'Je weet nooit wat het zand p Een nieuw verhaal over oude dingen NL Het affiche met Adolf Vijf over... gratis toegang tot musea O u DEJAARSBIJLAGE Het topjaar van egyptoloog Maarten Raven iim een kwart eeuw wroet rten Raven in meer dan 3000 oude resten, maar als hij s in januari afreist naar Cairo es weer nieuw. Simpelweg latje daar in de buurt van ara nooit weet wat het zand geeft - de ene keer niks, de ere keer alles. „Het jaar 2001 een uitgesproken topjaar", hij terug op januari, toen de ervator van het Rijksmuse- van Oudheden samen met kompaan Rene van Walsem de Leidse universiteit in ite stuitte op het deels onge- nden graf van Meryneith, «priester ten tijde van de fa- :li tchnaton. Met hun ontdek- ,r c waren ze voor even zelfs we- lieuws. ch en prachtig hoogtepunt in arrière van een egyptoloog, zelfsprekend. Maar Raven is ie<] hter genoeg en de eerste de toe te geven dat het niet al- v feest is in het zand rond de mides van Gizeh. „Er zijn 11 voorbijgegaan dat het jo er stofhappen was. Vond je stukje hier, een stukje daar, ir niets substantieels. Dat n rt bij het vak. Want van de op de andere dag kan het maal anders zijn. Dat weet je maar nooit." Zelf stuitte hij in de tijdspanne van 26 jaar opgravingen drie keer op 'goud', om het eens on eerbiedig te zeggen. De eerste maal was in 1975. Het was zijn eerste opgraving, de titel 'dr.' was nog ver weg en hij moet zich een beetje gevoeld hebben als de jonge Indiana Jones op avontuur. Hij glimlacht om de vergelijking met de film en diens hoofdrolspeler Harrison Ford. Maar dat het, ook na al die jaren, toch telkens weer een avontuur is waar hij op uittrekt, die vergelijking staat hem best wel aan. „Zeker als je opeens en als eerste tegen een gaaf beeld aankijkt dat 3000 jaar onder het zand heeft gelegen en dat al die tijd buiten bereik is gebleven van grafschenners en rovers, dan heb je dat gevoel. Heel apart, hoor." Bij die gelegenheid ontdekte de expeditie van RMO, toen nog samenwerkend met de Britten, in Sakkara het graf van Horem- heb, generaal van Toetancha- mon. Daar konden ze een paar jaar mee voort. „We werken meestal twee maanden aan een stuk door. Vanwege de hitte, maar ook omdat je tijd nodig hebt om de boel op een rijtje te zetten. Om de betekenis te zien en de puzzel in elkaar te schui ven. Want dat is wat we doen, daar. Stukje bij beetje de ge schiedenis ontrafelen. Elk be langrijk museum in de wereld heeft wat, een aanzienlijk deel is in de loop der tijd door on wetendheid verloren gegaan en Tekst: Theo de With Foto: Henk Bouwman Voor 'Oudheden' is de toekomst begonnen er ligt nog veel onder het zand. Het hele verhaal is dus nog lang niet verteld. Daar gaat nog wel honderd jaar overheen. Dat maak ik niet meer mee." In 1986 lachte het geluk dr. Ra ven voor de tweede maal toe. Zijn ploeg ontdekte het graf van Maya, schatbewaarder van fa rao Achnaton. „Wat je vindt, mag je natuurlijk allang niet meer houden. Maar dat bete kent nog niet dat het Rijksmu seum van Oudheden geen voordeel trekt uit dergelijke vondsten. We hebben aan de hand van de opgravingen een prachtige reconstructie kunnen maken die een mooie plaats heeft gekregen, eerst in de ex positie Farao's van de Zon, en later in de vernieuwde vaste collectie. Het zorgt tevens voor beter begrip. Het is opnieuw een stukje van de puzzel." In 2001 was het dus weer raak. Het zand gaf het graf en het beeld van Meryneith prijs, ho gepriester uit de 14e eeuw voor Christus. „Het was een mo ment om nooit meer te verge ten. Je zit met je ploeg archeo logen, landmeters, tekenaars en andere