Kerk wordt leger, maar geloof in 'iets hogers' blijft GELOOF SAMENLEVING Het wonder van Maartensdijk Oprichter Levisson van CIDI overleden Waarheid en vrede l LI* Paus pleit voor lijdende kinderen 'SOW-kerk moet samenwerken' utrecht - De Samen-op-Weg- kerken moeten nauwe samen werking met andere kerken kunnen aangaan door zoge noemde associatie-overeen komsten te sluiten. Mogelijke kandidaten voor zo n vorm van samenwerking zijn Afrikaanse en Aziatische migrantenkerken uit de gereformeerde, presbyte riaanse of lutherse traditie. Dit staat in een voorstel van de werkgroep kerkorde van de SoW-kerken aan de gezamenlij ke synode van hervormden, ge reformeerden en lutheranen. Protest tegen Hermans Amsterdam- Met de benoeming van dr. J. Hermans tot secreta ris van de Nationale Raad voor Liturgie 'negeren de bisschop pen bijna veertig jaar liturgi sche vernieuwing'. Dat zegt de Acht Mei Beweging in een reac tie op de benoeming van Her mans, docent aan de opleidin gen van de bisdommen Roer mond en Haarlem. De Acht Mei Beweging vreest voor de kwali teit van de adviezen van de raad. De Beweging is vooral bang dat de liederen van Huub Oosterhuis, die in de meeste parochies als zeer dierbaar worden ervaren, niet meer als volwaardig liturgisch materiaal worden erkend. BEROEPEN NEDERLANDSE HERVORMDE KERK Aangenomen: naar Woubrug- ge, P. de Graaf te Waarde. Bedankt: voor Apeldoorn en voor Harderwijk, A. Baas te IJsselmuiden; voor Leiden (Marewijk), C.N. van Diste Nieuwegein. GEREFORMEERDE KERKEN (VRIJGEMAAKT) Bedankt: voor Winsum, M.A. van Leeuwen te Zuidwolde. CHRISTELIJK GEREFORMEER DE KERKEN Beroepen: te Emmeloord, G.J.H. Vogel te Middelburg; te Winschoten, A. Wagenaar te Aalten. GEREFORMEERDE GEMEEN TEN Beroepen: te Amsterdam- Noord, J. Driessen te Doetin- chem; te Borssele, A.J. Gunst te Benthuizen; te De Valk-We- kerom, A.H. Verhoef te St.-Ca- therines (Canada). Bedankt: voor Gorinchem en voor Middelburg-Centrum, G.J. van Aalst te Ridderkerk; Leerdam, A. Schot te Krimpen ad IJssel. donderdag 27 december 2 Vaticaanstad - Paus Johannes Paulus II heeft in zijn kerstbood schap het lijden van miljoenen kinderen benadrukt. „Laten we de kinderen redden om de hoop van de mensheid te redden", zei de paus, waarna hij de stad en de wereld (urbi et orbi) zijn zegen gaf- Hij noemde in het bijzonder de Palestijnse en Israëlische kinde ren, de Amerikaanse en Afghaan se kinderen en de kinderen van Hutu's en Tutsi's. „Mijn gedach ten gaan uit naar alle kinderen in de wereld die veroordeeld zijn om te lijden onder de gevolgen van onmenselijke conflicten." Een moeilijk sprekende paus her innerde eraan dat het derde mil lennium, dat zo vol hoop was be gonnen, nu wordt bedreigd door donkere wolken van geweld en oorlog. Tijdens de kerstnachtmis had hij christenen, joden en mos lims opgeroepen om samen voor de vrede te werken. De paus droeg dit jaar de bood schap van vrede uit tegen een grimmig decor van terroristische dreiging. Helicopters cirkelden boven Rome en een fikse politie macht, geüniformeerd en in bur ger, controleerde de tienduizen den pelgrims bij de Sint Pieter. De toegang naar basiliek en plein was beveiligd met metaaldetec tors en röntgenapparatuur. Foto: AP/Arturo Mari den haag Mr. RA Levisson, oprichter en later directeur en voorzitter van het Centrum voor Informatie en Documentatie Is raël (CIDI) is dinsdagavond overleden. Dat heeft het CIDI gisteren bekendgemaakt. Levis son, die in zijn woonplaats Den Haag na een kort ziekbed over leed, werd 87 jaar oud. Levisson richtte in 1974 het CI DI op. Tot 