His master's voice Gesprek van de Dag Flippo's terug in de chips, nu met Pokémon-plaatjes M Doodlopend spoor Yorin Een Argentijnse in Nederland u DONDERDAG 5 APRIL 2001 Commentaar Vele treinreizigers in Nederland waren vandaag ridder te voet. Genoodzaakt een ander vervoermiddel te zoeken om hun plaats van bestemming te bereiken. En morgen en maandag waarschijnlijk ook nog. De dupe van een ar beidsconflict bij de spoorwegen dat tot ongekende pro porties is opgeblazen. Een moedige, ultieme poging van minister Netelenbos (verkeer) om de partijen weer aan tafel te krijgen was ge doemd te sneuvelen in een strijd waar redelijkheid inmid dels heeft plaatsgemaakt voor wederzijdse verkettering van standpunten. De staking van conducteurs en machinisten moest er ko men als uitlaatklep voor opgekropte emoties. Dat kon eenvoudig niet anders. Het noodlot van acties als deze is echter dat het de wezenlijke problemen niet oplost maar slechts voor zich uitschuift. Het is de hardnekkigheid waarmee de stellingen worden verdedigd die uitmaakt hoelang de spoorloosheid in ons land gaat duren. Want de NS-directie en de vakbonden zijn en blijven tot elkaar veroordeeld. Samen moeten ze er uiteindelijk toch weer zien uit te komen. De felheid waarmee FNV Bondgenoten, die zichzelf aan vankelijk op een zijspoor had gerangeerd, ten strijde trekt sterkt het vermoeden dat er koppen moeten rollen voor dat er weer echt zaken worden gedaan. Blijven over de fei ten waarom het uiteindelijk gaat. Zeker is dat er een dienstregeling moet komen waarbij personeel en materi eel en doelmatiger worden ingezet. En naarmate de in gangsdatum van 10 juni nadert krijgt de opvatting van de directie, dat de tijd om er nog aan te sleutelen ontbreekt, steeds meer kracht. Bij de onvrede van het personeel speelt op de achtergrond onzekerheid over de toekomst een niet weg te cijferen rol. Veel NS'ers zijn door werk sfeer, voorzieningen en traditie sterk verbonden met de spoorwegen. Hun angst voor veranderingen wordt mede ingegeven door de kans dat juist de regio waar ze 'hun rondje om de kerk' rijden straks wordt afgestoten of opge heven. Omdat het niet langer tot het kernnet van NS be hoort. Dat daar tussendoor zich ook nog een machtsstrijd tussen de vakbonden afspeelt maakt de zaak extra gecom pliceerd. televisie Yorin stopt heel veel 'reality' in zijn programmering. De zender die uit de as van Veronica is opgerezen heeft een naam als een vruchtenyoghurt, maar verder lijkt het net Veronica. Reality is goedkope televisie over gewone mensen die gewo ne dingen doen. Televisie die maar voortkabbelt. 'Alles onder controle' - ja, om vijf voor acht is Yorin alweer aan het tweede reality-programma van de avond toe, en nee, het programma wordt niet gesponsord door een be kende bierbrouwer - begon met een plaatje van een bloed rood opkomende zon boven een rijtje herenhuizen in Rot terdam. Het leek warempel wel een vakantiekiekje. In het daarop volgende halfuur snorde de videocamera en sjokten er allerlei mensen door het beeld. Mensen die niet echt wereldschokkende dingen te vertellen hadden. Ene Ida, die samen met ene Mike met geldtransporten door het land rijdt in een gepantserde wagen, zei: ,,De werkdag begint met 's ochtends naar de zaak te rijden. Dat weten we dan alvast. Een vierkante man die Harry heet werd ge filmd terwijl hij 's nachts met een aangelijnde hond over de boulevard van Zand voort wan delde. Hij is bewaker. „Ja, je komt eigenlijk van alles kom je tegen", vertelde hij. „Stelletjes laat ik gewoon liggen. Ja, ik ben ook jong ge weest. Twee vierkante