X moet weg uit Volkshuis Trendy beeld van Jezus Christus KUNST CULTUUR DSS wint Alphense cultuurprijs Deep River Quartet is camp Waarom staat het LAK er alleen voor? Rijksmuseum koopt schilderijen Jordaens Fotomusei geopend vrijdag 14 december 20 Cobain-weduwe voor rechter Seattle - Twee oud-leden van de legendarisch Amerikaanse band Nirvana hebben de wedu we van Nirvana-zanger Kurt Cobain voor de rechter ge daagd. Cobain pleegde zeven jaar geleden zelfmoord. De ex- bandleden willen dat de wedu we, zangeres Courtney Love, niet langer zeggenschap heeft over muziek van Nirvana. In 1997 sloten ze een contract daarover met Love, maar daar willen ze nu vanaf. In juni lukte het Love dat de rechter een ver bod uitsprak op het uitbrengen van een verzamel-cd van Nirva na. Rembrandt en Van Gogh op TEFAF amsterdam - Een monumen taal werk van Rembrandt en een schilderij van Vincent van Gogh zijn volgend jaar twee toppers op de jaarlijkse kunst beurs TEFAF in Maastricht. Het portret van de godin Minerva (of Athena) van Rembrandt was in 2000 het hoogtepunt van de tentoonstelling 'Goden en Hel den' in het Dordrechts Muse um. De waarde werd destijds geschat op zo'n 50 miljoen gul den. Van Van Gogh wordt het schilderij 'Korenveld met scho ven' aangeboden door de Am sterdamse kunsthandel Frans Jacobs. De vraagprijs zal naar schatting 7,5 miljoen gulden bedragen. Festivalkoor zoekt zangers leiderdorp - De Stichting Inter nationale Korenontmoeting Leiderdorp zoekt 50 tot 60 deel nemers voor het projectkoor dat volgend jaar samen met an dere koren de manifestatie in de Hooglandse Kerk in Leiden afsluit. De korenontmoeting wordt van 2 tot 7 juli voor de vierde keer gehouden. Belang stellenden kunnen zich melden bij Jos Schohaus, tel. 071- 5226068. Prijs voor school Leidse architect leiden - De Leidse architect Jan van Iersel heeft samen met zijn collega Oscar van Strijp de Ar chitectuurprijs Apeldoorn 2001 ontvangen. Hun ontwerp van het techniekpaviljoen van de Koninklijke Scholengemeen schap in Apeldoorn kreeg van de 51 inzendingen de hoogste waardering. De prijs bestaat uit een geldbedrag van 7500 gul den en een beeld van kunstena res Henny Froeling. door Coen Polack leiden - Cultureel Centrum de X moet per i februari weg uit het Leidse Volkshuis om dat het de huur niet langer kan betalen. De Leidse Welzijns Organisatie (LWO), heeft na de verbouwing van het Volks huis de huur fors verhoogd om de kosten van die verbouwing te dekken. Directeur Gert-Jan Cornel van de LWO: „Als wij die kosten niet door mi H del van een huur verhoging niet doorberekenen aan de X, dan zou dat een indirecte vorm van sub sidiëring zijn. Daar voelen wij weinig voor. De X heeft sinds de verbouwing de beschikking over schitterende kantoor- en werkruimte met alle voorzieningen. De vloerruimte is zelfs anderhalf keer groter dan vergeleken met de situatie van vóór de verbouwing. Willen wij ons be drijf gezond houden dan moeten we die huurverhoging wel doorvoeren." Voor de X komt de huuropzegging als een verrassing. Bestuurslid Ferry Rigauld: „We hebben een groot probleem als we straks op straat komen te staan. Maar de X kan die huurverhoging van 12.000 naar 45.000 per jaar gewoonweg niet betalen." Rigauld heeft nog niet nagedacht over mogelijke alternatieve locaties. „In ons contract met het Leidse Volkshuis is een opzegtermijn van een half jaar vastge legd. We hebben dus nog wel even de tijd om een oplossing te vinden." Indringende en confronterende foto's in Bijbels Museum door Rob Bouber Amsterdam - Madonna riep de toorn van