GELOOF SAMENLEVING 'Het priestertekort is een onderdeel van Gods plan' Elke moslim moet zijn eigen 'Heilige Oorlog' voeren Aartsbisschop New York tegen wraak Bari geeft miljoen voor verwoeste kerk Halve eeuw communisme 'Zaterdag geeft God eer liefdevolle waarschuwt Bisschop Hurkmans sprei' jongeren over levensvrage dinsdag 2 OKTOBER 200) vaticaanstad/anp - Het tekort aan priesters in de Rooms-Ka- tholieke Kerk is een onderdeel van Gods plan, meent aartsbis schop Miloslav Vlk van Praag. „Ik ben er zeker van dat God daarmee iets positiefs van plan is", zei de kardinaal gisteren tij dens een persconferentie over de bisschoppensynode in het Vaticaan. „God wil dat we de ac tiviteiten van leken nieuw leven inblazen." Vlk ziet het priestertekort in vooral Europa en Noord-Ameri- ka daarom niet als het belang rijkste probleem van de RK- Kerk. Het moet volgens hem een stimulans zijn om de leken in de kerk aan het werk te zetten voor de verkondiging van het geloof. „Weinig leken hebben nu een evangeliserende mentaliteit zei de Tsjechische kardinaal. Bisschoppen moeten volgens Vlk voorgaan in geloofsverkon diging. Persoonlijke getuigenis sen over het eigen geloofsleven zijn in deze tijd van ontkerkelij king van groot belang, bena drukte hij. „Daarmee kunnen we het grijze 'gebied van het ge loof bereiken", zei hij, verwij zend naar de vele mensen die buiten een kerk om op hun ei gen manier naar God zoeken. Vlk, die tijdens het communis me in Tsjechoslowakije een tijd zijn priesterambt niet mocht uitoefenen en tien jaar lang in zijn levensonderhoud voorzag door autoruiten te wassen, heeft gemerkt dat persoonlijke getui genissen mensen van nu aan spreken. „In deze geseculari seerde wereld willen mensen al les kunnen zien en aanraken." Persoonlijke geloofsverhalen dragen volgens Vlk tastbare er varingen over. Bisschoppen kunnen volgens kardinaal Egan, aartsbisschop van New York, wel degelijk iets doen om de groei van het aantal priesterroepingen te bevorde ren. Ze moeten meeleven met de parochies van hun bisdom, vindt hij. Als ze goed voor hun priesters zorgen, voelen die zich thuis in de kerk en zijn ze trots op hun werk. „Dan voelen ze zich deel van een familie en van een gemeenschap die een ge weldige boodschap voor de we reld heeft." In zijn vorige bis dom, Bridgeport, heeft die be nadering volgens hem tot een groei van het aantal priesterroe pingen geleid. Ongeveer driehonderd bis schoppen uit de gehele wereld begonnen maandag met het ei genlijk werk van de bisschop pensynode. Tot en met 27 okto ber buigen ze zich over het bis schopsambt. Kardinaal Simonis vertegenwoordigt zijn Neder landse ambtsbroeders. vaticaanstad/anp - De Verenigde Staten moe ten geen militaire acties ondernemen die slechts tot doel hebben wraak te nemen voor de aansla gen in New York en Washington. „Woorden als wraak en vergelding zijn niet de woorden van beschaafde mensen, en zeker niet van mensen die zich beroepen op Jezus Christus als hun Heer en Verlosser", zei aartsbisschop Edward Egan van New York gisteren in Vaticaanstad. „We willen zeker dat gerechtigheid geschiedt, maar we moeten ons niet inlaten met onrecht om rekeningen te vereffenen die we niet kunnen vereffenen", zei Egan tijdens een persconferen tie. De kardinaal woont de tiende gewone syno de van bisschoppen in het Vaticaan bij. Voordat de VS tot straftnaatregelen overgaan, moet volgens Egan eerst onomstotelijk vaststaan wie achter de aanslagen zit. De beramers moe ten een rechtvaardige straf krijgen. „We moeten ernaar streven om te doen wat rechtvaardig is op een manier die rechtvaardig is." De aanslagen moeten voor de Amerikanen aan leidingzijn voor een 'gewetensonderzoek', zei de kardinaal De VS moeten zich volgens hem be zinnen op de vraag of ze niet zelf hebben bijge dragen aan het ontstaan van een anti-Ameri kaans klimaat in de wereld, dat mogelijk een voedingsbodem voor de