Strijd om muziek op internet naar hoogtepunt Ndere Troupe stelt Volkshuis op de proef Bellitoni pakt uit Cultuur Kunst I f; Leni en Marlène begroeten elkaar met 'nazi-hoer' en 'yankee-snol' ad Caddies van alle harkten thuis Springpop Katwijks Hallelujah ontroert ,|\IDAG 9 APRIL 2001 941 15 Lvijs voor Maarten van Roozendaal jtprdam Maarten van rn j jzëndaal heeft gisteren de lie M.G. Schmidt-prijs 10 gekregen voor het lied >d mij niet'. De winnaar is f rel tekstschrijver, compo- t als uitvoerend artiest ihet lied. De prijs, een iatief van Conamus en Amsterdams Kleinkunst tival, is bedoeld voor het oiste theaterlied en be at uit een bronzen beeld 7500 gulden. Eerdere naars waren Harrie Jek- en Koos Meinderts, n Vermeulen en Alex •ka. De prijs bestaat sinds foto gpd/lex van ros sen iti-homodemonstratie tegen orkest as city Een kleine groep demonstranten heeft voor een op en van het Koninklijk Concertgebouworkest in de Ameri- inse stad Kansas City geprotesteerd tegen het Nederlandse nobeleid. Öp de borden stonden teksten als 'God haat flik- Y en 'Aids is een straf van God'. Op sommige borden was de lerlandse vlag geschilderd. Het merendeel van het publiek eerde de demonstratie. Het concert zelf verliep zonder inci- ten. Chefdirigent Chailly en zijn orkest oogstten een ovatio- l applaus. Het optreden in Kansas City vormde het sluitstuk de tournee van het Concertgebouworkest door de Verenig- Itaten. L I w akhtin en Blom winnen concours Violist Genia Makhtin (14) uit Rijswijk heeft gister dag de finale van het Prinses Christina Concours 2001 ge- v' men in de categorie tot 15 jaar. De jonge violist liet in de fi- in het Lucent Danstheater in Den Haag acht medekandida- achter zich. Zijn prijs bestaat onder meer uit een driejarige iterclass bij een beroemd musicus naar keuze in Europa. In lategorie 15 tot 20 jaar werd violiste Birthe Blom (18) uit ningbroek tot winnares uitgeroepen. Zij viel in de prijzen r e onder meer een solistisch optreden met het Residentie or- V( en een bijdrage in de kosten van een studie in de Verenigde n en. Voor pianist Christopher Devine (17) uit Wassenaar was len Haag de PRC Bouwcentrum Prijs weggelegd, voor Cécile ider de Beauregard de Donemus Prijs. 3je ske en Wiske eigentijdser De Vlaamse striphelden Suske en Wiske zullen een itische gedaanteverandering ondergaan. In het nieuwste al- nop, 'De Koeiencommissie', is daar al iets van te merken. Zo Va >t Suske met een gsm rond en blijkt Wiske fan van de Ierse nni groep U2 en toont ze haar navel. In het nog op stapel rijk nde 'De europummel' zullen scenario en dialogen nog ei- erd tijdser worden. Studio Vandersteen, die de reeks produ- gka ti heeft politiek cartonist Eric Meynen aangetrokken om de lernisering verder gestalte te geven. Suske en Wiske werden wa tar geleden bedacht door tekenaar Willy Vandersteen, die in tigtoverleed. esten in Teylers Museum hem In Teylers Museum in Haarlem is tot en met 8 juli cvan kunstenaars te zien, die zich in Artis door de tuin en xotische bewoners hebben laten inspireren. Beesten op te- ngen, prenten, schilderijen en als sculpturen, gemaakt door e namen uit de Nederlandse kunstgeschiedenis, zijn er te onderen. nali De strijd om een aandeel van de muziekmarkt op internet is in alle hevigheid losgebarsten. Ver schillende mediagiganten beginnen allianties om hun muziekaandeel op internet veilig te stellen. Het meest recent is de voorgenomen overna me van Emusic (www.emusic.com). De oudste commerciële muziekaanbieder op internet zegt, dat het een aanbod heeft gehad van een 'media gigant'. De Amerikaanse internet- en nieuwssite Cnet claimt dat het gaat om muziekconcern Vi vendi Universal. Kenners verwachten dat de overname deze week bekend wordt gemaakt. Vivendi Universal wil Emusic gebruiken om abonnementsdiensten voor