Spirituele kerk kan de moderne zoeker iets bieden GELOOF SAMENLEVING Huwelijk tussen christen en moslim 'een hele klus' Probleemloos honderd worden Professoren op de bres voor katholiek erfgoed Yogi helpt k chroniï pijne OKINAWA God vreest ketters f donderdag 11 OKTOl door Wim Schrijver Huwelijken tussen christenen en moslims zijn 'een hele klus', constateert dominee Gé Speel man op grond van een onder zoek waarop zij onlangs promo veerde. Het meest hoopgevend zijn de koppels met een kritisch, doorleefd geloof. De duivel, aldus de volksmond, slaapt tussen twee geloven op één kussen. Makkelijk is de ge mengde relatie van christenen en moslims in ieder geval niet. Ook buitenshuis niet. „Een vrouw die al jaren een relatie met een moslim heeft, krijgt na 11 september weer te horen: ja jullie!", aldus Gé Speelman, sinds kort predikant van her vormd Breukelen. Speelman woonde een jaar in Egypte, was twaalf jaar secreta ris ter bevordering van de relatie van moslims en christenen en promoveerde onlangs in Gro ningen op haar proefschrift 'Het geloof behouden', waarin de vraag centraal staat hoe partners met verschillende religies erin slagen elkaar werkelijk te begrij pen en te kennen. Ze begon haar onderzoek om 'een wat fleuriger verhaal te kunnen vertellen'. Gemengde koppels werden als 'moeilijke gevallen' gezien. Immers, drie kwart van die huwelijken strandt binnen zeven jaar. Speelman zocht partners die minimaal drie jaar bij elkaar wa ren en ook - dat is ook vaak niet vanzelfsprekend - aan hun ge loof vasthielden. Speelman koos voor een kwalitatief onderzoek onder tien huwelijken van Ne derlanders en Egyptenaren. „Ik begon optimistischer aan het onderzoek dan ik nu ben. Ik concludeer wel dat een interreli gieuze relatie mogelijk is, hoe wel ik me afvraag of ik stellen die voor hun huwelijk om advies bij me komen, zal aanraden om te trouwen." Wat ze in zo'n gesprek zeker zal proberen helder te krijgen is hoe de partners hun geloof beleven. „Is geloof vooral iets van: zo hoort het, of is het ook een grond om de ander werkelijk te accepteren?" Want dat is Speel- mans voornaamste conclusie: de geloofsstijl draagt bij aan de interreligieuze dialoog. Er bestaat, concludeert Speel man, een duidelijke relatie tus sen de manier van communice ren en geloven. 'Regelgelovers', mensen die kritiek op de religi euze traditie bedreigend vinden, zijn in het nadeel, evenals dege nen die zich 'overgeven aan de wil van God', oftewel hun per soonlijke relatie met God alles bepalend vinden. 'Kritische ge- lovers' slagen er in een gemeng de relatie het beste in werkelijk contact met de partner te ma ken. „Ze relativeren hun geloof, maar zijn daarmee nog niet mindere gelovigen. Ze beleven hun geloof heel intensief." Ze hebben hun geloof echt door leefd en: „Geloven betekent voor hen: de wereld een beetje beter maken." Het gaat om een klein clubje, beaamt Speelman. „In veel an dere gevallen is er wel sprake van een plezierig huwelijk, maar moet je constateren dat de part ners elkaar eigenlijk nauwelijks begrijpen. Die apartheid kan lang goed gaan, maar bij een crisis komen vaak problemen. Maar werkelijk elkaar begrijpen, dat hoeft dus niet per se." Naast de religie spelen de ver schillen in cultuur en karakters ook een grote rol, maar hoe het ene element op het andere in werkt, is volgens Speelman niet te onderscheiden. „Je merkt dat partners de ene keer iets van de ander op het karakter gooien en een