aanslagen is geweest. New York heeft zich in deze tijd van rampspoed 'geweldig' gehouden, zei Egan (69). „De stad lijdt pijn, maar heeft ook een grote dosis heldendom en heiligheid laten zien. Wie mocht denken dat de VS een gebrek aan heldendom heeft, hoeft al leen maar de televisiereportages nog eens te be kijken." Dat Egan zijn stad nu vier weken achterlaat om de bisschoppensynode bij te wonen, is niet zijn eigen keus. Het vloeit volgens hem simpelweg voort uit de gelofte van gehoorzaamheid die hij bij zijn priesterwijding heeft gedaan, dat hij daar is waar de paus hem hebben wil benadrukte Egan. bari/ap - De Sint-Nicolaaskerk van New York, een gebouw van de Griekse Orthodoxe Kerk dat bij de aanslagen van 11 septem ber vrijwel geheel vernietigd werd, krijgt een half miljoen dollar van het stadsbestuur van het Italiaanse Bari voor de we deropbouw van de kerk. In Bari ligt, in de Sint-Nicolaas- basiliek, de heilige Sint Nicolaas begraven. „Toen we hoorden dat een van de torens van het World Trade Center op de Sint- Nicolaaskerk was gevallen, was het alsof we een oproep van de heilige zelf hadden gekregen om te helpen", aldus de burgemees ter van Bari, Simeone di Cagno. Hij gaf een brief met een cheque van een half miljoen dollar mee aan minister van buitenlandse zaken Renato Ruggiero mee, die New York bezocht. bejing - Om te vieren dat China alweer 52 jaar on der communistische dictatuur bestuurd wordt, voe ren boeddhistische monniken een dienst uit in het Yonghegong Lamasery-klooster, gebouwd in 1694. Toen bood de tempel onderdak aan de beruchte keizer Yongzheng, die samenwerkte met een mach tig en gevreesd netwerk van geheim agenten. Het boeddhisme heeft al sinds de eerste eeuw na Chris tus vaste voet aan de grond in China. Foto: EPA/Frederic Brown rijswijk/anp - De voorzitter van de rooms-katholieke lekenbe weging Witte Donderdag-2000, prof. dr. F. Rutten, verwacht za terdag een 'gewetensverlich ting'. Dat is een 'liefdevolle waarschuwing' voor alle men sen op aarde met het oog op een groot wonder op 11 april 2002 in het Spaanse dorpje Ga- rabandal. Met dat wonder gaat volgens Rutten de laatste fase tot de wederkomst van Christus in. Rutten is de vroegere secre taris-generaal van het ministerie van economische zaken. In de IKI-Nieuwsbrief, het infor matieblad van de stichting Insti tuut voor Katholieke Informatie, schrijft Rutten dat ieder geweten in de hele wereld verlicht wordt. Bij een aantal mensen zal die verlichting rijke vrucht dragen in de vorm van berouw over hun zonden. Bij anderen zal het effect van beperkte diepgang en duur zijn. Weer anderen zullen helemaal geen berouw hebben. Voor echte katholieken heeft de algemene gewetensverlichting een dubbele functie, aldus Rut ten. In de eerste plaats een bij zondere genade om berouw te krijgen en te gaan biechten. In de tweede plaats een aanspo ring om zich voor te bereiden op het grote wonder in Gara- bandal, volgend jaar april. In dat dorp in het Nooi ten van Spanje zoudi meisjes van ongeveer tws in de jaren 1961-1965 vft len Maria hebben geziei hoord. Ook de aartsenj Prof. Rutten verwacht 'gewetensverlichie dc oof Licit:.1 twfj1 -w5 vf ;ezien rtsenr' chael zou tot de meisjes r gesproken. Een van die |.r Conchita, zei na de dor: paus Johannes XXIII dat |a het einde van de tijd nog drie pausen overblijven: VI, Johannes Paulus I en dige paus Johannes Pauli|| Conchita kreeg van de a gel Michael te horen da© ker van Gods toom an overlopen is. „Veel p»c bisschoppen en kardinaij op de weg van het vertu trekken gelovigen mee." n Rutten maakt zich zorga veel mensen in Nederig relatie zullen leggen tusi gewetensverlichting en ld mende wonder in Garalt „De clerus in België en v land zal er waarschijnlijke overgrote meerderheid hi. gen toe doen, dan wel vjo fel doen blijken", schrijfti de IK3-Nieuwsbrief. „Als dinalen in de top van m reldkerk zich niet laten ei gen