katwijk neemt fscheid van en ambacht Invloed imams in Nederland wordt zwaar overschat De imam en de islam 2 JUNI 2001 weekendbijlage Leidsch Dagblad Pedofiel De losse handen van handige Harry uit Lisser- broek Een Marokkaanse moskee in Alphen aan den Rijn. Nederland telt inmiddels tussen de drie- tot vierhonderd moskeeën. Foto: Hielco Kuipers Fotoprodukties Bang om te discrimineren Kadootjes Felicitas speelt sinterklaas voor ouders Peenmarkt „De Nederlandse overheid moet eens normaal leren omgaan met moslims." Volgens wetenschapper Hans Jansen laten politici en be leidsmakers hun oor te veel han gen naar de relatief kleine groep die hard op de islamitische trom slaat. „Als we zo doorgaan, wor den we straks beheerst door een islamitische bisschop Gijssen." door Hélène Schenk Wie ophef over uitspraken van de Rotterdamse imam el-Moumni, die homo seksualiteit als een besmettelijke ziekte ziet, is overdreven. De invloed die imams op hun volgelingen hebben wordt volgens kenners zwaar overschat. „De imams hebben vooral invloed op de oudere generatie moslims", meent islamdeskundige dr. Hans Jansen van de Universiteit Leiden. Neem de Mercatorplein-jeugd, die steeds voor onrust zorgt in Amsterdam. „Die trekt zich van niemand ene flikker aan. Dat is het werkelijke probleem van de allochtonen in Nederland." Fundamentalisme een gevaar in Nederland? „Welnee", zegt Jansen, die promoveerde op het onderwerp fundamentalisme in Egypte. „Fundamentalisten uit Libanon of Egypte hebben het veel te druk met hun strijd tegen de regimes in eigen land. Bij hun neefjes in Nederland houden ze vakantie om bij te ko men van de stress. Nee, die hebben de ko mende honderd jaar nog geen plannen met Europa." De Leidse wetenschapper maakt zich meer zorgen over wat hij noemt de 'slappe knie- en' van Nederlandse politici en beleidsma kers. „Als de een of andere malloot roept dat er aparte klasruimten moeten komen voor moslimkinderen om te kunnen bid den, wordt daar direct serieus op ingegaan. Er is geen school in de Arabische wereld die daar klaslokalen voor reserveert. Bidden? Daar heb je de moskee voor. Wij zijn te bang om te discrimineren. Het moet vooral allemaal politiek correct en multicultureel zijn. Als je niet wilt dat meis jes in Nederland besneden worden, dan moet je de mensen die dat doen hier niet binnenlaten. En als de Somalische gemeen schap vindt dat besnijdenis moet kunnen, omdat je vrouwen anders niet kunt uithu welijken, laat ze dan maar naar Somalië ver huizen." En als een imam een mening verkondigt, moetje die vooral voor zijn rekening laten, meent Jansen. Achtergrond van het Neder landse beleid is volgens hem dat de mos lims vooral niet het gevoel moeten krijgen dat ze achtergesteld worden. „Het effect daarvan is dat wie het hardst op de trom slaat, gehoord wordt. Terwijl die mensen slechts een kleine groep vertegenwoordi gen. De grootste groep is vernederlandst. Die hebben helemaal geen aandacht nodig. Die zijn ingepast in de Nederlandse samen leving." Schuld De islam -is met ruim 800.000 aanhangers de tweede godsdienst in Nederland. De meeste moslims wonen in de grote steden. In Am sterdam en Rotterdam is over een paar jaar meer dan de helft van de schoolgaande jeugd van allochtone komaf. De meesten van hen zijn moslim. Volgens dr. Oussama Cherribi, Tweede-Kamerlid voor de WD en gepromoveerd op het onderwerp Marok kaanse imams, is slechts één procent van de moslims in Nederland fundamentalistisch. Deze groep wil haar omgeving islamiseren en heeft daar alles voor over. „Maar de overgrote meerderheid past zich uitstekend aan, zeker in vergelijking met andere Euro pese landen." Nederland telt inmiddels tussen de drie- tot vierhonderd moskeeën en ongeveer zestig ruimten die gebruikt worden als gebeds ruimte. De grootste staat in Zaandam, de Turkse Sultan Achmed-moskee. De meeste moskeeën zijn te vinden in de grote steden. Alleen al Amsterdam heeft vijftien Marok kaanse, twaalf Turkse, een Surinaamse en een Pakistaanse moskee. Maar ook kleinere plaatsen in Nederland, zoals Rijen of Weesp, hebben één of meer islamitische ge bedsruimten. Een toenemend aantal moskeeën verkeert volgens Cherribi in grote financiële proble men. De Sultan Achmed-moskee in Zaan dam bijvoorbeeld kampt met een schuld van anderhalf miljoen gulden. In Rotterdam opent binnenkort de op een na grootste moskee zijn deuren. Het gebouw heeft ne gen miljoen gekost. Nu al is er sprake van een schuld van