De kick van massaal feesten Dancefestivals populair door extravagante sfeer Interview Achtergrond ZATERDAG 11 AUGUSTUS 2001 Interview Haagse advo caat vond Joe- goslavië-tribu- naal een harde les Willem Pigmans is na 38 jaar de grote klap naar niet te boven Peking wordt in rap tempo de zoveelste Aziatische metropool Berging van Koersk wordt gevecht tegen de klok Een luchtopname van Dance Valley bij Spaarnwoude. Een gefrustreerde festivalbezoekster: „Voortaan gaan we alleen als we de auto voor het terrein kunnen parkeren." Foto: Aerophoto-Schiphol/Marco van Middelkoop Groter, meer, duurder, massaler. Voor het internationale festivalcircuit geldt de laatste jaren de overtreffende trap. Er gaan miljoenen om in de dansfeestenbusiness. Steeds grotere bezoekersaantallen zijn nodig zijn om topartiesten te strikken. Om de muziek gaat het al lang niet meer. Nee, het gaat om het aanzuigen van jongeren via het door de media uitgedragen beeld van 'dit mag je niet missen'. 'Het is als met de merkkleding van je vriendjes in de klas. Die wil jij ook.' door Mark Roos en Hans Westervoorde ili^H e hebben veel geld en zijn mobieler dan ooit tevoren. Honderd piek voor een dancefeest-kaaitje is voor jongeren geen enkel probleem. Geen festival in Nederland? Dan stappen we toch in de auto, richting Werchter of Roskilde! Met zeven vriendinnen ging de Utrechtse Suzanne Epker (24) afge lopen zaterdag naar Dance Valley in Spaarnwoude. In hun danskleren stapten de meiden in twee auto's richting Velsen. Parkeerterreinen werden aangegeven op borden. „We dachten dat we er bijna waren. Maar toen moesten we nog drie kwartier met een pendelbus. De ellende die hen na afloop te wachten stond is bekend. Epker schraapt haar pijnlij ke keel. „Een spierpijn, joh! En toen we de volgende dag de auto gingen halen, waren de ruiten ingeslagen. Kun je trouwens een aanklacht in dienen?" Rijen voor de kassa's en toiletten, kou en herrie. Wat is er zo aantrekkelijk aan die dansfeesten? Epker: „Zes, zeven jaar geleden ging ik vaker. In de Utrechtse Jaarbeurs werden veel dansfeesten gehouden, het was toen een hele rage. Ik ben ook naar Six Flags Mystery Land ge weest en alle deejays die daar optra den, waren ook op Dance Valley. Vandaar dat we er met z'n allen weer naar toegingen. Een soort reünie, maar wel heel massaal." Zondagochtend bekeek Nederland met stijgende verbazing de journaal beelden. Wat is hier aan de hand? Ed Kroket Geleen, 1970. De eerste editie van Pinkpop trekt 10.000 bezoekers, met bands als Golden Earring en George Baker Selection. Een kaartje kost een knaak, in de voorverkoop. De plaat selijke politieagent amuseert zich kostelijk tijdens een rustige dienst en met het kijken naar al die hippies. Een of twee buitenpodia, een hand vol groepen van naam en faam en wat biertenten, kraampjes van Ad Patat en Ed Kroket en de plaatselijke zeefdrukkerij. Dat waren jarenlang de basisingrediënten voor een open luchtfestival. Parkpop in Den Haag, Pinkpop en zijn Belgische tegenhan ger Torhout/Werchter oogsten suc ces. Lochem Pop en New Pop (Rot terdam) sterven daarentegen een al om betreurde vroege dood. In de jaren negentig verveelvoudigt het aantal popfestivals in Nederland. Elk dorp heeft inmiddels - Houten, Driebergen, Wateringen, Hengevel de, Oud Ade, Zieuwent, Zuidwolde en Yerseke - zijn eigen feest. Volgens het Nationaal Pop Instituut telt Ne derland nu zo'n 160 geregistreerde popfestivals. De dancefestivals vinden hun oor sprong en populariteit in de jaren negentig. Het nachtelijke New Fron tier, het vorig weekend uit de hand gelopen Dance Valley, en indoor- festivals als Sensation, Thunderdo- me en Trance Energy; het is slechts een willekeurige greep uit het aan bod. Het grootste deel van de popfestivals wordt georganiseerd door Mojo Concerts. Bij Lowlands, Pinkpop, Crossing Border, de Bevrijdingsfesti vals en Drum Rhythm heeft het Delftse impresariaat een stevige vin ger in de pap. Enkele pogingen om immense openluchtfestivals buiten Mojo om te organiseren - met Maas pop in Rotterdam en Beach Rock in Scheveningen als meest sprekende voorbeelden - zijn uitgedraaid op een mislukking. Van grote invloed op het karakter van de festivals is Lowlands - voluit: A Camping Flight To Lowlands Para dise - in Biddinghuizen. Bij dit festi val, dat over twee weken zijn achtste editie beleeft, hoort een heel dorp met Mexicaanse, Marokkaanse, ve getarische en Spaanse eetgelegenhe- den. Tussen de biertenten op het terrein staan tentjes met paddestoel enthee, exotische bieren, Japanse sa ke en cocktails. En wie even geen zin heeft in rock of dance kan een film pje pakken, een cabaretvoorstelling bezoeken, meezingen met smartlap pen, een piercing laten zetten, een 'Lowlandshuwelijk' bijwonen, zich laten masseren, een aromatherapie ondergaan of zich terugtrekken op de 24-uurscamping, met 24-uurs su permarkt en 24-uurscafé. Lowlands dankt zijn succes aan het totaalconcept, waar binnen een rela tief korte tijd een maximum aan zin