Dansenzonder pasjes, is sowieso LEIDEN REGIO Leiden Blè MIDDEN NOORD 18 ZUID WEST ALGEMEEN Leidsch DagbladAHCHIEVEN vrijdag 7 SEPTEMBER 2001 '{LADDER Nieuws en berichten uit en over de Leidse wijken, de buurthuizen en van de wijkverenigingen, gerangschikt stadsdeel. Persberichten en wijkbladen kunnen worden 1 tuurd naar Leidsch Dagblad, postbus 54, 2300 AB Leiden. Fax: 071-5321921; e-mail: redactie.ld@damiate.hdc.nl SlAS n buurthuis de Pancrat aan de Middelstegracht 85 is 1 indag 9 september om 12.00 uur Bingo Binnendijks. Woens- 2 september is er om 13.30 uur bingo voor 50-plussers. De h idan om 12.00 uur open. I^DERKWARTIER De Leidse Ruilvereniging Koningskerk houdt 18 ond een ruilavond voor verzamelaars. Wie nog die ene post- of munt mist gaat naar Buurthuis Het Spoortje aan de Bern- ade 40, van 19.00 tot 21.45. De toegang voor niet-leden be- één gulden vijftig. .WIJK Shuri-Ryu is een variant van karate, met aandacht eel verschillende stijlen en technieken. Deze 'vechtkunst' is len te beoefenen bij een karatevereniging speciaal voor en. De basiscursus start op zondag 16 september, daarvoor twee demonstratielessen op zondag 9 en woensdag 12 sep- r. Ze beginnen om 19.15 uur, in gymzaal De Brug aan de naarseweg 499 in Leiden. Alleen vrouwelijke deelnemers, «igvrij. n HWIJK Buurthuis Op Eigen Wieken aan het Valkenpad 5 in i organiseert op zaterdag 8 september een bingo voor vol- nen. Meespelen kan vanaf fl. 3,30, het spel begint om 20.00 ,0 e zaal is open om 19.00 uur. ^IWIJK De lange winteravonden komen er weer aan, dus tijd 'n obby's. De eerste Auto- en Modeltreinenbeurs is morgen in ^ttenboog aan de Watermolen 1 in Merenwijk. '>G De Stichting Key City Country Dancers begint van met nieuwe dansavonden voor beginners en gevorderden rthuis Matilo aan de Zaanstraat 126. De lessen voor begin- uren van 19.00 tot 20.30 uur; voor gevorderden van 20.30 tot .e ïur. Wie op de vrijdagavond niet kan, is welkom op de don- us ;avonden in buurthuis De Stevenshof aan de Trix Terwind- 1. Op deze avonden gelden dezelfde tijden voor beginners 1 orderden als in buurthuis Matilo. De stichting vraagt geen ^jfkosten. Voor meer informatie kan worden gebeld met: "111370. Anna Witholt leidt Studio Moving Heart aan de Herenstraat r IIZEN Wilt U lekker ontspannen? De ouderen Activiteiten jjiissie Leiden Zuid organiseert zondagmiddag 9 september Tjj tspanningsmiddag voor 55-plussers, met een optreden van jks dameskoor. De zaal opent om kwart over twee en om ter half vijf is de voorstelling afgelopen. Zorgcentrum Rijn en pitje Noordewierlaan 1 te Leiden. WEGKWARTIER De Postzegelvrienden, een Leidse vereniging lostzegelliefhebbers, houdt haar eerste maandelijkse cluba- ip maandag 10 september. In het Vijfhovenhuis aan de Hof- i>9 verzorgen de leden voorlichting over nieuwe zegelseries, «ven in de euro. Er is die avond ook een veiling. De zaal is )m zeven uur, de veiling begint om half acht. (VEGKWARTIER In het Vijfhovenhuis aan de Hoflaan 169 Je Leidse Pluimvee en Konijnensport Vereniging morgen en g een jongdieren-tentoonstelling. De vereniging laat konij- i kippen, cavia's, sierduiven en watervogels zien. De show is ag geopend van 9.00 tot 17.00 uur en van 19.30 tot 22.00 uur. e van 10.00 tot 16.00 uur. door Wim Koevoet leiden - Met de open dag, mor gen, van haar nieuwe studio Mo ving Heart aan de Herenstraat, hoopt de in Amerika geboren