Juweeltjes in drieluik 80-jarige Appi Golden Earring werkt toch mee aan expositie Betoverend dirigerende N'Diaye Rose Cultuur Kunst Lou Reed Finalisten Levenslied Guns N'Roses zeggen toernee af Ine Veen op kunstmarkt Beckmann brengt 56,5 miljoen op Chaira Borderslee wordt Aida Publiek moet Centro-matie nog ontdekken Naakt op de bank Grachtenfestival met 70 concerten Kristina Fuchs nieuwe artistieke factor VRIJDAG 11 MEI 2001 941 LEIDEN - John van Tongeren en het trio Dempsey, allebei uit Leiden, zijn gisterenavond bij de laatste voorrondes van het Leids Festival van het Levens lied doorgedrongen tot de fina le in de categorie klasiekers. De derde finalist is de Haarlemmer Ramon. Bij 'Het Nieuwe Le venslied' waren de finalisten: Roos en Toos uit Someren, Van de Straat uit Zevenhuizen en het Amsterdamse Kr ikke. De Haagse popgroep Golden Earring werkt toch mee aan een tentoonstelling over de band. De opening van de expo sitie 'Golden Earring, Another 40 miles' is op 18 september in het stadhuis van Den Haag. In eerste instantie moesten de leden van de Haagse rockband hele maal niets weten van de tentoonstelling. ,,De kou is uit de lucht", meldt ontwer per Braams. „Nu ze er bij betrokken zijn, vinden ze het zelfs bijzonder leuk." De expositie wordt ingericht ter ere van het 40-jarig jubileum van de groep en zal drie weken te zien zijn. In een deel van de overdekte hal van het stad huis komen allerlei Earring-memorabilia te staan, zoals muziekinstrumenten, pla tenhoezen, posters en songteksten. Leden van de band zullen de opening van de expositie half september bijwo nen. De samenstellers hopen erop dat de Earring voor de gelegenheid ook en kele liedjes zullen spelen. Het stadhuis staat dit jaar sowieso in het teken van de Golden Earring. Het Haags Gemeentear chief verzorgt namelijk ook nog een lan ger lopende expositie over de band in de eigen ruimte in het stadhuis. Barry Hay, Rinus Gerritsen, Cesar Zuijderwijk en George Kooymans lieten in februari nog weten dat ze liever hele maal geen aan hen gewijde tentoonstel ling wilden. „Zolang we nog spelen kij ken we liever vooruit naar de toekomst", lieten de bandleden toen weten. Ook waren de muzikanten ontevreden, om dat ze niet vanaf het begin van het pro ject betrokken waren bij de uitvoering. De negatieve houding van de bandle den is helemaal omgeslagen als gevolg van een ingrijpende wijziging van de op zet van de tentoonstelling. „Ieder Ear- ring-lid krijgt een eigen eilandje dat hij zelf mag inrichten", legt Braams uit. „Het wordt een mooie expositie met veel authentiek Earring-materiaal." JAN KIJSDAM AD VAN KAAM FRANKFURT - Guns N'Roses heeft een tournee door Europa afgezegd. Volgens de organisa tor van de concerten in Duits land is de reden voor de afge lasting vermoedelijk de ziekte van gitarist Buckethead. Die kwam niet opdagen bij een oe fensessie en werd later in zijn huis aangetroffen met interne bloedingen. Zijn toestand zou ernstig zijn. Door het afzeggen zou ook het optreden van de groep op 23 juni in Gelredome in Arnhem op losse schroeven staan. Concertpromotor Mojo in Delft kon gistermiddag nog niet bevestigen of dit concert is afgelast. Het optreden is uitver kocht. Na een rustperiode van acht jaar was de band rond zanger Axl Rose vorige maand weer begonnen met optreden. In totaal waren veertien concer ten in Europa gepland. OEGSTGEEST - De oud-ballerina en voormalig actrice Ine Veen is morgen aanwezig op de kunst markt in Oegstgeest. Ze presen teert daar haar driedimensiona le kunstwerken waarmee ze na haar theater- en filmcarrière op andere wijze naam maakte. In haar schilderijen verwerkt Veen ondermeer bladgoud en half edelstenen. De kunstmarkt op de Lange Voort begint om 10.00 uur en duurt tot 17.00 uur. NEW YORK - Het 'Zelfportret met trompet' van Max Beck mann is gisteren bij Sotheby's