digitale muziek aan te bieden van Duet, een samenwerkingsverband van Vivendi Universal en Sony Music, zo meldt de Washington Post. Donderdag bleek al dat Duet een overeenkomst heeft gesloten met inter netbedrijf Yahoo. Vanaf de zomer is op de site van Yahoo muziek op afroep beschikbaar. De transactie rondom Emusic is de zoveelste in een reeks van overnames en allianties sinds mu- ziekuitwisseldienst Napster onder vuur ligt. De intemettak van muziekzender MTV kondigde af gelopen week een nieuwe internetdienst aan voor het betaald binnenhalen van liedjes van vijf grote muziekmaatschappijen. Dezelfde dag kwam Microsoft's internetdienst MSN met het nieuws, dat ze een radio-achtige dienst gaat aan bieden op internet onder de naam MSN Music. Eerder deze week begonnen de drie overige grote platenlabels samen met RealNetworks een nieuw bedrijf onder de naam MusicNet. Deze dienst kan eventueel ook aan andere internetbe drijven muziekbestanden leveren. De mediabedrijven proberen met hun initiatie ven het gat op te vullen dat Napster, de populaire muziekuitwisseldienst op internet, noodgedwon gen openlaat. De aanbieder van software waar mee liefhebbers muziekbestanden kunnen uit wisselen is gedwongen een filter te plaatsen, waardoor de helft van de bestanden is geblok keerd. De nieuwe betaaldiensten gaan concurre ren met onder meer Gnutella en Freenet, twee al ternatieven voor Napster die hun gebruikers nog wel gratis muziekbestanden laten uitwisselen. ken vos Concert: Ndere Troupe. Gezien. 7/4, De X, Volkshuis, Leiden Muziek uit Oeganda is nog ta melijk onbekend buiten Oost- -Alfika, hoewel dat land juist een interessant kruispunt is van muziekculturen, zoals die van de oude koninkrijken in het centrum en de volken aan de Nijl met hun contacten met het noorden. De Ndere Troupe, in 1986 opgericht door de huidige leider Stephen Rwangyezi en gevestigd in de hoofdstad Kampala, is een soort nationaal theateropleidingsinstituut dat ook nog sociale functies heeft. Getalenteerde wezen kunnen daar bijvoorbeeld onderdak vinden en krijgen een oplei ding. Toernees door onder meer Europa moeten deels de financiën bijeenbrengen om deze multifunctionele onder wijsinstelling op de been te houden. Het optreden in Leiden lag in het verlengde van een langere toernee door Europa met een grotere formatie. Zaterdag be stond de formatie uit vier vrou wen en vier mannen, onder wie Stephen Rwangyezi. De Ndere Troupe verenigt naar goede Afrikaanse gewoonte muziek, dans en toneel in zich, waarbij de zaken nog eens gecompli ceerd worden doordat ook nog tradities van verschillende vol ken in één programma worden samengepakt. De humoristische uitleg van Rwangyezi tussen de stukken door verduidelijkt veel, maar als luisteraar merk je dat gekozen is uit de culturele tradities van enkele van de vele volken, zo dat je na afloop nog weinig weet van de breedte en het be lang van die tradities. Zo zijn de leden van de groep afkomstig Danseressen met gordels en heupversieringen wekten de indruk, dat de dans zonder heupwiegen ondenkbaar is in Oeganda, foto taco van der van verschillende etnische groepen en doen ze net zo vro lijk mee met de muziek van an dere bevolkingen. De enige overeenkomst tussen al die tradities is kennelijk dat de muziek in principe vijftonig is. Ritmisch en qua instrumen tatie zijn er wel degelijk grote verschillen. Er werd begonnen met statige hofmuziek met indrukwekken de houten blaasinstrumenten en enorm grote trommen, die de grote zaal van het Volkshuis akoestisch stevig op de proef stelden. Al snel daarna echter werd de nadruk verschoven naar lichtvoetigere polyritmi- sche patronen en melodieuze zang, onder meer van de leider zelf. Een invloed uit het noor den is daarbij de adungu, een harp die zich ook voor vlotte ritmische bespeling leent. Een