het Vaticaan over zich af toen ze Jezus van Nazareth in een clip liet figureren. De spotter nij waarmee Pasolini Jezus gesel de, heeft de Italiaanse filmer mis schien wel het leven gekost. Maar niemand in Nederland peinst er over om de makers of samenstellers van de Amster damse expositie 'I.N.R.I.' om te leggen. Dat het in uiterst behoudende kring wat zal stuiven, is zeer wel mogelijk. Maar je hoeft niet tot de progressieve christenen te behoren om het curieus in beeld gebrachte leven van Jezus, nu te zien in het Bijbels Muse um in Amsterdam, te kunnen billijken. Nederland is niet gemakkelijk te shockeren. Toch geeft de eerste indruk van de expositie wel de gelijk een sfeer van vervreem ding. Zeker als je van oudsher de traditionele beeldvorming rond goddelijke en liturgische mysteries kent, werpt deze foto tentoonstelling, die vol in deze tijd staat, een bizar licht op het belangrijkste bijbelverhaal. Het is net of een stylingploeg van bladen als Elle of Blvd. een mo dereportage heeft geschoten op locatie. Alleen bij de grote por tretten heb je het gevoel dat ze als ouderwets serene illustraties voor een bijbelvertelling kunnen dienen. Toch is de intentie waarmee het Franse fotografenduo Serge Bramly en Bettina Rheims het leven van de Nazareër hebben willen vormgeven zuiver. Om Jezus aan het begin van de 21e eeuw aansprekend voor te stel len en zijn leer in moderne denkbeelden weer te geven, hebben Bramly en Rheims oor spronkelijke teksten nauwkeurig gelezen. Vervolgens zijn ze de geschiedenis met legenden en volksverhalen gaan combineren. Een paar maanden geleden ver scheen een volgens deskundi gen redelijk waarheidsgetrouwe reconstructie van hem in de kranten, maar niemand weet hoe Jezus er precies uit zag. Dat is niet de reden dat Bramly en Rheims voor de Jezus-figuur tel kens een andere jongeling ge bruikten. Zij zien in Jezus de mens. Hij staat voor alle men sen. In het Duitstalige boek dat de expositie kracht bijzet, wordt Jezus van Nazareth in een foto van het Franse duo Serge Bramly en Bettina Rheims. Publiciteitsfoto Jezus bij zijn kruisiging niet ge flankeerd door de 'goede' en de 'slechte' moordenaar maar blijft het middenkruis leeg en hangt er rechts van hem een jonge vrouw en links een jonge man. Als symbool voor de hele mens heid die, in de persoon van Gods zoon, die mens geworden is, aan het kruis sterft. De groot formaat foto's zijn in dringend hedendaags. Geboor te, leven, lijden, dood en op standing zijn in opmerkelijke achtergronden gefotografeerd. De herders aanbidden het pas geboren kind in een sobere ga rage, daar is de ster van BetWe- hem een bouwlamp. De drie ko ningen komen Jezus ook al eer bewijzen maar het lijkt of Mel- chior, Balthazar en Caspar, door asfalt en vuur omringd, aan een afgestoft Shakespeare-konings- drama zijn ontrukt. Een jonge Jezus wordt door schriftgeleer den van top tot teen beschilderd met Hebreeuwse letters. En Ma ria Magdalena dreigt, met open schaar in de hand en de benen wijd, bestraffend te gaan kerven in wellustig vlees. Directeur Janrense Boonstra van het Bijbels Museum: „Er zitten ongetwijfeld indringende en confronterende foto's bij. Mis schien lokken ze in behoudende kring discussie uit, bij mensen die niet gewend zijn om met de beeldtaal mee te gaan. Maar het is een integer project en er is veel research gepleegd. Teksten zijn bestudeerd uit de bijbel, uit secundaire literatuur, bijvoor beeld een werk als de 'Legenda Aurea', de 'Gouden Legenden', middeleeuwse verhalen, opgete kend door Jacobus de Voragine. Dat boek