Tijd voor feest in Stadsgehoorzaal Galerie Next toont ambitie Muziekcentrum Q-Bus lijkt 'overbodig podium' ïatwijker Frank Siera pakt tweede prijs Cultuur Kunst Brugge neemt het gedicht als leidraad I Van Houts en De Ket terug bij hun oude ambacht Gewoon doorhakken die knoop! NDERDAG19 APRIL 2001 941 19 iane laat zich kooien gtPRDAM» De Haagse popgroep Kane voert op de bevrijdings- I itivals in Roermond, Groningen, Zwolle en Haarlem met Am- J sty International actie om de situatie in Tsjetsjenië te verbete- n Tijdens het voorlaatste nummer 'Head down' verandert het (jium in een gevangenis, waarna de festivalgangers wordt ge- aagd een sms'je te sturen naar Amnesty. Als ze dat doen, ver- i p rijnen de tralies en kan het laatste nummer beginnen. De or- uit nisatie voor mensenrechten wil nog dezelfde avond de reac- e[ sdoorsturen aan de Russische president Poetin. ,,We weten rvo (gniet precies hoe. Waarschijnlijk per e-mail", laat een iordvoerder weten. Amnesty hoopt per sms - voor de gele- II nheid staat dat voor: stop martelen snel - vooral jongeren te 1 n wegen in actie te komen voor een goed doel. 2 van Utrecht naar Arnhem Lff. De drie concerten die de Ierse popgroep U2 deze zomer j Nederland geeft, vinden niet plaats in de Jaarbeurs in Utrecht sarin het Arnhemse Gelredome. Daardoor komen 45.000 en artjes extra beschikbaar, die op 12 mei in de voorverkoop an, Voor de verplaatsing is niet gekozen om meer publiek te nnen herbergen, maar omdat de decors te groot en te hoog jj, nvoor de Utrechtse Prins van Oranjehal. Dat is gebleken bij start van de U2-toernee op 24 maart in Miami. Kaarten blij- i ngeldig en worden veldplaatsen in het Gelredome. Als men- ihun zitplaatskaartje willen handhaven moeten ze contact ag memen met voorverkoopadressen. De concerten, met Kelis in [voorprogramma, zijn op 31 juli en op 1 en 3 augustus. eit Ij itra maatregelen Roskilde ;e prjhagenDe organisatie van het Deense popfestival Roskil- ui heeft maatregelen aangekondigd om te voorkomen dat er ts mieuw een ongeluk kan gebeuren zoals vorig jaar, toen bij n concert van Pearl Jam negen mensen bij het podium in het p! drang werden doodgedrukt. Er zullen dit jaar minder mensen o[t de buurt van de acht podia worden toegelaten. Bewakers k engen zich onder het publiek voor de podia en brengen ver ier; iguit aan de organisatie. Bezoekers krijgen pamfletten waar- \ïi in het Deens en het Engels wordt uitgelegd welk gedrag ge- roi arlijk is. Roskilde wordt gehouden van 28 juni tot 1 juli. Op üprogramma staan onder anderen Bob Dylan, Neil Young, bbie Williams en Guns 'n' Roses oek Johannes Voorhout ontdekt li sterdam Experts van veilinghuis Christie's hebben in de Ij anjekerk in Amsterdam een altaarstuk ontdekt, dat van de hilder Johannes Voorhout (1647-1723) blijkt te zijn. De kunst- skundigen kregen het onbekende werk uit 1676 onder ogen dens een routinetaxatie. Volgens het veilinghuis is het schil- rij oorspronkelijk afkomstig uit de schuilkerk van het Regen- ogliefdehofje aan de Tuinstraat in Amsterdam. Het doek is D Igens het veilinghuis in zeer goede staat. Het toont de kruisi- igvan Christus met aan de voet van het kruis de maagd Ma- ,Maria Magdalena en Johannes de Doper. De waarde wordt schat op 30.000 tot 50.000 gulden, eg e Appel naar de rechter 08 ihaag Toneelgroep De Appel stapt naar de bestuursrechter rtp i verder te vechten tegen het afwijzen van de subsidieaan- de Bg door het rijk. Gisteren wees