Praag wil zender de stad uit sturen EO's Dirk-Jan Bijker plotseling overleden EO toont Hitiers holocaust MEDIA 'Programma's presenteren is als autorijd? Catherine Keyl: 'Ik blijf gewoon deze! Financiën is beste radio-adverteerder Radio Free Europe kan doelwit zijn Fons de Poel zet zelf een tv-bedrijf op MEDIA IK Mieke van der Weij presenteert Nationale Nieuwsquiz NCRV van onze medewerkster Runa Hellinga Boedapest - Radio Free Europe- /Radio Liberty, de voormalige Koude Oorlogszender die de op positie tegen de communisten ondersteunde, verhuist mogelijk uit het centrum van Praag naar een plek waar de zender beter te bewaken is. De Tsjechische rege ring is daarover in overleg met de Amerikanen en met de zender zelf. RFE/RL is gevestigd in het voor malige parlement in het hart van de stad, langs een drukke straat en vlak bij het drukke Wencelausplein. De zender heeft sinds enkele jaren ook uit zendingen gericht op Irak en Iran. Toen de zender in 1995 vanuit zijn zwaar bewaakte hoofdkwartier in München ver huisde naar het veel moeilijker te bewaken Praagse parlements gebouw, gingen er onmiddellijk stemmen op dat RFE daarmee kwetsbaarder werd voor terro ristische acties. Sinds 11 september is het RFE/RL hoofdkwartier al om ringd door een cordon van pantserwagens. Samen met de Amerikaanse ambassade is het een van de zwaarst bewaakte gebouwen in de stad. Een week geleden meende de Tsjechische Communistische Partij dat het beter zou zijn om de zender uit het centrum te verwijderen en onder te bren gen in een militair complex. President Havel noemde dat voorstel toen 'absurd'. Om zijn solidariteit te betuigen bracht hij maandag een bezoek aan de zender, waarin hij zijn steun voor het werk van de Centraal- Aziatische redactie uitsprak en RFE dankte voor hun hulp tij dens zijn gevangenschap als communistisch dissident Maar volgens het Tsjechische persbureau CTK hebben buiten landse inlichtingendiensten ge waarschuwd dat terroristen een aanslag met een met explosie ven gevulde truck plannen. „Iedere verantwoordelijke rege ring moet maatregelen nemen om zulke aanslagen in het cen trum van Praag en in het bijzon der in een gevoelige regio als het voormalige parlement te vermij den", aldus minister van buiten landse zaken Jan Kavan. van onze mediaredactie Hilversum - EO-programmama- g ker en -presentator Dirk-Jan Bij- ker is gisternacht overleden. Bij ker, bekend van Bijker ontmoet en Niets meer te verliezen, werd 55 jaar. Dirk-Jan Bijker kampte met hartproblemen. Hij trad in 1970 als regisseur/producer in dienst van de EO. Negen jaar later werd hij hoofd van de Dienst Evangelische en Jeugdprogram ma's. In 1984 ging hij aan de slag als programmaleider radio en televisie. Hij was onder meer verantwoordelijk voor de bijbel studieprogramma's met Henk Binnendijk en het jongerenpro- diemen/anp - TV-presentator Fons de Poel heeft samen met Jan van Galen (eindredacteur KRO informatieve program ma's) een nieuwe tv-productie- maatschappij opgezet Morton HiÜ Media gaat zich be zighouden met de ontwikkeling en productie van „kwalitatieve-, informatieve- en entertainment- programma's voor tv, internet en evenementen". Dat hebben de twee gisteren la ten weten. Programma's als Het gevoel van De Poel en De Liefde worden door de nieuwe maat schappij geproduceerd. De Poel zet zijn werk bij KRO voort. Dirk-Jan Bijker FotorWFA gramma Windkracht 16. Begin 1993 verliet Bijker de EO en begon hij zijn