vier miljoen. De eerste gene ratie moslims in Nederland was nog bereid een maandelijkse bijdrage aan de moskee te leveren, maar bij de volgende generatiefs) is die animo minder. Gevolg is dat een toenemend aantal mos keeën voor zijn voortbestaan afhankelijk is van bijdragen uit het moederland. Voor beelden daarvan zijn te vinden in Utrecht en Helmond. De Soedanese imam van de moskee in Helmond wordt betaald door Saoedi-Arabië. De Binnenlandse Veilig heidsdienst houdt momenteel een onder zoek naar de invloed die het buitenland heeft op islamitische gebedshuizen en isla mitische scholen in Nederland. Vervreemding WD'er Cherribi vindt het een 'gevaarlijke ontwikkeling' dat steeds meer buitenlandse mogendheden gaan dicteren hoe de imams in Nederland de leer moeten verkondigen. „Dat leidt tot vervreemding van de Neder landse samenleving." Cherribi pleit er voor om imams in Neder land op te leiden. „Ze worden nu gerecru- teerd uit dorpjes in Marokko of Turkije en komen vaak uit zeer traditioneel ingestelde milieus. De cultuurschok is dus groot als ze hier worden geconfronteerd met duo-plas- zuilen, de wallen en 'gay pride'Imams in Nederland weten helemaal niks van Neder land en ze spreken de taal niet. Ze hebben ook geen tijd om die te leren, want ze zitten de hele dag in de moskee. Dus moeten er mentors komen om de imams te begeleiden en hen de Nederlandse taal en cultuur bij te brengen." Dr. Gert Hekma, sociaal wetenschapper en gespecialiseerd in homostudies, heeft de er varing dat grote groepen islamitische jonge ren nauwelijks boodschap hebben aan de voorschriften die vanuit de moskeeën op hen afkomen. Wel constateert hij dat onder moslimjongeren door een gebrek aan sek suele voorlichting 'rare ideeën' leven over homoseksualiteit en vrouwen. „Dat leidt ertoe dat meisjes op onwelgevalli ge wijze worden betast en homo's uit hun huis worden verjaagd. Er moet meer aan dacht komen voor seksuele voorlichting op scholen." Van de imams trekken de tweede en derde generatie allochtonen zich volgens Hekma niet veel meer aan. „Ze kunnen die mannen niet eens verstaan." Een gebedsbijeenkomst van moslims in de Al Rahman moskee in Haarlem. Foto: United Photos de Boer/Toma Tudor Imam is een vrij beroep. Een imam moet weten wat in de koran staat en hij moet erkend worden door zijn gemeenschap. Het woord imam betekent voorganger. De po pulariteit van de imam wordt ge meten aan de hand van het aantal bezoekers. Vrouwen mogen geen imam worden. De islam erkent niet de gelijke rechten tussen man en vrouw, Zo mag een man bijvoor beeld twee keer zo veel en en als een vrouw en komt verstoting van de vrouw door de man nog vaak voor in de islamitische wereld. Veel moslimvrouwen mogen ook niet werken. De betekenis van het woord mos kee is 'de plaats waar men bijeen komt of vergadert'. In de moskee wordt gebeden en religieus onder wijs gegeven. Moslims moeten ze ven dagen per week vijf maal per dag naar de moskee om te bidden. Uitslapen is er voor hen niet bij. De fadjr en de sobh vinden heel vroeg in de ochtend kort na elkaar plaats. Tussen twaalf en twee, af hankelijk van de stand van de maan, wordt de Dohha gebeden. Een uur of drie later volgt de Asr. Het gebed rond zonsondergang heet Magreb en het allerlaatste ge bed, de Isha, is tussen tien en elf in de avond. Werkende moslims mo gen een gebed na werktijd inhalen, maar zij moeten-dan wel apart bid den. De vrijdagpreek is de allerbelang- rijkste, vergelijkbaar met de preek op zondag voor christenen. Op vrij dag worden passages uit de koran geïnterpreteerd en toegelicht aan de hand van de actualiteit. De islam kent ook een aantal be langrijke feestdagen. AannMn moslims de maankalender vallen deze dagen niet op vaste da ta. Er zijn vier heilige dagen in de islam. Een van die heilige maanden is de Ramadan. De 27-ste nacht van de Ramadan is de belangrijkste gebeurtenis van de vastenmaand. Die nacht wordt beschouwd als een heilige nacht. Dan breekt de hemel open en verschijnt een licht dat ge luk zou brengen. Gedurende de Ramadan mogen moslims tussen zonsopgang en zonsondergang niet eten, drinken of vrijen. De Ramadan eindigt tus sen de 28-ste en 29-ste dag met het suikerfeest. Een paar maanden na de Ramadan wordt het offerfeest gevierd. Iedere moslim mag dan een schaap slach ten. De geboortedag van de profeet Mohammed wordt ook uitvoerig gevierd in de moslimwereld.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 2001 | | pagina 1