'Nu hoor ik tot de orde van de samoerai'
Oude walrus Crosb)
is in zeer goede doei
CULTUUR KUNST
Van der Ploeg wil 20 miljoen voor archeologieverdra
Michelangelo's Mozes weer te zit
Eerste violi
doet ook ii
schilderijei
5Ik wil een Taad en geen Dada
woensdag 11 juli 2001
alphen aan den rijn/anp - Staatssecretaris Van der Ploeg
wil kabinet en Kamer zover krijgen, dat ze 20 miljoen gul
den ter beschikking stellen aan gemeenten en provincies.
Die kunnen daaruit de extra lasten betalen die voortkomen
uit het Verdrag van Valletta. Dat verdrag beoogt onderzoek
van het zogenoemde archeologische bodemarchief.
Voordat ergens gebouwd wordt, moeten gemeenten, pro
vincies en bijvoorbeeld ook projectontwikkelaars uitzoe
ken, of de bodem archeologisch gezien waardevol is. Be
langrijke vondsten moeten zij veiligstellen.
De 20 miljoen gulden is alleen voor de overheden. Bedrij
ven kunnen voorlopig nog niet op een fonds rekenen, al
dus Van der Ploeg. De staatssecretaris was gisteren op be
zoek bij een opgraving in Alphen aan den Rijn, waar in het
centrum wordt gezocht naar restanten van een Romeins
castellum. „Mogelijk zijn er op langere termijn wel moge
lijkheden voor ondernemers die op zeer waardevolle vond
sten en daardoor buitensporige kosten stuiten. Maar in
principe geldt 'de vervuiler betaalt'", zei de staatssecretaris.
De bewindsman zal al blij zijn als hij het kabinet zover
krijgt met die twintig miljoen gulden over de brug te ko
men. „Als je minister van economie bent bijvoorbeeld, dan
wil je niet dat archeologie een hindernis zal zijn."
Van der Ploeg verwacht dat het Verdrag voor de grondprij
zen slechts 'bescheiden effecten' zal hebben. Hij den
velen het belang van archeologisch onderzoek zulle
zien. „In deze tijd van globalisering is het voor vele
langrijk om naar de roots van hun omgeving op zi
gaan, dat zou je 'glokalisering" kunnen noemen."
Het Verdrag van Valletta stamt uit 1992. Van der
vindt dat de uitvoering ervan in Nederland al veel ti
op zich heeft laten wachten.
Da Vinci in
recordboeken
londen - 'Paard en Ruiter', een
tekening van Leonardo Da Vin
ei, bracht op een veiling bij
Christie's in Londen een re
cordbedrag van 29 miljoen gul
den op. Christie's schatte eer
der dat het werk van Da Vinei
minder dan de helft zou op
brengen. De nieuwe eigenaar,
die onbekend wenst te blijven,
deed zijn bod per telefoon.
Foto: AP
Stripschapprijs
voor Daan Jippes
amsterdam - Daan Jippes krijgt
de Stripschapprijs 2001. Jippes
(55), die slechts één eigen
stripalbum op zijn naam heeft
staan (Twee voor Thee), is be
kend van zijn werk voor de
Disney-studio's. Hij schreef en
tekende verhalen van Donald
Duck en werkte aan tekenfilms
als 'Aladdin' en 'The Lion King'.
Het Stripschap noemt hem
„een van de grootste talenten
van de Nederlandse strip. Een
tekenaar van wereldniveau."
De prijs wordt uitgereikt tijdens
de Stripdagen op 22 en 23 sep
tember in Den Bosch.
Chili Peppers
in Utrecht
utrecht - De Red Hot Chili
Peppers geeft 23 augustus een
eenmalig concert in de Prins
van Oranjehal in Utrecht. De
'uit Californië afkomstige band
speelde ruim een jaar geleden
voor het laatst in Nederland.
