NOS begint snel met nieuwszender MEDIA „Deze stropdas overleeft het plan" Het bed te hard, de airco te koucf Huijbregts' Opgenomen van de buis Emmy-winnaar nog in roes Gelijktijdig wordt cultuurkanaal opgestart Tv op zwart bij UEFA-wedstrijd vrijdag 23 NOVEMBER 2001 Hilversum - De uitzending van de UEFA-voetbalwedstrijd van het Griekse PAOK Saloniki te gen PSV moest het gisteravond twintig minuten zonder beeld stellen. Door brand in een tv- wagen in Griekenland viel na twintig minuten in de eerste helft bij een stand van 1-0 het beeld weg. Het geluid bleef het wel doen, zodat commentator Theo Reitsma wel te horen was. Zonen van Parimaribo Paramaribo - De IKON-docu- mentaire Zonen van Suriname over de Surinaamse december moorden, die woensdagavond in première is gegaan in Para maribo, moet volgens nabe staanden van de vijftien man nen die op 8 december 1982 werden vermoord bijdragen aan de veroordeling van Desi Bouterse en andere leden van het toenmalige regime. In do cumentaire worden familiele den van de slachtoffers geïnter viewd en beelden getoond van Suriname onder Bouterse. De documentaire is morgen te zien op het IDFA in Amsterdam. De IKON zendt de tv-productie zelf in delen uit, op 5 en 12 decem ber. Bl0f bij BNN op kerstavond Hilversum - BNN zendt op kerstavond een special uit rond de popgroep Blof, waarvan in maart drummer Chris Götte bij een motorongeluk omkwam. Programmamaker Jan Douwe Kroeske laat in de documentai re Weggaan en weer terugko men zien hoe de band met dat verlies omgaat. Ook de nieuwe drummer, Norman Bonink, komt uitgebreid over Blof s toe komst aan het woord. Van stop pen met de band is nooit spra ke geweest, blijkt uit de docu mentaire. door Dolf Rogmans Hilversum - De NOS gaat voort varend door met de eerste stap pen op weg naar een volwaardi ge Nederlandse nieuwszender. In april volgend jaar moet er een plan van aanpak liggen en in sep tember zijn de eerste resultaten op televisie te zien. Dat liet bestuursvoorzitter Wolf- fensperger van de NOS gisteren weten. Wel heeft de NOS goed naar de kritiek op de plannen geluisterd en de invoering van de nieuwszender aangepast. De komende maanden gaan de voorbereidingen voor een cul tuurkanaal in gelijk tempo als die voor de nieuwszender door. Groot verschil is echter dat voor de nieuwsplannen volgend jaar 43 miljoen gulden beschikbaar is ën voor het cultuurkanaal niets. Wolffensperger hoopt tijdens de komende kabintsformatie op wat extra geld voor cultuur, an ders verdwijnt dat plan voorlo pig in een lade.Met de opbouw van de nieuwszender wil de NOS twee vliegen in één klap slaan. De omroepstichting voor ziet dat televisie en internet de komende jaren samensmelten. Om daar op in te spelen moet de televisie geheel digitaal ge maakt en verspreid worden. Door de digitalisering worden bovendien nieuwe vormen van informatievergaring en -ver spreiding mogelijk. Zo voorziet de NOS dat zenders met een ge varieerd aanbod (zoals nu Ne derland 1, 2 en 3) plaats zullen maken voor themakanalen, bij voorbeeld over cultuur en met nieuws. Het plan voor de nieuwszender voorziet erin dat de komende ja ren het proces van maken en uitzenden van nieuws geheel wordt gedigitaliseerd. Tegelijk wordt gewerkt aan de start van het themakanaal nieuws. Over een jaar of vijf moet er dan een volwaardig digitaal Nederlands nieuwskanaal zijn. Tegen die tijd is de techniek aanwezig om zon kanaal naast andere kana len aan te bieden, bijvoorbeeld