prima-* 'Niet-gewelddadige protesten zijn MENINGEN De wereld gaat nog eens aan integratie ten onde Bezuinigingsplannen Leidse universiteit niet verstandig Leiden is grote verspreider van distel- en stekelzaden Senatoren van VYD en D66 hebben heel wat uit te leggen Ambtenaar moet zelf kunnen bepalen of hij homo's trouwt DONDERDAG 26 JULI 2001 SPELREGELS De pagina 'Meningen' staat open voor alle lezers. Bij uw brief gaarne veimelding van onderwerp en publicatiedatum van het artikel waarop u reageert. De redactie kan brieven bewer ken, bekorten of weigeren. Alleen brieven ondertekend met naam en adres komen voor plaatsing in aanmerking. Bijdra gen sturen naar: Leidsch Dagblad, postbus 54, 2300 AB Lei den, of faxen naar: 071 - 5321921, of e-mailen naar: redac- tie.ld@damiate.hdc.nl Op maandag 9 juli stond in het Leidsch Dagblad dat ook de Tweede Kamer zich zorgen maakt over de bezuinigingen in de Faculteit Wiskunde en Na tuurwetenschappen van de Leidse universiteit. WD, PvdA en D66 stelden daar vragen over aan verschillende bewindslie den. Over het belang van die Kamervragen zijn de universiteit en de critici van de facultaire plannen het niet eens. Volgens woordvoerder Wïm van Amerongen van de universiteit verandert er door de Kamervra gen 'helemaal niets'. Volgens 1 hem zijn al die vragen ook bij het opstellen van het bezuini gingsplan allemaal 'al uitgebreid aan de orde geweest'. Merk waardig genoeg wordt daar in het plan zelf echter geen woord aan gewijd en blijkbaar hebben die vragen ook niet tot een an der plan geleid. Kennelijk vond het faculteitsbestuur die vragen niet belangrijk genoeg. Het is ook een nogal pretentieu ze en zelfgenoegzame opstelling van de universiteit, alsof minis ter Hermans zelfs niet tot ande re conclusies kan komen. Toch zou de minister er wel eens minder vrede mee kunnen heb ben dat de Leidse universiteit zich zo weinig aantrekt van de samenleving en/of van de af spraken met andere universitei ten. Want niet alleen de Kamer maakt zich zorgen; ook de Bio logische Raad van de Koninklij ke Nederlandse Academie van Wetenschappen heeft flinke kri tiek op de facultaire bezuini gingsplannen. Door die plannen zou volgens de raad 'de nationa le samenwerking in biologisch onderzoek en onderwijs gefrus treerd' worden. Al die afspraken hebben ook be paald geen vrijblijvend karakter. Voor de deelname van de Leidse Biologie aan verschillende lan delijke onderzoeksscholen heeft het bestuur van de universiteit een overeenkomst getekend. En binnen Leiden heeft de univer siteit een convenant met het na tionaal natuurhistorisch muse um Naturalis. Al die afspraken kunnen niet zomaar eenzijdig in de prullenbak worden gegooid. De critici van het facultaire plan laten zich door de opmerkingen van Van Amerongen dan ook niet uit het veld slaan. Zij wer ken hard aan alternatieven. Het bedreigde, onderzoek kan vol gens hen voor een belangrijk deel worden voortgezet. Er hoeft namelijk helemaal niet zoveel op de wetenschappelijke staf te worden bezuinigd. Het faculteitsbestuur wil extra op de wetenschappelijke staf bezuinigen om zo onder meer geld vrij te maken voor de aan schaf van dure apparaten. Maar het Instituut voor Evolutionaire en Ecologische Wetenschappen (dat vijf van zijn negen secties zou kwijtraken) wil juist in een tijd van bezuinigingen liever zijn 'menselijk kapitaal' zoveel mo gelijk behouden, om daarmee andere geldbronnen aan te bo ren om te investeren in onder zoek en apparaten. Met goeie onderzoekers en do centen haal je volgens het EEW wel studenten, beurzen en ap paraten binnen en met alleen dure apparaten niet. Evert Meelis, (Instituut voor Evolutionaire en Ecologische Wetenschappen), Leiden. Leiden een schone stad? Was het maar waar. Leiden een dis tel- en stekelstad, dat klopt be ter. Als ik kijk naar de giganti sche vervuiling door de distels naast de jachthaven van Van Dijk aan de Roomburgerweg, op de Annahoeve en op het terrein waar de asielzoekers gehuisvest waren, dan is maar een conclu sie mogelijk: Leiden is een grote vervuiler. Voor de buurgemeen ten, voor de stad zelf en voor de particuliere tuinen. Kilometers ver waaien de zaden overal