'Een operette zoals die zijn moet' ledendaagse Armeense kunst zit ol emotionele herinneringen KUNST CULTUUR Wilhelmina Alexandra wordt de volgende koningin R7 Prijs voor Reve is onderweg Sinfonietta speelt sterren van de hemel Speelse virtuositeit van Loekie Stardust donderdag 22 NOVEMBER 2001 Aktueel drama van Per Expres over troonopvolging |ANP/Marco de Swart grafie Liesbeth br Ramses [lERDAM - Zangeres Lies- ist heeft gisteravond het [e exemplaar van het boek /oorlopige leven van Lies- overhandigt aan fees Shaffy. tijdens een pre- e in de Amsterdamse Ikerk. Het boek is niet ge- zen door List zelf, maar Alex Verburg. Shaffy en mtvingen bovendien de cd ses Shaffy en Liesbeth List, liooiste uit 35 jaar'. Iljoaiien voor isea New York - De Amerikaanse evvW. Mellonstichting culturele instellingen en ïisaties in New York 50 en dollar toegezegd. Het ïoet de culturele sector in ad helpen overleven. Sinds nslagen van 11 september de bezoekersaantallen terug. Zo trekt het wereld- mde Metropolitan Muse en kwart minder bezoe- dan vlak voor 11 septem- tse zoektocht ir roofkunst i - Duitse musea gaat in- zer op zoek naar 'oorlogs in de eigen collecties, in de kleinere musea Idat nodig. Van zeker 760 derijen is de documentatie vaterdicht. Een probleem e zoektocht naar kunst van slachtoffers is het tekort ;eld en personeel. Toch ler diverse initiatieven op li, ondermeer over de rol iet internet daarbij. Dijk verjaart 1thoy' t- I* erdam - De Dijk viert begin dgend jaar haar twintig- rjaardag met optredens in Rotterdam en de Heine- 3k lusic Hall in Amsterdam, sfo rel de band een grote live- atie geniet, trad ze pas een - ierder op in Ahoy'. Zater- Sa egint de voorverkoop voor inj concerten. theater recensie Theo de With Voorstelling: 'Hofleveranciers' door toneelgroep Per Expres. Regie: Trudy de Gans. Gezien: 21/11, Parktheater, Alphen aan den Rijn. Een knotsgekke komedie. Zo kan het toneelstuk 'Hofleve ranciers' van schrijfster Daphne de Bruin het best worden gekarakteriseerd. De Alphense toneelgroep Per Expres toonde gisteravond in het Parktheater aan dat amateurthe ater niet per definitie saai en duf is. Na de uitspraken van koningin Beatrix dat zij voorlopig niet van plan is afstand te doen van de troon is het stuk ak- tueler dan ooit. In 'Hofleveranciers' is namelijk wel het moment aangebroken dat Willem Alexander wordt ge kroond. Aan de vooravond van dit historische moment komt zijn overgrootmoeder Wilhelmina naar de aarde om daar een stokje voor te steken. In een nachtelijk paleis Soestdijk probeert zij Juliana en Beatrix aan haar zijde te krijgen. In een sober, maar stijlvol decor verschijnt Wilhelmina als eerste ten tonele in haar bontjas. Het wordt pas echt hila risch als Juliana - in nachtpon en kniehoge kousen - met een zaklamp poolshoogte komt nemen. Ze denkt in eerste instantie in de hemel te zijn beland als ze de geestesver- schijning van haar moeder ontwaart. ,,Hè, ik had nog naar de kroning van Alex gewild", laat ze zich ontvallen. Wilhelmina is genadeloos in haar optreden. „Kind, wat zie je eruit. Je lijkt steeds meer op je vader, die syfilislijder." Ze lijkt een grotere fan van Beatrix' majesteitelijke aanpak dan die van de softere Juliana destijds. „Zakelijk en elegant. Merkwaardig dat jij zo'n dochter hebt gekregen." Juliana heeft de ondankbare taak haar dochter te vertellen dat Wilhelmina op de gang staat. Beatrix kent de nachtelij ke visioenen van haar moeder en probeert haar met warme melk en een rustgevend muziekje naar bed te krijgen. Als dat niet helpt, dreigt ze verzorgingshuis De Orangerie te bellen. Pas als ze haar grootmoeder met eigen ogen ziet, waagt