met een digitale decoder die het verspreiden van veel meer tv- kanalen mogelijk maakt en ook internetten via de televisie. Het plan voor de nieuwszender ontving de afgelopen weken de nodige kritiek van omroepen en ook van staatssecretaris Van der Ploeg van Cultuur. Wolffensper ger „Dat betreft niet zozeer de vraag of het digitale themaka naal nieuws er moet komen, maar de vraag hoe. We zitten met een lastige overgangsfase waarin we al wel willen begin nen, maar nog niet digitaal zijn. Over hoe die periode moet ver lopen, zijn nog geen sluitende afspraken gemaakt. Dat moet de komende maanden gebeuren." Inmiddels heeft de NOS voor zowel de nieuwszender als het cultuurkanaal een werkgroep samengesteld die voor 1 april moeten uitzoeken hoe beide ka nalen eruit gaan zien en hoe de overgangsfase overbrugd gaat worden. In september kan de proef dan starten. Daarbij wil Wolffensperger op voorhand geen blokkades opwerpen hoe dat zou moeten. Zo zou het wat hem betreft best kunnen dat de proeven met de nieuwszender niet op Nederland 2, maar op Nederland 1 beginnen. Door zich soepel op te stellen, hoopt hij op medewerking van de om roepbazen en de journalisten die de nieuwszender moeten gaan maken. Inmiddels heeft de staatssecre taris zich achter de plannen van de NOS geschaard, blijkt uit een brief over de meerjarenbegro ting van de NOS, die woensdag naar de Tweede Kamer ging. Van der Ploeg is er echter tegen dat op een van de huidige zen ders een volwaardige nieuws zender komt. Hij kan zich vin den in een proef met uitzendin gen overdag, maar als de nieuwszender serieuzer wordt, moet het kanaal digitaal wor den. Maandag blijkt in het ka merdebat met Van der Ploeg wat de Kamer van de NOS-plan- nen vindt. Vooroverleg deze week maakte duidelijk dat de NOS op weinig weerstand hoeft te rekenen. Uit een onderzoek van bureau NIPO, in opdracht van 2Vandaag, blijkt dat een grote meerderheid van de Ne derlanders geen behoefte heeft aan een 24-uurs-nieuwszender. Van de ondervraagden wijst 77 procent een dergelijke zender af, 22 procent ziet het wel zitten. door Monique Brandt Hilversum - Zelf omschreef Marc-Marie Huijbregts zijn eer ste tv-show als 'Paul Witteman met leven erin'. Desondanks mislukte Marc-Marié Recht streeks jammerlijk. De zes afle veringen van de live praatshow hadden zo weinig structuur dat de KRO en de cabaretier beslo ten het in een tweede reeks heel anders aan te pakken. De redactie werd ingrijpend ge wijzigd. Bovendien werd de tweede reeks Marc-Marie Opge nomen, die een paar weken ge leden van start ging, zoals het woord al suggereert, niet langer live uitgezonden. Het mocht allemaal niet baten, want de kritiek op zijn program ma werd er niet minder om. Te weinig humoristisch, veel te chaotisch en een slechte redac tie die niet in staat is verrassen de gasten te trekken, zo luidde de Wachten van critici. Dat deed de cabaretier en de KRO beslui ten de geplande reeks van 24 af leveringen niet af te maken. Morgen wijdt Huijbregts nog een aflevering aan musicals, de laatste uitzending op zaterdag 1 december gaat - hoe kan het an ders - over kritiek. De Tilburger wil zelf geen com mentaar geven op zijn besluit, maar zijn manager Gerard Cor- nelisse laat weten dat de televi sie wat Huijbregts betreft zeker geen gesloten boek is. „Integen deel! Hij is er hartstikke goed in. Dit programma was gewoon nog niet klaar. Marc-Marie doet een stand up comedy-show, dat is geen vast