t
uasi-live belspel
vekte woede kijkers
MEDIA
e' site voor zuurpruimen groot succes
'Volks materiaal is in opkomst'
iurosport maakt speerpunt van
lympische Winterspelen 2002
Opzij lonkt met facelift
naar jongere lezeressen
Heen en weer geslingerd
edrog' duidelijk door ongeluk Caroline Tensen
ROS breekt Vermist af na stroomstoring
jan Timmers
bnter - Gezelligheid kent
T tijd: samen een bakkie
met een koekje, mens-er-
B-nietén voor een knappe-
I haardvuur en samen met
]ste vriendinnen rond de
fondue. Drie 'ongezellige
Jsen' willen een lans breken
|de notoire zuurpruim en
ken de website www.onge-
iemensen.nl in het leven
hepen.
fk van Dooren uit Deventer
Won in september - samen
"ion Biezeman en Menno
Meijer - een kruistocht tegen al
les wat in Nederland als 'gezel
lig" wordt beschouwd. Het gilde
van ongezellige mensen werd
opgericht nadat het drietal op
niet mis te verstane wijze te ken
nen was gegeven dat ze niet
welkom waren op een feestje.
Biezeman: „We hoorden dat on
ze oude scoutinggroep een reü
nie hield, maar wij hadden nog
geen uitnodiging ontvangen.
Toen ik belde om te vragen of
we ook langs mochten komen,
werd ons verteld dat het geen
feest betrof, maar 'gewoon een
bijeenkomst voor gezellige men
sen'. Toen wisten wij genoeg."
De drie paria's vroegen zich af
welke eigenschappen iemand
moet hebben om altijd voor
feestjes en partijtjes te worden
uitgenodigd. Geen overbodige
vraag, want het typisch Neder
landse woord 'gezellig' laat zich
lastig omschrijven. In Duitsland
spreken ze van 'gemütlich' en
de Engelsen zeggen dat iets 'co
sy' is, maar die woorden schur
ken qua betekenis eerder tegen
ons 'knus' aan. Biezeman: „En
dat is naar mijn gevoel toch nèt
even iets anders." Meijer: „We
wilden ons hersens niet langer
daar over pijnigen. Wij vonden
het interessanter om een forum
te creëren waar mensen hun
zegje kunnen doen over onge
zelligheid. Discussies over ta
boes zijn immers veel leuker."
Klaarblijkelijk zijn er nogal wat
Nederlanders die zich aange
trokken voelen door het 'niet ge
zellig zijn', want ongezellige-
mensep.nl is sinds half septem
ber al circa 35.000 keer bezocht.
Het drietal moest al voor radio
interviews opdraven (bij de Vara
en BNN), vanavond om 21 uur
is het televisiedebuut bij het
RTL4-programma 'Heb ik dat?'.
Eén bezoeker - zo valt te lezen -
kon zich een verhaal herinneren
van een erg ongezellige katten
bezitter uit Engeland: de heroï-
neverslaafde man nam de term
'dierenliefde' wel erg letterlijk
door zijn spinnende viervoeter
af en toe ook van een shot te
voorzien. Het dier ondergaat
momenteel een afkickkuur.
Meijer: „Het bewijst maar weer
eens hoe rekbaar het begrip on
gezellig is: die man is bepaald
geen gezelligerd, aan de andere
kant zie je niet vaak dat mensen
een dure verslaving met hun
huisdier delen."
T-shirts met de naam van de
website vinden gretig aftrek en
ook de stickers met het logo,
een mannetje met het gezicht
van een oorwurm, verkopen
goed. Biezeman: „We hoeven er
niet rijk van te worden: een paar
adverteerders op onze website
zou leuk zijn."
Het ultieme doel, ongezelligheid
bespreekbaar maken, is in ieder
geval bereikt. Maar openlijk er
voor uitkomen dat je niet altijd
prettig gezelschap bent, blijft
moeilijk. Meijer „Het valt me op
dat veel mensen zeggen dat ze
het een goed initiatief vinden,
maar ze voelen zich nooit aan
gesproken. Ze vinden die websi
te 'echt iets' voor de buurman of
een collega."