ze zich aan het vraagstuk van de troonopvolging. Wilhelmina wil Willem Alexander namelijk niet als staatshoofd. „Een man als koningin, dat kan niet", houdt ze vol. Tegen Bea trix zegt ze: „Je hebt het land een moeder ontnomen." Ter wijl Wilhelmina en Beatrix steggelen over de troon, maakt Juliana het zich gezellig. Ze gaat zich te buiten aan oranje bitter en worteltjes. José Huls geeft deze dankbare rol een geheel eigen invulling, die bij het publiek duidelijk in de smaak valt. Na het doornemen van een aantal opties ('Juliaantje van Christina moet het doen, we moorden de rest uit') komen ze gedrieën tot een compromis: Willem Alexander moet koningin worden. In zijn privéleven kan hij best man blij ven, maar in openbare optredens zal hij een jurk aan moe ten. Wilhelmina Alexandra wordt de volgende koningin. Per Expres geeft in ruim een uur tijd een college oranjege schiedenis. De hete hangijzers (Greet Hofmans, Lockheed, buitenechtelijke escapades) worden daarbij niet geschuwd. Antje Hooijenga heeft als Wilhelmina een prachtige mono loog over hoe het volk een eeuw lang zijn vorstinnen heeft gelild: op postzegels en dat het toch heel anders zal voelen om een man te likken. In repertoirekeuze was het Alphense gezelschap de laatste jaren niet altijd even gelukkig. Met 'Hofleveranciers' is in één klap revanche genomen. Doodzonde dat Per Expres dit koninginnedrama slechts een keer speelt. door Coen Polack leiden - In de smalle gangen van de Maranathakerk in Leiden zeu len koorzangers van operettever eniging Crescendo met rekwisie ten. Bontmutsen, bossen plastic bloemen en bezems van wilgen- takken zijn nodig om 'Der Zigeu nerbaron' van Johann Strauss tot een succes te maken. De operet tevereniging bestaat vijftig jaar en is helemaal klaar voor de jubi leumproductie die dit weekeinde twee keer op de planken wordt gebracht. „Het is een moeilijke operette", zegt secretaris Marieke van Wijngaarden. „De toonzetting is hoog, dus dat vergt veel van de zangers, maar het is echt een operette zoals die moet zijn: ko misch, een tikje romantisch en er is ruimte voor veel mooie kostuums." Operette heeft de naam oubollig te zijn. Het genre is zo'n beetje de carnavalskraker van de klas sieke muziek; het roept associa ties op met Oostenrijkse edel kitsch, gekrulde snorren, wulpse Alpendochters en een oneindig doordreinende driekwartsmaat. Toch signaleert Crescendo nieu we belangstelling voor de ope rette. Ook dit weekeinde wacht de Stadsgehoorzaal twee maal een volle bak. Met busladingen komen ze naar de Breestraat; de kaartclubs uit de bollenstreek, de ouderenbonden en, zo zegt Van Wijngaarden „hele families die de dag van hun leven heb ben." In de grote zaal van de kerk stemmen violisten hun instru ment, terwijl een man zijn trom bone poetst. Een solist drinkt een glas water en krabt zich op Operettevereniging Crescendo: klaar om de jubileumproductie 'Der Zigeunerbaron' tot een succes te maken. Publiciteitsfoto zijn rug met een plastic mes uit de rekwisietendoos. Hij speelt de held. Op de achtergrond klinkt het koor dat de stemban den rekt. Een groepje dames tuurt in een gang van de Maranathakerk naar een blauw oplichtend beeldscherm, waarop een muur te zien is. Dit is het nieuwste technische snufje van Crescen do. „Daar komt straks de diri gent te staan", legt een van de zangeressen uit. „In het begin van 'Der Zigeunerbaron' speelt het koor een horde bannelin gen, die vanuit de coulissen moeten zingen. Maar, als we daar staan, zien we de dirigent niet. Om die reden hebben we een cameraatje opgesteld zodat we op deze monitor naar zijn bewegingen kunnen kijken en op het juiste moment