'Muziek en hoes zijn één' Gesprek van de Dag Hondenpoep in de etalage Vrije val KPN Rotwerk Britten komen ook met sms bombardement Nagel en Westbroek II ZATERDAG 2 JUNI 2001 Commentaar Dramatisch. Zo valt de koersval van het aandeel KPN wel te noemen. Het telecom-bedrijf gaat, zo wist de Fi nancial Times als eerste te melden, voor 12 miljard gulden nieuwe aandelen uitgeven om de torenhoge schuldenlast (bijna 50 miljard) te verminderen. Het be drijf hoopt hiermee zijn kredietwaardigheid bij de ban ken te verhogen. Als gevolg van dit nieuws dook het aandeel KPN om laag tot rond de 9 euro (bijna 20 gulden). In januari no teerde het aandeel nog 51 euro (112 gulden). Om de el lende verder te vergroten maakte KPN gisteren een kwartaalverlies van 1,2 miljard gulden bekend. Alle winst gaat op aan het betalen van rente op leningen en aan afschijvingen op het niet-renderende Duitse mo biele telefoonbedrijf E-Plus. KPN verkeert aan de rand van de financiële afgrond. Het bedrijf heeft miljarden geïnvesteerd in etherfre quenties voor het nieuwste type mobiele telefoons, de umts. Daarbij komt de geldverslindende overname van E-Plus. De vraag luidt of deze mega-uitgaven wel ver antwoord waren? Of de top van KPN niet wat terug houdender met het geld van de aandeelhouders en van de banken had moeten omspringen? De felbegeerde umts-frequenties hebben nog geen cent opgeleverd en het ziet er niet naar uit dat dat op korte termijn gebeurt. De winst komt nog altijd groten deels van de monopolie van KPN op het vaste tele foonnet. Achteraf bezien volgde de KPN-top op grond van overspannen verwachtingen dus een foute koers. Als excuus kan de directie aanvoeren dat zij zich in goed gezelschap bevindt. Ook bij British Telecom heb ben ze geen cent te makke. De hele sector heeft zich la ten meeslepen in de IT-hype, waarvan de zeepbel in middels uiteen is gespat. KPN doet nu weer een beroep op de al zo getergde aandeelhouders om het bedrijf overeind te houden. Dat een semi-staatsbedrijf als KPN zich door hypes laat meeslepen en onbeperkt met geleend geld loopt te smijten, getuigt van opportunisme van de kant van de directie. Natuurlijk kon KPN bij de umts-veiling niet langs de zijlijn blijven staan. Maar de feitelijke uit komst van het verhaal is dat een in wezen gezond be drijf nu bijna failliet is, geen kant meer op kan en rijp is voor overname. televisie Het wordt allemaal hoe langer hoe erger. En ik begin er steeds meer genoeg van te krijgen. Rotwerk. Niet dat ik de pensioengerechtigde leeftijd al nader of zo, en een burn-out ligt ook nog niet in het verschiet. Maar het vergt heel veel van je geduld en incasserings vermogen om avond aan avond verplicht televisie te kijken. Die hele televisie stelt namelijk nog maar zelden iets voor. Waar het vooral om gaat is goedkoop scoren. En dat le vert rotzooi op, omdat de kijkers blijkbaar graag naar rotzooi kijken. Na een dag werken kom je thuis en dan wil je op de bank ploffen en vermaakt worden - maar alsjeblieft niet meer nadenken. Dus dan krijg je wat je wilt, van de programmamakers. En gelijk hebben ze. U vraagt troep? Wij geven u troep. Met een grote T. Het overkomt mij nog maar hoogst zelden dat ik bij toe val langs een programma zap dat de moeite waard is of dat me aan het denken zet. Het meest recente voorbeeld was Noorderlicht, maar dat soort pareltjes is op de vin gers van één slagershand te tellen. En mijn baas wordt boos als ik iedere week weer begin over dezelfde pro gramma's. Dus dan zitten we maar weer eens