De boekenfilm is helemaal terug CULTUUR KUNST Harry Mulisch tevreden over verfilming 'Een bekende naam is geen garantie meer voor kassucces' De Appel wil schikken met staatssecretaris De dochter van. donderdag 20 september 20o1 'De ontdekking van de hemel' vanaf 18 oktober in de bioscoop iteitsfoto nderd jaar ter Konijn u - Met de tentoonstelling jaar Pieter Konijn' heeft Eel Groeneveld in Baarn f6 oktober een internatio- primeur in huis. Tijdens amilietentoonstelling i de verhalen over Pieter nvan schrijfster en illu- ice Beatrix Potter centraal, •speciaal ingerichte speel- r herleeft de sfeer van het je 'The tale of Peter Rab- Er zijn omvangrijke verza den van originelen, waar- voorstudies, aquarellen, en, eerste-druk-boekjes, iele brieven en zelfs een Jeet theeservies uit de ja- rintig. De tentoonstelling tot en met 17 maart 2002. iiek en oorlog egermuseum Het Legermuseum in |j opent volgende week een e[ onstelling over muziek in ■—.tijd. In tijden van (drei- oorlog wisselen klaag- n, strijdliederen, protests- s|. en vredesliederen elkaar e t museum toont in een v risueel project zeven oor- en 'hun' muziek. „De ze- speelt zich in het nu af at niet over een oorlog, jip! er zijn veel conflicten. Het soort universeel beeld, nieuwe ontwikkelingen, de oorlogsdreiging van j genlijk ook passen", aldus (oordvoerster. De ten- Ij^ telling Muziek, Oorlog is te zien van 28 septem- t en met 1 april. njaar dvermaak Het Leidse zangkoor Ermaak bestaat 10 jaar en htop 22 september met blieumavond in het Vliet- jllege in Leiden. Het koor roomamelijk Nederlands- iiedjes. Tijdens de jubile- ond treedt Leedvermaak L maar er kan ook wor- danst op muziek van de "No Stress'. Het program- gjnt om 20.00 uur. amsterdam/anp - Harry Mu lisch is vooralsnog dik tevreden over de Engelstalige verfilming van zijn boek 'De ontdekking van de hemel' door regisseur Je roen Krabbé. Mulisch heeft het voorlopig re sultaat van het in het Engels ge speelde 'The Discovery of heaven' alleen nog maar op een 'lullig videootje' gezien. „Toen was hij nog niet echt klaar, er was bij voorbeeld nog geen mu ziek bij. Maar wat ik zag vond ik heel mooi. Ik was zelfs aange daan, zo nu en dan. De film is ook trouw aan het boek", aldus Mulisch, die vooral hoofdrol speler Stephen Fry als Onno Quist prijst. Hij begrijpt de keuzen die Krab bé en scenarioschrijver Edwin de Vries moesten maken. Zo mist de film de sprankelende, maar soms nogal uitgebreide en gecompliceerde dialogen van het boek. De auteur snapt dat daar in een film van 132 minu ten geen plaats voor is. „Ach, als je het boek hebt gelezen kun je soms de film maar beter niet zien en als je de film hebt gezien kun je misschien het boek weer beter niet lezen, want dan zie je de filmfiguren weer voor je." Mulisch wil niet naar de voor vertoningen die speciaal voor de pers worden georganiseerd. „Ik ben wel uitgenodigd, maar ik wil de film pas op de première zien, ik wil de wisselwerking met het publiek meemaken." Mulisch gaat kijken naar de Am- den haag/anp - Toneelgroep De Appel in Den Haag kan de juri dische strijd om handhaving van de rijkssubsidie bijna niet meer aan en wil de kwestie schikken met staatssecretaris Van der Ploeg van cultuur. Een jaar geleden maakte de be windsman bekend de jaarlijkse bijdrage van 1,3 miljoen gulden te stoppen. Het werk van De Ap pel was de Raad voor Cultuur en Van der Ploeg niet interessant genoeg meer. De Appel strijdt daartegen op al le juridische fronten en is in middels bij de Raad van State beland. Maar de spanningen worden de club bijna te veel. „Het is een funeste gang van za ken." Het gezelschap stelt nu voor dat het rijk 530.000 gulden per jaar