'Sinterklaas doet het dit jaar beter dan ooi MENINGEN Opinie Crul nauwelijks verhuld pleidooi voor actieve euthanas Met Pim Fortuyn komen hopelijk meer humoristen in de Plannen van gemeente doen afbreuk aan de Pieterswijk Leidse vernieuwingsplannen zijn meer vernielingsplannen Actie MDTB was een staaltje van zinloze mensenkwelling SPELREGELS De pagina 'Meningen' staat open voor alle lezers. Bij uw brief gaarne vermelding van onderwerp en publicatiedatum van het ar tikel waarop u reageert. De redactie kan brieven bewerken, be korten of weigeren. Alleen brieven ondertekend met naam en adres komen voor plaatsing in aanmerking. Bijdragen sturen naar: Leidsch Dagblad, postbus 54, 2300 AB Leiden, of faxen naar: 071 - 5321921, of e-mailen naar: redactie.ld@damiate.hdc.nl Als ik de discussies lees in de pers over de Pieterswijk, denk ik echt: Leiden heeft het verkeerde gemeentebestuur. Het is net als een eigenaar van een rashond die het beest het verkeerde voer geeft Het is toch absurd dat de bewoners moeten opkomen voor het behoud van het histo risch karakter van het oudste stadsdeel van Leiden. Leert het gemeentebestuur dan niets van zijn buitenlandse reisjes? Begrij pen ze dan echt niet dat gebou wen en straten één geheel vor men? Kjjk naar steden als Brugge, Gent, Boedapest, Praag, enzo voort. Onze bestuurders gaan wel kijken maar ze zien niets, anders zou er niet zo'n smake loze bebouwing rond het Vrou wenkerkhof zijn ontstaan. Zou het terras op de dekschuiten voor de historische kelders aan de Hoogstraat allang een betere vorm gekregen hebben. Zouden er geen plannen zijn voor een nieuwe brug binnen het Aal marktproject die het historisch aanzien van dit gebied verpest. Maar nu is de Pieterswijk het uitgangspunt van mijn schrij ven. Al jaren ligt deze voor Lei den zo belangrijke wijk er ver pauperd bij. Het is volkomen dwaas - en met elkaar in tegen stelling - te lezen dat er moder ne (slecht zittende) banken wor den geplaatst omdat die toeval lig in voorraad zijn en paaltjes moeten verdwijnen omdat die niet passen in de historische omgeving. Leiden heeft met de Pieterswijk een trekker van in ternationale allure. Het bedrijfs leven heeft dat allang onder kend; er zijn steeds meer aan trekkelijke bedrijfjes die zich daar vestigen. Maar de plannen van de gemeente doen alleen maar afbreuk aan deze ontwik keling. Het idee voor een kamer breed tapijt van bestrating (dat hebben we al te veel in Leiden) is gelukkig van de baan, maar ik zou in de Pieterswijk nog verder willen gaan. Maak door de een heid van bestrating in het ge bied visueel kenbaar dat men Leideris oudste deel betreedt en dat is dus alle stegen die leiden naar het historische hart van de stad (onder andere vanaf de Breestraat) van kinderhoofdjes voorzien. Ook verkeersdrempels zoals op de Langebrug passen niet in een historische omge ving, als we deze doorgaande straat ook voorzien van histori sche bestrating werkt dit auto matisch verkeersremmend en kunnen de drempels weg. Overigens heb ik het boven staande al tweemaal bij de ge meente aangekaart, maar mijn laatste schrijven van 31 oktober 2000 is nog steeds niet beant woord. George W.M. Gussenhoven, Leiden. Leiden heeft kennelijk nog steeds niets geleerd van de fou ten die in het verleden zijn ge maakt. Gelukkig is er veel docu mentatie over oud-Leiden, over water nog is en wat er niet meer is, weggevaagd om welke reden dan ook Wij zijn zuinig op deze documentatie, maar waarom zijn wij niet zuinig op wat er (nog) is in de stad? Waarom zijn de Leidse vernieuwingsplannen