door een BNN-avond (puinhoop), zappen we als een speer langs Big Diet (heb ik goddank al eens gehad) en kijken we in arren moecle naar een avondje softporno van V8. Wat kun je daar in hemelsnaam nog over schrijven Siliconentieten die gekneed worden alsof een pizza bakkerzijn beroemde reuzencalzone aan het bereiden is en een verhaaltje van lagere schoolniveau. Eén grote, lange gaap. In huize Buys gaan daarvan bij niemand de lichaamssappen sneller stromen. Als er iets verboden zou moeten worden, dan is het deze troep wel. Als iemand nog bewijsmateriaal zoekt om aan te tonen dat commercie en kwaliteit niet samen gaan: kijk naar VB. De zender zonder bestaansrecht. De zender die aantoont dat we indertijd de commerciële te levisie beter in Luxemburg hadden kunnen laten. Ether vervuiling. Rotzooi. Troep. Afval meteen groteA. Daar begin ik dus steeds meer genoeg van te krijgen. Het duurt niet lang meer, of deze televisie vliegt met een sierlijke boog het raam uit. Van twee hoog. Rotwerk. De Amsterdamse politieactie waarbij gestolen gsm-telefoons met sms-berichten worden be stookt, krijgt navolging in Groot-Brittannië. De politie in Londen gaat er binnenkort mee expe rimenteren. De Britten besloten het Nederlandse initia tief te volgen omdat er goede resultaten mee worden geboekt, zo meldt The Times. Volgens de krant is het aantal diefstallen van mobiele telefoons in een maand tijd met zo'n 60 pro cent gedaald. De actie in Nederland bestaat eruit dat na de aangifte van een gestolen gsm-telefoonNde po litie om de paar minuten een sms-bericht naar het betreffende mobieltje stuurt met de tekst: „Dit toestel is gejat, koop of verkoop is straf baar". Doordat het gestolen toestel constant een signaal uitzendt, kan de politie de gsm af luisteren en de eventuele dief volgen en aan houden. De Amsterdamse politie begon het offensief omdat het aantal straatroven sterk toenam. In driekwart van de gevallen ging het om diefstal van een mobiele telefoon. Hondenpoep, voordringende mensen in tram of trein, harde muziek. Binnenkort zijn deze en andere ergernissen in de etalages van de Bijenkorf in vijf steden te zien. Ze maken on derdeel uit van de campagne 'De maatschappij. Dat ben jij', waarmee de Stichting Ideële Reclame (SIRE) ten strijde trekt tegen de onverschilligheid van Nederlanders over hun leefom geving. Verder beelden dit weekend ac teurs in de etalages van de Bij enkorf in Amsterdam uit hoe al ledaagse gebeurtenissen tot ir ritatie kunnen leiden. En ze la ten meteen zien dat er maar een kleine inspanning, het op rapen van afval, of opstaan voor iemand in de tram, voor nodig is om die weg te nemen. Na het weekeinde nemen etalagepop pen de rol van de acteurs over. Uit een eerder verricht onder zoek blijkt dat vooral jongeren onverschillig zijn voor kleine dingen die de samenleving kunnen veraangenamen. Zo gooit 68 procent van de 15 tor 27-jarigen de peuk of ander val gewoon op de grond. Som® migen (10 procent) vinden he*! zelfs te gênant om afval van dF straat op te rapen en weg te gooien. ,e Behalve etalages in de steden^ Amsterdam, Utrecht, Rotter-E dam, Den Haag, Eindhoven eP Arnhem, heeft SIRE ook televf* siespotjes, advertenties en eeit5 internetsite opgericht. -f Hoezen van platen niet alleen een promotiemiddel Van de hoezenpoezen van Paul Huf via de afbeeldingen van Andy Warhol bij The Stones tot de gelikte foto's van Madonna en Zangeres zonder Naam. Het zijn de omhulsels van Platenhoezen zijn meer dan alleen een omhulsel. Foto: Taco van der Eb De