CULTUUR KUNST 'Leiden Zeezijde' ontdekken op Dag van de Architectuur Composities van John Cage zijn makkelijke prooi idré Hazes: schoffie van vijftig uit De Pijp Indrukwekkend slot Psalmenfestival Rowwen Hèze als dorpsuitje Een sleutelfiguur in de countrymuziek luim 70.000 bezoekers Holland Festival Exotische afsluiting TAMTAM Festival leaterprijzen e Wit en Provily liTERDAMActeui Benjamin de t heeft voor zijn solovoorstel- B 'Geen Kritiek' de Philip jrris Scholarshipprijs gewon- ti. Regisseur Olivier Provily is Üerscheiden met de Ton jzprijs. De toekenning van de \e theaterprijzen vormden erdagavond in Amsterdam afsluiting van het Internatio- il Theaterschool Festival. Miljoen voor erard Dou jiENEen schilderij van de dse schilder Gerard Dou 113-1675) heeft op een veiling (iet Duitse Keulen zaterdag m vijf miljoen gulden opge- icht. Het schilderij 'De land s' van de leerling van Rem- indt komt uit een privé-ver- Jieling. De opbrengst bete- it een nieuw record. Nog pit werd in Duitsland zoveel jr het werk van een oude (ester betaald, aldus het vei- muis. MAANDAG 2 JULI 2001 Esther Barfoot Matten waar het gras doorheen groeit en waarop je je auto kunt parkeren. Op die manier creëert architectenbureau Ce- pezed de verplichte groenvoorziening en de benodigde par keerruimte op dezelfde vierkante meters. En de matten, die bestaan uit dunne rubberstroken in vierkanten en krullerige vormen, zijn nog mooi ook. „Een geniale vondst", vonden de wandelaars die gisteren, op de Dag van de Architectuur, deel namen aan de 'ontdekking' van 'Leiden Zeezijde'. Leiden - Niet alleen de parkeermatten worden als een slim me vondst beschouwd, het hele gebouw van Cepezed is volgens de wandelaars spectaculair. „Het bijzondere aan deze 'zwart metalen kist'", vertelt Harold Tieman, de archi tect die de belangstellenden rondleidt, „is dat de architec ten de verschillende functies van een gevel uit elkaar heb ben getrokken. Normaal gesproken dient een gevel om re gen, wind en zonlicht tegen te houden en naar buiten te kijken. Bij dit gebouw is de buitenmuur opgesplitst in een glazen gevel, om door naar buiten te kijken, en een metaal gazen scherm dat beschermt tegen wind en fel zonlicht." Het gebouw wordt gezien als een hoogtepunt in de Neder landse architectuur. Geen van de wandelaars wist dat. De onbekendheid van bijzondere architectuur binnen de Leidse stadsgrenzen heeft misschien de maken met het feit dat het gebouw van Cepezed in het Bio-Science park staat. „Er is zoveel aandacht voor het 'oude' Leiden en voor de moderne architectuur in het centrum van de stad dat hoogstandjes in de architectuur 'achter het station', in het Bio-Science park, onbesproken blijft. Gisteren kwam daar tijdens de Dag van de Architectuur verandering in. 'Leiden Zeezijde', zoals dit deel van de stad wel genoemd wordt, stond centraal op architectuurdag van het RAP Architec tuurcentrum. „Een openbaring", vonden de deelnemers. Veel indruk maakte ook het gebouw van Katwijk Farma. Het organische gebouw van architectenbureau Alberts Van Huut, is niet zo bekend als het gebouw van de ING- bank in Amsterdam, maar net zo spectaculair. Het com plex van Katwijk Farma staat door de toepassing van tradi tionele bouwmaterialen wel in schril contrast met andere gebouwen in de omgeving. Het is duidelijk dat het oor spronkelijke