tuiglijke kicks gegarandeerd wordt. Het is in overeenstemming met de huidige manier van vrije-tijdsbeste- ding. Recreanten zijn bereid veel geld te besteden aan een dagje of weekendje uit; ze willen echter wel waar voor hun geld. Noem het zap- recreatie of hype-recreatie. Mensen zoeken naar een plek waar ze van al les kunnen doen. „Mensen komen niet voor de bands naar Lowlands, maar voor de sfeer van het festival zelf zegt Jeroen van Waardenberg van Mojo Concerts. „De helft van de kaarten was dit jaar al verkocht, voordat we naar buiten waren gekomen met de bands die zullen optreden." Jaarlijks breidt het festivalterrein van Lowlands zich uit. De campings worden groter, evenals het aanbod van bands en aanverwante artikelen. Ook het aantal tenten waarin de ar tiesten optreden neemt geleidelijk toe. Het lijkt alsof Lowlands de festi valwereld heeft wakker geschud. In navolging van Lowlands besluiten ook Dynamo Open Air, Pukkelpop (België) en Pinkpop meerdaags te gaan. Ook de aandacht voor decors, de aankleding van het terrein en het conceptdenken - met verschillende muziekgenres in verschillende ten ten met verschillende sferen - heeft een grote vlucht genomen. Hebbedingetjes Volgens Giep Haagoort, lector kunst en economie aan de Hogeschool voor de Kunsten in Utrecht, zorgen platenmaatschappijen, organisato ren, media en sponsors voor een ge degen imago van de festivals. „Door middel van film, muziek, televisie en internet wordt een duidelijke bood schap richting jongeren uitgedragen. Het beeld van 'dit mag je niet mis sen'. Jongeren worden gemobiliseerd - ik zeg niet gemanipuleerd - om naar een event ie komen. Ze krijgen het gevoel dat het iets van hun is. Net als met de merkkleding van je vriendjes in de klas. Die wil jij ook. Festivals als Lowlands en Dance Val ley zijn meester in het creëren van een extravagante wereld waar je een keer geweest moet zijn. Hagoort: „Je vrienden gaan, jij ook. Daarbij heeft Dance Valley in zich dat je er niet als een zoutzak bijzit: je wordt er inge trokken. Je neemt deel, je bent zelf ook een speler. Al is het een enorme mensenmassa, het gaat om jou. Jij bent in de hoofdrol. Amerikanen noemen het experienced economy." Met de verkoop van dergelijke con cepten is goudgeld te verdienen. Hoewel ze bij het Delftse Mojo Con certs - met honderd werknemers en anderhalf miljoen bezoekers Neder lands grootste concert- en festivalor ganisator - niet graag over geld pra ten, wil Jeroen van Waardenberg best een kijkje in de keuken geven. De productiekosten van een festival als Pinkpop en Lowlands lopen 'in de miljoenen'. Niet zozeer door de programmering, maar door kosten posten als veiligheidsvoorzieningen, een mobiliteitsplan en andere logis tieke zaken. „Een festival als Low lands kost enorm veel voorberei ding. Er zijn mensen die het hele jaar een fulltime baan aan Lowlands hebben. We zijn nu al weer met vol gend jaar bezig. Zorgen voor vlucht wegen, aanrijroutes, zorgen voor voldoende ijzeren platen bij regen." Tegenover de miljoenenuitgaven staan miljoeneninkomsten. Moeder SFX Entertainment - genoteerd aan de Dow Jones - wil geld verdienen. De opbrengst van de kaartjes is niet voldoende. De merchandising flo reert. De verkoop van T-shirts, pet jes, sjaals, buttons, posters en ande re hebbedingetjes laat de kassa's rin kelen. Een gemiddelde festivalgan ger slaat al gauw honderd gulden op een dag stuk aan eten en drinken en dat lijkt nog een voorzichtige schat ting. Giep Hagoort: „Het is ook helemaal geen probleem als mensen er geld aan verdienen, maar er zouden wel kwaliteitseisen moeten komen. Het probleem is dat de festivalleiding soms bestaat uit goedwillende maar weinig professionele mensen. Dat kan tot heel ernstige dingen leiden; zie de doden in het Deense Roskilde en de recente gebeurtenissen rond Dance Valley." Tijdens Dance Valley wordt een ge vaarlijke zorgeloosheid benadrukt, vindt Hagoort. „De sfeer van alles kan en alles mag. Van sun en fun. Natuurlijk had de jeugd ook zelf kunnen nadenken: 'had ik niet een jas mee moeten nemen?' Je woont tenslotte in Nederland. Natuurlijk moet je dan niet in het programma boekje schrijven 'denk ook aan een warme jas'. Nee, zet zoiets als 'wil je na afloop als een zombie worden af gevoerd, neem dan vooral geen jas mee'. Spreek jongeren aan in hun ei gen taal." Thuis, op de bank, moet Suzanne Epker nog steeds bijkomen van het stormachtige dance-avontuur van vorig weekend. „Negentigduizend mensen, lang wachten voor de hek ken. Als je een leuk feest hebt gehad, vergeet je dat ongemak snel. Maar als je meemaakt wat wij na afloop hebben meegemaakt, dan weet je: ik ga nooit meer. Of je moet de auto voor de deur kunnen parkeren. Het Lowlands-festival bij Biddinghuizen trekt jaarlijks duizenden bezoekers en is inmiddels uitgegroeid tot een mega-gebeurtenis waar je bij moet zijn. „Het gaat niet om de muziek, maar om de sfeer." Foto: GPD/Archief

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 2001 | | pagina 1