Cultuur Kunst Ineens onstaat er dan iets moois Beklemming overheerst ii: Het Huis van Bernarda AH? Muziekspektakel hekelt schending natuur en miliei Titanic: grootste reizende music; „h Minder geld voor Parkkunst Alphen Verhalen en gedichten over Heft WOENSDAG 18 APRIL 2001 941 E Michael Jackson viert jubileum f| Heavy Metol wereldkampioen leiden De dames van Heavy Metol uit Leiden zijn afgelopen weekeinde in Barcelona wereldkampioen Pom Pon geworden. De 36 cheerleaders met een gemiddelde leeftijd van 18 jaar voerden een show op van vier minuten. De show was opge bouwd rond het thema van de computerspellen van Super Ma rio. De grote beker die de danseressen mee naar huis kregen is niet de eerste in de prijzenkast van Heavy Metol. De groep werd al drie keer Europees kampioen. Regisseur Gentilomo overleden rome» De Italiaanse regisseur Giacomo Gentilomo, die in de ja ren '50 en '60 beroemd werd met horror- en science fiction- films, is op 92-jarige leeftijd in Rome overleden. Gentilomo de buteerde in 1937 met 'Sinfonia di Roma'. Tien jaar later regis seerde hij een bewerking van het boek van Dostojevski 'I Fratelli Karamazoff en in 1951 maakte hij 'Enrico Caruso: leggenda di una voce" met Gina Lollobrigida. In 1964 zei hij de film vaarwel om zich aan het schilderen te wijden. Regionale finale Voorleeswedstrijd leiden Tien kandidaten uit de provincie Zuid-Holland strijden vandaag om titel 'Provinciale Voorleeskampioen 2001'. De tien deelnemers, zitten allemaal in groep zeven of acht van de basis school en twee van hen komen uit deze regio. Frank Sierra uit Katwijk en Maaike Wijngaarden uit Hillegom doen vanaf 14.00 uur in 'Het.Leids Volkshuis' een gooi naar een plaats in de lan delijke finale op 16 mei 2001. Belcanto zoekt nieuwe stemmen voorschoten In de hoop nieuwe leden te werven houdt ope rettevereniging Belcanto uit Voorschoten op 8 mei open huis. Er is vooral behoefte aan nieuwe sopranen en tenoren, maar ook andere stemmen zijn van harte welkom. De vereniging, die volgend jaar 15 jaar bestaat, heeft de nieuwe leden nodig om voor dit jubileum een volledige operette op de planken te kun nen zetten. Tijdens het open huis, dat zal bestaan uit een bij te wonen repetitie, hoopt de vereniging zelfs oude leden opnieuw aan zich te kunnen binden. Meer informatie op: 071-5412602 of 071-5618271. Jazzfestival swingt de pan uit wassenaar De Wassenaarse Jazz Club pakt op koninginnedag flink uit met zijn jaarlijkse jazzfestival. Niet alleen New Orleans jazz, maar ook country, blues en calypso komen aan bod. Be halve bands als the Chickenfeed en Red Wing laten ook ver schillende Wassenaarse orkesten van zich horen: The American Dream Band onder leiding van Piet Haasnoot, The Liberal Swing Formation, The Workshop Oldtimers en het jazz-op- drift-orkest Blue Sound Swing Quartet. Het Braziliaanse loopor kest Santola moet ervoor zorgen dat de voeten veelvuldig van de vloer komen. De dag wordt vanaf negen uur swingend afge sloten met een Oranje Jazz Ball in het Dorpscentrum, dat wordt opgeluisterd door de Enkhuizense Mardi Grass Jazz Band. new York Met een groot op treden in Madison Square Garden viert Michael Jack son op 7 september, dat hij dertig jaar als soloartiest in het vak zit. Hoewel sterren als Whitney Houston, Brit ney Spears, 'N Sync, Shaggy, Marc Anthony en Jill Scott hun medewerking verlenen aan de jubileumshow, zal de meeste aandacht uitgaan naar de hereniging van de King of Pop met zijn broers. De Jacksons hebben sinds de jaren '80 niet meer samen op het podium gestaan. In het najaar brengt Michael Jack son voor het eerst in meer dan vijf jaar een nieuwe cd uit foto ap In Leiden en de regio bestaat grote belangstelling voor de amateur-kunstbeoefening. Heilig Vuur volgt mensen die