in New York geveild voor 56,5 miljoen gulden. Volgens het veilinghuis is het 1938 in Am sterdam geschilderde zelfpor tret daarmee het 'duurste Duit se schilderij' bij veilingen tot nu toe. SCHEVENINGEN - Chaira Borderslee wordt Aida in de gelijknamige musical. Voor de hoofdrol in de musical van het succesvolle team Elton John en Tim Rice waren drie kandidaten in de race. Na een voorberei dingsperiode van enkele maanden werden de drie kandidaten in de 42nd Street Studio's op Broadway beoordeeld door het creatieve team van Disney Theatrical Worldwide onder leiding van regisseur Robert Falls en doorloop van den Ende, die Aida in Nederland produceert. Be sloten is dat Borderslee de rol van prinses Aida gaat spelen in de groot ste musicalproductie van het komend seizoen. Aida is vanaf 3 oktober te zien in het Scheveningse Circustheater. Foto: ANP/Roy Beusker MUZIEK RECENSIE HANS KEUZERS Concert Centro-matic. Gezien: 10/5, LVC, Leiden Leiden geniet van de tweede zonnige dag, vermaakt zich op terras en slechts een handjevol publiek gaat het LVC in voor Centro-matic. Dat zal best even schrikken geweest zijn voor de Amerikaanse band, die zater dag op het Haarlemse Bevrij dingsfestival nog voor tiendui zenden mensen speelde. Een vreemd fenomeen is zan ger Johnson. Vijf jaar geleden had hij nog geen song geschre ven. Na het uitbrengen van 'Navigational', zo'n twee jaar geleden, is het derde album 'All the falsest hearts can try' in Ne derland alweer een tijdje uit en in Amerika is het vijfde uitge bracht. Voldoende kwalitatieve songs om een leuke setlist sa men te stellen. De korte set gisteren stond bol van kleine gitaarminiatuurtjes. Centro-matic rommelt veelvul dig in de hoek van Guided by Voices en Pavement. Vooral het catchy 'Most everyone will find' zou zo op het repertoire van de laatste, inmiddels opgeheven, band kunnen staan. Het lekkere rauwe lo-fi randje wordt prima afgewisseld met melodieus ma teriaal. De band laat de gitaren flink hun werk doen, maar Scott Danbom zorgt op zijn tijd voor lekkere aanvullingen op viool en toetsen en drummer Matt Pence brengt met zijn speelse drumwerk de juiste af wisseling. Zanger Johnson heeft mis-, schien niet de mooiste stem ter wereld, maar zijn breekbare uithalen raken je tot in het diepst van je ziel. Centro-matic kan makkelijk in het rijtje van de grote alternatieve namen mee en heeft daarvoor voldoen de kwaliteit voorhanden. Alleen het grote publiek moet nog over de streep worden getrokken. LEIDEN - 'Naakt op de bank' is de titel van het schilderij van Michel Siebes dat dit weekein de te zien is in de benedenzaal van sociëteit De Burcht. Behal ve werk van Siebes toont de weekendexpositie getiteld 'Sa lon du Jardin' naaktschilderijen van Ingeborg Knoop. De ten toonstelling is morgen en zon dag te zien vanaf 14.30 uur. Fo to: publiciteitsfoto AMSTERDAM ANP Het Grachtenfestival in Amster dam bestaat dit jaar uit ruim zeventig concerten en heeft als thema 'in vuur en vlam'. Musici uit binnen- en buitenland tre den van 15 tot 20 augustus op meer dan twintig plekken in het Amsterdamse grachtengebied op. Een van de hoogtepunten is het Prinsengrachtconcert op 18 augustus op een drijvend pont on voor Hotel Pulitzer Shera ton. Het concert wordt dit jaar voor de twintigste keer gegeven. Verder is er onder meer een dag gewijd aan opera (19 augustus) en laten schrijvers en musici horen wat hen passioneert tij dens de 'Nacht van Vuur en Vlam' in de Rode Hoed. Het Grachtenfestival begint met een optreden op 15 augus tus van violiste Liza Ferscht- man met een bewerking van 'De Vuurvogel' van Stravinsky. Het slotconcert op 19 augustus bestaat uit een bewerking voor harmonie van dit stuk. MUZIEK RECENSIE LIDY VAN DER SPEK Concert: Sabar Ensemble Aly N'Diaye Rose en slagwerkgroep Anumadutchi Gehoord: 10/5, Stadsgehoorzaal, Lei den. 