Negen jonge prijswinnaars in een Wassenaars paleisje 'Je kunt werk laten spreken Het New Quintet is vooral individueel opzicht op dree De grote klasse van Johai Cocktail/ Cultuur Kunst Vereniging Oud Leiden vaart met sponsors door de stad Het familiegevoel een halve eeuw Doco Gala-avond Soroptimisten MAANDAG 14 MEI 2001 redactie: Miep Smitsloo-De Graaft en Paul de Tombe telefoon: 071-535 64 84. De opera leeft ook in Leiden nog altijd. Dat blijkt wel uit de belangstelling voor het Belcan to-concert dat vrijdagavond (18 mei) in de Hooglandse Kerk wordt gegeven. Rond de 500 gasten schuiven daar aan voor diner en voorstelling tijdens de grote gala-avond van de Leidse Soroptimisten, die het evene ment organiseren in het kader van hun lopende inzamelings actie voor de bouw van een school in het Keniase dorp Vanga Daar is nu nog 40.000 gulden voor nodig en de leden van de Leidse club van de internatio nale vrouwenorganisatie, doen er alles aan om het ontbreken de bedrag zo snel mogelijk bij elkaar te krijgen. Tijdens de ga la-avond houden ze een loterij, met als gesponsorde hoofdprijs een reis naar Kenia, en voor en tijdens het concert kunnen de gasten tegen betaling verzoek nummers aanvragen. Die zullen worden uitgevoerd door het gezelschap waarmee de Amsterdamse operapromo tor Piet Bos, bijgenaamd 'Ope ra Pietje', naar de Hooglandse Kerk komt. Met het dames-sa lonorkest Rouge et Noir, de mezzosopraan Marianne Koopman, de sopraan Tamara Obreskova, de tenor Lidy Va lentin, de bariton Frank Dol- hin Wong, de bas Ruben Ger- son en pianist Gilbert den Broeder neemt Bos de 'parade- paardjes' uit zijn stal mee naar het opera-concert. De inaugurele rede van de hoogleraar die volgend jaar wordt benoemd op de nieuwe leerstoel 'Leidse geschiedenis' van de Leidse universiteit, valt samen met de viering van het eeuwfeest van de Vereniging Oud Leiden die de aanzet tot de nieuwe studierichting heeft gegeven. De nog te benoemen professor spreekt zijn oratie uit op de dag dat Oud Leiden een symposi um organiseert in de Lokhorstkerk in de Pieterskerk straat. Dat gebeurt op 7 november (2002), twee dagen na de officiële oprichtingsdatum van de vereniging. Tijdens het symposium zal ook het eerste deel worden gepresenteerd van het nieuwe standaardwerk over de geschiedenis van Leiden. 'De nieuwe Blok', zoals het wordt genoemd binnen de vereniging (naar professor P J. Blok die de historie van de Sleutelstad eerder be schreef in een kwartet boeken) omvat vier delen, die na de eerste uitgave jaarlijks zullen uitkomen bij de Stich ting Geschiedschrijving Leiden. Oud Leiden-voorzitter Cees Waal vertelde dat tijdens een rondvaart door de stad, waarvoor het bestuur de 'bedrijfsleden' van de vereniging zaterdag had uitgeno digd. Bedrijven kunnen pas sinds een goed jaar lid worden van Oud Leiden, maar nu al zijn er 25 'spon sors' die bereid zijn meer te betalen dan de circa 2300 'gewone' leden en daarvoor niets anders terugkrijgen dan een vermelding in het Leids Jaarboekje. Om hen nu ook eens op andere wijze te bedanken nam het bestuur de vertegenwoordigers van die zaken za terdag mee om de stad met een wijntje vanaf het water te bekijken. „En we maken deze boottocht ook omdat we willen weten of het leuk is om dat ook voor onze gewone leden te organiseren", aldus Cees Waal. Het door penningmeester Jack Blommers geregelde tochtje door de binnenstad naar de lunch in Poort van Leyden, waarbij erelid Ingrid Moerman (van museum De Lakenhal) voor de historische informatie zorgde, sloeg zo aan dat Waal vanzelf een antwoord kreeg op die vraag. De rondvaarten kunnen gevoeglijk toege voegd worden aan het programma van de vereniging die lezingen, fietstochten en excursies organiseert om 'de liefde voor de stad' breed te stimuleren. Oud Leiden doet er trouwens ook op andere wijze alles aan om het 'stoffige' imago