Chiel Montagne bij Radio Nationaal op volle toeren vooruit
Angela Jans
ild]
/ersum - De TROS is deze
;k overspoeld met klachten
f het belspel in het tv-pro-
bnia Postcodeloterij: 1 tegen
ee\ Bellers voelden zich bedro-
4 omdat de indruk wordt ge
it dat ze rechtstreeks in de
i djending kunnen komen. In
1TJkelijkheid is het programma
to van te voren opgenomen.
TTR0S viel afgelopen zondag
]r de mand toen presentatri-
:oline Tensen mensen op-
te bellen. „En misschien
It u wel de gelukkige win-
van tien- of twintigduizend
sprak ze. Kort daarna
ten enkele mensen in de
mding aan de telefoon
rbij het leek of ze net gebeld
len, voor 150 cent per ge-
In werkelijkheid lag Caro-
Tensen zondagavond in het
jnhuis na te zijn aangere
door een taxi. Toen dat
Jljtiws begin deze week bekend
1, begonnen kijkers de TROS
te bellen. Ze hadden door dat ze
niet naar een live programma
keken en dat ze dus nooit door
te bellen rechtstreeks in de uit
zending zouden kunnen komen.
Volgens een TROS-woordvoer-
stér hebben deze week honder
den mensen om opheldering
gevraagd. „Er wordt zoveel over
gebeld dat we er op tv wel iets
over zullen moeten zeggen. Ik
zal ervoor pleiten dat Caroline
uitleg geeft. Voorlopig kan dat
niet, want de eerstvolgende drie
uitzendingen zijn ook al opge
nomen." Voor niets is het tele
foontje op zondagavond niet,
benadrukt zij. De bellers maken
wel degelijk kans op een prijs,
alleen niet op de bewuste zon
dagavond dat er wordt gebeld.
Enkele bellers worden uitgeno
digd om naar de eerstvolgende
opnamen te komen. Vervolgens
wordt net gedaan of die mensen
vanuit huis bellen, terwijl ze in
werkelijkheid ergens in een hok
je in de studio zitten.
Niets aan de hand, vindt de
TROS en met haar ook de Post
codeloterij. Volgens een woord
voerster gaat de winst van die
150 cent per gesprek overigens
niet naar een van de goede doe
len, waarvoor de Postcodeloterij
in het leven is geroepen, maar
naar producent Endemol. „Dat
bepalen zij, dat werkt altijd zo.
Zo'n programma kost natuurlijk
ook veel geld." Volgens de
woordvoerster is het belspel on
derdeel geworden van het pro
gramma in samenspraak met de
Postcodeloterij en Endemol. De
producent wil niet zeggen om
hoeveel bellers per avond het
gaat of wat de opbrengst is.
Zowel de Consumentenbond als
de Stichting Ombudsman vin
den de gang van zaken op z'n
minst misleidend. Pauline van
den Brandhof van de Consu
mentenbond: „Er wordt iets an
ders voorgespiegeld dan de wer
kelijkheid. Je kunt er weinig te
gen ondernemen, maar ik kan
me voorstellen dat mensen zich
er enorm aan ergeren."
fERSUM - Een stroomstoring
le Hilversumse opnamestu-
heeft gisteravond voortijdig
~~j einde gemaakt aan de uit-
ding van het TROS-pro-
nma Vermist.
live-programma, waarin
ientator Jaap Jongbloed
ïsen die elkaar uit het oog
en verloren herenigt, was
nog maar net begonnen, toen
opeens de stroom uitviel in het
studiogebouw op het complex
Video Associates De Jongens in
Hilversum. Er zat niets anders
op dan de uitzending te staken,
zodat de kijkers veel eerder dan
gepland naar Studio Sport kon
den gaan kijken.