plan van de gemeente om louter hightech ge bouwen in het bedrijvenpark neer te zetten, een beetje is mislukt Maar het contrast is wel spannend, vinden de deelnemers aan de wandeltocht. Contrastrijk is ook de 'menselijke maat' van deze gebou wen en de kolossen van het Hoogheemraadschap Rijnland en museum Naturalis. Naast die gebouwen wordt de mens een beetje onbetekenend. „Dat is het effect van het hele gebied," zegt wandelaar Caroline Han. „Het heeft iets on menselijks. Af en toe zie je een moedige fietser, maar er zijn geen wandelaars. Geen moeders met kinderwagens. Er staat nergens een bankje. Terwijl de bedrijven hier toch veel personeel hebben", vult Evelyne Verheggen aan. „Maar, het heeft ook wel allure. Niet dat truttige van sommige parken in het centrum. Het is een gebied ge schikt voor grote beelden, zoals van Niki de Saint Phalle", mijmert Han. avenmonument win de Vries JjjiERDAM - De Surinaamse Xstenaar Erwin de Vries mag slavemijmonument maken, heeft minister van Boxtel inderhedenbeleid) gisteren (otterdam bekendgemaakt, „(varen negen kandidaten, die ir de opdracht streden. Het ionaal Monument Slaver- :rleden' komt in het Oos- lark in Amsterdam te staan. ;>norsaxofonist enderson dood ial FRANCiscoDe Amerikaanse jorsaxofonist Joe Henderson :eaterdag op 64-jarige leeftijd ejrleden. Door zijn lyrische T die deed denken aan het d(l van Stan Getz, was Hen- son vooral bij echte jazzken- 6 geliefd. In de jaren '90 "akte hij voor Verve drie al- jis die een eerbetoon vorm ei aan respectievelijk Billy jtlyhorn, Miles Davis en Anto- n|Carlos Jobim. Voor elk van albums ontving Hender- een Grammy. tekenisvolle stiltes, alsof de mu zikale boodschap in de akoes tiek van de kerk moest blijven hangen. Zijn tempi waren over 't alge meen opmerkelijk langzaam, maar nog opvallender was zijn strakke maatvoering. Een mooi voorbeeld hiervan was de dra matische explosie in 'Holle wo ist dein Sieg waar Dijkstra het koor geen millimeter ruimte gaf om het driemaal herhaalde 'Hölle' op te rekken. Het Leiderdorps Kamerkoor zong zeldzaam mooi. Etherisch in het eerste koor 'Selig sind die da Leid tragen'. Als een zinde rende zon in 'und gen Zion kommen mit Jauchzen'. Wan hopig in 'Herr, wes soli ich mich trosten?', dynamisch spannend in 'Herr du bist windig1De eni ge zwakke schakel zit nog steeds in de tenorsectie, waar met de regelmaat van de klok te laag ge- intoneerd wordt. Hoewel Elena Vink een grote dramatische sopraanstem heeft, paste ze totaal niet in de gewe tensvolle uitvoering van deze dodenmis. Ook de overigens prachtige bariton van Frans Fi selier zong over de diepe inhoud van de woorden heen, en dat toch kan niet bij woorden als 'Herr, lehre doch mich, dass ein Ende mit mir haben muss, und mein Leben ein Ziel (doel) hat'. Het Psalmenfestival had niet indrukwekkender kunnen eindi gen, terwijl niet 'de psalm' maar 'Gods Woord' het deze avond voor het zeggen had. MUZIEK RECENSIE LI DY VAN DER SPEK Concert: Psalmenfestival, Brahms' Deutsches Requiem door Leiderdorps Kamerkoor o.l.v. Peter Dijkstra, m.m.v. Leo van Doeselaar en Wyneke Jordans, piano vierhandig, Elena Vink, sopraan en Frans Fiselier, bas. Gehoord: 30/6, Pieterskerk, Leiden. Al vele malen heb ik het duo Jordans-Van Doeselaar met suc ces vierhandig zien optreden, maar wat dit echtpaar zaterdag presteerde