1981 was hij er direc teur, daarna tot 1999 voorzitter. Verder was hij jarenlang vice- voorzitter van het Verbond van Liberaal Religieuze Joden. Hij was ridder in de Orde van de Nederlandse Leeuw. Het CIDI werd opgericht als tegenwicht tegen de 'propaganda' van de Arabische wereld tijdens de Jom Kippoeroorlog. Levisson, klein van stuk maar voor niemand bang, wist uit het kamp Westerbork te ontsnap pen. In 1944 bereikte hij Enge land, waar hij voor het Militaire Gezag ging werken. Na de oor log begon hij een drukkerij. Levisson noemde het in 1991 ,,veel belangrijker dat christenen inzien dat de staat Israël een on afscheidelijk onderdeel van de joodse identiteit vormt dan dat zij de joodse teksten kennen." BOEKRECENSIE Lege kerken op zondag, te weinig pries ters, te weinig vrijwilligers en te weinig betrokkenheid. Dat is het algemene en trieste beeld dat binnen veel kerken de overhand heeft. Ook de Rooms-Katho- lieke Kerk is slachtoffer van deze ontker kelijking. Volgens KRO-programmama ker en presentator Leo Fijen, bekend van programma's als Kruispunt en Stu dio RKK, ligt dat aan de neiging beleid te maken van bovenaf. In zijn boek 'Het wonder van Maartens dijk' wil hij het recept geven tegen kerk verlating. Dat doet hij door zijn eigen rooms-katholieke geloofsgemeenschap in het bij Utrecht gelegen dorp Maar tensdijk als voorbeeld te nemen. Maar tensdijk heeft officieel ongeveer 600 ka tholieken, waarvan er zo'n 150 elke week naar de kerk gaan. Van die 150 werken er zo'n 80 als vrijwil ligers, schetst Fijen: „Mensen worden aangesproken op hun talenten, ieder wordt gevraagd zijn of haar bijdrage te leveren, velen voelen zich gewaardeerd. Steeds meer kerkgangers krijgen daar door het gevoel dat kerk en parochie hun gemeenschap zijn. Een andere belangrijke factor in het wonder van Maartensdijk is volgens Fij en het maatschappelijk engagement van de kerkgangers. Voorganger Gerard de Wit bijvoorbeeld heeft van alles gedaan om vervoer te regelen voor asielzoekers die ver buiten het dorp woonden. „Hij mobiliseerde alle kerken in de omgeving en regelde van daaruit fietsen, speel goed, vervoer en folders over kerkbezoek en andere wetenswaardigheden. Hij liet geen gelegenheid voorbij gaan om in het weekeinde aandacht te vragen voor hun situatie. En het ongelooflijke gebeurde: asielzoekers bezoeken de katholieke kerk en omgekeerd gaan parochianen geregeld op bezoek in het opvangcen trum in de bossen." Zo beschrijft Fijen aan de hand van al lerlei voorbeelden en interviews met pa rochianen de situatie in Maartensdijk. En die is inderdaad, zo lijkt het, roos kleuriger dan in menig andere kerk. In vrijwel alle voorbeelden en interviews van de KRO-joumalist zit de boodschap, dat de toekomst van de georganiseerde vormen van geloof zit in kleine, actieve geloofsgemeenschappen. Niet in groot schalige en regionale verbanden. Of in de 'herstructureringsplannen' die ker ken naar doelgroep (ouderen, jongeren, mensen met kinderen, randkerkefijken, enzovoort) wil indelen. Of in het laten rouleren van priesters in grote gebieden. Het is geen nieuwe gedachte die Fijen hier biedt. Maar omdat hij zelf in Maar tensdijk woont en kerkt heeft hij de in formatie wel uit de eerste hand. Wat de ze lezer betreft idealiseert hij in zijn boek de situatie in Maartensdijk zo, dat er af en toe een sentimenteel smaakje aan zit. Neemt niet weg dat hij duidelijk weet te maken hoe de succesformule van Maar tensdijk, voor andere locale kerken een voorbeeld kan vormen. Titel: Het wonder van Maartensdijk Auteur: Leo Fijen Uitgeverij: Ten Have Baam Prijs: 24,90 gulden (11,30 euro) Onno van 't Klooster In. veel familie werd de afgelo pen dagen heftig ruzie ge maakt. Daar hielp geen kerst boodschap van pais en vree aan. Vaak ontstaan familieruzies doordat iemand vindt dat 'nü maar eens de waarheid gezegd moet worden'. In 1999 werd de Deense film 'Festen' gemaakt over zo'n familiefeest waarin de waarheid als een bom naar binnen werd gegooid. Dit jaar werd de Nederlandse film 'Fa milie' opge nomen, naar een toneel stuk van Marie Goos. Het thema is hetzelfde, maar het is anders uit gewerkt. Ook in deze film kiezen familieleden en aange trouwde partners van de kinderen voor de waarheid. De familie- vrede sneu velt. Is de waar heid heilig? Kan er ook wel eens een draai aan worden gegeven? Rabbijnen en commentatoren discussieren al duizend jaar over deze vraag. Hun antwoord is: ter wille van de familievrede mag een leugen worden verteld. Aanleiding voor hun discussie is het verhaal van Jozef en zijn broers. Jakobs familie heeft een geheim waar je u tegen zegt. Elf zonen van Jakob heb ben de twaalfde zoon, Jozef, als slaaf naar Egypte verkocht. Twintig jaar wordt er niet meer over gepraat. Maar dan staan de broers plotseling in Egypte voor Jozefs neus. Gaan ze hun vader Jakob alsnog vertellen wat er twintig jaar daarvoor heeft plaatsgevonden? Of zal Jozef dat doen? Zowel de broers als Jozef laten Jakob onwetend. Sterker nog, in het laatste hoofdstuk van Genesis staat dat Jakob zijn zo nen vlak voor zijn dood een boodschap heeft meegegeven voor Jozef. „Je vader heeft ons vóór zijn sterven opgedragen: Vraag Jozef of hij jullie wil ver geven. Of hij jullie je ontrouw en je misdaad niet wil aanreke- TAM A BEN k bei Een U nen."Het kan niet anders of broers hebben dat - bang ah ze zijn voor Jozefs wraak - ve zonnen. Want Jakob sterft a der iets te weten. Mochten de broers liegen te 0 gen Jozef, vragen de joodsel belcommentatoren. Ja, zegg de meesten. Ter wille van de vrede in het gezin is een ieu K gentje om bestwil' toegestaa n Ze vinden steun voor dat standpunt in het verhaal ove Abraham en Sara (Genesis ir God vertelt Sara dat zij zwanger zj worden. gelooft het niet, want 'Abraham i een oude man'. Maat de die voor Abraham kwetsende st opmerkim ja herhaalt iir niet tegen n. overAbra- ki ham. God vertelt hen ke dat Sara hi m gereageerd met 'Ik' oud'. Een leugentjei bestwil. Ei redeneren bijbelver klaarders, God zelfs leugentjes om bes wil gebruikt, dan mogen mi sen dat ook. Maar de moderne bijbelver klaarder rabbijn Elie Munk maakt een belangrijke kanti kening. „De toestemming a een 'leugentje om bestwil' tt1 vertellen ter wille van de vre geldt alleen ten aanzien van gebeurtenissen die al hebbe plaatsgevonden en die niet meer kunnen worden veran derd, maar niet voor gebeu nissen die nog in de toekoi gaan plaatsvinden." Over er wat er is gebeurd, biB' staan altijd verschillendeva sies. Het kan geen kwaad de versie te kiezen die de'vrede van een familie bevordert Maar in alle andere gevalle oprechtheid geboden. „Vre zonder waarheid is een vals vrede", zegt de chassidisch meester rabbi Mendel van Kotzk. En de profeet Zecha m „Spreek met elkaar de waai heid." Maar het laatste wo< heeft het bijbelcommentaa Sifra Bechoekotai: „Vrede L belangrijker dan wat dan dal !t ch be door Paul Houkes De traditionele kerken lopen al jaren leeg. Die trend zet de komende jaren door, want de kerken slagen er niet in om aan te sluiten bij de behoeften van mensen. Vreemd genoeg neemt het geloof in een hogere macht niet af. Meer dan de helft van de