MEDIA
Hendriks
koopt Radio
Nationaal
In de gevangenis is het soms beter
Station RTL 4 moet kijker dichter op de huid gaan zitten
BNN-televisie komt met Nederlandse versie Robot Wars
ronica
tg The Box
ernemen
10 stopt met
rvingsspotjes
Sanoma Uitgevers
strijkt neer in Kroatië
zaterdag 22 DECEMBER 2001
Twan Huys
volgt familie
randweerman
he (ersum - „Zelf had ik sterk
tehoefte deze documen-
>te maken. Na de ramp
we vooral bezig geweest
9ans de grote lijnen. Ik wilde
inde het werkelijke leed in
ld brengen."
m Huys licht de NOVA-
ending van vandaag (Ne-
and 3, 22.15 uur) toe, die
^)d aan ^et leven van
Gardner, één van de 343
.•Yorkse brandweerman
die na de aanslagen van
eptember om het leven
jnen. Huys volgde de af-
ipen maanden de familie
Gardner. „Ik heb een re-
fek structie van zijn laatste
^■gemaakt".
Jjwijl de wereld de blik
gericht op Afghanistan
e Amerikanen zich druk
en over de zoektocht
Osama bin Laden, zitten
abestaanden vooral met
conomische en financië-
ivolgen."
RTL-correspondent Jeroen Akkermans volgt Britse jeugdcriminelen
hilversum/gpd - Radioned BV,
een bedrijf dat eigendom is van
Ruud Hendriks, heeft radiosta
tion Radio Nationaal overgeno
men. Het station wil nu mee
gaan bieden bij de voorgenomen
veiling van etherfrequenties.
„Radio Nationaal bouwde onder
de vorige eigenaar zonder noe
menswaardige marketing een
marktaandeel op van 2 procent
en staat daarmee nu al in de
Top 10 van best beluisterde lan
delijke zenders. Dat tekent de
behoefte aan een zender die
echt ruimte geeft aan goede Ne
derlandse producties", aldus de
42-jarige Hendriks, die tot begin
dit jaar nog lid was van de Raad
van bestuur van Endemol.
Met presentatoren als Karei van
Cooten, Bart van Leeuwen,
Chiel Montagne en Imca Marina
zendt 'zijn' station via de mid
dengolf dagelijks een mix uit
van Gouwe Ouwe, Nederlandse
en Nederlandstalige muziekpro-
ducties. Daarmee is het op dit
moment de enige landelijke ra
diozender die overwegend mu
ziek van Nederlandse bodem
uitzend.
Concurrent Radio Noordzee
werd deze week door het Com
missariaat voor de Media be
rispt omdat het juist te weinig
Nederlandstalige muziek brengt.
isum/gpd - De Vereni-
aad van Veronica heeft
roene licht gegeven voor
rentuele overname van het
ikstation The Box Veroni-
maanden in gesprek met
ition en hoopt via The Box
te keren op het scherm,
is een woordvoerster van
ica is VOO-voorzitter op
oment in overleg met de
kaanse aandeelhouders
et station en hoopt hij dat
ak in het begin van het
fe jaar is beklonken. Tot
d wil hij geen mededelin-
)en. Volgens The Box zou-
:uwe zender vanaf februari
art willen gaan uitzenden.
sum/anp - De Nederland-
islimomroep (NMO) stopt
het uitzenden van wer-
potjes van de Saudische
tsatie International Islamic
Dit heeft NMO-directeur
liam gisteren gezegd. Hij
ert daarmee op een brief
linister De Vries (Binnen
zaken), waarin die de or-
itie in verband heeft ge-
met steun aan extremis-
moslims.
twoord op Kamervragen
)e Vries letterlijk dat „er
ijke aanwijzingen zijn dat
deze en andere organisa-
eimelijk) ondersteuning is
nd aan gewelddadige acti-
door extremistische
ns".
ia de aanslagen in de VS
NMO ook geen gelukkige
in het uitzenden van pro-
na's. Kort na de drie mi-
herdenking zond de om-
;en korantekst uit waarin
ivigen met de dood wor-
idreigd.
door Frans van den Berg
Amsterdam - Het uitgeverscon-
cem Sanoma wil de tijdschrif
tenmarkt in Kroatië veroveren.
Het is de eerste expansie van Sa
noma na de overname van VNU
Tijdschriften dit najaar.