invallen." Aan enkele onderdelen van de voorstelling moet daags voor de première nog wat geschaafd worden. In de openingsscène wordt er veel aan jassen getrok ken en gesjord, zangers duwen elkaar (toneelgevecht) en wor den door de regisseur hardhan dig op de goede plek gezet. Het loopt nog niet op rolletjes, maar dat mag want de generale komt nog. Inmiddels loopt in de geïmpro viseerde coulissen de spanning op. Het koor wacht op het teken van de dirigent. Terwijl de held met het mes soleert stijgt de concentratie. Dan: het teken. „De bannelingen komen eraan!" 'Der Zigeunerbaron' door Leids Operéttegezelschap Crescendo. Zaterdag (20.15 uur) en zondag (14.15 uur) in de Stadsgehoor zaal, Leiden. rijswijk/anp - Het geld (f34.000) van de Prijs der Ne derlandse Letteren is overge maakt, maar schrijver Gerard Reve moet nog even wachten op de oorkonde die daarbij hoort. De Nederlandse Taalunie heeft nog wat tijd nodig om de hand tekeningen van de betrokken bewindslieden uit Nederland en België en de secretaris van de Taalunie te verzamelen. Normaal gesproken zouden de ze personen tijdens de uitrei king hun krabbel zetten. Nu moeten de signaturen worden opgehaald. „Ik denk dat Reve de oorkonde voor het weekeinde wel in huis heeft", aldus een woordvoerder van de Taalunie. Robbert Ammerlaan van De Be zige Bij, de uitgever van Reve, heeft nog een boze brief naar de Belgische minister Anciaux ge stuurd. „Behalve uw koning heeft u een vorst onder de schrijvers en ons allemaal een groot moment in de Nederland se letteren onthouden", schrijft Ammerlaan. De uitgever is ver ontwaardigd dat Anciaux geen contact heeft gezocht met de schrijver of de uitgever. Ammer laan noemt het optreden van de minister „verregaand incorrect". Anciaux weigerde te reageren op de verwijten van de uitgever. „Wij gaan er geen pingpong van maken. Voor ons is de zaak ge sloten", zei een woordvoerder van de minister. Een raadslid uit de Belgische ge meente Zulte, waartoe de woon plaats Machelen van Reve be hoort, laat zich door de commo tie niet uit het veld slaan. André Denys van de liberale partij VLD wil dat de schrijver ereburger van de gemeente wordt. Het voorstel wordt vanavond in de gemeenteraad besproken. De nys stelt als voorwaarde dat Schafthuizen bij de inhuldiging „een stapje terug doet." rukwekkende tentoonstelling in Lakenhal lernadette van der Goes De vier Armeense kun- ars die in Stedelijk Museum kenhal exposeren, wonen irken in New York, Toronto oubrugge. Hun voorouders ichtten het vaderland toen' nië tussen 1915 en 1917 op ige wijze door de Turken veroverd. Verspreid over de ol hielden zij de Armeense ir levend, waardoor die nog seen rijke bron van inspira- reffend voorbeeld van hoe zijn werk gaat, is te zien in 11 die Atom Egoyan maakte ijn zoontje Arshile. We zien veejarige peuter met blond en grote blauwe ogen, gezicht van heel dichtbij filmd. Daardoor zijn de le beelden behoorlijk on- en ziet de film er op het gezicht amateuristisch lar wie er rustig voor gaat merkt dat de bewogen men juist goed passen bij tieme karakter van de film. Ie achtergrond horen wij Touw en een man zacht m Het zijn Egoyan en zijn die hun kind beurtelings Armeens en in het Engels en over de kunstenaar Ar- Gorky (1904-1948) naar wie tnoemd is. Zoals zoveel Ar- vluchtte Gorky voor de n en vestigde hij zich in ika. Later werd hij in het 11 een beroemd schilder, tegelijkertijd kon en wilde in afkomst niet vergeten. Een beeld uit de video van Sonia Balassanian 'Sentenced to Death'. Publiciteitsfoto Egoyan en zijn vrouw vertellen hun kind over een foto van de achtjarige Gorky met zijn moe der. Lang nadat de moeder in