format. Zo'n show moet groeien. En zelfvertrou wen is daarbij het allerbelang rijkste. Het is net als met voet ballers, als iedereen tegen je zegt dat je het niet kunt, gaat die bal het doel niet in." Ook wat de KRO betreft is de sa menwerking met de cabaretier niet van de baan. NOB-directeur Marius Jonkhart maakt zeker de klus af De dag van de beslissingen bij het Nederlands Omroepproductie Bedrijf (NOB) was minder bewo gen dan verwacht. Haast gelaten hoorden de medewerkers woens dag de forse inkrimpingen en veranderingen bij het verliesge vende bedrijf aan. Directeur Mari us Jonkhart kijkt terug. door Eric de Bie Hilversum - Marius Jonkhart (51) wist waaraan hij begon toen hij in augustus 2000 plaatsnam op de directeursstoel van het Nederlands Omroepproductie Bedrijf (NOB). Als gedelegeerd commissaris was hij er inmiddels wel achter dat een grootscheepse reorgani satie onontbeerlijk was, wilde het staatsbedrijf overleven. Zon der veel aarzelen ging Jonkhart aan de slag, „want wie A zegt, moet ook B zeggen. Maar leuk werk is dit niet. Als directeur leid je toch liever een bloeiend be drijf." Een dag nadat hij de medewer kers van het NOB en de pers heeft ingelicht over de reorgani satieplannen, zet Jonkhart de gang van zaken in de rust van zijn kantoor nog eens uiteen. Ondanks, naar zijn zeggen, alle openheid merkt hij toch dat er interpretatieverschillen blijven bestaan. „Zo lees ik in de krant dat er vierhonderd werknemers op straat komen te staan. Dat klopt niet. Er werken momenteel 2600 mensen bij het NOB. Het ge deelte waar de reorganisatie plaatsvindt, bestaat uit de hol ding en de rtv-divisie. Die twee omvatten 1250 mensen en daar verdwijnen zo'n vierhonderd ar beidsplaatsen. Een deel van die mensen proberen we bij andere bedrijven buiten het NOB onder te brengen, om vervolgens de betrokken diensten weer in te huren. Die mensen houden dus hun werk, maar krijgen een an dere werkgever." „Als er gedwongen ontslagen vallen, gebeurt dat in de over- head-afdelingen. Die worden fors ingekrompen, omdat ze in de nieuwe situatie niet meer no dig zijn. Naast deze afslanking wordt het NOB als totaal in drie delen gesplitst: het mediapark, alle commerciële bedrijven en GEKNIPT Robbie Williams Foto: Reuters als ik me maar niet als een idi oot ga gedragen en haar gezicht ga aflikken of zo... Zanger Robbie Williams in de Veronicagids over zijn ontmoe ting met de actrice Nicole Kid man ...Ik heb overigens zes kinderen en ik ben er trots op dat het alle maal ongelukjes waren; geen van die zwangerschappen was gepland, we hebben telkens de natuur laten beslissen... Zanger Sting in KRO Studio ...In plaats van naar eindela discussie- of seksprogrammt kijken, hebben we liever zei) goed gesprek en seks... Actrice Afke Reijenga in V) TV-Magazine ...Ik weet dat er een zekere ii B 3 tatie-factor aan mij kleeft... Journaallezer Philip FrerikslO HP/De Tijd ...Ik weet niet goed hoe ik nu leven. Daarom schrijf ik... Schrijfster Helga Ruebsame 0 in Opzij ...Ik beschouw het als winst 1 er nu ook mannen op mijn spreekuur komen die geen zi hebben in seks... Seksuoloog Rik van Lunsen Opzij 0. oo< ...Ik vind het zo raar. In mat nenbladen staan mooie vrot tof wen, maar het vreemde is ck die vrouwenbladen ook alle maal mooie vrouwen staan !l u Daar word je toch gek van al e°pr 9C vrouw?. Cabaretier Theo Maassen in|*ik; le Vroeger had ik drie dingen: school, meisje, voetbal. Dat ging niet, dus moest ik EEN ding