Het in Amsterdam gevestigde
Sanoma Magazines Internatio
nal heeft samen met drie Kroati
sche partners een joint-venture
opgericht. In Sanoma Magazi-
mes Zagrebd krijgt het Finse
concern 65 procent van de aan
delen.
„Kroatië zien we als opstap naar
alle landen van het voormalige
loegoslavië. De gespecialiseerde
bladen voor de vele doelgroe
pen moeten daar nog komen",
aldus directeur Koos Guis
Sanoma begint in Kroatië met
één bestaand blad: Klik. In het
voorjaar moet er een tweede
blad zijn en dat is vrijwel zeker
Story. Dat blad over de plaatse
lijke sterren is inmiddels buiten
Nederland ook een succes in
België, Tsjechië en Hongarije.
Binnenkort komt daar Roeme
nië nog bij. Ook het blad over
internationale sterren Beau
Monde doet het in deze landen
goed en wordt vrijwel zeker ook
in Kroatië op de markt gebracht.
Hilversum - 'Serving the future'
staat er op een grote plaquette
voor de ingang van de Londense
Feltham-jeugdgevangenis. Maar
de toekomst van de jonge crimi
nelen die voor korte of iets lan
gere tijd achter de metershoge
hekken terechtkomen, ziet er
bepaald niet rooskleurig uit, zo
blijkt uit de documentaire
Heimwee naar de gevangenis
van RTL-correspondent Jeroen
Akkermans. Drie van de vier zit
binnen twee jaar na vrijlating
weer achter de tralies.
Om die cijfers een gezicht te ge
ven volgde Akkermans bijna een
jaar lang Paul Brown, pas ne
gentienjaar oud en al in het be
zit van een indrukwekkend
strafblad. Hij zit in Feitman een
straf van zeven maanden uit
voor een paar diefstallen en joy
riding. Daarmee kwam hij nog
goed weg, want in feite pleegde
Paul met zijn stiefbroer Kevin
honderden inbraken en overval
len. Die konden echter niet wor
den bewezen.
Tegenover Akkermans geven de
twee tieners alles ruiterlijk toe.
Eigenlijk verbergen ze niets voor
de maker en daarmee is Heim
wee naar de gevangenis een
even ontluisterend als boeiend
documentaire geworden. Akker
mans, die zelf de camera han
teert, weet letterlijk door te drin
gen tot het wezen van de jeugdi
ge crimineeltjes en daardoor de
vinger op de pijnlijke plekken
van het Britse gevangeniswezen
te leggen. Hij heeft uitgebreid
kunnen filmen in Feitham en
daarbij ook de gevangenen kun
nen spreken zonder dat er be
wakers in de buurt waren. Zon
der schroom leggen ze dan bij
voorbeeld de trucjes uit die ze
toepassen bij de test op het ge
bruik van verdovende middelen.
Ook de veranderingen die Paul
achter de tralies ondergaat, wor
den door Akkermans treffend in
Paul Brown na zijn vrijlating voor de gevangenispoort. Foto: GPD
beeld gebracht. Aanvankelijk is
Paul een schuchtere, stille jon
gen, maar gaandeweg krijgt hij
door wat hij moet doen om te
overleven. „Ik begon mensen als
vuil te behandelen en daardoor
klom ik op in de rangorde." Paul
groeit uit tot de leider van zijn
vleugel. Achter de gevange
nispoort geniet hij op een gege
ven moment zelfs meer respect
dan buiten en na zijn vrijlating
heeft hij dan ook 'heimwee naar
de gevangenis'.
Vooral als Paul elf weken nadat
hij zijn vrijheid heeft teruggekre
gen, weer voor de rechter staat.
Hij is gepakt in een auto, terwijl
hij een rijverbod heeft. Hij krijgt
een voorwaardelijke straf en een
rijverbod van drie jaar. „Ze ne
men me niet serieus. Ik was lie
ver twee maanden terug naar de
gevangenis gegaan. Dan was ik
daarna overal vanaf geweest",
zegt hij. En zijn pleegvader Sean
beaamt dat.
Fouten
Het verhaal van Sean is ook illu
stratief voor het gezegde 'eens
een crimineel, altijd een crimi
neel'. Hij is dertig jaar en heeft
alles bij elkaar al elf jaar in de
gevangenis gezeten. In Feitham
is hij, zo zegt hij, definitief het
criminele pad ingeslagen. Sean
wil voorkomen dat Paul dezelf
de fouten maakt, maar faalt daar
dus in. De aftiteling van Heim
wee naar de gevangenis maakt
het nog erger. Paul heeft niet
lang na de opnames acht maan
den gevangenisstraf gekregen
voor onder meer inbraken. Sean
is veroordeeld tot levenslang
wegens een reeks seksuele delic
ten met minderjarigen.