Armenië de hongerdood was ge storven, gebruikte Gorky de foto voor een schilderij. „Je bent ge noemd naar een man die een portret van zichzelf en zijn moe der schilderde. Je bent genoemd naar een man die zijn portret baseerde op een foto die in 1912 in Armenië werd genomen", krijgt het zoontje van Egoyan bijna een eeuw later te horen. Om tradities door te geven moet je het verleden proberen te ver binden met het heden en ervoor zorgen dat je daar steeds nieuwe uitdrukkingsvormen voor vindt. Dat is precies wat alle vier de ex poserende kunstenaars doen. Vrij letterlijk gebeurt dat in de kunst van Krikor Momdjian, die een landschap schilderde waar in zowel de Hollandse polder als de Armeense berg Ararat voor komen. Voor een ander schilde rij gebruikte hij, evenals Arshile Gorky, een oude familiefoto. Ditmaal gaat het om Momdjians vader, die gezeten op een groot wit paard door zijn zoon als een vorst is vereeuwigd. Sonia Balassanian put voor haar kunst uit wat zij vroeger heeft gezien en meegemaakt, waarbij haar voorkeur uitgaat naai- ritu ele handelingen. Op drie indrin gende videofilms zien we ach tereenvolgens een man die zich zelf met een bos ijzeren kettin gen geselt, het villen van een schaap en een oude vrouw die huilend vertelt over de oorlog en de dood van haar zoon. Haar verdriet is zo groot dat zij haar kleindochter die een bosje krui den komt brengen nauwelijks opmerkt. In de halfduistere ruimte waar de film draait staan ook een tiental ronde tafels van Linda Ganjian. Op de tafels liggen kle den van rood fluweel waarop de kunstenaar kostbare gouden voorwerpjes heeft neergelegd. De tafels zijn een hommage aan de traditionele Armeense am bachten waarin de edelsmeed kunst een belangrijke rol speelt. Maar wie goed kijkt, merkt dat het geen goud is wat er blinkt. De glanzende vormpjes op de tafels zijn niet meer dan be werkte schroeven, dopjes en ge boetseerde lijmtorentjes die Ganjian met goudverf heeft be schilderd. Ganjian laat zich door veel ver schillende aspecten van de Ar meense cultuur inspireren. Zij is de jongste van de deelnemende kunstenaars en dat verklaart misschien dat haar kunst wat luchtiger is dan dat van de an deren: Ronduit humoristisch zijn de tekeningen die zij maak te van Armeense spreekwoor den. Bij het zien ervan slaak je als bezoeker onwillekeurig een zucht van verlichting. Want hoe indrukwekkend de expositie ook is, het is prettig even verlost te zijn van de ernst en zwaarte in het werk van de drie andere kunstenaars. 'De Ontmoeting: vier heden daagse kunstenaars uit de dia spora', t/m 3 maart 2002, Stede lijk Museum De Lakenhal, Oude Singel 28-32, Leiden, di. t/m vr. 10.00 tot 17.00 uur, za. zo. en feestdagen 12.00 tot 17.00 uur. Eerste kerstdag en nieuwjaars dag gesloten. feestgedruis in. Je zou denken dat van zo'n Itali aans Symfonietje van Mendels sohn na de pauze niets meer te rechtkomt. Niets is minder waar. Het orkest is geweldig on der leiding van Peter Oundjian. Voor de pauze glorieerde Ound jian al als violist, zwierig en in tens tegenspel biedend aan Feidman. Terug naar Mendelssohn. Sinfo nietta speelt de sterren van de Italiaanse hemel. Wie denkt dat Felix Mendelssohn een groot maar weinig vurig componist is geweest, had deze zinderende symfonie moeten horen. Subtiel opgebouwde contrasten worden afgewisseld met verzadigde ly riek. De strijkersklank is uiterst beweeglijk, stralend in zijn for tissimo's. Nergens wordt de puls troebel. Fagot en hoorns kleuren fraai homogeen en passen even als de andere blazers als een flu welen handschoen om de strij kersklank. muziek recensie Lidy van der Spek Concert: Nieuw Sinfonietta Amsterdam o.l.v. Peter Oundjian, m.m.v. Giora Feidman, klarinet en basklarinet. Gehoord: 21/11, Stadsgehoorzaal, Leiden. 