volgende keer op de cul tuur. En een dag later kan het weer anders zijn." Speelman: „Dat is een univer seel verschijnsel, dat je in de he le samenleving tegenkomt. Nu komt het goed uit om over de is lam in het algemeen te spreken, maar op een ander moment wordt gezegd dat een bepaalde gewoonte niets met religie te maken heeft, maar met de cul tuurvan bijvoorbeeld Turkije." Gemengde koppels verschillen, relativeert Speelman aan het einde van haar proefschrift, wei nig van 'gewone'. „Er zijn grote overeenkomsten met de proble men waarop andere partners stuitten. Alleen kunnen zij het niet op hun beloop laten, al was het alleen maar om de omge ving. Bij hen komt het er meer op aan." En: „Er is sprake van werkelijke liefde voor elkaar." Maar desondanks blijft een ge mengde relatie een enorme op gave. „Een mooie uitspraak kwam van een vrouw die zei: 'Als ik alles van tevoren geweten had, was ik er misschien nooit aan begonnen.' Maar onmiddel lijk zei ze erbij dat ze wel echt van elkaar hielden." Speelman ziet deze kleine groep mensen die er werkelijk in sla gen de ander te vinden, als 'bruggenbouwers'. Ze gelooft dat ze 'steentjes in de vijver' van de eigen geloofsgemeenschap pen kunnen zijn. „Je kind in de kerk opdragen in plaats van het dopen, wat vaak omstreden is in een interreligieuze relatie, kan bijvoorbeeld veel discussie in een kerk veroorzaken." Voor de stand van zaken rond de interreligieuze dialoog in z'n algemeenheid, trekt Speelman een vergelijking met de fases in een gemengde relatie. „Eerst is er de paniek: 'Hemeltje, ik ben verliefd op een moslim!' Dan komt de 'Entdeckersfreude', de herkenning. De nadruk ligt dan op de overeenkomsten." „Wat je nu in de samenleving ziet", zegt ze, „is dat de discus sie in alle hevigheid over allerlei verschilpunten losbarst. Dat zie je ook in de relaties; het is een bewijs dat je elkaar nu pas echt goed hebt leren kennen." Vol gens Speelman worden er steeds 'kleine stappen vooruit gezet'. Ja, ook de aanslagen in de VS zetten de ontwikkelingen wel weer terug, riet als indertijd de Golfoorlog of onlangs de ho movijandige uitspraken van een imam. „Het is net als in sommi ge processies: twee stappen vooruit, eentje terug." Nijmegen - Professoren en an dere wetenschappers in ons land gaan de barricades op voor behoud van het Katholiek Do cumentatie Centrum (KDC) dat is gevestigd aan de Katholieke Universiteit Nijmegen (KUN). Het college van bestuur van de KUN wil het centrum sluiten omdat het niet meer tot de core business van de universiteit wordt gerekend. Tegenstanders denken er heel anders over. Het KCD moet blijven en wel in Nij megen, bij de katholieke univer- siteit. In het centrum ligt name lijk een schat aan informatie over het 'rijke Roomse Leven'. De archieven van de KRO, van de (eens katholieke) Volkskrant en verdwenen kranten als De Maasbode, Het Centrum en De Tijd liggen er. Maar ook die van bisdommen, kerken, kloosters, de vredesbeweging Pax Christi en de Katholieke Volkspartij (KVP). Ook persoonlijke archie ven zijn in de spelonken van het centrum te vinden zoals sinds kort het archief van oud-hoofd redacteur van De Gelderlander Louis Frequin en van bijvoor beeld Jo Cals, een KVP-coryfee. Daarnaast zijn er veel foto's en film- en beeldmateriaal. En na tuurlijk kleinere 'roomse dingen' als talloze parochieblaadjes, missieblaadjes, posters en een collectie van 80.000 bidprentjes. Tijdens de dag voor reünisten van de KUN maakten