langspeelplaat ligt alweer lang ge noeg achter ons om nostalgie los te maken. De hoezen zijn soms mooi, soms lelijk en soms mooi door lelijk heid. Ze zijn én kunst én bagger. Ze zijn controversieel en gelikt. Herken baar en nietszeggend. De platenhoes is in ieder geval altijd meer dan de ver pakking. Want muziek is emotie en die emotie wordt versterkt door de hoes. Fotograaf Paul Huf ('nog geen tachtig') weet daar alles van. Tussen 1954 en 1960 maakte hij ruim vijftig kleurenfo to's van Ann Pickford. Temidden van cello's en bloemen en eenmaal met een blote buik. Geënsceneerde foto's waren het. Bestemd voor de platen hoezen van de klassieke serie van Phi lips, de Classics Favourites. Huf praat in zijn studio in het hartje van de Amsterdamse Jordaan graag over die hoezen van bijna een halve eeuw terug: „Ik was destijds zeer ver eerd met de opdracht en ik sta er ook nog steeds voor honderd procent ach ter. Ze zijn gewoon waanzinnig mooi: die glamour kleurenfoto's waren tot die tijd nog niet vertoond. Mijn aan pak luidde een nieuwe weg in de foto- Tot die tijd was het namelijk normaal dat klassieke platen werden versierd met een borstbeeld van Beethoven of de grafsteen van Bach. „Het bracht de klassieke muziek in rep en roer en haalde het een beetje uit de ivoren to ren. Ik weet ook zeker dat veel platen zijn gekocht enkel om de hoes en er nooit naar de muziek werd geluis terd." De tegenstanders vonden de foto's maar niks en de hoezenpoezen, zoals ze ook wel werden genoemd, werden omschreven als 'banale prenten' en 'toppunten van dilettantisme'. Maar de ommekeer kwam snel en ze zijn - vooral na de tentoonstelling in het Groninger Museum - nu een waar col lectors item. De platenhoezen van de The Rolling Stones, vooral die van Andy Warhol, behoren ook tot de klassiekers. Voor muziekjournalist Jan van der Plas uit Katwijk is een goede hoes altijd een icoon van de tijd. Zoals de collage op de hoes van Sergeant Pepper's Lonely Hearts Club Band van The Beatles uit 1967 dat ongetwijfeld is. „Dat is ook het allerhoogste wat een ontwerper kan bereiken. En als hij het daarnaast voor elkaar krijgt dat bij degene die de hoes in handen krijgt tegelijkertijd de muziek al in de oren sluipt, is hij ge slaagd in zijn opzet." Voor Van der Plas zijn hoezen van popplaten niet alleen een promotie- middel. „Pop is een kunstuiting die midden in de maatschappij staat. Je hoort het op de hoek van dé straat. Ge heel in tegenstelling tot ballet en poë zie. En die toegankelijkheid geldt na tuurlijk ook voor de hoezen. Muziek en hoes kleuren ons maatschappelijk leven; dus is het kunst. De tijd zal de scherprechter zijn en bepalen of de hoezen van Doe Maar met die zuur stokkleurtjes en de gelikte Madonna hoezen hun waarde blijven behou den." Maar, weet de popmuziekjournalist, ook de hoezen die mooi zijn door le lijkheid, zijn van belang. Hij doelt op de hoezen van André Hazes en BZN. „De kop van Hazes die steeds maar ouder wordt, heeft toch wel iets. En de hoezen van BZN zijn natuurlijk spuug- en spuuglelijk, maar wel heel herken baar. Ze geven in ieder geval een tijds beeld weer. En ze geven uiting aan een bepaald gedachtegoed." Anders is het weer met de plaat Sh- pritsz van Herman Brood die in 1978 werd uitgebracht. „Die felle kleuren van de hoes horen zó bij zijn muziek, dat je hem wel moest hebben. De plaat daarvoor had dezelfde soort muziek, maar verkocht lang zo goed niet. Ik ge loof beslist dat de hoes de verkoop ste vig heeft verhoogd." Een hoes die als spraakmakend