la ten vallen: meisje. En toen ging het nog altijd niet, dus liet ik school vallen... NAC-voetballer Youssouf Hersi (18) in Het Parool ...Mijn liefde voor tv begon ooit bij Mies Bouwman en Floris, maar ik ben het contact kwijt. Ik heb niet eens meer een kabel aansluiting... Zanger Stef Bos in VARA TV- Magazine ...Je steelt het basisidee van Bu ren en maakt er een Hilversums programma van. Wat krijg je dan? De Rijdende Rechter. Het is heel populair, maar het is tenenkrommend van kwaliteit- Programmamaker Frans Bro- met in VARA TV-Magazine ...Een goede commentator volgt de bal. Meer moet hij niet doen. Zo gauw hij gaat praten over wat hij denkt dan haak ik af... Ruud Gullit in de Veronicagids ...Tot op het moment dat ze bin nenstapte, dacht ik de hele tijd: tegen het personeel gezegd. Daar staat weer een nieuwe stropdas. En wat verdwijnt als eerste: het nieuwe idee of de nieuwe stropdas? Ik ben echter niet gekomen om hier een mooi verhaal te houden. De plannen worden uitgevoerd. In elk geval zolang ik er zit. Anders had ik net zo goed commissaris kun nen blijven." Waarom hebben uw voorgangers deze conclusie niet eerder getrok ken? „Moeilijk te zeggen, want ik ben er niet bij geweest. Ik kan alleen achteraf constateren dat er in 1988 iets is neergezet dat een bedrijf moest worden en dat be drijfsmatig nooit goed heeft ge functioneerd. Mijn voordeel was dat ik van de Nationale Investe ringsbank kwam. Daar had mijn voorganger Arie van der Zwan een soortgelijk proces in gang gezet. Vanaf het begin is daar geroepen dat de neuzen toch echt de andere kant op moes ten. Bij het NOB is dat duidelijk niet gebeurd. Ik denk dat Pieter Porsius wel goed werk heeft ge daan door er kosten uit te halen, maar dat is niet genoeg. Er moet ook een goede besluitvorming, een goed businessplan en een goed budget zijn. En er moet za kelijk en commercieel worden gedacht." door Jacques Geluk Hilversum - Documentairema ker Peter Tetteroo (38) leeft nog steeds in een roes. Dinsdag kreeg hij samen met camera man Pieter Groeneveld in New York een Emmy Award voor zijn Netwerk-film Noord-Korea. Woensdagavond is er gefeest in zijn woonplaats Naaldwijk en gisteren, tussen de interviews door, was het feest bij de KRO. „De film is eerst namens de NOS naar de voorronden in Keulen gegaan. Daar bleven tien producties over. Uiteindelijk zijn er vier genomineerd. Toen ik de presentaties van de andere ge nomineerden zag, was dat schrikken. De BBC had een film over de laatste twee dagen voor het ruimteveer Challenger neer stortte. Die was zo goed, dat het me een gelopen race leek voor de BBC. Ik dacht: ik zit hier nu, maar het is naïef te denken dat we nog meedoen. Het winnen van een Emmy isin mijn vak het hoogste dat je kunt bereiken." Uren van wachten volgden, eten kreeg Tetteroo nauwelijks bin nen. „Wij waren als tweede ca tegorie, na het drama, aan de beurt. De Chinese presentatrice noemde de genomineerden en even later ons als de winnaar. Het voelde als een klik. Ineens werd het van niet waar, waar ik van overtuigd was, wel waar. We zaten achterin en ik moest die enorme zaal door. Een speech had ik niet voorbereid, maar ik heb hem wel gehouden. En daarna word je geleefd, raakt al les in een stroomversnelling. Ik lig er nog walcker van, maar rela tiveer het ook. Het had net zo goed anders kunnen lopen en van te voren kun je niet zeggen: ik doe het zo en dan win ik een prijs." „Het idee voor het maken van de film