Vrijelijk zoenen onder de mistletoe GESPREK VAN DE DAG Geen ganzenpaté bij het kerstdiner Muzikale kerstgroet van christelijke partijen Kerstdrukte Van mest-op-het-takje via Magische Twijg tot duivelsgras MENSELIJK Het Turkse ZWERFKATJE Shansle is niet meer. Het dier werd afgelopen vrijdag doodgereden op een parkeer plaats achter de woning van z'n baasjes Freddie Joling en Ellie Boer in Stadskanaal. Freddie had duizenden kilo meters gereisd om het katje naar Stadskanaal te halen. Het paar had zijn vakantie doorgebracht in het Turkse Bodrum en was daar aan het beestje verknocht geraakt. Ze namen het echter niet mee naar Nederland, maar toen ze hoorden dat alle zwerfkatten in Bodrum na het toeris tenseizoen zouden worden afgeschoten, reisde Freddie alsnog terug om Shansle te halen. Kosten: elfhonderd gulden. ,,Het is een bizarre wending van het lot", zegt El lie aangedaan. ,,We hebben een behoorlijke klap gehad en zijn er nog compleet stuk van. Shansle kwam al een poosje buiten en was nooit ver van huis. Ze was al een beroemdheid in de buurt want iedereen kende haar. Bu ren kwamen ons vrijdag vertellen dat ze dood op de par keerplaats lag. Heel vreemd: we hadden er alles aan ge daan om haar daar te sparen voor de kogel en hier wordt ze doodgereden." De SCHOONZOON van de Spaanse ko ning JUAN CARLOS is getroffen door een beroerte. De 38-jari- ge Jaime de Mari- chalar ligt half ver lamd in een zieken huis in Madrid. Art sen noemen zijn toe stand ernstig. De Marichalar is ge trouwd met prinses Elena, de oudste dochter van koning Juan Carlos en ko ningin Sofia. Hij kreeg een flauwte toen hij zaterdag avond aan het trainen was in een fitnesscentrum. Hij wist nog wel zelf thuis te komen, maar daar verslechterde zijn toestand. De schoonzoon van Carlos ligt nu aan de be ademing. De 11-jarige PEKINEES Tasko uit het Centraal-Servische plaatsje Uzice heeft de HOOFDPRIJS gewonnen in een loterij. Het dier won 10.000 dinar (171 euro) bij een wedstrijd die door een plaatselijke krant was uitgeschre ven. Tasko's baasje had zijn naam op een deelnamefor mulier ingevuld. Hij verklaarde dat de hond de helft van het prijzengeld krijgt, zo meldde het in Belgrado verschij nende dagblad Politika afgelopen weekend. Kleine Hendrik, alias HENDRIK HAVERKAMP, de mascotte en boegbeeld van de rockgroep Nor maal, is vorige week in een ver zorgingstehuis in de Achterhoek overleden. Kleine Hendrik was bij de meeste bijzondere evene menten van Normaal aanwezig. Hij ging in de beginjaren al mee naar Toppop. Hendrik was vroe ger veehandelaar en bleef altijd vrijgezel. Bennie Jolink, de zan ger van Normaal, reed Hendrik ooit bijna van de sokken toen die over een boerenweggetje van het café naar huis sjokte. Bennie stapte uit en zei geschrokken: Ik had oe bijna doodgereden", waarop Hendrik nuchter ant woordde: Als God wil dat ut mien tiet is, dan is't mien tiet, eerder niet." Hendrik Haverkamp werd 77 jaar. MADONNA heeft sinds zaterdag haar eigen SCHOTSE RUIT. De ruit, die officieel is geregistreerd bij de Scot tish Tartans Society Register, heeft de naam Romantic Scotland gekregen. De gebruikte kleuren zijn blauw, naar het album True Blue, geel, vanwege de Blond Ambition tournee, wit, verwijzend naar de single Like a Virgin, en een vleugje paars. De VVV van de Schotse Hooglanden besloot tot de bijzondere geste omdat Madonna, door op 22 december 2000 in het Schotse kasteel Skibo haar ja woord aan Guy Ritchie te geven, veel voor het gebied heeft gedaan. Er zijn veel mensen die in navolging van de popster ook in een kasteel in de Hooglanden willen trou wen of hun wittebroodsweken doorbrengen. Het CDA en de Christenunie proberen dit