meer vemielingsplannen? Neem nu de monumentale pan den in de Koppenhinksteeg, in dustrieel erfgoed aan het water. Of kijk naar de oude Gemeente school aan de Aalmarkt, een his torisch bouwwerk van grote waarde; nu en in de toekomst. Deze prachtige oude school moet toch, van binnen en van buiten, ip. ere worden hersteld! Laat Leiden Leiden zijn en voor al blijven, met al zijn schoonhe den. Laten we zorgen dat onze kinderen ons dankbaar zullen zijn voor zijn behoud. Men kan nu eenmaal van Leiden geen New York maken; evenmin als men van New York Leiden kan maken. Prachtig toch!? Rob Hoogervorst, Leiden. In Nederland vindt er constant communicatie plaats tussen verschillende organisaties, be drijven en de overheid met be trekking tot de rituele slacht door de moslimgemeenschap in Nederland, de zogenaamde hal- al slacht Dit heeft tot gevolg ge had dat de moslims zich, met bèhoud van eigen normen, zijn gaan aanpassen aan de Neder landse wetgeving. Men zou kun nen spreken van een moderne vorm van ritueel slachten waar bij wel bedwelming plaatsvindt. Dit geldt voor het overgrote deel van de halal geslachte dieren. Voor de dieren die niet worden bedwelmd voor de rituele slacht gelden andere regels die als doel hebben het dier zo min mogelijk te laten lijden. De rituele slacht vindt overigens ook plaats onder de joodse gemeenschap in Ne derland. De moslimgemeen schap brengt dus niets buiten gewoons of nieuws, zoals vaak wordt beweerd. Het enige dat moslims bij het slachten toevoe gen, is het gebed dat tijdens de slachting moet worden uitge sproken. Dit gebed heeft plaats omdat een moslim de overtui ging heeft dat dieren een deel van Gods schepping zijn en dus alléén in Zijn naam mogen wor den geslacht. Een mens heeft volgens de moslims geen enkel recht om een dier zomaar te slachten. Chicken Cottage in Leiden, dat onlangs is belaagd door zoge naamde dierenvrienden, wordt door de Stichting Halal Service Benelux en Bureau Consumptie Beheer gecontroleerd voor wat betreft het slachten van de ge bruikte kippen. Deze worden in een van de modernste slachte rijen van Nederland, met be dwelming, en volgens de islami tische ritus, geslacht. Het bedrijf voldoet dus zowel aan de Ne derlandse als aan de islamiti sche regels met betrekking tot slachten. Het is een bewuste keuze ge weest van Chicken Cottage om ritueel, met bedwelming, te la ten slachten. Het is een van de eerste allochtone ondernemin gen die een restaurantketen zijn begonnen die tot het uiterste voldoen aan de regels van hygi ene en ook een westerse be- drijfsmarketing hebben. Het be drijf verkoopt een Amerikaans- Westerse eetgewoonte aan on der andere de moslimgemeen schap. Het bedrijf speelt in op de multiculturele samenleving en zou alleen al om die reden waardering moeten krijgen. De actiegroep 'Met de Dieren Tegen de Beesten' (MDTB) heeft actie gevoerd tegen Chicken Cottage door met een spandoek, verkleed als een moslim met een bebloed kromzwaard, te doen alsof er een kip werd ge slacht. Hierbij werden woorden als 'Taliban' en 'Bin Laden' ge roepen. Er werden dus verban den gesuggereerd die werkelijk nergens op sloegen. Deze groep heeft actie gevoerd zonder een vooronderzoek te doen naar de slachtmethodes van het bedrijf. Bovendien is achteraf gebleken dat deze zo genaamde actiegroep hetzelfde contactadres gebruikt als de ex- treem-rechtse Nationalistische Studenten Eindhoven (NSE). Ook zijn onder de demonstran ten sympathisanten van ex- treem-rechts herkend. De actie bij Chicken Cottage is gevoerd door middel van aan