dat het bij sommigen heeft, op te poetsen. Het is bezig alle uitgaven van het Leids Jaarboekje vanaf 1904 op cd-rom te zetten; het praat mee over het Aalmarkt Project en heeft het initiatief ge nomen tot het Cultureel Platform Leiden. „Dat alles vanuit onze ambitie om midden in de samenleving te staan", zegt Cèes Waal. „We willen een bindend ele ment zijn, meepraten, leuke dingen organiseren en wetenschappelijk verantwoord bezig zijn met de ken nis rond de historie van de stad." Al die elementen komen straks samen in de viering van het eeuwfeest op 7, 8 en 9 november 2002. Er komt een speciale dag voor de leden en op een dan te openen expositie in De Lakenhal wordt aandacht geschonken aan 'Leiden in de middeleeuwen'. Die tijd wordt ook behandeld in het eerste deel van het nieuwe stan daardwerk over de Leidse geschiedenis. Dat deel ein digt bij 1574 ('het einde van de Leidse middeleeuwen'), in de navolgende uitgaven worden de Republiek tot 1795, de Franse tijd en de negentiende eeuw tot 1896, en de rest beschreven. Je komt als vreemde eend het clubgebouw van Docos Tafeltennis binnen voor de receptie ter gelegenheid van het 50-jarig bestaan. Je kent er op dat moment nog nie mand. Nou, daar doen ze bij Docos heel snel iéts aan, want binnen een uur heb je met alle 'kopstukken' kennis gemaakt. Zo gaat dat in deze grote familie. Zo stapt Jef Rijsbergen van de jubileumcommissie met een op ons af. Hij straalt door de komst van ruim honderd sponsors, (oud) leden, zuster- clubs als Scylla, Avanti, Pecos, Rijnsoever en Play Fair, alsmede een afvaardi ging van de Nederlandse Ta fel Tennis Bond. Rijsbergen legt uit hoe de tafeltennisclub is ontstaan; „We zijn een af splitsing van de voetbalver eniging Docos. Destijds zijn we heel primitief begonnen: we doken een oud blad op dat als tafeltennistafel dien de. Nu zijn we een bloeiende club met 230 leden." Rijsbergen introduceert jeugdtrainer Ed van den Berg met wie Docos anderhalf jaar geleden de landelijke pers haalde omdat een aantal 50-plussers van de vereniging in de eredivisie wist terecht te komen. „Daardoor heeft Do cos een behoorlijke impuls gekregen. De vereniging groeide van 160 naar 240 le den. Helaas spelen we nu weer in de eerste divisie.) fin, we zijn een gezellig club, we vormen hier één grote familie. Het gaat in j ste instantie niet om de pp taties." Op zijn beurt verwijst Van den Berg naar Nico vanCj sel, mede-oprichter van tafeltennisclub. De voor® ge bakker in de De Genest straat kreeg er onlangs eea koninklijke onderscheid® voor. In een halve eeuw be kleedde Van Cassel alle nu li gelijke functies bij Docos, maar ook als vrijwilliger in j verse andere organisaties, „Prachtig om te zien wat® H die halve eeuw allemaalis ontstaan. En je blijft er jon bij, mijn vrouw ook; zijjzii in het Docos-bestuur. We hebben er nu alle tijdvoor Als bakker nam ik die tijd 11 ook, maar ik moest natuu altijd om drie uur op. Dat'; ik bijna een halve eeuwvd gehouden." Van Cassel geeft de fakkel i door aan de andere, nog® I leven zijnde mede-oprichl j Cap Treffer. Die moet na tuurlijk ook op de foto. En dan is het tijd voor toe spraken en duiken de bels de gezichten ineens op. Zo dat van Aad van der Luit (Sportbedrijf Leiden), Gen Bakker (coach van tafelt® nisclub Scylla) en PietBitj straten (oud-voorzitter Sportstichting, oud-voefc Ier bij Docos). Felicitaties van de echtgenote van Gerard Bakker. V.l.n.r.: mede oprichters Cap Kreffer en Nico van Cassel, oud-Docos voorzitter Cor van Zijp en NTTB-voorzitter Raymond Gradus. Foto: Eric Tal MUZIEK RECENSIE LIDY VAN DER SPEK Concert door Laureaten van het Prinses Christina Concours. Gehoord: 13/5, Raadhuis De Paauw, Wassenaar. Voor de laureaten van het Prin ses Christina Concours zette het paleisje De Paauw in Was senaar zondag zijn deuren wijd open. Op deze zonovergoten dag - met Duinrell op loopaf stand - stroomde de fraaie Raadzaal toch nog behoorlijk vol. Negen jonge prijswinnaars lieten op hun lievelingsinstru ment horen waarom zij door de jury waren uitverkoren. Pianist Christopher Devine opent dit bijzondere concert met de vier Ballades die Brahms in 1856 het sterfjaar van. Schumann - schreef. Het verdriet om Roberts dood en ook de sluipend tanende harts tocht voor diens vrouw Clara Wieck maakten Brahms wel licht ontvankelijk om 'ballades' te componeren, verhalende stukken met een sombere dra matische inslag. Devine speelt ontzettend knap en muzikaal, transparant, zeer weloverwo gen. Zijn dynamische uitbar stingen zijn heel beheerst, het drama ontrolt zich intens, maar blijft in alle vier de ballades té bescheiden, té bedacht waar door een dosis gezonde harts tocht achterwege blijft. Violiste Birthe Blom komt vooral tot haar recht in het Scherzo van Brahms dat pas posthuum in 1906 is uitgege ven. Birthe maakt een zelfbe wuste diepe streek en durft kleur te bekennen. Het harts tochtelijke Hongaarse tintje krijgt een warme gloed met af en toe een vleugje lekker furi eus venijn. Het prachtige Strijkkwartet nr 8 in c van Sjostakovitsj maakt diepe indruk. De strijkers van En-Accord hebben zich enorm ingeleefd, veel geleerd van le den van 'wijlen' het Orlando Kwartet, strijkers bij uitne mendheid. En-Accord maakt van het simpele thema, dat in alle delen weerkeert, een schit terend verhaal vol drama, span ning en mededogen. Dat thema is opgebouwd uit de initialen van Dimitri Sjostakovitsj, een droef melodietje dat op allerlei manieren gespeeld en bespeeld wordt. Het zit verwerkt in een walsje, het moduleert, ver schijnt in wisselende klankkleu ren, hartverscheurend warm in de cellopartij, licht en vragend in de eerste viool. Het samen spel toont samengebalde kracht en karakter. Volleerd professioneel treden de gezusters Stoppelenburg op, fijnzinnig begeleid door Cathe- lijne Noorland. Mezzosopraan en sopraan weten feilloos wat ze van elkaar kunnen verwach ten. Hun uitleg bij de diverse duetten is ontspannen, mimiek en dramatiek zijn expressief en functioneel. Uitspraak en arti culatie van het Frans, Duits en Italiaans is perfect en glansrijk. Ze zingen hartveroverend. Het enige minpuntje is nog dat de wat helle scherpe klank van de donkere Josefien nog niet fraai mengt met de veel rondere, wollige klank van de blonde Charlotte. Open Atelierroute Bollenstreek 2001 NOORDWUK ESTHER BARFOOT Een bezoek aan de Bronkhorst- straat 41 in Noordwijk is als een korte vakantie in Zuid-Frank rijk. Wie nietsvermoedend het hek binnenloopt, bevindt zich ineens op een idyllisch erf. Aan het erf ligt een soort Frans boerderijtje. De muren zijn okergeel geschilderd en de ko zijnen lavendelblauw. Er lopen kippen rond en er ontspruit een kruidentuin in houten bakken op een verweerde tafel. Een paar deelnemers aan de Open Atelierroute Bollenstreek, die op een bankje zitten in de bran dende zon, verbazen zich over de onverwachte idylle. „Het is een oase. Dat je je in Noordwijk zó in het buitenland kunt wa nen", zegt een van hen. Het 'Franse boerderijtje' is een voormalige bollenschuur. De bovenverdieping is ver bouwd tot woning, de begane grond tot expositieruimte. Daarnaast staat een andere voormalige bollenschuur wel alszodanig herkenbaar. Vijf kunstenaars hebben daar hun atelier. Daniël Tavenier, Rob van Leeuwen, Rhijna van Beek, Anne Gevaerts en Dorte Ras mussen. In de expositieruimte hangt werk van gastexposant Allard Bos. Daar zijn ook kunst boeken te bezichtigen. Boven in zijn atelier is Daniël Tavenier met bezoekers in de weer. Hij laat een man een houtsnede maken. Ondertus sen praat hij met een vrouw, die zelf schildert, over gemeng de technieken en laat haar voorbeelden zien van zijn werk. Dan vertelt hij hoe spannend papier kan zijn: flinterdun