An na Witholt {31) een definitief ein de te maken aan het gerucht dat er een sekte in de wijk is neerge streken. Het pand, waar voor heen Het Houtpaleis meubels verkocht, naast Leidens bekend ste bordeel, is voortaan 'een plek voor dans en beweging, creatieve expressie, bezinning, bezieling en ontmoeting'. „De open dag dient om mensen zelf een oordeel te laten vor men. Ze zullen zien dat dit geen sekte is, dat ik gewoon twee ar men en twee benen heb. Ik vind dit een leuke buurt, het is hier net een dorp. Ik wil daarvan deel uitmaken, ik ben niet bezig met dingen waar anderen niet bij mogen." Witholt is de eigenaar en ook de baas in de studio. „Ik supervi seer. Het concept is van mij." Ze leidt rond. Voor elke vierkante meter heeft ze een bestemming, soms zelfs een dubbele. De en treeruimte kan tevens dienst doen als een galerie voor begin nende kunstenaars. Zelf schil dert ze ook. „Meestal grote doe ken. Ik schilder beelden die ont staan tijdens het dansen. Beel den van mensen of dieren. Ik hou van kunst of beweging van uit het hart, kunst die mensen beweegt." De eigenlijke studio is geluids dicht gemaakt want er is muziek bij de cursussen. De doos-in een-doos-constructie vormde een enorme kostenpost. Op de begane vloer bevindt zich verder een atelierruimte, keuken, dou che en toilet. Witholt woont zelf boven haar eigen studio. Ze heeft haar opleiding in de VS ge volgd bij een instituut waar Ga- brielle Roth de scepter zwaait. Dat kunnen in Nederland Wit holt maar zo'n tien mensen na zeggen. Witholt wil in haar studio onder meer 'het dansen van de vijf rit men van Roth' bijbrengen. „Ik ben geen therapeute, zd wil ik ook niet worden genoemd, Anna Wit holt wil met de dans pro beren de cursisten een her nieuwde kennisma king met de 'na tuurlijke beweging van ener gie' te la ten ma ken. Foto: Dick Hogewo- ning maar mijn cursussen zijn wel therapeutisch." „Roth is een baanbrekende moedige vrouw, net als ik een psychologe. In mijn studie miste ik de hele mens. Het ging alleen maar over de geest, het denken. Het lichaam werd genegeerd, al het expressieve dat we in ons hebben. Op een stoel zitten en dan met je praten, dat was mijn voorland. Ik heb geen zin om stil met je te zitten. In de psy chologie wordt er - als je gepas sioneerd bent of zeer expressief - al snel geredeneerd dat er dan wel iets mis met je zal zijn." Al rond mijn twintigste hield ik me bezig met alternatieve vor men van psychologie. Massage, dans. Als ik danste had ik einde lijk een plek om mijn gevoel te uiten. Om meer van mijn eigen binnenwereld te ervaren. Dan sen, zonder pasjes, is sowieso heerlijk." „Velen maken tijdens het dan sen geen contact met hun li chaam, ze wonen niet echt in hun lichaam. Ze putten zich uit terwijl dat niet echt nodig is. Ze zoeken en vinden geen plek om hun gevoel te uiten. Ik dans ook om steeds meer stukken te kun nen voelen. Kijk maar. Op dit moment heb ik al mijn aan dacht in mijn middelvinger, daar zit heel mijn bewustzijn. Het verdiepen van je bewustzijn gaat van je lichaam via je hart, geest en ziel. Maar als je nog niet eens in je eigen lichaam bent, kom je niet verder." „Ik wil met beide benen op de grond blijven staan, dat vind ik heel belangrijk. Ik houd niet van zweverige dingen, daar geloof ik niet in. Ik geef geen voorbeelden omdat ik me nergens van af wil zetten, niets zwart wil maken. Ik volg mijn