Na tien minuten was er toch
weer stroom. De opnames wer
den weer hervat. „Dit program
ma wordt zeer zorgvuldig voor-
geproduceerd. Het zou wel zeer
spijtig zijn als de zo zorgvuldig
voorbereide herenigingen niet
zouden plaatsvinden", aldus
een TROS-voorlichter. Hoe de
opnames over twee weken in de
nieuwe aflevering van Vermist
zullen worden verwerkt, kon hij
nog niet zeggen.
door Monique Brandt
Hilversum - Denk niet dat hij
zich achter de geraniums heeft
teruggetrokken. Integendeel,
Bert van Rheenen, bij het grote
publiek nog steeds bekend als
Chiel Montagne, is een druk be
zet man.
De rijk besnorde TROS-presen-
tator van Weleer, die via tv-pro-
gramma's als Op losse groeven
en Op Volle Toeren het Neder
landstalige lied bijna twintig jaar
lang ruim baan gaf, leeft nog
steeds van en voor de muziek.
Per 19 november stapt hij over
van Radio 192 naar Radio Natio
naal, waar hij op werkdagen van
negen tot twaalf uur te horen zal
zijn met Chiel Montagne's Mu-
ziekparade.
Daarnaast trekt de vleesgewor
den reclame voor de Nederland
se muziek nog immer door het
land om shows te verzorgen met
Nederlandse artiesten, en is hij
verantwoordelijk voor het Hol
landse kanaal van betaalradio-
bedrijf Music Choice Europe. En
mogelijk dat de in Hilversum
wonende presentator binnen
kort een theatertoemee gaat
maken met 'zijn' artiesten in het
kielzog.
Nee, Chiel Montagne is nog lang
niet vergeten. „Ik ben nog
steeds Sinterklaas", constateert
hij met een grijs. „Overal waar ik
kom lopen de mensen enthou
siast op me af, zelfs jongeren.
Iedereen vraagt me wanneer ik
weer op de buis kom."
Aanbiedingen voor tv-program-
ma's heeft hij echter nog niet
gehad. Zijn verschijning op de
buis beperkt zich sinds 1989 -
toen de TROS besloot zijn pro
gramma's te schrappen - tot een
enkel optreden in een program
ma en de promotie van een cd-
reeks met Nederlandstalige mu
ziek in een Teil Sell-reclame-
spot. Maar dat kan veranderen,
zeker gezien de steun hij krijgt
voor een mogelijke terugkeer op
de buis. Sinds enige tijd wordt
via internet en de vaderlandse
radio met een ongeëvenaard en
thousiasme actie gevoerd om
Montagne terug op de buis te
krijgen. 'Alles wat hij aanraakt
verandert in goud', zo luiden de
aanbevelingen op de site
(home.zonnet.nl/ comeback-
chiel). "Wat kan hij nou niet:
met zijn charismatische look en
zijn vlotte babbel is hij all-round
inzetbaar'. En: 'Als oppersmurf
van het Nederlandstalig hitwe
zen verdient hij een eigen stand
beeld'. Er is zelfs een chiel look-
a-like-wedstrijd opgezet, met als
hoofdprijs: een snorfiets.
Het onderwerp van al die loftui
tingen heeft naar eigen zeggen
geen idee wie er achter de site
zitten. „Ze hebben nooit contact
met me opgenomen. Het kan
een grap zijn, maar het is wel
enig. Net als de WD-jongeren,
die me lieten weten een motie
in te gaan dienen om me terug
op de buis te krijgen. Een grap
natuurlijk, maar wel leuk. Het
betekent dat ik nog leef onder
de mensen."
Zelf zou Montagne graag weer
een eigen tv-programma willen
presenteren. Na al die jaren is
de veronachtzaming van het
'nationaal product' door de pu
blieke omroep hem nog immer
een doom in het oog. „Er is een
ontzettende behoefte aan Ne
derlandse volksmuziek. Zelfs
studenten benaderen me vaak
omdat ze fan zijn. Muziek is
camp geworden. Omdat Hilver
sum het niet draait is het nu een
soort underground. Het volkse
materiaal is echt in opkomst,
muziek waarbij mensen kunnen
meezingen met de benen op ta
fel en een krat pils binnen hand
bereik. Alleen, als het niet ge
draaid wordt op de radio en niet
op tv gebracht, dan belanden
veel van die veelbelovende ar
tiesten in de kuikenbak: ze red
den het niet. Die artiesten -
maar ook een zeer groot deel
van het publiek - wordt onrecht
aangedaan. Ik heb me altijd in
gezet om die muziek te promo
ten. Daar heb ik ooit voor geko
zen, en dat blijf ik doen."