eigen produc tiemaatschappij. Hij bleef echter nauw bij zijn vorige werkgever betrokken. Zo regisseerde hij het kinderprogramma Mir@kel, dat door zijn dochter Rebecca Bijker wordt gepresenteerd. Zelf kwam hij in beeld bij de programma's Bijker ontmoet en Niets meer te verliezen. In het eerste programma sprak Bijker met mensen die traumatische ervaringen hadden opgelopen. In Niets meer te verliezen sprak hij met mensen over het nade rende sterven. In de komende maanden stonden van beide programma's nog afleveringen gepland. De EO kan nog niet zeggen of deze afleveringen worden overgenomen door ie mand anders. hilversum/mediaredactie - De komst op 1 januari van de euro legt de radio geen windeieren. Dat blijkt uit de bestedingen van radio-adverteerders. Het minis terie van financiën heeft in de eerste drie kwartalen voor ruim negen miljoen gulden geadver teerd. Dat is zeventien procent van hun totale budget mediabe stedingen. En daarmee staat het ministerie op de eerste plaats van grootbesteders. Opvallend in de toptien van grootste adverteerders is de do minantie van (mobiele) telefo niebedrijven. KPN Telecom Presentatrice gaat stevig aan de slag bij TROS staat op de tweede plek (negen miljoen), gevolgd door libertel (8,8 miljoen), KPN Mobüe (5,5 miljoen), Telfort (4,9 miljoen), Staatsloterij (4,3 miljoen), Lever Fabergé (4,1 miljoen), Uitzend organisatie Randstad (vier mil joen), Shell (kleine vier miljoen) en Renault (3,9 miljoen). De totale bestedingen op de ra dio hebben de afgelopen jaren een hoge vlucht genomen. In 1996 werd totaal op alle radio zenders in Nederland voor 325 miljoen geadverteerd, een jaar later was dat voor 422 miljoen gulden. door Monique Brandt Hilversum - Incest, mannen die zich hullen in vrouwenkleren, vergaande dierenliefde, kinde ren die op school worden ge pest, vriendinnen die eikaars mannen afpakken. Het is maar een fractie van de problemen en menselijke extremiteiten die presentatrice/journaliste Cathe rine Keyl de afgelopen jaren aan zich voorbij zag trekken in haar middagprogramma Catherine. „Vijftienduizend gasten in 1043 programma's", zo rekent ze zelf maar even voor. Wat haar betreft had het nog wel even door mogen gaan, maar RTL 4 besliste anders. Pre cies een jaar geleden kreeg ze gedwongen rust opgelegd toen de zender besloot het program ma stop te zetten. De eisen van sponsor Procter Gamble, die het programma betaalde in ruil voor reclamezendtijd, werden te hoog naar de zin van de Holland Media Groep (RTL 4, RTL 5 en Yorin). Die klap kwam hard aan: „Als het programma niet ge scoord had, was het een ander verhaal geweest, maar dat deed het wel. Dat was heel frustre rend." Na een jaar bijkomen is Catheri ne Keyl weer onder dak. TROS- directeur Huib Boermans, die haar jaren geleden in zijn toen malige functie van HMG-baas de kans gaf Catherine te maken, benaderde haar een paar weken geleden voor een aantal pro gramma's. Volgens het kersverse contract, dat per 1 januari in gaat, zal ze de komende drie jaar zo'n honderd talkshows maken die een mengvorm zullen zijn van journalistiek en informatie. „Maar ook relaties en relatiepro blemen komen aan bod. Ik denk dat er aan zo'n programma veel behoefte is, maar je ziet het te genwoordig vrijwel niet op tv. Sowieso zijn dit soort shows als voorheen Sonja op Zaterdag of Willem Duys vrijwel niet op de buis." Kamerbreed Daarnaast zal ze met Ivo Niehe het late night-programma Stu dio 2 gaan