of prikkelend werd ervaren, zorgde meestal ook voor hoge omzetcijfers. Zoals dat ongetwijfeld met alle hoezen van de Sex Pistols was. God Save the Queen werd zelfs internationaal uitge roepen tot de mooiste platenhoes aller tijden. Zoals meer hoezen van zogeheten drie-akkoorden punk de moeite waard zijn. Hele simpele hoezen, een beetje in elkaar geknutseld en geknipt, het best te vergelijken met het lelijkste in formatie blaadje van de krakersbewe ging. Met als resultaat een hoes met de uitstraling zoals de muziek klinkt: kaal, puur, geen gelul en absoluut niet glos- sy. Pieter van Ulden (47 jaar) heeft een tweedehands platen- en cd-zaak in Leiden. Plastic bakken vol platen op houten stellages. Tien exemplaren voor 25 gulden. Verzamelaars komen bij hem snuffelen. „De echte verzame laars haal je er zo uit. Ze vragen je nooit of je een bepaalde plaat hebt, want een echte collecteur is altijd bang dat iemand hem op de hielen zit. Zo iemand verschiet zijn kruit niet." Van Ulden heeft thuis ook 'minstens tienduizenden' platen, maar geen cd speler. „Waarom zou ik? Ik hou waan zinnig van muziek en muziek luistert is voor mij iets anders dan een kaal c tje in de gleuf d,oen. Muziek luisterenl is een manier van leven. Je loopt dooj je platen, houdt een hoes vast, legt er één op de draaitafel, je draait de hoeS nog eens om en Kijkt wat er op staat Muziek en hoes rijn één. Een plaat heeft niet voor niets eer. a- en een b- kant, terwijl de cd maar door en door„ loopt. Het wordt - door die lengte - vaak achtergrondmuziek en daar hoi ik niet zo van." Een hoes is voor Van Ulden derhalve de emotionele versmelting van muzii en beeld. Hij pakt de hoes van Deep Purple in Rock. Portretten van de le den zijn als beelden uitgehouwen in de rotsen. „Je weet meteen wat voor muziek je in handen hebt: lekker ster ge rock waar je niet omheen kunt." L platen van Fleetwood Mac hebben voor de Leidenaar eveneens die sym biose bereikt. „Dit is toch geniaal: dat crème kleurtje en die kleding! De heli jaren-zestigsfeer spat en straalt van hoes. Je ziet hoe de muziek klinkt." IRENE NIEUWENHUUSE Met het referendum wil het in Ne derland maar niet lukken. En met het correctieve - vreselijk woord - referendum evenmin. Die correctie zorgt ervoor dat je eerst duizenden handtekeningen moet verzamelen voor je het stemhok in mag. En in dat hok moeten er weer zoveel duizenden meer hun zege komen doen, want anders telt de uitslag niet. Een soort stemming voor leden die donateurs moeten werven. Het oorspronkelijk referendum is daar mee zover uitgekleed dat zelfs een stripteaseuse er een voorbeeld aan kan nemen. Dat hele referendum, we kunnen er beter mee ophouden. Het zit niet in ons I bloed en in ieder geval niet in onze grondwet. Toch dook de gedachte deze week weer op in de plannen van een po litieke partij Leefbaar Nederland! De club van Westbroek en Nagel. Wat u doet moet u weten maar mijn stem ■rijgen ze niet. De harde kern maakt mij al cnselijk niet vrolijk. Geldschieter: Willem van Koo- ten. Weer zo'n commerciële aap die last krijgt van zijn geweten nadat hij is volgelo pen. Ik heb het niet op die lui, of ze nu Mens, De Winter of Van Kooten heten. Dan de campagneleider: Kay van de Linde. Ge pokt en gemazeld in de Amerikaanse poli tiek. In NRC Handelsblad lees ik dat hij in de States banen kon krijgen van 300.000 dollar per jaar. Idealisme dreef hem terug naar Nederland. Laten we hem het voordeel van de twijfel geven. Datzelfde NRC-artikel noemt Pim Fortuyn als mogelijke