was boven alle vorige concerten verheven. Zij speel den op een fraaie Bechstein uit 1897 nog met de gloedvolle af dronk van een Brahmsvleugel. Schitterend, vol muzikaal mede dogen, intensiteit en met enor me zeggingskracht begeleidden ze in harmonie met Peter Dijk stra's interpretatie dit diep reli gieus geïnspireerde koorwerk. Want een echt kerkelijk stuk is Brahms' Deutsches Requiem nooit geweest. Met een intensiteit die de ro mantische muziek eigen is drukt Brahms diep medelijden met het menselijk lot uit, maar even eens de hoop op uiteindelijke verlossing. Hij stelde met grote zorg de tekst samen uit medita tieve bijbelpassages waarin het mysterie van vergankelijkheid en opstanding centraal staan. Dijkstra koos zaterdag niet voor hartstocht, ook niet voor grootse effecten. Hij koos voor indruk wekkende bewogenheid en be- erdam/gpd - Het Holland sWal (HF) heeft de afgelopen ej weken 73.500 bezoekers ge- ':en. Het aantal bezoekers het aantreden van artistiek ir Ivo van Hove drie jaar ge in is daarmee stabiel geble- Bj. Er stonden 35 producties tjhet programma met een to taal van 89 voorstellingen. Daar van waren er 34 uitverkocht, on der meer de voorstellingen van Johnny Jones, Sonic Youth, True Love en Boris Charmatz. Het Amsterdam Roots Festi val, sinds 1998 vast onderdeel van het HF, trok dit jaar 37.000 bezoekers, tegen 50.000 vorig jaar. Vrijwel alle voorstellingen waren uitverkocht. Belangrijkste oorzaak van de terugval waren de tropische regenbuien die het Werelddorp in het Oosterpark teisterden, zodat dit gratis toe gankelijke evenement dit jaar met 25.000 bezoekers genoegen moest nemen. leiden - Hindoestaanse muziek in het hart van Leiden-Noord. Naast de jongens van Mohan Sungeet Sama- dj zorgde een keur aan muziekgroepen voor een exotische melange van klanken op het 'Eigen Wieken- plein'. Berberse liederen van Assan, percussie van Saicoma en Turks cabaret van Nilgun Yerli. De jeugd kon zich uitleven op de klimmuur of het springkussen en gedichten schrijven in de poeziëworkshop. Het We reldmuziekfestival vormde de afsluiting van het cultuurproject TAMTAM in Leiden-Noord. Foto: Hielco Kui pers THEATER RECENSIE AAD VAN DER VEN Voorstelling: 'Song Books' van John Cage in het kader van het Holland Festival. Gezien: 30/6, Concertgebouw, Amsterdam. Alles- wat John-Cage aanraakte- - elektronische muziek, multi- media-producties, toevalsmu- ziek, dadaïsme - deed hij van richting veranderen. Dat en het feit dat de Amerikaanse compo nist sinds 1992 niet meer onder ons is om te zeggen hoe het moet - waarin hij overigens zeer terughoudend was - maakt hem een gemakkelijke prooi voor kunstenaars, die in zijn geest en soms met zijn materiaal verder willen experimenteren. Het Holland Festival werd za terdagavond afgesloten met een audiovisuele presentatie van 'Solo's for Voice' (1970) uit de 'Song Books' van Cage, gereali seerd door de filmer Frank .Scheffer, voor de muzikale reali satie bijgestaan door Ron Ford. Het was een bonte, overladen en enigszins anarchistische aan gelegenheid, deze anderhalf urn- durende uitvoering in de Grote Zaal van het Concertgebouw, waaruit een groot deel van de stoelen was verwijderd. Cage heeft in zijn 'Song Books' talrijke scènische aanwij zingen gegeven. Hier moet de uitvoerende het podium op en af rennen, daar moet hij of