de histori ci dr. A. van de Sande (werk zaam aan de universiteiten van Nijmegen en Leiden) en J. Ro- sendaal van de KUN bekend, dat ze een landelijke actie gaan voeren voor behoud van het KDC. In eerste instantie is een handtekeningenactie per e-mail gestart. Daarnaast worden be roemde katholieken als bis schop Muskens en de oud-pre miers Lubbers en Van Agt ge vraagd zich mede sterk te ma ken voor het KDC. Historicus Van de Sande noemt het te gek voor woorden als het KDC de deuren moet sluiten. „Het is een voedingsbron voor wetenschapsbeoefening aan de ze universiteit Als al deze ar chieven worden weggehaald en naar Utrecht gebracht, zoals het plan is, betekent dat een ampu tatie. Je neemt de KUN iets es sentieels af." BOEKBESPREKING Met het 'Okinawa programma' wordt u probleemloos honderd jaar. Althans, dat beweren drie deskundigen die zo'n 25 jaar onderzoek deden naar de leef wijze van mensen op de Japan se eilandengroep Okinawa. De Okinawanen worden gemid deld veel ouder dan andere mensen. Bovendien blijken de ze-hoogbejaarden opmerkelijk fit te zijn. In de meeste gevallen wonen ze nog zelfstandig en werken ze vol energie in hun tuin. Onder de bewoners ko men relatief weinig hart- en vaatziekten voor. Het aantal kankerpatiënten is er laag. Dit is het intrigerende gegeven in het boek 'Het Okinawa pro gramma' van de internist Brad ley Willcox, cultureel antropo loog Graig Willcox en cardio loog/geriater Makoto Suzuki. Het statistische gegeven dat de Okinawanen zo lang leven, werd al bekend in de jaren ze ventig. Suzuki en de broers Willcox diepten het fenomeen systematisch verder uit. Het ge heim van de Okinawa-leefwijze is, volgens de auteurs 'een ■jfc. Het programma picbleihuoot unieke bena dering van gezondheid en leven, ge baseerd op eeuwen van Oosterse tra ditie en wijs heid. Zij om vat het eetpa troon van Okinawanen, hun spirituele zienswijze, hun benade ring van li- chaamsbewe- ging en inter menselijk contact en hun succesvolle in tegratie van oosterse en wester se gezondheidszorg.' Kem in dit alles is de spirituali teit. Die heeft uiteraard betrek king op al deze aspecten van de Okinawaanse leefwijze. Hun re ligie heeft bijvoorbeeld gunstige effecten op het stress'niveau, de sociale cohesie in de gemeen schap en de zelfwaardering. Hoewel dat geldt voor alle reli gies, wordt in Okinawa een Westerse levens standaard ge combineerd met een geloof in he lende geesten en rituelen met veel lichaamsbewe ging. En daarin zijn zij tamelijk uniek. Jonge Okinawanen, die de oude gebrui ken en religie loslaten, verschil len volgens de onderzoekers weinig van jon geren op het vas te land van Ja pan, en hebben derhalve een minder hoge levensverwach ting. 'Het Okinawa Programma' is een boeiend boek, dat vlot leest en veel medische en weten schappelijke informatie bevat over voeding en beweging. Praktisch zijn alle recepten in het boek en de beschrijving van lichamelijke oefeningen. Het religieuze aspect benaderen de auteurs vanuit een antropologi sche invalshoek. Of ze daarmee veel Westerse zieltjes zullen winnen valt te betwijfelen. Een dergelijke religiositeit is ook niet zomaar te kopiëren. Omdat dit toch de kem lijkt te zijn van het boek blijft de vraag of je met het programma in de hand echt zo'n lang leven krijgt. Twijfel knaagt ook door de soms nogal simplistische toon van de auteurs. „Wij kunnen eeuwige gezondheid verwerven - mits we ons gedragen als de Okinawanen, mits we