Met Heimwee naar de gevange
nis laat Jeroen Akkermans, die
voor RTL Nieuws vijf jaar in
Londen was gestationeerd en te
genwoordig in Berlijn werkt, we
derom zien dat hij naast een
goede correspondent ook een
prima documentairemaker is.
Net als in onder meer Gijzelaars
van de Goelag (1995) en Erfenis
van een prinses, de mythe van
prinses Diana (1997) weet hij de
kijker te boeien met interessante
informatie.
Daarbij creëert hij op een soms
zeer vindingrijke manier een
beeld dat goed bij het onder
werp aansluit In Heimwee naar
de gevangenis zijn bijvoorbeeld
alle beelden die achter de tralies
zijn gedraaid zwart-wit. Daar
mee weet Akkermans een bijna
beklemmende spanning op te
bouwen.
Eric de Bie
Heimwee tiaar de gevangenis,
zondag 23 december, RTL 5,
23.00 uur.
Programmadirecteur Leo van der Goot wil ook moderne gezin beter bedienen
door Jan van Stipriaan Luïscius
Hilversum - De kijkcijfers van
de Amerikaanse soap The Bold
The Beautiful in de doelgroep
van RTL 4 mogen dan niet uit
blinken, programmadirecteur
Leo van der Goot van het com
merciële station is niet van plan
om rücktsichtloss het mes te
zetten in de vooral bij de wat
ouderen kijkers populaire serie.
Die beslissing typeert de man
Van der Goot: hij houdt het
midden tussen een sympathieke
kwajongen én een (net) vijftiger
die uitermate serieus met zijn
werk bezig is. „We willen de
groep kijkers niet teleurstellen
door The Bold gewoon maar te
schrappen. Desnoods betalen
we wat meer. Die kijkers zijn
ons altijd trouw gebleven". Of
de soap op het huidige tijdstip
blijft (17.30 uur), is echter nog
maar de vraag.
Het is al enige tijd rustig rond
het station: bijna geen gemene
roddels meer en de tijd dat pre
sentatoren en redacteuren met
veel tam-tam het station vaar
wel zegden, lijkt voorbij. Het
voert wat al te ver om die verbe
terde tijding toe te schrijven aan
Van der Goot, feit is dat het vol
gens hem goed gaat. „Heel goed
zelfs", dikt hij aan. „Ik heb het
gevoel dat we het afgelopen jaar
een behoorlijke draai hebben
gemaakt, met een behoorlijke
groei van het aantal jongere kij
kers, hoewel ik aan de andere
kant wel erg moe word van het
geblèèr over jonge kijkers hoor".
„Het is gevaarlijk om te zeggen,
dat het vroeger niet goed ging.
RTL 4 evolueert. Ik denk dat we
in het verleden te traag hebben
gereageerd op bepaalde ontwik
kelingen. Kijk, de tv was vroeger
iets bijzonders. Dat is nu niet
meer. Tv is nu een communica
tiemiddel tussen het station en
de kijker. Wat ik wil zeggen is,
Leo van der Goot (RTL 4): „Ik denk dat we in het verleden te graag
hebben gereageerd op bepaalde ontwikkelingen'LFoto: RTL 4
dat je programma's moet ma
ken, die relevant zijn voor de kij
kers. Dicht bij de kijker staan,
daór gaat het om. Vergelijk het
met winkels: vroeger telde een
dorp twee a drie winkels, nu
hebben de mensen de keuze uit
zeven tot negen winkels. Als je
kopers wilt trekken, zul je het
beste moeten bieden. De tv-we-
reld ziet er hetzelfde uit. Ik denk
dat wij er het beste in zijn ge
slaagd de burger te bereiken".
Trots is Leo van der Goot in dit
verband op programma's als
Baantjer, RTL Boulevard, De Ba
bysitter, De zwakste schakel, Ba
rend Van Dorp en In Holland
staat een huis. „Programma's
waar iedereen blij mee is: wij,
maar ook de kijkers".
„Op termijn willen we nóg beter
voor de kijkers zorgen, met pro
gramma's die zo dicht mogelijk
tegen hun leven aanzitten. We
ontwikkelen bijvoorbeeld een
geheel nieuw programma, waar
in de kijker de grote ster wordt.
