Wildgroei stand-up comedy zit kwaliteit in de weg vidre CULTUUR 8f KUNST Monumentendag in het teken van 'Huis en Haard' Veiling toneelkostuums acteur 'Cruys' Tröckener Kecks vinden het na 21 jaar welletjes Na boeken en films nu musical over Tarzan De laatste Beatnach den haao - Haagse muziekhel den van weleer treden zaterdag 8 september nog één keer op in de Houtrusthallen. Met het eve nement HoutRustZacht nemen de muzikanten afscheid van de hallen, waar ooit de legendari sche Beatnach werd gehouden. De organisatie van het evene ment vond dat de Houtrusthal len niet tegen de vlakte konden zonder dat er nog een keer mu ziek gemaakt zou worden. In de gloriedagen van de hallen tra den Louis Armstrong, de Stones en Bill Haley er op. Een band rondom Hans Vermeulen en Polle Eduard begeleiden een supersessie waar leden van bands als Golden Earrings, Rainbow Train, Shocking Blue en Tee Set aan meedoen. Informatiedagen bij K&O leiden - Om aankomende cur sisten wegwijs te maken in het grote aanbod van taalcursussen organiseert K&O Leiden de ko mende maand drie taal-infor matiedagen. Op zaterdag 1 sep tember (11.00-15.00 uur), woensdag 5 september (19.00- 21.00 uur) en maandag 10 sep tember (19.00-21.00 uur) zijn in het gebouw van de Leidse Volksuniversiteit aan de Oude Vest docenten aanwezig om in lichtingen te verschaffen. Te vens worden toelatingsexamens cifgenomen voor de Cambridge examencursussen. Meer infor matie: 071-5141141. Den Bosch als vesting den bosch - Op 1 en 2 septem ber vinden in Den Bosch de Nederlandse Vestingstedenda- gen plaats. Tijdens het evene ment - jaarlijks in een andere vestingstad - staat het vesting verleden van de organiserende stad centraal. De Brabantse hoofdstad haakt hiermee in op de restauratie van de Bossche Vestingwerken en het Jeroen Bosch Jaar 2001. Er worden tal van historische activiteiten en festiviteiten ontplooid die de bezoeker als het ware terug plaatsen in de late middeleeu wen, de tijd van Jeroen Bosch. zaterdag 25 AUGUSTUS 2001 Eddy Murphy. Foto: Reuters Toon Hermans. Foto: ANP Lebbis en Jansen. Foto: GPD Raoul Heertje. Foto: GPD Er wordt nu en dan een onwaarschijnlijke hoeveelheid bagger over de mensen gekieperd door Henk Langenhuijsen Amsterdam - Stand-up comedy is als leerschool van groot belang geweest voor de huidige ge neratie cabaretiers. Steeds meer jongeren voe len zich aangetrokken tot deze vorm van ver maak. Maar een zekere wildgroei zit de kwali teit in de weg. Als ook de theaterprogrammeurs kritiekloos alles wat cabaret heet gaan binnen halen, heeft dat uiteindelijk een negatief effect op het hele genre. Oppervlakkigheid en voor spelbaarheid liggen nu al op de loer. Toomler' (spreek uit toemler) is de Jiddische term voor 'Creator of comic tumult', de naam die men in New York in de jaren dertig aan jonge comedians gaf. Door vallen en opstaan deden 'toomlers' als Danny Kaye, Mel Brooks en Eddy Murphy de ervaring op die als basis diende voor hun verdere carrière. Het is ook de naam van een theatercafé-restaurant, te vinden in 'de ingewanden van het Amster damse Hilton', en gestart door Raoul Heertje. Deze zomer verlegde Toomler zijn grenzen. Buitenlandse 'top comedians' streken een poosje neer in de hoofdstad voor een potje ouwehoeren. Zonder enige bagage, slechts ge wapend met enkele grappen, wat samenge raapt lef en een getraind improvisatievermo gen. Ze serveerden een luchtig dessert om de bezoekers van het café-restaurant nog wat lan ger vast te houden. Het zijn reizende artiesten die lijken op sneltekenaars en op verzoek van de vertier zoekende toerist een aangename spotprent maken. Verbaal zeer begaafd, maar vaak net zo inwisselbaar als kiezelstenen. Amerikanen