staatssecretaris Van der Ploeg n-e ultuur) het bij het ministerie gemaakte bezwaar van de groep De commissie die hem adviseerde, vindt wel dat het ondui- ilijk is welke gegevens de Raad voor Cultuur gebruikte toen hij zijn kwaliteitsoordeel over De Appel kwam. Van der Ploeg sloot prinsjesdag vorig jaar de subsidie aan De Appel te stop- j na een advies daartoe van de Raad voor Cultuur. iu lmregisseur Ritchie overleden Vyork In New York is de Amerikaanse regisseur Michael ot! chie overleden. Hij was 62 jaar. Volgens The New York Times ""sd Ritchie aan prostaatkanker. Hij genoot grote bekendheid |oi wrde films The Candidate (1972, met Robert Redford), de iharde Prime Cut (1972 met Lee Marvin en Gene Hackman), U ie Couch Trip (1988, met Dan Akroyd en Walther Matthau) en Fletch-Series met Chevy Chase. Ook als televisieregisseur lakte Ritchie furore. Hij werkte onder meer mee aan de series 8e ie Survivors (1969), Profiles in Courage, The Man from I.C.L.E. (1964), Dr. Kildare (1961) en Felony. Het Belgische Brugge, dat vol gend jaar Culturele Hoofdstad van Europa is samen met het Spaanse Salamanca, heeft voor haar programma een gedicht als leidraad genomen. Dat blijkt uit de blauwdruk van het voor lopige programma. Het gaat om een gedicht dat Peter Verhelst voor de organisa tie maakte over wezens die in de stad verschenen, weer ver dwenen en nu in de dromen van de Bmggenaren terugke ren. De organisatie van het eve nement constateert overigens zelf, dat het zich hiermee op glad ijs waagt. „Want poëzie bepaalt geen agenda's, zij volgt haar eigen ritme". De Belgische stad probeert, net als de voorgangers, het cul turele jaar aan te grijpen om de stad 'op de Europese kaart' te zetten. Dat gebeurt onder meer met een paar grote tentoonstel lingen. Enkele architectuurpro jecten zullen een blijvende her innering bieden aan het Cultu rele Jaar. Het plaatselijke Con certgebouw aan 't Zand fun geert als spil in het muzikale deel van het programma, met opvoeringen van bijvoorbeeld het Vlaams Ballet en alle Vlaamse symfonie-orkesten. In het Concertgebouw zal ook moderne muziek klinken, met bijvoorbeeld tien dagen werken van Amerikaanse com ponisten. Aan de Brugse grach ten komt in de zomer het 'ge- luidenparcours' Soundscapes- .wav, waar geluidskunstenaars zich door de plek laten inspire ren. Brugge 2002 wordt ge opend met een feest van 20 tot en met 24 februari. ook wel, want aan vederlich te soldaten heb je niet veel. De keelstoten waren niet van de lucht en diverse keren za gen we knap werk: hoge beenzwaaien of gehurkte draafingen en leuk was daar bij de stoere uitstraling die bij het soldatenvolk hoort. De vrouwens stralen een en al lichtheid uit. Hun dansen zijn stralend en ingetogen en soms ook behoorlijk pittig. Naast elegante armgebaren is er spetterend voetenwerk met kleine sprongetjes en pasjes die heel precies en soepel uitgevoerd worden. 'Alexander' bevat veel mooie passages, maar één springt eruit: de dans bij het be roemde verhaal over de Gor diaanse knoop. De vrouwen vormen een knoop, die lang zaam en soepel losgaat. Na een mooie sobere dans draait de rij weer in elkaar. Het is of de vrouwen met hun zachtheid het geheim kennen hoe je een knoop losmaakt, terwijl een veld heer als Alexander er een an dere stijl op nahoudt: ge woon doorhakken! recensie beelden kunst bernadette van der goes Beeldhouwer Frans de Wit is vooral bekend geworden door zijn robuuste sculpturen, die niet alleen