat voor een concert. Een mijlpaal. Een historische gebeurtenis, vinden de fans. Er liggen een paar gastenboeken her en der verspreid. Met tek sten die alles zeggen. Zoals: Vanavond draag ik mijn jeugd ten grave. Morgen moet ik het leven van een volwassene dra gen'. En het wordt een memora bele begrafenis. Zonder bloe men. Maar met een stortvloed aan bloemrijke teksten, vol me lancholie en droefenis. Het is een uurtje of half tien, als de he ren het podium beklimmen voor hun allerlaatste optreden. Boem. Knal. Ze gaan meteen voortvarend van start. Met 'Nie mand thuis'. Over vrienden voor het leven die zijn verdwenen. Waar zijn zij gebleven, vraagt Rick de Leeuw zich af. Ze staan voor hem in de zaal. En hij ziet het. Rick is een podiumdier en podiumdieren laten zich niet kooien. Nog één keer geeft hij alles wat hij heeft. Hij zingt: 'Doe alles wat je doet met hart en ziel'. Hij doet het en alle bandleden met hem. Theo Vo gelaars rukt aan zijn bas alsof hij een parkeermeter aan het los wrikken is en drummer Gerben Ibelings gebruikt zijn stokken als kleine slopershamers. Toetsei Rob van Zandvoort en gita Philip Tilli zorgen voor de sfe volle omlijsting. Meer dan tweeënhalf uur, int 0 sief toegiften, duurt het all laatste optreden van de ba die de afgelopen 21 jaar (in v selende samenstelling, dat v zo'n 1500 keer op het podi moet hebben bestaan. Maari is de koek op. De pijp leeg. Rick de Leeuw zingt 'Trek je aan, het wordt koud'. Dat w het. Zeker als de laatste to wegsterven. Rick de Leeuw hf" het ineens heel moeilijk, slikt. En bedankt het LVC. „H begint onze toekomst. Hier 1 ginnen onze herinneringen." Afscheid voorgoed kan dan soms dansen zijn en zingen, is in elk geval altijd een traai wegpinken. door Ann Bouwma den haag - Wie alleen naar het journaal kijkt, heeft een heel an dere indruk van het wel en wee in popiand dan de fanatiekeling die met eelt op de vingers en ka toenen tasje over de schouder, door de platenbakken snuffelt in de importzaak. Of de tieners die met chips en slaapzak uren voor de deur van een poptempel bi vakkeren om vooraan te kunnen staan bij het optreden van hun idool. De joumaalkijker weet dat Mick Jagger onlangs in het land is ge weest, dat Michael Jackson is herrezen, dat U2 deze zomer veilig op Schiphol is geland. Misschien heeft hij ook wel een traantje weggepinkt bij het over lijden van Blof-drummer Chris Götte op 17 maart, Herman Brood op 11 juli en George Har rison op 29 november. Soms leer je iemand na de dood een beetje beter kennen. Goh, nooit geweten dat die Brood zo'n aar dige vent was. Icoon van de rock-'n-roll. En Harrison was ei genlijk een hele gevoelige man, die moeite had met zijn succes. Wist je dat? De joumaalkijker heeft met ver bazing gekeken naar de optocht van verkleumde partygangers, die diep in de nacht kilometers over de snelweg moesten lopen omdat door de gebrekkige orga nisatie van Dance Valley het openbaar vervoer helemaal klem zat. Een regelrechte ramp! Hij weet zelfs wie de Grote Prijs van Nederland heeft gewonnen (Zober), al zal die kennis snel weer wegzakken omdat er meestal weinig meer van deze geluksvogels wordt vernomen. Hij weet ook dat er in het voor jaar een nieuw concertpodium bijgekomen is in de buurt van de Amsterdamse Bijlmer, de Heineken Music Hall, waar je een speld kunt horen vallen. De nieuwste trend op technisch ge bied is de dvd, het schijfje dat audio en video samensmeedt tot één geheel. Doe Maar, Kane, ja zelfs Lee Towers heeft een dvd op zijn conto bij laten André Hazes. Foto: ANP/Jasper Juinen Kylie Minogue. Foto: EPA/Yui Mok schrijven. En was 2001 ook niet het jaar van de mijlpalen? De Golden Earring veertig jaar bij elkaar, Jim Morrison dertig jaar dood, André Hazes vijftig jaar levend, muziekkrant OOR dertig jaar ali ve and kicking, Bennie Jolink met pensioen. Of was dat ie mand anders? Kortom, aan feiten geen gebrek. Maar wat de joumaalkijker mist is de opwinding. De adrenaline voor aanvang van een concert. Hoe dichterbij het komt, hoe langer het duurt. De tijd wordt van stroop. Je staat in de rij voor de ingang, jas tegen jas met mensen die je helemaal niet kent. Niemand kijkt iemand rechtstreeks aan. Sommigen giechelen, anderen zuchten, weer anderen praten veel te hard. Eenmaal door de fuik van de kaartcontrole sta je in een sche merige zaal, in de file voor de garderobe, in de file voor de bar, tot je ten slotte een plekje vindt in de zaal waar je denkt 'het' goed te kunnen zien. Tot er weer zo'n boomlange aap in je gezichtsveld gaat staan. Stukje opschuiven dan maar. Plotse ling gaat het licht uit, je staat aan de grond genageld, de ma gie van het eerste moment. Yes! Na afloop neem je een taxi naar huis. De chauffeur vraagt waar je bent geweest. John Cale. O, zegt hij, is dat die nieuwe club op de Singel? Je neemt het hem niet kwalijk. Maar je zou willen dat er meer besef was van waar het eigenlijk om gaat als je van muziek houdt. Het gevoel dat je iets bijzonders meemaakt, hier en nu, iets wat niet te vangen is