eigen weg want die werkt voor mij. Moving Heart heeft niets met new age te ma ken. Dit is geen new age. Ik wil middenin de wereld staan. Daarom heb ik ook voor deze winkelstraat gekozen." „Ik richt me op een zo breed mogelijke groep. Onder de twin tig tot boven de zestig. Van car rièremaker tot iemand die daar helemaal niet mee bezig is. Hoe diverser hoe beter. Ook man nen, ja. Vrouwen zijn uit zichzelf eerder geneigd een plek te zoe ken waar ze kwetsbaar kunnen zijn. Of juist krachtig. Mannen willen eerst weten wat voor vlees ze in de kuip hebben." „Wat mensen ertoe beweegt hier te komen? De motivatie is ontspanning. Mensen die zich niet goed in hun vel voelen zit ten, die een beter contact met hun lichaam willen voelen, die fysieke klachten hebben zonder dat ze het waarom kennen, be ter met hun energie willen om gaan; ze vinden hier allemaal iets van hun gading. De motiva tie kan ook het ontmoeten van anderen zijn, al is Moving Heart geen praatclub. Witholt toont in grote lijnen hoe de vijf ritmes van Gabrielle Roth in elkaar steken. Ze begint met vloeiende bewegingen om zo 'net als bij meditatie een stuk rust bij jezelf teweeg te bren gen'. Ze voegt er aan toe dat dit niets met geloofsovertuiging heeft te maken. Met de dans wil ze proberen de cursisten een hernieuwde ken nismaking met de 'natuurlijke beweging van energie' te laten maken. „Net als bij de opbouw van de branding. Een golf. crash, stilte." Ze stelt dat het ritme van de he dendaagse samenleving ons na tuurlijke ritme heeft verstoord. „De wekker gaat af. Met een schok word je wakker en je giet liters koffie in jezelf om wakker te blijven, op gang te komen. Even later sta je tegen je zin in stil in een file. Je moet overwer ken terwijl je aan het einde van je Latijn bent en om je op te peppen giet je er maar weer kof fie in." Inmiddels maakt ze met haar lijf staccato bewegingen. „De ener gie komt nu meer naar buiten. Ik beweeg wat hoekiger nu en het begin en het einde van de bewegingen zijn duidelijker af gebakend. In wat ik nu doe, zou je de top van een golf kunnen zien, rond en hoekig ontmoeten elkaar. Het lijkt op een uitbar sting, een werveling. Ik laat nu ook mijn hoofd los, het lijkt on gecontroleerd te bewegen." „Nu ben ik bij het vierde ritme. Dat is lyrisch. De stilte na de storm, dit is een plek die heel licht voelt" Bij het vijfde ritme, het ritme van de stilte, beweegt ze nog wel 'maar in slow motion'. „Ik ben nu leeg, ik probeer niet te be denken wat ik doe." „De vijf ritmen", zegt ze, „die dans je niet." „In feite laat je je zelf dansen." Witholt heeft op Aruba en in de Verenigde Staten ervaren dat cursisten bij deze manier van dansen en het aanverwante, zo geheten authentic movement veel baat hebben. Bang dat cursisten zich afhan kelijk van haar gaan voelen, is ze niet. „Ik ben niet degene die zegt wat ze moeten doen. Wel een gids, geen goeroe, ik heb de waarheid niet in pacht. Door deze dansen voel je juist sterker, neemt het gevoel dat je de ver antwoordelijkheid voor je zelf aan kunt - en wilt - toe." „Ik zou het heel slecht doen als mensen zich afhankelijk van mij zouden gaan voelen." lORS Club Jasmijn heeft zondag een Parfumbeurs in de 'oortzaal van Restaurant Het Haagsche Schouw. De beurs is ken van 10.00 tot 16.00 uur. enLeidse Volkshuis vindt zondagmiddag 9 september de Markt 'enersoonlijke groei en bewustwording