als Eddie Brill en Vic Henley, de Australiër Adam Hills, de Brit Roy Diamond en de Ier Brendan Dempsey deden dit jaar Am sterdam aan. Zelden beklijft een naam, al was het maar omdat volgend jaar weer een nieuw blik 'top comedians' wordt opengetrokken. Dikwijls zijn het artiesten die in de zomer langs alle comedy-clubs van Europa trekken en daar een half uur lang hun kunstje doen. Het lach-of-ik-schiet-gehalte is meestal hoog en het publiek welwillend, want dat komt in de eerste plaats voor een gezellig avondje uit. Seks is uit, zo bleek in Toomler, veeleer ston den de verschillende culturele gewoonten op het vakantiemenu. Je hebt goede en slechte 'comedians'. Het pro bleem is dat stand-up comedy er zo makkelijk uitziet: je stapt het podium op, pakt de micro foon en begint wat grappen te vertellen, waar bij je af en toe een soort striptaai hanteert: kor te zinnen en een imitatie van geluiden die een botsing of een plotselinge schrikactie moeten verbeelden. Als je niets meer weet, stap je op het publiek af, je vraagt hoe iemand heet, wat hij of zij voor de kost doet en maakt daar een gevatte en bij voorkeur pesterige opmerking over. De zaal ligt aan je voeten, zo lang je die maar net een stapje voor bent. Vooral de laatste jaren is er een wildgroei aan stand-uppers ontstaan, veroorzaakt door de aandacht van televisie, maar ook door het feit dat jongeren doorgaans niets van die 'saaie theaters' moeten hebben. Stand-up comedy is informeel, niet al te moeilijk en een optreden duurt kort. Bovendien kun je altijd weglopen of zelfs je ongenoegen luidkeels kenbaar ma ken. Een optreden is onderdeel van een avondje stappen. Veel grappenmakers kunnen echter niet langer dan vijf minuten boeien dankzij een schreeuwerige herhaling van grof heden en platvloerse grappen. Hoewel ook daarvoor een groeiende markt is. Om de mi crofoon te grijpen heb je in ieder geval wel een aardig portie lef nodig en dat heeft, zeker bij jongeren, een hoge status. Het is een soort brutaliteit die je ook terugvindt bij tal van ca baretiers die inmiddels een avondvullend the aterprogramma hebben, maar eens hun leer school bij de Comedy Club hadden. De acteur Frank Lammers, die binnenkort een film over Lenny Bruce, het grote Amerikaanse voorbeeld voor de standupper, gaat maken, vindt stand-up comedy nog altijd interessant. „Er stappen weliswaar te veel mensen het po dium op die niet grappig zijn - ik heb hier in Toomler verschrikkelijke dingen gezien -, maar dat is nu gelukkig een beetje over. Een jaar of twee geleden had je allerlei variaties van de Comedy Train en toen ging iedereen het maar eens proberen. Maar zo eenvoudig is het niet. Je hoort een volstrekt originele gedachte gang te hebben. Belangrijk is bovendien dat je schaamteloos kunt zijn en dat je echt met de mensen in de zaal bezig bent. Stand-up is heel open en daar heb ook ik als acteur veel van ge leerd." Eigenlijk is stand-up comedy niet iets van deze tijd,, al wordt dat soms wel eens gesuggereerd. In de jaren vijftig was het genre al populair in Amerika. Ook Toon Hermans was een 'staan de komediant' en 'beperkte' zich tot een beetje ouwehoeren met de mensen in de zaal. Lam mers: „Ik ben een groot fan van die man. Ei genlijk was een show nooit twee avonden het zelfde. Hij begon ergens aan en naarmate de zaal reageerde, plakte hij er nog wat aan vast." Een club als Toomler of de rondreizende Co medy Club ziet Lammers als een belangrijke leerschool. „Hans Sibbel bijvoorbeeld komt hier vaak op zaterdagavond even binnen, want dan heeft hij weer iets nieuws bedacht en dat wil hij dan uitproberen." De cabaretiers van vandaag hebben bijna alle maal iets met stand-up comedy, al was