lier speelt hoofdrol in spannende NCRV-serie MEDIA Live op tv: De Grote Louis van Gaal-show Aids komt niet van naar WC gaan Siciliaanse maffia in beeld iësta voor ons allen' Wereldomroep start met Arabisch nieuws via internet 648 zaterdag 1 DECEMBER 2001 ipd - Het was dringen ge- L gisterochtend in het f Bos. De weinige parkeer- >n op het KNVB-complex p volgepropt met tiental- aalzenders, radiowagens biele tv-studio's. Heel land was uitgerukt voor sconferentie van Louis lal, die op twee zenders c live te aanschouwen jet was net geen primeur et betaald voetbal, want g eerder verzorgde RTL 5 Ijk een rechtstreeks ver- nuit de Arena vanwege tslag van Co Adriaanse. ste 5 Leede, de perschef van srh de KNVB, hoorde donderdag dat de persconferentie van Louis van Gaal live zou worden uitgezonden door de NOS: „Ik dacht echt dat ik in de maling werd genomen." Zoals wel meer mensen was De Leede verbaasd. „Of dit onder werp een live uitzending waard is vraag ik me af." Bij de NOS vond men het wel degelijk de moeite waard om 'li ve' te gaan. Chris van Nijnatten, chef voetbal van Studio Sport: „Het idee ontstond spontaan tij dens een werkoverleg. En we hadden gelijk allemaal iets van, ja waarom niet? Het onderwerp houdt de mensen in Nederland nu eenmaal enorm bezig." En iemand anders van de Studio Sport-equipe: „Hier wordt mas saal naar gekeken en dat is altijd beter voor de zender dan de herhaling van Lingo ofzo." Minder blij waren de program mamakers van de VPRO die gis teren een uur zendtijd moesten afstaan op Radio 1. Het journaal van elf uur op die zender moest ook al wijken voor de 'Grote Louis van Gaal-show'. Van Gaal zelf, ondanks zijn schijnbare afkeer van de pers een mediadier bij uitstek, maak te ogenblikkelijk handig gebruik van de live-uitzending. Toen hij even over zijn neus wreef en de fotocamera's meteen ratelden, onderbrak hij zijn betoog en richtte zich rechtstreeks tot de tv-kijker. „Ziet u nu hoe het werkt? Van Gaal zit even aan zijn neus en gelijk flitsen ze alle maal. En als het zo uitkomt drukken ze die foto morgen af ter ondersteuning van een be paalde tendens in de verhalen." hilversum/mediaredactie - De Radio Nederland Wereldom roep start over drie maanden met Arabisch nieuws via inter net. Dat zei RNW-directeur Lo- dewijk Bouwens gistermiddag tijdens een bijeenkomst van de Broadcast Business Club in Bussum. Er is bewust gekozen voor internet, omdat de Arabi sche wereld een tv-cultuur kent. Radio-uitzendingen lig gen daarom niet voor de hand. Het ministerie van Buitenland se Zaken heeft inmiddels intern besloten om geld te geven om de internetvoorziening moge lijk te maken. Enkele jaren ge leden heeft de omroep de Ara bische afdeling, die tot dan toe vanuit Hilversum uitzendingen verzorgde voor in Arabische landen wonende Nederlanders, geschrapt. De meeste mede werkers zijn na het verdwijnen van hun werkplek hier aan de slag gegaan bij Al Jazeera, de zender die nu vanuit Afghanis tan de berichtgeving over de strijd tegen het terrorisme volgt. Oud-medewerkers keren terug naar Nederland om de redactie op poten te zetten. rkers zondagmiddag alweer een poos geleden krijgt regisseur Boris onen voor het eerst het script voor de dramaserie De 9 dagen gier onder ogen. 'Hoe willen ze dit in godsnaam gaan doen?', is ste reactie als hij de wirwar van verhaallijnen op zich laat in- 1. Misdaad, zwendel, drugshandel, jeugdherinneringen, oorlogs i's, persoonlijke relaties en een hoofdrol voor een zeker niet alle- acteur: de ontzagwekkende gier Nanga. irrit de Lange de eerste bladzijde, met 1st van de gier, wist ik dat ipeciaals in handen had", iris Paval Conen (Tem- lasa Poëtica, Fort Alpha), isten Carel Donck en Wil- .pteyn (De zomer van '45 irte Sneeuw) zijn dan al rie jaar met het script be- |r een achtdelige vervolg- aarin het draait om maar ffittien belangrijke perso- vele intriges geloofwaar- voeren de schrij- ë*er °P' Wapwie- oor het zwerk