Inschrijven voor
Jeugdthaterschool
leiden - Vanaf heden kunnen
belangstellenden zich inschrij
ven voor de cursussen van de
Jeugdtheaterschool Leiden die
15 september beginnen. Er zijn
toneellessen, opleidingsklassen
(drama, zang en dans) en dra
maklassen (alleen drama). Ver
der zijn er cursussen Theater
dans en Camera Acteren (afge
sloten met het opnemen van
een scène uit Fort Alpha). Alle
cursussen worden gegeven in
Studio Ins Blau in het Kunst
centrum Haagweg 4. informa
tie: 071-5144614
De gevaarlijke poëzie van Leidenaar Ilja Leonard Pfeijffer
door Marion Groenewoud
leiden - 'Puistig provoceren op
een popi podium is geen poëzie,
want poëzie is geen performan
ce', dichtte Ilja Leonard Pfeijffer
(33) in zijn onlangs verschenen
bundel 'Het glimpen van de
welkwiek'. Hij was ook degene
die een polemiek begon over de
toenemende popularisering van
jonge dichters die overal in het
land - al dan niet rappend - hun
zogenaamde poëzie voordragen.
'Ik zal uw helderheid verhelpen',
formuleerde de classicus uit Lei
den bemoedigend. Toch is het
voordragen van zijn eigen poë
zie voor hem zeker niet onaan
genaam. „Ik ben niet tegen per-
formen. De houd van voorlezen.
Maar ik schrijf mijn gedichten er
niet speciaal voor. Poëzie is
geen cabaret. Ik heb wel iets te
gen slechte gedichten. Waarbij
een ritmebox wordt gebruikt om
ze nog enigszins op te leuken. Je
hoeft niet de poëzie te verraden
om een groter publiek te krij
gen."
Zijn gedichten bekken lekker.
Mooie klanken, veel onbekende
en zelfverzonnen woorden ge
volgd door duidelijke state
ments. 'Elk woord vloekt als
een horzel een halve nap zure
melk uit een balkend schar
minkel geknepen tussen lip
pen gespleten van distels
wordt een verleden verzwegen
op een tong als een zinderend
grindpad verwijt men de dag
met een rochel...'
„Ach, die polemiek is natuurlijk
gewoon een spel. Ik word op
mijn beurt weer aangevallen
door andere dichters en zo ge
ven we elkaar publiciteit." In het
oude Griekse Alexandrië was de
polemiek een veel voorkomende
uitingsvorm voor dichters. „Op
een poëtisch speelse manier zei
men de meest afschuwelijke
dingen over zijn tegenstander",
glimlacht de docent Grieks ge
noegzaam. „Het is een rol die je
speelt. Dat doe ik ook in mijn
poëzie. In 'Rede tot de burgers
van de stad' speel ik een hoog
verheven dichter die spreekt tot
zijn volk. 'Of u mij maar wilt vol
gen stadsgenoten ik zal u diep
vervoeren mijn listen en lagen
uw en mijn lachen.'"
Pfeijffer laat zich inspireren
door songteksten en maakt veel
gebruik van (verborgen) citaten.
„Aan dit gedicht ligt 'Sympathy
for the devil' van de Rolling Sto
nes ten grondslag. Het is eigen
lijk de duivel die hier spreekt",
verklaart de dichter, die eigenlijk
vindt dat je poëzie niet moet
uitleggen. „Het duivel-idee is
belangrijk voor deze hele bun
del. De dichter als duivel die de
schepping kapotmaakt en op
nieuw opbouwt. De duivel als
schutspatroon, beschermheili
ge." Pfeijffer spreekt bij voor
keur van 'gevaarlijke poëzie'. „In
elk geval het tegengestelde van
veilige poëzie. Ik ontregel en
verwar graag."
Hij sluit zijn werkkamer af in de
Rijksuniversiteit Leiden. Mo
menteel geeft hij vooral college
aan eerstejaars studenten. „We
hebben vandaag de Oedipus be
handeld. Natuurlijk in het
Grieks. Tekstanalyse." Zijn vol
ledige echte naam staat op de
deur: dr. Ilja Leonard Pfeijffer.
Wandelend door de stad wijst
hij naar de dichtregels op de
stadsmuren. „Nee, er is nog
geen gedicht van mij bij. Het is
een schande", zegt hij met spot
tend lachje.
Hij promoveerde op Pindarus,
een Grieks dichter uit Thebe
(518-438 v. Chr.). De grootste
voor Pfeijffer. „Pindarus schreef
in een krachtig experimenteel
soort Grieks. Een zintuigelijke
taal waarop je moet kauwen.