door het grote wonce Garabandal, dan ligt hen lijn dat de Paus niet mes» kom is in het Vaticaan." =r den bosch/anp - Bisschop Hurkmans van Den Bosch gaat de komende maanden op be zoek bij jongeren om te praten over hun levensvragen. Óp vijf zondagmiddagen probeert hij erachter te komen wat jongeren belangrijk vinden in hun leven en of God daarin een rol speelt. Hurkmans kondigt de groepsbij eenkomsten voor jongeren tus sen 15 en 29 jaar aan in het bis domblad van deze week. Hij no digt belangstellenden onder hen ook uit na te denken over hun levensbestemming en welk plan God met hen heeft. Het 'levens keuzeproject' heet 3Mb: 3e Mil lenniumbestemming. De bisschop wijst erop dat de omstandigheden van de afgelo pen weken ons opnieuw wagen na te denken over de funda mentele waarden van heil Door de welvaart van de6 decennia zijn die waardC gens hem in het gedranf men. „In een klimaat v? vaart zijn carrière maken," hebben en bezittingen f ven al gauw tot de r waarden verheven. In hf maken die waarden gel'1 vraagt Hurkmans zich af.1 Behalve met jongeren g1 bisschop van Den Bosc dit jaar ook in gesprek mi paren om na te denken o? welijk en gezin. Hurkmf daartoe enkele echtparen digen voor een weekei? Kevelaar in Duitsland. F te willen kijken naar 'di of' die ieder echtpaar maakt naar echt geluk geseculariseerde wereld. Islamitische wereld verdeeld over de betekenis van 'jihad' door Theo Krabbe Met grote regelmaat wordt het door moslims in de islamitische wereld uitgeroepen: een 'jihad', een 'heilige oorlog'. Niet alleen tegen de Verenigde Staten, Israël of het Westen, maar ook tegen hun eigen moslimbroeders die de islam verkwanselen. In de Koran heeft het begrip 'jihad' echter een heel andere betekenis dan 'oorlog': de innerlijke strijd van iedere moslim tegen ongeloof, zelfzucht en verleiding door het kwaad. Het is geen centrale gedachte in de Koran, zoals de verplichting tot het verrichten van het dage lijkse gebed, het geven van aal moezen en het één keer in je le ven op bedevaart gaan dat wel is. Maar de Koran spoort de moslims er wel toe aan. Elke moslim heeft zijn eigen 'jihad' te voeren. Maar anders dan de is- lamisten - moslims die de islam om politieke redenen misbrui ken - ons doen geloven, is dat geen directe oproep om de wa pens ter hand te nemen. De 'jihad' is de innerlijke strijd van iedere moslim tegen zelf zucht en begeerte, tegen de aan vechting om niet te leven zoals God dat bedoeld heeft, tegen het kwaad in jezelf en in de sa menleving, zoals armoede en onderdrukking. 'Jihad' betekent vooral een 'uiterste krachtsin spanning voor het geloof. De Koran heeft welbewust geko zen voor de term 'jihad'. De is lam is een rationalistische gods dienst. De profeet Mohammed stelde zich ten doel met de is lam het meer mystieke joden dom en christendom voor de Arabieren op rationalistische wijze te vervolmaken. De Koran kiest zijn woorden dus zorgvul dig en precies. Er is een groot aantal Arabische woorden die gewapende strijd aanduiden, zoals barb' (oorlog), siraa'a (strijd), ma'raka (ge vecht) of ktaal (doden). In plaats daarvan heeft de Koran gekozen voor een vager woord met een rijk scala aan nevenbetekenis sen. Jihad: het is de verplichting voor moslims om zich te wijden aan een morele, spirituele en politie ke strijd om een rechtvaardige samenleving op te bouwen, waarin armen en kwetsbaren niet uitgebuit worden. Een strijd ook om te leven volgens Gods bedoelingen. Maar dat sluit oorlog en ge vechtshandelingen niet uit. Die kunnen noodzakelijk zijn om het eigen gebied tegen indrin gers van buiten te verdedigen of de heilige plaatsen (Mekka en Medina) voor vernietiging te be schermen. Maar oorlog en ge vechten zijn altijd een onderge schikt onderdeel van de gehele jihad of strijd. Voor hun geloof beroepen mos lims zich niet alleen op de Ko ran als hun heilig boek, ook put ten ze uit de uitspraken van de