zij een landkaart van Massachu setts tonen, weer op een andere plaats moet een schrijfmachine worden ingeschakeld, een partij schaak worden gespeeld en zo kunnen we nog even doorgaan. In de door Frank Scheffer gerea liseerde versie werden dit soort theatrale elementen uitgebreid en ook ten dele gelijktijdig naar voren gebracht. Dat gebeurde op diverse kleine 'podia' in de zaal en op de balkons waarvan enkele zangeressen af en toe ge bruik maakten, onder wie Greet- je Bijma, die met een slagroom- klopper in de weer was. Op het grote concertpodium had dj 100% Isis een studiootje ingericht, dat soms aan het oog onttrokken werd door het Deen se koor Ars Nova, waarvan de le den op diverse plaatsen opdo ken. Niet ver daarvandaan zaten Hans Ree en Misha Mengelberg achter een schaakbord. Elders in de zaal was Louis Andriessen onverstoorbaar met een oude schrijfmachine in de weer. Meer dominerend waren de op vier schermen getoonde vi deofragmenten waarin Frank Scheffer voor een deel materiaal had ondergebracht dat hij eer der in verband met Cage had gebruikt, zoals natuurbeelden met veel water en bomen en ook een versneld afgespeelde voorstelling van Wagners 'Ring des Nibelungen' waarin af en toe het hoofd van de Ameri kaanse componist opduikt Het advies aan het publiek om toch vooral niet op zijn stoel te blij ven zitten werd niet in de wind geslagen zodat je op het laatst niet meer wist wie aan de voor stelling meedeed en wie niet. Die volslagen anarchie zou Cage wel op prijs hebben ge- stefd. De makers van deze pro ductie hebben Cage serieus ge nomen. Bovendien waren er voortreffelijke musici voor inge schakeld als de zangeressen Jo an La Barbara en Susan Narucki en de pianiste Tomoko Mu- kaiyama. Maar al die overladen- heid maakte de voorstelling er niet spannender op. Na een half uur was de fut er wel uit. Jacques Hendriks erdam/gpd - Een afgeladen idiso, bussen vol met beken- artiesten en (oud)-voetbal- een optreden met Cuby ds, Jan Akkerman en Ka- lloemen die de hele zaal om dernacht in een regen van etti 'Happy Birthday' liet en. 'Abraham' André Hazes sinds de nacht van vrijdag taterdag waar hij de mosterd zijn knakworsten moet ha- En hoe geliefd hij is. Bij col 's, bij de man van de straat lij de bobo's. Een van hen, gemeester Cohen van Am- jdam, reikte de jarige het Ere- in van Verdienste van de Amsterdam uit. Wat de ras- aimmer natuurlijk ontroer- ;t hardst zal hij gelachen >en om het presentje van ré van Duin. Op de uitnodi- stond: 'Geen bloemen, reis- ques wel welkom'. En dus fan Duin een envelop met strippenkaart. Maar het al- nooiste cadeau had André Burgemeester Cohen reikte de jarige het Ereteken van Verdienste van de stad Amsterdam uit. Foto: ANP/Marco van Okhuizen Hazes 's middags al gehad. Ver telde hij met glinsterende ogen om een uur of zeven in Hotel Américain waar hij, voordat het feest even verderop in Paradiso zou beginnen, nog even op adem kwam. „Ik heb vanmid dag mijn grote bluesheld B.B. King ontmoet." Hij overhandigde de levende blueslegende het eerste exem plaar van de verzamelbox 'An dré Hazes 50' en vertelde dat hij hem één keer eerder had gezien. „Eind jaren vijftig, hier in Am sterdam. Trad hij samen met John Lee Hooker en Muddy Wa ters op. Ik had toen geen cent te makken, dus ben ik stiekem on der de regenjas van een buur jongen