Lowlands: cultuur en kermis tegelijk CULTUUR KUNST Arling Cameron: 'Wij zijn muzikanten, geen produkt Belastingdienst wordt vriendelijker voor amateur-artiesten Boijmans heropen in september 2002 Teeuwisse nieuwe directei van Sculptuur Instituut donderdag 23 augustus 20( Riefenstahl bijna honderd berliin - Leni Riefenstahl vierde gisteren haar 99ste verjaardag. De Duitse cineaste en fotografe, beroemd en berucht vanwege haar films uit de jaren dertig over Hitiers' nazi-partij, deed dat in goede gezondheid. Vorig jaar nog was ze aanwezig op de boekenbeurs in Frankfurt waar ze een omvangrijk werk over haar leven en werk signeerde. Foto: AP Oxford Girls' Choir zingt in Leiden leiden - Het uit Engeland af komstige Oxford Girls' Choir geeft samen met leden van het Jeugdsymfonieorkest Rijnstreek op 31 augustus een optreden in de Petruskerk aan de Lammen- schansweg 40a in Leiden. Het concert vloeit voort uit een be zoek dat leden van het jeugd symfonieorkest vorige zomer brachten aan Oxford, de stad waarmee Leiden sinds 1946 een stedenband heeft. Tijdens het concert, dat om 19.30 uur be gint, beleven stukken van Stevie Wishart en Arvo Part hun pre mière. Kaarten zijn verkrijgbaar aan de zaal. 'Nederlandse' stad bij Shanghai shanghai- Nederlandse ont werpers gaan een stadje van 20.000 woningen ontwerpen bij de Chinese metropool Shang hai. Het zijn Teun Koolhaas As sociates in Almere en Kuiper Compagnons, gevestigd in Rot terdam en Arnhem. De nieuwe stad heet Gaoqao New Town en is slechts een van de vierhon derd 'new towns' die verspreid over China worden gebouwd. De ontwerpers willen 'de beste elementen van de Chinese en Nederlandse stedenbouw' met elkaar verenigen: veel water en groen, mogelijkheden om aan een gracht of riviertje te wonen, maar toch een hoge dichtheid van woningen. De stad moet over vijf jaar klaar zijn. Bono bedankt zijn vader londen - U2-zanger Bono heeft gisteren tijdens een concert in Londen het nummer Kite opge dragen aan zijn enkele uren eerder overleden vader. „Ik wil mijn ouwe heer, mijn vader, bedanken, omdat hij mij zijn stem heeft gegeven", zei Bono. „Hij was een goeie tenor en zei altijd dat het misschien nog wel eens iets met me zou zijn ge worden, als ik zijn stem had ge had." Bono's vader, Bob Hew- son, overleed op 75-jarige leef tijd aan kanker. Bono heet in werkelijkheid Paul Hewson. Veiling hoorn Louis Armstrong new york - De hoom waar Louis Armstrong 90 jaar gele den zijn eerste tonen op voort bracht, wordt geveild bij het veilinghuis Sotheby's in New York. jazzliefhebber George Fi- nola had het instrument uitge,- leend aan het staatsmuseum van Lousiana. Toen Finola in december overleed, besloten zijn erfgenamen de historische hoorn te verkopen. De erfgena men hopen op een opbrengst van ruim twee ton. Trommelen in Het Muziekhuis leiden - De Leidse slagwerker John May begint op 1 septem ber weer een nieuwe cursus Afrikaanse muziek. Cursisten krijgen les op de populaire djembé. De lessen zijn bedoeld voor beginners, maar er zijn ook nog enkele plaatsen in de gevorderden groepen. De cur sus bestrijkt tien lessen van een uur en kost fl. 150,00. Instru menten zijn aanwezig. Meer in formatie bij Het Muziekhuis, Middelste Gracht 123. Tele foonnummer: 071 5145755. Rattle dirigent Berlijns orkest berlijn - De Brit Simon Rattle is de komende tien jaar de chef dirigent van de Berliner Phil- harmoniker. Over de duur van het contract is lang onderhan deld. Rattle eiste garanties voor onder meer betere arbeidsvoor