in Leiden en omge ving staan, maar ook op veel andere plaatsen in Nederland. Dat hij daarnaast ander werk maakt, wordt opnieuw duidelijk op zijn tentoonstelling bij de onlangs geopende galerie Next aan de Nieuwe Rijn 94 in Lei den. Een expositie waarmee de galerie meteen haar ambities voor de toekomst duidelijk maakt, namelijk het tonen van de betere Leidse kunst. De branddrukken en tekenin gen van De Wit behoren zonder meer tot die categorie. Evenals zijn sculpturen zijn ook deze werken abstract. Van de toe schouwer vraagt dat veel aan dacht en geduld bij het kijken, want hoewel er vrij weinig op staat afgebeeld, duurt het toch tamelijk lang voordat de essen tie tot je doordringt. Maar wie zich die moeite getroost, ont dekt behalve de schoonheid van de voorstellingen vooral ook hoe sterk zij verbonden zijn met De Wits' ruimtelijke werk. Ook op papier is hij namelijk steeds bezig met het onderzoe ken van vormen en hun ver houding tot de omringende ruimte. Zo zien wij bijvoorbeeld hoe De Wit in een serie van elf tekeningen druk doende is met het telkens op een andere ma nier plaatsen van twee groepen verticale streepjes. Streepjes die bovendien elke keer een ander karakter hebben, nu eens op krabbels, dan weer op mensen of voorwerpen lijken. Maar ei genlijk is dat slechts bijzaak. Het gaat De Wit hier vooral om de verschillende ritmen die de streepjes uitbeelden. Zoals het hem bij een groep branddruk ken met afbeeldingen van rechthoekige dozen op pootjes niet zozeer te doen is om de weergegeven objecten, maar meer om de variatie die binnen een dergelijk thema mogelijk is. Soms laat hij ook het toeval een rol spelen. Bijvoorbeeld door het gloeiend hete stuk metaal dat hij bij het maken van de branddrukken gebruikt net zo lang tegen het papier te houden totdat een verschroeid vlekken- patroon ontstaat waarin soms duidelijk een gezicht of een li chaam is te herkennen. Op die manier laat De Wit via de ach terdeur toch de figuratie in zijn werk binnen. Expositie: Branddrukken en tekeningen van Frans de Wit. Prijzen: f. 1000,- tot en met f. 3000,- Te zien: t/m 10/5, do. 14.00-17.00 uur, vrij. 19.00-21.00 uur, za. en zo. 14.00-17.00 uur, galerie Next, Nieuwe Rijn 94. leiden wim koevoet Cultuurwethouder Pechtold (D66) zit in zijn maag met Q-Bus, het poppodium aan de Middel stegracht. Dat bleek gisteravond in de raadscom missie cultuur. Het plan is om de concertzaal te bombarderen tot één van de vier kernpodia in Leiden (de andere drie zijn LVC, Stadsgehoorzaal en Pieterskerk), maar het begint er steeds meer op te lijken dat Q-Bus eigenlijk een overbodig podium is. Q-Bus moet vanwege de klachten over geluids overlast worden ontdaan van de dansavonden. De sector dance, zo staat in de muzieknota, moet geheel en al aan het LVC zijn voorbehouden, ook om gesubsidieerde concurrentie tussen LVC en Q-Bus te voorkomen. Maar dance is de kurk waarop Q-Bus drijft. Om het gemis te compenseren wil de cultuur wethouder, dat zo'n tien clubs op het gebied van onder meer wereldmuziek, jazz en folk het podi um gebruiken. Maar in de vergaderingen kwa men vertegenwoordigers van deze kleine mu ziekinstellingen vertellen, dat zij geen trek heb ben in Q-Bus, en hun aanhang ook niet. In de ge meenteraad is niemand te vinden die de clubs wil dwingen. Zelfs cultureel centrum de X, dat andermaal op straat dreigt te komen, haalt zijn neus ervoor op. De X heft zichzelf nog liever op dan Q-Bus in te trekken, zei de