presenteren, en komt er een tv-versie van Kamer breed, het politieke radiopro gramma dat de TROS al jaren op zaterdagochtend via Radio 1 uit zendt. „Ik wil politiek graag weer een beetje aantrekkelijk maken voor gewone mensen. Dat is hoog nodig, want nu is het zo abstract dat het mensen afstoot. Dus geen gekissebis over wie wel of niet in een be paalde commissie moet, maar concrete issues die het grote pu bliek bezighouden. Aan het suc ces van Kamerbreed zie je dat er best wel belangstelling voor is, als je het maar op de goede ma nier brengt." Catherine Keyl had zelf het afge lopen jaar overigens niet over belangstelling te klagen. „Ik heb vrij veel aanbiedingen gehad. Zo wilde RTL graag dat ik weer een talkshow voor ze ging maken, 150 per jaar, drie jaar lang. Maar door het afgelopen jaar ben ik gaan inzien dat er behalve werk nog andere dingen de moeite waard zijn. Ik heb de afgelopen jaren zo ongelooflijk hard ge werkt, dat wil je niet weten, 's Morgens om zeven uur weg, en dan werken tot twaalf uur 's nachts, elke dag weer. Altijd maar bereikbaar zijn, geleefd worden door je agenda. Mensen dachten dat ik even die vloer op moest om een programmaatje op te nemen en dan weer naar huis kon, nou, zo was het dus niet." Vooral de eerste maanden na het stopzetten van Catherine waren zwaar", zo vertelt Keyl. „Ik moest mijn eigen ritme weer vinden. Ik kreeg ook pijntjes, op elk denkbare plek. Ik had zo lang doorgeraasd dat ik daar nooit acht op kon slaan. Nu kwam het er kennelijk allemaal uit. Gelukkig kan ik nu weer ge nieten van kleine dingen. Een mooie maan, een bos dat ver kleurt door de herfst. Ik geniet er alleen al van dat ik mijn telefoon niet mee hoef te nemen als ik een wandeling ga maken. Ik wil het gewoon eens wat rustiger aan doen. En bij de TROS krijg ik alle vrijheid daartoe." Fatsoenlijk De komende maanden gaat Keyl met haar nieuwe TROS-collega's aan de slag om een goede for mule te bedenken talkshow. Wat h maakt het 'geen ba L 1 programma bestemt commerciële of pi der. „Ik werk met mensi d|0 bloedgroepen. Ik zal 0n Lunch-tv, bij Mire f. De regisseur kende Mireille zelf ook, ei^ de hele technische 0' verschil tussen publfl 0 mercieel is dus ma lijk. Onlangs kreeg overstap te horen "V nt fatsoenlijke wereld', ne ik wel even boos o RTL werken fatsoe j q sen." Groot verschil bij de publieke omn cipe niets meer m van doen heeft. Da )ej om, al heeft Proctei:M volgens haar nooit PG invloed willen uitoef! programma. „Ik heb^ K gehad bij RTL, spofc. c Alleen weet ik nu zefodc programma's niet gezet omdat de gelq 2: zo wil." Bic Burgerlijke staat: gehuwd Werk: filmregisseur/scenario schrijver Hobby's: luiwammesen Krant: de Volkskrant en NRC Handelsblad Tijdschrift: de weekbladen, zo als VN en de Groene Amster dammer Boek: Tot het bittere einde van Victor Klemperer Film: Kaos van de gebroeders Taviani Muziek: alles van Bach en de strijkkwartetten van het Schön- berg Kwartet Website: daar weet ik niets van Voor welk televisieprogramma mocht je vroeger opblijven? Toen ik klein was bestond er nog geen televisie. Maar ik mocht op donderdagavond luisteren naar de Steravond van de NCRV. Met Johan Bodegra ven en het mastklimmen, dat was een spelletje. Ook hoorde ik af en toe De bonte dinsdag- avondtrein van de AVRO. Als je baas van een tv-zender zou worden, wat zou je eerste maatregel zijn? Ik zou op de zondagavond van acht tot twaalf een live kunst programma willen. Met