Zijn taal zingt als het ware en er
zit urgentie in. Hij is een profeet.
Zijn teksten zijn dwingend. Die
zelfde urgentie vind ik ook in de
poëzie van Lucebert. Het gevoel
dat je krijgt wanneer iemand tot
je spreekt die je misschien niet
helemaal begrijpt. Maar je be
seft wel dat het enorm belang
rijk is wat hij zegt."
Het gedicht 'in memoriam c.m.j.
sicking' is een lofdicht over de
classicus Sicking: '...maar een
Ilja Pfeijffer: „Poëzie moetje niet uitleggen." Foto: GPD
mens kan wel eens iets van een
mens leren je hoeft geen voor
naam te zijn om voort te leven
geen vader om te kiemen...'
Pfeijffer ziet de inmiddels over
leden docent als zijn leermees
ter. „Zijn manier van denken en
wetenschap bedrijven. Daar heb
ik heel veel van geleerd. Zelf blij
ven denken. Bijna op een obses
sieve manier. Ook al beweren
duizenden geleerden van naam
en faam het tegendeel. Ze kun
nen best allemaal ongelijk heb
ben. Hij hield me voor dat je
studepten altijd serieus moet
nemen en hen altijd voorrang
moet geven boven andere za
ken."
In zijn gedicht 'Zazen' schrijft
Pfeijffer Yedi-master zou ik
worden met twee dubbel ge
vreesde zwaarden warlord die
met vlijm- scherp toegekne
pen ogen door de straten zwijgt
van het onoverwinnelijk ge
heim onder zijn jas...' Vroeger
voelde Pfeijffer zich een cow
boy. Die tijd is voorbij. „Nu be
hoor ik tot de orde van samoe
rai. Samoerai mogen niet dan
sen. Dat is een erecode. Dansen
is iets voor mooie mensen. Niet
voor dichters. Die danst moet
bevolen worden harakiri te ple
gen", declameert hij plechtig.
„Samoerai krijgen een levens
lange training in het zwaard
voeren op het slagveld, kalligra
feren, dichten. Voor een samoe
rai geldt opperste concentratie.
Je stelt je leven in dienst van een
bepaald ideaal en daar strijd je
antwerpen/anp - Een
derlander die vorige wei
Antwerpen is geai
bij de verkoop van een i
oorlog gestolen schildei
volgens een woordvoe
van justitie in Antwa
concertmeester en
violist van het Noord Ne
lands Orkest
De man werd op hetere
betrapt toen hij in een 1
werps café het schili
Vergezicht van een w
molen' van Jan Brueghe
Oude te koop aanbood ;i
omgerekend ruim anda
miljoen gulden. Het
verfechilderij op eikent
ten paneel verdween ii
Tweede Wereldoorlog
het Nationaal Museun
Dresden.
Volgens justitie in Ant
pen waren er aanwijzii
dat de laatste tijd in het
werpse milieu geregeld
stolen schilderijen te I
werden aangeboden,
nieuwe informatie bleek
er vorige week woensda
een café een doek zou
den aangeboden.
Een observatieteam va
politie hield het café i
gaten. Toen inderdaad
mand met een schilderij
der de arm kwam aanlo
werd deze persoon aa
houden. Het bleek te j
om de 47-jarige Nedei
der, die overigens in
werpen woont
Bij huiszoekingen op
adressen, waaronder
van de Nederlander,
nog zes schilderijen in
slag genomen. Justitie
derzoekt nu of het ook
om gestolen kunstwei
Ook zijn nog drie per»
gearresteerd. Alle verd
ten zijn in afwachting
het onderzoek vrijgelate
Directeur Vierkant
Noord Nederlands 0
was gisteren nog niet 0
hoogte van de aanhou
van de concertmeester.
In Leiden en de regio bestaat grote belangstelling voor de
amateur-kunstbeoefening. Heilig Vuur volgt stad- en
regiogenoten die musiceren, zingen, dansen, toneelspelen,
schilderen, fotograferen of op andere wijze actief zijn.
Vandaag: de St. Jan's Fanfare uit Zoeterwoude.