jaar met hun kerst en nieuwjaarswens origineel uit de hoek te komen. Beide partij en hebben hun relaties een cd- 'tje met kerstmuziek gestuurd. Een band en een koor vullen de schijfjes. Bij de ChristenUnie staat de lijsttrekker voor de komende Tweede-Kamerverkiezingen op de omslag. Kars Veling is afge beeld als was hij de grote zanger binnen de gelederen van de fu siepartij. Boven zijn hoofd de strijdleus 'Duidelijk, eerlijk, echt'. Maar zo duidelijk is zijn bijdrage aan de vijf nummers op het plaatje niet, want op de cd zijn alleen een koor en orkest te horen. Het CDA heeft met Kamerlid Annie Schreijer-Pierik iemand in de gelederen die al eens met Normaal en Herman Brood op het podium heeft gestaan. Toch is ook zij niet betrokken bij het liedje 'Samen' dat de partij rondstuurt. Een bandje met zanger Pieter van Rijn zingt het swingende nummer in het Ne derlands en Engels. Het zal het CDA-campagnelied worden, komt nog officieel uit en heeft zeker hitpotentie. De PvdA doet niet aan kerst-cd's en is op zoek naar een campag nelied. Suggesties zijn welkom op campagnelied@pvda.nl. Ter inspiratie heeft de PvdA een schijfje gemaakt met liederen van sociaal-democratische col lega's uit Europa. De Duitse SPD won de stembusstrijd in 1998 met een cover van het vlot te 'Nothing's gonna stop us now' van Starship: Die Besten soll'n gewinnen. De SP in België suste in 1994 de kiezer in slaap met 'Jij kan altijd op me reke nen'. De Engelse Labourpartij koestert al vanaf 1905 een 'Oh Denneboom'-variant. Bij de WD mogen politici zelf meebrullen, al is het gefabri ceerde cd'tje wel voor een be sloten gezelschap bestemd. De liberale Tweede-Kamerleden Gert-Jan Oplaat, Jan Rijpstra en Ernst van Splunter later er met medewerkers van de Haagse fractie een onvervalste meezin ger 'Stem WD' op horen. Tij dens het eindejaarsdiner van af gelopen week bleek het een groot succes. Dat de SGP als enige christelijke fractie niet strooit met cd'tjes kan woordvoerder Menno de Bruyne niet betreuren. „Laat dat maar aan die anderen over. Wij vinden een kerstkaart mooi ge noeg." Groenlinks, D66 en SP denken daar ook zo over. Marcel de Jong Vlak voor de drukste dagen van het jaar kwamen gisteren 465 'hulpkerstmannen' bijeen in het Zwitserse Grachen. Zij vestigden hiermee een nieuw record; vorig jaar in Duitsland waren er twaalf collega's minder. Foto: AP/Andree-Noelle In alle zeven Makro-vestigingen is gisteren al le ganzen- en eendenleverpaté uit de schap pen gehaald. Dat gebeurde na een actie van Stichting Wakker Dier van ongeveer een kwar tier bij de Makro-vestiging in Amsterdam. De twintig actievoerders protesteerden tegen de verkoop van foie gras, ofwel ganzen- en een denleverpaté in Nederland. Bij de manier waarop de delicatesse wordt ge maakt is volgens Wakker Dier sprake van een van de ergste vormen van dierenmishande ling. De dieren worden onder dwang gevoed, aldus Wakker Dier. Een woordvoerder van de stichting is verheugd dat de Makro in Amster dam zo snel reageerde en direct is begonnen de schappen leeg te halen. Er volgde snel overleg met de andere vestigingen, waarna is besloten om overal de delicatesse weg te ha len. Makro-woordvoerder Vukking zegt niet op de hoogte te zijn geweest van de productieme thode van de delicatesse. „Wij voeren zo'n 55.000 artikelen in onze schappen. Het zou best wel eens kunnen zijn dat daar een pro duct tussen zit dat op een minder maatschap pelijk verantwoorde manier is geproduceerd. Aangezien wij niet alleen commercieel zijn, maar ook een maatschappelijke verantwoor delijkheid hebben, is er snel gereageerd", al dus Vukking. Hij geeft ook toe dat de actie- druk een rol speelde in de