Dat ene woord: Feyenoord! FEIJENOORD WERELDKAMPIOEN! HAND IN HAND KAMERADEN FEYENOORD-POLONAISE JAAP VALKHOFF en HENK NUMEVER TELSTAR Kreupelrijm en commercie hand in hand bij voetballiederen Bloemlezing •It $fe<ib T8 1181 Meer dan honderd singles zijn er de afgelopen eeuw verschenen over Feyenoord. In het zojuist verschenen boek 'Het Lied van Feyenoord', een bundel van Jimmy Tigges en Paul Groenendijk, komen ze allemaal voorbij. Het is een boek om bij te lachen. Een boek vol wonderlijke zangteksten over een populaire voetbalclub. Veel kreupelrijm en - vooruit - hier en daar iets moois. 'Feyenoord sloeg Twente met sukerbiet'n veur de kont. Holladijee, holladijo'. door Wessel Penning Eerst dit: het wereldberoem de 'Hand in Hand, Kame raden' is niet exclusief voor Feyenoord gemaakt. Tot ver in de vorige eeuw was het een suppor- tersÜed van tal van andere clubs. Van Emma (Dordrecht), van DHC (Delft) en SW (Schiedam), ja zelfs van Sparta. Johnny Hoes, die het in de jaren zestig ter ere van Feye noord op plaat zette, kende het aanvankelijk slechts als suppor- tersliedje van de Rotterdamse amateurclub COAL: 'Hand in hand, kameraden. Hand in hand voor COAL één'. Het 'Hand in Hand' is zelfs ook weieens voor Ajax gezongen. 'Leve Ajax één'. Het wordt nog erger: Het is van oorsprong een Duits lied. Ene Wil- hem Speidel (Ulm, 1826-1899) componeerde de melodie in 1887. En het 'Lied van Feyenoord' werd ook gaarne door NSB'ers gezon gen. Sommige Feyenoord-suppor- ters vinden het om die reden nog steeds een rotlied. 'Een echt Wehrmachtlied', schreef een lezer ooit afkeurend aan de voormalige Rotterdamse krant Het Vrije Volk. Inmiddels is het 'Hand in Hand' natuurlijk wél van Feyenoord. Dat is zo sinds de jaren zestig, toen Feyenoord z'n eerste internatio nale successen boekte. Op het schip De Waterman, dat in 1963 duizenden supporters voor een wedstrijd tegen Benfica naar Lis sabon bracht, speelde de dienst doende organist Cor Steyn het lied maar liefst 957 keer. En sinds die tijd zijn vele versies verschenen. De Rotterdamse zanger Jacky van Dam nam veruit de meeste versies voor zijn rekening. Vooral toen Feyenoord zomaar de halve finale van de Europa Cup haalde, kreeg het lied internatio nale allure. Journalisten uit het buitenland hoorden het gezang en informeerden bij Feyenoord naar de tekst van de hymne, die bijna een volkslied was geworden. Toen koningin Juliana en prins Bern- hard eens voor een staatsbezoek in Joegoslavië verbleven, werden ze op een middag geëerd met een door zeven violisten plechtig ge speelde uitvoering van het 'Hand in Hand'. Theo van Duivenbode Leuke weetjes. Ze staan allemaal in 'Het Lied van Feyenoord' van de singleverzamelaars Paul Groe nendijk en Jimmy Tigges. Het is een beschrijving van de lelijkste, commercieelste, meest platvloer se, mooiste en meest legendari sche singles die sinds de jaren zestig over Feyenoord zijn uitge bracht. Singletjes met kolderieke hoesjes. Singletjes met een ver haal. De schrijvers moeten een hoop lol hebben gehad toen ze op het wel en wee van het lied van Feyenoord stuitten. Legendarisch is het 'Wat is dat voor een club', dat in 1969 werd uitgebracht naar aanleiding van een overwinning van Feyenoord op het grote AC Milan. Onvergete lijke teksten van Pierre H. Bloe- mink. Over de 'Overwinnaar van Milaan', 'Europa Cup en Euro poort' en 'Het rood en wit', dat schittert aan de Maas'. Al dat moois was ingezongen door de spelers van Feyenoord, op de be trouwbare back Theo van Duiven- bode na. Hij werd in verband met zijn ondermaatse zangkunsten uit de studio geweerd. De achterkant van het plaatje is nog legendarischer. Het radiover slag van Theo Koomen van de thuiswedstrijd tegen de Milane- zen. 