Dat gaat een trend worden bij
ons: programma's ontwikkelen
waarbij een flinke schare kijkers
het gevoel heeft van: dit is speci
aal voor mij gemaakt. Als je
goed bent voor je klant, krijg je
er iets voor terug. Ook willen we
meer drama brengen, terwijl we
nu al meer drama uitzenden
dan de gezamenlijke publieke
omroepen. Meer dan vroeger
willen we er zijn voor het mo
derne gezin. Warm zijn, aange
naam. Kortom: een vriend. En
dan mogen de kijkers heus nog
wel kritiek spuien. En dat zullen
ze ook zeker blijven doen. Maar
met vrienden maak je toch ook
wel eens ruzie"?
Over de programmering van de
vooravond was Van der Goot
wat minder te spreken. Die
moest beter. Dat is inmiddels
gebeurd, de kijkdichtheid steeg
met één procent en dat komt
neer op zo'n 140.000 kijkers.
„Kijk, de instroom wordt tussen
18.00 en 19.30 bepaald. Dan is
het kwestie van kijkers vasthou
den. Zeg maar een natuurlijke
stroom. Met GTST zitten we ge
beiteld, de kijkcijfers groeien
zelfs weer. Dat programma is
voor ons de parel in de kroon".
Maar in ranzigheid heeft Leo
van der Goot geen trek. En voor
(soft) pomo is de programmadi
recteur ook al niet te porren.
SBS 6 doet dat al, en met succes.
„SBS is absoluut een grote con
current voor ons. Ik zie SBS ook
als onze enige concurrent Met
de publieke omroep hou ik met
onze programmering nauwelijks
rekening". Hoewel Van der Goot
behoorlijk jaloers is op een pro
gramma als bijvoorbeeld Spoor
loos. „Dat zou ik graag willen
uitzenden".
Het fanatisme voor 'zijn' station,
leidt nog wel eens tot buitenge
woon korte nachten voor hem.
„Niet zelden wil ik al heel vroeg
in de ochtend precies weten,
wat een programma de vorige
avond heeft gedaan wat betreft
kijkcijfers.
Daar ga ik speciaal mijn bed
voor uit. Dat heeft allemaal te
maken met mijn gedrevenheid.
Ik wil de beste zijn, zal altijd
mijn stinkende best doen. Ik
vind het een fantastische ver
antwoordelijkheid om tussen de
één en drie miljoen kijkers te
bedienen. Die mag ik verma
ken".
two, one, activate!!!! De robots komen
BNN zond al eerder de Engelse versie
ibot Wars uit, nu komt de jonge om-
iet een Nederlandse variant. Opgeno-
1 de BBC-arena, met Brits publiek en En-
luisrobots, maar met gladiatoren van
dse (en Vlaamse) makelij. Slopen of ge-
Eirden, that's the question.
ues Hendriks
mimms - Bum, bum, bum! Barbeque,
[lie, barbeque! Het publiek gilt, krijst,
tmet de voeten, eist dat het weerloze
iffer op de brandstapel in vlammen
Kill, kill, kill, duimen gaan omlaag,
«houwers in de arena willen bloed
Kei ijn dit de middeleeuwen? Of zijn \ve
in tijdmachine beland bij de Romei-
e, dit is tv-amusement anno 2001. Ro-
rs! Radiografisch bestuurde monsters
Ikaar te lijf, meestal voorzien van een
jk' wapen. Een hakbijl, een cirkel-
en vlijmscherpe staart. Een metalen
^el op catch-as-catch-can, waarbij de
s het tijdens hun gevecht van machi-
in machine in de door kogelvrij glas
en kooi ook nog eens te verdut en
van de horrible houserobots, een
een brandend rooster en andere on-
ken. Hoe meer stukken er in de lucht
of in vlammen opgaan, hoe beter!
eland is Robot Wars aan de vijfde
0 ig toe. Het aanvankelijk als kinder-
mma bedoelde spektakel is zo popu-
ij jong én oud - dat deelnemers zelfs
gd worden om winkels te openen,
iet de techneuten die de robots gecre-
ebben. De robots zelf! Peperdure
Eedkopieën worden bij bosjes ge
loor de kids. Of hun vaders.
Epnames voor dit jaar - in de speciale
st rena in South Mimms bij Londen -
iele gezinnen dagelijks in de rij om de
nee te maken. Een show met een spe-
itje, want voor het eerst wordt naast
?di
de Engelse ook de Nederlandse versie opge
nomen.