beslissing. Wakker Dier zegt vandaag nog contact te hi en ben met de Makro om standpunten uit ten ui selen. Daarnaast houdt de stichting een act r( groep achter de hand voor het geval de Mal Va niet doet wat het belooft, aldus de zegsman is De actie gisteren werd gevoerd met spande >e ken, actieborden en uitvergrote foto's waai ei te zien is hoe de dieren aan een trechter h5fg gen om gevoerd te worden. „Ganzen en eenden worden voor het make vim de paté twee tot drie keer per week ge marteld door ze op te sluiten in kleine ijzei kooien en onder dwang te voeren. Wekenl krijgen de dieren een trechter van zo'n 30 centimeter in de strot geduwd om ongevee r een kilo maïs naar binnen te werken. Hetg do volg is dat de lever van de dieren binnen di its weken tot tien keer zo groot wordt", aldus Wakker Dier. Wereldwijd worden volgens de organisatie ei miljoen dieren per jaar op deze manier 'ge- it martelvoederd'. De foie gras in Nederland i, wordt geïmporteerd uit Frankrijk, België en nd Spanje. In Nederland wordt volgens Wakki ei Dier jaarlijks 22.000 kilo foie gras gegeten, ie voornamelijk in restaurants en rond de kei- dagen. In Nederland, Zwitserland, Engelan Duitsland, Denemarken, Noorwegen en Pc is de productie van de delicatesse verbode en De mistletoe aan de deurpost is in de kersttijd nogal eens aanlei ding tot hilariteit. Want er mag onder gezoend worden. En als het niet spontaan gaat, is er altijd wel een schoonmoeder of etterig neefje in de buurt om op dat ge bruik te wijzen. Maar waar komt die gewoonte van kussen onder de mistletoe toch vandaan? Er zijn van die gebruiken die to zijn ingeburgerd dat niemand zich nog afvraagt hoe ze zijn ontstaan. Zwarte katten, num mertje 13 en ladders zijn daar voorbeelden van. Maar ook het vrijelijk kussen onder de mistle toe ofwel maretak is hierbij in te delen. Het gezoen gaat - ver moedelijk - terug naar een IJs landse mythe. Maar ook de Ro meinse en Angelsaksische vol keren doen een gooi naar de oorsprong van dit gebruik. Vast staat in ieder geval dat door de eeuwen heen aan de maretak altijd bijzondere eigenschappen zijn toegeschreven. Onder meer als vredestichter, als vruchtbaar heidsymbool, als opener van sloten en als bewaarder van schatten. En zeker is ook dat de letterlijke Angelsaksische bete kenis van mistletoe weinig ro mantisch 'mest-op-het-takje' is. Mistel is in het Angelsaksisch het woord voor mest en tan voor twijgje of tak. Deze bena ming is te danken aan de uit werpselen van vogels die zo op de maretak hun sporen na lie ten. De oude IJslandse mythe dus. Hierin wordt verteld over de "grote verbondenheid tussen Frigga, de godin van de liefde en haai zoon Balder. Toen Balder werd vermoord door een pijl van de maretak, wist zijn moe der hem op miraculeuze wijze weer tot leven te brengen. Ze huilde toen zo hartstochtelijk van geluk dat al haar tranen ver anderden in de witte besjes op de maretak. En alsof er nog niet genoeg wonderen waren ge beurd, werden alle IJslanders die zich daarna onder de ma retak ophielden door de godin persoonlijk gekust. De Engelsen omarmden dit ge bruik en noemden de mistletoe ook wel kissing-ball. Een vrouw die eronder stond kon geen kus worden geweigerd. Het gezoen was ofwel de bezegeling van een diepe vriendschap, of een uiting van een gepassioneerde liefde. Maar... niet iedere vrouw is even aantrekkelijk en als een vrouw niet werd gekust, kon ze het vol gens deze overlevering het ko mende jaar in de liefde wel ver geten. Voor sommige vrouwen was dat een reden dan maar niet door de voordeur te komen (waar de maretak moet hangen) en het pand via de achterdeur te betreden. Hiermee veel emotio neel geharrewar