Nederlanders is nog steeds overtuigd van een leven na dit le ven. Maar naar de kerk gaan, dat hebben we alleen met kerst massaal gedaan. Na kerst zie je nog maar een handjevol ge trouwen in de kerk, meest getooid met het grijs van de levenservaring. De mensen in wier leven het geloof de belangrijkste plaats inneemt, zoals anderen leven voor de mu ziek, of voor het voetbal. Waar is dan die massa, die in de kerstnacht mis nog aanwezig was? Die ligt in bed, zit aan een lekker ontbijtje, of maakt zich op voor een leuk uitstapje met het hele gezin op de vrije zondag. Want de wekelijkse kerk gang is meer en meer een zaak geworden van een bescheiden groepje uitverkorenen. En toch: we geloven nog altijd massaal in God of een andere hogere macht. Bijna driekwart van alle Nederlanders heeft nog steeds een religieuze overtuiging. Religie en zingeving blijven belangrijke waarden in de samenleving. Maar de kerk past daar niet goed meer in. Meerten ter Borg, godsdienstsocioloog aan de Leidse universiteit, snapt dat wel. De ker ken slagen er volgens hem niet in om de aansluiting te vinden bij de behoeften van mensen met een religieus gevoel. De kloof tussen de dogmatische leerstellingen van de kerken en de wens van mensen om hun ei gen invulling te geven aan het begrip spiri tualiteit is te groot. „Er zijn heus nog zat mensen die gelovig zijn, ze zijn er alleen niet constant mee bezig. Geloof is tegenwoordig op elk gewenst moment afroepbaar, een soort standby-religie. Net zoals je naar de schouwburg of het voetbal gaat als je daar zin in hebt. De kerk heeft zich altijd als een apart instituut opgesteld, maar het is tegen woordig veel meer een vereniging, waarvan je er vele andere hebt." De kerken beseffen onvoldoende in welke wereld we nu leven, zegt Ter Borg. Ze hou den braaf op zondag hun kerkdiensten, maar doen daarnaast te weinig waardoor mensen geïnteresseerd raken. „Ik heb wel eens het banale voorbeeld gebruikt van een benzinestation. Dat heeft vooral als doel het verkopen van benzine. Maar mensen willen er ook wel eens een Mars kopen, of een bos je bloemen en een krant. Dat zou de kerk ook moeten doen: verschillende dingen aanbieden die mensen boeien - al zal de Een volle Bavo Kathedraal in Haarlem tijdens de kerst. Veel Nederlanders gaan alleen nog op hoogtijdagen ter kerke. Archieffoto: United Photo's De Boer/Michel Schnater zondagse kerkdienst altijd het belangrijkste product blijven, zoals de benzine voor de benzinepomp." Want, zo meent Ter Borg, ongelovig zijn de meeste kerkverlaters niet. Wie zich niet meer in de kerk thuisvoelt, houdt het veelal bij een heel persoonlijk geloofsgevoel, of richt zich meer op een andere vorm van le vensbeschouwing of spiritualiteit. De groei ende interesse voor oosterse religies of het bijeensprokkelen van wijsheden uit allerlei bronnen toont dat duidelijk aan. Van spiri tueel getinte boeken als 'De Celestijnse Be lofte' van James Redfield of 'Een ongewoon gesprek met God' van Neale Donald Walsch zijn in Nederland tienduizenden exempla ren verkocht. De 'Cursus in Wonderen' van Kenneth Wapnick, een boek dat door Jezus zelf zou zijn 'doorgegeven' aan de Ameri kaanse Helen Schucman, is een stuk minder toegankelijk, maar ook dit boek prijkt in me nig boekenkast van mensen die zelden of nooit in de kerk komen. „Waarom spelen de kerken daar niet op in? Waarom organiseren ze geen cursus rond zo'n boek? Als de kerk daar creatiever mee om zou gaan, dan zouden ze echt meer mensen kunnen interesseren. Het is onver standig dat de kerken daar zo negatief te genover staan. Bij