GELOOF SAMENLEVING
Kerk staat vaak niet open voor
paranormale ervaringen
Utrechtse buurt zorgt voor postende Duitse moeder en zoon
Evenveel natuurj
minder variatie!
RK-ziekenhuizen
Duitsland tegen
opheffen 'taboes'
Pastor wil rol voor
bij nationale rampeij
Evangeliste Goeree wi
met site uit naar Enge
WETENSCHAP
'Onderzoek gestoorde
criminelen mist basis'
Zeldzame plant ontdekt
Racewagen is koppie koppie
VANDAAG
woensdag 12 septembi
I Twaalf sep
tember is de
sterfdag van
de Franse
paus Innocentius VI
(Étienne Aubert, 1282-
1363). Hij was de vijfde
paus op rij die zijn resi
dentie had in het Franse
Avignon, in plaats van Ro
me. Clemens V was de eer
ste paus die, als gevolg van
de hevige strijd in Italië,
naar Avignon verhuisde in
1309. Gregorius XI keerde
pas in 1377 terug naar Ro
me. Maar de stad bleef
pauselijk bezit, en tot 1403
resideerden er ook nog en
kele tegenpausen. Inno
centius VI wilde al terug
naar Rome, mede omdat
Avignon te gevaarlijk
werd. Hij moest eens los
geld aan bandieten beta
len, omdat ze stad omsin
geld hadden en alleen met
geld ervan konden worden
afgebracht de Franse
pauselijk residentie te
plunderen.
keulen/dpa - Euthanasie, abor
tus en het testen van embryo's
op erfelijke afwijkingen vóór im
plantatie in de baarmoeder blij
ven in de meer dan 500 rooms-
katholieke ziekenhuizen in
Duitsland taboe. Dat zei hulp
bisschop Josef Voss van
Munster, de scheidende voorzit
ter van het Katholieke Verbond
van Ziekenhuizen in Duitsland
(KKVD), gisteren.
De rk-ziekenhuizen bieden
daarentegen wel stervensbege
leiding, advies aan ongewenst
zwangere vrouwen en prenatale
diagnostiek, verzekerde Voss.
Prenatale diagnostiek, waarbij
een embryo in de baarmoeder
op erfelijke afwijkingen wordt
onderzocht, mag naar de me
ning van de Duitse bisschoppen
geen aanleiding voor abortus
zijn.
Prenatale diagnostiek is volgens
hen moreel van een geheel an
dere orde dan zogeheten pre-
implantatiediagnostiek, waarbij
een embryo dat door reageer
buisbevruchting tot stand is ge
komen, op erfelijke afwijkingen
wordt onderzocht voordat het in
de baarmoeder wordt inge
bracht. Die techniek is bij voor
baat gericht op selectie van
menselijk leven, en moet daar
om worden afgewezen, vinden
de bisschoppen.
'Als christenen bang zijn voor Jomanda, mag je ze niet aan hun lot overlaten'
Willemien Postma: „Veel paranormale ervaringen worden in de kerk niet geloofd. Of men
zegt dat ze van de duivel komen." Foto: GPD/Ronald Kersten
door Joost Sijtsma
Paranormale ervaringen en kerk vor
men over het algemeen geen gelukkige
combinatie. De kerk staat vaak kritisch
ten opzichte van mensen die bepaalde
gebeurtenissen voelen aankomen, ge
nezende gaven hebben, of zaken waar
nemen die anderen niet kunnen zien,
ruiken, of voelen. Christenen met der
gelijke gaven kunnen vaak moeilijk te
recht binnen de kerk.
Vijf jaar geleden is een landelijk net
werk van pastores opgericht waar
mensen met paranormale ervaringen
terecht kunnen. De telefonische hulp
dienst, een onderdeel van het net
werk, krijgt gemiddeld zo'n veertig tot
vijftig telefoontjes per jaar van men
sen die in de eerste plaats iemand
zoeken aan wie ze hun verhaal kun
nen vertellen.
„Mensen die paranormale ervaringen
hebben, kunnen in de kerk niet altijd
even goed terecht", zegt Willemien
Postema, die cursussen geeft aan ge
meenteleden over paranormale erva
ringen. „Die ervaringen worden niet
geloofd, of er wordt gezegd dat ze van
de duivel komen. Die mensen hebben
geen bestaansrecht met hun verhalen,
terwijl die ervaringen voor hen wel erg
belangrijk zijn. Ze krijgen ook angst
om het te vertellen", aldus Postema,
lid van het landelijke netwerk van
pastores.