waarden voor de musici. den haag/gpd - Leden van camavalsbandjes. amateur-to neelgezelschappen, fanfares, beginnende artiesten en sporters worden vanaf vandaag verlost van een hoop ad ministratieve rompslomp die ontstond na de belasting herziening van 1 januari dit jaar. Staatssecretaris Bos (PvdA, financiën) heeft een groot deel van de administra tieve verplichtingen opgeheven voor artiesten en sporters, met terugwerkende kracht tot 1 januari. Volgens Bos was er sprake van een 'onbedoeld' effect van de nieuwe regels voor het heffen van inkomensbelasting. De regels eisten bijvoorbeeld dat alle leden van een har monie- of fanfarekorps bij een betaald optreden elk af zonderlijk zogenaamde inhoudingsplichtigen-verklarin- gen moesten tekenen, compleet met hun persoonsgege vens en sofi-nummer. De organisator van een optreden moest vervolgens per persoon loonbelasting inhouden op de overeengekomen gage. In de praktijk bleek die ver plichting niet uitvoerbaar. Buitenlandse artiesten en sporters werden verplicht een sofi-nummer aan te vragen als zij in Nederland hun kun sten kwamen vertonen. Ook dat bleek in de praktijk niet te doen. Voor beginnende artiesten leidden de regels tot administratieve verplichtingen die niet in verhouding stonden tot de vaak lage gages. De regels worden nu sterk vereenvoudigd. Als een groep amateurs een optreden verzorgt, hoeft alleen de leider een inhoudingsplichtigen-verklaring te tekenen. Over de gage wordt geen inkomstenbelasting geheven als de op brengst aantoonbaar volledig ten goede komt van de ver enigingskas. Amateur-artiesten die een kleine bijdrage ontvangen, worden voortaan gezien als vrijwilligers. Zo lang de verdiensten minder bedragen dan 42 gulden per week of 1470 gulden per jaar, wordt daarover geen loon belasting meer geheven. Voor de zogenaamde 'kleine artiesten' (beginnende pro fessionals of amateurs die met hun kunsten een zakcentje bijverdienen) staat de belastingdienst voortaan een bel tingvrije gage van 300 gulden per optreden toe. Dat is c redelijke benadering van de kosten die een artiest mi maken voor een optreden, stelt staatssecretaris Bos ruggespraak met organisaties van artiesten. Buitenlandse artiesten en sporters hoeven volgens nieuwe, versoepelde regels geen sofi-nummer aan te v gen voor een eenmalig optreden of een korte tourr door Nederland. Wel moet de inhoudingsplichtige (de i ganisator van het optreden of de sportwedstrijd) besch ken over de persoonsgegevens van de geëngageerde een kopie van diens paspoort. Zelfs trouwen mogelijk op festival Biddinghuizen Door Richard Stekelenburg biddinghuizen - Net buiten het dorpje Biddinghuizen in de Flevo- polder zijn, een kleine week voor aanvang van de negende afleve ring van popfestival A Camping- flight To Lowlands Paradise, al scherp de contouren zichtbaar van de bonte stad die hier jaarlijk opnieuw verrijst. Voor drie dagen slechts, en toch een wereld op zich. Met kan hier eten in tientallen restaurants - van Surinaams tot Japans en van pizzahut tot fala- fel-bar. Er zijn kroegen. De stad heeft ook haar eigen dagelijks verschijnende krant - The Daily Paradise. En, voor het eerst dit jaar, men kan er zelfs trouwen. Elke festivaldag zal burgemees ter Gresel van Dronten op het terrein een jong paar officieel in de echt verbinden. Ruim 57.000 jonge inwoners kent de stad straks. Overnachten doen ze er in tentjes maar van slapen komt niet veel. Het over grote deel van de tijd wordt bruikt voor Het Grote Verma ken. En dat