heeft een enorme in vloed gehad. Men had behoefte aan meer verhalen dan die in de bijbel stonden." Bramly en Rheims strooien kwistig met citaten. Ze halen teksten van kerkvaders aan, van een mysticus als Juan de la Cruz, maar ontlenen ook aan de kunsthistorie. Beroemde schil derijen van Caravaggio en Man- tegna, bijna icoon geworden beelden uit het leven van Chris tus, komen terug in de foto's. Als Jezus door Johannes de Do per in de Jordaan wordt ge doopt, zijn de duif op het hoofd en de houding van Johannes identiek aan een schilderij van Piero della Francesca. De fotografen hebben leven en geest van Jezus in moderne beelden overgezet. Op zodanige manier dat hij voor grote groe pen herkenbaar is en een gevoel van tijdloosheid oproept. Zou het de fotografen lukken om in de voetsporen van grote renais sance-schilders hun beeld 'eeu wigheidswaarde' mee te geven? Waarom niet? Bijbelverhalen zijn heel vaak neergezet in de context van de eigen tijd. Wat techniek en compositie betreft, halen de foto's een hoog niveau. De stijl is geen camp, geen edel kitsch, daarvoor dissoneert het geheel niet genoeg. Ook al zijn kleren en kapsel modem, de aankleding blijft smaakvol. En het verhaal is bepaald geen war boel. Jezus' leven wordt traditio neel gevolgd. Er is geen sprake van nieuwe interpretaties. Daar om zal het publiek er met begrip over spreken. Op een manier zoals 'Jesus Christ Superstar', zowel de film als de musical, uiteindelijk in goede aarde viel. I.N.R.I. Het Leven van Jezus in foto's, t/m 4 maart in het Bij bels Museum, Herengracht 366-368, Amsterdam. Lezin genprogramma: Vanaf 13/1 t/m 17/2 elke zondagmiddag om 14.30 uur. Nog voordat in Nederland de televisie zijn intrede deed, dus ruimschoots voordat de uitverkoop van de bescha ving begon, werd in Leiden het LA.K (toen nog met puntjes ertussen) opgericht, waaruit het huidige LAKthe- ater annex cursuscentrum is voortgekomen. Destijds ging het er om een voorziening in het leven te roepen ter bevor dering van de kunstbeoefe ning voor studenten. De toenmalige hoogleraren maakten zich namelijk ern stig zorgen over 'de volko men apathie' van de studen ten ten opzichte van kunst. Ik wil niet al te somber zijn, maar ruim vijftig jaar later zou ik niet durven beweren dat ze zich nergens meer druk over hoeven te maken. Laatst begreep ik nog dat je blij mag zijn als de tegen woordige student Dik Trom gelezen heeft, weet waar een Delfst blauw bord vandaan komt en via het Big Brother- huis en SBS nog even langs tante Groenteman zapt. Aan het LAK ligt het niet, als u het mij vraagt. Dat heeft zich inmiddels een volwaar dige plaats veroverd als het om vernieuwend theater en moderne dans gaat. Het kan mijn inziens ook niet liggen aan het feit dat het LAK niet meer exclusief voor studen ten is. Sinds 1972 is namelijk iedere Leidenaar welkom en het theater krijgt tegenwoor dig ook een kleine subsidie van de gemeente Leiden. Het LAKtheater is voor veel Leidenaren dan ook geen onbekend terrein meer. LAK- directeur Roland Helmer heeft daar het nodige aan bijgedragen door bijvoor beeld, wars van het dédain dat daarover bestaat, musi cal in zijn theater te brengen. Als de Leidse Schouwburg en Stadsgehoorzaal rond de kerst drie weken op slot gaan brengt het LAKtheater vijf dagen achtereen een eigen productie, laagdrempelig amusement in een feestelijk versierd theater. Musical, Leonie Jansen of An (van de Berini's) en Jan (Rot). Over een paar weken staat tussen kerst en oud-en- o] ec r ESI V; Rij nieuw de mooiste film\ ziek centraal. In de Leidse Schouwt