'Terug naar de roots van de drums. In Senegal unieke composities leren spelen op Djembé en Sabar onder lei ding van meesterdrummer Aly N'Diaye Rose.' Dé uitdaging voor elke drummer. De slag werkgroep 'Anumadutchi' reisde al tweemaal met hun dooent Aly (die al tien jaar in Nederland verblijft) naar zijn geboorteland. 'Anumadutchi' is geen onbekende in Leiden. John Mae en Tom van der Loo bepalen hier al jaren een stuk van de slagwerkcultuur en de samenwerking met Aly N'Diaye Rose heeft die cultuur alleen maar verrijkt. Want, o wat kunnen die Senegalezen spelen. Dit sabar-ensemble is één grote familie die ook in Senegal wordt gezien als uit zonderlijk muzikaal. Wat de Nederlandse groep vóór de pauze nog mist en wat zo rijkelijk aanwezig is bij de Afrikaanse spelers, is die har monische, natuurlijke gebon denheid met moeder Aarde. Alle bewegingen van Aly en zijn familie zijn in volmaakte eenheid met de muziek; graci eus, vol overgave en 'down to earth'. Ze getuigen van (on) bewuste trots. Met het hoofd in de nek, het gelaat naar de zon - in de Stadsgehoorzaal naar de oranje-gele schijn werpers - introduceert Aly zich op een combinatie van vier drums, die vaag luistert naar de naam 'Bugerabu'. Aly wordt omgeven door marim ba's en vibrafoon van Anuma dutchi, en allerhande trom mels. Voor de pauze is het sa bar- ensemble voornamelijk aan het woord, gehuld in exo tisch kleurrijk zijde, met in hun kielzog de Hollandse slagwerkgroep in simpel zwart T-shirt met streepjescode op de borstpartij. Schitterend, opzwepend wor den complexe ritmes tegen el kaar gezet, tergend langzaam verschoven, abrupt veranderd of verwisseld. Zang, dans en slagwerk gaan probleemloos in elkaar over. Dynamiek wordt in heel korte tijd dra matisch opgevoerd om even snel weer weg te ebben tot fluistertonen. Spannend én ontroerend verloopt een min of meer geïmproviseerd werk op de 'familie' van de djembé. Elke djembé heeft net als in het 'consort' van houten bla zers z'n eigen grootte, klank kleur en spankracht. De mu ziek bestaat uit zogenaamde 'calls', patronen die dwingend aangegeven worden door de betoverend dirigerende Aly en die vervolgens subliem wor den uitgevoerd door het en semble. Zo af en toe staat de Stadsgehoorzaal te trillen op z'n grondvesten, wordt de zaal verdoofd door bezwerende ritmische golfbewegingen. Na de pauze trekt Anuma dutchi de zegewagen met een hele family marimba-achtige houten slaginstrumenten 'bal- lafoons'. De complexe Sene galese ritmes worden toegan kelijker voor onze Westerse oren en letterlijk melodieuzer. Naast ritme en dynamiek wordt de klankkleur levendi ger. De muziek klokt en rinkel, en ondergaat steeds een ver jongende, subtiele metamor fose. Anumadutchi speelt gaandeweg meer gedreven, laat zich ongegeneerd opne men in de Afrikaanse oer stroom. KEN VOS Concert Kristina Fuchs Sonic Unit. Ge zien: 10/5, de Burcht, Leiden. De Zwitserse zangeres Kristina Fuchs is een van de weinige jonge jazzzangeressen die stilis tisch een eenduidige weg heb ben ingeslagen door niet alleen een duidelijke keuze te maken, maar zich ook een moeilijke opdracht te stellen. Als leerling van de vorig jaar overleden Jeanne Lee, zet ze haar stem vooral in als instrument met pas in tweede instantie poëti sche capaciteiten. Weinige vo calisten zullen haar technisch naar de kroon kunnen steken wat betreft toonvastheid en maatgevoel. Fuchs' kracht schuilt vooral in haar omgang met de harmoni sche mogelijkheden die de mu ziek biedt. Met haar Sonic Unit, een groep die meer mag dan al leen maar begeleiden, is de nog tamelijk jonge zangeres een be langrijke nieuwe artistieke fac tor op de podia. Met Jeroen van Vliet op piano en Florian Zen ker op gitaar is gekozen voor ly rische flexibiliteit en solistisch tegenwicht, terwijl bassist Gulli Gudmundsson en slagwerker Pascal