Ver buiten het Muziekcen
trum in Zoeterwoude, waar
de blazers en slagwerkers van
het St. Jan's Fanfare Orkest
hun wekelijkse repetitie heb
ben, komt het geluid van aan
zwellend koper je al tegemoet.
Het is een bloedhete en be
nauwde avond. Bewoners zit
ten in hun tuintjes aan de
straatkant en luisteren naar de
kakofonie van geluiden die via
de open deuren en ramen het
voormalige patronaatsgebouw
ontvluchten.
Binnen wordt er flink gezweet.
Het orkest oefent het program
ma voor het Bondsconcours in
november. Dirigent Rob Bal-
foort probeert twee uur lang de
moed bij de muzikanten erin te
houden. „Dat loopje, wat zou
het mooi zijn als.." In gedach
ten hoort hij al de perfecte uit
voering. „Wat zou het mooi
zijn als.." Hij zal het nog vaak
zeggen, die avond.
St. Jan bestaat bijna 100 jaar.
Jan Verhagen, geboren en ge
togen Zoeterwoudenaar, zit al
56 jaar bij het orkest. Zijn opa
is een van de oprichters. „Ik
heb de fanfare in de loop der
tijd zien veranderen", vertelt
hij in een achterkamertje van
het gebouw. „Toen ik als kleine
jongen meeblies zaten mijn va
der, drie broers en twee zusters
ook in het orkest. Het was des
tijds een echt familiegebeuren.
Zo had je verder nog de familie
De Boer en de familie Straat
hof. Die hadden ieder ook zo'n
zes gezinsleden die meede
den."
De St. Jan's fanfare was vroeger
een begrip. Eén muzikant
kwam zelfs uit Limburg, speci
aal om mee te spelen. Verha
gen: „We speelden in de top
van de hoogste klasse." Om bij
die top te komen werd er iede
re week keihard gerepeteerd.
Volgens trombonist Verhagen
wel vier vijf avonden. „Op
een gegeven moment is daar
de klad in gekomen. De jeugd
kwam in opstand. Jongeren
bakkeleiden met het bestuur
en wilden liever geld verdienen
door veel op te treden. En niet
meer zo veel oefenen. Dat kon
natuurlijk niet goed gaan. Van
55 leden vielen we terug naar
Dirigent Rob Balfoort: 'Wat zou het mooi zijn als..' Foto: Taco van der Eb
29. Dan moet je dus opnieuw
beginnen."
Inmiddels zit St. Jan, dat thans
43 spelende leden heeft, in de
eerste divisie. Als ze in novem
ber 85 punten behalen promo
veren ze naar een hogere klas
se, die van uitmuntendheid.
Maar voor die tijd moet er nog
wel het een en ander gebeuren.
Bij de 'March of the Mindswee-
pers' moet de inzet drie keer
over. En bij 'North West Passa
ge' tikt dirigent Balfoort veel
vuldig af. „Die accenten moe
ten strakker. Ik wil een 'Tdaaé'
horen en niet een 'Daéaa'." De
bespelers van de bugels, zeg
maar de violen van het orkest,
doen hun uiterste best om de
hoge tonen uit hun blaasin
strumenten te persen. Maar
dat valt bij deze bedompte at
mosfeer niet mee.
Uiterlijk is het aan dirigent Bal
foort niet te zien, maar af en
toe wil het best wel eens stor
men in zijn hoofd. Als loopjes
fout blijven gaan of als de inzet
maar niet lukt. Hij legt uit:
„Het lekker spelen staat bij ons
voorop. Door de muzikanten
plezier te geven bij het spelen
probeer ik hun prestaties naar
een hoger niveau te tillen.
Daarom is bij het uitkiezen van
het repertoire ook rekening ge
houden met de wensen van de
spelende leden."
De sfeer binnen de groep is
zichtbaar goed. Er wordt veel
gelachen. De noten kennen ze
allemaal. Rob Balfoort moet
daar nu nog een samenhan
gend geheel van zien te maken.
Dat gaat wel lukken, want re
gelmatig klinken vanaf de vloer
van het muziekcentrum - het
podium wordt verbouwd -
prachtige harmonieën en me
lodieën.
