KUNST CULTUUR Commotie rond literaire prijs duurt voort Niet acteurs maar publiek maakt Rocky Horror Shov Art Fair kan beurs van formaat worden Etterbakken en trutten in onomkeerbare familierollen Opmerkelijke repertoirekeuze van Toneelgroep Voorschoten Racoon is>i bubblegurre stadium nc',! niet ontgroe Helga Ruebsamen weigert prijs Opzij Hilversum - Schrijfster Helga Ruebsamen heeft geweigerd de Annie Romeinprijs van het maandblad Opzij in ontvangst te nemen. De prijs zou vrijdag middag in Amsterdam worden uitgereikt. Ruebsamen, onder meer bekend van de ïoman 'Het lied en de waarheid', kwam niet opdagen omdat Op zij tegen de wil van de schrijf ster een foto van haar heeft ge publiceerd. Ruebsamen lichtte haar afwezigheid vrijdagavond toe in het radioprogramma Kunststof van de NPS: „De foto staat haaks op mijn gevoel, ik herken mij er helemaal niet in." Ruebsamen liet het op de prijs uitreiking afweten omdat haar vertrouwen in Opzij door het incident is geschaad. „Voor de zoveelste keer bleek dat de prijswinnaar een soort bijzaak is. Het feestvarkentje moet zijn bek houden", aldus de schrijf ster op de radio. Documentaire over Normaal amsterdam - De documentaire 'Normaal: Ik kom altied weer terug' is gisteren tijdens het In ternational Documentary Festi val Amsterdam (IDFA) in pre mière gegaan. Dat gebeurde in aanwezigheid van de leden van de Achterhoekse rockband. De anderhalf uur durende rolprent gaat vooral over de 55-jarige zanger Bennie Jolink. Na afloop haalden de rockers in het thea ter De Balie hun gitaren uit de koffer voor een akoestisch op treden voor familie en beken den uit de film- en muziekwe reld. De film gaat op 3 decem ber in Enschede voor het grote publiek in première. Regisseur Frank van der Engel, die eerder de documentaire 'Zij gelooft in mij' over Andre Hazes produ ceerde, verwacht dat Normaal dan na afloop een concert geeft. Jazz-impresario Granz overleden tos anceles - De Amerikaanse impresario Norman Granz, die ervoor zorgde dat het grote pu bliek makkelijker in aanraking kon komen met jazz en de be handeling van zwarte artiesten werd verbeterd, is op 83-jarige leeftijd overleden. Granz bezat in het verleden vier platenlabels die vrijwel alle grote namen uit de jazz (zoals Louis Armstrong, Count Basie, Duke Ellington, Ella Fitzgerald, Dizzy Gillespie, Billie Holiday, Charlie Parker en Oscar Peterson) onder contract hebben gehad. jeugdtheater recensie Paulien Koopmans Voorstelling: 'Over morgen' door Maccus. Spel: Ilse van Kemenade, Welmoed van der Kamp, Colet Nierop. Gezien: 25/11, LAKtheater, Leiden. Etterbakken van broertjes en stomme trutten van zusjes. 'Over morgen' is een voorstel ling over rolpatronen in de fa milie. Daarbij blinkt de oudste uit als een onuitstaanbaar type dat altijd alles beter weet. Aan de andere kant van de scheids lijn staat de jongste, het eeuwige brutaaltje. Hoofdpersonen in deze muzika le voorstelling zijn Alize en Gwenny. In een sprookjesachtig avontuur gaan zij, onder bege leiding van mysterieuze harp en panfluitklanken, die mooi en melodieus zijn, op zoek naar hun nog ongeboren broertje die in een ver woud gevangen zit. Een geheimzinnige kracht houdt hem daar in de ban van de 'muziek'. Dit verhaal waarin droom en werkelijkheid in elkaar over vloeien, is op zichzelf niet erg sterk, maar vormt een mooi ex cuus voor het thema. Maccus werkt met succes het recht van de oudste uit en het onrecht om altijd de jongste te zijn. Als Gwenny de afwas doet, voorziet Alize dit tafereel van genadeloos commentaar: „Kraan dicht, teil met water legen, handdoek aan het haakje." Mooi uitgewerkt is