Berichtgeving over aanval rap op gang De evolutie van internet MEDIA Springend door de tv-historie Nieuw glossy tijdschrift Japan Wanders vervangt Petter Yakut.a Cinema Media dienen propaganda Kijkers volgen aanval op Ned. 2 M E D I A VL*" NCRV-serie De televisiejaren is een goed-nieuwsshow Kees Baat weer teru op de rad Hoofdredacteur: „Het land laat je niet meer los" 648 van onze mediaredactie Hilversum - De berichtgeving op televisie over de aanvallen van Amerika op Afghanistan is giste ren snel op gang gekomen. Toen even na half zeven bekend werd dat de VS vergeldingsacties wa ren gestart, transformeerden Ne derland 2, RTL 5 en SBS 6 gladjes tot calamiteitenzenders. RTL 5 was het eerst paraat met telefoongesprekken met corres pondenten Jaap van Deurzen in Pakistan en Max Westerman in New York. Enkele minuten later volgde het NOS Journaal op Ne derland 2. De publieke omroep verplaatste Studio Sport in aller ijl naar Nederland 1 om plaats te maken voor het laatste nieuws en vanaf 20.15 uur voor uitzen dingen van de gezamenlijke pu blieke nieuwsrubrieken. De actualiteitenrubrieken had den zich uiteraard goed voorbe reid op de onvermijdelijke aan val van de VS op Afghanistan. Voor de allereerste ontwikkelin gen werd teruggegrepen op het 'breaking news' van CNN, dat vlekkerige donkergroene live beelden van Kaboel toonde. Even later werd overgeschakeld op de inmiddels op gang geko men eigen berichtgeving. Op Nederland 2 kreeg de kijker voornamelijk bespiegelingen van deskundigen die bij Kees Driehuis (Nova) en Sven Kockel- man (Netwerk) in de studio aan schoven, aangevuld met bijdra gen van correspondenten en re portages. Voorbereid RTL 5 had zich goed voorbereid op het ontbreken van beeldma teriaal van de aanvallen. De commerciële zender bracht vrij wel direct een gevarieerde uit zending, compleet met straatin terviews met New Yorkers, een reconstructie van de gebeurte nissen sinds de aanslagen op 11 september, een animatie van de militaire strategie van de VS en John Bernhard die het effect van het weer in Afghanistan op de militaire operatie uit de doeken deed. SBS 6 liet duidelijk door schemeren dat CNN de belang rijkste nieuwsbron is: promi nent onder in beeld prijkte de vertaalde CNN-slogan 'Amerika slaat terug'. Minpuntje voor Nederland 2 was het missen van de verkla ring die Osama bin Laden eer der had afgelegd voor de Arabi sche tv-zender al-Jazeera. Ter wijl RTL 5 rechtstreeks over schakelde naar CNN, herhaal den de publieke nog maar eens een deel van de toespraak van Bush. De vertoning van de vi deoverklaring van Bin Laden op CNN was hoe dan ook opmer kelijk, omdat zender normaliter in de crisisberichtgeving, die over de hele wereld wordt ge volgd, weinig aandacht schenkt aan de inzichten van de vijand. Het is nog niet bekend hoe lang de extra nieuwsuitzendingen op de Nederlandse calamiteiten zenders zullen doorgaan. hilversum/mediaredactie - „Af- lossing van de wacht", zo kon digde Joumaalpresentator Gijs Wanders zichzelf aan, toen hij gisteravond tijdens de extra uit zending over de acties van de Amerikanen en de Britten plot seling in beeld kwam. Debby Petter leek het veld te hebben geruimd voor de ervaren Wan ders. Met zichtbare moeite worstelde Petter zich door de uitzending heen, die om 18.55 uur op Ne derland 2 begon. Na zo'n 20 mi nuten werd zij uit haar lijden verlost. Ook geplaagd door grote techni sche problemen om verbinding te krijgen met de verschillende correspondenten (Wouter Kur- pershoek, Twan Huys en Char les Groenhuijsen), leek Petter de grootste moeite te hebben om haar nervositeit tijdens de in gelaste live-uitzending onder controle te houden. Die duide lijk zichtbare nervositeit leidde er toe dat Petter haar vragen aan de correspondenten op een 'on gemakkelijke' manier stelde en bovendien leek Debby Petter de grootste moeite te hebben om het Engels adequaat te vertalen. Toen ze er helemaal niet meer uitkwam, zei Petter op nogal pa nische