Casper Wichers
muziek recensie
Rick Treffers
CPR - David Crosby met band. Gezien
10/6 Paradiso
Zeven jaar geleden stond hij als
gevolg van overmatig drank en
drugsgebruik nog aan de rand
van zijn graf. Maar volgende
maand wordt David Crosby zes
tig jaar. De zingende walrus trad
gisteren vastberaden aan in een
afgeladen Paradiso. Blakend van
gezondheid en opvallend goed
bij stem.
Net na die cruciale levertrans
plantatie in 1994 kwam de Cali-
fomische toetsenist James Ray
mond er achter dat de beroem
de Crosby zijn biologische vader
was. En het wonder geschiedde:
herstellende vader en aanhan
kelijke zoon met vergelijkbare
stem vormden samen een aller
aardigst bandje: CPR.
De meeste fans, in hun nette
jeans en kwaliteitsoverhemden,
zijn natuurlijk gekomen om een
vleugje Crosby, Stills, Nash
Young-nostalgie op te snuiven.
Maar hoewel het beroemde
viertal vorig jaar met 'Looking
Forward' nog een redelijke cd
afleverde, is die magie tegen
woordig voornamelijk nog te
vinden in het jaren zeventig-
grammofoonplatenmeubel.
Crosby wil ook wel eens iets an
ders. De bij de Byrds begonnen
zanger is altijd al een vreemde
snuiter geweest. Ook qua mu
zieksmaak - met zijn voorliefde
voor jazz, folk en van die typisch
Amerikaanse classic rock met
oprecht sentimentele Ameri
kaanse teksten als 'you lead me
like a spirit through the forest-
/where I alone would surely fear
to go'.
Baanbrekend is het nieuwe re
pertoire zeker niet, maar er is
van alles wat. De zeer gedegen
en soms stevig rockende band
beweegt zich in sterke nummers
als 'Breathless' en het poppy 'Je
rusalem' in de contreien van de
groep Toto, ook al van die be
dreven muzikanten. Crosby's
klassieker 'Déjé Vu' wordt erg
lang opgerekt met een soort
jazzsolo van zoonlief op elektri
sche piano en in sommige in
tro's komt de groep zelfs
tjes in esoterische sferen t<
Met het frisse rockertje
Did', het dramatische en
gens verre van zuiver g
'Gone Forever' en een kra
versie van 'Long Time Go
ten Crosby, Raymond, j
Jeff Pevar, bassist Andrev
en drummer Steve Dista
horen dat CPR inmiddel
prima ingespeelde band is
Maar een supergroep,
Daarvoor is het songma
niet altijd even sterk en 2
muzikanten te inwisselbai
kundig ze ook spelen en z
Voor Crosby zijn zij echt
riant vervoermiddel (en vil
sa).
Als hij voor het slotnumn
nice - die het voorprogi
verzorgde - uitnodigt 01
tweede stemmetjes te 1
verzorgen, brengt hij het c
naar een beduidend hogei
Niet vanwege de nachti
van Venice, maar uitsl
door de superieure kwaliti
dat ene liedje. Dat liedji
Ohio. Het is van zijn t v
Neil Young.
rome/anp - Michelangelo's be
roemde beeld van Mozes is weer
te zien in de S. Pietro in Vincoli
in Rome. Het monumentale
beeld siert het graf van paus Ju
lius II en wordt beschouwd als
een van Michelangelo's mees
terwerken.
Restaurateurs hebben het hele
jaar gewerkt aan de restauratie
van het beeld, dat was bedekt
met een dikke laag roet. Nu is er
een nieuwe steigerconstructie
gebouwd, waardoor bezoekers
het beeld kunnen zien terwijl de
restauratiewerkzaamheden
doorgaan. Verwacht wordt dat
die later dit jaar worden afge
rond.
Paus Julius II bestelde de tombe
en het beeld voor zich iv
1505, acht jaar voor zijn u
De kunstenaar werd echte u
leid door andere pro >1
waaronder de decoratie 1 ei
Sixtijnse Kapel, en was 1
dien niet tevreden ov< el
werk Julius II stierf in 1514ie
chelangelo voltooide hefz
monument pas in 1545.