plaats. Diverse thera- en cursusinstanties uit Leiden en omstreken geven voor- over hun praktijk- en cursusaanbod. Er is volop mogelijk- m actief of passief deel te nemen aan diverse demonstraties, n en open lessen Reiki, Shiatsu, Rebalancing of Voetzoolre- etherapie. Daarnaast worden werkwijzes getoond, gericht itiviteit en bewustwording. Tevens is er tweedehands boe- CD-markt. Ook voor kinderen zijn er leuke activiteiten. De vordt gehouden van 13.30 tot 17.00 uur in Het Leidse Volks- :n? pothekersdijk 33a. De toegangsprijs is 3,50 gulden, voor ,0T?n tot en met 12 jaar is de toegang gratis. P' Ise Volksuniversiteit K&O heeft maandag een speciale taal- 'a atieavond om de aandacht te vestigen op haar cursussen in chillende talen. Tijdens de bijeenkomst van 19.00 tot 21.00 'en docenten toelichtingen op het cursusaanbod. Te bezoe- 001 de Oude Vest 45; voor meer informatie: tel: 071-5141141- J.P. de Bruin, die nu in Leider dorp woont, herinnert zich nog dat hij als kind, zo in de jaren eind '20, begin '30, blè moest gaan halen. Dat was gekookt afval van het kalf. Hij „ging dan met een schaal naar opoe Sino in de Koolstraat, telde 5 centen neer en kreeg daarvoor warme kluiven (knieën en dergelijke) mee. Er zaten kwalletjes aan en die smaakten heerlijk op de boterham. Die 5-centsmaaltijd was genoeg voor twee volwas senen en twee kinderen." Volgens Wout Bodrij was de blè meestal afkomstig van clandestien geslachte kalveren. „Ook werden doodgeboren kalveren van de 'puipe' boeren opgekocht voor een krats. Er boven op lag soms, goed zicht baar, gestempeld vlees. Ge keurd dus. Een winkeltje waar blè verkocht werd, stond op de Lammermarkt, naast het ge bouwtje van het Leger des Heils. Eén was er voorts op het Levendaal, één op de Lange- gracht en één op de hoek van de Lange Paradijssteeg en de Van der Werfstraat. Dit werd gedreveri door Ouwe Aag. In de winkel, het voor huis, zag je direct een lage toonbank vol witte en blauwe borden en schalen met stukjes blè. Op de eerste schaal la gen stukjes blè van drie centen, niet meer dan een pootje met een stukje vlees eraan. Voor vijf centen was het stukje groter en voor tien had je een lekkere kluif. Kalfskoppen, met de ogen erin meegekookt, at men met peper en azijn. Uitge smeerde hersens waren goed op het brood. In de platte bak lagen allerlei stukjes door el kaar, zonder vastgestelde prijs. Daar kon je echt in rommelen en een stukje naar je gading uitzoeken (rommelbak)." Ontroerende verhalen over de armoede van vroeger en hoe er toch genoten werd. Maar, zo'n verhaal kwelt mij, althans drie woorden uit dat verhaal kwel len mij. Allereerst dat korte woordje blè. Ik ging er aanvan kelijk van uit dat het een Frans woord zou zijn, maar in mijn voortreffelijke Franse woorden boek, de Petit Robert, vind ik niets in die richting. Verder ken ik de betekenis niet van het door Bodrij gebruikte puipe en van de kwalletjes in het verhaal van J.P. de Bruin. Als iemand mij verder kan helpen ben ik hem intens dankbaar. fluitje - George Gussenhoven denkt met grote weemoed aan een broodsoort met de naam fluitje. „Het is een ouderwets, zeer eenvoudig vloerbrood dat nog stamt uit de tijd dat al het brood zo op de vloer van een met hout gestookte oven werd gebakken. Het fluitje is lang en rond van vorm, zonder verder enige versiering. Het zag er nogal stoffig uit doordat het aan de buitenkant met bloem