verbolgen woordvoerder Ferry Rigault. De X, gespecialiseerd in wereldmuziek, wil gewoon in Het Volkshuis blijven. Maar dat is gerestaureerd en de exploitant, de Leidse Wel zijnsorganisatie (LWO), brengt nu een drie keer zo hoge huursom in rekening, die de X onmoge lijk kan betalen. Pechtold wil niet bijspringen omdat hij dan 'cultuurgeld in de welzijnspot stort'. Voorzitter Mac Gillavry van de stichting Het Muziekhuis, waarvan Q-bus een onderdeel is, nam, zoals hij zelf zei, heftig stelling tegen de be wering dat Q-Bus ongeschikt zou zijn voor de muziekclubs. Dat ze niet willen verhuizen naar de Middelstegracht is volgens hem 'koudwater vrees'. „De streekmuziekschool is ook goed geïn tegreerd en we krijgen nog meer ruimte als de Klussenbank het Muziekhuis verlaat." KI theater recensie wijnand zeilstra Hing: 'WaaromDaarom' van Nathalie Sarraute door George uts, Tom de Ket en Saskia Krol Gezien 18/4, LAKtheater Leiden. Aldaar nog te zien: vanavond een vindt ze bijna briljant, de ander eigenlijk nau- ijks de moeite waard. Het duo Van Houts en De Ket il in elk geval tamelijk extreme reacties op. Zeker ,P' hun cabaretprogramma's waarmee ze de laatste e, laan de weg timmeren. ,Sj.' hun nieuwste productie 'Waarom ....Daarom' zijn J Hout en De Ket weer even terug bij hun oude am- - ht: het acteren. Hoewel de inhoud van het stuk van ianse schrijfster Nathalie Sarraute, althans in deze as licht hilarische toonzetting, goed past bij hun cabaret- werk. Het is denken over taal dat hier in een gesprekssituatie tot op het bot wordt ontleed. De vriendschap die er tussen de beide toneelpersonages lijkt te bestaan, is door onduidelijke oorzaken stevig onder druk komen te staan. Dat dient letterlijk en figuurlijk 'uitgesproken' te worden. George van Houts en Tom de Ket halen zo als vanouds alles uit de kast om de verschillende ge- spreksstrategieën te demonstreren. Een hele reeks mis verstanden en speculatieve interpretaties begint. Dat kunnen ze perfect. Plaats van handeling is een exclusief restaurant, zorg vuldig uitgelicht in het decor. Eén serveerster (Saskia Krol) geeft aanleiding tot enkele licht-kolderieke mo menten. Met haar gevoel voor mimiek onderstreept ze de absurdistische kanten van deze gesprekssituatie. Zij is op haar sterkst als zij in wisselende vormen van taal gebruik reacties verwoordt, die als het ware uit de zaal tot het duo worden gericht. De poging om deze woor denbrij van de heren met vooral ook visuele grappen te relativeren is herkenbaar en functioneert goed. De voorstelling duurt één uur en blijft terecht kort en bondig. Naar analogie van oefenmateriaal in de mu ziek zou je deze productie een acteer-etude kunnen noemen. Speltechnisch kun je namelijk een paar leuke dingen uithalen, want de stemming kent zowel hoogte als dieptepunten. Maar daarmee is dan ook wel alles gezegd. Meer dan deze taaiontleding biedt de voorstel ling niet. 11 mnende voorleeswedstrijd in Volkshuis an J theater recensie maarten baanders Voorstelling: 'Alexander" door het In ternationaal Danstheater. Gezien. 18/4. Schouwburg Leiden Wie denkt dat folkloristische dans een beperkt genre is kan veel leren van het Inter nationaal Danstheater. Het is fantastisch hoe creatief dit gezelschap is in het vinden van telkens een nieuwe in valshoek om een aantrekke lijke voorstelling te maken met traditioneel dansmateri- aal. 