muzikaal hoogtepunt was Rwangyezi's solo op de kerf- fluit, de ndere, die de naam gaf aan de groep. Het publiek werd in ieder geval gefascineerd door het optreden van de jonge dan seressen die, voorzien van extra gordels en heupversieringen, de indruk achterlieten dat de dans zonder genuanceerd heupwie gen ondenkbaar is in Oeganda. Ook indrukwekkend was de daqs tegen het einde van de avond, waarin de mannen met enkelrammelaars niet alleen rit misch aanstekelijk waren, maar ook met hun hoge acrobatische sprongen naar een natuurlijke muzikale climax toewerkten. De toegift was welverdiend, maar je blijft je afvragen hoe het nu zit met de muziek in dat o zo multiculturele Oeganda. hans keuzers Mad Caddies en Fabulous Disas- nee j. Gezien: 6/4, LVC, Leiden, eik oei )rai eren bepalen nog steeds bijeen groot deel de popmu- Heb je eens wat dames in opgroep, dan kun je er op innemen dat ze de ere popsector bedienen, e opvallender is het, dat Leii Amerikaanse punkbandje ous Disaster een vrouwe aangelegenheid is. Recht ierh icht aan punk brengt Fab g ei -t als stralend middelpunt een fandelende tattoo Laura tafi >t ti zet speelt de band, gedre- i e 'P zijn tijd charmant rom en steeds hoog scorend dal catchy thermometer. De naijke koortjes van gitariste Le1 Mandolyne zorgen voor bt ierwaarde. En met 'Funny tuu showing how you feel' U de band uit San Fransis- itlal1 het eind nog even flink nen '8 °P het rélatiefront. e Amerikaanse Mad Cad- naar eens in een hokje te n. Natuurlijk is er het element, maar juist daar de Amerikanen een te veel in het mainstream jnt terecht. Juist de wisse- [1 i binnen de nummers de band zo uniek. De ex- ende blazerssectie Keith !hjk las en Ed Hernandez zor- 'g^'oor dixieland- en jazzin- indsjen. Caddies zetten je met Pr0 ound continue op het ver- e spoor. Soms slaat het in Z1)J hting van halve circusmu- even later wordt er een minimusical opgevoerd ivenkt het of de Dizzy Man's uit het graf is opgestaan, ad Caddies zijn goed voor 'deièestje en als de band al 'Hal genoeg stijlen de revue rPc laten passeren komt bij Bound' zelfs reggae, licht billy en een beetje surf - Oftewel de caleidoscopi- iound van de losjes opere- i maar uiterst strak spe- Mad Caddies is live vol- uniek en de band geeft lun eerste Europese tour- wel zeer eigengereid vi- artje af. leiden De Zoeterwoudse band VastGoed betrad afgelopen zaterdag het podium op de achtste editie van Springpop in het Antonius Zalen centrum. Het festival geeft regionale bands de kans om festivalervaring op te doen. Behalve de Nederpop van VastGoed was er punk door de Hoofddorpse formatie The Jack Nicholson's Toilet Seeds, blues van Stone Free, rock door Bikkels en Crackerman en funk van The Power of Soul. li dy van der spek Concert: Symfonieorkest Bellitoni o.l.v Alexandru Lascae, m.m.v. Bas van Bom mel, piano. Gehoord: 8/4, Stadsgehoor zaal, Leiden. 'Bellitoni' wordt verwelkomd door een bomvolle Stadsge hoorzaal en dat verdient dit symfonieorkest. Met een enor me bezetting van heel goede amateurs introduceert Bellitoni zich fier in het orkestrale show- -stuk Le Carnaval Romain van Berlioz, een korte pastiche uit zijn opera Benvenuto Cellini. In alle kleuren en toonaarden laat Bellitoni horen en zien wat dit mega-orkest te bieden heeft: een dijk van een strijkers- en blazersklank. Met dien verstan de dat de eerstgenoemde aan vankelijk evenwichtiger, mooier is opgebouwd dan de tweede. Toegegeven, daar staat een prachtig gespeelde althobo-so- lo tegenover. Bij de blazers valt nog wel eens een onzekere, dan wel onzuivere toon, met name in Berlioz en in het 5e Piano concert van Beethoven. Maar op enige tenenkrommende stukjes na in de blazerssectie begeleidt Bellitoni de jonge pia nist vitaal en bevlogen. Bas van Bommel is een aan stormend talent, dat met dit