kan op tal van ma nieren. Want Lowlands mag dan van oorsprong een popfestival heten, het is in een kleine tien jaar uitgegroeid tot veel meer dan dat. Lowlands biedt naast optredens van zo'n 150 bands en dj's uit binnen- en buiten land onder meer serieus theater en stand-up comedy, filmvoor stellingen (in twee bioscopen en op één openluchtfilmdoek) en een boekenbal. Lowlands is Totaal-Vermaak. He is cultuur én kermis tegelijk. Maar Lowlands is vooral onder deel van een levensstijl gewor den. Je moet er op zijn minst één keer zijn geweest om mee te kunnen praten. Ondanks het succes van Low lands zijn er ook kritische gelui den. Het festival zou uit zijn jas je aan het groeien zijn (in negen jaar tijd van 7.000 naar 57.000 bezoekers), door zijn populari teit de verkeerde mensen aan trekken en steeds nadrukkelijker voor de grote massa program meren. Nogal wat hondstrouwe Lowlands-gangers van de eerste jaren houden het festival bij Biddinghuizen inmiddels om die redenen voor gezien. Voor die kritiek valt 00k best wat te zeggen. Het is inderdaad waar dat je, om de (te) kleine tenten met theater binnen te kunnen, uren in de rij moet staan. En dat je al gauw verdwaalt in de ano nimiteit van enorme mensen massa's die meer zijn gekomen voor 'het gevoel' van Lowlands dan voor wat er op de podia ge boden wordt. Kunnen vertellen dat je op Lowlands bent geweest is voor veel mensen kennelijk belangrijker dan vertellen wat je er gezien hebt. En toch valt er in de stad Low lands, voor honderd procent ge rund door concert- en theater- organisator Mojo, nog wel dege lijk een hoop te ontdekken tus sen de grote publiekstrekkers - dit jaar onder anderen Prodigy, Muse, Placebo, Eels, Manu Chao en Anouk. Lowlands is voor tal van kleinere en kleine bands, zowel uit binnen- als buitenland, ook dit jaar weer een prachtige plek om zich in de kijker te spelen. Het Nationaal Popinstituut, pro motor van Nederlandse popmu ziek, springt daar handig op in door in samenwerking met het festival met een aparte cd te ko men om dat effect ten volle uit te buiten. De cd, A Lowlands flight to India, bevat opnamen van bands als Coparck, Luie Hond, The Dollybirds en Relax Specially Blended die samen op de Lowlands-zaterdag een jong Hollands blok vormen in de India-tent Kleine buiten landse bands weten dat ze met een succesvol optreden op Low- rotterdam/gpd - Een volledig verbouwd museum Boijmans Van Beuningen moet herope nen in september 2002. Volgens Boijmans-directeur Chris Der- con is het 'absoluut zeker' dat het museum dan klaar is. De heropening wordt gevierd met een expositie van de privécollec- ties van Willem Cordia en Joop van Caldenborgh. De verbouwing van Boijmans had al voor dit jaar, waarin Rot terdam Culturele Hoofdstad is van Europa, moeten worden af gerond. Dat lukte niet door pro blemen met de aannemer. Vol gens Dercon kan de openings datum nu wel zonder proble men worden vastgesteld. Rond de heropening, cüe samenvalt met de eerste Architectuur Biën nale van Rotterdam, worden verschillende activiteiten geor ganiseerd. De Cordia- en de Cal- dic-collectie, die vanaf de ope ning te zien zullen zijn, beh tot de belangrijkste Nederla kunstverzamelingen in p bezit. De eerste collectie i gendom van de Rotterdams vesteerder in maritieme bt ven Willem Cordia, de tw van de Rotterdamse indusl Joop van Caldenborgh, die bestuurslid is van museum mans. Cordia bezit een omv rijke collectie van negentie eeuwse tekeningen, van D tot Renoir. Van Caldenb richt zich vooral