het maar omdat ze eerst jarenlang hun rondje in de Comedy Club meedraaiden. Voor succes volle cabaretiers als Lebbis Jansen, Hans Teeuwen, Theo Maassen, Lenette van Dongen, Eric van Sauers, Najib Amhali en Marc-Marie Huijbregts is het de verbindende factor, al voegen ze er na verloop van tijd wel iets per soonlijks aan toe en durven ze zich ook steeds kwetsbaarder op te stellen. Op den duur staat niet meer het publiek centraal, maar de maker zelf en dan wordt het pas echt interessant the ater. Persoonlijkheid, openheid en zelfreflectie zijn naast originaliteit, schaamteloosheid en improvisatievermogen, absolute voorwaarden om niet roemloos in het peloton achter te blij ven. De wildgroei in het cabaret is nog steeds niet voorbij. Er wordt te veel cabaret geprogram meerd en vooral te veel zogenaamd talent ge lanceerd. Ieder jaar opnieuw leveren de festi vals de nodige winnaars op en de liefhebbei ziet door de bomen het bos niet meer. Pas als de betalende theaterbezoeker een paar keet teleurgesteld naar huis gaat en niet meer te rugkeert, bestaat de kans dat programmeun weer wat kritischer worden. Lammers: „Ei wordt nu en dan een onwaarschijnlijke hoe veelheid bagger over de mensen gekieperd e daardoor zou het cabaret wel eens aan zijn succes ten onder kunnen gaan." rotterdam/gpd Ongeveer drieduizend woonhuismonu menten zijn zaterdag 8 en/of zondag 9 september van binnen te bezichtigen tijdens de 15de Open Monumentendag. Het thema is dit keer 'Huis en Haard'. Volgens de Stichting Open Monumentendag vinden veel eigenaren van huizen die als monument erkend zijn, het leuk om bezoekers te ontvan gen. Door die belangstelling krijgen zij een rijk gevoel en rea liseren ze zich nog meer dat ze zo mooi kunnen wonen. In 350 Nederlandse gemeenten hebben plaatselijke comités de dag(en) georganiseerd. Aan een van die groepen valt dit jaar de Bouwfondstrofee toe, genoemd naar het voormalige Bouwfonds Nederlandse Gemeenten, al vanaf het begin hoofdsponsor van de Monumentendag. Uiteindelijk zijn er vier gemeen ten overgebleven die kans ma ken op een onderscheidiög. Haarlem vanwege de deelname van maar liefst 41 koren aan de dag, Oirschot in verband met de vele activiteiten voor kinderen, Smallingerland omdat het een bijzonder kwartetspel over woonhuismonumenten maakte en Zwolle vanwege het door fi guranten in passende kledij la ten uitbeelden van historische gebeurtenissen in deze stad. De winnaar van deze vier wordt bekendgemaakt tijdens de offi ciële opening van het jaarlijkse evenement. Die opening, op 6 september, is dit keer in de Cruise Terminal in Rotterdam, omdat deze stad dit jaar Cultu rele Hoofdstad van Europa is. Onder de titel 'Achter de gevel' verschijnt een bundel van 24 in terviews met bewoners van al lerhande monumenten, twee per provincie. De gesprekken zijn genoteerd door Emma Brunt en Jan Donkers. In de in terviews komen de schaduw kanten van het wonen in een monument, waar altijd wel wat aan te doen is, overigens ook ruim aan bod. Tijdens de Open Monumenten dagten) is het boek voor zes gul den te koop bij de plaatselijke organiserende comités. In Lei den en omstreken wordt ook veel aandacht besteed aan Open Monumentendag. Meer informatie over deze dag is te vinden op website www- .openmonumentendag.nl. amsterdam/gpd - Het kon bijna niet uitblijven. Na de strips, de boeken en de films, komt er nu ook een musical rond de figuur Tarzan. De theatertak van het Amerikaanse Disney-concem is in gesprek met onwerper Bob Crowley over een bewerking van de verhalen rond de beroemde jungleheld. Crowiy werkte als ontwerper van decors en kostuums voor The Royal Shakespeare Compa ny. het Covent Garden Opera House en bepaalde