in een film of een boek. Het is vergelijkbaar met voetbal. „Ken je dat gevoel als je naar een stadion loopt voor een wed strijd?", vroeg Henk van Dorp aan Adriaan van Dis tijdens een aflevering van Zomergasten. Nee, zei de presentator een beetje besmuikt. Er viel een stil te. Een hele korte weliswaar, maar toch één met de diepte van een kloof. Want waar praat je dan nog over? Beste Adriaan. Je weet het mis schien niet, maar begin februari stond in Ahoy' een jongeman die Eminem heet. Hij spreekt niet zo beschaafd als jij, maar hij kan fantastisch omgaan met de taal van de straat. Hij heeft niet zo'n hoge moraal als jij, maar hij is wel bereid zijn principes te verdedigen, desnoods tot achter de tralies. In zijn hit 'Stan' hekelt hij het gedrag van obsessieve fans, wat in ons land is gepersi fleerd door Slimme Schemer ft. Tido met het nummer 'Jelle', prompt ook een dikke hit. Beste Adriaan. Je kijkt vast vaak naar het nieuws en je hebt on getwijfeld een mening over de verhoudingen in de wereld. Maar wil je alsjeblieft ook eens naar een wedstrijd of een pop concert gaan? Je hoeft echt niet meteen naar dinosauriërs als U2, Eagles, Bon Jovi of Eric Clapton als je arena-vrees mocht hebben. Juist in het club circuit wemelde het dit jaar van de hoogtepunten: Das Pop, Calexico, St. Germain, Low, Tool, Goldfrapp, Green Lizard, Tortoise, Johan, Bonnie Prince Billy, Baaba Maal, Travoltas, Coldplay, Krezip, Beef, Extince, Nick Cave, Madrugada, Eels, Ve ry Girls, Travis, Starsailor, Hei deroosjes, Nick Lowe. P.S.: het voetbal mag je zelf turven. De mkz-crisis, die ons land maandenlang in haar greep hield, had ook gevolgen voor de popfestivals. Evenementen in en rond de besmette gebieden wer den voor de zekerheid afgelast of opgeschoven, maar uiteinde lijk gingen de zwaargewichten onder de festivals gewoon door. i1 Eminem. Foto: AP/Suzanne Plunkett Behalve Dynamo Open Air, dat deze keer dicht bij de Duitse grens in Lichtenvoorde zou worden gehouden. De infra structuur ter plekke is niet bere kend op een gescheiden door voer van metalfans en veesta pels. Om heel andere redenen werd de eerste editie van A2A een de bacle. Deze muziekbeurs, die een Europese tegenhanger moet worden van het populaire SXSW in het Amerikaanse Texas, wist ondanks stevige subsidie niet genoeg publiek op de been te brengen. Zo'n honderd bandjes traden in Amsterdam op voor anderhalve man en een paar denkop, die bovendien vaak uit eigen stal afkomstig bleken te zijn. Jammer, want dit is toch de broedplaats voor groepen die vroeg of laat in het clubcircuit terecht komen. Niets aan te doen. Het popvolk je krijgt de muziek die het ver dient, ook al zijn het de sterren die er rijk van worden. Neem Whitney Houston. Voor een stoel op een van haar gala-con certen tellen mensen grif dui zend gulden neer, ook al heeft de diva in geen jaren meer een fatsoenlijk nieuw album afgele verd. Daar komt binnenkort echter verandering in, want La Houston heeft het duurste con tract uit de geschiedenis van de popmuziek getekend: voor hon derd miljoen dollar heeft ze zich voor zes albums aan Ariola ver bonden. De gevolgen van zulke mega- deals zijn te bewonderen op de popzenders. Wie behalve naar het nieuws ook af en toe e( naar TMF of MTV zapt, ki wel een eenzijdig beeld van l. stand in popiand voorgescl j teld. De jongens en meisjes daar rondspringen, met gl. zende haren en gekleed in t( jes en lendendoekjes van zw leer, hebben weinig gemeen r de bezieling van muzikanten door hun ambacht een vo van geestelijke vervoering weeg willen brengen. De popzenders projecteren droomwereld, die veel meer., speelt op lichamelijke beho ten. Mooi zijn, uitgaan, flirt seks. Dat zijn de pijlers on< het succes van tieneridolen Britney Spears of Kylie Minogi De commercie speelt geweti loos in op de onvervulde verl gens van jongeren. Rolmodel worden steeds jonger: adoi van Jody Bemal, K3 en K- begint al onder de tien. Popvideo's worden steeds p kelender. In de clip van 'H DJ' stript Robbie Wüliams oni 1 de lusteloze blikken van ma j dames uit zijn huid, een anin tie die er akelig echt uitziet. 'Can't get you out of my he verleidt Kylie Minogue de kip - in een flinterdun stukje witte de. Geen probleem. Maar t lingerie-commercial met Australische opdondertje in hoofdrol heeft in Engeland goede smaak geprovoceerd. 1 fie in doorkijk-bh op een nw chanische rodeostier is te pl^ vloers bevonden om uit te z( L den. Maar ja, zo word je wel In roemd. 'd Het lonken, smachten en zwi "i gen van sterren als Janet Ja son, Kylie Minogue, Jennifer I pez, Britney Spears, Anasta en Mariah Carey doet een Is' roep op het oergevoel van n# nelijke lustbeleving. Dat er ca' nog andere fantasieën besta wordt buiten het frame van beeldbuis aangedragen door tiesten als Björk, Macy Gray, 1,c Difranco, Lucinda Williams, 1 ri Amos, Nathalia M. King en Harvey. Hopelijk vinden zij h K weg als rolmodel in de model d variant van de 21ste eeuw.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 2001 | | pagina 14