'De ontdekking van de hemel' ingenieus verfilnf CULTUUR KUNST 'Het gaat niet om grote orkesten, maar om mooie liedje 'De muziek is altijd een toevluchtsoord gewee dinsdag 2 OKTOBER! m u am. am - - l£h lie Jan ten Hoopen en Hans Stoop met nieuw programma in LAKtheater Hersenbloeding Sharon Stone san francisco - Actrice Sharon Stone (43) is gisteren in het zie kenhuis opgenomen na een kleine hersenbloeding. Ze hoef de er niet voor behandeld te worden. Stone werd door haar man naar het ziekenhuis ge bracht, omdat ze aan hevige hoofdpijn leed. De actrice, be kend van 'Basic Instinct' en 'Casino', blijft de rest van de week ter observatie in het zie kenhuis. Foto: AP Veel animo voor nieuwe films VS los angeles - De Amerikaanse filmindustrie lijkt de korte in zinking te boven die drie weken weken geleden ontstond na de terroristische aanslagen. Nieu we films met sterren als Mi chael Douglas, Ben Stiller en Anthony Hopkins zijn afgèlo- pen weekeinde goed bezocht. Michael Douglas boekte met zijn nieuwe film 'Don't say a word' een persoonlijk record. Deze psychothriller, die enkele dagen geleden in première ging, bracht al ongeveer 18 mil joen dollar op. Open Ateliers in Bollenstreek duin- en bollenstreek - Vijftien beeldend kunstenaars in de Bollenstreek openen komend weekeinde de deuren van hun ateliers voor het publiek. Er is niet alleen kunst te bewonde ren, veel kunstenaars houden ook demonstraties en geven uitleg over hun werk. Deelne mers zijn: Jeanette Monshou- wer uit Leiden, Janine Lamers uit Noordwijk, Bas Haasnoot, Stoffer Winter en Ageeth van de Oever uit Katwijk, Corrie Ra- vensbergen, MOND en Danielle Orelio uit Rijnsburg, Joke Bontebal en Riet Rosier (met gasten) uit Valkenburg, Ivet Thunnissen uit Sassenheim en Fredy Wolf uit Noordwijker- hout. De ateliers zijn zaterdag 6 en zondag 7 oktober geopend van 11.00 tot 17.00 uur. Schrijver Gellu Naum overleden Boekarest - Een van de be kendste surrealistische auteurs, de Roemeen Gellu Naum, is af gelopen zaterdag in de Roe meense hoofdstad Boekarest na een hartaanval overleden. Naum was 86 jaar. Hij publi ceerde in ruim 65 jaar twintig bundels poëzie, toneelstukken en een roman, 'Zenobia', in 1985. Zijn werk kreeg wereld wijd erkenning en hij kreeg ver scheidene internationale en na tionale onderscheidingen, waaronder in 1999 de Europese Prijs voor Poëzie. Janet Jackson zegt tournee af arnhem - Het concert dat Janet Jackson op 1 december in het Arnhemse Gelredome zou ge ven, gaat niet door. Jackson heeft haar Europese tournee af gezegd naar aanleiding van de aanslagen in de Verenigde Sta ten. Jan ten Hoopen (links) en Hans Stoop: „Het liedjes schrijven gaat gewoon door." Foto: Taco van der Eb door Coen Polack leiden - „Het gaat niet zo goed met me", zegt Jan ten Hoopen direct. „Het leven is goed, maar met mij gaat het minder." Ten Hoopen kampt al jaren met een whiplash. Hij wordt geplaagd door zware migraine en slapeloosheid, wat iedere vorm van planning bij voorbaat onmoge lijk maakt. De gezondheidsklachten van Ten Hoopen, zanger en liedjesschrijver, worden weer heviger enkele dagen voordat hij samen met gitarist Hans Stoop hun nieuwe programma 'Het leven is goed' in het LAKtheater brengt. Toen een geplande voorstel ling van Bill van Dijk werd geannu leerd, stelde Stoop de theaterdirectie voor het gat in de