Okinawa- leefwijze volgen." Enige ruimte voor nuancering laat een der gelijk zin niet. Dat is jammer. Positief is dat het boek de lezer sowieso meer bewust zal ma ken van het nut van gezonde voeding, beweging en een leven met oog voor het immateriële of spirituele. Onno van 't Klooster Titel: Het Okinawa Programma Auteurs: Bradley Willcox, Graig Willcox, Makoto Suzuki Uitgeverij: Het Spectrum Prijs: 47,38 gulden (21,50 euro) Ketters aller landen verenigt u. U heeft God aan uw zijde. Als er Iemand is die niet bang is voor ketters, dan is het de Eeu wige. En waar vinden we die wijsheid? In de Midrasj Rabba, een 1500 jaar oud commentaar op onder andere Genesis. In Afghanistan worden bom men gegooid op de afvalligen van het Heilige Geloof in de Democratie (voor de goede or de: een geloof dat ook ik aan hang, al geloof ik niet in de overtuigingskracht van onze bommen). Op hun beurt drei gen Afghaanse geloofsverblin- den nog meer terreurbommen te gooien op ons: de onge lovigen, die niet zwichten voor de karika tuur die zij van Allah maken. De bommen- gooiers aan beide zijden houden niet van ketters. God staat ste viger in Zijn schoenen. De jaarcyclus van het lezen van de Vijf Boeken van Mozes is weer begonnen. In het eerste lees stuk, Genesis 1:1-6:5, staan de beroemde scheppingsverhalen. Met die ene beroemde zin: „Laat ons de mens maken naar ons beeld, naar onze gelijkenis." In de oude vertaling staat niet 'ons', maar 'Ons'. God spreekt over Zichzelf. De vraag is al leen: spreekt Hij alleen over zichzelf of ook nog over andere wezens? Jodendom, christendom en is lam zijn monotheïstische godsdiensten. Maar dat 'ons' in Genesis 1:26 maakte van het begin af aan commentatoren zenuwachtig. De ketters kon den door dat 'ons' weieens denken, dat de mens door meerdere goden is geschapen. Vooral omdat een van de ter men waarmee 'God' vaak wordt aangeduid 'Elohiem' is, wat ook vertaald kan worden met 'goden'. Ook Mozes werd zenuwachtig van dit 'ons' toen hij het op de berg Sinaï neerschreef, omdat God het hem dicteerde. De Midrasj Rabba citeert hun ge sprek. „Mozes: 'Waarom ver schaft U de ketters een voor wendsel (voor hun polytheïsti- sche ideeën)?' God: „Schrijf het neer en laat degenen die de fout willen maken, hem maken. Omdat de mens de heerser van de schepping zal zijn, is het terecht dat Ik de in stemming vraag van de hogere en de lagere sferen voordat Ik hem schep. De mens zal aan de hand daarvan van Mij leren dat de grootste de toestem ming van de kleinste moet vra gen voordat er eenhPj over hem wordt aan; I Met andere woorden ters' zouden Genesii 1 eens verkeerd kunnél en Gods reactie is sii 'nou en?' Belangrijk! n, het duidelijk te maki; Hij soms adviseurs i Veel mensen zullen fJu nemen aan het feit dpid' mens volgens Genes ter moet worden over '(por van de zee, het gevoj de hemel en al het g eëi krioelt op de aarde', o] moet de aarde 'ond^n Dat doen we op zo'r mant t er bi be vaniiet Hetjati bete? jt menjde heet bi over 'er Maa$s i nu# h datlïtu maaier derc ok Deabe' die 0o] gens rj> Midiem TAMARAH BENIMA tionje r deh «a gionJ laag m1 wonj kl raadpleegd. In aards P de heersers van dezétdi maar ook de kastenlk daklozen, de eenvoijch geest. De middenkl. toi Jannen en Miepen t ia moeten even hun ra no den. va Heeft God het niet zfld middenklasse? Je zo jrc denken. Ook al bew d( het tegendeel, de Go 1 'hoog' en laag' raat' houdt niet van de ra deze wereld, die zov g' Westen als in het 