musiceren, zingen, dansen, toneelspelen, schilderen, fotograferen of op een andere wijze actief zijn. Vandaag: het HartKoor uit Leiden. et is één grote bende, maar dan ineens ontstaat ér iets moois." Zo omschrijft Erik van Bruggen een repetitie van het HartKoor, waarvan hij dirigent is. „Er wordt hard ge werkt, hoor. Ik sta, bijvoor beeld, te repeteren met de bas sen, de sopranen oefenen wat, de tenoren staan te kletsen. Het is een kakafonie, maar als we allemaal samen zingen, ver bazen we ons erover hoe mooi het soms klinkt." Het HartKoor is zo'n drie jaar geleden ontstaan in Mijnheer Jansen, het café aan de Nieuwe Rijn. Peter Harteveld, vaste be zoeker van het café, wilde een koor beginnen met een schare stamgasten die hij om zich heen had verzameld. Hij vroeg Erik van Bruggen, ook vaste klant, om te dirigeren voor zijn nieuwe koor. „Inmiddels telt het koor dertig leden en is het aantal stamgasten relatief afge nomen. Maar nog steeds wordt een repetitie-avond steevast af gesloten met een drankje aan de Nieuwe Rijn", vertelt Van Bruggen. Het koor treedt vrijdagavond op in theater 'de X', maar echt druk maken de koorleden zich niet. Tijdens de repetitie wordt druk gepraat en gelachen. Van Bruggen: „We zijn geen con certkoor, maar Ook geen hob bykoor. We zitten er ergens tussen in: een 'bij gelegenheid koor'. Het optreden in 'de X' is twee maanden geleden afge sproken. We werken er niet naartoe. W zien wel wat we te gen die tijd hebben ingestu deerd. Waar het om gaat, is dat de koorleden er lol in hebben." Het repertoire van het koor be slaat de 'hele muziekgeschie denis', al ligt de nadruk op re- naissance-muziek. Dat is niet verwonderlijk, want Erik van Bruggen is organist in de Waal se Kerk en speelt daarnaast ook professioneel klavechord en klavecimbel. Maar het koor zingt ook hedendaagse muziek van, bijvoorbeeld, Leonard Bernstein. En er staat een vo caal percussienummer op het programma voor het optreden in 'de X'. Hoewel het koor oe fent in een bijruimte van de Waalse kerk, zingt het met na me wereldlijke muziek. „Al sluiten we kerkelijke muziek niet bij voorbaat uit", aldus Drie van de sopranen van het HartKoor. Van Bruggen. De meeste num mers zingt het koor a-capella. De leden van het Hartkoor zijn overwegend onervaren zan gers. Slechts enkelen kunnen noten lezen. Sommigen moe ten eigenlijk niet zoveel heb ben van klassieke muziek. Erik van Bruggen: „Maar dan staan ze braaf ldassieke muziek te zingen en vinden het nog mooi ook. Dus het is meer een ge brek aan kennis." En daar probeert Van Bruggen iets aan te doen. Een paar we ken geleden nodigde hij de koorleden een half uur voor de repetitie uit bij zich thuis. Hij liet hen muziek horen uit de Spaanse renaissance, de Spaanse barok en enkele stuk ken van Monteverdi. „Ik wilde laten horen dat klassieke mu ziek ook uit de pan kan swin gen." Daarnaast vertelde hij hen iets over de achtergrond van deze muziek. Zeker de helft van de koorleden was aanwezig en reageerde enthou siast. Vanaf nu behandelt Van Bruggen elke eerste dinsdag van de maand een stukje mu ziekgeschiedenis, zodat de koorleden een plaats kunnen foto mark lamers geven aan de muziek die zij zingen. „Ondanks dat de zangers oner varen zijn, durven ze wel iets neer te zetten", vertelt Van Bruggen. „We zijn een koor zonder pretenties, maar met ambitie. Ik sluit niet uit dat ik binnenkort ook eens een zang docent uitnodig om de hele avond met stemvorming bezig te zijn. Ons streven is om van uit onervarenheid iets moois neer te zetten." esther barfoot theater recensie susanne lammers Voorstelling. Het Huis van Bernarda Alba van Federico Garcia Lorca door Het Nationale Toneel Regie: Johan Doesburg Spel Anne-Wil Blankers. Pleuni Touw, Thekla Reuten, Mijs Heesen e.a. Gezien: 17/4, Schouwburg, Leiden. Nog te zien: 7 en 