mannen zorgen voorde veiligheid van een 'ontzettend populaire rapper'. „Om goed te kun nen functioneren als persoonsbeveiliger moet je altijd ie dereen een stapje voor zijn", zeggen ze. Ze praten met el kaar door mobiele telefoons. „Ik heb bepaalde personen ge signaleerd die bepaalde gedragingen hebben", zegt de een tegen de ander. Reality-programma's zijn gruwelijk saaie televisie. De avonden van Yorin zitten er vol mee. Toch was dat niet de reden dat Wil gisteravond besloot de zender in de toekomst te mijden. Dat waren die nare recla mefilmpjes voor Yorin, die om de haverklap werden ver toond. Yorinthe movement", fluistert een hitsige stem bij die reclamefilmpjes. Waardoor je het bange vermoeden krijgt dat je naar televisieprogramma's van een sekte zit te kijken. Een sekte die dolgraag wil, dat jij er ook bij gaat ho ren. Wil houdt niet van sektes. Wil houdt ook niet van hitsig ge fluister op de televisie. En Wil houdt al helemaal niet van televisiezenders die zich presenteren als een 'movement'. Dat is allemaal nog net een graadje erger dan een omroep die voortdurend reclamefilmpjes van schaars geklede jonge vrouwen en mannen vertoont die, zonder enige aanwijsba re reden breed lachend, door je beeld dansen. Zoals je die altijd bij Veronica zag. IDE Pokémon is 'uit', heet het. De tijd dat schooldirecteuren voor de be zitters van de felbegeerde kaartjes een ruilverbod op hun school plein moesten instellen is voorbij. Maar de rage woedt nog steeds. Kinderen beroven elkaar niet meer en trekken er elkaar niet meer de haren voor uit het hoofd, maar de tekenfilmserie en het gameboyspel blijken nog steeds populair te zijn. Bovendien heeft inzakkende Pokémon-hype een nieuwe impuls gekregen van de al even 'uit' zijnde en alweer bijna vergeten flippo's. De doorgewinterde Pokémon- fans weten het al: de flippo's zijn terug van weggeweest in de chips zak, nu echter voorzien van Poké- mon-beeltenissen. Het idee is van fabrikant Lay's, het vroegere Smiths Chips. De ronde schijfjes zijn binnenkort opnieuw verkrijg baar en dan maar liefst met liefst vijfentwintig verschillende 'bewe gende' afbeeldingen. Lay's doet zo een ultieme poging de consu ment aan de chips te krijgen. Ook de Pokémon-tekenfiïmserie op Fox Kids krijgt een nieuwe in jectie. De 52 afleverin gen zijn de afgelo pen anderhalf jaar al enkele keren her haald, Poké mon wordt nog steeds goed bekeken. Vóór en na schooltijd en op zaterdag en zondag zitten de echte fans aan de buis gekluisterd. Vorige week kondigde Fox Kids aan te willen stoppen met de serie. Meer dan 32.000 jonge kijkers belden daar op ontsteld naar de 'crisisfoon'. „Pokémon moet blijven!" reageer den ze wanhopig. 'Haha, het was een 1-aprilgrap', lachten de pro grammamakers afgelopen week end. Fox Kids had juist een verrassing in petto: nog dezelfde dag begon een nieuwe serie Po kémon. Geen her haling deze keer, maar nieuwe, nog niet eerder ver toonde afleverin gen. De hypes rond de Teletub- bies en de Tamagotchi's waren na een paar maanden al uitgewoed. De Pokémon-rage daarentegen woedt al veel langer en krijgt nu dus wellicht nieuw leven ingebla zen. „Het succes is nog niet voor bij", denkt Frank Rittinghaus, marketingmanager van Nintendo, de eigenaar van het merk Poké mon. „Natuurlijk is het niet meer zo populair als een jaar geleden, maar dat komt vooral omdat er de laatste tijd weinig nieuws op de markt is gekomen." Sinds Pokémon als videofilm be gon in Japan, zijn er inmiddels wereldwijd al ongeveer vijftien honderd andere producten ver schenen, waaronder een bio scoopfilm, koekjes, CD's, brood