het uiterlijk van de musical 'Aida'. Directeur Staurt Oken van Disney zegt dat Crowiy opdracht heeft gekregen een voorstelling te ontwerpen die wordt gespeeld in een tent, binnen een opzet als die van het Cirque du Soleil. Met acteur Matthew Boume Veilen in een zaaltje en volgens de geijkte methoden van 'hand opsteken' gebeurt natuurlijk nog altijd, maar een huis als Sothetby gaat ook met zijn tijd mee en zoekt steeds naar nieuwe vormen of variaties op een thema. Zo zijn er de maandelijkse 'arcade-veilingen', zoals in het geval van de nalatenschap van de acteur Cruys Voorbergh. Ook het internet als podium wint terrein, zoals laatst nog het geval was met een veiling van Madonna-memorablia. Via het web kon de geïnteresseerde bieden op bijvoorbeeld de bustier die de zangeres droeg tijdens haar 'Who's that girl-tour* in 1987. Het kledingstuk bracht 50.000 gulden op, tweemaal zoveel als vantevoren was gedacht. Foto: Reuters maakt Disney een show op basis van de tekenfilm 'The Little Mermaid'. Volgens Oken belooft dat een bijzondere productie te worden, omdat het verhaal zich voor een groot deel onder water afspeelt. „Het zal er heel onwe- zenljk uitzien." Een ander idee dat op termijn wordt uitgevoerd is 'Hoopz', een musical, geïnspireerd op het be faamde basketbalteam van de Harlem Globetrotters. Oken noemt het een ambitieus pro ject waarin het accent ligt op de dans. Voor het verhaal is Suzan- Lori Parks aangetrokken, die eerder een nominatie ontving voor de Pulitzerprijs voor toneel. Verder is een show in de maak rond 75 jaar muziek uit Disney- producties. den haag/gpd- Sotheby's Am sterdam brengt maandag 10 september een groot aantal me morabilia en kunstvoorwerpen uit de nalatenschap van de ac teur Cruys Voorbergh (1898- 1963) onder de hamer. Het gaat daarbij om kostuums en deco raties, maar ook om diens per soonsbewijs uit de Tweede We reldoorlog en een loepje dat hij altijd bij zich droeg. Cruys Voorbergh, de artiesten naam van P.C. (Erné) van Vrij- berghe de Coningh, werd gebo ren in Kraksaan op Java. Tegen de wens van zijn ouders ambi eerde hij een loopbaan als to neelspeler. Hij begon zijn carri ère onder Albert van Dalsum en speelde vele rollen in het theater en in speelfilms. Ook verscheen hij in de eerste programma's op TV. Cruys Voorbergh was de va der van de in 1997 overleden ac teur Coen van Vrijberghe de Co ningh, bekend onder meer van Flodder. Naast veelgeroemd acteur was 'Cruys', zoals hij gewoonlijk ge noemd werd, getalenteerd vio list en gepassioneerd verzame laar. Zijn Haagse herenhuis her bergde een grote en gevarieerde verzameling, met als hoogte punt de uitgebreide collectie to neelkostuums. Hij verzamelde accessoires bij de kostuums en vervaardigde waar nodig zelf met kennis en creativiteit even tueel ontbrekende delen. Cruys Voorbergh beheerste verschil lende technieken waaronder borduren en kantklossen. Als expert op dit gebied publiceerde hij het boek 'Erfenis van Eeu wen'; een verhandeling over ou de Hollandse gebruiken en ge woonten, gebaseerd op Hol landse klederdracht. Een belangrijk deel van de nala tenschap van Cruys Voorbergh is in musea terechtgekomen. Zijn uitgebreide collectie toneel kostuums vormt de kem van de collectie van het Haags Ge meentemuseum, zijn verzame ling Aziatische kunst bevindt zich in het Kunsthistorisches Museum in Wenen, het Neder landse Toneel Instituut is in het bezit van zijn theaterarchieven en zijn familiearchieven zijn te genwoordig te vinden in het Ge nealogisch Bureau in Den Haag. De voorwerpen uit de verzame ling van Cruys Voorbergh die nu bij Sotheby's onder de hamer komen, omvatten onder meer kostuumdelen, knopen, kralen, stoffen voor theaterkostuums