programmering op te vullen met een nieuw liedjespro gramma van hem en Ten Hoopen. Ten Hoopen: „En al moet ik mezelf met een grote pot pillen op de been houden, het optreden gaat door!" Stoop: „Hij zou misschien wel weer geopereerd moeten worden." Stoop wijst op het litteken in de hals van Ten Hoopen. „Moet je kijken, hij heeft het aan zijn nekwervels en ze gaan er via de voorkant in. Dat litte ken zit toch vlak bij zijn stemban den. Dat is voor een zanger natuur lijk doodeng." De laatste keer dat het duo in 'het LAKtheater stond, was in 1995. Net als het optreden van komend week einde was dat om een cd op te ne men. Stoop: „Je kan wel in een stoffi ge studio gaan zitten, maar in een echt theater met echt publiek werkt het veel beter. De opname gaat le ven." Stoop en Ten Hoopen willen eigen lijk ook een theatertournee doen. Ten Hoopen: „We lopen al een tijdje met dat idee rond, maar door de problemen met mijn nek, kan ik niet zover vooruit plannen. Misschien gaat het volgend jaar beter." „Ondanks al dat gezeik gaat het lied jes schrijven gewoon door," zegt Ten Hoopen. In de afgelopen jaren heeft hij zo'n veertig nummers geschre ven, waarvan hij er zaterdag zo'n twintig zingt. „Ik zing over onder werpen waar je liever niet over praat, maar die wel belangrijk zijn om over te praten. Zelfben ik niet zo'n prater, dus stop ik wat ik wil zeggen in een lied. Dood, liefde, ziekte, dat soort onderwerpen, daar wil ik iets over kwijt." „In één liedje zing ik: 'Ik ben zelf de wereld in het klein'. Dat zegt het wel voor mij. Ik zoek de onderwerpen voor mijn liedjes altijd dicht bij huis, omdat daar alles gebeurt. Dat is mijn wereld. Natuurlijk word ik beïnvloed door de gebeurtenissen in de wereld, maar ik zou dat liever niet willen." Ten Hoopen bespeelt zelf geen in strumenten, maar door de samen werking met Stoop kan hij zijn ei toch prima kwijt. „Ik hoef hem maar iets voor te zingen of hij komt met de INAI Iwee laar it ee: lolie ins B lwet goede akkoorden en eflb°c' tweede stem. Het gaat 0°; trein", vindt Ten Hooped33 toch nog wel invloed t4st0' de nummers van Ten ?eui kan bijvoorbeeld hele raPPte jes op een nummer lo#e8e door de accenten andep00 liggen." 3311 De cd met liedjes die inB wc ater wordt opgenomen, ject in eigen beheer. heeft nog wel een pL' voor twee cd's maar daint ranüe voor het daadw brengen van die cd's. Tsw< „Je bent altijd waard v\jeer plaat heeft gedaan. Ik mwoui helemaal van onderaf brlan platenmaatschappij breirijv van me uit als er een hOe t De platenbaas kan bije nt spreken zitten te jankenerd. ring, zo mooi kunnen de be maar zonder hit kun jcaai ten." looi Stoop: „Als ik zo'n Ani&ter beeld met haar nummttte. op een akoestische gitivou Ahoy hoor bedwingen, en o 'Mooi liedje, maar daar ?uk i zijn muziek ook kunnenn, c gaat helemaal niet om pier ten, ingewikkelde arran d< maar om goede liedjes." fijn. 