heen. Tegen de stadsbestuurders zou ik willen zeggen: als het u ernst is met een schone stad, doe er wat aan! W.P.S. de Groot, Leiden. OPI Wat gebeurt er wanneer een bont ge zelschap van Turken, Mar okkanen, Su- rinamers en Antillianen onder het ge not van koffie, thee en jus d'orange (overigens spoedig vervangen door bier en wijn) in hun stamkroeg tegen elkaar beginnen op te bieden over hun integratiesucces? Dat levert een seri euze wedstrijd op met ingenieuze tac tieken en onnavolgbare technieken. De inzet is immers hoog: voorkomen dat ook hier de Marokkaan alleen met de hoofdprijs aan de haal gaat. Ja, een in tegratie-onderzoek kan inderdaad een grote bron van plezier zijn. De tegenspraak van het meest recente SCP-onderzoek Perspectief op Integra tie met eerdere onderzoeken (Shadid en Koningsveld, Moslims als Minder heid), en het ontbreken van gedegen onderzoek- en cijfermateriaal waar mee harde conclusies getrokken kun nen worden (in het Scholierenonder- zoek zijn geen vragen gesteld over so ciale contacten met autochtonen - SPVA-98 doet geen uitspraken over de sociaal culturele integratie van jonge ren) laten we daarbij voor wat ze zijn. Zo ook de vermoedens van A. Abouta- leb (Multicultureel Instituut Forum) dat 'de Marokkaanse gemeenschap veel meer in beweging is', het zelfge noegzame pleidooi van I. Akel (Neder lands Centrum Buitenlanders) dat 'Marokkanen juist meer moeten dis- Sinan Cengiz is gemeenteraadslid na mens GroenLinks in zijn woonplaats Leiden. Hij is gedetacheerd als adviseur Diversiteit bij FNV Bondgenoten. Sa men met Tarik Pehlivan, coördinator Diversiteit bij FNV Bondgenoten, schreef hij een opinie over de integratie van Turken en Marokkanen in Neder land. Cengiz en Pehlivan schreven het stuk op persoonlijke titel. Foto: Taco van der Eb cussiëren net als de Turken', en de ver twijfelde wijsheid van Saban Gunes (Inspraakorgaan Turken) dat mensen 'op velerlei manieren kunnen integre ren, ieder groep heeft zijn eigen tem po'. De antwoorden op de vraag hoe dat integre- p ren nu precies zou moeten, zijn eigenlijk niet zo interessant. Veel interessanter is het te zoeken naar het fundament van integreren. Wat is het, voor wie is het en waar hebben we het in gods en al- lah's naam voor nodig? Om te beginnen is er iets bijzonders aan de hand in de niet zo nieuwe dis cussie over integratie. Deze wordt in vergelijking met eerdere discussies steeds sterker gekenmerkt door één onveranderlijke onderliggende over tuiging. De overtuiging namelijk dat integratie is wat we willen, sterker nog: dat integratie moet! Het is fascinerend om te merken dat in veel onderzoeken en de hierop volgen de reacties en debatten, door de jaren heen deze onderliggende overtuiging niet of nauwelijks ter discussie wordt gesteld. Waarom eigenlijk niet? Waar om is integratie zo een heilig doel met mythische proporties geworden? Waarom móet integratie, zo vragen wij ons inmiddels ernstig af. Anders ge steld: wat verlangt dit heilige idee van integratie van onze samenleving en al haar burgers? Ze verlangt ten eerste de erkenning dat we in ons land een sociale en maat schappelijke ruimte hebben waarnaar geïntegreerd wordt. Dit is een be schermde ruimte, waarvan we de grenzen koste wat het kost moeten handhaven. Niet geheel toevallig is dit de ruimte waar christelijk-humanisti- sche normen en waarden heersen, de Nederlandse taal wordt gesproken, in dividuele vrijheid en ontwikkeling geen corrigerende ouders of buren verdraagt, terwijl tegelijkertijd sociale en maatschappelijke bewegingsvrij heid in strakke banen wordt geleid via conventies en afspraken over onder wijs, arbeidsmarkt, ondernemerschap en burgerplichten. Verder verlangt de heilige integratie dat we aannemen dat de grenzen van deze sociale en maatschappelijke ruimte samenvallen met de fysieke grenzen van ons land. Tot slot verlangt ze dat iedereen binnen onze lands grenzen zich deze normen en waar den, conventies en afspraken toe-ei- gent en zich eraan houdt, op straffe van een beschaafd verketteringsoffen sief bij weigering. Tegen deze achtergrond bieden de be richtgeving en reacties naar aanleiding van het nieuwste