ontstond toen ik na de dood van leider Kim il Sung in het KRO-programma Brand punt Noord-Koreaanse beelden zag van duizenden huilende mensen. Een hoogleraar in Am sterdam vertelde me dat het geen show was, maar dat die mensen zo geïndoctrineerd en geïsoleerd zijn dat het verd bijna oprecht is. Ik wil d heen, heb ik toen geroep maar dat bleek moeilijk. Na jaar lukte het eindelijk het 1 binnen te komen. Het gew f publiek mag jou niet eens ii ogen kijken. We hebben, danks scepsis van collega's, officiële tour gedaan. Gew hun ideaalbeeld laten zien. is zo extreem en onwaar da 3c daarmee genoeg zegt. Vanui hotelkamer hebben we agente gefilmd, die het ver! (M regelde. Maar er was geen keer! En als je daarvan wat begrepen ze het niet. De Noc in"^ Koreanen zeiden: we hopen teil u kijkt en zelf oordeelt. Maai P-: hebben niet geoordeeld. jurylid zei me later: we heb 02 voor uw programma geko ur omdat het niet patemalistisc H en u de mensen zelf laat ooi lie len. Daar is tv uitermate schikt voor." In het buitenland is er al bela 30 stelling voor de film, die in internationale versie op 30 cember bij de KRO is te zien. De hoofdredacteur heeft be wondering gekregen voor reis leiders. „Het vak is zo ontzet tend zwaar. Als mensen op va kantie gaan, lijkt het wel of ze hun gezond verstand achterla ten in Nederland. Alle vragen waar je met logisch nadenken het antwoord zo op kan beden ken, wordt aan de reisleiders ge steld, zoals 'Hoe laat vertrekt mijn vlucht?' Of ze vertellen dat ze allergisch zijn voor te veel zon, om het vervolgens te pres teren zich niet in te smeren met zonnebrand." Programma's als Het is hier fan- tasties! brengen de Nederlandse vakantievierder in beeld als zui pende, seksende holbewoners. Standplaats Middellandse Zee wil een iets genuanceerder beeld brengen. „Natuurlijk heb je een groep die alleen maar voor het drinken komt, maar er zijn er ook genoeg die voor de cultuur komen. Of die willen ge- Yorin volgt de reisleiders Anke, Tilly en Tanja (boven), Andries, Nan en Roger in Griekenland, Portugal en Spanje. Foto: Ton Kastermans Yorin ontzenuwt romantische beeld van een reisleider Hilversum - In deze koude, don kere dagen laat Yorin het zonne tje schijnen met de serie Stand plaats Middellandse Zee. Reis leiders op Kreta, Mallorca en in de Algarve worden gevolgd tij dens hun werk om het de toeris ten zoveel mogelijk naar de zin te maken. Het Middellandse Zeegebied is een van de populairste vakantie bestemmingen. Hele volksstam men trekken hier in de zomer maanden naar toe. Een cruciale rol wordt vervuld door de reis leiders. Ze zijn 'troubleshooter' en visitekaartje tegelijk en hun werk is bepaald geen betaalde vakantie. Verkeerde hotelka mers, misgelopen reserveringen, gestolen reispapieren, er zijn le gio manieren waarop de ideale vakantie in het water kan vallen. Het is aan de reisleider om deze tegenvallers zo vlekkeloos mo gelijk op te vangen. „Ik wilde met deze serie het ro mantische beeld van reisleider nuanceren", zegt Jeanette Tier- ney, hoofdredacteur van het programma. „Een heel seizoen op een tropisch eiland zitten klinkt als een droombaan. Maar de realiteit is dat je geluk mag hebben als je in een week een uurtje op het strand kan liggen. Je moet zeven dagen in de week, 24 uur per dag klaar staan voor 'jouw' toeristen. Want je bent het eerste aanspreekpunt, daar door heb je haast geen seconde rust." Stewardessentypen Tierney begon deze serie met een vooroordeel. „Ik