deskundigen weken bij elkaar in dat opgravingshuis, rekent eigenlijk nergens op en valt dan opeens met je neus in de boter. Dit graf was duidelijk gemist door rovers. Helemaal gaaf. Het beeld ging onder es corte van de politie naar Caïro. Ja, als je het over een hoogte punt hebt, was dat het wel." Ad van Kaam Het Rijksmuseum van Oud heden onderging de afgelo pen jaren een metamorfose. Het oude nonnenklooster aan het Rapenburg kreeg een grondige facelift en ver telt nu aan de hand van een volledig gewijzigde opstel ling een nieuw verhaal over oude dingen. Minder zicht baar voor de buitenwacht is dat ook intern het kussen flink is opgeschud. Voor het RMO is de toekomst begon nen. larlies Kleiterp is ar cheologe en werkt al twaalf jaar bij het Rijksmuseum van Oudheden. Maar ze treedt in de hoedanigheid van hoofd Productie Pre sentatie voor het eerst op de voorgrond. Ze kan en mag in die baan ook met een een nieuwtje openbaar maken: de eerstvolgende grote tentoonstelling. „De werktitel is vooralsnog 'Sy rië'. Zoals het er nu naar uitziet, moet het een klap per worden in de orde van grootte als de 'Farao's van de Zon'. We verwachten er veel van." Maar eerst even terug naar 18 mei van dit jaar, toen het uit 1818 daterende mu seum na een verbouwings periode van vier jaar als een nieuwe vlinder uit zijn cocon barstte. Hoe zijn de reacties van het publiek op de 'lijn van de Romein', zo als de veranderde opstel ling in één zin geken schetst kan worden? „Over het algemeen zeer positief. De bezoekers vinden hun weg gemakkelijk. We heb ben dat getoetst op ver schillende bijeenkomsten. Enkele wetenschappers vonden de expositie te laagdrempelig. Die mening delen wij niet. Het niveau van het gebodene is en blijft hoog. Ook de kenner komt bij ons wel degelijk aan zijn trekken. Zijn ze bij het RMO zelf ook tevreden over hoe alles het afgelopen half jaar is uitgepakt of is er intern kri tiek op al het nieuwe? „Conceptueel gezien zijn we tevreden. Zonder meer. Wat niet wegneemt dat er punten zijn die beter kun nen. De tekstbordjes bij voorbeeld zijn te klein uit gevallen. Die moeten we vervangen. En voor som mige zaken is, vanwege de financiën, voor een com promis gekozen. Daar zoe ken we geld voor, om het exact zó te krijgen, zoals we het willen. Maar verhou dingsgewijs gaat het om kleine dingen. Zeg maar, de puntjes op de i." Voor het komende jaar hoopt het RMO dat het Ra penburg weer volloopt als de expositie 'Syrië' vanaf 1 november gaat draaien. Net zoals bij de Farao's van de Zon. „Het is een be staande tentoonstelling, af komstig uit Quebec, Cana da. Het gaat om 400 objec ten en het omvat een tijd spanne van 12.000 jaar. Met Peter Akkermans heb ben wij een conservator in huis die een expert is op dat terrein. Hij heeft daar jarenlang opgravingen ver richt. We kunnen dus aan vullend zijn. Alle facetten belichten en een compleet beeld geven van Syrië." Eerder in het jaar - vanaf februari - presenteert het RMO als opwarmertje op 'Syrië' alvast een sigaar uit eigen doos. Het is een foto tentoonstelling over de wij ze waarop archeologie werd bedreven in het tijd vak 1900-1940. „Het gaat om de mensen, het land schap en wat er uit de grond kwam", zegt ze. „Een kleine, maar fijne tentoonstelling. Met deze twee exposities, plus de nieuwe inrichting, moet 2002 een mooi jaar worden voor het RMO. Daar gaan we vanuit." Ad van Kaam De zaal was maar matig gevuld. De voorstelling 'Adolf trok in februari bepaald geen drommen toeschouwers naar de Leidse Schouwburg. Demonstranten evenmin. Even was daarvoor gevreesd. Het bij