0#°! altijd voortkomen ra denklasse. Degenen massa tot oproer be vaak de studenten, i kinderen die als eeniQ de universiteit moge^ ambities van hun f; vergroten tot messiaj, men voor het hele vfo In Afghanistan zou( beeld om 'hoog' en raadplegen, neerkoi vies vragen aan de kJe ex-koning enerzijds,hts vrouwen anderzijds m mij betreft vooral oc tii kinderen. De allerkilst nog nauwelijks kun® i en nog niet beinvloerai door welke ideologii Wie willen zij als 'heen God was niet bangi n eigen tekst, ook al v f die zou worden misbk de tekst wórdt misbi 1. re keer als er oorlogirz voerd met de Bijbel,de of een andere heiligfca het hand. De bomralof ag Pastor moet kritisch zijn tegenover new age, maar kan zich geen hautaine houding meer veroorloven door Wim Schrijver De vraag naar 'spiritualiteit' is groot. Maar op deze groeimarkt speelt de kerk geen rol van bete kenis. Dat kan anders, vinden de makers van een kerkelijk hand boek vol praktische suggesties over spiritualiteit. Een geloof dat je kan ervaren en dat in de dagelijkse praktijk rele vant is. Daar is volop vraag naar, zegt Kick Bras, dominee in Hil versum en docent spiritualiteit aan de Theologische Universi teit in Kampen. Daar is vorig weekeinde 'Werken met spiritu aliteit' aangeboden, waarvan hij een van de redacteuren was. De kerk is volgens Bras niet al leen haar monopoliepositie op de levensbeschouwelijke markt kwijtgeraakt, maar lijkt nu nau welijks meer een antwoord op de moderne zinvraag te hebben. En dat terwijl, aldus Bras, de kerk alles kan weten van het 'le ven uit de Geest'. „Bijbelse spiri tualiteit is het proces van een herschepping, omvorming door God." Meer dan nu gebeurt, kunnen christenen andere zoekers als 'bondgenoten' zien, vindt Bras. De kerk heeft wel een eigen boodschap, die van Jezus Chris tus, maar ook: 'De Geest waait waarheen hij wil.' Bras: „Ik zie de geestkracht van God als een scheppingsgegeven. Gods crea tieve kracht leeft in alle men sen." Een kritische houding naar alles wat zich onder bijvoorbeeld de vlag 'new age' als spiritualiteit aandient, is volgens Bras niet verkeerd. „Maar de kerken kun nen zich niet een hautaine af stand veroorloven. De kerken moeten zich in het publieke de bat over normen en waarden, ethiek en mystiek hoeden voor karikaturale beelden van haar concurrenten." Hij illustreert: „Binnen de ker ken wordt nogal eens beweerd dat moderne individualistische vormen van spiritualiteit zou den leiden tot onverschilligheid ten opzichte van de samenle ving. Maar uit onderzoek blijkt dat aanhangers van new age ge middeld sterker betrokken zijn bij maatschappelijke problemen dan het gemiddelde kerklid." Zeker, voorzichtigheid is volgens Bras geboden bij allerlei geestes uitingen of paranormale gaven. „Op dit terrein komen veel illu sies en decepties voor." Maar 'elke charismatische bevlogen heid afdoen', is ook niet goed. Hij verwijst naar de reactie van omstanders bij de uitstorting van de Heilige Geest: 'Ze heb ben te veel zoete wijn gehad.' „De kerk heeft de overtuiging dat we niet aan ons lot zijn over gelaten, maar dat er een God is die leeft en liefde is. We kunnen laten zien dat er niet sprake is van een hopeloos zoeken. Maar ik kan de kem van Jezus' spiritu aliteit, die je kunt typeren als naastenliefde of echte humani teit, ook bij anderen herken nen." Bras zou graag een 'vrijmoedig getuigenis' van christenen zien. Eerbied voor de schepping, res pect voor de eigen persoon