bijdraagt. „Dat is het structurele tekort dat rest na onze zeer omvangrijke en ingrijpende reorganisatie. Daarbij is voor bijna eenderde van de medewerkers ontslag aangevraagd. Met die 530.000 gulden kunnen we het aange paste beleidsplan uitvoeren." Het gezelschap zal bij het ver krijgen van het geld iedere juri dische strijd staken. Anders gaat het met de moed der wanhoop door. sterdamse première, die op 18 oktober plaatsheeft in het Pathé Theater bij de Arena. „Het zou natuurlijk Tuschinski moeten zijn, maar ja, dat wordt vertim merd." Behalve in Amsterdam gaat de film op 18 oktober ook draaien in Rotterdam en Den Haag. Op 25 oktober is de film in het hele land te zien. De film is gemaakt als interna tionale productie, maar er spe len wel enkele Nederlandse ac teurs in. Regisseur Jeroen Krab bé speelt de engel Gabriël, ver- Neil Newbon speelt de rol van Ouinten in de verfilming van 'De ontdekking van de hemel'. Publiciteitsfoto. der zijn er kleine rollen voor on der anderen Nettie Blanken, Rob van de Meeberg, Krijn ter Braak, Petra Laseur, Monique van de Ven en Ellen Vogel. Race om Gouden Kalveren belooft spannend te worden door Pieter van Lierop utrecht/gpd - Het Nederlands Film Festival is gisteravond be gonnen aan zijn 21-ste editie en meteen is beklemtoond, dat de race om de Gouden Kalveren dit jaar wel eens erg spannend kan worden. Eerder dit jaar waren al waardige kandidaten gepresen teerd als 'Mariken', 'Met Grote Blijdschap' en 'Nynke'. Daar heeft zich gisteren 'De Grot' naast ge nesteld en dan moeten er in Utrecht nog vijf andere films in première worden gebracht. De bijzondere kwaliteiten van Martin Koolhovens verfilming van Tim Krabbé's gelijknamige roman geven zich overigens niet zonder slag of stoot bloot. 'De Grot' blijkt als film veel weer barstiger dan als boek. Hoewel de auteur zelf de scenariobe werking heeft geleverd en niet te benauwd was drastisch kapwerk te verrichten, resteert een struc tuur die als een vlo op en neer springt door de tijd, een feno meen dat bij het lezen nauwe lijks hindert, maar bij het kijken fikse aanslagen pleegt op je con centratievermogen. Vertrekpunt van de film is een catastrofaal uitpakkend avon tuur in een ver Aziatische land waar een brave Hollandse aard rijkskundeleraar zich in de nes ten werkt als drugskoerier. We menen al te hebben gezien hoe het afloopt, maar na het afwer ken van twee verschillende reek sen flashbacks die een periode van 30 ja^r overspannen, komen we terug 'waar we waren begon nen en krijgt de tragische afloop ineens een andere lading, die hevig emotioneert. Op de slotdag van het Neder lands Filmfestival zullen er sinds de vorige uitreiking van de Gou den Kalveren 25 nieuwe Neder landse speelfilms in première zijn gebracht. Zo groot is de oogst nooit eerder geweest. Twee producties blijven buiten de competitie: 'Down' (van Dick Maas) en 'Baby Blue' (van Theo van Gogh) maar alleen laatstge noemde film wordt in Utrecht helemaal niet vertoond. 'De Grot' lijkt als openingsfilm een bepaalde trend aan te ge ven, namelijk de terugkeer van verfilmde bestsellers. 25 Jaar ge leden waren bijna alle Neder landse speelfilms op bekende boeken gebaseerd en het ver schijnsel is logisch genoeg nooit helemaal weg geweest, maar momenteel is er toch sprake van een opleving. Tim Krabbé's 'De Grot' werd dus verfilmd door Martin Kool hoven, Gipharts 'Ik Ook Van Jou' door Ruud van Hemert, Pe ter van Gestels 'Mariken' door André van Duren, Tom Egbers 'De Zwarte Meteoor' door Gui- do Pieters, Erik Verpale's 'Olive tti 82' door Rudi van den Bos sche en Léon de Wmters 'De Hemel van Hollywood' door Sönke Wortmann. En drie da gen nadat de Kalveren hun