of met een structuur. Dat inspi reert hem om een sigarendoos- je te pakken met daarin fijnlij- nige grafiekjes. „Deze zijn ge maakt op theezakjes. Heel dun en ijl, maar oersterk." Na enig nadenken, zegt hij: „Dit werk is kenmerkend voor wat de kun stenaars in dit atelier doen. Wij rommelen met spullen die wij tegenkomen om te kijken wat er ontstaat." Dat geldt inderdaad voor schilder Rob van Leeuwen die zand verwerkt in zijn oerland- schappen. En bij uitstek voor Rhijna van Beek die 'assembla gekunst' maakt. Alles wat haar weg kruist en haar interesse wekt, gebruikt ze. Variërend van souvenirs en snuisterijen tot stukken hout, verroest blik en dode vogels. Sommige voor werpen vormen de aanleiding voor een kunstwerk. Anderen verdwijnen in haar enorme ver zameling en komen later van pas. „Het mooie is dingen sa menbrengen. Een souvenir op zich is zomaar een dingetje. In een context krijgt het beteke nis." Zo'n betekenis krijgen Chinese speldenkussentjes bij een gepropt in een kastje. De poppetjes verdringen elkaar. Een verwijzing naar de Chinese overpopulatie, waardoor indivi duen in de verdrukking komen. Ook andere Noordwijkse kunstenaars werken met de we reld om hen heen. Joop Rozen- daal, die zijn atelier aan de Voorstraat heeft, is gegrepen door bolgewassen, met name de tulp. Hij probeert de bloem telkens vanuit een nieuwe in valshoek te belichten in zijn schilderijen en zeefdrukken. Joke C. Bos aan de Karei Doormanstraat vindt haar in spiratie in het menselijk li chaam. Het gaat niet om de buitenkant, maar om wat de mens meemaakt, wat hem in spireert en wat hem in balans houdt. Daarom schildert zij het lichaam niet in zijn geheel, maar focust ze op onderdelen. Zoals een hand die aanraakt of voeten in het zand. „Het li chaam is een fantastisch instru ment. Het geeft ons talloze mo gelijkheden. Met een hand kun je aaien, maar ook slaan. Je kunt er mee schilderen en com municeren." Juist voor deze communicatie is de Open Atelierroute een goede gelegenheid, vindt Joke MUZIEK RECENSIE Piet Noordijk New Quintet Gezien 12/5 De Waag, Leiden. Dat zo maar een stel zeer goede musici bij elkaar zetten nog geen garantie is voor goede jazz, weten we al sinds jaar en dag. Nu had de inmiddels 68- jarige altsaxofonist Piet Noor- dijk daar vorig jaar zelf de hand in, zodat hij rustig op zoek kon naar wat hij het beste vond pas sen bij zijn opvattingen van de bebop. Is het toeval dat hij ver volgens op de proppen komt zetten met musici van vier ver schillende generaties die natio naal en internationaal de nodi ge prijzen in de wacht hebben gesleept? Zelfs de jongste van het stel, gitarist Jesse van Ruller, nog geen dertig, heeft al de no dige trofeeën in zijn kast staan. De vaste contrabassist Hein van de Geijn moest zich helaas wegens andere verplichtingèn laten vervangen door de nog jonge Guus Bakker, maar de bassist deed wat betreft swing vermogen en soeplesse het klankrijke spel van Van de Geijn bijna vergeten. Een grotere handicap was de afstelling van het geluid, zodat de musici el kaar niet goed konden horen en het aan een duidelijke groepsinteractie ontbrak. Aan het solowerk lag het niet, want wie daarvoor was gekomen, kwam zeer goed aan zijn trek ken. Het muzikale hoogtepunt lag vreemd genoeg helemaal aan het begin van het concert, toen drummer John Engels met een geraffineerde solo een eerbe toon bracht aan zijn eerder de ze maand overleden collega Bil ly Higgins. Ook de andere kwin tetleden konden een visite kaartje afgeven; pianist Rob van Bavel met zijn altijd bloemrijke, virtuoze fraseringen en Jesse van Ruller met zijn indrukwek kend vloeiende single-no- te-runs. Piet Noordijk maakte het zichzelf ook niet makkelijk met een erg bluesy interpretatie van Body Soul. Het New Quintet richt zich trouwens bijna uitsluitend op de standards die voor Charlie Parker en