roosters en cornflakes. Zelfs in de wolken duiken Pokémon Ash en Pikachu op: de vliegmaatschappij Nippon Airways heeft drie specia le Pokémon-vliegtuigen. De commercie kan er niet genoeg van krijgen. Binnenkort komen er weer allerlei nieuwe producten op de markt, vertelt Nintendo- woordvoerder Rittinghaus. De vraag is alleen of kinderen net als jaren geleden om de flippo's zul len vechten. MARUSJA AANGEENBRUG Buma/Stemra komt op voor componisten Buma/Stemra treedt sinds jaar en dag op als his master's voice van iedere serieus te nemen creativo. Medio augustus betrekt de nu nog in Amstelveen residerende muziekauteursrechtenorganisatie een uitermate fraai bedrijfspand in Hoofddorp. De digitale archiefstukken van Buma/Stemra, alsmede de door een jointventure tot een centrale databank verenigde bestanden van zusterorganisaties uit Engeland, Frankrijk, de VS en Canada verhuizen mee. „Zo ook het Cedar, het Centrum voor Dienstverlening Auteurs- en aanverwante rechten, waarin onder anderen auteurs, toneelschrijvers, filmproducenten hun be langen hebben ondergebracht." aa ERD :n 1 >rc ipii igii ;eb ten )00 Artistiek volk gaat het in de regel meer om het scheppen van kunst dan om de stuivers. Een uit zondering was de zakelijk ingestelde componist Jan van Gilse die in 1913, een jaar na de inwer kingtreding van de Auteurswet, de opmaat gaf tot de oprichting van de vereniging Buma. In artikel 1 staat omschreven wat het auteursrecht behelst: „Het uitsluitend recht van den maker van een werk van letterkunde, wetenschap of kunst, of van diens rechtverkrijgenden, om dit openbaar te maken of te verveelvoudigen. Daaruit volgt automatisch dat degene die het geestelijke eigendom bezit van een muziekstuk of smartlap telkens officieel toestemming moet worden gevraagd voor een publieke uitvoe ring of verspreiding via cd's. Dat luistert heel nauw voor omroepbazen, platen maatschappijen, impresario's, horeca- exploitanten, winkeliersverenigingen, ja, zelfs voor de dorpsfanfare, de be- drijfsharmonie en voor de tandarts, die de patiënt wil verdoven met muziek in de wachtkamer. Maar het is voor bijvoorbeeld de rente nierende Hagenaar Robbie van Leeuwen ondoenlijk na te gaan wie waar op deze globe zijn inmiddels tot evergreen gepromoveerde Shocking Blue-hit "Venus' uitvoert. Buma/Stem ra doet dat voor hem, zoals de muziekauteurs- rechtenorganisatie tegen vergoeding ook opkomt voor de rechten van ruim 13.000 componisten, tekstschrijvers en muziekuitgevers. De incasso van penningen voor hun tot openbaar kunstbezit verheven geestelijke eigendom, ook daar is Bu ma/Stemra goed voor. Zendgemachtigden ver eenvoudigen die taak door periodiek opgaven van uitgezonden singles en muziekstukken te verstrekken. De organisatie, oorspronkelijk ver eniging Bureau voor Muziekauteursrechten, laat daarentegen in huiselijke kring uitgevoerde con certen en recitals ongemoeid. Een bruidspaar hoeft Buma geen licentie te vra gen voor ome Cor die als accordeonist tijdens de bruiloft vrolijke klanken ten gehore wil brengen. Nabestaanden van een overledene zijn gevrij waard van de verplichting tot betaling van rech ten, als tijdens een crematie of begrafenis de op muziek gezette levensvraag 'Waarheen, waar voor?' wordt opgeworpen. En zo laat Buma/Stemra ook de tot het bel canto aange trokken open raamzanger ongemoeid, die vrouw, kinderen en hond in de huiskamer teistert met Of George Knops van Buma/Stemra. z'n zoveelste vergeefse poging de hoge C te ha len. Bij Stemra wordt erop toegezien dat componis ten, tekstdichters en muziekuitgevers