'Alexander' vertelt het verhaal van Alexander de Grote, de Macedonische ko ning die een rijk veroverde dat zich tot India uitstrekte. Dat gebied omvat een grote rijkdom aan inheemse dan sen en het was dus een goe de keuze daarheen te gaan voor een studiereis. De Macedonische, Turkse, Koerdische, Armeense, Per zische, Pakistaanse en Af ghaanse dansen die de groep van de bergvolken heeft ge leerd, zijn gebruikt om het verhaal van Alexanders' ver overingen tot een kleurrijk spektakel te maken. Het is een voorstelling met een uit zonderlijke rijkdom gewor den. Dat ligt niet alleen aan de talloze nationaliteiten van de dansen, maar ook aan de fraai geconstrueerde choreo grafieën. Ook de meest een voudige stapjes of armgeba ren krijgen glans in de krin gen, rijen en sterformaties. Wat opvalt is het contrast tussen de mannen en de wouwen. Dat ligt ook wel voor de hand met dit thema. De mannen stralen krijgshaf tigheid uit, niet alleen met hun flitsende zwaarddansen, maar ook met hun motoriek, die zwaarder, soms zelfs log ger is dan je vaak in folkloris tische dans ziet. Dat moet lalen over enge oma's en )t»sters, maar ook over het Igaan van een klasgenoot iet hebben van een grote r(j I op je eerste dag als brug- •er. Het leed was gistermid- in het Leidse Volkshuis nien'et te overzien bij de s inciale finale van de Natio- iel Voorleeswedstrijd. Katwij- crank Siera pakt de tweede Er werd ook veel gelachen de ruim honderd leerlin- uit de groepen zeven en 30[ van de basisschool. e)l e voorleeswedstrijd, dit jaar achtste keer gehouden, is initiatief van onder meer ninisterie van onderwijs en 'leniging van Openbare Bi- beken. Zij willen samen de stichting Lezen laten dat lezen leuk is. Maar dat in de tien finalisten al. Ter- de jury lette op zaken als act met het publiek, taaige en uitspraak boeiden zij de Borders met hun fragmen- it kinderboeken. niveau was hoog. Niet erhaal was hetzelfde en el- ■eelnemer had zijn eigen n Speciaal jurylid en oud- balprof John de Wolf vroeg "na het horen van de deel- Frank Siera krijgt van presentator Carlo Vuur een oorkonde, bloemen en een boek. foto henk bouwman nemers hardop af of hij de fina- De voorleeswedstrijd is een ren van groep 7 en 8 van basis listen niet kon inhuren voor goede indicatie welke boeken scholen. Carry Slee en Jacques zijn eigen kinderen. populair zijn onder de scholie- Vriens vormen de top. In de lijst van meest voorgelezen kinder boeken staan maar liefst acht boeken van Slee en twee van Vriens. Deze schrijvers zijn ook de fa vorieten van de 11-jarige Frank Siera van basisschool De Krul- der uit Katwijk. Siera las vol vuur voor en kreeg de lachers op zijn hand. Hij had zich ook goed voorbereid op de finale. „Ik heb wel heel veel geoefend. In de klas, maar ook veel thuis met mijn vader en moeder." Siera moest uiteindelijk al leen Mihaili Cathalina uit Den Haag voor zich laten. Zij gaat op 16 mei tijdens de landelijke finale in het Utrechtse Vreden- burg strijden om de titel voor- leeskampioen van Nederland. „Het is wel jammer dat ik geen eerste ben geworden, maar ik ben toch ook wel blij dat ik tweede ben geworden," vertelt Frank Siera na afloop. Uit handen van de jury kreeg hij de tweede prijs, een oorkon de, een bos bloemen en na tuurlijk een boek. John de Wolf was toen alweer verdwenen. Omdat de voorleeswedstrijd nogal uitliep kwam zijn eigen programma in de war. Hij had volgens zijn collega's van de juiy wel een goede reden. Hij moest zijn zoontje van de voet baltraining halen. Imposante taiko (drums) in de