Dit netwerk bestaat uit een kerngroep
van zo'n vijftien mensen. Sommigen
van hen hebben zelf paranormale er
varingen, de anderen staan er in ieder
geval open voor dat mensen dergelij
ke ervaringen kunnen hebben. Poste
ma is een van degenen die zelf para
normale ervaringen hebben gehad.
„Ik zat in de tuin en zag mijn klein
zoon spelen. Op een gegeven mo
ment dacht ik: 'hoe lang zul je je va
der nog hebben'. Die gedachte bete
kende voor mij geen voorspelling van
een feit, maar ik besefte dat als het
zou gebeuren we de resterende tijd
goed zouden moeten besteden. Een
half jaar later was mijn schoonzoon
overleden. Ik heb ook wel voorgevoe
lens. Ik had een afspraak met een
vrouw. Voordat ik er naar toe ging
kreeg ik een beklemmend gevoel, dat
met de dag sterker werd. Ik wilde die
afspraak bijna afzeggen, maar ik ben
toch met lood in mijn schoenen naar
haar toe gegaan. Ik stond trillend voor
de deur. Ze deed open. Lijkwit zag ze.
Het bleek dat haar man haar met de
dood had bedreigd. Ik heb vaak be
paalde voorgevoelens dat er iets gaat
gebeuren, maar ik heb daar geen pro
blemen mee, het helpt me juist om
me goed voor te bereiden. Mensen
zien het vaak ook als een religieuze er
varing, het helpt hen richting te krij
gen."
Postema:Als criteria voor het beoor
delen van paranormale ervaringen
kun je vragen stellen. Maken die erva
ringen de mensen vrij of worden
mensen afhankelijk? Helpt het hen?
Heelt het? Maken die ervaringen de
mensen angstig? Schept het verbon
denheid met God en de mensen? Als
mensen afhankelijk worden van een
medium of genezer, gaan bij mij de
bellen rinkelen."
Voor christenen is het de vraag of pa
ranormale ervaringen van God af
komstig zijn of van de duivel, want
ook de duivel kan zich volgens de bij
bel voordoen als God om mensen in
verzoeking te brengen. Hoe onder
scheid je de duivel van God?
„Een belangrijke vraag is of de degene
met bijvoorbeeld genezende gaven
zich hoogmoedig gedraagt, uit is op
eigenbelang of zich juist dienstbaar
opstelt. Als iemand zich op zijn gaven
laat voorstaan, dan komt de dienst
baarheid in het gedrang."
Toch blijft het in de praktijk erg moei
lijk de hand van God te onderschei
den van die van de duivel. Jomanda
bijvoorbeeld. Mogen christenen haar
healings bezoeken? Postema kan
daarop niet met 'ja' of 'nee' antwoor
den: „Sommigen zeggen dat je daar
niet naar toe moet omdat je je dan af
hankelijk maakt van haar. Maar ande
ren hebben juist baat gevonden bij
die healings. Het is wel belangrijk te
weten hoe mensen die healings erva
ren. Als het ze angstig maakt, mag je
hen niet aan hun lot overlaten."
Het pastoraat van de Samen op Weg
kerken houdt zaterdag 22 september
een ontmoetingsdag waar ervaringen
kunnen worden uitgewisseld. Familie
leden, pastores, pastoraal medewer
kers, ouderlingen en andere geïnteres
seerden kunnen deze bijeenkomst bij
wonen. De bijeenkomst heeft van half
elf tot vier uur plaats in het Landelijk
Dienstencentrum van de Samen op
Weg-kerken in Utrecht.
haarlem/anp - Traumapastor
ds. O. Ruff werkt aan een natio
naal rampenplan voor de ker
ken. Hij pleit daarin voor meer
samenwerking tussen maat
schappelijke hulpverleners en
predikanten en pastores om zo
goed mogelijk hulp te kunnen
verlenen aan slachtoffers van
een ramp. Ruff zei dat gisteren,
overigens vóór hij op de hoogte
was van de aanslagen in de Ver
enigde Staten.
Tot dusver lopen de kerken in
traumatische situaties in Neder
land altijd achter de feiten aan.