8/5, Stadsschouwburg, Haarlem Tucht, reinheid en fatsoen heersen in het huis van Bernarda Alba. Vijf huwbare dochters heeft Bernarda Alba en ze sluit ze acht jaar op. Zo rouwt men in een fatsoenlijk huis. Eentje mag trouwen, de rest alleen kwijnen en verlangen. Lorca's' stuk - geschreven in 1936, tijdens de Spaanse Burgeroorlog - gaat over beknotten en inperken, dichtstoppen en afknellen tot het barst en nog verder dan dat. De politieke metafoor laat aan duidelijkheid niets te wensen over, maar ruim een halve eeuw later staat vooral het per soonlijke drama voorop. Het conflict tussen Ber narda en haar dochters heeft bijna mythische proporties gekregen en de negen vrouwen die deze productie van het Nationale Toneel spelen, laten dat in al zijn huiveringwekkendheid zien. Bernarda's wil is wet. Haar dochters moeten ge hoorzamen, hun verlangen naar liefde, lust en le ven inslikken. De jongste dochter rebelleert en palmt de verloofde van haar oudste zuster in - tot woede van de lelijkste, en haar machteloze haat maakt alles stuk. Beklemming overheerst. Het licht is na iet stoeltjes zijn hard en lelijke jurken verstop; rd, frivole onderjurkjes waar het hunkeren uit *p Iedereen houdt elkaar nauwlettend in de| er is geen plaats voor individuen in dit hu choreografische omsingelingen en achten gen versterken het gevoel dat er geen oni ping mogelijk is aan deze collectieve hel. De interessantste dochter is Martirio. wekt de beknotting een gruwelijke haat Mijs Heesen laat haar langzaam maar onal AG baar veranderen van een aandoenlijk lief in een wraakzuchtig monster dat zelfs haar zusje rücksichtlos vernietigt. Nog spannender is de rol van de huisho die de familie haat, maar toch alles doeti en' ondergang te voorkomen. Pleuni Touw haar tegenstrijdige gevoelens van wraakl mededogen mooi uit. Zij ziet en hoort wel ,acj haar ondergeschikte positie verhindert in; ,ec in de onafwendbare loop der dingen. j p, Maar alles begint bij Bernarda. Anne-Wi er kers speelt haar stijf en gevoelloos, in ea |00 kille wolk. Iets van menselijkheid sijpelt d uo haar gesprekken met de huishoudster, Er meer dan een bazig bitse vertrouweli se wordt het nooit. Zij houdt tot het bittere gu_ vast aan haar gelijk. Haar ontredderde blik q j- nog dan de kreet die haar ontsnapt na ha: sra) ste, daverende, 'Stilte!', snijdt door merg er leiden gpd Anna Enquist (1945) schrijft het Boekenweekgeschenk 2002. De oudst bekende dichtregel in de Nederlandse taal - Hebban olla vogala nestas hagunnan hinase hi(c) (e)nda thu uu(at) (u)nbida (n) (uu)e nu - zal haar tot inspi ratie dienen. Lees voor de uu een w, spreek de tekst hardop uit en je krijgt ruwweg de vol gende vertaling van de in 1931 in de Bodleian Library in Ox ford in een Oudengels hand schrift gevonden Oudneder landse regels: Alle vogels zijn begonnen hun nest té bouwen behalve ik en jij; waar wachten we nog op? Een minnedichtje? Ongetwij feld. Je ziet de jonge monnik in de schrijfzaal van de abdij zit ten. Zijn blik dwaalt af, het ven ster uit. Overal bloeit de lente. Hij voelt een steek in zijn jonge hart en schrijft: Alle vogels.... Bijna duizend jaar later is het begin van zijn minnedicht mot to van de Boekenweek: Hebban olla vogala nestas - Verhalen en gedichten over de liefde. Anna Enquist kan zich wel vinden in deze tekst die, zo zegt ze, niet het dwingende van het feitelijke en actuele heeft. Anna Enquist debuteerde in 1991 met de dichtbundel Soldatenliede ren, waarvoor ze een jaar later de C. Buddinghprijs kreeg. In dat jaar verscheen haar tweede bundel, Jachtscènes, en daar voor kreeg ze de Lucy C.W. van der Hoogtpriji haar eerste roman, Het terstuk, ontving ze de De tenprijs 1994. Met dit b haar volgende roman, 1 heim (1997), bereikte groot aantal lezers. Ze ook met grote regelmaat sche bijdragen