Japanners zien er geen heil meer in GESPREK VAN DE DAG Bedplassen is voor groot deel erfelijk bepaald Sprookjesachtig bos trekt zelfmoordenaars -V X. SBUffblUfcrtfilSfc® ós rii '--E M-HWCMWB». m- mi -Aturomrreu, ----- s vl m Een gast bij het kerstdiner DONDERDAG 20 DECEMBEjl MENSELIJK De politie van Los Angeles is een onderzoek begonnen naar het overlijden van ,-lc voormalige Beatle GEORGE HARRISON. Dat Harrison aan kanker is overleden is niet aan twijfel onderhevig, maar er zijn zodanige twijfels aan de juistheid van de overlijdensakte dat.er een onderzoek is geopend. De advocaat Gloria Allred diende vorige week bij de justitie een aanklacht in tegen de familie van de overleden zanger omdat die zich schuldig zou hebben ge maakt aan valsheid in geschrifte door een niet-bestaand adres in te vullen op de verklaring van overlijden. De openbaar aanklager gaf de politie opdracht uit te zoeken wat er is gebeurd. Bredanaar Ren Dieleman heeft alsnog zijn KUNST BEEN teruggekregen. Ei genlijk had hij de hoop al opgegeven. Een plaatsge noot bracht het gisteroch tend naar de politie in Bre da. Dieleman raakte het been in de nacht van 30 november kwijt toen hij in het centrum van Breda door enkele mannen werd overvallen. Toen hij zich zelf verdedigde door te schoppen, schoot zijn kunstbeen los. Zijn bela gers vluchtten; zonder geld, maar met het rech- teronderbeen van de Bred anaar. Afgelopen maandag meldde zich bij de politie in Oosterhout een man die het been in de berm had gevonden. Dieleman kwam echter van een koude ker mis thuis toen bleek dat het been niet van hem was. Een patiënt van een Brits psychiatrisch ziekenhuis heeft gisteren een rechtszaak verloren waarin hij toestemming eiste om zich in de gemeenschappelijke ruimten van het ziekenhuis als vrouw te kleden. De man, die al dertig jaar vastzit na brand te hebben gesticht, beweert dat het zie kenhuis de Europese Conventie voor de Mensenrechten schendt door hem te verbieden om buiten zijn kamer VROUWENKLEDING en make-up te dragen. De man kreeg toestemming van het ziekenhuis om vrouwenonder goed en oorbellen te dragen op zijn kamer. De patiënt wil echter overal en altijd gekleed gaan als vrouw. Omdat zijn psychiaters van mening zijn dat de man vrouwenkle ding als seksueel opwindend ervaart, oordeelden zij dat het opheffen van de beperkingen gevaar kan opleveren voor anderen. De rechter oordeelde daarop dat de opge legde restricties niet onwettig zijn en de Conventie niet schenden. ANDRÉ HAZES moet morgen voor de politierechter in Utrecht verschijnen. De 50-jarige zanger wordt ervan beschuldigd twee jaar geleden tijdens een vlucht van Zürich naar Amsterdam in een vliegtuig een 53-jarige Noor se medepassagier te hebben mishandeld en beledigd. De Noor ergerde zich tijdens de vlucht aan het gedrag van de zoon van Hazes en sloeg de jongen met een tijdschrift op de wang. Hazes werd daar op erg kwaad schold de man uit voor Adolf Hitler. Toen de Noor niet reageerde, sloeg Hazes hem van achteren. De echtgenote van Hazes wist de ruzie in het vliegtuig te sussen. De Noor deed wel aangifte. Een groep van vier New Yorkse BRANDWEERLIE DEN en twee politieagen ten is gisteren afgereisd naar Afghanistan om daar te helpen bij het uitdelen van veertig ton hulpgoede ren aan de Afghaanse be volking. Dat heeft een woordvoerder van het We reldvoedselprogramma (WFP) van de VN bekend gemaakt. De 'helden van New York' namen voor hun vertrek symbolisch af scheid van Ground Zero, zoals de omgeving van het ingestorte World Trade Center sinds de aanslagen wordt genoemd. Zij verlo ren op 11 september ruim 350 collega's als gevolg van de terreuraanslagen. De Rotterdamse metrostations en -wagons staan morgen avond in het teken van de KERST. Vanaf 18.45 uur zin gen twee swingende gospelkoren op de stations Zuid plein en Beurs. Tegelijkertijd reizen zo'n vijftien koren, te herkennen aan kerstmutsen, al zingend mee in metrowa gons. De deelnemende koren vertolken kerstliederen