uitgesproken moeilijke vijfde - ook wel 'keizerconcert' ge noemd - zijn enorme capacitei ten ruimschoots toont. Drie ak koorden van het orkest accen tueren een serie rhapsodische frasen van de solist als intro ductie tot een lang eerste deel van een omvangrijk pianocon cert. Van Bommel speelt schit terend, zowel in virtuoos passa- gewerk als in de meer intiem verstilde delen, waar dit concert overigens niet van overloopt. Zijn spel is soepel, organisch en zeer intens. Met merkwaardig hoog geheven vingers ratelt hij perfect getimed door de talrijke trillers heen, die bijzonder fraai opgenomen worden in de stroom van de melodie. Fikse accenten gaan heel na tuurlijk over in zilverglanzende, ragfijne lijnen en dalende loop jes in de linkerhand denderen pregnant de diepte in. De vleu gel staat welwillend en delicaat zijn zijdezacht coloriet af in het Largo op zeer muzikaal aan dringen van Van Bommel. Alexandru Lascae geeft de solist alle ruimte voor eigenzinnige cadensen, die voorbeeldig op gevangen worden door een or kest dat de volle kans krijgt om op te bloeien en stralend uit te pakken. In de 9e Symfonie van Dvorak hebben de blazers zich hele maal hersteld van de lichte ma laise voor de pauze. Glanzend zingen hoorn en fluit hun lied. Wanneer de hobo de 'heim- weh'-melodie blaast wordt het verlangen vanuit zijn 'nieuwe wereld' (Amerika) naar Dvoraks vaderland voelbaar. De tweede lijn een terts lager op de klari net weent mee. En de eerste cirkel strijkers intensiveert dit verlangen met een schitterend weke toon, als de melodie wee moedig en teer gemanipuleerd wordt. In het Allegro con Fuoco zijn de blazers in hun element als machtige vurige golfbrekers in een expressief ruisende strij kerszee. muziek recensie susanne lammers Concert: Matthaüs Passion van J.S. Bach door Christelijk Oratorium Koor Hallelujah en het Haags Matrozenkoor o.l.v. Sytze Stel. Gehoord: 6/4, Dorpskerk, Katwijk aan de Rijn; Matthaüs Passion door Chris telijke Oratorium Vereniging Ex Animo o.l.v. Wim de Ru Gehoord: 7/4, Hoog landse Kerk, Leiden. Hij staat op de kansel en doet verslag van wat hij ziet en voor al van wat hij daarbij voelt. Ludwig van Gijsegem, de evan gelist in de Matthaüs Passion van het Katwijkse Hallelujah, is de bindende factor in het pas siedrama, dat zich vrijdagavond opnieuw voltrok in de Dorps kerk. Hij zingt niet, hij laat het gebeuren en daartoe zet hij alle middelen in. De preekstoel is te klein, hij buigt soms gevaarlijk ver naar voren in het vuur van zijn emoties. Maar door zijn dwingende voordracht stuwt hij de Matthaüs op naar een inten siteit die je doet geloven in de oeroude tekst. Alle uitvoerenden, koorleden, hulp-koorleden, solisten, or kest en niet te vergeten dirigent Sytse Stel, die heel de Passie onder controle heeft, vinden el kaar in een dwingende inter pretatie. Kwaadaardige farizee ërs, opgeruid volk, schuldbe wuste Christenen - het koor verplaatst zich moeiteloos in el ke rol die het wordt opgelegd. Hallelujah koos bovendien uit muntende solisten met stuk voor stuk prachtige stemmen. Ira Spauldings tamelijk lichte bas past de Goede Herder. Te der en troostrijk zingt hij en hij geeft zich werkelijk aan het Laatste Avondmaal. Maar hij laat het niet bij 'mooi' zingen: 'Du sagest's' op Pilatus' vraag klinkt versluierd en verdoofd, bijna doorschijnend. Natuur lijk, want deze Jezus is murw: dit zijn de sporen van het ver raad in de Hof van Olijven, een slapeloze nacht en gruwelijke ondervragingen. Minstens zo knap is de prestatie van alt Joke de Vin. Technische perfectie paart ze aan een enorm inle vingsvermogen, waardoor elke aria ontroert. Zo klinkt een meesterwerk. Hoe het ook kan, was zaterdag te horen in de Hooglandse Kerk. De Matthaüs van Ex Ani mo is geen zinderend drama, het lijdensverhaal trekt aan je