veel studentenkerken op de opleidingen theologie gebeurt dat wél en ook de geestelijk verzorgers in gevangenis sen en verzorgingshuizen hebben veel meer oog voor zulke dingen. Die sluiten toch al veel meer aan bij de echte behoefte van mensen, in plaats dat zè alleen maar een boodschap proberen uit te dragen. New Age-achtige boeken trekken veel men sen die niet meer in de kerk komen maar wel een gevoel van religiositeit hebben. Dat blijkt bij de vele gespreksgroepen die zich bezighouden met het bestuderen van 'Een ongewoon gesprek met God'. Dit boek van de Amerikaan Neale Donald Walsch. dat in 1995 verscheen en sindsdien door nieuwe delen is gevolgd, is ook in ons land door en kele tienduizenden mensen gekocht en ge lezen. De auteur schrijft in het eerste deel van de reeks een kwade brief aan God, en krijgt tot zijn verbazing antwoord. Er ont spint zich gaandeweg een merkwaardige conversatie - met God zelf, zo betoogt Wal sch. Over de hele wereld zijn honderdd zenden mensen die hem geloven. s'a Het zijn niet alleen de kerkgangers zelf! ig, zich niet meer thuisvoelen in de kerk. 0 iar mensen die een theologie-opleiding hel er gevolgd, kiezen er soms bewust voor on buiten kerkelijk verband te gaan werker ze omdat ze zich daar prettiger voelen. De zij burgse pastor Ellen Nagtzaam is er duii be over: ze dénkt er niet over om in een p: ie( chie te gaan werken. Dat veel mensen zich van de kerk afkenü0 dat snapt ze wel. „De traditionele kerke 'et zijn erg dogmatisch en laten weinig ruii e i voor de ideeën en behoeften van gelovi mj mensen." De normen die de kerk oplej (a het feit dat er vooral wordt geredeneen over de betekenis van het geloof, dat zij dingen die veel mensen tegenstaan. „Zi voor mensen die van oorsprong kathol s zijn, geldt, dat velen door de kerk besef vc digd zijn geraakt of teleurgesteld. Als je moseksueel bent of je bent gescheiden tel je in de kerk niet mee. Mensen die ii |aa God geloven en een diep religieus gevo |e hebben, kunnen daardoor diep wordec Te kwetst." Nagtzaam heeft enkele jaren geleden h de theologie-opleiding voltooid en ze is ve te gens pastor geworden, maar ze wil noo een eigen parochie werken. Je bent daa meer manager dan zielszorger, denkt n ier werk in een verzorgingshuis van de Zus van Liefde, waar tweehonderd bejaardf ur ters worden verpleegd. Dat is mooi wei waar ik me helemaal goed bij voel. Ik p g ook wel in de kerk, maar in een parochJ werken zou ik nooit willen." Wat Ellen in de kerk mist is het contem tieve, het verstilde contact met God. „G V( je hart voelen, in plaats van luisteren i de uitleg over wat er in de bijbel staat, me voorstellen dat veel mensen die del verlaten, hun toevlucht zoeken in oost! godsdiensten en levenswijzen, zoals he boeddhisme. Daar vinden ze wél die so jn hun hart door middel van meditatie. Mfn je ziet ook dat velen .van hen daar niet 1 e nen aarden. Ze missen hun wortels en ee liggen toch in het christelijke geloof." Hóe mensen invulling geven aan hun euze gevoel, dat is eigenlijk helemaal n a]( belangrijk, zegt Ter Borg. Populaire spii pe eel getinte boeken, meditatie of andere ,p men van zingeving, allemaal dragen ze |S( aan de behoefte van mensen aan een t n dere vorm van vastigheid of perspectiè Want die behoefte, die blijft, daar is hij in overtuigd. „De kerken worden in de komende tie twintig jaren nog veel leger dan ze nu i rd maar het geloof in iets Hogers, dat blijf t0 leen ziet het er wel anders uit dan hom iei jaar geleden." de

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 2001 | | pagina 14