Het rampenplan, dat hij eind dit
jaar of begin volgend jaar wil
presenteren, moet daar een ein
de aan maken. De Molukse pre
dikant, die slachtoffers van de
Bijlmerramp heeft bijgestaan,
beschrijft daarin de rol die ker
ken kunnen spelen bij rampen.
Zo kunnen slachtoffers voor de
eerste opvang terecht in kerkge
bouwen, die volgens Ruff war
mer en hartelijker zijn dan de
meestal kille sporthallen. De
kerk beschikt bovendien over
een leger van vrijwilligers, die
steun kunnen bieden. Ook wijst
de predikant op het belang om
getraumatiseerde mensen thuis
op te zoeken, omdat zij de nei
ging hebben zich af te zonderen.
Instellingen als de RIAGG's
doen dat niet, aldus Ruff.
Hij pleit er voor om predikanten
en pastores te traini
traumapastoraat zodl
wat ze moeten doena
ramp voordoet. Ookt
kerken worden opgej
alle gemeentelijke ral
nen. Verder zal hij bijl
van de kerken aan®
een periodieke oefen»
kerkelijk rampenplan^
Ruff, predikant van dl]
Evangelische Kerk inï
werd in mei door d|
men-op-Wegkerken 1
dag per week benoea
deüjk traumapastor.T
dat het rampenplal
voor de protestantse!
voor de Rooms-Kath|
gaat gelden. Er zijn a
gaande om tot een gej,
aanpak te komen, zeik
Volgens Ruff hoeven
niet al te bescheiden!
len, omdat zij voorn
maken hebben met]
leven en dood. De ei
Volendam heeft dek
nieuw doen inzien vi
kunnen spelen in tr^t
gebeurtenissen, aldut
sinds de ramp metfc
van El Al in de B»
(1992) hielden hij
predikanten een ple£
de aanstelling van 1
traumapastor. Ruff i*
jaar aangesteld in de»
zwolle-st. albans/anp De
evangeliste Jenny Goeree-Man-
schot heeft in Groot-Brittannië
een intemetprovider gevonden
om haar omstreden ideeën te
kunnen verspreiden. Ze heeft
haar website die vorige week
woensdag in Nederland werd
afgesloten verplaatst naar een
adres van het internetbedrijf
Freedom2surf in St. Albans.
Op de internetpagina (www.jen-
nygoeree.f2s.com) staat nog al
tijd een artikel waarin Goeree de
joden de schuld voor Auschwitz
in de schoenen schuift omdat zij
Jezus niet als Messias hebben
aanvaard. De rechtbank in
Zwolle had haar in september
1985 verboden om het verhaal
nog langer te verspreiden.
Het Nederlands-Israëlitisch
Kerkgenootschap kondigde vo
rige week aan om naj
ter te stappen om hei
internet te halen. Ini
der Easyhosting scl
website dezelfde da
omdat het bedrijf nii
internetters 'discri
artikelen van Goeree
en homoseksuelen
zen.
Het is nog onduidelij
een strafbaar feit j
een door de rechte
artikel via internet
den. Goeree denkt e
over om het gewraa
over Auschwitz van I
te te halen, zo zei
„Het spijt me wel da
de hand is gelopen
nu denken dat ik z
wonden strooi", ben;
Protest voor woning kardinaal Simonis vanwege verstoting zoon door priester
utrecht/gpd - De Duitse Wiltrud
Weber heeft eventjes nog geen
tijd om te praten. De vrouw, die
met haar zoon David al bijna
zes weken uit protest op een
bankje voor de ambstwoning
van kardinaal Simonis aan de
Utrechtse Maliebaan zit, bege
leidt een gast naar de auto. „Ik
kan mijn bezoek niet naar de
voordeur brengen. Daarom doe
ik het maar zo."
„Ik had nooit gedacht dat ik van
zo veel kanten steun zou krij
gen", zegt ze. „Elke dag komen
er mensen om mij iets te bren
gen of om met mij te praten."
Want Weber heeft een heel ver
haal te vertellen. Zij kreeg in
1976 een zoon van het vroegere
hoofd van de Jezuïetenorde in
Australië. Volgens haar maakt
de kerk het onmogelijk dat de
drie een band met elkaar heb
ben. Vooral dat haar nu 25-jari-
ge zoon geen relatie met zijn va
der kan onderhouden vindt zij
onaanvaardbaar. Zij eist erken
ning van het probleem en een
financiële compensatie voor de
opvoeding van haar zoon.