stootgevende verkleedpartijen op een tijdstip dat men erg on zeker is over de positie van de islam in Nederland (onder an dere als gevolg van de gebeurte nissen op 11 september, de oor log in Afganis tan en de uitspra ken van imams over homo's). Deze 'demonstratie', deze zinlo ze, nergens op gebaseerde actie, was niets minder dan een po ging tot het aanzetten van haat in onze multiculturele samenle ving. Dus wie is er nu eigenlijk het beest? A. Ben Salah, (Bureau Consumptie Beheer), Leiden. h KLANKBORD Hoewel een recent NRC-onderzoek aantoonde dat met de jongste euthana siewet de euthanasiepraktijk is doorge slagen gezien de ervaringen van de SCEN-artsen, schrijft collega Crul doodleuk in zijn Opinie (Leidsch Dag blad 28 november) dat artsen niet on nodig vaak euthanasie plegen. Hij be weert dat op onduidelijke gronden en speelt de collega's Van den Muijsen- bergh en Van der Hoeve ten onrechte tegen elkaar uit. De één deed een we tenschappelijk onderzoek naar pallia- tieve zorg en de ander sprak vanuit zijn ervaring als directeur van een verpleeg huis met hospice-voorzieningen in het Sint Elisabeth Gasthuishof. Van den Muijsenbergh krijgt een pluim, Van der Hoeve een flinke veeg uit de pan. Volgens Crul liggen palliatie en eutha nasie in eikaars verlengde (euthanasie als mogelijk sluitstuk van palliatie), zo dat Van der Hoeve's bewering 'dat pal- liatieve zorg het tegenovergestelde van euthanasie is' in de ogen van Crul on genuanceerd en beschadigend is voor terminale patiënten en hun dierbaren. En de uitspraak 'ik ga voor het leven en niet voor de dood' wordt door Crul als een belediging opgevat voor de artsen. Zij gaan immers allemaal 'voor het le ven', ook al moeten ze soms 'met de rug tegen de muur' en 'met tegenzin' meegaan met de patiënt die euthanasie wil. Het zijn de bekende uitvluchten en woordenspelletjes. Het artikel van Crul ademt absoluut geen tegenzin uit, het is een nauwelijks verhuld pleidooi voor actieve euthanasie. Bovendien werkt Crul mee aan een gruwelijke begrips vervuiling. Als palliatieve zorg in de po litiek op de agenda staat, hoort eutha nasie daar niet bij. Het is er juist een re actie op. Net als de geweldige hospices van Van der Hoeve dat zijn. Voor- en tegenstanders op één 'voor het leven'-hoop gooien, is een woor denspel. In de praktijk botsen hier twee denkrichtingen, twee visies op leven en dood: voor de een hoort euthanasie bij het leven, voor de ander is het een te hulp roepen van de dood. Crul hoort duidelijk tot de eerste groep, Van der Hoeve tot de tweede. Reden waarom in het Sint Elisabeth Gasthuishof zeer hoogwaardige terminale zorg wordt ge boden, waar ik als huisarts al dankbaar gebruik van heb kunnen maken. Crul vindt het maar zo-zo: met zo'n direc teur kun je er niet eens de vraag naar euthanasie stellen! Als Crul schrijft dat alle artsen - ook de euthanaserende - voor het leven gaan, klinkt dat tolerant en liberaal. Zo pro beert hij de club bij elkaar te houden. Maar als hij dan tegelijk collega Van der Hoeve genadeloos in de hoek der on- barmhartigen zet, laat hij zelf zien hoe flinterdun zijn tolerantie is. Crul is niet de eerste de beste, hij is hoofdredacteur van het door alle artsen gelezen Medisch Contact. H wat voor wind er waait in De uitkomst van het hoeft ons dan ook niet te In mijn 26-jarige loopbaan i is mij nog nooit gevraagd eu plegen, maar misschien ben ogen van Crul wel net zo der Hoeve. Dankzij de pice-voorzieningen van Van denk ik ook in de toekomst 'met-de rug tegen de muur' staan en mijn 'tegenzin' om zetten