Hoe de actie voor de come-back
op televisie van Montagne ook
afloopt, er is altijd nog de radio.
„Radio is de basis", aldus Mon
tagne, die als veertienjarige jon
gen al hoorspelen en gedichten
schreef en voordroeg voor de
KRO-radio. Na een kort uitstapje
naar de toneelschool keerde hij
terug bij de radio, en trad bij de
toenmalige zeezender Veronica
in dienst. Naast het presenteren
van radioprogramma's ontwik
kelde hij zich als tekstschrijver
en producer, en zo kwam hij bij
de TROS terecht. Na zijn vertrek
bij de publieke omroep lukte het
niet meer in de tv-wereld. „Ik
was gestigmatiseerd doordat ik
al die tijd een bepaald soort pro
gramma's had gedaan. De men
sen stonden bepaald niet in de
rij." Wel werkte hij onder meer
bij Holland FM, Radio 10 Gold
en Radio 192, en nu dus bij Ra
dio Nationaal. „Ik ben er blij
mee", zegt Montagne. „Ik ben
weer helemaal terug bij mijn
roots en mijn hobby: de Neder
landstalige muziek."
Sinds enige tijd wordt via inter
net met een ongeëvenaard en
thousiasme actie gevoerd om
Chiel Montagne terug op de buis
te krijgen. Foto: GPD
Eric de Bie
|den - Eurosport afficheert
pzelf steeds meer als een
frpische zender. Bij de pre-
(tatie van het uitzendschema
i:)r komend jaar, in Londen,
1de nadruk op 'prachtige wit-
felevisie'.
mee een vette knipoog
d gemaakt naar de Olympi-
j- Winterspelen, die 8 februa-
[002 in het Amerikaanse Salt
F City beginnen.
anders kan Eurosport ook
I
niet, want van hét sportevene
ment van 2002, het WK voetbal,
zijn de uitzendrechten niet in
het bezit. Zo goed gaat het ook
nog niet met de zender dat het
torenhoge bedrag dat de Duitse
mediamagnaat Leo Kirch vroeg
(bijna 100 miljoen gulden), op
tafel kon worden gelegd. Dus
moet de Eurosport-kijker ge
noegen nemen met WK-jour-
naals en hoogtepunten. „Maar
op internet en via onze tweede
zender Eurosportnews berich
ten we 24 uur per dag over het
WK voetbal", probeerde hoofd
programmering Amaud Simon
de pijn te verzachten. Recht
streekse verslagen zitten er ech
ter niet bij.
Dat is met de komende Winter
spelen compleet anders. Tijdens
de twee weken Salt Lake City,
zendt Eurosport 24 uur per dag
vanuit de Amerikaanse winter
sportplaats uit. Door het tijdver
schil zijn in Europa de recht
streekse verslagen alleen 's
nachts te zien, maai- daar heeft
Eurosport het begrip 'relive' op
verzonnen. Oftewel, een ander
woord voor herhaling de vol
gende dag.
In totaal zendt Eurosport tijdens
de Wmterspelen vierhonderd
uur uit, waarvan de helft recht
streeks. In de aanloop naar Salt
Lake City wordt nog eens vijf
honderd uur aan wintersporten
besteed, te beginnen met de we
reldbeker bobsleeën over twee
weken. Naast de aandacht voor
de diverse wedstrijden en toer
nooien, zijn 49 aparte program
ma's met vooruitblikken te zien.
Aïcha vluchtte op jonge leeftijd met haar broertjes uit Somalië naar Nederland. Na twaalf jaar zoekt ze haar moeder op, die achterbleef in het
door burgeroorlog verscheurde land. Foto: NPS
ir-makers
achten eigen
drijf voor tv
1 film op
onze mediaredactie
terdam - Johan Nijenhuis
Alain de Levita verlaten tv-
lucent Endemol. De makers
populaire films en tv-series
UUI Costa!, Rozengeur wodka
Westenwind, Baantjer,
ngen en Russen beginnen
eigen bedrijf, NL Füm en
evisie.