omzeilend. Volgens Greet Buchner, het tuin vrouwtje dat zelfs op de foto al zo manhaftig de schoffel han teert, heeft de plant giftige bes- sen, die kleverig vruchtvlees be vatten. De plant wordt daarom in de volksmond wel vogellijm genoemd, omdat het vrucht vlees aan de snavel of pootjes blijft kleven. De plant die in het Latijn overi gens visciis album wordt ge noemd, speelde volgens haar voor onze jaartelling al een grote rol. Dit kwam door zijn groeiwij ze. Het is een hafheestertje en dat betekent dat de struik woe kert door een andere struik of boom, maar - en dat maakt hem bijzonder - hij leeft niet ten kos te van zijn gastheer. De plant hecht zich met zijn wortels aan de buitenste laag van een stam van die zogeheten waardboom. En als de gastheer zijn blad ver liest, houdt de maretak zijn groene blad. Voor de oermen sen was dit zo wonderlijk dat de plant bijzondere krachten kreeg toebedeeld. De Romeinen hadden de ma retak weer een andere waarde toebedacht. Zij noemden het de Magische Twijg van Prosperina. Met deze twijg konden alle slo ten - zelfs die van de aarde en de onderwereld - worden ge opend. Prosperina was ge doemd een derde van haar tijd in de onderwereld te verblijven en tweederde op aaide. Dit zou volgens de mythe de seizoens wisseling aangeven. Als Prospe rina in de onderwereld is, treurt de natuur. Maar als Prosperina de overige tijd van het jaar weer op aarde is, opent de natuur zich weer. De plant beschikte ook nog over andere krachten. Door de bloei- wijze - de takken vormen zich als een slordig kraaienest aan een - zou de maretak geheimen kunnen herbergen. Er zou heel goed wel eens een schat onder verborgen kunnen zijn. Dit ge loof heeft menige fraaie boom ondermijnd, want onze voorva deren waren enthousiaste schatgravers. Plinius, een Romeins veldheer en schrijver, was de eerste die geneeskrachtige eigenschappen toeschreef aan de maretak. In zijn Naturalis Historica, date rend uit 77, noemt hij de ma- Kerstwonder Met zijn niet geïmpregneerde kersttrui schuifelt hij vlak langs een tafel met bran dende kaarsen naar voren. De vlammetjes flikkeren in de luchtstroom, maar blij ven aan. Mijn zoon (5) neemt zijn plek in naast twee klasgenootjes, blikt wat onzeker de aula met tientallen kinde ren en hun ouders in, en wacht op z'n beurt. Het klamme angstzweet breekt me uit. Zelf kon ik weken voor een kerstviering midden in de win ternacht wakker schieten bij het vooruitzicht dat ik met mijn spraakgebrek iets moest declameren, zeker als de zinnen begonnen meteen K of, erger nog een W. Het absolute dieptepunt was een jaar waarin ik een lied moest opzeggen waarvan drie van de vier coupletten als volgt aanvingen: Waar is Hij dan geboren, die Koning, die Koning? Wat draagt Hij dan voor kleren, die Ko ning, die Koning?' en Waar kan ik Hem dan vinden, die Koning, die Koning?'. Het werd nog een latertje, die avond, waarop de aanwezigen een ritmische stot- tersessie moesten uitzitten voordat ze ant woord kregen op die prangende vragen. Het is de donderdag voor kerst die het Ne derlandse onderivijs lijkt te hebben be stemd voor kerswieringen, kerstsamenkom sten, kerstdiners en kerstgala's. Bedrijven en overheidsinstellingen worden in de loop van de middag lamgelegd omdat ouders worden geacht bij dit soort festiviteiten aanwezig te zijn. In grotere gezinnen wor den schema 's gemaakt om van kribbe naar kribbe te snellen en te voorkomen dat er gens de deur van de herberg gesloten blijft. De ongelukkigsten beginnen de dag bij de jongste nazaat met een kerstontbijt, schui ven tussen de middag aan bij een kerst- lunch met de op één na jongste, beleven een kerstuiti'oering van de op één na oudste en sluiten de dag af met het ophalen van de oudste bij een kerstgala. 