ver schillende tafels en verschillen de presentatoren, die dan men sen uit allerlei disciplines van de kunsten ontvangen. Voor welke presentator of welk programma zet je de radio aan? Radio 4 voor de klassieke mu ziek en Radio 1 voor nieuws en sport. Wat ik ook heel graag hoorde was die zomerserie van In deze rubriek onderwerpt Herman Elzinga de kijk op diverse media van uiteenlopende personen aan een nader onderzoek. Vandaag fil mer Pieter Verhoeff (63). de VPRO met die drie uur du rende interviews. Als je leven wordt verfilmd, wie moet jou dan gaan spelen? Dat is al gebeurd in het door mijzelf geschreven en geregis seerde Vuurtoren, dat in 1994 bij de VPRO te zien is geweest. Het ging over mijn puberjaren in Friesland en de serie was ook in het Fries. Hans Heerschop speelde mij. Hoe vind je dat je overkomt in de media? Dat weet ik niet zo. Als wel een vriendelijke man, geloof ik. Maar ik heb er nooit onderzoek naar gedaan. Wie bewonder je in je vak? Heel veel ambachtslieden, van belichters tot cameralieden. Verder Willem van de Sande Bakhuyzen, de maker van de serie Bij ons in de Jordaan. En Jos de Putter, die de schitteren de documentaire Het is een schone dag geweest maakte. En natuurlijk Monic Hendrickx uit mijn eigen film Nynke. Zij is fe nomenaal. Denk je dat je qua werk ooit nog eens iets totaal anders gaat doen? Nee. Wat was je grootste blunder? Mijn samenwerking met de filmproductiemaatschappij All Arts ten tijde van de film De zondagsjongen. Ze hadden gi gantische artistieke pretenties, maar er was helaas ook sprake van enorm mismanagement. Ik had dat eerder moeten zien. Een goede producent is heel belangrijk bij het maken van een film, maar hier ging het he lemaal mis. Als welke historische figuur stap je uit de tijdmachine? Als Erik de Noorman. Een fictief figuur natuurlijk, maar als jon getje was het voor mij iemand uit de werkelijkheid. Met wie zou je liever niet aan spoelen op een onbewoond ei land? Willibrord Fréquin is waar schijnlijk al vaak genoemd en dat zijn natuurlijk voor de hand liggende keuzes, net als Menno Buch. Er zijn een hele hoop mensen waar ik liever niet mee verkeer, maar vijanden heb ik niet echt. Veel mensen stappen momen teel liever niet in een vliegtuig. Stek Hollywood belt en wil dat je een film komt maken. Wat doe je? Ik ben niet zo hijgerig om graag naar Hollywood te willen. Maar misschien moet ik nog naar Amerika om Nynke te promo ten, omdat de film meedoet in de strijd om een Oscar. Ik zou zonder aarzelen aan boord van een vliegtuig stappen. Toen ik in Amsterdam ging wonen werd mijn moeder al bang van alle verhalen over de grote stad. In mijn straat gebeurt nooit wat, zei ik dan. Met de meeste vliegtuigen gaat het ook goed. Nieuwe televisiereeks vol inktzwarte beelden lOt )kk; Hilversum - De nauwgezette re constructie van de holocaust door de Duitse historicus, docu mentairemaker en auteur Guido Knopp kluisterde vorig jaar mil joenen kijkers aan de tv-zender ZDF. Knopp stuitte naar eigen zeggen tijdens zijn zoektocht naar de achtergronden van de genocide op nieuwe getuigenis sen en bewijsmateriaal. Zijn poging 'de witte plekken in de geschiedenis op te vullen' stuitte desalniettemin op kritiek. Het resultaat van de documen taireserie Hitiers Holocaust is op het eerste gezicht dan ook de zoveelste aaneenschakeling van zwart-wit beelden van stapels lijken, mensonterende slachtin gen en onbegrijpelijke haat. De EO zendt vanavond