op de twi ste eeuw met werk van meer Marcel Broodthaers, Ray en Jeff Koons. Andere tentoonstellingen het verbouwde museum mans Van Beuningen zijn pland tonen werk van de su list Salvador Dali (decei 2002) en van E.H. Shepari illustrator van de fameuze nie the Pooh-kinderboeken. Samen met bands als Prodigy en Placebo is de Franse zanger Manu Chao (hier op de foto), één van de grote publiekstrekkers op het Low lands Festival. Foto: EPA PHOTO scheveningen/anp - Kunsthistoricus J. Teeuwisse is benoem directeur van het Sculptuur Instituut, dat gelieerd is aan het n um Beelden aan Zee in Scheveningen. In het voorjaar van treedt Teeuwisse in dienst. Hij wordt ook artistiek directeur va museum. Teeuwisse werkte sinds 1991 voor het Rijksbureau Kunsthistorische Documentatie. Het museum Beelden aan Zee werd in 1994 opgericht om de deme beeldhouwkunst te bevorderen. Het Sculptuur Instituut een wetenschappelijk onderzoekscentrum worden op het g< van de hedendaagse international beeldhouwkunst. bruikt voor Het Grote Verma- dat je, om de (te) kleine tenten Specially Blended die samen lands kunnen rekenen op een A Campingflight To Lowland's museum. Teeuwisse werkte sinds 1991 voor het Rijksbureau ken. En dat kan op tal van ma- met theater binnen te kunnen, op de Lowlands-zaterdag een aardige voet tussen de deur die Paradise, vrijdag 24 t/m zater- Kunsthistorische Documentatie. nieren. Want Lowlands mag dan uren in de rij moet staan. En dat jong Hollands blok vormen in leidt naar het clubcircuit hier. dag 26 augustus, festivalterrein Het museum Beelden aan Zee werd in 1994 opgericht om de van oorsprong een popfestival je al gauw verdwaalt in de ano- de India-tent. Kleine buiten- Die rol als springplank hebben Sixflags, Biddinghuizen (uit- deme beeldhouwkunst te bevorderen. Het Sculptuur Instituut heten, het is in een kleine tien nimiteit van enorme mensen- landse bands weten dat ze met andere grote festivals allang af- verkocht). Info: www.low- een wetenschappelijk onderzoekscentrum worden op het g< jaar uitgegroeid tot veel meer massa's die meer zijn gekomen een succesvol optreden op Low- gestoten. lands.nl. van de hedendaagse international beeldhouwkunst. Succesvol Nederlands duo wil zo 'eclectisch' mogelijk zijn door Gerrit van den Hoven werk, Cabaret Voltaire en Amsterdam - 'Music For Imagi- i Jk k k I M uA I A JS&Stti narv Filmc' hPtetenHe Hp dnnr- 5 .-. - M\ v* or i t lijst, hoor', haast Cameror Amsterdam - 'Music For Imagi nary Films' betekende de door braak voor Arling Cameron. Het duo won er de Nederlandse Popprijs mee. Maar eigenlijk be lichtte dat album maar één facet van Arling Cameron. Op de nieuwe cd "We Are A C' gaan alle registers open. In een donkere bar van een Am sterdams hotel zijn het nog de Gerry Arling en Richard Came ron van vlees en bloed die de pers te woord staan over 'We Are A C'. Maar wellicht is het de laatste keer. Arling Came ron ontwikkelden 3-dimensio- nale computeruitvoeringen van zichzelf die straks de pers te woord staan en live-optredens verzorgen. „We zijn dat promo tiecircus een beetje beu. Als er alleen over muziek wordt ge praat, gaat het nog wel. Maar je krijgt ook vragen als welk lied zing je onder de douche of waar koop je kleren. Dat zijn inter views die makkelijk door onze alter ego's gedaan kunnen wor den", zegt Cameron. Arling Cameron hebben het al helemaal uitgedacht. Nu al zijn fotosessies van het programma geschrapt, de pers moet het doen met de 3d-poppetjes. En het gaat verder. De volgende