boven Rot- e ini de verhaallijnen aan el- eeft. Het resultaat is een grootste dramaprojecten NCRV, die een waardige er zocht voor series als Ijs ïelmina, met een onge- udget van zo'n miljoen per episode, erste aflevering is de on- lijk zieke architect Victor huuans (Jan Decleir), de eer een gier voor het raam y kantoor aantreft. Poli- ït ercheur Martin Jonker |ea(jLeysen) ziet boven de n een misdrijf dezelfde l-vaarlijk rondcirkelen, vraagt iedereen zich ie roofvogel boven Rot- te zoeken heeft. Later at het dier ontsnapt is uit entuin in Berlijn en in Rotterdam op zoek is naar zijn verloren vrouwtje, Aguilla. Gedurende negen dagen krijgt vrijwel ieder personage te ma ken met de mysterieuze ver schijning boven de stad: Maria (Lillian Vieira), een Braziliaanse taxichauffeur die als zij de gier een tijdje nieuwsgierig volgt on willekeurig betrokken raakt bij een misdrijf, Esther Kleinveld (Saskia Temmink) die Victor en zijn bouwwerken moet fotogra feren en haar vriend Peter Mar tens (Tijn Docter) die beurshan delaar is en betrokken raakt bij de louche praktijken van de schatrijke zakenman Leon Schiffer (Hans Trentelman). Allure „Het mocht in onze ogen geen recht-toe-recht-aan politiever haal worden dat al het andere overheerst", zegt Carel Donck. „We wilden boven de clichés en wetmatigheden daarvan uitstij gen." Met een grandioze rolbe zetting, een decor van Ameri kaanse allure en een verhaal dat de spanning van een thriller combineert met de tragiek van de afzonderlijke hoofdpersonen, is dat doel glansrijk behaald. Voor de dramaliefhebber bete kent De 9 dagen van de gier een laatste krachtsinspanning, want daarna is het gedaan met deze vorm van drama op tv. De om roepen willen voortaan langlo pende series met opzichzelf staande episodes. Om deze serie tot een succes te maken is dan ook niets aan het toeval overge laten. „Er zijn risico's genomen, financieel en productioneel, zonder de garantie van hoge kijkcijfers", aldus scenarioschrij ver Carel Donck. Metropool De opnamen duurden 130 da gen, de cast telt vijftig acteurs en actrices, er deden meer dan dui zend figuranten mee en er werd gefilmd in Rotterdam, België, Frankrijk en Duitsland. Er is ge kozen voor Rotterdam, omdat dit volgens Conen de enige me tropool van Nederland is. „'Manhattan aan de Maas' over stijgt de poppenhuisachtige ge veltjessfeer van Amsterdam, die al tot vervelens toe de achter grond vormt voor films en se- ries.Tien jaar geleden had deze serie niet gemaakt kunnen wor den," zegt Conen stellig. Via in genieuze computertechnieken konden de makers in één klap de stroom boven heel Rotter dam laten uitvallen, militaire vliegtuigen laag over laten sche ren, hoge torenflats weer in de steigers zetten alsof ze nog in aanbouw zijn en de gier in elke gewenst richting door de lucht boven de Maasstad sturen. Ondanks deze 'on-Nederlandse' visuele effecten rees de vraag: waar vind je een geschikte gier? En hoe regisseer je zo'n vogel? Als Conen hoort van het gieren- trainingscentrum van Philippe Hertel in het Franse dorp Pro- vins, springt hij terstond in de TGV. Even later staat de regis seur oog in oog met zijn hoofd rolspelers: de Himalaya-gier Nanga, met vleugels met een spanwijdte van bijna drie meter, waardig blijven. Het moet geen Walt Disney-figuur worden. Juist die symbolische betekenis van gieren fascineerde ons toen we ons erin gingen verdiepen. We lazen dat gieren 'dromen' waar ze een dood dier kunnen vinden, ze 'voorvoelen' hun prooi. En ook: als je de hersens van een gier eet, kun je de toe komst voorspellen. Zo ontstond het idee voor een gier die als een soort kroongetuige steeds als eerste ter plekke is als er iemand wordt vermoord." Het is uiteraard ondenkbaar om een gier daadwerkelijk boven Rotterdam los te laten. Om dit probleem te ondervangen is van de vogel een computeranimatie gemaakt, een zogenoemde 'digi- gier'. Nanga zelf is in totaal twee weken gefilmd. „En