de eerste aflevering uit van de zesdelige serie waarin de periode van de Duitse inval in de Sovjet-Unie in juni 1941 tot de bevrijding van de concentratiekampen in 1945 aan bod komt. Knopp en zijn team van zestien onderzoekers hebben in archieven over de he le wereld gezocht naar nieuw materiaal. Miljoenen films heb ben ze gezien, duizenden origi nele documenten bekeken en geanalyseerd, zo meldt het voorwoord van het naar aanlei ding van de serie verschenen boek. Maar veel belangrijker zijn volgens Knopp en co de ge sprekken met meer dan 500 ooggetuigen, vaak joodse over levenden die voor het eerst de kracht vonden om hun verhaal te laten optekenen. Over tien jaar is de kans deze hoogbejaar- Adolf Hitier staat centraal in de zesdelige EO-documentaireserie Hit- Iers Holocaust. Foto: AP de getuigen aan het woord te la ten onherroepelijk voorbij, aldus Knopp. „En dat geldt ook voor het aantal daders dat bereid was zich te laten ondervragen." Het eerste deel, Mensenjacht, toont hoe de Duitse troepen er in het begin in slaagden snel grote delen van het Sovjetrijk in te nemen. De zogeheten Ein- satzgruppen volgden om een begin te maken met Hitiers doel: de uitroeiing van de 'joodse bol sjewistische intelligentsia', on der welke noemer het nazi-regi me de joden en de bolsjewisten voor het gemak maar verstren gelde. Allereerst betrof het man nen, al snel werden, met de op volle toeren draaiende propa gandamachine als dekmantel, ook vrouwen en kinderen mas saal slachtoffer van welen. In de tv-serie vertelle overlevenden, maan oud-strijders over hi ringen aan de vemii joden. Hun verhalei lardeerd met even kende beelden. Er isi materiaal te zien, zoi"j speciale politie-eei juli 1944 Litouwen u* ken en joden zoekenLj en bijeendrijven. Entte brandstichting in def~' van Bialystok, wa; mensen omkwamei het gevolg was van bevelen, maar vooi persoonlijke initiatie roeragenten. Nieu1 biedt dit overigens voegt slechts meer details toe aan de oi den die velen al in hebben van de al bi stroom document; films en foto's. „De geschiedenis caust mag en kan ven worden," zegt zijn geen woorden welijkheden kunnen^ waar de slachtoffers j Br blootgesteld." In de afleveringen behani' achtereenvolgens d( besluitvorming, gel briek, verzet en be1 eric de bie Hitiers Holocaust, HF F documentaireserie, tl avond, Nederland i,[ donderdag 11 OKTOi [oi door Aida Zeljkovic Hilversum - NCRVs Nationale Nieuwsquiz was een eindejaars- evenement, maar is vanwege het succes uitgegroeid tot een 13-delige televisieserie. Mieke van der Weij presenteert dit jaar samen met Harmen Siezen de vernieuwde Nieuwsquiz. De 47- jarige journaliste leest vier kran ten per dag en vindt het belang rijk om het nieuws te blijven volgen. „Ik wil weten wat er in de we reld gebeurt, ik ben gek op nieuws. Ik ben wel iemand die bij vele omroepen heeft gewerkt en ik ken veel mensen, maar Harmen had ik nog nooit ont moet. Ik heb er zin in om met hem te werken. Hij heeft zo'n lekkere droge humor", aldus Mieke van der Weij. Zij moet wel aan het program ma wennen, want iets nieuws is voor haar altijd inspannend. „Het komt door alle onnozele technische dingen die je in je kop moet hebben. Als je een programma vijf keer hebt ge daan, doe je het automatisch goed. Het is net als autorijden." Bovendien houdt ze van ver scheidenheid: „Ik vind het leuk om iedere keer te moeten wen nen, dat houd me scherp." Zelf heeft Van der Weij twee keer meegedaan