ook de on omkeerbaarheid van het thema. Gwenny fantaseert erover dat zij eens de oudste zal zijn, maar Alize trekt haar onverbiddelijk terug met beide benen op de aarde. „Morgen ben jij mis schien een dagje ouder, maar ik ook." Later, onder de betovering van het woud, raken de meisjes hun eigen identiteit kwijt en worden de rollen tijdelijk omgedraaid. Gwenny is dan het meest kor daat: zij bepaalt of ze bruine of witte boterhammen wil en zij neemt de leiding bij het bevrij den van hun broertje. Bij de zoektocht naar het broer tje, waardoor Gwenny uiteinde lijk ook haar rol als de jongste zal kwijtraken, wisselen spel en zang zich af. Meestal pakt dat goed uit, maar er wordt bij vla gen ook hinderlijk vals gezon gen. Daarnaast valt ook het 'wouddecor' een beetje uit de toon. Met zijn rechthoekige en vierkante vormen heeft het meer weg van de sky-line van Rotterdam (met een Mercedes- ster op één van de blokken) dan van een echt sprookjeswoud. Ondanks deze gemissen roert Maccus met 'Over morgen' op overtuigende wijze de strijd tus sen de oudste en de jongste aan. Die blijft universeel. theater recensie Wijnand Zeilstra Voorstelling: 'Het geheugen van water' van Shelagh Stephenson. Spel: Toneelgroep Voorschoten. Regie: Hans Schipaanboord. Gezien: 25/11, Cultureel Centrum Voorschoten. Drie zussen zijn terug in het ou derlijk huis om de begrafenis van hun moeder te regelen. Er is verdriet en zusterlijk gekibbel dat mede door de drank en een joint leidt tot heftige emoties. Het mondt zelfs uit in een hilari sche verkleedpartij, wanneer ze bezig zijn de kleding van hun moeder te sorteren. Dat maakt het stuk pas echt tragikomisch. Een dergelijke confrontatie roept herinneringen op die niet al te betrouwbaar blijken te zijn. Door het verdwijnen van het ouderlijk huis wordt een essen tiële periode in het leven afge sloten. Dat emotionele proces met zijn tegenstrijdige herinne ringen aan vroeger vormt de kem van dit stuk. De meest dankbare rol in het stuk is weggelegd voor Esmeral da Blansjaar die haar hyperner veuze personage raak typeert. De rol van Rachel van den Bos vertoont een duidelijke ontwik keling waarachter persoonlijk leed schuil gaat. Zij is ook dege ne die regelmatig praat met haar overleden moeder (gespeeld door Marie-Christine Borge- meester). Daar waar Esmeralda extrovert mag uitpakken en dat dan ook prachtig doet, moet Ra chel het van meer ingetogen spel hebben. Dat doet ze goed en komt naturel over. Esther van Leeuwen als de der de zus is meer het redderende type. Aanvankelijk blijft haar spel nog wat vlak, maar tegen de tijd dat ze haar alcoholische woede-uitbarsting krijgt, gaan de remmen los. De heren in het stuk die de partners van de zus ters spelen, weten met de situa tie niet goed raad. Helaas geldt dat ook voor de acteurs die doorgaans weinig overtuigend voor de dag komen. Dat stoort gelukkig nauwelijks, want dit is nu echt een stuk voor actrices. Een slimme, actuele en opmer kelijke repertoirekeuze van To neelgroep Voorschoten; onge veer twee jaar geleden ging dit stuk bij Het Nationale Toneel in première. De enscenering is vin dingrijk als je bedenkt dat de lastige zaal van het Cultureel Centrum Voorschoten veel van het improvisatievermogen van de decorbouwers vergt. Mis schien had regisseur Hans Schipaanboord een nog radica lere oplossing moeten aandur ven. Deze actrices hadden het stuk ook heel goed als 'arenato- neel' kunnen spelen. Op die manier hadden we als publiek er bovenop kunnen zitten. e door Jacob Moerman Amsterdam - „Flauwekul", rea geert Joop Schafthuizen, levens partner van volksschrijver Ge rard Reve, op