in verschillende muziekstijlen. Zij vertegenwoordigen ver schillende nationaliteiten. De kerstmannen en -vrouwen delen bovendien wat lekkers uit aan de kinderen. Voor de toeschouwers die de kerstklassiekers niet uit hun hoofd kunnen meezingen, zijn er speciale tekstboekjes. Bedpiassen is voor het overgrote deel erfelijk bepaald. Een studie in Denemarken heeft deze week aangetoond, dat de oorzaak van het op late leeftijd in bed plas sen in de meeste gevallen is te vinden in enkele genen. „Ik hoop dat het taboe hiermee verder wordt afgebroken", zegt de Nederlandse jeugdarts Frank van Leerdam. „Het wordt steeds duidelijker dat bedplassen geen psychische reden heeft, maar erfelijke dan wel lichamelijke oorzaken. Ouders die als kind in bed plasten hebben grote kans dat hun kinderen dat ook zullen doen, maar dus niet omdat ze geen goede opvoeders zouden zijn." Normaal gesproken plassen kin deren royaal voor hun vijfde jaar niet meer in bed. In Nederland komt het verschijnsel echter voor bij zeventien procent van de vijfjarige jongens en bij tien procent van de vijfjarige meis jes. Op 12-jarige leeftijd doet nog vijf procent het, en onder pubers is dat zo'n twee procent. Ook één op de tweehonderd volwassenen kampt er nog mee. Volgens jeugdarts Van Leerdam moet duidelijk zijn dat niemand er iets aan kan doen en dat het bovendien goed te behandelen is. Dat kan met medicijnen of met de zogeheten piaswekker. Van Leerdam pleit er voor dat kinderen die bedplassen dat melden bij hun huisarts of schoolarts. „Dat gebeurt echter slechts mondjesmaat en steeds minder naarmate kinderen ou der worden." Hij benadrukt dat ouders hun kinderen die bedplassen nooit moeten straffen, maar wel moe ten erkennen dat het voor het kind een probleem is. „Je moet niet doen of het niks voorstelt, ook al is de intentie van die houding wel goed. Het kind zit er mee en dan moet je voor alles duidelijk maken, dat-ie er niets aan kan doen en dat het goed te verhelpen is." Het Deense onderzoek strekte zich uit over 74 familieleden van vier generaties. Daaruit bleek dat enkele genen - om precies te zijn die op chromosoom 4 en 12- vrijwel zeker verantwoorde lijk zijn voor bedplassen. De berg Fuji duikt op achter het financiële centrum van Tokyo. Nu het economisch slecht blijft gaan, plegen veel Japanners zelfmoord aan de voet van de berg. Foto: Reuters/Kimimasa Mayama Japan wordt de laatste jaren geplaagd door een dramati sche toename van het aantal zelfmoorden. Het zijn vooral mannen van middelbare leeftijd die zich van het leven be roven. De oorzaak is de malaise waarin het land al io jaar verkeert. Veel zelfmoordenaars gaan voor hun daad naar een sprookjesachtig bos aan de voet van de heilige berg, de Fuji. Het bord bij de ingang van het bos heeft op het eerste gezicht niets opvallends. Het kan een gebodsbord zijn, dat de bezoeker maant op de paden te blij ven, voorzichtig te zijn met vuur, of geen rommel ach ter te laten. Een van de tal loze aansporingen en ver maningen die je overal aantreft en die de Japan ners zo geruisloos mogelijk door het leven moeten loodsen. Maar dit bord is anders. Deze tekst is een smeekbede. 'Leven is een kostbaar goed. Het is u door uw ouders geschon ken. Denk goed na: over uw ouders, echtgenoot, broers, zusters en kinde ren. Blijf niet alleen. Bel ons. De politie van Fuji Yoshida, tel: 0555- 2200110'. Tien minuten lopen dieper in het bos ligt, achter een met struikgewas begroeide uitstulping, nog net zicht baar, een bescheiden boe ket. Keurig in cellofaan ver pakt. De bloemen, cycla men, zijn wit, in Japan de kleur van de dood. Ze zijn al aan het verwelken, de randen van de bloembla den zijn bruin. Het boeket is zorgvuldig neergelegd, als bij een monument. Het is het laatste eerbewijs van rouwende nabestaan den en markeert vermoe delijk de plaats waar het drama heeft plaatsgevon den. Niet veel verder lig gen, half verscholen achter boomwortels, lege flesjes, de flacons voor sake, de Ja