profeet Mohammed ('hadieth') die volgens de overlevering aan hem moeten worden toege schreven. Zo laat een welbeken de traditie Mohammed bij de te rugkeer van een veldslag zeggen: „We keren terug van de kleine jihad tot de grote jihad. Dat wil zeggen, tot de veel zwaardere en veel meer eisende inspanning om in het gewone dagelijkse le ven de krachten van het kwaad in jezelf en in de eigen samenle ving te bevechten. Kent de Koran dan geen theolo gie van de heilige oorlog, van moslims tegen joden of christe nen? Nee. Ook de shari'a (isla mitische wetgeving) niet, die zelfs aan christenen en moslims, waarover de Koran waarderend spreekt als de 'volkeren van het Boek', in 'het gebied van de is lam' het recht op bescherming toekent, wanneer zij maar de verschuldigde belasting betalen. De Koran kent wel een theologie van de 'rechtvaardige oorlog', een verdedigingsoorlog tegen aanvallers van welke (religieuze) afkomst dan ook. Rechtvaardig is volgens de Koran een oorlog om het behoud van waarden te verdedigen en een aanval op ge bedsplaatsen af te weren. Een demonstrant tijdens een pro-Osama bin Laden demonstratie, afgelopen vrijdag in de Pakistaanse stad Peshawar. Foto: AP/Shabbir Hussain Imam De verzen 38,39 en 40 van Soe ra 22 spreken duidelijke taal: „God zal hen die geloven verde digen. God bemint geen enkele ondankbare verrader. Aan hen die bestreden worden is de strijd toegestaan omdat hun onrecht is aangedaan: God heeft de macht hen te helpen, die zonder recht uit hun woningen worden verdreven, alleen maar omdat zij zeggen 'Onze Heer is God', en als God de mensen elkaar niet had laten weerhouden dan waren kluizenaarsverblijven, kerken, synagogen en moskeeën waarin Gods naam vaak ge noemd wordt zeker verwoest. Maar God zal hen die Hem hel pen zeker helpen. God is krach tig en machtig." De overwinning wordt in het volgende Koranvers (Soera 33:41) echter alleen aan die moslims beloofd, die het ge bed verrichten, de aalmoezen betalen, fatsoenlijke wetten ma ken en een rechtvaardige sa menleving inrichten. De Koran spreekt derhalve niet van een 'heilige oorlog', maar van een 'rechtvaardige' verdedi gingsoorlog. Oorlog is altijd af schuwelijk, zo leert de Koran verder. Zo kent de Koran ook enkele bepalingen, die ervoor zorg moeten dragen dat h weid niet escaleert en de logshandelingen beperkt 1 ven. Als het eenmaal oorlt moeten moslims met abst toewijding strijden om hei ten zo spoedig mogelijk te eindigen (Soera 2:191,251 Doet de vijand voorsteller een bestand of toont hij el tentie tot vrede, dan dien^ moslims de vijandelijkhec onmiddellijk te stoppen t< de vredesvoorwaarden im reel of oneervol zijn (Soer: 61-2). Het is een heilige pi om een gewapend conflic tot een einde te brengen vijand standvastig tegemc treden. Want aarzeling of teloosheid zou kunnen be nen dat de oorlog voor or paalde tijd blijft voortsiep (Soera 3:147-148). Islamitische politieke bew gen in Afghanistan, Iran, I Libanon, de Palestijnse G den, Egypte of Algerije mc zich dan voor hun heilige beroepen op de Koran, di den zij in werkelijkheid ni hun zijde. Deze 'islamiste overigens in staat de 'jihai alleen tegen de Verenigde ten, Israël of het christelijl westen uit te roepen. Ook eigen moslimsbroeders oi moslimsregeringen, omd< de islam in hun ogen hebl verkwanseld, moeten het bij met geweld ontgelden. Dikwijls is in het christelij Westen de islam voorgest gewelddadig, crimineel ei lerant. Waar het christenc de verheven godsdienst v; liefde werd gezien, gold d als de inferieure 'religie v£ zwaard'. Die mythe van h lamitische gevaar' is nog s wijd verspreid. Ze wordt dagelijks gevoed door de I siebeelden van islamitiscl roristen als Osama bin La Palestijnse islamitische ze moordcommando's, die c terse huiskamers binnenc gen. (De auteur is theoloog en redacte vensbeschouwing)

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 2001 | | pagina 12