zijn volgelingen het basismateriaal waren voor hun razendsnelle improvisaties. Dat Piet Noordijk de Nederlandse bopsaxofonist bij uitstek is, be wees hij keer op keer met zijn typische, zoetgevooisde spel. Meer instrumentalisten hebben in het bopidioom het harmo nisch inzicht van No: maar weinigen, ook inten naai gezien, weten dat te; aan zo'n ontspannen ritïïi precieze intonatie als di derlandse veteraan. Noordijks genuanti song-opvattingen kv1 vooral later in het concs hun recht in standard' 'Don't get around much more', 'Ornithology' of! and day', toch stukken I mindere handen gauw zaagd kunnen klinken, ft andere musici mochten i matig laten zien waarom: bekend zijn. Zo viel JohnE weer op met zijn losse swi een mooi gestemd dm Dat gold ook voor Van 1 met zijn natuurlijk klinl exposés op de gitaar die Overgaauw vlak voor zijn aan hem overdeed. Jan® noeg kreeg hij niet erg va loruimte. Helemaal bevred w het concert uiteindelijk omdat het kwintet er slaagde zich als groep ns bijzondere muzikale hoo{ stuwen die je zou ventö van dergelijke reputatie individueel niveau werd ker wel inspirerend g8 ceerd. MUZIEK RECENSIE C. Bos. „Schilderen is een een zame bezigheid. Terwijl de be doeling van kunst is om te communiceren. Met de Open Atelierroute kun je je werken la ten spreken en horen welke re actie ze bij bezoekers oproe pen. Ik heb een paar goede ge sprekken gehad met bezoekers. Mijn werk zei iets over hun le ven. Daar doe je het als kunste naar voor." De Open Atelierroute Bollen streek wordt georganiseerd door Gallery 2001 in Hillegom. Ook in Warmond, Hillegom, Lisse, Sassenheim, Bennebroek en Noordwijkerhout hebben kunstenaars dit weekeinde hun ateliers opengesteld. HANS KEUZERS Concert: Johan. Gezien:12/5, LVC Lei den. Vijf jaar hebben de popliefheb bers op de opvolger van het ti telloze debuut van Johan moe ten wachten. Dat is lang, want als je binnen de vluchtige pop industrie je gat maar even om draait, loop je de kans om in de uitverkoopbakken te belanden. Zanger Jacco de Greeuw had het ook liever wat sneller ge wild, maar een depressie hield hem langdurig aan de kant. Met het nieuwe album 'Per gola' pakt de geblondeerde zanger moeiteloos de draad op en zaterdag in het LVC lijkt het net of Jacco de liedjes zo maar even uit zijn mouw schudt. Met de opener 'Not funny anymore' kiest Johan voor een lekker up- tempowerkje van het debuutal bum. Het uurtje Johan dat daarna volgt kent niet één zwak moment. Iedere keer word je ingepakt door de hemelse me lodieën van De Greeuw. Liedjes met een kop en een staart die vaak prachtig aanzwellen naar een climax. Puntige songs, bol van spanning en op het juiste moment geeft de band dat extra tandje ruig erbij. Jacco de Greeuw zingt zijn zanglijnen met volle overtui ging de zaal in en juist de aan vullende meerstemmige voca len van Diederik Nomden en Maarten Kooijman zorgen voor de koude rillingen. Kooijman excelleert in korte felle soli waar elke noot op zijn paats valt en op de achtergrond i man met zijn speelse 4 voor de juiste balans. Verwijzen naar andere! jes die in hetzelfde se$ opereren is totaal overt Johan kan met dit song® aal op eigen benen s$ makkelijk de wereld aan.f er dan toch vergeleken! worden, dan meteen n® een grote naam. De klinkt met zijn hoge uith» 'How does it feel' verdacb als John Lennon. Kortom: de perfecte i pop van Johan heeft t kwaliteit dat het nog een» tie van tijd is voor popmiij Nederland zich gewonnen! en daarna kan het he» gaan met de band uit HJ De zomer van 2001 wor» hele mooie voor Johan. Ingrid Moerman, Cees Waal en Jack Blommers (v.r.n.l.) met Hun gasten tijdens de rondvaart. Foto: Henk Bouwman Ook de jeugd kwam kunst kijken, zoals hier in Noordwijk in het atelier aan de Bronkhorststraat. Foto: Dick Hogewoning

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 2001 | | pagina 12