stap is dat de driedimensionale figuren het voorprogramma gaan verzorgen. Vervolgens ko men de echte Arling Cameron in het voorprogramma van de computerversies en uiteindelijk zullen de digitale A C het vol ledig overnemen. „Want", zegt Cameron, „The Beatles begre pen het destijds ook al toen ze besloten niet meer op te treden. Het gaat uiteindelijk om de mu ziek, de rest is minder belang rijk." "We Are A C' wordt door het duo gepresenteerd als de opvol ger van 'All-In' en niet van het succesvolle vorige album 'Music For Imaginary Films'. Dat al bum met soundtracks voor niet bestaande films in verschillende stijlen was meer een tussen doortje, benadrukt Arling. „Er was ineens een budget voor. Veel mensen denken dat we daarvoor heel veel research heb ben gedaan, maar dat is niet zo. Het is vrij direct en spontaan Arling Cameron willen absoluut voorkomen dat ze in een hokje worden gestopt. Foto: GPD/PR opgenomen. Wellicht mede door het prachti ge art-work van tekenaar Joost Swarte betekende het wel de doorbraak voor het duo. Ook Ja pan en Amerika vielen voor de charmante stijloefeningen. Maar Arling Cameron zijn meer dan alleen 'Music For Imaginary Films', aldus Cameron. „We proberen zo eclectisch mogelijk te zijn. Daarom hebben we dit album ook zo breed mogelijk aangepakt. We willen absoluut voorkomen dat we in een hokje worden gestopt." In de titelsong van het nieuwe album legt het duo zijn werkwij ze nog eens uit. Combineer elke denkbare stijl, werk eraan tot het wat wordt, experimenteer tot je wat nieuws hebt en ver geet niet wat humor en trucs toe te voegen, is het recept voor een goede A C mix. Cameron lacht. „Dat zijn wij in een noten dop." Op het hoesje heeft het duo ook meteen maar alle invloeden op gesomd: van Nick Drake, Kraft- werk, Cabaret Voltaire en Young tot Monteverdi, Ba( John Barry. „Het is maai lijst, hoor", haast Cameror te zeggen. „Het zijn geen I bare invloeden. Alles zit ii systeem, zou je kunnen gen" k Op 'We Are A C' is hoo 0 hoe het werkt. Er is een mer in de stijl van Burt B rach (Fifth Dimension) Kraftwerk met een knipoogb| ty Robots), sfeerrijke filmm (2 Colors), electro-funk en blegumpop: alles overgotei het typische A C-sausje. lute vrijheid is waar het b duo om draait. Van te voree niets vast. „Meestal is het i ;r één van ons een idee heef ling gaat er dan in de s mee aan de slag. Dan kom bij en altijd komt er wel iet! legt Cameron uit. „Het is ziek maken in stijlen die e e niet zijn", gaat Arling vio\ „Neem Kraftwerk Toen ze jaren zeventig hun lp's ma was het eigenlijk SF-muzie later werd die op waard schat." Opvallend is de warme, vrii lijke sfeer die er uitgaat va ling Cameron. In 'Love I n derstanding' stelt het duo jg dereen liefde en begrip heeft. „Het is een cliché" Cameron. „Maar het is waar. Eigenlijk is het een liedje. Maar het aardige het achteraf meerdere intf taties mogelijk zijn." Ool^' ironische. Maar dat is woord dat Arling en Cai liever niet horen. „Daar m mee oppassen", zegt Arlinj les wat we doen is gemeen nemen niemand in de ma m Een zekere ongrijpba. n heeft de muziek van de e] wel. Soms klinkt de muzit lf( lig, soms retro, maar nooi Die valkuil weten Arling meron vakkundig te orru 1 „Omdat we echt zijn", Cameron. „We zijn muziki l geen product." "We are A C' verschijnt augustus. Op 31 augusti 17.00 uur opent een exp,j van het nieuwe album vi )r ling Cameron in het Ste Museum in Amsterdam, september.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 2001 | | pagina 14