integratie-onderzoek eigenlijk niets nieuws onder de zon. Een 'cadeautje', zo lijkt het, voor Ma rokkaanse jongeren. Maar zeker niet minder voor ons Hollanders. Wat een prettige verrassing dat diezelf de jongeren, nog niet zo lang geleden In het Leidsch Dagblad van 11 juli las ik met stijgende verba zing uw commentaar - onder de kop 'Verstandig besluit' - op het besluit van de Eerste Kamer in zake de gemeentelijke herinde ling in de regio Haaglanden. Aan de instandhouding van de paarse coalitie - een per defini tie korte-termijnbelang - wordt de beslissing in een jarenlange discussie tussen Den Haag en de randgemeenten onderge schikt gemaakt. Na de stemming bleven de se natoren van WD en D66, die zich tegen het desbetreffende wetsontwerp zouden hebben uitgesproken maar onder druk wel voorstemden van oordeel dat zij hadden meegewerkt aan een onjuiste beslissing. Een vol gende keer zal dit niet meer mo gen gebeuren; betrokkenen hebben heel wat uit te leggen. Overigens valt het in deze regio wel mee met het door u gesig naleerde 'dorpsgevoel': Voor burg en Leidschendam hebben vrijwillig besloten per 1 januari 2002 te fuseren en hetzelfde geldt voor Nootdorp en Pijnac- ker. Gemeentelijke herindeling dient van onderop te komen en mag slechts bij wijze van ulti- mum remedium van bovenaf worden opgelegd. En dan niet op grond van argumenten die niets met de zaak van doen heb ben. Met overgrote meerderheid hebben de inwoners van de randgemeenten van Den Haag zich uitgesproken tegen annexa tie. Als er één onderwerp is waar een referendum op zijn plaats is, dan is het wel hier. Wat heeft het nog zin om te gaan stem men, als de wil van de burger toch niet wordt gerespecteerd? T.LJ. Steenmetser, Oegstgeest. Na de afgelopen weken de krant te hebben gelezen, moet ik con stateren dat er een bepaalde dictatuur in onze democratische wqfgeving is geslopen. Ik herin ner mij citaten uit de grondwet waarin staat te lezen dat nie mand in ons land, op grond van ras,- geloof of meningsuiting mag worden gediscrimineerd. Maar in het Leidsch Dagblad van woensdag 11 juli hebben we kunnen lezen dat Leidse ambte naren worden gedwongen om huwelijken tussen twee perso nen van hetzelfde geslacht te sluiten. Gewetensbezwaren of geloofsovertuiging worden niet geaccepteerd als argument. Als zelfs een overweging, of iets juist is of niet juist is - kortom, je ei gen gedachten en gevoelens - niet meer mag, waar is dan die democratische vrijheid? Waar is dan het respect voor vrije me ningsuiting? En er komt nog een andere re den om de hoek kijken: als christengelovigen (alsook ande re gelovige groeperingen) juist op grond van hun geloof ervan overtuigd zijn, dat het indruist tegen wat God van hen vraagt en verwacht, welke wetmatig heid kan dan verbieden, zonder te discrimineren? Ambtenaren dienen zelf te bepalen of ze al dan niet in deze kwestie willen meewerken. J.H.M. Biesjot, Leiderdorp. Een Turks kinderfeest op een basisschool in Hoofddorp. Arfchieffoto: United Photos De Boer/Rob Hendriks de wilde dragers van een cultuur 'daar', gepromoveerd zijn tot voorbeel dige ambassadeurs van onze burger waarden 'hier'. Eindelijk, eindelijk staan ze aan 'onze' kant. En eindelijk weten we - want onderzoek bewijst het - wie de kampioenen zijn onder de brekers van conventies en afspraken in ons land. Het zijn de Turken. Toevallig zijn bet nu de Turken. Toe vallig, inderdaad, want op een enkele oppervlakkige detail na, had de kop in een gratis ochtendkrant kunnen lui den: 'Heli's Angels moderner dan har de kern Ajax'. Toevallig, omdat de WRR zich nu eenmaal wel interesseert voor de integratie van Marokkanen en Turken, maar de Heli's Angels en be paalde voetbalsupporters kennelijk links laat liggen. Dit hindert echter niet. Het inzicht dient zich nu aan dat integratie een complex proces is, waarin vele wegen naar Rome leiden. Verder dan deze constatering en momentopnamen van waar de barbaren zich op die wegen bevinden, komen we echter niet. Na tuurlijk, er zijn barbaren die Rome uit eindelijk bereiken, maar niemand weet of dit dankzij of juist ondanks onder zoek, debat en doorwrochte beleids plannen gebeurt. Dit besef is in