Zo'n dertig deelnemende teams, Bridget
(Maasland) als interviewster vooraf in de
pits en Rob Kamphues als spreekstalmees-
ter, worden braaf door de Britten toege
juicht. Om het echt te laten lijken, hebben
de toeschouwers oranje borden en span
doeken gekregen met Nederlandse aanmoe
digingen. En geeft de Britse 'opwarmer'
Chris tussen de bedrijven door een mini
cursus Nederlands. Drrieee-twai-ain-acti-
féére, gillen de tribunes hem na in Barry-
Stevens-stijl. Het vaste sein voor de robots
om erin te vliegen.
Het publiek is geduldig, zeer geduldig. Ac
cepteert de lange wachttijden tussen de ge
vechten door. Voortdurend wordt eerst
nauwlettend gekeken of de veiligheid gega
randeerd is. Buiten staan zelfs brandweer en
ambulance paraat. Heel vaak ook weigeren
de robots dienst op het moment dat ze de
arena in mogen. Dat overkomt vooral de de
buterende Nederlanders, die over het alge
meen veel minder rap en bloeddorstig over
komen dan de Engelse robots. Logisch, die
hebben een voorsprong van aantal jaren.
Nylondraadje
Toch zijn de kenners van de BBC vol lof
over de Nederlandse deelnemers, vertelt
BNN's directeur televisie Laurens Drillich.
„Ze zijn nu al net zo ver als de Engelsen na
drie jaar. In het eerste seizoen moesten de
Engelse robots soms met een nylondraadje
de arena ingetrokken worden..."
De Nederlandse (en Vlaamse) deelnemers
zijn niet louter bloedfanatieke computer-
nerds. Een divers gezelschap is via de Ka
naaltunnel in South Mimms beland. Mark
Ottenheim uit Prinsenbeek bijvoorbeeld, die
samen met zijn vrouw Hellen en vriend
John Aarts meedoet volgens de olympische
gedachte: 'deelnemen is belangrijker dan
winnen'.
Mark is onderhoudsmonteur. Normaal
werkt hij in zijn vrije tijd aan carnavalswa
gens, dit jaar is hij acht maanden in de weer
geweest met zijn robot: De Rat. Kosten: cir
In Robot Wars gaan radiografisch bestuurde monsters elkaar te lijf. Foto: GPD
ca 3000 gulden. Niet zo'n gestroomlijnde
creatie als de meeste Engelse gevechtsro
bots, maar dankzij zijn dierlijke vormen wel
razend populair bij de toeschouwers. „De
Rat is veel te groot, maar ik had geen idee
hoe groot die andere robots zouden zijn.
Dat vertekent sterk op tv", aldus Mark, over
donderd door het feit dat hij zelfs al handte
keningen aan fans uit heeft moeten delen.
Veel tijd heeft hij daar eigenlijk niet voor,
want na het eerste het beste gevecht is 'alles'
kapot aan zijn Rat. .Alleen het frame is nog
heel", lacht hij in de pits, waar ieder team
een eigen werkplekje heeft. En waar al snel
sprake is van verbroedering tussen de deel
nemers. „Het is echt een familie aan het
worden", vindt Mark al op de tweede van
vier opnamedagen. „Eerst sla je elkaar in
puin in de arena en daarna helpt iedereen
elkaar in de pits om de boel weer op te lap
pen. Met sleutelen, met onderdelen, met
adviezen. Schitterend. Niet één robot staat
in de arena zonder onderdelen van een an
der."
De vier leden van de Roosendaalse Compu
ter Club hebben het iets minder goed naar
hun zin. Zes maanden hebben Leo van
Miert, Philip en Barry van Hees en Eric-Jan
van Boxsel aan hun robot RCC gewerkt. „Ie
dere avond, iedere zaterdag. Midden in de
week, maar zondag niet", vertelt Leo van
Miert met een wat zure glimlach.
„De robot viel stil tijdens het eerste optre
den en is vervolgens door een heel lieve
huisrobot bewerkt. Dit is enorm balen. We
weten dat RCC een goede robot is. maar we
hebben problemen met de frequentie. In de
pits is er niets aan de hand, maar in de are
na hebben we last van storingen door al die
andere apparatuur, de camera's, de walkie-
talkies en de mobiele telefoons die het pu
bliek op de tribunes vergeet uit te zetten."