de voorstelling behorende affiche had namelijk bedrieglijk veel weg van echte nazi-propaganda. De poster plaatste schouwburgdirecteur Bart van Mossel voor een dilemma. Wel of niet ophangen? Het affiche toonde pontificaal de Britse acteur Pip Utton met Hit- lersnorretje. Hij was form en er stonden ook nog prominent twee hakenkruisen op afge beeld. Als een voorstel ling slecht verkoopt, kiest Van Mossel er normaal gesproken voor om sandwichbor- den in de stad te ver spreiden. Nu niet. In Amsterdam was er gedonder geweest Jus titie had te kermen ge geven dat de poster niet aan de openbare weg mocht worden vertoond zonder dat de hakenkruisen waren af geplakt „Ook ik heb dat dringende advies opgevolgd", herinnert Van Mossel zich. Hij hing één affiche in de vitrine van de schouwburg aan de Oude Vest. De hakenkruisen verborg hij onder stroken papier met daarop de voorstellingsdatum. Met lafheid heeft dat volgens hem niets te maken. „Het was allerminst mijn bedoe ling verkeerde associaties op te roepen. Integendeel, deze voorstelling had iets te zeggen. Daarom hebben we ervoor gekozen het publiek een nabespreking aan te bieden met de acteur. Zijn boodschap was dat het gevaar van rechts-extremisme overal schuilt. Theater is meer dan alleen amusement, theater is er ook om mensen met indringende vragen te confronteren", aldus de directeur van de Leidse Schouwburg. „In die zin was het jammer dat de belangstelling gering was. Engelsta lige monologen zijn al geen publiekstrekkers en in dit geval konden we ook nog wei nig aan reclame doen." Hoewel zonder wanklank verlopen, noemt hij 'Adolf wel de meest omstreden voor stelling van afgelopen jaar. „Vroeger was de Rocky Horror Show wellicht ook om streden, maar die productie werd vorige maand één groot feest", zegt Van Mossel. Het in extravagante kleding uitgedoste publiek schoot met waterpistooltjes en gooi de met rijst en toiletpapier. Deze vorm van extremisme is inmiddels geaccepteerd. Burgemeester Jan Postma van Leiden: „Zelf vind ik het nooit een probleem om voor de toe gang van een museum te beta len. Wat kost een kaartje nu? Tien gulden? Het is toch hele maal niet raar om te betalen als je al die prachtige kunst en in teressante wetenschap wilt zien? Je kunt zo'n museum an ders toch niet fatsoenlijk laten draaien? Mensen betalen overal voor, van cd's tot patat, waar om dan niet voor kunst? Ik weet ook niet of er meer mensen naar een museum komen, als je het gratis maakt. Misschien is het uit educatief oogpunt wel goed dat bijvoorbeeld kinderen tot 10 jaar zonder te betalen het museum in kunnen." Frits de Leeuw, voormalig voorlichter van museum Natu- ralis: „Musea worden voor een belangrijk deel betaald uit be lastinggelden. Eigenlijk betaal je als museumbezoeker dus twee keer voor de tentoonstelling die je gaat zien. De toegangsprijs mag daarom volgens mij niet te hoog zijn. En dat is momenteel ook niet het geval. De prijs ligt ver onder het niveau van een bioscoopkaartje. Ik kan begrij pen dat musea bang zijn om geld mis te lopen. Ze kopen du re tentoonstellingen aan en dat geld moeten ze terugverdienen: veel musea zijn culturele on dernemingen geworden, waar veel geld in omgaat. Het pu bliek is volgens mij niet te be roerd om te betalen. De men sen die willen komen, vinden hun weg naar het museum toch wel." Jack Veldman, directeur van archeologisch themapark Ar- cheon: „Wij krijgen geen subsi die, dus we kunnen eventuele afschaffing van entreegeld niet volgen. Als commercieel bedrijf zijn wij er natuurlijk tegen als er iets gratis wordt weggegeven. Maar