)lei inhuis (33) was negen jaar
kzaam bij Joop van den En-
IV Producties, het laatste
als hoofd drama. De Levita
>ani werkte zes jaar als gedele-
d producent voor John de
Producties. Het succes van
speelfilm en de tv-serie Cos-
het laatste duwtje om
standig verder te gaan, aldus
:em inhuis. „Geen kwaad woord
r Endemol, maar dat bedrijf
iee, groot geworden, met bijbe-
ende overlegstructuren. Voor
persoonlijk bevorderden die
"echt de creativiteit."
kersverse film- en tv-bedrijf
int dit voorjaar met de opna-
van de jongerenfilm Volle
pn naar een scenario van
Bljcha Alexander, die ook de
s v( ilfilm All Stars schreef. Daar-
werkt het duo aan Floris,
lioscoopversie van de tv-se-
Gerard Soeteman schrijft
reel voor het scenario. Er is ook
tact met een publieke om-
P over een nieuwe dramase-
'T°or volgend jaar.
■pn
door Mandy Pijl
Opzij vergrijst: Een restyling -
per 21 november - moet daarin
verandering brengen. Hoofdre
dacteur Cisca Dresselhuys ver
wacht dat de aanpassingen
vooral dertigers ertoe beweegt
Opzij te kopen
Waarom moet Opzij anders
„Na 29 jaar mocht er wel eens
een frisse wind doorheen. Niet
dat Opzij in al die jaren niet is
veranderd. Maar het was nu tijd
voor een echte aanscherping
van de opmaak. Opzij is aange
past aan de eisen des tijds."
Wat zijn die eisen?
„Een strakkere opmaak, minder
priegelfoto's, her en der een gra
fiekje. Daar houdt het jonge le
zersvolk van."
Een verjongingskuur dus?
„Het lezerspubliek van Opzij be
staat voornamelijk uit veertigers.
We willen ook dertigers trekken.
Maar dat is een moeilijke groep.
Deze vrouwen moeten een
baan, een jong gezin en een so
ciaal leven combineren. Ze le
zen niet veel, zitten in hun vrije
tijd ook nog eens veel achter de
computer."
Hoe haalt Opzij ze daar weg?
„Men zegt dat deze groep vooral
korte artikelen wil lezen. Uit het
lezersonderzoek dat wij hielden,
Cisca Dresselhuys
blijkt dat dat niet helemaal waar
is. Wel willen dertigers meer af
wisseling tussen die lange ver
halen. Je moet ze ook echt een
verhaal in trekken. Dat doen we
onder meer door het gebruik
van pakkende streamers en gro
te foto's."
Hoe hard is verjonging nodig?
„Het gaat goed met Opzij. We
hebben al enkele jaren een be
taalde oplage van circa 80.000.
Maar met een lezerspubliek dat
gemiddeld 44 jaar oud is, moe
ten we zorgen voor aanvulling
aan de onderkant, zodat het
blad niet met ons oud wordt."
Maar heeft feministische lectuur
haar beste tijd niet gehad, hele
maal onder dertigers?
„Opzij wordt door dertigers al
lang niet meer gezien als femi
nistisch maandblad. Die onder
titel staat nog wel op de cover
vermeld, ja. Maar lezers be
schouwen Opzij, zo blijkt uit het
lezersonderzoek, als opinieblad
voor vrouwen."
En daar is behoefte aan?
„Op een bepaalde leeftijd kun
nen vrouwen niet meer met Vi
va uit de voeten. Ze combineren
hun werk met de zorg voor het
gezin en ontdekken dat er wat
dat betreft nog veel dingen
slecht geregeld zijn. En dan is er
zeker behoefte aan een eigen
opinieblad dat daar aandacht
aan besteedt."
Herkennen de veertigers hun Op
zij straks nog?