Het is een euvel waar veel deelnemers over
klagen. De Roosendalers zwoegen enkele
dagen in de pits, maar moeten op de voor
laatste opnamedag definitief opgeven. „Het
is te riskant, hij begint in de bufferzone naar
de arena toe al gek te doen. Straks verwondt
de robot nog mensen. Dat is het laatste wat
we willen, veiligheid voor alles. Volgend jaar
komen we terug en zorgen we dat de robot
ongevoelig is voor storingen", aldus Van
Miert, die toch niet spreekt van een mislukte
trip. „Welnee, we hebben ons nuttig kunnen
maken bij andere teams en ongelooflijk veel
geleerd."
Erik de Vrijer uit Temeuzen - geassisteerd
door Jos Boon uit Hulst - heeft een van de
Nederlandse favorieten gebouwd: Slicer. Ra
zendsnel, compact en zo op het oog onver
woestbaar. De Vrijer is elektrisch machine-
ontwerper bij Philips in Temeuzen en deed
al eens mee aan de Engelse Robot Wars. Sli
cer zorgt voor spektakel, net als de onver
woestbare Lizard, met zijn malle staart. Ze
ker in de wedstrijd tegen twee andere bees
ten, De Rat en Lethal Swan, verovert Lizzard
vele harten. Andere publiekslievelingen zijn
de driftige Bam-Bam en Shapeshifter, afstu
deerproject van enkele hts-studenten.
Brokstukken
Presentator Rob Kamphues is behoorlijk kri
tisch. Doet regelmatig zijn beklag over het
behoudende 'vechten' van de Nederlanders.
„Het is toch veel leuker als je alleen nog wat
brokstukken over hebt om uit de delen aan
de fans? Het destructieve, het feit dat je el
kaar helemaal kapot mag maken, dat vind ik
nou net het leuke aan dit programma."
„Ik ben redèlijk technisch aangelegd, ik had
natuurkunde in mijn pakket", vervolgt
Kamphues, die al een grote fan van Robot
Wars was voor BNN hem dit aanbod deed.
„Als kind bouwde ik al kartonnen formule-
1-autootjes. Ik heb zelfs aan karten gedaan,
nog tegen de jonge Jos Verstappen gereden.
Ik houd wel van dit soort dingen." Het pu
bliek kent inmiddels geen genade. Gilt, in de
hoop dat een van de huisrobots een deelne
mer meters door de lucht laat vliegen. Voor
al de kinderen adoreren Sir Killalot, Dead
Metal, Matilda, de vuurspuwende Sgt. Bash,
Shunt en de rechtvaardige scheidsrechter
Refbot. Zij zijn de zes huisrobots, die veel
groter en sterker zijn dan de maximaal hon
derd kilo wegende deelnemers. Tot grote hi
lariteit van de zaal duiken ze telkens als wa
re beulen op om de verliezers extra toe te ta
kelen.
Gemiddeld zes miljoen mensen keken vorig
jaar in Engeland naar het BBC-programma,
dat inmiddels ook in ondermeer Duitsland.
Italië en Zweden te zien is. Auntie BBC vaart
er wel bij, zou je denken. Toch betaalt BNN
nog geen twee ton voor deze zeven afleve
ringen. wat natuurlijk veel goedkoper is dan
zelf in Nederland een arena bouwen. „We
hebben stevig onderhandeld met de BBC,
die het programma graag in zoveel mogelijk
landen wil zien", verklaart Laurens Drillich
deze spotprijs. Hij durft geen voompellingen
te doen over kijkcijfers. „Dat hanfWielemaal
van de concurrentie af. Onze betere pro
gramma's trekken 400.000 a 500.000 kijkers,
in die richting moet je denken. Als de kijkcij
fers deze eerste keer tegenvallen, dan hoe
ven we niet meteen te stoppen. Als publieke
omroep kun je je gelukkig permitteren om
de mensen te laten wennen. Dit is typisch
een programma dat tijd nodig heeft."
V8 zendt de Amerikaanse variant op het spel
uit. Battlebots. Bij dit programma ontvangt
de winnaar een fors geldbedrag. Daar moe
ten de makers van Robot Wars niet aan den-
keh. De eer. daar gaat het om.Als wij ook
met geldprijzen zouden beginnen, dan hel
pen de deelnemers elkaar echt niet meer in
de pits, en krijg je prompt een heel ander
sfeer.
Dat doen we dus niet", aldus Jango, een van
de technische adviseurs.
Robot Wars. Bij BNN, vanaf 24 december
wekelijks op maandag, Nederland 2,21.15