was bestrooid. Als het voldoen de was gerezen, tussen kleed jes, werd het met een 'schieter' de oven in geschoven. Vóór de oorlog kreeg men met 3 okto ber bij de haring ook één of meer fluitjes uitgereikt. Bij dit traditionele feest is dat toch een veel passender model dan het huidige fabrieksbrood. Zou het geen goede zaak zijn als de 3 October-Vereeniging deze traditie weer in ere zou herstel len?" tarretje - Van de broodsoorten die ik een paar weken geleden ter sprake bracht is het tarretje misschien het meest doorzich tige. Tarretje is gewoon de Leidse uitspraak van tarwetje, een tarwebroodje dus. Er is weer gegoocheld met de klan ken: de w heeft het veld moe ten ruimen, net als bijvoor beeld de n van karnemelk dat tot kare is omgetoverd. bone pikke - Mevrouw Stavleu- van Kampenhout heeft van haar buurvrouw van 87 jaar het een en ander gehoord over het bone pikke. Voor veel vrou wen en hun gezinnen was dit thuiswerk een bitter noodzaak om het schamele loon van hun man wat aan te vullen. In de Weverstraat, waar haar buur vrouw woonde, werd er beslist niet gezongen tijdens deze werkzaamheden. Er werden wel moppen verteld en meest al niet zulke nette. Het opha len van de kar met bonen en het weer terugbrengen naar de fabriek van Tieleman en Dros was een zware en vermoeiende bezigheid. De karren waren erg groot en hoog opgeladen. Om dan die kar de Herengracht- brug over te krijgen... dat was voor de meeste vrouwen maar nauwelijks te doen. Kennelijk waren de zeden en gewoonten bij het bonen afha len niet in elke straat hetzelfde. In de Bouwelouwensteeg werd namelijk wél gezongen. Maar het verhaal gaat ook dat daar soms een stevige borrel aan te pas kwam. Hans Heestermans Reacties en tips voor deze ru briek kunt u sturen naar de redactie van deze krant, Post bus 54, 2300 AB Leiden, onder vermelding van de rubrieks naam 'Leids dialect'. E-mailen naar de auteur kan ook: hees term ans@inl.nl. uit de ANNO 1901 Zaterdag 7 September SASSENHEIM - Op 'Ter Leede', het buiten van ba ron S. van Heemstra, alhier, werd gisteren de classi- kale zendingsdag gehouden. Hoewel niet klein te noemen, was het aantal bezoekers, zoo uit Sassen- heim als van elders, gekomen te voet, met de fiets, per tram (er reden extra-stoomtrams) of per stoom boot (uit de Rijnstreek), niet zoo groot als verwacht was. De tien aangekondigde sprekers, alsmede ba ron Van Heemstra en ds. J.H. Donner, van Leiden, voerden van één spreekplaats het woord. Ds. Donner bracht in herinnering hoe vijftig jaren geleden in een stal op dit buiten wederom voor het eerst, en dat wel door hemzelven, het Woord Gods onvervalscht werd verkondigd. Somtijds belette de sterke wind, dat het gesprokene de ooren van alle hoorderessen en hoorders bereikte. Het was voor den tijd des jaars ongewenscht koud. In cantines waren tegen geringe prijzen goede eet- en drinkwaren te bekomen. Baron Van Heemstra en familie, die gastvrij een gedeelte van hun woning en buiten voor dezen zendingsdag hadden ter beschik king gesteld, werd daarvoor dank en door het mu ziekkorps hulde gebracht. ANNO 1976 Dinsdag 7 september NOORDWIJK/WASSENAAR - De Leidse regio is gis teravond door een tweetal grote branden geteisterd. In Noordwijk ging het paviljoen 'St. Jeroen', een van de acht paviljoens van het psychiatrisch ziekenhuis 'Sancta Maria', in vlammen op-, een felle uitslaande brand legde vannacht