„Zeker, inhoudelijk verandert er
immers niet heel veel. Het zijn
voornamelijk grafische aanpas
singen. De restyling is lang niet
zo groots en meeslepend als die
van Vrij Nederland destijds. Hij
gaat daarom ook niet gepaard
met een grote publiciteitscam
pagne. Als Vanessa een facelift
ondergaat, staat dat met veel la
waai in Privé. Opzij beziet liever
in stilte met haar lezers of ons
nieuwe uiterlijk bevalt."
Aïcha knalt in NPS-documentaire van de buis
Hilversum - Ligt mijn toekomst
in Nederland of in het huidige
Somaliland? Dat is de vraag
waar de jonge Aïcha mee wor
stelt in de gelijknamige NPS-do
cumentaire, gemaakt door An-
nemarie Strijbosch. Aïcha
vluchtte op jonge leeftijd met
haar broertjes uit Somalië naar
Nederland. Haar moeder bleef
achter in het door burgeroorlog
verscheurde land. Het gezin van
de filmmaakster bood Aïcha on
derdak aan.
Nu het twaalf jaar later eindelijk
rustig is geworden in Somali
land, wil Aïcha haar moeder be
zoeken. Inmiddels heeft ze een
relatief luxe leven opgebouwd
van een jonge, zelfstandige Ne
derlandse vrouw. Ze werkt, gaat
naar school en heeft een rijk so
ciaal leven. Toch is Aïcha ruste
loos. Constant malen diezelfde
vragen door haar hoofd: hoe
zou het met mijn moeder zijn?
Zou ze te eten hebben? Het
meisje zit in een tweestrijd.
Moet ze voorgoed teruggaan
naar Somalië om daar hulp te
bieden of moet ze die hulp van
uit Nederland geven? Ze voelt
dat ze iets moet doen voor haar
land. Maar wat precies weet ze
nog niet. Vol verwachting begint
Aïcha haar reis naar haar moe
der. Ze hoopt eindelijk ant
woord te krijgen op al haar vra
gen. Vanuit Djibouti komt ze, na
een lange treinreis door Ethio
pië, aan in Somaliland: het zich
onafhankelijk verklaarde noor
den van Somalië. De toestand in
het land van haar moeder
schokt haar. Er heerst enorme
werkeloosheid, hele woonwij
ken zijn geruïneerd en veel
mannen brengen de dag quat
kauwend door. Aïcha is ver
scheurd door de vraag of ze
haar moeder kan achterlaten in
een land waar alles alleen maar
ouder wordt. Hoewel Aïcha en
thousiast wordt ontvangen door
haar familie, merkt ze dat ze
voor de meeste mensen een
buitenstaander is. Steeds op
nieuw krijgt ze teleurstellingen
te verwerken. Op sommige mo
menten voelt ze zich helemaal
niet thuis in Somaliland. Dan
verlangt ze terug naar het wes
terse Nederland, waar iedereen
wel op tijd komt en waar iets
wat kapot is gewoon weer wordt
opgebouwd. Soms weet ze zelf
niet meer wie ze is, heen en
weer geslingerd tussen twee zo
totaal verschillende culturen.
Met pijn in het hart ziet ze hoe
alles in haar geboorteland is
achteruitgegaan. Hoe langer het
meisje zoekt, hoe meer ze beseft
dat ze al haar vragen zelf moet
beantwoorden.
Het krachtige karakter van de
hoofdpersoon knalt van de
beeldbuis. De wilskracht en ge
drevenheid van Aïcha wekken
sympathie en bewondering. Het
indrukwekkende verhaal, on
dersteund met mooi beeldmate
riaal, maakt dat deze documen
taire van begin tot eind blijft
boeien. Aïcha kenmerkt zich
vooral door een persoonlijk
stempel van de maakster. Deze
persoonlijke betrokkenheid is
tijdens de film goed voelbaar en
vormt de kracht van Aïcha.
Jolanda Dorresteijn
Dokwerh Aïcha, zondag 11 no
vember om 20.55 uur bij de NPS
op Nederland 3