Om dat voor elkaar te krijgen
hebben moeder en zoon zich
gevestigd op het bankje aan de
Maliebaan. Waarom juist in
Utrecht? „De Jezuïetenorde is
een internationale beweging",
legt ze uit, „dus in principe
maakt het niet zo veel uit waar
wij actie voeren. Maar we heb
ben voor Nederland gekozen
omdat dat het land is waar we
ons willen vestigen."
Annet Crone uit Zeist is de
vrouw die zojuist door Weber
uitgeleide is gedaan. Ellce dag
komt zij naar de Maliebaan. Zij
neemt de vuile was mee en
brengt de schone. Zorgt dat er
koelelementen in de koelbox zit
ten en kijkt of Weber voldoende
te eten heeft. Want eten doet
Wiltrud Weber, die de eerste
drie weken ook nog in honger
staking was, inmiddels weer.
„Ze moet wel," zegt Crone. .An
ders heeft haar zoon straks geen
moeder meer. Dat lijkt me ook
niet goed."
Wat brengt Crone er toe om elke
dag naar Utrecht te rijden? „Ik
heb zelf een nog appeltje met de
rooms-katholieke kerk te schil
len. Maar dat is privé. Verder
vind ik het heel hard dat de kerk
liefde afwijst." Zo rond het mid
daguur komt zij elke dag even
op de Maliebaan. Soms blijft zij
wat langer. Zoals afgelopen zon
dag, toen het zo regende. „Ik
heb haar in de auto gezet en an
derhalf uur de motor laten
draaien zodat de verwarming
het deed. Wiltrud kreeg het lek
ker warm en heeft zelf nog even
geslapen."
Weber zelf zit er niet zo mee dat
het zo veel regent. Ik heb een
paraplu en ik slaap onder een
stuk plastic. Je weet dat het
slecht weer kan zijn als je zoiets
doet. Maar zonder de hulp van
allerlei mensen zou het wel
moeilijker zijn geweest," zegt zij.
Zo mag zij gebruik maken van
de badkamer in een kantoor aan
de overkant, dat ooit een appar
tement was. „Elke ochtend om
half acht komt een student heet
water brengen voor koffie en
soep en zo. Dat doet hij laat in
de avond nog een keer." En
haar zoon, die slaapt nu bij be
kenden wat bij.
Terwijl zij op de bank, bedekt
met warme sjaals tegen het op
trekken van de kou, vertelt, stopt
er een jonge vrouw op een fiets.
Hoe het gaat met Weber en haar
zoon en of er nog slaapzak ge
droogd moet worden. Mary van
Mounk woont vlakbij en komt
sinds Weber aan de Maliebaan
zit elk dag even langs. Met de
kerk heeft zij zelf niet zo veel.
„Maar dat iemand in de nattig
heid moet slapen, dat vind ik zo
sneu." Daarom komt zij elke
dag om de natte slaapzakken op
te halen en in de droger te stop
pen.
Hoe lang zij nog blijft zitten,
wordt Weber steeds gevraagd.
Net zo lang tot het probleem is
opgelost, zegt zij. En dat kan
nog wel even duren. „Maar er
zit wat beweging in de zaak,"
zegt zij. Dat Weber en haar zoon
al die weken voor de ambtstwo-
ning zitten, is kar din;
zeker niet ontgaan, z
woordvoerder Loek S
er. „Zijn medewerkei
goed in de gaten of h
met ze gaat." Maar S
niet zo veel voor de
zegt hij nogmaals. „I
niets mee te maken,
hij de zaak aangekaai
Maar het is niet de ta
kardinaal te bemiddf
is het een zaak tussei
een toenmalige priei
stralië," zegt Sinselni
tilburg/anp - Onderzoek naar
het gedrag van psychisch ge
stoorde verdachten heeft geen
goede wetenschappelijke basis.
Maar wat gedragsdeskundigen
vervolgens zeggen over deze
toerekeningsvatbaarheid van de
verdachte, kan wel gevolgen
hebben voor de sanctie die de
rechtbank oplegt.