'Het leven is goed' dckQ^ Hoopen en Hans Stoop, oktober, LAKtheater, LejQ( ïrui Een literair doorgestoofde Indiana Jones-film voor intellectuelen film recensie pieter van lierop The discovery of heaven. Regie: Jeroen Krabbé. Met: Stephen Fry, Greg Wise, Flora Montgomery, Neil Newbon, Jeroen Krabbé. Drie jaar hebben we met scepsis uitgekeken naar het resultaat van Jeroen Krabbé's ambitie om, geschouderd door scenarist Edwin de Vries en producent Ate de Jong, een verfilming te regisseren van de Mulisch-ro- man 'De ontdekking van de he mel'. Nu de voltooide film op 18 oktober onze bioscopen bereikt als internationale coproductie met 'The discovery of heaven' als titel, moet worden vastge steld dat een onverfilmbaar ge acht boek ingenieus werd ver taald tot aantrekkelijke cinema. Heel sterk aan Krabbé's werk stuk is de opening met een paar bijzondere staaltjes inventiviteit en een allure die meteen een forse bres slaan in je gereser veerdheid. Het gaat om de meest heikele scènes van het hele verhaal, aangezien ze zich afspelen in de hemel en gemak kelijk in belachelijkheid hadden kunnen ontaarden. Aartsengelen bediscussiëren hoe gevolg kan worden gegeven aan Gods wil om het contract met de mensheid op te zeggen en hoe de ooit aan Mozes ge schonken Tien Geboden terug zijn te krijgen. Het schijnt ver boden om ze te laten ophalen door een engel. De enige moge lijkheid is om gedurende een krappe eeuw te sjoemelen met wat levensdraden op aarde, op dat er een jongetje zal worden geboren dat genetisch zodanig is afgesteld dat hij uit eigen be weging naar de Stenen Tafels gaat zoeken - want zoek zijn ze - en vervolgens afleveren op de plek waar ze ten hemel kunnen worden opgenomen. Ooit zijn er films gemaakt die de hemel voorstelden als grazige weiden of als een donzig land schap met veel licht en kristal. Maar het voorportaal van de he mel oogt volgens Krabbé als de labyrintische kerkers van Pira- nesi. Een briljante vondst. Zo krijg je binnen vijf minuten be wezen dat de makers van de film grootse effecten kunnen realiseren en dat ze niet alleen met respect maar ook vernuft aan dit scenario hebben gesleu teld. Die indruk wordt gaandeweg versterkt. Uiteindelijk moet je vaststellen dat Edwin de Vries en zijn Amerikaanse script doc tors uitmuntend zijn geslaagd in de heksentoer om de 900 pagi na's van 'De ontdekking' ade quaat in 134 minuten Discove ry' verwerkt te krijgen. Ja, je mist de uitwijdingen, de 1001 cultu rele en filosofische dwarsverbin dingen die de bespiegelende Mulisch cadeau deed, maar het verhaal zelf komt er ongeschon den doorheen. De roman is een fantastische spielerei op het thema 'toeval'. Met de bezetenheid van een middeleeuwse alchemist pro beerde Mulisch te bewijzen dat toeval niet bestaat en dat alle schijnbare toevalligheden in het leven onderdeel zijn van een systeem waarvan de codes door wetenschappers kunnen wor den gebroken. Zoals ze ook het genetisch geheimschrift al heb ben ontcijferd waarmee mensen zijn te scheppen. Dat patent is God dus al bijna kwijt en de boosheid daarover vormt trou wens de belangrijkste aanleiding voor de intentie om de mens heid uit te leveren aan Lucifer. Maar eerst moeten die Tien Ge boden terugkomen en daarvoor is het jongetje Quinten nodig dat onder zeer speciale omstan digheden werd verwekt (op Cu ba, door twee vaders min of meer) en geboren (uit een co mateuze moeder). Om dat alle- Een scène uit de film 'The discovery of heaven'. Foto: GPD maal mogelijk te maken, diende eerst in Den Haag de astronoom Max en de linguïst Onno elkaar te ontmoeten, bevriend te raken en verliefd te worden op dezelf de vrouw. En de zaken op aarde worden desnoods verder bijge stuurd met ingrepen als een kortsluiting, een moord, een blikseminslag of een inslaande meteoriet. Naast de ingenieuze