ons land echter aan wei nig Romeinen besteed. Zozeer zelfs dat de directeur van het Sociaal en Cultu reel Planbureau, Paul Schnabel, in een vlaag van verlichting wist uit te roepen dat er eigenlijk niet veel anders opzit dan dat buitenlanders in Nederland zich aanpassen omdat het omgekeerde vrijwel niet het geval zal zijn. Schnabel noemde dit een zakelijke constatering. Wij zouden het eerder een geval van stille wanhoop noemen. Een wanho pig pleidooi voor eigen initiatief van buitenlanders om het onvermogen tot integratie van de Nederlandse samen leving te compenseren. Paradoxaal ge noeg is dit pleidooi tegelijkertijd een uitnodiging aan het adres van diezelf de buitenlanders om de vrijheid te ne men integratie te weigeren. Het denken, onderzoeken en opleggen van normen en .waarden, conventies en afspraken vanuit monoculturele voorkeuren kan tot deze weigering lei den. De ogenschijnlijk multiculturele samenleving die in de praktijk geen ruimte geeft aan ongeassimileerde di versiteit, dreigt dan een welverdiend negatief imago te krijgen. Niet alleen aan de borreltafel, ook in het maat schappelijk debat wordt de multicultu rele samenleving vooral geassocieerd met dromers, idealisten en utopisten, dus met de onmogelijkheden ervan. Het is een open deur, maar het moet maar weer eens gezegd dat dit alleen voort kan komen uit onderliggende ge voelens en gedachten van angst, beter bekend als de 'wij en zij'-cultuur. Wat we hebben opgebouwd aan zekerhe den mag niet veranderen (te bedrei gend). En zeker niet doof de aanwezig heid en toedoen van die anderen (nog bedreigender). Wellicht gerechtvaar digde angsten, voor wie geen notie heeft van de eigen geschiedenis. Verre weg elke samenleving, zo ook de Ne derlandse, is door de eeuwen heen al tijd al bezocht, bevolkt en geweest door 'anderen'. Pogingen om de ontwikkeling van complexere en diversere samenlei tegen te houden ten gunste van voortbestaan van een illusoire cultuur, brengt ons op een pad. De wereld wordt kleiner, de ring is reeds een feit. Niet de vaart der volkeren betekent een zekere toekomst als dorp binnen pa, een rustieke complexiteit en we hier niet gezamenlijk bewust zijn of worden, dan zullen we naar elkaar blijven wijzen, elkaar wijten en aanvallen omdat we niet ders mogen zijn. De samenleving die ons daarom ogen staat, is er een waarin we slechts vreedzaam coëxisteren, een waarin we het oprecht als een winst zien dat de ander anders is. tolerante samenleving moet dus samenleving worden waar accepta en appreciatie van zowel verschill als overeenkomsten bewust ervan erkend en gevierd worden. In die samenleving dragen process als integratie, segregatie, differential pd( en culturalisatie geen negatieve cq 8gC notaties meer. We zijn dan ook pasj rov lukkig als allochtone homo's in Hf Angels outfit in vak F van de Arena i J0° ten en kankeren op de spelers, en zo jy gewoonlijk klagen dat het vroeger to j. allemaal zo veel beter en mooier wasj Sinan Cengiz en Tarik Pehlivan KLANKBORD IE 2f over nagedacht hebt, met ee un groep bent die je vertrouwt waarvan je weet dat ze je en E1| halen als je over de schreef g9 als je heel goed weet wat je weet wat je met elkaar afgesj (sf ken hebt." ,i C. Achterbos, voorlichtster de Tweede Kamer: „Norma sc gesproken staat hier bijna ie dag wel iemand te demonsti - ren, maar het is nu reces, du dit moment gebeurt er weini Of het allemaal agressiever wordt? Daarvoor zou u de af" ling beveiliging moeten hebt Een ogenblik, ik verbind u e\ door." Nogmaals C. Achterbos, voo lichtster van de Tweede Kaï „De afdeling Beveiliging nee jÜ niet op. Ze zijn op vakantie, denk ik." M. van Boekei, woordvoerslor van Greenpeace: „Wij voere 161 natuurlijk een heel ander sof acties dan zo'n demonstratire Genua. Wel erop gericht om media te halen, ja, want viailr' media breng je het onderwe11 het beste in de aandacht. M ef ik heb nu even weinig tijd, vfm we zijn net een heel spanne!H! actie aan het voorbereiden. 