be stemming zullen hebben gevon den volgt de officiële première van de verfilming door regisseur Jeroen Krabbé van het door Mu lisch geschreven 'De Ontdek king Van de Hemel'. Aangezien toneel als regel even eens tot de literatuur wordt ge rekend, kun je de lijst nog uit breiden met 'Qui Vive' van Frans Weisz (naar 'Rijgdraad' van Judith Herzberg) en het door Hugo Claus zelf geregis seerde 'De Verlossing' dat 10 ok tober in Nederlandse roulatie komt. Dat in het najaar van 2001, een halve eeuw na hun debuutromans, de literaire ka nonnen Claus en Mulisch nog eens met elkaar om bioscoop schermen zouden moeten vech ten, dat had niemand ooit dur ven voorspellen. londen - Als het om mode gaat is Londen momenteel 'the place to be'. Veel couturiers van naam gebruiken de Engelse hoofdstad als achtergrond bij het 'showen' van hun nieuwe creaties voor het komende seizoen. Zo ook ont werpster Betty Jackson. Zij koos daarbij voor een even opmerkelij ke als deftige locatie, te weten het Natural History Museum, toonaangevend in de wereld op gebied van plant, mens en dier. Een opvallende verschijning op de cat-walk daar was het model Leah Wood. Zij is de dochter van Ron Wood, gitarist van de Rolling Stones. Blijkbaar heeft de mode wereld een speciale aantrek kingskracht op de nazaten van popsterren. Stella McCartney, dochter van Beatle Paul, beweegt zich als ontwerpster in die krin gen. Foto: Reuters Filmdiva Renée Soutendijk eregast op Nederlands Film Festival besloot terug te keren naar Eu ropa. Bij gebrek aan interessante rol len in Nederland werkte Souten dijk de laatste jaren vooral in Duitsland, waar ze onder meer een prestigieuze acteerprijs kreeg voor haar vertolking van een kankerpatiënte in het drama 'Hauptsache Leben' (1998). „Wat acteren betreft is er geen verschil tussen Nederland en Duitsland. Een verschil is wel dat er veel meer geld beschik baar is dan in Nederland. Pro ductioneel is het dan ook per fect geregeld, zodat je meer rust en tijd hebt om je aan je creati viteit te wijden." In Duitsland hoor je vaak van regisseurs dat ze graag met Ne derlanders werken, omdat die veel minder moeite hebben met het tonen van emoties. En om dat ze minder verwend zijn. Duitsland is natuurlijk een groot land met een flinke afzetmarkt. Dat brengt ook een soort ster rencultuur met zich mee, waar door sommige acteurs toch wat moeilijker blijken te zijn in de omgang." Het is op het eerste gehoor een wat vreemd commentaar van een vrouw die twintig jaar gele den zelf een aanzienlijke ster renstatus genoot in Nederland. „Ik vond het vooral leuk omdat die status mij de mogelijkheid gaf om steeds weer mooie rollen neer te zetten. Je krijgt een com merciële waarde, producenten zullen je eerder inhuren. Maar in het huidige Nederlandse film klimaat is een bekende naam al lang geen garantie meer voor een kassucces." De juistheid vandie analyse bleek, toen Soutendijk na een enige jaren durende afwezigheid uit de Nederlandse bioscopen terugkeerde in de erotische thriller 'De Flat' (1996). „Die is enorm de grond in geboord, en heeft het ook niet echt goed ge daan bij het grote publiek." Te leurstellende bezoekersaantal len waren er eveneens voor het prachtige drama 'Met Grote Blijdschap' (2001). Dit keer wa ren de critici echter zeer en thousiast Haar vertolking van een totaal gedesillusioneerde vrouw die zich na een traumati serende gebeurtenis heeft terug getrokken in een hut in de Belgi sche Ardennen werd alom ge roemd, maar helaas trok de film slechts enkele duizenden men sen. „Ik ben natuurlijk blij als iets waarin je gelooft, en waaraan ie dereen met idealisme heeft meegewerkt, mooi wordt gevon den door de critici Ik