het voorstel van hoogleraar G.J. Dorleijn om de Prijs der Nederlandse Letteren af te schaffen. Dorleijn, die deel uitmaakt van de jury, deed zijn uitspraak naar aanleiding van alle commotie die ontstaan was over de uitreiking. Die ging afge lopen week niet door omdat de Vlaamse minister Anciaux be sliste dat koning Albert deze Nelleke Noordervliet: 'Prijs voortaan alleen in Nederland uitreiken' taak niet op zich mocht nemen. Anciaux nam dat besluit omdat tegen Schafthuizen een justitieel onderzoek loopt wegens on tucht met een kind. „De prijs is nu een doodsteek toegebracht", verklaarde jurylid Dorleijn. „En de beide cultuur ministers van Vlaanderen en Nederland moeten daar hun conclusies uit trekken." Schaft huizen kan zich niet plaatsen achter de stelling dat de prijs nu moet worden afgeschaft: „Dat vind ik eigenwijs gelul. Het is ge weldig dat die Prijs der Neder landse Letteren bestaat. Het is een prijs van groot belang." Maar vindt Schafthuizen dan niet dat de prijs nu flinke averij heeft opgelopen? „Nee. Je gaat na een ongeluk toch ook niet een hele straat omleggen?" Schrijfster en jurlylid Nelleke Noordervliet vindt ook dat de prijs moet blijven bestaan maar voortaan alleen in Nederland moet worden uitgereikt. .Alleen op die manier kan de prijs het prestige herwinnen." De Prijs der Nederlandse Lette ren werd altijd gezien als de meest belangrijke literaire prijs van Nederland, die om de drie jaar beurtelings door de staats hoofden van België en Neder land wordt uitgereikt. Noorder vliet: „De Belgen moeten htm zaken nu eerst maar op orde zien te krijgen. De Vlaamse poli tiek heeft zich de afgelopen we ken in een te negatieve zin met de literatuur bemoeid. Ik zou het goed vinden als voortaan al leen Beatrix de prijs uitreikt." Het was overigens een trai rj geworden dat de Prijs der v; derlandse Letteren afwissel >r aan een Nederlandse en Vlaamse schrijver wordt kend. Ook met deze traig moet volgens Noordervliet 'c maar worden gebroken: „Dii y wisseling staat helemaal nie ri hec reglement. En vanuit Ne land is men altijd veel te hi lijk geweest. Om die reden maar al te vaak dat een Belgische het tweede garnituur de heeft gekregen." n door Coen Polack vervolg van voorpagina leiden - De echte Rocky-fans we ten het: je moet van alles meene men om door de zaal te gooien en vooral veel naar het podium schreeuwen. En dat doen ze za terdag dan ook uitbundig in de Leidse Schouwburg. The Rocky Horror Show houdt het midden tussen een musical en een avondje burgerlijke on gehoorzaamheid. Sinds de eer ste opvoering in 1973 staat 'Rocky' garant voor een wild avondje uit. De belangrijkste in grediënten van de voorstelling: seks, horror, travestie, vuile glamrock én een uitzinnig pu bliek. Toen was het schokkend nu is het camp. En het publiek is er door de jaren heen alleen maar fanatieker op geworden. Voor de show begint is het al feest in de zaal. Een viertal zom bieachtige personages hitst het publiek op met obscene dansjes en gebaren. Terwijl een van hen een wave probeert te veroorza ken, klimt een ander tussen het publiek en beweegt haar kruis richting een man op rij 1. De voorste rijen in de zaal en op de balkons zijn ingenomen door extravagant uitgedost publiek. Fans uit het hele land komen naar The Rocky Horror Show, verkleedt als hun favoriete per sonage. Jarretels Voorin zitten twee meisjes en een jongen. Het drietal draagt korte, witte verpleegstersjasjes. De meisjes hebben gekleurde pruiken op hun hoofd. De jon gen wappert met de roze stola om zijn nek. Tijdens een wave staat hij op en kan iedereen zijn hotpants met zebramotief zien. Zijn