'En over. Ooooooh! Of zit-ie erin? Nee toch, nee toch? Hij zit er in! Hij zit er in! Oooooh, ik dacht dat-ie over zeilde. Maar die bal dook in de hoek'. Dertig jaar later kunnen veel sup porters de poëzie van Koomen nog woordelijk nazeggen - doet 't altijd goed op feestjes - maar in die dagen reageerde Feyenoord- administrateur Phida Wolff wat zuinigjes op het singletje, dat wat hem betreft al te platvloers was. Platvloers? Och, in de jaren die volgden kon Wolff zijn lol op. Op de golven van het succes grepen hordes platenmakers hun kans. Wolff zou later van een orgie spre ken. Op zoek naar wat gemakkelijk commercieel succes bezong de een na de ander op vinyl de liefde voor Feyenoord. Plaatjes vol kreu pelrijm en wonderlijke zinswen dingen. De makers? Echte Rotter dammers als Jacky van Dam, die in de late jaren negentig nog een nieuwe versie van het 'Hand in Hand' vertolkte, en Cock van der Palm, die in 1999 verraste met een jazzy versie van het 'Hand in Hand'. 'Nee, we zoeken geen geweld, Maar we willen wel graag winnen. Op dat mooie groene veld. Kan de wedstrijd gauw beginnen?', zong Van der Palm. En Van Dam had het in zijn laatste versie over 'De Wollef heel wat mans', die een pass geeft 'om niet te missen'. 'Hé Gaston, daar komt je kans. Laat die kiezer nu eens vissen'. Pierre Kartner Er waren ook anderen. Johnny Hoes, de vader van vele plaatjes, was als Rotterdammer nog rede lijk onverdacht voorzover het zijn sympathie voor Feyenoord betrof. En bij Henk Numeijer, alias Rot terdamse Henkie, zal 't Feye- noord-hart ook wel op de goede plaats zitten. Maar werden Pierre Kartner en de vorige week overle den Wim Kersten werkelijk gedre ven door een liefde voor de 'club van Zuid'? Of hoopten zij met Fey enoord op de platenmarkt een stiekem doelpuntje te scoren? In ieder geval vertoonden ge noemden in volgende jaren enige gretigheid om ook voor andere clubs zoals Ajax en NEC een num mertje op te nemen. Zo verscheen op een dag de verzamelelpee 'Oei, wat een loei. Elf onverbidderlijke voetbalhits'. Daarop stonden bij dragen van Hoes en Kartner over tal van Nederlandse clubs. Tigges en Groenendijk achten de bijdragen van Hoes en Kartner aan het Feyenoordlied toch nog sympathiek. ,,Dat waren nog pio niers", zegt Groenendijk. „Hoes maakte op één avond zo'n plaatje. Enkele toevallige, de studio inge- sleepte passanten zorgden voor achtergrondgeluiden, supporters- gejuich bijvoorbeeld. Heel leuk amateuristisch. Tegenwoordig gaat alles elektronisch. Van die computerdreunen. Afgevlakte muziek, want de makers vinden het te duur om een echt orkest te gebruiken." Succesvol was Feyenoord in de vroege jaren zeventig (Europa Cups en landskampioen), in 1984 (landskampioen), in het begin van de jaren negentig (landskampioen en KNVB-bekers) en in 1999 Qandskampioen). Van der Palm mag dan in een lied laten weten Feyenoord door dik en dun te steunen, het is toch wel opvallend dat de platenmakers steevast in de goede jaren opduiken om het korps der B-artiesten over Feye noord te laten zingen. En zou het kunnen dat de single tjes onder tijdsdruk in een vloek en een zucht zijn gemaakt? Het moet haast wel, getuige de voor de hand liggende wijsjes, het won derlijke laeupelrijm en de hoesjes vol flauwe tekeningen en potsier lijke foto's. Grappige liedjes zijn er bij. Originele liedjes. Maar het me rendeel is van een onvoorstelbare stompzinnigheid. Duidelijk is dat menig auteur het rijmwoorden boek van Prisma - beroemd ge worden door tekstschrijver André Hazes - kapot heeft gelezen. 