aan het li „n voetbaltijdschrift Hard gr Het boekenweekge a 2002 wordt weer gewor novelle van 98 bladzijde jaar was Woede van Rushdie ruim drie keer De schrijfster zegt geen moeite met deze beperl e hebben: „Ik heb geen la mannelijke profilering en pas me aan." laa zij iha elf Zij en j im tere en rR Eco-oratorium Cry of the Earth in Hooglandse kerk alphen aan den run coen polack Popmuziek, theater, beeldende kunst en film vinden elkaar dit jaar weer op de elfde editie van het Parkkunst-festival in park Rijnstroom in Alphen. Het festi val trekt steeds meer bezoekers - vorig jaar 7000 - maar moet het dit jaar met minder geld doen. Toch heeft de organisa tie, zo bleek gisteren bij de pre sentatie, geprobeerd het pro gramma divers te houden. Het festival vindt zoals ieder jaar plaats op Koninginnedag. Volgens mede-organisator Piet Brummer, directeur van de Streekmuziekschool in Alphen, is er dit jaar op de begro ting minder ruimte, om dat de orga nisatie min der geld heeft gekregen van de sponsors. „Die komen niet zomaar uit de lucht vallen en ze blijven ook niet eeuwig aan een organisatie ver bonden. Onze huidige sponsor wil zijn bijdrage verlagen en we zijn nog op zoek naar een vol gende investeerder." Een belangrijke verandering die met dit krappere budget te maken heeft, is het verdwijnen van het tweede podium. „Dat heeft niet geresulteerd in min der voorstellingen", zegt direc teur Guido Creuwels van het Parktheater. „We hebben er voor gekozen de groepen op andere locaties in het park te zetten. Aanvankelijk dachten we aan een groot tweede podi um, maar dat was door de ge korte sponsoring niet haal baar." De rode draad in het pro gramma van Parkkunst 2001 is de performance van locatiéthe- atergroep Tuig, die op een gras veld in het park een installatie maakt die 'Het Web' heet. Veel touw en vuur zal eraan te pas komen om het kunstwerk in vijf uur tijd gestalte te geven. Elders in het park staat de theater groep Werkplaats Ruim met een mobiel museum, waarin steeds een klein groepje bezoe kers wordt rondgeleid langs uit afval vervaardigde objecten. Verder zijn er voorstellingen van theatergroep De Muzen en de Friese dansgroep Duende. Op het muzikale programma staan vier bands. De aftrap is voor Palio-Paréa, dat een com binatie van Rembetica (Griekse blues) en popmuziek brengt» Daarna is de beurt aan de pop- jazz-klassiek- wereldmuziek fusie van The R'chestra. Danny Guin- an, die als der de op het po dium in het park staat, komt uit Ier land en maakt muziek die sterk aan zijn land doet denken, maar ook de kracht van rock muziek heeft. De hoofdact van het festival is de band Handso me Harry Company, dat de sfeer van de jump jive orkes ten uit de jaren veertig oproept. Zoals ieder jaar is er de markt vol kramen waarin beeldend kunstenaars hun werk verko pen, afgewisseld met informa tiestands van culturele instel lingen. Er zijn speciale verto ningen van de succesfilm Hi malaya in het Parkfilmhuis en het gebouw van het Parktheater is ingeruimd voor verschillende exposities. Het festival wordt om 12.00 uur geopend door de nieuwe Alphense wethouder De Leest van Cultuur. Het slotakkoord van The Handsome Harry Company zal rond 18.00 door het park klinken. 'Sponsors komen niet uit de lucht vallen Ruim tweehonderd zangers uit binnen- en bui tenland vertolken zaterdag 28 april het eco-ora torium 'Cry,of the Earth'. Het is niet de eerste keer dat deze 'noodkreet van de aarde' in Leiden wordt uitgevoerd. Maar de gebeurtenissen rond de gekke koeienziekte en MKZ tonen volgens de organiserende Stichting Leidse Koorprojecten aan, dat dit werk sinds het ontstaan in 1990 nog helemaal niets aan actualiteit heeft ingeboet. Het stuk gaat over de schending van de natuur door de mens, vertegenwoordigd door de vertel lers Gerda Havertong