in witte netkousen met jar retels gestoken benen eindigden in een paar superhoge naald hakken. Als het zaallicht uitgaat en de trouwscène begint is het meteen tijd voor actie: het gooien met rijst. Vanaf het balkon worden pakkenvol Lassie boven het zaalpubliek uitgestort en het pu bliek beneden doet zijn uiterste best om handenvol rijst op het balkon te krijgen. Tijdens de 'hagelbui' gaat het stuk gewoon verder. Ondanks het waterpistoolver bod, komt er nu en dan toch een supersoaker tevoorschijn waarmee je gemakkelijk vanaf de voorste rij tot achterin het tweede balkon kunt schieten. De chaos wordt compleet als de wc-rollen tevoorschijn komen. Vlak daarna komt de confetti. Op het podium vergrijpen de acteurs en dansers zich onder tussen aan elkaar en aan het de cor. Zulke scènes heeft het mu- sicalpubliek van Van den Ende niet eerder gezien. Een ding is zeker: het publiek méékt The Rocky Horror Show. Het feest in de zaal leidt de aan dacht af van de soms onzuivere zang en het flinterdunne, warri ge pulpverhaal. De verteller die het stuk aan elkaar praat, wordt volgens de Rocky-traditie het spreken onmogelijk gemaakt door schreeuwkoren vanuit de zaal: 'Boring'. De meeste andere personages worden uitgeschol den zodra hun naam valt. Ge volg: de verhaallijn is voor het niet-doorgewinterde Rocky-pu- bliek onbegrijpelijk. Oppertravestiet De enige die de zaal nog een beetje in toom houdt, is Frank- n-Furter, de oppertravestiet van The Rocky Horror Show en de absolute diva van de avond. Hoofdrolspeler Paul Pecorino heeft een dijk van een stem, een rubberen gezicht met een gigan tische scheur en een andrc uitstraling waaraan Prince een puntje kan zuigen. Pecorino neemt de tijd on publiek te bespelen en scherp weerwoord als er te lastige opmerking uit de za: j' men. Na een paar toegiftei plaus en gejoel trekt hij, bij van laatste gebaar naar he bliek, nog even zijn slipje ti zijn bilnaad en verlaat een vette knipoog het podn J Als het publiek naar de ui stroomt, wordt pas duidelij Rocky Horror heeft aangi n in de schouwburg. Een schrijflijke bende. muziek recensie Hans Keijzers Concert: Racoon. Gezien: 24/11,lc Leiden n Frank-n-Furter, de oppertravestiet van The Rocky Horror Show, heeft een gigantische scheur en een dijk van een stem. Fans uit het hele land komen naar The Rocky Horror Show in de Leidse Schouwburg, verkleedt als hun favoriete person Foto: Taco van der Eb Foto: Taco van der Eb De Leidse schilder Justus Donker toonde 'live' zijn vakmanschap op de Leyden Art Fair. Foto: Mark Lamers André de Jong: 'Dit het mooiste wat we ooit in Groenoordhallen hebben neergezet' ;ei 1/ 1 h leiden - Aan het kunstaanbod kan het niet hebben gelegen dat het grote publiek de weg naar de Leyden Art Fair niet heeft gevonden. Ruim zestig galeries uit heel Nederland waren met een stand vertegenwoordigd op de Leid se kunstbeurs, die voortkomt uit de Art Fairs in de Pieterskerk. Van schilderkunst tot antiek, van sculpturen tot Russische iconen, voor ie dereen was er wel iets. Met een entourage van hapjes en drankjes, een sfeervolle aankleding, live muziek en le zingen mikten de organisatoren op een kunstbeurs met het predikaat 'stijlvol'. Daar staat een hoge entreeprijs tegenover. Sven Hansen, eigenaar van de Leidse Gale rie Merenwijk, meent dat de dure kaartjes veel mensen van een bezoek aan de beurs heeft weerhouden. „Toen ik daarstraks even bij de ingang stond, arriveerde er een groep van zes mensen. Op het moment dat ze za gen dat ze een geeltje moesten betalen, maakten ze meteen rechtsomkeer." Gisteren werd de toegangsprijs nog verlaagd naar twintig