'Wat een hemelse akoestiek!', complimenteert de wereldbe roemde klarinettist Giora Feid man na afloop. Feidman zelf speelde dan ook schitterend. Zijn stijl is onovertroffen, be toverend. Hij praat door zijn in strument heen met de zaal, met het orkest, met de dirigent. Hij kan het zelfs niet laten om met kleine begeesterde gebaren mee te dirigeren, instrumentalisten aan te sporen, hemelse perspec tieven te suggereren. Het aller kleinste toontje, breekbaar fra giel, bijna niets, kan hij tellen lang aanhouden, even laten op bollen, glimlachen, over laten gaan in een teder wiegelied of suizend avondwindje. Vanuit de stilte komt een bloedwarme toon tot leven in Ora Bat Chaim's 'In the Self. Het orkest gaat fluisterzacht mee naar hogere sferen. Feid man kan de klank wegsturen, de zaal uit, weer terugroepen, springlevend maken, om weer weg te zakken in weemoedige heimweh-zangen. Het orkest past zich heel natuurlijk aan, als het koor in een drama. In een arrangement van Gersh win's Porgy en Bess Suite, swingt met name de cellosektie meegetrokken door de eerste cellist die weet wat zij waard is. Een vermakelijk vraag- en na- aapspel komt op gang tussen klarinettist en orkest. Het is alsof je de woorden hoort, de geuren ruikt, de warmte voelt in 'Sum mertime'.' En Feidman is met de zwoele basklarinet de grote ver leider in 'It ain't necessarily so'. Z'n klankkleuren trekken je mee de ellende uit, het New Yorkse muziek recensie Maarten Baanders Concert: Amsterdam Loeki Stardust Quartet. Gehoord: 21/11, de Waag, Leiden. De blokfluit is een modem en springlevend instrument! Hoe kalm de leden van het Loeki Stardust Quartet ook spelen op het podium van de Waag, de klanken van hun blokfluiten zijn van een rijkdom die menigeen verrast. Het springlevende zit niet alleen in de moderne com posities die op het programma staan. Oude meesters als Wil- laert, Obrecht, Clemens Non Pa pa en Sweelinck ontbreken niet. Uit een toelichting blijkt dat de ze componisten lang niet alle noten vastlegden. Zij creëerden alleen een vast stramien, waar op de musici naar eigen inzicht mogen improveren. Het Loeki Stardust Quartet maakt daar dankbaar gebruik van. Kalme ondertonen worden met een heldere en speelse virtuositeit omspeeld. Het spel is van een onnadrukkelijke zachtheid, die bewijst hoe meesterlijk dit ge zelschap de muziek beheerst. Heel andere kwaliteiten legt het kwartet aan de dag in het mo derne deel van het programma: expressiviteit, bijzondere effec ten en zeker ook humor. 'The Jogger' (1994), van Dick Koo- mans, getuigt van een vrolijke, optimistische kijk op mensen die dageljks door het park ren nen. Bij de lichte staccato-noten en swingende jazz-elementen zie je geen trainingspak of een gekweld hoofd voor je, maar ie mand die in topconditie is en pas bij de laatste meters van het lange parcours vermoeidheids verschijnselen vertoont. Over een heel wat rustiger wan deling gaat 'Passegiate' (1990) van Tristan Keuris, een prachtig, rijk werk, waar het kwartet alle instrumenten, van sopranino tot de drie meter lange sub-contra bas-fluit, inzet. In 'Sitting Duck' (1990) van Chiel Meijering wordt duidelijk dat blokfluiten ook woest tekeer kunnen gaan. De tremoli, gespannen trillers en met kracht uitgespuwde no ten worden scherp en dyna misch gespeeld. Maar het in drukwekkendst is het kwartet in 'Lieto' (1990) van Bart de Kemp. Meer dan in de andere werken komt hierin de eenheid van het ensemble naar buiten.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 2001 | | pagina 23