Het verband tussen een bepaal
de psychiatrische stoornis en in
hoeverre het gepleegde delict de
verdachte daarom is aan te re
kenen 'is theoretisch niet onder
bouwd'. Dit stelt E. Brand in zijn
promotie-onderzoek waarop hij
vrijdag aan de Katholieke Uni
versiteit Brabant promoveert.
Op basis van zo'n onderzoek
bepaalt de rechtbank of de ge
stoorde crimineel bijvoorbeeld
naar een tbs-kliniek of naar een
psychiatrisch ziekenhuis moet.
Brand stelt dat gedragsdeskun
digen zich niet meer zo nadruk
kelijk moeten richten op het
psychiatrische ziektebeeld van
een verdachte. Om te beoorde
len in hoeverre een verdachte
toerekeningsvatbaar is en of die
persoon is te behandelen, moet
worden onderzocht hoe zijn
persoonlijkheid in elkaar steekt
en hoe hij denkt. Dat bepaalt
namelijk of de verdachte, toen
hij het delict pleegde, de 'morele
consequenties' van zijn crimi
nele handelen kon overzien, al
dus Brand.
joure/anp - In een zandput net
buiten Joure is een zeldzame
plant gevonden. Het gaat om
klein glanswier van de soort Ni-
tella Hyalina.
Volgens het Nationaal Herbari
um te Leiden is het een soort die
over de hele wereld slechts zel
den voorkomt.
„De alg groeit namelijk alleen in
diep, helder en kalkrijk water.
Bovendien kan de alg het water
zelf ook schoner maken", zaldus
W. Prud'homme van Reine van
het Nationaal Herbarium. Vol
gens hem groeien deze planten
in Nederland alleen nog bij het
Naarder meer.
Een team van specialisten gaat
vanaf vrijdag onderzoeken of
het glanswier zich verder kan
voortplanten in dit water. Ken
merkend voor glanswier is de
groene glanzende hoofdas met
daaromheen sterk vertakte
kransjes van cellen.
Het glanswier is gevonden door
een duiker uit Groningen. Hij
heeft zijn vondst gemeld bij het
Nationaal Herbarium.
sint oedenrode - Een hoofd steekt boven een moderne slimme auto uit. In Sint-Oedenrode werd gisteren de Nuna gepresenteerd. Dit is een ra
ce-auto die rijdt op zonne-energie. De Nuna wordt binnenkort naar Australië gebracht om daar op 18 november mee te doen aan The World So
lar Challenge.Foto: ANP/Robert Vos
scheveningen/anp - Het
areaal aan natuur en bos
blijft momenteel min of
meer stabiel: circa 15 pro
cent van het Nederlandse
grondoppervlak. Aan de ene
kant neemt het groen toe
door omvorming van de
landbouw, maar aan de an
dere kant verdwijnt natuur
voor nieuwe woningen, be
drijven en wegen.
Dat blijkt uit de jaarlijkse
Natuurbalans die vandaag
is gepresenteerd door het
Rijksinstituut voor Volksge
zondheid en Milieu (RIVM).
Het rapport is in Schevenin-
gen overhandigd aan staats
secretaris Faber van natuur
beheer.
De natuurgebieden zijn
echter te versnipperd om
dier- en plantensoorten vol
op de ruimte te geven. Het
aantal planten- en diersoor
ten neemt daarom nog
steeds af, ondanks enkele
lokale successen.
De overheid bestrijdt de
versnippering door de aan
leg van een Ecologische
Hoofdstructuur (EHS), een
slinger van groene gebieden
in Nederland. Vorig jaar kon
4200 hectare worden toege
voegd. Dat is aai
meer dan de jaren
hoewel minder dan I
De overheid heeft d<
ruim 800 hectare vei
voor groen in de Ra
terwijl de aankooj
gaande jaren vrijwel
De Natuurbalans ii
positief als negatii
ontwikkelingen in d
denzee en de Del
aantal zeehonden
verder toe, s<
schelpdieren doen h
lijk goed en er be
steeds minder vogf
stookolie. Anderzijd
gras vrijwel uitgesto
neemt het aantal zc
ten in de Oostersche
De schrijvers van
tuurbalans spreker t
gens hun zorgen 1
het landschap. S j
kenmerkende lan
pen lijken redelij j
maar dreigen hun i
snel te verliezen d<
pende verstedelijki
geldt bijvoorbeeld 1
kele open-veenwei(
den. Vogelsoorten
grutto hebben het
zwaar te verduren.