gulden, wat mogelijk voor een betere opkomst heeft gezorgd. André de Jong, directeur van de Groenoordhallen, beaamt dat 25 gulden veel geld is voor een kunstbeurs. Vooral omdat mensen niet we ten waarvoor ze betalen. „De Groenoord hallen hebben natuurlijk toch een bepaald imago. Dat er achter de entree zoiets moois ligt te wachten, dat weet het publiek niet." Volgens galeriehouders trekt ook het logo van de beurs, een portret van Rembrandt, te weinig aandacht. „Het knalt niet, het is veel te rustig", aldus een van hen. „Met die fletse kleuren rij je er zo aan voorbij. Het is net een reclame voor een pannenkoekenhuis en niet voor een kunstbeurs waar ook moderne kunst verkocht wordt." Maar er zijn ook andere geluiden te beluis teren. Volgens Theo Sanders van de gelijk namige galerie Sanders Fine Art uit Rijns burg is er geen reden tot klagen. „Er zijn de laatste maanden vervelende dingen gebeurd in de wereld en dat heeft ook zijn weerslag op de kunstbranche." Sanders vindt het be zoekersaantal niet doorslaggevend voor het succes van een beurs. „Ik stond onlangs op een beurs in Brugge, waar maar liefst 25 duizend mensen op af kwamen. Maar ver kopen ho maar, terwijl ik hier redelijk heb verkocht." „Bovendien moet je het de tijd geven", vindt de Rijnsburgse galeriehouder. „De be zoekers die ik heb gesproken, zijn erg tevre den. Die komen volgend jaar zeker terug. En via de mond-tot-mondreclame nemen ze nieuwe bezoekers mee. Met een beetje ge luk kan de Art Fail" in een paar jaar uitgroei en tot een kunstbeurs van formaat." Ook André de Jong van de Groenoordhallen staat vierkant achter 'zijn' Art Fair. „In de 32 jaar dat ik hier werk, is dit het mooiste wat we hebben neergezet. We gaan er volgend jaar zeker mee door." Wel moet er het een en ander aan de opzet veranderen, vindt De Jong. „Over een paar weken gaan we met een paar grote galerie houders rond de tafel zitten om eens door te spreken hoe we dit volgend jaar beter gaan doen." De Jong hoopt ook op meer steun uit het Leidse bedrijfsleven. „Op die manier kunnen we volgend jaar de toegangsprijs verlagen." Racoon heeft kort geledfir tweede cd 'Here we go, sl s gelanceerd en de heren n'a met recht trots zijn op het r, taat. In een slordige 45 mi geeft de band de ruimte aa lc alleen up tempo-materiaal laat ook in voldoende mooi uitgebalanceerd werk langskomen. Van hf buut 'Till Monkeys Fly' \vf= de twee singletjes 'Feel ing' en 'Blue days' dikke Het publiek heeft de baic middels ook in de agenda schreven getuige de behi volle bak in het LVC zati avond. Echte warme gevi krijg je niet bij de podiu sentatie van Racoon. De tische, doorlopende riffje gitarist Dennis Huige sta een huis en beheersen vo groot gedeelte de sound. Kjke speelse dynamiek bif de Zeeuwen bij het lekkei py 'Tic Toe' en het van buut getrokken 'HilarioiÊ 'Smoothly'. GeraffineeriP sfeervol klinken 'Autumfc- nes', met rustig mondhaifi ca intro. Het drukke werk imponei stuk minder. Het catchy overleeft het slagveld d< mooie brug en singletje Bar' heeft zonder meer e likte swingende groove, m c 'Biggest Fan', 'Impossib 'Icecream time' leunt de wat al te gemakkelijk teg voorspelbare uitgeki Green Daypunk aan. Vïd led the radio stars' van Th w gles wordt aan het eind u set ook al slordig neergeit zanger Bart van der Wei<si bij het rustige werk zo ti neerde, overschreeuwt zie ié De zanger doet ons wel e zi lofte: 'En geloof me in c vv komst komen er nog vee ei mooie liedjes'. Daar vertr ie we dan maar op. Vooral; c Racoon het bubblegumstb nog niet helemaal ontgroe g

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 2001 | | pagina 12