zelfs een gier heeft menselijke trekjes", zegt Conen. Groggy „Na de trip met de TGV kwam het arme beest helemaal groggy aan. Het dier dient gepaaid te worden met bij voorkeur mals kuikenvlees. Maar ook weer niet te veel, want dan dut 'ie in en is er geen beweging meer in te krijgen. "En zo kwam het dat re gisseur en crew soms uren on deruitgezakt naar de vogel zaten te staren tot het dier bereid was de kop op te heffen of de vleu gels te spreiden. Conen: „Hoe wel het niet zo was dat we hem rustig over zijn kop konden aai en, is Nanga toch een soort mascotte van de ploeg gewor den." De 9 dagen van de gier, achtdeli ge dramareeks vanaf woensdag 12 december, NCRV, Nederland 1, 21.00 uur. De gier en Jan Decleir kijken elkaar onderzoekend aan. Foto: Jaap Vrenegoor en zijn verloren liefde Aguilla, die een bijrol heeft als 'gevange ne' in de dierentuin van Rotter dam. Het Middeleeuwse stadje Pro- vins vormt het decor voor Her tels toeristische roofvogelshows waarin de meest ontzagwekken de gieren, buizerds, valken en uilen op commando laag over het publiek scheren. Nanga was dus al getraind, „maar een gier is nou eenmaal geen golden re- triever", aldus Conen. „Het is geen gemakkelijk vogel om mee te werken", licht de gie- rentrainer toe. „Bovendien heeft een wilde gier niets te zoeken boven Rotterdam. Die zit liever in de bergen. Het zijn erg intelli gente dieren, die zich niet zo maar laren manipuleren. Van nature zijn ze agressief. We kun nen ze tot niets dwingen." „We wilden de gier in het ver haal niet al te zeer vermenselij ken", zegt Donck. „Zo'n vogel moet ongrijpbaar en geloof je Europarade te horen via 1235 radiostations tens t mothy Beldman )oetuM - De begintune van :t Ofoparade van de Wereld- p moet herinneringen )en bij de trouwe radio aar die nu in de veertig is. als tiener of twintiger g die geheid af op de 'De grootste familie van land' zond de Europese rtig uit, samengesteld aan ld van verkoopresultaten auf; platenindustrie in acht enden. Dat werd er altijd ckelijk bij vermeld. Lo- want er werd met argus gekeken naar de concur- 'eronica. Die zond tenslot- een topveertig uit, maar tongen beweren dat dit objectieve lijst was. Het rder gaan om welke single 3 2 it móest worden, en dus f de zanger, zangeres of al een hit had. 1 daaraan tegengas te bie- edacht radioman Ad Ro zijn' Europarade. Bij de start van iedere radioshow klonk de aankondiging in vele talen, om het Europese te onderstre pen. De speciale jubileumuit zending deze maand wordt in geleid met feestelijke woorden. Zo klinkt er 'fiësta voor ons al len'. Geesteskind Het geesteskind van Roland vierde gisteren zijn 25ste ver jaardag. „De Europarade is heel strak geproduceerd. De ene hit dendert door in de volgende. Het format barst van de ener gie". Dat verklaart volgens hem het succes. Hij stond in 1976 aan de wieg van het radiopro gramma. „Ferry Maat, Hugo van Gelderen en ik waren op zoek naar iets nieuws", aldus Roland. Tien jaar later zou de Wereld omroep samen met Ad Roland beginnen met het aanbieden van het programma aan buiten landse radiostations. Eerst in het Spaans, toen in het Frans. In middels wordt de Europese ver sie in vijf talen opgenomen en via cd eens per maand ver stuurd naar 1235 radiostations in 116 landen. Na de recente uitbreiding in Indonesië en Zuid-Azië stemmen ruim 35 miljoen luisteraars af. Zij horen Alfonso Montealegre Moure (Spaans), Howard Shannon (En gels). Luis Henrique de Freitas- Padus (Portugees), Stephane Roussel (Frans) en nieuwkomer Eka Tanjung (Indonesisch) op hun eigen wijze - de een frivoler dan de ander - de hitlijst pre senteren. De informatie van de bestverkochte singles uit acht tien Europese landen wordt ad ministratief verwerkt in Hilver sum voordat zij ermee de studio induiken. De Europarade heeft een enorm bereik. „Hierdoor draaien we de hits uit alle uit hoeken van Europa." Als blijk van waardering kreeg de peetvader van de