panse rijstwijn, en cho- chu, rijstbrandewijn, waar mee de zelfmoordenaar zich moed in had gedron ken. In vorige eeuwen gingen boeddhistische monniken naar het Aokihagarabos, ruim 130 kilometer van To kyo, aan de voet van de Fu ji, een vulkaan en Japans heilige berg, om voor de wereldvrede te bidden. Het is een woud als uit de sprookjes van Grimm. De bodem bestaat uit gestold lava, dat als door een reus achtige hand tot grillige barrières is gekneed, waar over je voortdurend dreigt te struikelen. Het zonlicht sijpelt gefilterd door het ge bladerte van de monumen taal oprijzende bomen en roept een gewijde sfeer op. Het is er onwezenlijk stil. Geen vogel laat zich horen. Waarschijnlijk elke Japan ner weet dat het een favo riete plek is voor zelfmoor denaars. Dat is het sinds de jaren 40 van de voorbije eeuw, nadat de held uit een populaire roman er de hand aan zich zelf had ge slagen. Sindsdien beroven zich hier elk jaar tientallen mensen van het leven en het worden er steeds meer. De statistieken zijn onrust barend. De afgelopen jaren hebben meer dan 30.000 Japanners per jaar zelf moord gepleegd. Het is het meest alarmerende symp toom van wat de Japanse malaise kan worden ge noemd. De oorzaak van die malaise is economisch. Tien jaar geleden stortte het economische wonder in, dat Japan tot de schrik van de concurrentie in de VS en Europa en het voor beeld van de buurlanden in Azië had gemaakt. Maar het was niet alleen de economische depressie die de bevolking rauw op het dak viel. Een economie kan met het juiste recept weer op de been worden gehol pen. Het was vooral een mentale klap. Zekerheden die eeuwigheidswaarde le ken te hebben, werden als bij een aardbeving wegge vaagd. Dat gold voor veel zaken maar met name voor de levenslang gegarandeer de arbeidsplaats, voor Ja panners het symbool van de ook in sociaal opzicht superioriteit van hun sys teem. Er bestond een over eenkomst tussen werkne mers en werkgevers, waar bij de werknemer zich vaak letterlijk dag en nacht zou inzetten voor zijn bedrijf en de werkgever hem ook in slechte tijden niet zou ont slaan. Of die gegarandeer de arbeidsplaats werkelijk bestond of dat hier sprake was van een nationaal ge koesterde mythe, doet nu niet ter zake. De werkne mer, de 'salaryman', ge loofde er in tot de baas hem vertelde dat hij vol gende maand niet meer hoefde terug te komen. Bij na vijfenhalf procent - een record - van de beroepsbe volking is nu werkloos, maar dat cijfer is volgens experts geflatteerd en moet verdubbeld worden. „Het aantal zelfmoorden is de laatste jaren vooral toe genomen bij mannen van middelbare leeftijd. Voor dien kwamen zelfmoorden vaker voor bij bejaarden en scholieren en studenten", zegt dokter Yashimoto Tak- ahashi. De psychiater uit Tokyo is een van de weini ge deskundigen op dit in Japan nog nauwelijks ont gonnen terrein. Hij heeft tien boeken over dit onder werp op zijn naam staan en heeft vergelijkend on derzoek verricht naar het probleem in andere lan den. „Die 'salarymen' hebben zich altijd geïdentificeerd met hun bedrijf en krijgen vaak van de ene op de an dere dag te horen dat ze overbodig zijn. Een toe komst in een andere baan of bij een ander bedrijf hebben ze niet. Daarvoor missen ze de ervaring en de vaardigheden en zijn ze te oud. Dat kunnen de meeste niet verwerken. Wie werkloos is, is een mislukkeling. Dat is een onderwerp dat taboe is. Ze kunnen er thuis en met vrienden niet over pra ten. Want wie dat wil is een zwakkeling. En dat is ook taboe. Die combinatie, dat onuitgesproken gevoel zwakkeling en mislukkeling te zijn, is vaak de reden om zich op te hangen of voor de trein te springen." „Men had de neiging om het als een privé-probleem te zien. Maar dat kan ge zien de omvang niet meer. Het is een maatschappelijk probleem, waarvoor de overheid altijd de ogen heeft gesloten", aldus Tak- zf' V-- Bij de ingang van het bos staat een bord dat mensen oproept om toch vooral het leven te respecteren. Foto: GPD/Per Bodner ahashi. „Die overheid be gint nu pas te onderken nen, dat er iets niet pluis kan zijn, als zoveel en steeds meer mensen zelf moord plegen. Japan zat 15 jaar geleden volgens de sta tistieken in de midden moot, nu behoort het tot de top, met landen als Fin land, Hongarije en de Balti- sche staten. Maar vergele ken bij die landen die wel de juiste voorzieningen hebben getroffen, is Japan een achtergebleven ge bied." De regering liet onlangs via het departement van volks gezondheid weten 'veront- aist' te zijn door de ver slechtering van de geeste lijke gezondheid van veel burgers. Alleen, ze heeft geen idee hoe ze het pro bleem moet aanpakken. Huisartsen krijgen tijdens hun opleiding weinig tot niets te horen over het be staan van psychische pro blemen. Ze sturen een pa tiënt met 'vage klachten' vaak naar huis met de boodschap 'niets aan de hand' om vervolgens te ho ren dat hij zich niet veel la ter heeft opgehangen. Klinische psychologen die wel de juiste diagnose kun nen stellen, zijn meestal geen arts en mogen niets doen. Antidepressiva als Prozac zijn alleen onder de toonbank verkrijgbaar. En dat terwijl alle deskundigen het er over eens zijn dat het probleem alleen maar ern stiger wordt. Sommige grote onderne mingen zijn zo verontrust door het toenemend aantal zelfmoorden onder hun werknemers, dat ze tot het nemen van maatregelen zijn overgegaan, die vroe ger ondenkbaar waren. Ze hebben speciale therapieën laten ontwikkelen voor po tentieel depressieve werk nemers. „Die programma's zijn geen succes", zegt dokter Takahashi. mensen weigeren a bloot te geven, omd bang zijn dat hun g worden doorgespa personeelszaken en daardoor als eerste vloeiing in aanmerl men." Japan is waarschijn enige land ter were de treinen stipt opi den. Of liever: was. woordig komt heti tig voor dat de treil de forenzen van de steden buiten Toky hun werk in de sta gen in het spitsuur ging oplopen. De teur en de omroep de stations vragen i grip van de reiziger het ongemak, datl volg is van een 'mei ongeluk'. Iedereeni wat er is gebeurd. Ii heeft zich voordeti worpen. De spoon maatschappij kom aan dat ze op de pe spiegels en sensors aanbrengen en som stations 'in vrolijke zal laten overschik Van de spiegels moi afschrikwekkend e gaan: de potentiële moordenaar zal ni gen als iedereen hei zien. De sensoren v schuwen hem wam te dicht bij de ranc En de vrolijke kleur moeten hem zo opi ren, dat hij van de d ziet. Of het helpt, is zeer vraag. Zolang de niet aantrekt, of \va schijnlijker, verder glijden, zal het aam moorden niet afner denkt Takahashi. Vi traject is dit soort m gelen niet nodig. Di naar het Aokigahai altijd op tijd. Peter van Nuijsenb Mijn moeder bracht graag de christelijke wer ken van barmhartigheid in de praktijk. Wij, haar zeven kinderen, vonden dat vaak maar een matig genoegen. Ze verplicht te ons tot allerlei hand- en spandien sten voor mensen in nood. Als de vrouw van de banketbakker ziek was, werd ik gratis uitgeleend als stand-by. We moesten haar vergezellen op haar tochten door de Leidse 'achterbuur ten waar zij op bepaalde "7 adressen linnengoed en derge lijke uitdeelde. Jarenlang had- den wij 's zomers in de grote va kantie bleekneusjes uit Polen of Hongarije, die soms ook met ons mee op vakantie gingen. En met Kerstmis, zo besloot zij opeens, moesten we ons huiselijk geluk en onze welvaart delen met iemand die zowel arm als een zaam was. Nu, jaren later, staat juffrouw De Groot, die deze eer ten deel viel, nog vlijmscherp op mijn netvlies geëtst. Een oudere, ongetrouwde vrouw die in een Leids Hojje woonde. Vlak voor die gedenkwaardige kerst kwam zij even op de thee om met ons kennis te maken. Een luidkeels, meerstemmig protest vlamde op toen juffrouw De Groot weer naar haar hojje slofte. We vonden het, met de meedogenloos heid van kinderen eigen, een 'gek' mens. Bleek, verzuurd, er kon geen lachje af Zo zat ze ook aan onze kerstdis. Mijn moeder had ons van tevoren streng