voorbij, maar geladenheid en bezieling ontbreken. In de bete re momenten hooguit ade quaat, maar nergens meesle pend. De evangelist presenteert het verhaal, de solisten zingen hun soli, maar deze Matthaüs be staat uit 78 losse deeltjes, die niet onontkoombaar uit elkaar voortvloeien. Dat gebrek aan passie is nog het best te horen aan het Randstedelijk Begelei dingsorkest. Dat speelde in Kat wijk de sterren van de hemel; in Leiden ontbreekt het nogal eens aan concentratie en kracht. Zij doen hun werk, maar ook niet meer dan dat. De Ru vraagt bovendien vaak on mogelijke dingen van het koor, waar de vrouwen toch wel een zeer overheersende partij zin gen. Zijn opvattingen over tem pi en dynamiek doen geregeld willekeurig aan, zoals in het ko raal 'Ich will hier bei dir ste- hen', waar de haast alle beteke nis doet verdampen. Ook 'O Haupt voll Blut und Wunden' lijdt onder het bizarre contrast, dat om onnaspeurlijke redenen nagestreefd wordt. Zelfs de sanfte Ruh' van het slotkoor wordt wreed verstoord door schrille accenten van de sopra nen. Zo wil De Ru het. Maar waarom? bertjansma Voorstelling: 'Marleni' van Thea Dorn door toneelgroep De Appel. Regie: Agaath Witteman. Met Sacha Bulthuis en Ma rie Louise Stheins. Gezien. 5/4, Appeltheater, Den Haag Nog te zien aldaar: t/m 12/5 en van 12 t/m 29/9. Daarna landelijke tournee Prachtig theateridee: Leni Riefenstahl ont moet Marlène Dietrich. Twee Duitse diva's op hoge leeftijd, die allebei met film groot zijn geworden, zij het in verschillende kampen. Dietrich die voor de nazi's naar Amerika vluchtte en daarom in eigen land werd ver guisd, Riefenstahl die niet meer onder het juk van haar nazi-documentaire 'Triumph des Willens' vandaan zou komen en daarom ver guisd werd. De dames begroeten elkaar met 'nazi-hoer' en 'yankee-snol'. De fictieve ontmoeting werd bedacht door de Duitse schrijfster Thea Dorn. Ze laat de be jaarde Riefenstahl als een berggeit over het dak de 90-jarige Dietrich opzoeken in haar van alcohol doortrokken isolement in Parijs. Riefenstahl mag nog één keer een film ma ken, op voorwaarde dat La Dietrich er de hoofdrol in speelt. Deze 'Marleni', waarin de twee giganten van destijds nu verkalkt, krom- en vastgegroeid in hun rollen en op sterven na dood tegen el kaar opboksen is uiteraard 'gefundenes Fres- sen' voor twee actrices van kaliber. En die heeft De Appel in Sacha Bulthuis en Marie- Louise Stheins. Dat het allemaal toch niet zo lekker zit als je zou denken, ligt aan het feit dat mooie mo menten nogal structuurloos en kitscherig aaneen worden gesmeed. En aan de regie van Agaath Witteman, die hier gebruik maakt van video. Het is een spel met het fenomeen ca mera, waarmee beide dames ieder in hun glo rietijd de wereld manipuleerden. Op zichzelf voor de hand liggend, maar de dosering klopt niet, in de praktijk leidt het te vaak af, en het dwingt tot een nogal gespleten manier van kijken én acteren. De twee groteske, verkalkte Pruisinnen praten over kunst, macht en mannen. Dietrich, de egoïste die niets om seks gaf, met de whisky in de aanslag. Riefenstahl de eng-naïeve es thete die walgde van de executies in Polen omdat die 'ritme en stijl' misten, en die nog altijd geniet van de manier waarop zij de bruinhemden marcherend in beeld bracht. Bulthuis is als Riefenstahl vooral sterk als ze via die video-camera acteert en je haar groot op het scherm ziet. Maar dit is vooral het stuk van Marie-Louise Stheins, die als Marlène al les uit de kast haalt: van kirrend meisjesgeluid tot hese 'vom Kopf bis Fuss'-stem, Dietrich in herenkostuum en Dietrich in het zorgvuldig gepleisterde en geplakte doodsmasker van de diva. De slot- en sterfscène waarin deze tegenpolen gezusterlijk in bed eindigen is schitterend.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 2001 | | pagina 15