scriptbe werking en de ruime en smaak volle productionele opzet, vormt de casting een derde pij ler onder 'The discovery'. De Brit Stephen Fry blijkt volmaakt te overtuigen als Onno, de door Mulisch zo sappig beschreven dwarse telg uit een dynastie van Hollandse politici. Deze acteur blijkt echter tevens de ideale be waker van de toon van het boek, soepel laverend tussen scherts, ium erv; sum ran O.C bluf en beheerste eproe Greg Wise als de meer v\ Max (vader een Oostde1 zi, moeder een in heijck moorde jodin) is hetDl T hij naast de gigant I bleekt, maar hij we doende profiel te ge1 ze tweede afsplitsii^J* lisch zelf. Flora Montgomery vrouw tussen hen ir al volmaakt te klopn 1 Neil Newton in de' oudere Quinten, en acteur in dit Holland - I 'The discovery of heite een prachtig liefdesvot daarnaast zijn er tain 1 zingen naar actuel&esj nissen uit een halve tu deme geschiedenis, lar een totaal andere te s naar Krabbé's film tdo Rome is er een scèn&en Onno en zoon Quin st< ten insluiten in het S. zo torium om 's nachVpl; open te breken die mis bergplaats zou zijn \ird Geboden, sinds di&r verdwenen uit de Ajvel bonds. Ooit hebbefe n Connery en Harriso-le vader en zoon zo bOn tijdens hun queeste jad< zelf. Eigenlijk kun je ing very of heaven' bescl ge een literair doorgeSMe diana Jones-film vooimr elen. Een soort 'Rairdi lost ten commandm^ns Die kanttekening is £es schattend bedoeld, b eenmaal zo dat zowi. C als de film onverteey v den indien je ze alain neemt. Want om tfer doelen te bereiken, hwe mei absurd veel om", z< en het is essentieel dfce surde omslachtig!* ik waarderen als humonen preciatie van 'The dj. heaven' is een ongt. golflengte noodzak^m over lang niet ieder^ef schikken. |aa< de Heather Nova vecht niet langer tegen schaduwen uit het verleden s h DU\ bei jad< Heather Nova: „Ik geef de controle over mijn muziek nooit uit han den." Foto: GPD door Hanneke van den Berg Amsterdam - Heather Nova heeft alles mee in haar leven, zo lijkt het. De in Bermuda geboren zangeres heeft een bijzondere stem, is getalenteerd als sin ger/ songwriter, is mooi en heeft een verleden waar een meisjesroman over kan worden geschre ven. Onlangs is haar vijfde studio-album versche nen: 'South'. Hitlijsten boeien haar niet, zegt ze. In ieder geval is ze nooit begonnen aan een nieuw liedje met het idee dat dit haar eerste grote wereldhit zou moeten worden. Het is er ook nog nooit van ge komen, al oogstte ze behoorlijk wat waardering met 'Oyster', haar derde album en de plaat waar mee ze in 1994 doorbrak. Haar muziek heeft iets sprookjesachtigs, iets mys tieks. Tenminste, dat was tot nu toe zo. Vooral 'Oyster' was een regelrechte trip naar een fanta siewereld. Met 'South' lijkt ze voor het eerst een lichte knieval te hebben gemaakt voor de com mercie. Nooit eerder klonk een album van haar zo toegankelijk voor de massa. Met die mening geconfronteerd, verdwijnt de glimlach van haar gezicht. „Met deze plaat heb ik juist willen terug keren naar de basis. Ik heb het willen ontdoen van alle franje. Als blijkt dat deze aanpak iets heeft opgeleverd dat aantrekkelijk is voor een groot publiek, dan is dat prima. Maar het is zeker niet met opzet gedaan. „Ieder album is voor mij een experiment. Ik vind ook dat je nooit twee keer eenzelfde soort plaat moet maken. Het is erg verleidelijk, omdat je