in optimale palliatieve ben blijer met Van der Hoeve Crul. J.H. ten Hove, 'Met Pim Fortuyn (links) komt er eindelijk weer een humorist in de Kamer. De komende debatten kunnen dan weer de allure van vroeger terugkrijgen, toen kanjers als boer Koekoek (tweede van links), Dries Agt en Hans Wiegel (rechts) Kamerlid waren'. Foto's: ANP/GPD/Hielco Kuipers Vanaf ongeveer volgend jaar mei wordt de Tweede Kamer, die de laatste jaren zienderogen is in gedommeld door de ontelbaar saaie debatten zonder ook maar een sprankje humor, mogelijk wakkergeschud door de spraak makende publicist en socioloog Pim Fortuyn, lijsttrekker voor Leefbaar Nederland. Hopelijk zullen nu ook de andere partijen genoodzaakt zijn hun ter zake kundige buitenbeentjes en hu moristen naar voren te schui ven, zodat de komende Kamer debatten weer de allure van vroeger terugkrijgen. Wie herinnert zich niet kanjers als Dries van Agt van het CDA, Hans Wiegel van de VVD, Mar cus Bakker van de CPN en niet te vergeten boer Koekoek van de Boerenpartij? Deze laatste had niet zoveel te vertellen, maar wat hij zei was de moeite van het beluisteren waard, alleen al om de manier waarop. Hierbij had hij zo ongeveer dezelfde functie als indertijd Hadjeme- maar in de Amsterdamse ge meenteraad. Boer Koekoek bracht met de drie reeds genoemde secondan ten de broodnodige humor in de Kamer. In zijn tijd rouleerde dan ook de volgende, nooit be wezen, anekdote. Tijdens een debat in de Tweede Kamer hield een linkse rakker een betoog. Boer Koekoek ergerde zich hier over mateloos en op een gege ven ogenblik snelde hij naar de interruptiemicrofoon en riep: Voorzitter, erectie!' De voorzit ter sloeg onmiddellijk af en riep: 'De geachte doelt correctie'. Koekoek helemaal schreeuwde: 'Neen, doel erectie. Dat slap maar es afgelopen Hans Babeli 1 Santpooi Sinterklaas levert elk jaar een po- pulariteitsslag met de kerstman. Nederlanders kunnen hun geld in december maar een keer uitge ven. Doen zij dat vooral rond 5 december of wachten zij met hun dure cadeaus tot Kerstmis? Dreigt de kerstman de Sint te verdringen? André Hoppezak van kleding verhuurbedrijf Hoppezak in Leiden: „Ik kan niet zeggen of er sprake is van een grotere omzet. Tellen doen we pas later. Het is hartstikke druk, maar dat is het elk jaar. Er is volgens mij geen sprake van een groei of van een teruggang. De sint is altijd po pulair, maar kerstmankostuums doen het nog beter." Paul Wolswijk van speelgoed winkel Intertoys in Alphen aan den Rijn: „Er wordt absoluut niet minder uitgegeven, inte gendeel. Mensen geven bij ons meer geld uit dan voorgaande jaren, mede dankzij de Harry Potterhype. Maar ook gezel schapsspellen doen het goed. Mensen durven niet meer op vakantie, door alle dingen die er tegenwoordig in de wereld ge beuren. Ze zoeken de gezellig heid weer op. Als ze hun geld niet ergens anders kunnen uit geven, dan maar hier. Met kerst verwachten we ook zeker een grote omzet. Meestal kopen de mensen voor kerst iets duurdere cadeautjes." Roeland Dieben van V&D in Leiden: „Sinterklaas doet het beter dan ooit. We hebben sinds anderhalve maand een kerstaf deling, maar voorlopig staat al les in het teken van de sint. Ui teraard is alles van Harry Potter niet aan te slepen, maar ook de duurdere artikelen doen het goed, met name de elektroni sche apparatuur. Met kerst zal de omzet ook groeien, mensen geven voor beide feestdagen veel uit, is onze ervaring." Maartje Bal, leerkracht van ba sisschool De Fontijn in Alphen aan den Rijn: „Hoewel we, om dat we een christelijke basis