'Coen' rijmt op 'kampioen' en 'Feyenoord' op 'gescoord'. „De meeste liedjes blinken niet uit in poëtische verfijning," vat Groe nendijk samen. De slechtste? Tigges: „Kalou." Kalou Lala lala lala lala Lala lala lala lala Lala lala lala lala Kalou (2x) Zelden werd een single een hit of meezinger. Theo Koomen haalde met een radioverslag de hitparade en Cock van der Palm en Jacky van Dam hadden ook een enkele keer beet. Van der Palm verraste met het 'Feyenoord, Feyenoord, wat gaan we doen vandaag?' Vooral dankzij het antwoord op die vraag ('Wij gaan winnen, al leen met hoeveel is de vraag") wordt het alweer een jaar of acht in De Kuip bij iedere thuiswed strijd massaal gezongen. Nog verrassender is het succes van het zeer plechtstatige door Lee Towers gezongen 'Mijn Feye noord'. 'Sterk in Rotterdam. En zo sterk in Nederland. Niets is sterker dan dat ene woord: Feyenoord'. Toen Groenendijk en Tigges het werkje voor 't eerst hoorden, moesten ze grinniken. „Maar het is in het stadion een meezinger geworden. Dus is 't een goeie." Is het toeval dat de mooiste liedjes zonder winstoogmerk zijn ge maakt, maar uit echte creativiteit zijn geboren? Neem bijvoorbeeld het liedje over Coen Moulijn van (Amsterdam mer) Frits Lambrechts en Luc Lutz. Adieu oh meester Coen Moulijn En wel bedankt voordat je gaat Voor al die dribbels langs de lijn Die voorzetten precies op maat En het 'Werkmansleed' van Ge rard Cox, in de jaren zeventig uit gebracht op een elpee van het ca baretgezelschap Cursief. Zelden zijn de jaren zeventig treffender bezongen. Tigges: „In dat num mer maakt Cox duidelijk wat de club voor de mensen in Rotter dam betekent. Cox toont zich daar de intellectueel onder de suppor ters." Feyenoord, Feyenoord Wor maar lekker kampioen Feyenoord, Feyenoord Wor maar lekker kampioen Je hoort alleen van werkloosheid Het geld wordt alsmaar minder waard Ieder keiltje ruim een knaakie En dat heet dan welvaart Maar ik red me wel Oh ja, ik red me wel 'k Heb altijd nog mijn ploegie Dat speelt zo fijn zijn spel Oh ja, ik red me wel. Het Lied van Feyenoord; Paul Groenendijk en Jlmmy Tigges; Uitgeverij Nljgh Van Ditmar; 41,76 gulden. Maar hand in hand kameraden Dat wordt nu hend in hend Kom wees een Beatle vent En zing van hend in hend (Tobi Rix, 1964) Zo wordt Feyenoord kampioen, Hallelujah. Met de steun van het legioen, Hallelujah Want ze staan altijd paraat, Hallelujah Niet met 't woord, maar met de daad, Hallelujah (Johnny Hoes, 1965) Op de golven van vreugde, na het winnen van de wereldcup. Wat wil je nog meer, ik zou het echt niet weten Misschien een wedstrijd tegen andere planeten Gaap Valkhoff en Henk Numeijer, 1970) Ik weet niet wat de sterren daar presteren met de bal Maar Feyenoord grijpt de titel kampioen van het heelal (Twee Kleintjes Pils, 1970) Waar is de bril van Van Dale We gaan 'm halen, we gaan 'm hdlen De Argentijnen moeten 'm beta-halen Gohiuiy Hoes, 1970) Van alles en nog wat. Een Wery en ook Van Hanegem die scoorden ieder een goal En plakten alle PSVers stiekem aan hun zool (Dick Tames, 1969) Na een halluf uurtje brult het stadion: Die zit Ome Piet verliest zijn kunstgebit (Piet Bal en de BaUenjongens, 1970) Feyenoord sloeg Twente met sukerbiet'n veur de kont Holladijee, holladijo Ze zijn kampioen dus de zaak is gezond Holladijee, ladijo (De Gebroeders Kuip, 1974) Ja, dan knallen we Amsterdam Met hun herrie hun tamtam Over het IJ en het Rokin Rechtstreeks de vernieling in (Coen Kuip, 1972) Nieuwe successen. We zijn weer olifant in plaats van muis (Feyenoordselectie, 1992) Op de Goalsingel Op de Goalsingel Staan we voor het echie met 100.000 man Op de Goalsingel Op de Goalsingel Ja daar moet je wezen Want Feyenoord staat keihard bovenaan (Cock en Het Legioen, 1999) In deze opsomming ontbreekt helaas de tekst van het door Gerard Cox In het begin van de jaren zeventig ver tolkte 'Ajax Is dood'. Cox heeft spijt van het plaatje en wil de tekst nergens meer gepubliceerd zien. Het plaat je heeft hoogstwaarschijnlijk de goden verzocht, want In de jaren die volgden won Ajax drie Europa Cups. TEL TS 1579 TF rtjlHOO*,

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 2001 | | pagina 6