toon: „En dan gaan we nu naar de beelden van CNN kijken". Groeien Volgens een woordvoerder van de NOS heeft Petters vroegtijdi ge vertrek niets te maken met haar manier van presenteren. „Haar dienst zat er op, ze was al om 9 uur 's morgens begonnen. Omdat duidelijk werd dat de uitzending lang zou gaan duren, werd het besluit genomen om Gijs Wanders eerder in te zetten dan de geplande 20.00 uur. Dat zou Gijs de kans bieden mee te groeien met het nieuws". hilversum/cpd - Verreweg de meeste tv-kijkers hebben het nieuws rond de aanval van Amerika op Afghanistan gister avond gevolgd via Nederland 2. Tussen zeven uur en half een keken gemiddeld 1,6 miljoen mensen naar de uitzendingen van het NOS Journaal en NOS Actueel. De kijkpiek lag rond acht uur met bijna drie miljoen kijkers. RTL 5 ging een paar mi nuten eerder dan de publieken de lucht in met een extra jour naal. De ruim 350.000 mensen die toen keken, bleven de com merciële zender de rest van de avond tamelijk trouw. De piek op RTL 5 viel op te tekenen om negen uur met 550.000 kijkers. SBS 6 moest genoegen nemen met gemiddeld 260.000 belang stellenden. washington/anp/dpa - Bij de luchtaanvallen op Afghanistan doen de Amerikaanse media geen moeite zo objectief moge lijk te berichten. Ook de zich als internationaal presenterende zender CNN heeft gisteren in de VS enthousiast .Amerika slaat terug" als thema in beeld ge bracht. Daarmee verwoorden de massa media onvoorwaardelijk het re geringsstandpunt dat aanvallen op tal van plaatsen in Afghanis tan worden gerechtvaardigt door de terroristische aanslagen van 11 september in het noord oosten van de VS. Naast CNN vertolken ook NBC en Fox deze visie op de luchtaanvallen. CBS heeft een eigen variant: .Ameri ka vecht terug". Voor de Amerikaanse en Britse aanvallen op het door decennia van oorlog verwoeste Afghanis tan begonnen, brachten de tv- zenders het nieuws voorname lijk onder thema's als 'Aanval op Amerika' en 'Amerika's nieuwe oorlog'. Neutraal De Britse zender BBC-world hield gisteravond ruimte voor andersdenkenden onder het wereldpubliek en berichtte on der de neutrale slagzin: .Aanval op Afghanistan". De meeste oorlogen zijn door de initiatiefnemers ervan weerge geven als vergeldingsacties. De laatste grote oorlog in Europa begon bijvoorbeeld met een mededeling uit Berlijn in sep tember 1939 dat „vanaf vandaag wordt teruggeschoten". alleen geschikt voor breedband Televisie was in haar beginda gen niet meer dan een slap af treksel van radio. Maar pro grammamakers experimenteer den, televisie evolueerde en er ontstond een medium met ei gen genres en mogelijkheden. En zo moet het ook met internet gaan. Momenteel bevindt internet zich in dezelfde fase als die waarin radio met beeld televisie heette. Intemetmakers zoeken naar nieuwe vormen. Ze voegen video-interviews, gesproken co lumns en beeldverslagen toe aan hun sites. Oude media on dergebracht in een nieuw medi um; allerminst vernieuwend. Maar laat internetredacties en webmasters vooral doorgaan met het zoeken naar en testen van wat nieuwe vormen lijken. Als iedereen, zoals een aantal grote uitgevers doet, vandaag zijn handen afhaalt van wat gis teren als vernieuwend initiatief het licht zag, volgroeit internet nooit. Een mooi webexperiment waar van te hopen is dat het niet ge boren is om een vroege dood te sterven, is het webentertain- ment op de site van het radio- en televisiezenderloze Veronica. Deze drie kanalen, ontwikkeld door het bedrijf Jamby van Adam Curry, zijn redelijk aardi ge vomien van entertainment waarbij het televisieformat ach terwege is gelaten. Daarmee zijn de kanalen Point Victor (een spelachtig reispro gramma), Truth or Dare (laat je verassen door beeld en geluid en reageer) en Soulmate (voer opdrachten uit en vind je soul mate) niet de hemel in gepre zen. Het entertainment van Cur ry is gemaakt voor breedband internet en is met geen moge lijkheid door een gewoon mo dem te persen. Zelfs met