dacht dat reisleiders allemaal van die ste wardessentypes zouden zijn. Maar dit bleek niet te kloppen. Het type mensen is heel divers. Natuurlijk hebben ze wel be paalde raakvlakken. Zo moet je absoluut zeer sociaal vaardig zijn in dit vak." nieten van zon, zee en strand st Ieder viert op zijn eigen mani jj, z'n droomvakantie. En dat he jji ben wij in beeld willen brengi id Ik denk dat het programma 0 ws goede kijk geeft op vakantievi ko rend Nederland. De kijker kar k< zich in de belevenissen herke nen, of juist Vol afschuw zien hoe een vakantie door sommi gen wordt beleefd." Tiemey heeft één duidelijke conclusie ras kunnen trekken: de Nederlan n se toerist klaagt héél veel. „Da kenmerkt ons volk echt. Hetl is te hard, de airconditioning te koud, het eten niet lekker.., En de arme reisleider wordt bijna persoonlijk verantwooi lijk voor gehouden." Jeroen Keijzer Standplaats Middellandse Za 2 vanaf vanavond te zien bij Yi om 20.30 uur. NOB-directeur Marius Jonkhart: „Er het eigenlijke uitzendbedrijf. De eerste twee zullen we privatise ren. De activiteiten van het uit zendbedrijf blijven binnen het NOB, dus in handen van de overheid. Dat wordt uiteindelijk een bedrijf met 350 tot 400 me dewerkers en een omzet van 120 miljoen gulden. Uw plannen zijn met enige scep sis ontvangen door de bonden en de ondernemingsraad. Vooral over de toekomst van de nieuwe bedrijven willen ze zekerheid. En ook bij de aanpassing van de ar- beidsvoorivaarden zetten ze moet zakelijk en commercieel worden gedacht." Foto: GPD vraagtekens. „Dat is logisch. Voor de bedrij ven die nu ontstaan bestaan goede businessplannen. Die moeten we nog met de bonden en de ondernemingsraad be spreken. Het is begrijpelijk dat zij willen weten welke waarbor gen er zijn, maar die kunnen wij natuurlijk niet geven. We bren gen de bedrijven in een zo goed mogelijke uitgangspositie, maar dat is geen garantie voor succes. Alleen een voorwaarde voor succes. Het is aan die bedrijven uiteindelijk zelf om het maxin- male eruit te halen. Wij denken dat het kan, maar een garantie kun je nooit geven. Je weet wel dat de onderdelen in de huidige situatie het niet zullen redden. Met het huidige beleid was het NOB binnen drie, vier jaar fi nancieel gezien vastgelopen." Het personeel reageerde nogal gelaten op de mededelingen. Heeft dat u verbaasd? „Nee. Er zijn immers al talloze reorganisaties aangekondigd. En steeds gebeurde er niets. Toen ik vorig jaar aantrad, heb ik daar ook geen geheim van gemaakt. Ik weet wat jullie denken, heb ik Het NOB is verwend door het verleden? „Dit is een bedrijf waar de tech niek en de creativiteit overheer sen. Het draait op mensen die de mooiste plaatjes willen ma ken. Dat vakmanschap heb je ook nodig. Maar daar heb je wel een management bij nodig dat tegelijkertijd zegt: alles goed en wel, maar we moeten het zo doen dat we er geld mee verdie nen. Dat laatste is onvoldoende gebeurd. Het idee hebben dat je aan een opname van Domino Day verdient, is niet genoeg, Je moet ook precies weten wat het kost om die auto's en camera's te hebben staan. Alleen dan kun je op een verantwoorde manier een prijs zetten en op een gege ven moment zeggen dat je het voor die prijs niet meer doet. In het verleden is te vaak gezegd: 'ik wil die opdracht, maakt niet uit voor welke prijs.' Daarmee mag je niet verwachten dat een bedrijf gezond blijft."

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 2001 | | pagina 26