in de rol van een arme Afri kaanse landarbeidster en Nick Putz, die een rijke Engelse zakenman speelt. Hyacinth Nicholls klaagt hen aan in haar rol van moeder aarde. Ze krijgen de kans om zich te verweren en sluiten ten slotte een nieuw verbond met de aarde. Natuur en milieu beperken zich niet tot lands grenzen en het is daarom ook niet toevallig dat er bij 'Cry of the Earth' gekozen is voor een interna tionale bezetting. Behalve de al genoemde rollen zitten in het koor jongeren uit de townships van East London en zijn koorleden uit Nicaragua speciaal overgekomen om mee te kunnen zin gen. Zelfs de directie van een kostschool, Engelse kostschoolleerlingen en Poolse studenten doen mee. Het muziekspektakel moet een aangrijpende en overweldigende indruk maken op het publiek en de mensen aan het denken zetten over hoe het nu verder moet met hun aarde. De grote be zetting van het randstedelijke begeleidingsorkest, dat is aangevuld met instrumenten uit jazz- en popmuziek, zal daartoe zeker een steentje bijdra gen. Voorafgaand aan de voorstelling open gemeester Postma in de Hooglandse kei tentoonstelling over bevrijding. Veel vluchtten voor oorlogsgeweld om zelf veelal milieuvriendelijke ondernemingen zetten. De stichting Vluchtelingenhulp is, avond van het concert aanwezig om die vh lingen steun te betuigen. Alle bezoekers een zakje zaad ('vergeet-me-nietjes') om ze te herinneren dat vrede, gerechtigheid en heid van de schepping nog altijd ver te z zijn. De 'cast' van de Titanic met v.l.n.r Danny de Munck, Annick Boer, Hugo Haenen, Tony Neef, Bert Simhoffer, Jon van Eerd en Dick Cohen. Met de musical 'Titanic' brengt Joop van den Ende het komen de theaterseizoen de grootste Nederlandse reisproductie ooit. Negen trailers vervoeren het decor, dat in drie dagen wordt opgebouwd. De première is op 22 september in het Amster damse Koninklijk Theater Car ré. De musical van Maury Yeston en Peter Stone past in de stijl van "Les misérables' en 'Miss Saigon'. De show beleefde na de wereldpremière in 1997 op Broadway meer dan 800 voor stellingen en werd bekroond met vijf Tony Awards, waaron der die voor de beste musical. Joop van den Ende, die ook in de Amerikaanse onderneming participeerde, brengt 'Titanic' nu pas in Nederland omdat de gelijknamige speelfilm nog te veel de aandacht trok. Bovendien zou het verhaal van de film verkeerde verwach tingen wekken bij het theater publiek. Want anders dan in de film, wordt het verhaal van de grootste scheepsramp uit de geschiedenis, die zich in 1912 voltrok, niet verteld aan de hand van een liefdesgeschiede nis. In plaats daarvan is de show een 'komedie van het menselijk tekort'. Iedereen komt feestend aan boord, denkend dat het schip niets kan overkomen, dat de wetten van de natuur te be heersen zijn. Tot het schip op een ijsberg loopt. „Daarin schuilt de fascinatie voor dit ge geven", aldus regisseur Eddy Habbema. „Net zoals de men sen zich afvragen of ze het DNA moeten kunnen manipuleren. Want net als in een Griekse tra gedie blijkt, dat wie de goden naar de kroon wil steken ten onder gaat." Zoals reder Bruce Ismay, die zijn schip zo snel en comforta bel mogelijk wil laten zijn en scheepsbouwer Thomas An drews, die daarom inlevert op de veiligheid. En ook kapitein Smith, die zich laat veii een snellere, maar gevas t, route te kiezen. Rollen di den gespeeld door respe lijk Hugo Haenen, Torn h en Bert Simhoffer. i hoofdrollen zijn er voor,! Boer als een tweede klas; gier die liever eerste 1 en Danny de Munck, i stoker droomt van een gi gerleven. Speellijst o.a: Bussum 4i september (try out), Ai dam Carré, 19 septembi 28 oktober, Den Haag cember t/m 6 januari, E dam 3 april t/m 12 m Utrecht, 29 mei t/m 9 jun

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 2001 | | pagina 20