gekropen, die wel een kaartje had, en zo toch binnen gekomen." Je zou hem geen vijftig geven, zoals hij dat daar zat te vertellen. Nerveus. „Ik voel me vandaag weer net een kleine jongen, zo opgewonden ben ik", excuseer de hij zich. Een Amsterdams schoffie uit de wijk De Pijp. Bru taal en onzeker tegelijk, zo'n ty pe op wie je niet kwaad kunt zijn, ook al haalt hij nog zo veel kattenkwaad uit. Bij zijn vorige kroonjaar - 25 jaar geleden, vlak voor zijn doorbraak - zal hoog uit een mannetje of twintig op zijn visite geweest zijn, inclusief familie. „Zo had ik het nu ook willen doen. Ik zou zelf nooit zoveel ophef maken over mijn eigen verjaardag, zo zit ik niet in elkaar. Maar toen de platen maatschappij met het idee kwam, voelde ik me toch wel heel erg vereerd." De zaal stroomde vol. Zijn enige echte ontdekker was er, Johnny Kraaykamp sr. Zijn voet ballende vrienden van oud- Oranje en de 'lieverdjes' van het legendarische FC Amsterdam waren er. Jody Bernal trad op, Gradje Damen, George McCrae, Rosenberg Trio, Sugar Lee Hoo per. En tegen middernacht zong Karin Bloemen 'Een Beetje Ver liefd', gevolgd door 'Happy Birthday^. Het hoogtepunt volgde toen André Hazes met zijn muzikale vrienden Cuby Blizzards plus de uit Ahoy' toegesnelde Jan Ak kerman liet horen dat hij niet al leen een levensliederen- maar ook een blueszanger is. Op dat moment zag en voelde je dat die kleine man op dat grote podium helemaal in zijn element was. Het bier vloeide rijkelijk, Paradi so lag aan zijn voeten. De kus van B.B., het duet met Cuby, na tweeën nóg een afterparty voor intimi. En dat allemaal voor dat schoffie van vijftig uit De Pijp. „Bij Rowwen Hèze is het altijd gezellig." Foto: Eric Taal Chet Atkins: 1924-2001 pUjn woonplaats Nashville, Tennessee, jzaterdag op 77-jarige leeftijd de coun- n^gitarist Chet Atkins overleden. Atkins ,ijed aan kanker. jaiDe bescheiden Amerikaan heeft tij dens zijn leven op meerdere gebieden jBn sleutelrol gespeeld in de ontwikke- gvan de countrymuziek. Zijn grootste cendheid kreeg Atkins i^oor z'n duize- ekkende gitaartechniek, waarbij hij rees ieder genre moeiteloos onder de lie te hebben. De typische Atkins- g^opjes zijn vooral in de jaren zestig het tticht van de countrymuziek gaan be- t^len en hebben tientallen pop- en ickgitaristen beïnvloed bij het ontwik- 0 ilen van hun eigen stijl. Met name Mark Knopfler heeft nooit ri ider stoelen of banken gestoken dat hij gitarist schatplichtig is aan Chet Atk- bP i#e ins. De beide muzikanten namen in 1990 'Neck And Neck' op, een album vol virtuoze gitaarduetten. Chet Atkins zelf gaf bij de release te kennen dat hij op zijn beurt Mark Knopfler als een bron van inspiratie be schouwde. „Hij is voor mij een stok achter de deur om niet in slaap te sukkelen." Een an dere belangrijke navol ger van Chet Atkins was Jerry Reed. Hoe wel deze gitarist zich al snel ontwikkelde tot Atkins' evenknie, ver zandde zijn carrière halverwege de jaren tachtig. Ook als producer heeft Atkins zijn stempel gedrukt op de countrymuziek. Als baas van RCA Re cords was hij vanaf het begin van de jaren zestig verantwoorde lijk voor de 'commer ciële Nashville-sound'. Atkins wist de teruglo pende verkoop van countryplaten een nieuwe impuls te ge ven door zoemkoortjes en breed uitwaaieren de orkestraties toe te voegen. Hiermee boorde