financieel aan hun trekken komen, ingeval van vermenig vuldiging en verspreiding van hun geluidmateri aal via compact discs, videocassettes of dvd- schijfjes. Omdat halverwege de jaren dertig de grammofoonplatenhandel een onstuitbare groei doormaakte vanwege de vraag naar liedjes van Koos Speenhoff, WUly Derby en Jean Louis Pi- suisse, werd door Buma in 1936 de Stichting tot Exploitatie van Mechanische Reproductierechten van Auteurs opgericht. Maar volgens hoofd Cul turele Zaken en Public Relations George Knops zijn beide organisaties 65 jaar later intern zozeer met elkaar vergroeid dat de ruim 300 personeels leden in meerderheid diep moeten nadenken, vooraleer ze de betekenissen van de tot begrip pen ingeburgerde afkortingen kunnen reprodu- FOTO UNITED PHOTOS DE BOER CYNTHIA VAN DUKE Auteursrechten hebben geen eeuwigheidswaarde in de zin dat de zoveelste afstammeling van een componist financieel profijt kan trekken van iets dat jaren her is bedacht. De rechten verjaren 70 jaar na de dood van de maker. Maar probeer niet de plaat te poetsen met andermans creatief werk van recentere datum. Want dan is het risico groot dat Buma/Stemra verhaal komt halen. Al wijst George Knops als woordvoerder van de mu- ziekauteursrechtenorganisatie er wel op dat componisten, die zich benadeeld voelen, niet kunnen volstaan met het verspreiden van verbale treurmuziek over de malafide praktijken van naa- pers. Een componist of tekstdichter die meent dat een hit verdacht veel weg heeft van een veel eerder door hem geschreven lied, kan z'n beklag doen bij de VCP, de Vaste Commissie Plagiaat van Buma. Dit panel van onafhankelijke deskun digen beoordeelt of de klacht al dan niet gegrond is. Wanneer de klager in het gelijk wordt gesteld, dient Buma/Stemra de auteursrechtelijke uitke ring in diens voordeel aan te passen. Buma/Stemra heeft geen auteursrechtenp^ in dienst. En de personeelsleden hebben ii vrije tijd ook geen notitieboekje op zak om leggen wat in cafés en in winkelcentra zoa£2 muziek en muzak wordt gedraaid. Voor he(OC den van steekproeven in kroegen, proeflok^ kantines van sportclubs, dokterspraktijken^ winkelcentra wordt gebruik gemaakt van (L L zoeksbureaus. Bij Buma/Stemra leeft tegel)na tijd het besef dat lang niet alles wat in de u|Q ken van dit land aan ketel- en andere muziaa gaal en clandestien ten gehore wordt gebr^ kan worden geregistreerd. Wat dat betreft i voor Buma/Stemra veel gewonnen sinds cL dio Controle Dienst in de loop van de jare#3 tig vrijwel alle radiopiraten tot zwijgen heeGE[ bracht. Het massaal op cassettebandjes zetten vanau ziek heeft zichzelf volgens Knops als volstri^] de tijd overleefd. Jongeren die dat nog welui) lopen de kans door leeftijdgenoten als 'out 7 terzijde te worden geschoven. Daarentegei wordt, en dat is ook bij Buma/Stemra beke^g volop cd's gebrand in het illegale circuit. El6, veelvuldig gehoord argument voor de tech!^ diging van dit clandestiene gedrag: de gelu dragers zijn in dit land buitensporig duur t zichte van vele buitenlanden. George Kno^H1 Buma/Stemra is zo vrij op te merken dat dVE in prijs niet zo spectaculair verschillen vanr^ elders voor wordt gevraagd. Knops: „Maar zouden de geluidsdragers in prijs omlaag ajJ( dan nog blijft het aantrekkelijk te kopiëren,^ dat uitsluitend voor eigen gebruik gebeurt^ ons betreft geen bezwaar. Maar het moet ontaarden in het opzetten van een handel^Q( we daarachter komen, schakelen de sticht^ BREIN in, de gezamenlijke belangenorgan^ van platenhandel, platenmaatschappijen c ma/Stemra. Komt die tot de conclusie dati. derdaad sprake