Japanse voorstelling van Osaka Dadada- Dan Tenko. foto pr Er is ook ruimte voor muzi kaal entertainment. Spectacu lair zijn de muzikale shows 'The Flower Power Musical Story' over de muziek van de hippies en 'Lennon McCartney' over The Beatles. Daarnaast zijn er programma's van de cabare tiers Hans Liberg en Eric Brey. Liefhebbers van pop en Neder landstalige muziek kunnen te recht bij Boudewijn de Groot, Rob de Nijs, Golden Earring, BZN en Trijntje Oosterhuis, die met een solo-programma door het land gaat. De Stadsgehoorzaal organi seert een aantal concerten in de Waag. Zo is er komend seizoen een serie met Oude Muziek te beluisteren. Hier staan onder anderen het Amsterdamse blokfluitensemble Loeki Star dust Quartet en violist Fabio Biondi. Ook in de Waag een se rie concerten voor cello en gi taar. Enkele andere speciale voor stellingen op het programma zijn de optredens van Ray Da- vies, die dit seizoen moest wor den afgelast, een avondvullen de blues revue onder de titel Night of Blues, een speciale Sal sa- en Latin-avond en een uit voering door het Don Kosaken- chor uit Rusland. Midden in het komende sei zoen valt de invoering van de euro. Voor de Stadsgehoorzaal brengt dit een aantal organisa torische dilemma's met zich mee. Unger: „Je moet kiezen of je de prijzen in hele guldens of euro's afrondt, en het feit dat de invoering van de euro hal verwege het seizoen plaats vindt, maakt die keuze nog moeilijker." Over de praktische kant van de omschakeling op de nieuwe munt maakt Unger zich geen zorgen. „We zijn op dit moment hard bezig om de technische kant in orde te krij gen dus de bezoeker hoeft er niets van te merken." Programmering lustrumjaar met toppers in alle genres De hippietijd herleeft in The Flower Power Musical Story. foto pr De Stadsgehoorzaal bestaat vijf jaar in nieuwe stijl. Re den dus voor een feestje. In het nieuwe seizoenspro gramma, dat gisteren werd gepresenteerd, is extra ruim te gemaakt voor feestelijke voorstellingen. Directeur Pe tra Unger: ,,Er zijn een aantal concerten, verspreid over het hele jaar, die zich bij uitstek lenen voor een feestje achteraf. We willen die concerten eruit lichten, door na de voorstelling in onze Nuon-zaal een borrel met live muziek te houden." leiden Rocha, Mfsia en Cristina Bran- co via Cubaanse 'son' van Tipi- co Oriental tot het Russische Terem Quartet en zangeres Iza- line Calister uit Curasao. Op het klassieke programma staan succesnummers als de Akademie für Alte Musik Berlin en het Orkest van de Achttiende Eeuw, dat een speciaal Beetho- coen polack De Stadsgehoorzaal opent het seizoen op 16 september met een open dag. Er is volgend sei zoen aandacht voor muziek uit alle tijden en windstreken. Van de populaire Portugese fado met voorstellingen van António ven-programma brengt. De se rie Meesterwerken wordt dit seizoen weer verzorgd door het Noordhollands Philharmonisch Orkest, dat drie feestelijke en gevarieerde voorstellingen vol klassieke favorieten voor zijn rekening neemt, met werk van onder meer Ravel, Prokoljev en Rimsky-Korsakov. Een andere vaste gast is dit seizoen ook weer van de partij: het Nieuw Sinfonietta Amsterdam speelt samen met acteur Frank Groot hof een Nederlandstalige be werking voor het hele gezin van Bizet's opera Carmen. Daar naast speelt Nieuw Sinfonietta ook nog eens drie klassieke pro gramma's verspreid over het seizoen.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 2001 | | pagina 19