Vermeer opvallen door hun ingetogen en subtiele spel. De zangeres kiest voor materi aal dat haar stem alle ruimte biedt als improvisatie-instru ment. Daarbij valt op hoe zui ver en precies Fuchs intoneert, verfrissend tussen al die fors uithalende swing-zangeresen die vooral door Sarah Vaughan en Carmen McRae lijken te zijn geïnspireerd. Was de eerste set ongemeen sterk door Fuchs' g treerde aanpak, in h van de tweede set ver aandacht soms, doord rangementen iets te spel boden aan niet al tionele improvisaties, groep vormt Fuchs ecl een krachtige eenh meestal de spanni houdt. Kristina Fuchs aangenaam alternatief opzichte van al die agressieve jazzzangei Nederland die eerden' vallen dan puur music AMSTERDAM FRAN^OISE LEDEBOER Voor Karei Appel zijn het hoog tijdagen. De 80-ste verjaardag van Nederlands beroemdste Cobra-kunstenaar wordt ge vierd met tentoonstellingen in het Stedelijk Museum, het Haags Gemeentemuseum en het Cobra Museum. Wie zich tientallen jaren niets aantrekt van modes in de beeldende kunst en wereldroem vergaart, is een fenomeen dat zo'n eer betoon in zijn vaderland ver dient. Bij een immens produc tieve kunstenaar als Appel, spe cialist in gemoedsuitstortingen, ligt het gevaar van overdaad al tijd op de loer. Tentoonstel lingsmakers moeten streng se lecteren en dat is in dit drieluik helaas niet altijd gebeurd. Het effect van schadelijke overdaad openbaart zich het meest opvallend in de erezaal van het Stedelijk. De lange ach terwand is geheel gevuld met een aantal immense doeken uit de serie 'Up to the Sky' uit 1998. Met heftige korte verfstreken in felle kleuren roept Appel ex pressieve visioenen van woest kolkende nachtelijke uitspan sels op. Dat hij niet genoeg had aan drie schilderijen om zijn fascinatie voor de kosmos te verbeelden, valt de kunstenaar niet aan te rekenen omdat in spiratie zich nu eenmaal nooit laat temmen. Maar acht doeken naast elkaar doen de visuele spanningsboog snel verslap pen. Dat effect was bij een be perktere keus uit deze reeks niet opgetreden. Bijzonder zijn een i keningen waarvoor hid inspireren door het geesteszieken dat hij onder ogen kreeg in I heeft deze tekening voor zichzelf gehoude hij ze als een leidraad 1 werk beschouwde. Z< spontane uitdrukki op zeer letterlijke plaats van het verstal zien vanuit het hederf deze tekeningen inde basis van het beeldei bulaire waarmee Appi lei variaties roem zoui li In het Cobra Museu t stelveen is een select [r beelden uit de periodf late jaren dertig tot e cente, niet eerder sculpturen uit 2000 I p bracht. Recente beeld 3 onweerstaanbare ver 3 heid van het dier' en senlievende demoon zijn feestelijk gekleui lingen van dierenkopj zichten die in de eer! vrolijk stemmen. Inh beelden is dat de m geen grenzeloze ge I stortingen kan pe j omdat ze anders uit len. Dat sluit overdaai baat uit en maakt dez ren tot hoogtepunten pels enorme oeuvre, i 'Pastorale chiaroscurj lijk Museum, Amsteij 24 juni. 'Werken o|J Haags Gemeentemusj 2 september. Beelderf in Cobra Museum] veen, t/m 12 augustu Dat het emotionele bombar dement aan kleuren en vor men, sinds jaar en dag de sterk ste kant van Appels oeuvre, aan kracht wint als er een minder groot aantal werken is geselec teerd, toónt de rest van de ten toonstelling. In het trappenhuis hangt een enorm doek uit 1990 dat onder de titel 'Black Night' twee dolende figuren in een inktzwart universum verbeeldt: als indringende weergave van universele wanhoop is dit werk op deze expositie een hoogte punt. Hoog aan de wand heeft het in zijn eentje een zeggings kracht die tussen de te grote veelheid aan schilderijen elders zeker zou zijn weggevallen. De thema's van Appel zijn de afgelopen tientallen jaren niet veranderd, zodat in het Stede lijk een groot aantal gestileerde mensen en dierfiguren, naakten en landschappen aan de muren hangt. Net als in 'Up to the Sky' verwerkte hij deze thema's uit puttend in series met titels als 'Horizon of Tuscany' en 'Birth of a Landscape'. Aan deze se ries kleeft helaas hetzelfde be zwaar: wie er een paar heeft ge zien, verliest de concentratie omdat er te veel van hetzelfde wordt getoond. 