en die van de medemens en de be reidheid bij te dragen aan het collectieve welzijn - de ingredi ënten volgens Bras van een ware christelijke levensstijl, „waaraan onze samenleving zo dringend Kick Bras: „Het blijkt dat aanhangers van new age gemiddeld sterker betrokken zijn bij maatschappelijke problemen dan het gemiddelde kerklid." Foto: GPD/Han de Graaf behoefte heeft". In het boek van Bras wordt rela tief veel aandacht aan de spiri tualiteit van de pastor gegeven, want die is niet zo vanzelfspre kend als het lijkt. Uit onderzoek blijkt dat priesters net als hun protestantse collega's eigenlijk alleen bidden met en voor an deren. „Pastores zijn net als an deren druk en hebben weinig rust en ruimte in hun leven. Er is sprake van onmacht, maar ik zie onder pastores in toenemen de mate een verlangen en aan dacht voor de noodzaak van een eigen spiritualiteit." De pastor staat aan een reeks van gevaren bloot. Zo kan hij in de valkuil trappen 'zich zo te identificeren met een bepaalde rolopvatting en met bepaalde rolverwachtingen vanuit de ge meente, dat hij niet meer au thentiek is'. Bras: „Het is een misvatting dat je je roeping goed kan vervullen door de eigen per soon te verwaarlozen of temg te plaatsen." Verstilling door gebed en medi- tiatie in de 'binnenkamer' kun nen pastores leren inspirerende mensen te worden door 'werke lijk vrij' te zijn. „Pastores willen er zijn voor de ander en zo een intermediair voor Gods aanwe zigheid zijn onder de mensen." Maar die roeping staat volgens Bras in de moderne samenle ving onder druk. „Veel mensen hebben respect en waardering voor de pastor, maar hebben hem niet nodig. Als je psychische problemen heeft, wend je je tot het Riagg. Heb je relatieproblemen, dan ga je naar een bureau voor relatie therapie. De pastor lijdt vaak aan het gevoel dat velen hem niet nodig hebben." Volgens Bras kan deze situatie pastores juist vrij maken 'van al lerlei oneigenlijke verwachtin gen aan hun adres'. „Vroeger werd vaak een beroep op de pastor gedaan bij gebrek aan beter. Deze verlegenheidsoplos sing is niet meer nodig. Pastores kunnen op nieuwe, meer spiri tuele wijze, vrij worden voor hun medemensen." Bras: „Zij zullen vrij worden voor echte, belangenloze dienst. Zij hoeven niets van de ander. De hulpverlening is over het al gemeen gericht op een doel: men wil het probleem oplossen. De pastor heeft een eigen in valshoek. Hij is er niet om pro blemen op te lossen, maar om levensvragen ruimte geven, zin te zoeken samen met de ander." "Werken met spiritualiteit', on der redactie van Kitty Bouw man en Kick Bras, is uitgege ven door Ten Have in Baarn en kost 69,90 gulden. Volgens onderzi het Amerikaans UCLA Medical de beoefening goed voor mense hebben van pijnen. Dat melc schrift Psycholog1 Yoga is een eei) uit India afkom thode om via lie oefening concentratie t< bewustzijnstoest komen, In het v( al vaker door derzoekers dat yoga gunstij op de gezon< hebben. Zo zou? zijn voor mensen hartkwaal en vn( de overgang. I Sonia D. GaurkC Harbor-UCLA dl Center, afdeling IS gie, presenteerde^ taten van haaL zoeksteam tijdenf lijkse conventief" American Ps' sociation. De achttien proi met chronische riërend van reuma, rapport! de onderzoekers) een aantal wekt oefening toe koij minder mediciji pijn te verlicht! Gaur is yoga d; van betere met noemen om op] tuur lij ke manier i nische pijnen oi

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 2001 | | pagina 14