kunt u deze maand ook 18 keer terecht, maar bi sufkezen in de Stadsgei1 zaal tel ik de hele maand rl cember slechts zeven con ten. Stadsgehoorzaal teur Petra Unger wil gi een tweede zaal. Ik zou niets liever willen, vooroj steld dat Petra (nog a veelbelovend, da's m straks niet de enige is avond-aan-avond stam neuriën. Met het nieuwe, (momenteel kun je daar vijf avonden in de week kanon afschieten) zon we dan drie zalen op ea hebben die in de decern maand 24 avonden maand leeg staan. Hoe zou het komen Schouwburg Stadsgeh zaal en LVCzo weinigen reel ondernemerschap de dag leggen? Wan1 staat het LAKtheater er sen kerst en oud-en-niff alleen voor? Te veel dit, te weinig (geld) Maar dat is niet enige. Ik wrijf het er gi nog eens in: negen van tien directeuren van u 'e musea en andere cultn instellingen komen van ten Leiden. En op 24 det ber pakken ze allemaal trein naar Amsterdam, ter dam of naar waar ook, om Leiden vervolger, mijden alsof het Ferwerd deel is. Om die reden kom je meeste van die cultuurlu ook nooit buiten hun ei tent tegen. Dat heeft een gatieve invloed op het cu reel klimaat in deze stad. lukkig was er daarom week voor het eerst het tuur Café, een ontmoetu plek voor mensen die in den betrokken zijn bij h ij en cultuur. Mooie gele heid dus om, met een bt L en een bal, van gedachte wisselen en nieuwe con ten te leggen. De belang ling was groot. Mooi ini tief. En weet u wie een de initiatiefnemers was. weer die Helmer U het al: hij is niet een van negen. H AD VAN KAAIV! JAN RIJSDAM amsterdam/anp - Het Rijksmuseum in Amster dam heeft voor 12,5 miljoen gulden drie schilde rijen van de Vlaamse schilder Jacob Jordaens (1593-1678) gekocht. Het gaat om drie monumen tale portretten uit 1635 van de Antwerpse koop man Rogier de Witer, zijn echtgenote Catharina Behagel en zijn moeder Magdalena de Cuyper. De drie werken zijn vanochtend gepresenteerd door de hoofddirecteur van het museum, R. de Leeuw, in het bijzijn van staatssecretaris Van der Ploeg (Cultuur). Zijn ministerie was met 1,8 mil joen gulden een van negen geldschieters. Eender de van de aankoopsom werd betaald door de SponsorBingo Loterij. Het museum noemt het zeer uitzonderlijk dat de schilderijen nooit zijn verdoekt. De originele verf laag is hierdoor prachtig bewaard gebleven, aldus het Rijksmuseum. Volgens het museum is de aan koop van groot belang: „In een klap is Jordaens als portrettist op superieure wijze vertegenwoor digd. Jordaens evenaart met deze portretten de beste werken van tijdgenoten als Rubens en Van Dyck." De drie schilderijen hangen in de Eregalerij van het Rijksmuseum, tegenover en naast portretten uit dezelfde periode van Frans Hals, Rembrandt en Bartholomeus van der Helst. „Een unieke con frontatie van de Antwerpse en Amsterdamse 17e eeuwse portretkunst", aldus het Rijksmuseum. muziek recensie Susanne Lammers Concert: The Deep River Quartet: Kerstspecial. Gehoord: 13/12, Stadsgehoorzaal, Leiden. 'Hark the herald angels sing' heet de kerstspecial van het Deep River Quartet, maar dat wordt niet gezongen. Het kwar tet hanteert een eigenwijze, maar vooral ruime definitie van kerstliederen. En dat betekent dat ze zich niet beperken tot 'Rudolph' en "White Christmas', maar vooral veel gospel bren gen. Bovendien laten ze veel ho ren uit hun jubileum-tour 'What a time', waardoor je ook nog eens vergast wordt op prettige close harmony uit het crooner tijdperk. Maar hun ruimhartige opvattin gen hebben ook minder aange name kanten. Het Deep River Quartet probeert alle genres, maar beheerst die niet