in de cultuursector moet je het wat genuanceerder zien, voor kinderen kan gratis toe gang een uitkomst zijn. Verder haalt 'gratis' niet zoveel uit in deze sector. Naar een museum ga je pas als het je interesseert, en dan laat je je ook niet weer houden door een paar gulden entreegeld. En wat extra geld van de overheid betreft: muse umdirecteuren vergeten al snel dat museumkaartjes al stijf staan van de subsidie." Sir Neil Chalmers, directeur van het National History Mu seum, het Britse equivalent van Naturalis: „Sinds 1 decem ber zijn de Britse nationale mu sea gratis toegankelijk. Toen de maatregel, een idee van de re gering, werd aangekondigd wa ren we vooral bezorgd over de kassaomzet die we misliepen: 3,5 miljoen pond (ruim 12,5 miljoen gulden) per jaar. Het ministerie van Cultuur heeft toegezegd ons daarvoor te compenseren, althans de ko mende twee jaar. Daama moe ten we zo creatief mogelijk sponsors en ander geld aan trekken om het aanbod divers en interessant te houden. Maar dat zien we niet somber in: de eerste cijfers zijn positief: 123% extra bezoekers in de eerste week gratis toegang. Volwasse nen betaalden tot 1 december negen pond (meer dan 32 gul den) toegang. Ik denk dat we hierdoor een meer divers pu bliek zullen trekken." Roderick van Zuylen van Nije- velt, marketing manager van Duinrell: „Waar het hier eigen lijk om gaat, is het subsidiëren van dagjes uit en daar moet je volgens mij voorzichtig mee omgaan. Als je ervoor kiest mu sea gratis te maken, dan bete kent dat een oneerlijke concur rentie voor alle ondernemingen die dagjes uit aanbieden. Men sen hebben beperkte vrije tijd, het is volgens mij dus eerlijk om daar niet in te gaan zitten rommelen. Vrijetijdsbesteding moet uitgaan van particulier initiatief. Je moet ook uitkijken voor branchevervaging. Alleen pure museumactiviteiten kun je dan subsidiëren. Als een muse um een paar speeltoestellen voor de kleintjes heeft staan, vind ik ze al te breed bezig. Dat is het terrein van pretparken en dan wordt concurrentie oneer lijk." tehuisartsen beginnen een driedaagse staking. Er duiken nieuwe stuk- in de zaak van Timothy Veigh op. De executie van nan die in Amerika veroor- d is voor de bomaanslag klahoma City in 1995 rbij 168 mensen omkwa- wordt uitgesteld. Silvio Berlusconi wint de lezingen in Italië. Prins Constantijn treedt en Haag in het huwelijk Laurentien Brinkhorst. Bij een Palestijnse zelf- rdaanslag in de Israëli- (,(je badplaats Netanya ko- zes mensen om het le- Israël neemt wraak met bardementen op de Wes- °f<e Jordaanoever. Er breken rassenrellen uit et Engelse Oldham, na ruzie tussen een blanke en Aziatische jongen. De t rt bemoeit zich ermee en in van gevechten tussen I ilsen en Pakistanen en jalen zijn het gevolg. 1 Jaap van Riesen wordt be noemd als nieuwe directeur van de Keukenhof in Lisse. In no vember stapt hij weer op. 1 Het Rijnland Ziekenhuis in Leiderdorp stelt een opnamestop in op de afdeling chirurgie van wege de aanwezigheid van de MRSA-bacterie. Later in de maand gebeurt dat nog een keer. 2 De huisartsen staken om het kabinet te dwingen meer geld uit te trekken voor de huisartsen zorg. De dokters in de regio ge ven massaal gehoor aan de sta- kingsoproep. 2 Bij de Alphense kinderboerde rij Zegersloot worden twee lam metjes doodgeslagen. Een aantal Alphenaren, onder wie wethou der Blom, looft een beloning uit voor de tip die leidt naar de da ders. Met succes. 