'De tiendaagse veldtocht', noemden dominees vroeger de periode tussen kerst en nieuw, waarin ze vaker op de kansel dan onder de douche stonden. Die werkdruk is in onze ontkerke lijkte samenleving verlegd naar de gezin nen. De signatuur van de school doet er bij het kerstfeest niet meer toe. Waar het christelijk onderivijs het accent legt op de geboorte van het kindje Jezus, wordt bij de minder bijbelvasten aansluiting gezocht bij het hei dense lichtfeest, met liedjes over versierde dennenbomen en brandende kaarsjes. Net zoals aan de met het jaar uitbundiger wor dende verlichting in huizen, aan gevels en in het omringende lover af te lezen valt dat kerst meer en meer een volksfeest wordt. Er ontstaat warempel iets van een Oranjege voel, in een jaar dat het Nederlandse Elftal het WK niet haalde. Bij de nadering van het kerstfeest had ik al een paar keer voorzichtig geïnformeerd bij mijn zoon of hij soms een rol van betekenis speelde in de kerstviering voor de combina tieklas I-2A Niet dat hij wist. Helemaal be trouwbaar was dit antwoord niet, want maar weinig wat hem op school wordt toe vertrouwd schijnt bij hem ook te beklijven. Vorig jaar kwamen we er in elk geval gena dig af toen bleek dat hij bij binnenkomst alleen op een trommel hoefde te slaan. Iets wat hij met overgave deed. Het kerstfeest dat wij met hem bezoeken kent de klassieke opbouw die past bij de school met de Bijbel die hij bezoekt. Maar de spanning van het kerswerhaal komt er bij mij pas goed in als de juf tegen het eind van de viering ook de naam van mijn zoon afroept om een bijdrage te leveren. Hijl j;{ moeite met dezelfde beginletters als ik, als enige verschil dat hij het complete woord herhaalt als hij er niet uitkomt, weet in elk geval van mijn buurman en ln" mensen vóór ons dat ze op deze namidi op hete kolen zitten om nog op tijd bij kerstvieringen van andere gezinsleden1 ee kunnen zijn. In gedachten hoor ik mijn zoon die tijc schema's in de war gooien, door van zi vier regels tekst een avondvullend pro gramma te maken. Mijn ogen schieten door de liturgie, op zoek naar het gedic dat hij moet voordragen. Hij staat als c R| in het rijtje, ik gok op het derde couplet n Geen W? Geen K? Zonder haperen roltl 'Lang, zo lang gewacht. God heeft heel bijzonder ons dit Kind gebracht. Dank Hem voor dit wonder!' En dat heb ik met overtuiging gedaan, lijk waar. rit Mistletoe woekert in de bomen, maar leeft niet ten koste van de gastheer. De afgebeelde maretak is Amerikaanse mistletoe. g' retak. Thee, getrokken van n st retak, zou goed zijn voor me sen die aan epilepsie leden. I |e, nu nog wordt in de homeop ,n thie de maretak gebruikt bij n; lepsie en duizeligheid. Maar ,jj; is wel oppassen geblazen voi wie er zelf thee van wil brou wen, want de witte besjes zij zoals gezegd, zeer giftig. De Druïden - de toverkollen de Kelten - verklaarden de n retak zelfs tot heilige plant n positieve krachten. Het is da n om niet zo verwonderlijk da |t j ook Asterix en Obelix daarva ,|j: wisten. Obelix was namelijk v vallen in de toverdrank die g jje maakt is van maretakken, en daardoor onoverwinnelijk. or Het christendom had aanva m lijk niet veel op met de mare verering en de tak werd in di ban gedaan. De plant kreeg je een negatieve klank en de b( str mingen duivelsgras, heksenl er zem en heksennest dateren 1 de middeleeuwen. Maar dei retak trok zich nergens iets v aan en bleef doorwoekeren 1 heeft tot op de dag van vani het gelukbrengende en gene m zende imago behouden. r Irene Nieuwenhuijse

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 2001 | | pagina 2