'Horizon of Tuscany no.33' van Karei Ap pel, te zien in het Stedelijk in Amsterdam. Foto: GPD Het Gemeentemuseum in Den Haag viert Appels verjaar dag met een overzicht van wer ken op papier dat een periode van zestig jaar omvat. De vroeg ste tekening is een zelfverze kerd zelfportret in zwart krijt en houtskool uit 1942, de tentoon stelling eindigt met recente werken waarin hij naast fanta siewezens net als in zijn schil derijen het thema van het vrou welijk naakt uitputtend op zijn visuele mogelijkheden heeft onderzocht. Met name bij de gestileerde expressieve naakten is de winst van zijn gegroeide concentratie zichtbaar. Je moet niet alles geloven wat er in de krant staat. Je hoorde die uitdrukking vroeger vaker dan nu. Of dat komt door de voortschrijdende ontlezing of misschien omdat de kranten vandaag de dag aan betrouwbaarheid hebben gewonnen, laat ik hier maar even in het midden. Feit is dat er een ander medium voor in de plaats is gekomen waarbij je 'niet alles' moet geloven wat er op staat - internet. Op de digitale snelweg deed deze week een even curieus als luguber bericht de ronde. Het handelde over de Amerikaanse zanger Lou Reed en dan meer in het bijzonder over diens plotselinge verscheiden. De zanger van het onsterfelijke nummer Walk on the Wild Si- de' zou, volgens een in Neder land razendsnel om zich heen grijpende e-mail, in het begin van deze week plotseling zijn overleden en gisteren nog zijn begraven. Bij de mail van zijn overlijden zat zelfs een reactie van zijn Engelse confrater Da vid Bowie. Om het allemaal nog net even echter te doen lij ken. En toegegeven, aannemelijk was het bericht in eerste in stantie zeker wel. De New Yor ker Lou Reed hield er in het be gin van zijn carrière - en daar na nog voor lange tijd - een le venswijze op na die op zijn zachtst gezegd ongezond te noemen was. Drank, drugs en vrouwen, in willekeurige volg orde en van alles ruimschoots te veel. Het mag wonderbaar lijk heten dat-ie überhaupt nog leeft en dat hij het zo lang heeft volgehouden, namelijk al 59 jaar lang. Wat dat betreft is hij de veel zuiniger levende Bob Dylan - die op 24 mei de zes kruisjes achter zijn naam krijgt - nog knap in het spoor gebleven. Een misselijke grap nat van die geflipte compuï freak die verantwoordel voor de verspreiding vai loze gerucht. Datuitger het net teisterde op heti ment dat de maestro zei een aantal dagen in Am dam verblijft, naar zegg favoriete hang-out. Reet overigens niet in de hoo om te stappen, maar on te geven aan de uitvoeri een m uzikaal project ge POEtry. Het ging eergist première, uitgevoerd do gezelschap Thalia uit H burg, nog een andere Ei stad waaraan de man i\ ney Island zijn hart heej pand. POEtry, de kapitalen vet het al min of meer, han over het leven en werkei de schrijver Edgar Allen (1809-1849). Die is, niel vallig, de grootste die Ai op het gebied van de gri verhalen heeft voortgeh En dat verband - het lig wel duimendik bovenoj. dat spook ook wel hebb legd toen hij vanachter op drie hoog achter de d van Lou Reed op het iril in scène zette. Als een m interpretatie van een oii rorverhaal. De moraal van dit verh voorde hand - je moeti daad niet zomaar alles wat er op het internet g ven staat. Dan kun je je beter baseren op wat dit derwetse' kranten breng checken doorgaans hun richtgeving. Zeker als ht de doden gaat. En dan nog iets geheel t ik blijf van mening dat der gedempte grachten den weer open moeten, beginnen met de Lange Mare.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 2001 | | pagina 14