geboden niet ab rupt van tafel op te staan, waardoor glazen omvielen. Niet met volle mond te praten en eten rond te spetteren. Niet onder tafel een broertje of zusje te schoppen. Niet onmiddel lijk in lawaaierig afgrijzen 'dit-lus-ik-niet' te roepen. En vooral ook: niet over het intieme reilen en zeilen van ons gezin te spreken, za ken die juffrouw De Groot niet aangingen. In middels heb ik zelf ook als ouder ervaren dat hoe meer je je kinderen op voorhand maant tot het mijden van misdragingen, des te ge makkelijker ze er toe overgaan. Je brengt ze kennelijk op een idee. Beter is het gewoon te zwijgen, dan valt het doorgaans mee. Mijn moeder wilde niet begrijpen dat het vooral de onderstroom van verongelijktheid was die ons tot rabiate tegenstanders van haar liefdadigheid maakte. We waren met zeven kinderen - ik was de oudste - en moesten hoe dan ook altijd al haar aandacht delen, aan dacht die ook nog eens behoorlijk werd afge kalfd door haar werkende bestaan in de zaak van mijn vader. En juist op de momen ten dat die aandacht ons eens volledig ten deel kon vallen, in de vakantie en met Kerstmis, koos zij voor een vreemde eend in de bijt, die al haar aandacht kreeg. De pleegkinderen uit vreemde landen konden geen kwaad bij haar doen. Ze trok ze altijd voor. Bij ons, de eigen kinderen, zette dat veel kwaad bloed. In mijn herinnering zijn die kinderen steevast weldoorvoede gluiperds die uiterst vaardig profiteerden van de weten schap dat zij 'zo zielig' waren in de ogen van mijn moeder. En juffrouw De Groot was voor haar helemaal het toppunt van zieligheid. Ze was verstoken van alles wat het leven in de ogen van mijn moeder leuk en zinvol maakte. In haar karig bestaan had zij slechts God tot wie zij zich kon wenden. Ik oordeelde hard vochtig dat mij dat, juist met de kerstdagen, een prima oplossing leek. Mijn moeder was niet te vermurwen. Zo zaten wij, op z'n kerstbest aangekleed als moeders mooisten. gedrapeerd rond de rijke lijk versierde kersttafel. In een verlegen gen, meteen wrokkige ondertoon. Del ceerde kwinkslagen van mijn vader, et quasi opgewekte aanprijzen van de va lende gerechten doormijn moeder, ha daar geen enkel effect op. Juffrouw Dei nam, nietig en zichtbaar eenzaam, dei schillende gangen in uiterst kleine /?i den tot zich. Het meeste had ze waai. nog nooit gegeten. Tenslotte vergreep 2 enthousiast aan de pudding: dat smaa haar derde portie zagen we haar voor glimlachen, terwijl mijn vader zijn er% niet meer kon verbergen: zij at zijn po pudding. Helemaal opgefokt door al d legde voorbeeldigheid was er, na het vt van juffrouw De Groot, geen land mee ons te bezeilen. Maar mijn moeder gaj krimp, ze proefde de voldoening overt me ziel die door haar toedoen uit de sluier van het leven was getild. Kort maakte juffrouw De Groot een einde leven. 'Al die moeite voor niks', jamnU verontwaardigd. Mijn moeder slikte zei toen, vastberaden: Nee, dankzij c diging voor de kerst, heeft ze het nieti daan'. Niettemin bleven wede volgen feesten onder ons. Er is geen aanleiding alternatief genezeres JOMANDA justitieel te vervolgen. Maar de Inspectie voor de Gezondheidszorg (IGZ) stelt wel een nader onderzoek in naar haar prakijken. De IGZ heeft het openbaar ministerie (OM) in Arnhem de ze week laten weten dat zij bij haar voor onderzoek naar de praktijken van Jomanda niets heeft gevonden dat zou kunnen duiden op strafbaar handelen. De inspectie doet geen aangifte bij het OM. Maar inspecteur-generaal H. Kingma heeft besloten wel een nader onderzoek in te stellen. Net als bij het vooronderzoek zal gekeken worden of er verband bestaat tussen het werk van Jomanda en gezondheidsschade bij patiënten die naar haar toeko men. Aanleiding tot het onderzoek naar Jomanda is de dood van actrice Sylvia Millecam. Zij overleed enkele maanden geleden aan borstkanker. Jomanda zou haar hebben gezegd dat zij helemaal geen kanker had.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 2001 | | pagina 2