allemaal. Hun versie van Schuberts 'Ave Maria' bijvoorbeeld kan maar beter zo snel mogelijk vergeten worden, net als 'For your pre cious love' van Jerry Butler, waarin bariton Placido R. Hazel bepaald niet zo stralend en stre lend soleert als hij wel denkt. Het romige van de jeugd is trou wens niet alleen bij hem ver dwenen, alleen lijkt het alsof de rest zich er wat meer rekening schap van geeft. Voor de pauze weten ze dat craquele' nog aar dig te maskeren, maar hoe ou der de avond wordt, hoe scher per je dat terug hoort in de stemmen. Daarbij ziin de heren toch wel erg snel tevreden. Commercieel gezien klopt het allemaal dan wel als een bus, maar in artistiek opzicht is een hele avond Deep River Quartet lang. Tot je eens wat beter kijkt naar hun pasjes, gebaartjes en ritu- eeltjes. Dan zie je dat ze de op lossing zelf, zij het wat wegge moffeld, aanbieden: het Deep River Quartet is camp, al is het soms op het randje. Dan valt veel op zijn plaats. Eerste tenor Dick Rietveld is prachtig in een heerlijk ouderwetse radio-versie van 'Into each life some rain must fall'. Hij treft heel raak dat galmende jaren veertig geluid. Ook 'Go, tell it on the mountain' krijgt door hem weer nieuwe, onvermoede dimensies, al was het maar omdat hij zo vroom en lief 'When I was a sinner, I sin ned both night and day' zingt. Terwijl de anderen hem begelei den met een beschaafde close harmony achtergrond, hoor je hem balanceren op de grens van ironie. Dirigent Oosterman (midden) ontvangt de cultuurprijs uit handen van wethouder De Leest. Links staat DSS-voorzitter Oerlemans. Foto: Eric Taal alphen aan den rijn - Het fanfareorkest DSS uit Aarlanderveen heeft gisteravond de Alphense cultuurprijs gewonnen. Uit han den van wethouder De Leest ontving diri gent Danny Oosterman de J.C. Bloemprijs en het bijbehorende geldbedrag van 5000 gulden. Het orkest gooide afgelopen jaar hoge ogen op het Wereld Muziek Concours in Kerkra- de en won de derde prijs in de concertafde ling. Van de vier gespeelde composities is ook een cd gemaakt onder de titel 'Les qua- tre moulins roue', genoemd naar de be faamde molenviergang van Aarlanderveen. „Vanaf de eerste maten ben je als luisteraar gefascineerd", aldus de jury in haar rapport. De andere kandidaat voor de cultuurprijs, beeldhouwer Frits Garenfeld, kreeg gister avond van de toeschouwers in het Parkthe ater de meeste waardering. Hij sleepte de publieksprijs van 1000 gulden in de wacht. amsterdam/anp/gpd - v der S. Bruines (cultuul gisteren het Fotografie ft Amsterdam (FOAM) geo| Het was lange tijd onzekf er wel zou komen. De I damse Kunstraad brad negatief advies uit aan meente. De raad noen plan van het museum in lijk en zakelijk verre van kend. Maar de gemeent het advies naast zich nee krijgt per jaar 800.000 subsidie van de gemeeni de verbouwing van he aan de Keizersgracht la éénmalig 1,3 miljoen guli gemeente rekent er op nieuwe museum jaarlij miljoen gulden uit eigen sten en sponsoring kan h Directeur Marloes Krijn het Fotografie Museum bang dat initiatieven el het land de levensvatb van 'haar' museum in zullen staan. Het in Rol gevestigde Nederlands I stituut, Nederlands Foti en Nationaal Fotores Atelier maakten deze wi kend dat ze willen fuse een Nationaal Fotoni Dat moet worden geve; het voormalige pakhuis 1 mas op de Kop van Zuid. Nog een ander initiatie opening van een foton in een vleugel van het Gemeentemuseum dat tentoonstellingen gaat uit de omvangrijke fotot van het Leids Prentenkab

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 2001 | | pagina 12