een ka belmodem wordt het geduld zwaar op de proef gesteld. Tevens is de beeldkwaliteit van de filmpjes en bijbehorend ge luid - afhankelijk van de snel heid van de gebruikte internet verbinding - onderhevig aan ha peringen en vertragingen. Het vergt evenveel geduld om de werking van de kanalen te door gronden. Toch heeft dit webentertain - ment bestaansrecht, ook al kijkt er straks misschien geen hond meer naar. Actie leidt tot reactie van mensen die denken dat ze het beter kunnen, en uiteinde lijk tot een zelfstandig internet. mandv pijl In de eerste afleving van De televisiejaren staat 1977 centraal. In dat jaar was de Muppetshow een groot succes.Foto: AP de en daama de pub gemeden, hebben w Klap. „Grofweg kun je de den in twee groepen Allereerst de mensen tijds de hoofdrolspel Bijvoorbeeld Edwin vertelt hoe in De filn Willem het broodje j staan. Daarnaast deg zich bepaalde gebeui proberen te herinnei vert soms verrassenA op, want mensen veil vaak. Die shots probl een leuke manier eril den." eric de bie l De televisiejaren is 1 zien bij de NCRV op J om 18.00 uur. door Monique Brandt Hilversum - Het hei duurd, maar na vijf malig Veronica Kees Baars (49) we zijn oude liefde: de 1 morgen presenteert row Classic Rock m negen tot tien uur 's programma dat is g vooral - symfonische Baars, in een grijs v gonnen als popjoi Oor, maakte samen Lagarde dertien jaar dioprogramma Coui fé voor Veronica. Ooi dacteur van het Countdown op tele zien van een heel k< naar muziekzender hij zich in een hele diabranche: het vf van tv-programma'si In het verleden was ken bij het TROS-| Stapel op auto's, op maakt hij De G01 voor RTL 5 en Cars voor Yorin. Ondanks zijn tv- heeft muziek altijd in zijn leven bepaald, eenmaal een groot hebber. Zelf luister naar Arrow Classic F niet in de auto. Omd middengolf uitzende luidskwaliteit daar t leerde wat mensen tion kennen, je maal praatje, en toen was dit nieuwe programi er erg blij mee. Rad geen werk, ik zie heti hobby." Arrow Classic Rock het algemeen non-s uit, zonder dj's dus. Baars zal zelf zijn J zoeken én aan- en Gewoon zoals hij dat gedaan. „Ik ben geei een echte presentati iets voelen bij de mu draai, en ik wil er ooi over vertellen. Ik zou een programma kun waarbij je elke week plaatjes van een andi gereikt en verder g zeggenschap hebt er ziek die er in je progi horen. Muziek, dat is zo hoort het ook." From tbe Golden Age to K i ta no Takeshi Hilversum - 'Eén grote goed- nieuwsshow'. Zo noemt produ cent Rob Klap de nostalgische terugblik die de NCRV de ko mende weken biedt in de nieu we serie De televisiejaren. In de (voorlopig) 58-delige reeks, die vanavond van start gaat, wordt dagelijks een jaar uit de tv-histo rie behandeld. Terugkijken doen wij blijkbaar graag. Tussen Kerst en nieuw jaar scoren de jaaroverzichten steevast hoog en bij verjaarda gen wordt meestal ook even stil gestaan bij gebeurtenissen in het verleden. Dat gebeurde dus ook afgelopen dinsdag, maar de NCRV vindt dat nog niet vol doende. Vandaar dat ze gretig ingingen op het voorstel van de jonge producent FC Klap om een diepere duik in de tijd te ne men. „Oorspronkelijk is het idee van Rob Labree, een vroegere redac teur van Studio Sport", vertelt Rob Klap. „Wij hebben het uit gewerkt en zijn toen naar om roepen gestapt. Eerst voorzich tig de NPS benaderd, maar die toonde weinig interesse. De NCRV reageerde echter met een." Daarbij wel enigszins aan gespoord door Boudewijn Klap, geeft de producent meteen toe. De vroegere AVRO-directeur is de vader van Rob (33) en Erik (36), die twee jaar geleden met FC Klap rijn begonnen. Het eerste voorstel voor De tele visiejaren behelsde zo'n twaalf afleveringen. „Maar de NCRV vroeg of we er 58 konden ma ken. Opeens hadden we een gi gantische klus. Het is ook nog onze eerste echte tv-productie", vertelt Klap, die twintig mensen extra moest inhuren. „We heb ben nu drie medewerkers per manent bij het Nederlands Au diovisueel Archief (NAA) zitten. Het is veel werk, maar wel erg leuk om te doen." En leuk moet het ook blijven. De makers hebben de vrijheid ge nomen en gekregen om zelf te bepalen wat zij willen laten zien. „Het is niet zo dat we van elk jaar de vijf belangrijkste gebeur tenissen kiezen. We nemen wat wij leuk vinden. Dus van de lijst kan het gebeurtenis vier, zeven en 124 zijn. We proberen ook een beetje de geijkte beelden te vermijden. Dus een keer niet de bal van Rensenbrink op de paal tijdens de WK-finale van 1978, maar Krol die voor de wedstrijd vanuit de catacomben even het veld opkijkt en kauwgom kau wend zegt: 'Volgens mij spelen die gasten in blauw-wit'." Puntkragen Grote rampen, kapingen en oor logen worden daarbij vermeden. „We willen een goed-nieuws show maken. Waarnaar ouders met hun dochter of zoon met plezier kunnen kijken en moe ten toegeven dat ze vroeger ook met de puntkragen hebben rondgelopen." De televisiejaren kent geen chronologische volgorde. Het programma springt dagelijks door de tijd, behandelt een jaar tal soms dubbel en begint in 1977, het jaar van Toppop, het Smurfenlied, Elvis, Sterrenslag en de Muppetshow. Morgen volgt dan een sprong terug naar 1956, met Pim Maas (de Neder landse Elvis), Brigitte Bardot, de vijf winnaars van de Elfsteden tocht en Dappere Dodo. Naast oude beelden komen in De televisiejaren veel mensen aan het woord. Sterren van toen en nu blikken terug en proberen herinneringen op te halen. „Ik denk dat we uiteindelijk bijna tweehonderd mensen intervie wen. Van Johan Stekelenburg, de burgemeester van Tilburg tot Raoul Heertje. Zelfs Jos Berg man, die in Floris Sindela speel- amsterdam/gpd - De toch al rij kelijk bedeelde tijdschriftenlezer die ook nog hevig geïnteresseerd is in Japan, heeft geluk. Vanaf deze week ligt de nieuwe, twee maandelijkse glossy Japan in de schappen. Het blad is als eerste in Amster dam gelanceerd, maar ook in Tokyo en New York wordt het blad uitgebreid geïntroduceerd. Het hoofdkwartier van het En gelstalige blad bevindt zich in Leiden. De Australische hoofdredacteur Ray Edgar licht het hoe en waar om van het blad toe. „De plan nen zijn er al een jaar of vijf. De Nederlandse uitgevers René Scholten en Chris Uhlenbeck verkopen Japanse kunstboeken, zij voelden de sterke behoefte aan een onafhankelijk en kri tisch blad, dat over meer zou gaan dan louter de Japanse cul tuur." „Japan is een land in beweging, en interessant voor een grote groep mensen, niet alleen Ja pan-kenners, maar ook mensen die er wel eens zijn geweest. Het land laat je niet meer los. Wij zijn erg breed, we belichten ook politiek, architectuur, mode, de sign. De reacties zijn erg posi tief, dus ik geloof dat het aan slaat." Het blad, in een oplage van twintigduizend, wordt interna tionaal gedistribueerd. Edgar: „Nederland is in onze ogen een logische vestigingsplaats, alleen al gezien de eeuwenoude ban den tussen Japan en Nederland. Toch zijn we vooral internatio naal georiënteerd, ik denk voor al aan de Amerikaanse markt." Afstand Volgens de hoofdredacteur is het juist een voordeel dat de re dactie zo ver van het land zelf afzit. „Die afstand schept ook afstand in de berichtgeving, en dat is niet slecht. We reizen trouwens wel regelmatig naar Japan." In het eerste nummer is een lij vig artikel gewijd aan de Yakuza films, rolprenten gewijd aan Ja- pane gangsters. Verder diepgra vende verhalen over de buiten landse politiek van Japan, de punt: dit tijdschrift moet echt gelézen worden." Japan kost fl 14,95 en verschijnt eens in de twee maanden. De cover van het nieuwe tijdschrift over Japan Foto: Japan modeontwerpster Yamamoto Limi en de miljardenindustrie van de videospelletjes. Artikelen voor liefhebbers dus, en dat blijkt ook uit de voor heden daagse tijdschriften ongebruike lijke lengte van de artikelen. Ed gar: „We geven tekst de ruimte. Het was een uitdrukkelijk uitgangs-

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 2001 | | pagina 10