en een zeldzaam 18de eeuws he- renvest. Zijn liefde voor Azië wordt geïllustreerd aan de hand van zijn collectie exotische ju- welen. De veiling biedt ook voorwerpen van persoonlijke aard; gekoesterde herinneringen die lange tijd in familiebezit ble ven. Hierbij bevinden zich de loep die hij altijd bij zich droeg, zijn persoonsbewijs uit de Tweede Wereldoorlog, konink lijke onderscheidingen en ande re oorkondes, reisklokjes en ver schillende familieportretten. De collectie Cruys Voorbergh maakt deel uit van Sotheb/s maandelijkse 'arcade auction', waarin kunstvoorwerpen wor den aangeboden met prijzen va riërend van circa 600 tot onge veer 20.000 gulden. De kijkdagen bij Sotheby's zijn: vrijdag 7 september, 10-20 uur, zaterdag 8 september, 10-16 uur, zondag 9 september, 10- den haag - De Tröckener Kecks houden het voor gezien. Na eenentwintig jaar, ruim vijftienhonderd optredens en een eerbiedwaardig aantal sin gles, elpees en cd's hebben de bandleden besloten uit elkaar te gaan. Een duidelijke reden voor het uiteenvallen van de groep kan zanger Rick de Leeuw niet ge ven. Sommige dingen zijn nu eenmaal zoals ze zijn, meer niet, meent hij. „Niemand van ons vindt het echt leuk, maar we staan wel allemaal achter dit besluit. Iedereen binnen de band heeft zo zijn eigen ver haal." Het besluit om juist nu te stop pen, is des te opmerkelijker omdat het groep de laatste tijd voor de wind ging. De Tröcke ner Kecks verrasten vorig jaar met de cd '>tk', een van hun beste albums. De cd kreeg lo vende kritieken en verkocht goed. De Leeuw zegt „Als we voor '>tk' waren gestopt, dan was de band als een nacht kaars uitgegaan. Nu stoppen we op een mooi moment." De Kecks-fans krijgen nog een maal de kans afscheid te ne men van de groep. Zanger De Leeuw, bassist Theo Vogelaars, gitarist Phil Tilli, drummer Gerben Ibelins en toetsenist Rob van Zandvoort toeren tot eind december langs hun favo riete zalen in het clubcircuit De Leeuw: „Dat moet een mooi hoogtepunt worden." Postmen 'Een misverstand in de com municatie'. Daarop gooien platenmaatschappij Warner Music en het management van The Postmen berichten dat het hiphop-reggae trio op het punt van opbreken staat. Wel wordt de begeleidingsband van The Postmen gereorganiseerd. „En] dat verhaal is een eigen leven gaan leiden", aldus manager Lars Boot. De communicatiefout ligt tus sen het management van The Postmen en boekingskantoor JanVis Music Showbureau.] Dat laatste annuleerde vorige" week per brief een optreden van de band op 29 augustus in Zwolle. Als reden werd opge geven dat The Postmen uit el kaar gaat Jan-Dirk Vis van het boekingskantoor, onderteke naar van de brief, weigert iede re reactie. Manager Boot wijt de commo tie aan een artikel in De Tele graaf, twee weken geleden, waarin stond dat The Postmen ging 'onderduiken'. „Ik weet bij God niet waar dat verhaal vandaan is gekomen. De ar tiesten hebben niet met De Te legraaf gepraat, de platen maatschappij niet en ik niet" Toen vervolgens werd gespro ken over vervanging van enke-: le leden van de begeleidings band is daaruit 'misschien de conclusie ontstaan dat The Postmen uit elkaar gaat'. Na het laatste optreden op het Utrechtse Uitfestival 1 septem- ber gaat The Postmen gewoon de studio in voor een nieuw al bum, dat volgend jaar moet verschijnen. „The Postmen^' gaat absoluut niet uit elkaar", aldus Boot „Verder kan ik er geen zinnig woord meer over zeggen." (advertentie) VORMGEVER VAN GLAS EN SPIEGELS Hardglazen deuren Glazen meubelen Spiegels Motiefstralen Votmofengracht 4 2312 PH Leiden (NL) Alles uit eigen atelier Telefoon: 071 - 521 80 55 e

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 2001 | | pagina 18