hitlijst uit handen van Jemey Kaagman, directeur van Conamus, een zil veren cd overhandigd. AVRO-radio herdenkt George Harrison hilversum/gpd - Het AVRO- radioprogramma Het Steenen Tijdperk besteedt morgenmiddag uitgebreid aandacht aan het leven van George Harrison. Aan de hand van interviewfragmen ten, bijzondere studio-opna mes en veel liedjes geeft pre sentator Jeffrey Willems een overzicht van het leven van de ex-Beatle, die donderdag overleed. De uitzending op Radio 2 begint om 14.00 uur. Of de publieke omroepen dit weekeinde verder een speci aal programma op radio of televisie uitzenden was gis teravond nog niet bekend. De KRO had aanvankelijk het plan een oude Beatles-film op het scherm te brengen- maar bleek inmiddels niet meer in het bezit te zijn van de rechten. De zenders van HMG (RTL 4, 5, Yorin) en SBS (SBS 6, Net 5 en V8) zijn in elk geval niet van plan hun programmering om te gooien. Kinderprogramma klokhuis neemt vooroordelen weg door Dolf Rogmans Hilversum - Hoe krijg je aids? Van naar het toilet gaan, zoenen of onveilig vrijen? Het jeugdpro gramma Klokhuis legt het zater dag en zondag allemaal uit aan de jonge kijkers. Klokhuis koos voor het niet alledaagse onder werp omdat het zaterdag Werel- daidsdag is. Nu staat Klokhuis er om bekend dat het onderwerpen die inge wikkeld zijn of gevoelig liggen niet schuwt. Aids valt in beide categorieën. De programmama kers kozen ervoor het onder werp zoveel mogelijk 'recht voor zijn raap' te benaderen, vertelt regisseur Jeanine van Gooi. De eerste uitzending gaat vooral over 'de feiten' en probeert daarmee zoveel mogelijk voor oordelen weg te nemen. In de uitzending stellen kinderen de meest gangbare vragen over aids en Klokhuis gaat op bezoek bij deskundigen om het ant woord te vernemen. Daarbij wordt het soms knap in gewikkeld. Zo probeert Klokhuis uit te leggen dat het met name de t-cellen zijn die door hiv wor den aangetast. Die nuance zal veel kinderen waarschijnlijk ontgaan. Veel praktischer wordt het programma als vragen aan bod komen als: krijg ik het van knuffelen (nee), van vrijen zon der condoom (ja), van het toilet (nee) of een klein wondje (nee, maar wel altijd oppassen met bloed). Kinderen Van Gooi is niet zo bang dat kin deren de uitleg onvoldoende snappen. „We hebben ook nog de internetsite (hetklokhuis.nl). Daar staat de informatie ook en kinderen kunnen er vragen stel len. Daar wordt enorm veel ge bruik van gemaakt. Wij zijn erg blij met internet. Het is een prachtige aanvulling op het tele visieprogramma. In de tweede aflevering gaat Klokhuis op bezoek bij drie mensen die aids hebben of hiv- geïnfecteerd zijn. Van Gooi: „We hebben de feiten en emoties be wust gescheiden. En we hebben ook met opzet geen zwarten of homo's gekozen als voorbeel den. Dat voldoet zo aan de be kende vooroordelen over aids." In plaats daarvan gaat Klokhuis op bezoek bij Clazien en Jan (9). De vader van Jan overleed in 1993 aan aids toen Jan een half jaar oud was. Zowel de jongen als zijn moeder Clazien zijn ook besmet. Hun leven staat op de kop na de ontdekking dat bei den ziek zijn. Ze wonen bij de grootouders van Jan en ze moe ten dagelijks een flinke hoeveel heid pillen slikken om de ziekte te onderdrukken. Als gevolg van de aids-remmers leiden met aids en hiv besmette mensen inmiddels een redelijk gewoon leven. Alhoewel ge woon. De dagelijkse hoeveel heid pillen is geen pretje. Ook zijn er bijwerkingen. De conditie van Jan is niet zo goed als die van zijn vriendjes. En dat wreekt zich tijdens het voetballen. En de moeder van Jan heeft last van zwellingen op haar rug. Maar veel vervelender is de on zekerheid over het verloop van de ziekte. En het is lastig zo niet onmogelijk intieme relaties met andere mensen aan te gaan. Jan heeft daar nu nog geen last van. Zijn vriendjes voetballen graag met hem. Maar in de uitzending komt ook Sigrid aan het woord. Zij heeft hiv en het moment dat ze dat aan een vriend vertelt, weet ze dat de relatie zo goed als voorbij is. Het Klokhuis, vandaag en mor gen om 18.30 uur bij de NPS op Nederland 3. 