lijsttrek ker. Fortuyn! Het trouwste lid van de vereni ging 'Fortuyn Vooruit'. Pim for president, nee. Maar de Sjors en Sjimmy van de partij blijven natuurlijk Henk en Jan. Westbroek ken ik niet. Hij lijkt me een aardige man. Maar om ik weet niet welke reden zie ik geen groot staatsman in hem. Maar dat ziet hij geloof ik ook niet in zichzelf. Ten slotte Nagel. Altijd wel in een of andere ruzie ver wikkelt. En altijd heb je de indruk dat het hem meer om de ruzie zelf te doen is dan om de zaak. Niet mijn type, Nagel. Waar staat Leefbaar Nederland eigenlijk voor? Goede vraag. Maar moeilijk te beant woorden. Laat ik het zo zeggen: als de over heid uw straat autovrij wil maken en u bent daar tegen dan staat Leefbaar Nederland aan uw kant. En als de overheid de auto's in uw straat juist wil toelaten dan staat Leef baar Nederland ook aan uw kant. Mits u te gen dat toelaten bent. De ontevreden burger die zijn recht niet kan halen. De verschop peling naar wie niet geluisterd wordt. Zie daar de kiezer waarop wordt gemikt. De te genpartij, dat is het eigenlijk. Met Henk en Jan als Jacobse en Van Es. En het woord is vlees geworden. Is er dan niets positiefs te melden? Zeker wel. Er wordt gewerkt aan een 25-punten- plan. 'Een laptop voor iedere scholier!' En: Vijfentwintig procent van de ambtenaren weg!' Maar ook: 'Directe invloed van de kie zer - het referendum?-, districtenstelsel en een gekozen burgemeester', Jawel, dezelfde kroonjuwelen die D'66 al vijfendertig jaar oppoetst en weer terug in de brandkast legt. Nagel en Westbroek: Boer en Koekoek. ERNST AU GUST, prins van Han nover en prins van Groot-Brit- tannië, en de man van prinses CA ROLINE van Mona co, moet een foto graaf bijna negen ton schadever goeding be talen. De Duitse foto graaf kreeg in augustus 1999 in Oostenrijk rake klappen van de 46-jarige Ernst August. De fotograaf gedroeg zich opdringerig en Ernst August zei daar iets van in niet mis te verstane bewoordingen. Daarna schopte hij de fotograaf tegen het bovenbeen. De advo caat van Ernst August heeft al gezegd in ho ger beroep te gaan. De politie in de Italiaanse stad Milaan heeft een VIERJj RIGE JONGEN beboet omdat hij zich schuldig maakte aan WILDPLASSEN. Volgens Italiaanse media kon de jongen op weg naar huis zijn plas niet langer ophouden en deed hij onder het toeziend oog van zijn moeder zijn behoefte tegen een boom. „Plassen in het openbaar is verboden", aldus een diender die de moeder van het kind een prent overhandigde. De Italiaanse media rea geerden woensdag met ontsteltenis op de boete van on geveer 55 gulden. De vrouw had nog tevergeefs tegengi sputterd met de woorden: „Honden mogen plassen wa< ze willen maar kinderen niet." De meeste gebruikte meisjesnaam in Nederland is op d moment ANNE. Voor jongetjes is MAX het populairst. D blijkt uit een onderzoek dat het NIPO heeft gedaan naai de namen van een kleine 3.000 kinderen van 0 tot 4 jaar. Het NIPO constateert dat ouders in de afgelopen drie jaar een duidelijke voorkeur hebben gekregen voor korte jongensnamen. Naast Max zijn ook Lars, Bas en Tim erg in de mode. Thomas, Robin en Jeroen blijven toppers, maar namen als Stefan en Michael, die tot het midden van de jaren negentig nog veel voorkwamen, zij bijna verdwenen. Anne is een blijvertje onder de meisje namen. Dat geldt ook voor Iris, Sanne, Kim en Lisa. Na men als Kimberley en Chantal, lange tijd favoriet, zijn i de top tien van kindernamen verdwenen.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 2001 | | pagina 2