er dan zeker van kunt zijn dat hij goed zal verkopen. Maar ik kan zoiets niet. Ik blijf voortdurend op zoek naar nieuwe dingen. Alleen dan kan ik mu ziek blijven maken." Een van die vele experimenten heeft geleid tot de single 'I'm not an angel', die sterk afwijkt van haar eerdere werk. Het refrein is een soort men geling van Texas en The Supremes. „Ja, dat klopt wel. Het gekke is dat ik dit nummer aanvankelijk een langzame, melancholieke sfeer meegaf. Toen we in de studio besloten om het tempo wat op te schroeven, kwam dit er opeens uit rollen. Dat is ook het leuke van liedjes schrijven. Ik schrijf alles akoestisch. Ik begin dus met een geraamte en kan er daarna nog alle kanten mee op." Heather Nova heeft nooit de wens gekoesterd haar eigen album te produceren. „Nee, ik haal er altijd iemand bij. Als ik een liedje schrijf, sluit ik me volledig af van de buitenwereld. Ik zou het ook niet anders kunnen. Maar als ik de studio induik, krijg ik behoefte aan feedback. Ik wil mijn mening kunnen toetsten aan die van anderen, wil horen wat ze ervan vinden en luisteren naar goe de tips. Begrijp me niet verkeerd, ik geef de con trole over mijn muziek nooit uit handen. Ik moet het eens zijn met elke noot die op het album staat, maar dat wil niet zeggen dat ik blind en doof ben voor de suggesties van anderen." Wie 'Oyster' (1994) en 'South' (2001) vlak na el kaar beluistert, merkt dat Heather Nova nu een stuk vrolijker en optimistischer klinkt dan zeven jaar geleden. „Elke plaat vormt de weerslag van mijn leven op dat moment. In de tijd dat ik de muziek voor 'Oyster' schreef, probeerde ik een aantal gebeurtenissen uit mijn verleden te ver werken. Het was allemaal vrij heftig en ik con fronteerde mezelf ermee door erover te schrijven. Het was de enige manier om er overheen te ko men." Een van de mooiste nummers op haar nieuwe plaat is 'Gloomy sunday'. Dit compliment neemt ze met gemengde gevoelens in ontvangst. „Ik heb dit niet zelf geschreven. Het is een liedje uit de ja ren veertig en werd eerder onder meer gezongen door Frank Sinatra en Billy Holiday. In Duitsland werd een film gemaakt over de schrijver van dit liedje en mij werd gevraagd om het op te nemen voor de soundtrack. Het resultaat bei lit eindelijk zo goed, dat ik besloot het op1 we plaat te zetten. Het was voor het een cover heb opgenomen en ik wil e* c gewoonte van maken." In het verleden is er vaak op gezinspeeF®* muziek zo mysterieus en sprookjesad 31 door haar avontuurlijke jeugd. Met h^or broer en zus zwierf ze jarenlang over P8- zeilboot. Het was bijzonder, maar oorer' zaam. „Mijn zusje en ik verlangden ?se vaak naar om in een gewoon gezin op Foc Toen we klein waren, konden we de cP£ het nomadenbestaan niet altijd waar"3 kijk ik terug en weet ik dat ik een bijzon m< heb gehad. Of mijn liedjes daar een di' Pe van rijn, weet ik niet. Ik kan niet meer f naar het verleden om in een ander soot*1 te groeien en dan de verschillen te bP 1 weet wel dat muziek van jongs af aaPee vluchtsoord voor mij is geweest. WeP' met z'n allen op een vrij kleine boot. vi *,ei een hond en een kat. Je kon je nooit er£"e trekken en een tijdje niemand zien. Dl ik in de muziek als ik even alleen wilde F S O' Heather Nova: 27 oktober in de Heiné Hall in Amsterdam.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 2001 | | pagina 16