'De besten worden hier het eerst vermoord' Hilversum - De Italiaanse foto grafe Letizia Battaglia fotogra feert in Palermo sinds de jaren zeventig de slachtoffers van de gewelddadige strijd tussen de maffia en de overheid. Haar fo to's halen geregeld de voorpagi na's van de internationale dag bladen. In de documentaire De Vrouw Met De Camera een por tret van Battaglia, de 'fotografe van de dood'. In de eerste twintig minuten zien we Battaglia in haar foto boek bladeren. De camera ver schuift langzaam van haar ge zicht naar de afbeeldingen waar ze commentaar bij geeft. Ze zucht van emotie of steekt haar handen in een wanhopig gebaar in de lucht. Bij een foto van een gemaskerde jongen met een neppistool zegt ze: „Kinderen spelen graag moordenaartje. Want moordenaar is op Sicilië een symbool van macht." Op de meeste foto's zijn bloedi ge taferelen te zien. Zoals van rechter Cesare Terranova, lid van de antimaffia commissie, doodgeschoten in zijn auto. „Een aardig, fantastisch, sterk goed mens", fluistert Battaglia. „De besten worden hier het eerst vermoord." Op een andere foto staat een prachtige vrouw met gesloten ogen. „Haar man was de lijf wacht van onderzoeksrechter Falcone. Ze zijn beiden omge komen door een autobom. Ik vroeg haar of ze haar ogen wilde sluiten voor de foto. Om niet al haar emotie te laten zien aan de buitenwereld." De fotografe neemt een trek van haar sigaret en kijkt hoofdschuddend naar haar werk. „Ik raak van streek als ik mijn eigen foto's terugzie. Bij elk negatief zie ik bloed, bloed, bloed. Ik laat een stukje van mezelf achter in ieder ver haal dat ik vertel met de came ra." De fotografe besloot op een ge geven moment de politiek in te gaan. „Ik wilde een betere maat schappij nastreven. Ik voelde me hierdoor gelukkig, want ik deed iets aan het verval van mijn stad. Uiteindelijk ben ik er mee gestopt omdat ik niet meer tegen de bureaucratie kon. Ik fo tografeer nu weer, maar blijf wel op de hoogte van de plaatselijke politiek. Ik heb een unieke band met deze vermaledijde stad." Indringend Tot zover verloopt De vrouw met de camera op een mooie, indringende manier. Dit stag neert als programmamaker Hans Keiler het nodig acht de kijker op de complete maffiage schiedenis van Sicilië te trakte ren. Beginnend in de negentien de eeuw is dit gedeelte meer een documentaire in een documen taire. Ondanks wat leuke feitjes (De Amerikanen hadden in 1943 een snelle opmars op het eiland doordat een in Amerika gevan gen maffiabaas zijn Siciliaanse broeders vroeg de geallieerden behulpzaam te zijn), leidt het de aandacht van Letizia Battaglia, het eigenlijke onderwerp, af. Dit verdient ze niet, want haar ver haal is sterk genoeg om een do cumentaire lang te boeien. Na de geschiedenisles volgt er een stuk over onderzoeksrechter Roberto Scarpinato. Hij staat op een Battaglia-foto omringd door lijfwachten. „Die afbeelding symboliseert het leven dat ik leid", vertelt hij.Als je je een maal tegen de maffia keert, ben je getekend voor het le#n. Ze vergeten namelijk niet. Er kan dertig jaar overheen gaan, maar ze zullen de rest van mijn leven proberen me te vermoorden." De documentaire sluit weer af met de fotografe zelf. „Voel je je vrij?" vraagt programmamaker Hans Keiler aan haar. .Abso luut", zegt Battaglia. „Want we mogen ons niet door angst laten leiden. Angst is een luxe. Soms ben ik verdrietig of bezorgd, maar ik voel me wel vrij. Voor zover je dat kan zijn in deze ge compliceerde wereld." Mooie woorden van de vrouw met de camera, die in haar eigen docu mentaire wel iets meer het mid delpunt had mogen zijn. Jeroen Keijzer Vrouw met de camera, morgen. 21.05 uur. VPRO. Nederland 3. Battaglia in De vrouw met de camera. Foto: GPD

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 2001 | | pagina 33