hij zelfs een heel nieuw publiek aan onder popliefhebbers. Puristen hebben het Atkins destijds flink kwalijk genomen dat hij op deze manier de countrymuziek 'verkwansel de'. Maar de eigenzinnige Chet Atkins bleef doorgaan met z'n succesformule en ging ook de keuze van de sessiemuzi kanten bij een plaatopname bepalen. Jn de jaren zeventig zorgden artiesten als Tompall Glaser, Waylon Jennings en Willie Nelson voor een revolutie door hun eigen begeleidingsband weer mee de studio in te nemen. Niettemin is de door Chet Atkins gecreëerde Nashville- sound tot op de dag van vandaag in de countrymuziek hoorbaar gebleven. Be halve voor countrysterren produceerde Atkins ook platen voor artiesten als Per ry Como. Zelf had hij zijn grootste hit met 'Yakety Axe' in 1965. door Harry de Jong Foto: AP MUZIEK RECENSIE HANS KEIJZERS Concert: Rowwen Hèze. Gezien: 30/6, Klaverhal, Zoeterwoude. Zaterdagavond om tien uur kun je nog gemakkelijk -de Klaverhal in Zoeterwoude binnenkomen, waar een coverbandje het zeer gemeleerde gezelschap staat op te warmen in afwachting van de hoofdact uit het diepe Limburg se zuiden Rowwen Hèze. Met een na het voorprogramma gaat het zwaite doek, als in een echt theater, dicht. Als dat maar goed gaat, denk je dan. Tijdens een concert van de Eurithmics, be gin jaren tachtig, trokken wild enthousiaste fans het doek van het plafond af. Maar het Zoeter- woudse publiek blijft beheerst. Rowwen Hèze vertoont in ze ker niet ideale omstandigheden - krijg maar eens een acceptabel geluid in een galmende sporthal - op een geraffineerde manier zijn kunstje. De band kiest voor het merendeel de snelle feest tentnummers, maar geeft ook ruimte aan het rustige 'Twieje wurd' en het ingehouden 'Auto Vliegtuig'. De band draait op de tandem Jack Poels en Tren van Encke- vort. Hoe langer je naar de band kijkt des te meer het opvalt dat Martin Rongen op drums, Jan Philipsen op basgitaar en Theo Joosten qua klankkleur volstrekt inwisselbaar zijn. Gitarist Joos ten staat de hele avond eigenlijk voor Piet Snot op het podium, want de klanken van zijn gitaar zijn nauwelijks in de mix te her kennen. Jack Haegens zorgt met zijn trompet voor de variatie in de sound, maar kiest te vaak voor de fanfare-benadering en zou op een verdwaalde maan dag zo kunnen aanschuiven bij de Zoeterwoudse Vios. „Of er nou vijfhonderd of dui zend mensen komen, bij Row wen Hèze is het altijd gezellig", hoor ik iemand in een hardrock- outfit roepen, terwijl naar harte lust met bier wordteegooid. En het vreemde is datfiüst die fon tein van bierdruppels de lichts how een extra dimensie geeft. „Gezellige avond in het Klaver blad", meldt zanger Jack Poels, de man uit Limburg die duide lijk de weg een beetje kwijt is. Onwillekeurig moet je denken aan een band die al jaren op tournee is en bij God niet meer weet waar ze aan het spelen zijn. Poels komt op met een klomp in zijn hand. de medley van 'De Klompendans' die volgt laat het beste in Rowwen Hèze bovenkomen door de afwisse ling van polka, tex mex en bal lad om uiteindelijk weer bij de klompendans uit te komen. Limburg is natuurlijk de klassie ke afsluiter. Poel windt Zoeter woude om zijn vinger en laat het dorp luidkeels uitschreeu wen dat het tijd wordt om Lim burgs te gaan lullen.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 2001 | | pagina 15