1 ik kan nog niet zeggen wat." lf' R. Koole uit Oegstgeest, pol coloog aan de Universiteit 1 den en voorzitter van de Pv11 „Dat rellen spectaculairder iw den, dat lijkt me niet. In Seala' bij de vorige G8, kreeg het al veel aandacht. Ook omdat zin een heel nieuwe vorm van o10 niseren hebben; via het intei Ik begrijp wel dat mensen in verzet komen tegen wat ze n men de 'globaliseringstende De demonstranten zijn 'dan' bonte verzameling van men van verstandige mensen en f' sommige idioten. Die protei n ren dan zonder precies te wi waartegen. Zo'n samenkom een vorm van protest die iniTl niet-gewelddadige vorm prilWl is, maar die helaas ook 'avoi n riers' aantrekt. En dat betreu zeer." c P Anton Diedrich De bijeenkomst van de G8 in Ge nua leverde meer nieuws op door de rellen, dan door de besluiten die de politici namen. Net als bij de vorige bijeenkomst, een jaar geleden in Seattle, sloten demon stranten uit alle hoeken van de wereld zich aan bij het protest te gen globalisering van de samen leving. In Genua werd dat protest vooral gekenmerkt door geweld tussen politie en demonstranten. Worden protestacties harder? Is dat tegenwoordig de enige ma nier om aandacht in de media te krijgen? Ooggetuigeverslag van twee Nederlandse actievoerders in Genua op de website van Euro- dusnie (www.eurodusnie.nl): „Als kleine groep stonden we opeengepakt op de boulevard, tussen de 200.000 andere de monstranten. Bij een poging de demonstratie terug te drijven, zette de politie overdadig traan gas in, terwijl er geen enkele uit weg meer was. Er werd niet al leen vanuit de linies met traan- gasgrannaten in de demonstra tie geschoten, er werd ook van uit een helikopter die boven ons hing lukraak geschoten. Hierop brak er grote paniek in de de monstratie uit, waardoor de monstranten, onder wie ook ou deren, onder de voet werden ge lopen en in de verdrukking kwa men. Hoewel er daarna tiental len ambulances af en aan reden, mag het een wonder heten dat hierbij voor zover bekend geen doden zijn gevallen. Groepen en individuele mensen die zich el ders probeerden te hergroepe ren, werden door speciale een heden van de politie achter volgd en tot kilometers ver de stad ingejaagd. Het is de 200.000 mensen die speciaal zijn afge reisd om tegen de G8 te demon streren op deze manier volstrekt onmogelijk gemaakt hun stem te laten horen en te demonstre ren." J. Visser uit Alphen aan den Rijn, deed in 1981 mee aan de anti-kernwapendemonstratie in Amsterdam: „Dat was toen Demonstraties tijdens de G8-top in Genua. Foto: AP/Jerome Delay helemaal te gek, joh. Geen wanklank gehoord. En een mas sa ménsen, niet normaal. Maar nu je dan hoort dat het altijd met geweld moet gaan - en dat was natuurlijk in 1980 ook al af en toe zo, met de troonsafstand van Juliana, en met al die kra kersontruimingen - dan ben ik achteraf wel blij dat er niemand gek is gaan doen in die massa. Je kon geen kant op. Maar het was een vredesdemonstratie, we wa ren daar niet om te knokken. Ik krijg soms de indruk dat men sen nu voornamelijk voor het geweld meedoen." Actievoerder 'Peer', op de web site van Eurodusnie (www.eu- rodusnie.nl): „Ik wil nog wel wat kwijt over de jongen die is doodgeschoten. Hoe je het ook wendt of keert, de jongen was bezig zwaar en grof geweld in te zetten, zelf. Van dichtbij met een zware brandblusser mikken op een agent die achter kapot glas, niet gehelmd, in een jeep zit, doodsbang te wezen. Als je in een enorme rel zit, je bent boos en verschrikkelijk opgefokt weet je soms niet precies wat je doet - niets wijst er op dat deze jongen de jeep alleen maar ver der in puin wilde gooien - veel waarschijnlijker is dat hij de agent probeerde te raken. Let wel; een smeris mag niet ie mand doodschieten. Als je ook in zo'n situatie niet in staat bent - ook als je in doodsangst zit - om toch alleen iemand in de be nen te schieten moet en mag je geen agent zijn en een wapen dragen. Maar ik vind het op recht dom en kortzichtig om blindelings alleen maai' de poli tie tot moordenaar uit te roepen en per definitie het geweld van demonstranten niet te noemen, te vergoelijken of goed te praten. ME tegen houden die je aanvalt, die je pand ontruimt, die je blokkade breekt is prima - even tueel met geweld. Maar wel al leen als je daar verdomd goed

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 2001 | | pagina 20