8 Het ziekenhuispersoneel staakt voor betere salarissen. Ook het Diaconessenhuis doet 9 Móxima Zorreguieta laat zich voor het eerst na haar verloving met kroonprins Willem-Alexan- der in het openbaar zien. Het Maxima Zorreguieta en Willem-Alexander wandelen door de Keu kenhof. Foto: Dijkstra stel bezoekt de Keukenhof in Lisse. 10 Leiderdorper Wim Rijsber- gen wordt ontslagen bij zijn club Catolica. De Chileense club was niet tevreden over de resultaten die hij boekte. 12 FC Lisse wordt kampioen van de hoofdklasse A. Uit tegen Noordwijk moet minimaal een punt worden gehaald. Lisse wint met 2-5. 13 Leidenaar Tomas Lieske wint de Libris Literatuurprijs 2001. Hij krijgt de prijs voor zijn roman 'Franklin'. 15 Katwijker Wilfred Stijger wordt eerste bij zandsculptuur wedstrijden in Scheveningen. 16 Het kledingbedrijf Mexx, dat zijn hoofdkantoor heeft in Voor schoten, wordt overgenomen door het Amerikaanse concern Liz Claiborne. Met de overname is een bedrag van 660 miljoen gulden gemoeid. 18 De politie houdt in Leiden en Alphen aan den Rijn twaalf mensen aan op verdenking van grootschalige handel in cocaïne en heroïne. Bij invallen in diver se panden wordt honderd gram harddrugs en 35.000 gulden in beslaggenomen. 22 Een computerstoring legt het treinverkeer tussen Leiden, Haarlem en Schiphol urenlang stil. De chaos is groot. 28 De Leiderdorpse burge meester Zonnevylle blijkt te heb ben gesolliciteerd naar de burge meesterspost in Oosterhout. Hij wordt het niet, maar er wordt wel een onderzoek ingesteld naar het 'lek'. Later in het jaar, in novem ber, doet Zonnevylle een gooi naar Middelburg. Ook daar wordt hij niet aangenomen. 2 Leiden heeft een nieuwe vorm van openbaar vervoer: de water taxi. De boten zijn niet bij ieder een geliefd: reders vrezen oneer lijke concurrentie van de gesub sidieerde 'grachtenglippers'. 11 FC Lisse verovert de landsti tel bij de zaterdagamateurs. 13 De Leidse binnenstad ont snapt aan een ramp. Een frees machine stoot een gasleiding ka pot en zet het Levendaal in vuur en vlam. De brand kan pas na enkele uren worden geblust. 18 De Sassenheimse Koning straat staat onder politiebewa king, omdat een handelaar in il legale cd's door voormalige com pagnons wordt bedreigd. 23 Baronie troeft FC Lisse tweemaal af in de strijd om het landskampioenschap bij de ama teurs: 0-2 in Lisse en 4-1 in Bre da. 28 Meer dan zeventig procent van de Leidse cafés blijkt niet aan de brandveiligheidseisen te voldoen. 29 Slobodan Milosevic wordt wel afgeleverd bij het Joegosla- vië-tribunaal in Den Haag. maar landt niet op vliegveld Valken burg. Persen belangstellenden wachten urenlang tevergeefs voor de poorten van het Marine vliegkamp. 1 Koning Birendra en konin gin Aishwarya van Nepal - en dertien anderen - worden bij een schietpartij in het paleis in de hoofdstad Kathmandu doodgeschoten door kroon prins Dipendra. I Bij een Palestijnse zelf moordaanslag op een disco theek in Tel Aviv tanen 17 mensen om. 8 Labour wint de parlements verkiezingen in Groot-Brittan- nië II Timothy Mc Veigh, de da der van de bomaanslag op een overheidsgebouw in Oklaho ma City, krijgt een dodelijke injectie. 28 Slobodan Milosevic wordt door de Joegoslavische rege ring uitgeleverd aan het Joe- goslavië-tribunaal in Den Haag. 31 Twee 11-jarige kinderen uit Zevenaar overlijden aan bloedvergiftiging die wordt veroorzaakt door de me- ningokokbacterie. Later vol gen nog enkele gevallen. Egyptoloog Maarten Raven: „Watje vindt, mag je natuurlijk allang niet meer hou den. Maar dat betekent nog niet dat het Rijksmuseum van Oudheden geen voor deel trekt uit dergelijke vondsten." Foto: Hielco Kuipers

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 2001 | | pagina 43