het Wassenaarse restaurant 'Den Ouden Deijl' volledig in as. De schade beloopt in Noordwijk ruim een miljoen gulden, in Wassenaar sprak men van enkele tonnen schade. Op het moment dat de brand in Noordwijk uitbrak waren in het paviljoen veertig vrouwelijke pa tiënten aanwezig, die door het verplegend personeel tijdig in veiligheid konden worden gebracht. De hele zolder alsmede een groot deel van de eerste etage werden een prooi van de vlammen. Volgens brand weerlieden van de korpsen Noordwijkerhout, Noord wijk en Leiden (er waren bijna tachtig man op de been) mag men van 'geluk' spreken, dat de brand niet 's nachts is uitgebroken, want dan zouden de gevolgen ernstiger zijn geweest. In Wassenaar werd de brand omstreeks half elf ont dekt door een omwonende. De Wassenaarse brand weer, die met al het beschikbare materieel uitrukte, kreeg al spoedig assistentie van drie wagens plus een hoogwerker uit Leiden. De Wassenaarse politie leidde, in samenwerking met Leidse en Voorscho- tense collega's, het verkeer tussen Leiden en Den Haag om via Voorschoten. Om half een kon het sein brand meester worden gegeven, het nablussen duur de tot diep in de ochtend. Beheerder J.E. Minne deelde gisteravond mee dat het restaurant zondag avond door het personeel was afgesloten en dat daarna, voorzover hem bekend, niemand meer in het gebouw is geweest. Hij is tegen brand verzekerd; de Wassenaarse politie stelt, in samenwerking met deskundigen van het gerechtelijk laboratorium in Rijswijk, vandaag een onderzoek in naar de oorzaak van de brand. NOORDWUK - De vuurzee in Sancta Maria. Foto: Archief Leidsch Dagblad Foto's in deze rubriek kunnen worden nabesteld door binnen veertien dagen na plaatsing een ingevulde cheque (eecii overschrijvingskaart) ter waarde van vijf gulden (voor een exemplaar van 13 bl| 18 In zwart wit) op te sturen naar het Leidsch rchleven, postbus 54, 2300 AB Leiden of door contante betaling aan I aan de Roosevritstraat 82. U ontvangt de foto binnen drie weken. Dagblad, t.a.v. Leidsch Dagblad Archieven, postbus 54, 2300 A e aan de balie van het Leidacb a uro Leiden organiseert dit najaar in samenwerking met J !1' uro Dordrecht een praatgroep voor echtparen die onge- ro anderloos zijn. De tien bijeenkomsten worden gehouden in cht. Onder leiding van twee maatschappelijk werksters zal roken worden over verschillende thema's, zoals de invloed 'f i kinderloos blijven op de eigen relatie, ervaringen met de 6 che molen' en de toekomstverwachtingen. Geïnteresseer- nnen contact opnemen met Joke Vermue, 071-5226199. (advertentie) toe woning in het le burschoon van rachtige Veluwse lap worden op een "(locatie luxe recreatie touwd. mbinatie van luxe en H gerealiseerd in een (ai delwoningen zijn op 8 en 9 september ichtigmgen van 13.00 tot 16.00 uur bes Ned Veluwerijck vindt u aan de Eendeparkweg te Ermelo 5. Verkoopinformatie: Collage Vastgoed 0346 - 555 040 www.collagevastgoed.nl nsche Buitengewoon, leven,! Telefonische Hulpdienst Leiden organiseert dinsdag 11 aa|iber een informatieavond voor mensen die vrijwilliger bij de ac ig willen worden. De avond begint om 20.00 uur in het ge- 'an de LWO aan de Breestraat 117. Voor meer informatie raa in contact opnemen met de hulpdienst, maandag tot en *e 1 jdag van 9.00 tot 14.00 uur via tel: 071-5143578. var b

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 2001 | | pagina 15