had het fantastisch gevonden als er meer mensen waren gaan kij ken. Maar dat het geen pu bliekssucces zou worden kon je voorspellen. Het is een sombere film. Bovendien kent de genera tie die nu naar de bioscoop gaat mij niet.' Dan kun je mijn foto en mijn naam nog zo groot op het affiche zetten, maar de mensen die me van vroeger kennen gaan niet meer naar de bioscoop, die blijven thuis. Ik zou willen dat het anders was, maar ik kan er niets aan veranderen dat die mensen niet komen. Ik zie dat ook niet langer ala^ujn verant woordelijkheid." Waar Soutendijk zich wel ver antwoordelijk voor voelt is het doorgeven van haar kennis en ervaring aan de jongere garde. Tijdens het Nederlands Filmfes tival doet ze dat onder meer door een aantal workshops te geven voor aanstormend acteer talent, maar ook door zich actief in te zetten voor de oprichting van een belangenvereniging voor film- en televisieacteurs. „Ik ben gelukkig zelf altijd in de positie geweest om mijn belan gen te laten behartigen door een agent. Maar de meeste mensen kunnen zich dat niet permitte ren. In het begin van mijn carri ère accepteerde ik gewoon ook alles, omdat ik zo graag wilde spelen. Helaas wordt van die goede wil van mensen nog altijd teveel misbruik gemaakt." ritz de Jong it/gpd - De in de jaren ze en tachtig florerende Ne- Isefilm bracht drie echte a's voort: Willeke van Am- ij, Monique van de Ven en Soutendijk. Laatstgenoem- fegast op het gisteravond nen Nederlands Film Festi- Itrecht. Soutendijk voelde reerd door de uitnodiging, telde als voorwaarde dat alleen hoefde terug te kij- ihet inhoudelijk kon heb- er haar vak. Acteren. eeg op mijn dertigste al luvreprijs in Utrecht. Nu mijn vierenveertigste ere- n, wil ik niet alleen maar |aan in de tijd. Natuurlijk, jaar werk die is er, al die lie zijn er. En het is goed n daar op het festival een van kan zien. Maar ik e gelegenheid vooral ook pen om iets te laten zien ijn grote passie: het ac- issie een belangrijke rol b bij Soutendijks werkwij- d al duidelijk aan het be lt haar carrière. Het in i Den Haag geboren ac- ent maakte haar speel- 'uut in Wim Verstappens film 'Pastorale 1943' waarbij er veel lof was lar levensechte vertolking n vurige boerendochter, vwerd haar grote betrok- d bij de door haar ge- personages breed uitge- in de media. t begin van mijn carrière inderdaad veel van dat ferhalen naar buiten ge- Dat ik als voorbereiding etters' een tijdje heb ge in de patatkraam op de Cuyp. Of dat ik voor Van ele Meren Des Doods' m methadonbus ben ge il te kijken wat verslaving Renee Soutendijk (hier in de 'Het meisje met het rode haar'): „De mensen die me van vroeger kennen gaan niet meer naar de bioscoop/'Archieffoto: GPD voor mensen kan betekenen. En natuurlijk heb ik die dingen ook wel gedaan, maar er werd wel altijd een groter gewicht aan toegekend dan eigenlijk had ge had." In de volgende jaren werd Renée Soutendijk gevraagd voor vele, zeer uiteenlopende rollen. Veel lof was er vooral voor haar intense vertolking van de com munistische verzetsheldin Han- nie Schaft in Ben Verbongs 'Het Meisje Met Het Rode Haar' (1981). Na in binnen- en buiten land geprezen te zijn voor haar rol in de Gerard Reve-verfilming 'De Vierde Man' (1983) leek Renée Soutendijk, net als tegen speler Jeroen Krabbé en regis seur Paul Verhoeven, verloren te gaan voor de Nederlandse film. Aanvankelijk beproefde ze korte tijd haar geluk in Hollywood, waar ze onder meer in enkele bekroonde tv-films en series speelde. De in de omgang be scheiden actrice kon echter niet goed aarden in het competitieve Amerikaanse filmwereldje, en

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 2001 | | pagina 19