aan de Natio nale Nieuwsquiz en presenteer de zij de kennisquiz Stop de tijd. „Ik hou van quizzen waar ik zelf aan mee kan doen, dus op mijn eigen niveau. Tegenwoordig zijn er op commerciële zenders van die call-tv spelletjes, waar je een woord moet raden. Ik zit daar met open mond naar te kijken, het is zo verbijsterend." Ze ergert zich aan de incestueu- Mieke van der Weij vindt het leuk om met Harmen Siezen samen te werken: „Hij heeft zo'n lekkere droge humor". Foto: NCRV ze programma's als Laat ze maar lachen.Al die RTL 4 vriendjes zitten bij elkaar voort durend op schoot te schateren van het lachen. André van Duin komt bij Ron Brandsteder weer langs en dan hebben ze lol. Ik voel me dan als kijker op een klassieke manier buitengesloten en dat vind ik vervelend." Energie Mieke van der Weij raakt haar energie kwijt door hard te wer ken. Voor deze journaliste, die makkelijk van omroep en medi um wisselt, is ieder programma even belangrijk. Ze heeft geen favoriet en om verschillende re denen zijn ze haar allemaal dierbaar.Als je vier kinderen hebt kan je ook niet zeggen de ene leuker is dan de andere. Zo zie ik het." Naast de Nationale Nieuwsquiz gaat ze vanaf 21 ok tober Andere Ogen presenteren. Dit is een nieuw programma, waarin wekelijks buitenlandse correspondenten die in Neder land wonen over de actuele Ne derlandse onderwerpen discus siëren. Van der Weij behoudt onder andere het radioprogram ma Joumalistenforum op Radio 1 en ze blijft de Rijdende Rech ter presenteren. Ze vindt het prettig om haar ra dio- en televisiewerk met elkaar te kunnen combineren. „Ik word vaak door mensen aange sproken op mijn radiowerk, maar dankzij de televisie weten ze hoe ik eruit zie." Volgens haar zal iemand die alleen voor de radio werkt minder complimen ten krijgen. De kritiek van het publiek is voor Van der Weij erg belangrijk. „Ik vind het ontzettend prettig als ik merk dat mensen het waarderen wat ik doe, want daar doe ik het allemaal voor." Ook de kritieken uit de pers leest zij altijd. „Ik weet dat het maar één koekenbakker is die het allemaal opschrijft, maar ik trek me daar wel wat van aan. Op het mo ment dat er iets aardigs gedrukt staat ben ik trots, maar als er iets negatiefs in de krant staat, heb ik een slechte dag." Acteren Naast journalistiek was acteren haar grote ambitie. Al op het gymnasium speelde ze in het jaarlijkse toneelstuk haar studie Nederl; kunde deed ze een ti examen voor de toi Amsterdam. Ze wert Voor Van der Weij als een grote klap. een rol in het toneel monologen. „Ik denk niet dat er actrice aan mij verloi gaan en ik hoef die actrice te worden ni< waar te maken." „Ci het eten en drinken geest. Het is iets dat: leven lang koester, naar voorstellingen ten. Daar zit je gew< stoel en laat je het afkomen. Het is een| rust en het werkt vot spannend." Eerder zij drie jaar lang het programma Kunsi toekomst wil ze gr« een programma vanl kaliber maken, ma; zij geen zeggenschc_ zie geen mogelijkheid' leuk cultuurprogr; ken, want bij de oi daar weinig aandacl zijn niet genoeg kijf er hard voor knokki voor elkaar te krijgt heb niet zoveel mat diawereld." pn. M ïr", De eerste twaalf uitzn %e van de Nationale Nii zijn voorronden en d is de finale-uitzendii at voorronde staat één /ren centraal. De finale im Nieuwsquiz is op 27^ei De beste deelnemer ^nx huis met de titel Natf™ Nieuwskenner 2001.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 2001 | | pagina 10