school zijn, meer de nadruk leg gen op Kerstmis, vieren we ook uitgebreid sinterklaas. Van een afnemende populariteit is hier op school niets te merken. Elk jaar komt de Sint met acht Pie ten. De kleintjes krijgen cadeau tjes de ouderen trekken lootjes. Ze genieten enorm van het sin terklaasfeest en zijn vreselijk druk. Buiten school merk ik er niets van dat mensen minder geld en aandacht aan sinterklaas zouden besteden. Een paar kin deren krijgt nuttige cadeaus, maar steeds vaker zie je dat ze werkelijk worden overstelpt met Sinterklaas is nog altijd razend populair. Foto: GPD/ Frits Widdershoven dure, nutteloze dingen." Elise van der Kolk (10) uit Kat wijk: „Ik vind sinterklaas leuker dan kerst omdat we op 5 de cember met de hele familie bij elkaar zijn en ik krijg veel meer cadeautjes. Mijn ouders geven best veel geld uit. Ik heb veel ge vraagd, bijvoorbeeld een dolfij nenlamp en een wekker van Harry Potter." Marieke van der Kolk, de moe der van Elise: „Wij vieren sin terklaas wel uitgebreid, maar we geven niet gek veel geld uit. On geveer 25 gulden per persoon. Het gaat bij ons meer om de ge dichten en de surprises. Een paar jaar geleden heb ik wel ge dacht dat sinterklaas een beetje aan het afnemen was. Ik zag vrij weinig mensen in de winkels en het speelde niet zo. Nu is er voor mijn gevoel weer een ople ving van de sinterklaasviering. Mijn kinderen zouden niet an ders willen. Ik heb wel eens voorgesteld om in plaats van sinterklaas de cadeautjes onder de kerstboom te leggen, maar daar protesteerden de anderen hevig tegen." Gerard de Boer uit Alphen aan den Rijn heeft een internetbe- drijfje en verhuurt Sinten en Pieten: „Sinterklaas is wel dege lijk populair, het loopt storm hier. Ik kan zo nog tien Sinter klazen gebruiken. Ik kom bij de mensen thuis en dan zie ik hoe veel zij uitgeven. Vroeger kreeg ik een racebaan en dat was heel wat, maar nu vliegen de compu ters je om de oren." Pastoor Happel uit Hoogmade: „Ik vind dat we veel te weinig aan sinterklaas doen. Misschien zijn twee feesten binnen drie weken ook wel veel van het goe de, maar ik heb het gevoel dat het alleen nog maai" om kerst gaat. Winkeliers gaan er slecht mee om. De winkels liggen al vol kerstartikelen. Het is toch een eeuwenoud volksfeest voor de kleintjes en ik zou het jam mer vinden als dat geheel ver schuift naar kerst." Peter Nas, cultureel antropo loog aan de Universiteit Lei den: „Sinterklaas wordt be dreigd door de kerstman. In me nig etalage prijken al kerstballen terwijl Sinterklaas zijn verjaar dag nog moet vieren. De ver dwijning van het sinterklaasfeest zou eeuwig zonde zijn. Ik vind dat Nederland iets moet doen om sinterklaas te behouden. Ik pleit eivoor om de goedheilig man bij de Unesco voor te di a gen voor een plaats op de lijst van Meesterwerken van Orale en Immateriële Cultuur om het feest zo een beschermde status te geven. En dit is een volkomen serieus pleidooi, hoor. Sinter klaas is een wereldwijd uniek verschijnsel, maai" terwijl je trots zou veiwachten, noemen veel Willemijn Steutel mensen het feest nu 'knet We hebben niet in de g bijzonder de sinterklaasvi is. Ja, ik heb ook sinterkla vierd. Mét gedichten. 1 helemaal niet kneuterig, hebben een erg leuke a had." Sinterklaas zelf denkt er zijne van: „Ik geef helem minder cadeautjes aan d deren dan andere jaren. dit jaar bijzonder zoet ge dus waarom zou ik ze c verwennen? Wat de kerst verder doet, weet ik niet. ik zorg eivoor dat de niets tekortkomen."

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 2001 | | pagina 20