is van misbruik, dan word(12 onze opsporingsdienst justitie ingeschake^ GERARD VAN PUTTEN ciisi'/if'/i 3 cn Z Verliefd, verloofd, getrouwd. Vroeger was dat, als alles goed ging en gewoon, de normale weg. Tegenwoordig heeft het samenwonen de verloving als iets ouderivets verdrongen. Toch is er in veel relaties zo'n moment waarop de wens om te gaan trouwen met enig cere monieel vertoon wordt uitgedrukt. Meestal wordt dat door de man gedaan. Hij vraagt zijn geliefde ten hu- welijkhet moment is voor haar toch nog een verrassing, evenals de enscenering, k Mijn ene dochter kreeg een huwelijksaan- F zoek in Kenya bij een mooie zonsondergang, de ander werd op een maanovergoten avond meegevoerd naar het strand waar hij haar 'ja' beklonk met champagne. In beide gevallen kregen ze een ring. Zo ver ging het hun, zo vergaat het ook hun vriendinnen. Vervolgens is er toch zoiets als een verlovingstijd, want (bijna) een jaar staat alles in het te ken van het naderende huwelijk. Huwelijksvoltrekkingen zijn doorgaans grote, uitbundige feesten met stralende bruiden - i en ontroerde bruidegommen. 11 Alles weer net zo als vroeger, 1j behalve dan dat verlovings- I j feest, aangekondigd door twee 1! ^B kaartjes, verstuurd in een en- II veloppe, met datum en uur V'. de receptie. Ik zie mij zelf nog staan in de tuin van mijn ouderlijk huis, in een roze jurk, speciaal voor die gelegen heid gekocht, vriendinnen met hoeden om mij heen, 's avonds een zomers verlovings diner met een slinger van rozen op de tafels, heel ge lukkig met hem, maar bezorgd over alles wat komen ging. Want verloofd zijn leek een fulltime baan: uitzet, huis inrichten, een heleboel gedoe, aangezwengeld door een triomfantelijke moeder die blij was dat haar dochter 'goed' onder de pannen was - want dat dach ten moeders toen nog - en een vader die optrad als sponsor. Huwbare dochters werden toch ook een beet je 'verkocht'. De ring aan mijn vinger had een bescher mend effect: ik was 'bezet' en de hoofdredacteur van de krant waar ik als eerste vrouwelijke journaliste aan mijn werkzame leven begon, meldde dat ook met na druk aan de heren redacteuren. In dertig jaar tijd is dit alles volledig anekdotisch geworden dankzij seksu ele revolutie en feminisme. Is het symbolisch dat Maxima op het ijs ten huwelijk is gevraagd, terwijl zij smachtte naar warme chocola demelk? Het land waaruit zij komt, is zo totaal anders dan Nederland. In Argentinië wordt het leven thea traal beleefd. Dat blijkt ook uit het boek 'Berichten van het blauwe huis' van Hella Hciasse, waarin de liefde een mooie Argentijnse in de jaren twintig naar Nederland voert. Wat maakte haar zo verschillend van de Nederlandse vrouwen in haar omgeving? 'Nie mand was zo uithuizig, zo mondain als zij', wordt de lezer meegedeeld. 'Ze reed in haar Buick décapotable naar Brussel om te winkelen, nam herhaaldelijk de sneltrein naar Parijs of Wenen om daar concerten en toneelvoorstellingen bij te wonen, en ieder jaar bracht zij, ook alleen, een maand door in een kuuroord: Wiesbaden, VichyofTermeAbbano. Was zij wuft? Nee dat toch niet. Enig kind van schatrijke Argentijnse es- tanciabezitters had zij een opvoeding gehad als een prinses, op de duurste kostscholen in Europa, ze was de buitenlandse sterdebutante van een Londense 'sea son' geweest, omzwermd door adellijke fortuinzoe kers'. Maar desondanks koos zij de Nederlandse pro fessor. Een man van weinig woorden, stroefin zijn li chaam, wat stuntelig in zijn expressie. Ze had hem in Egypte ontmoet bij het bezichtigen van opgravingen waaraan hij als archeoloog meewerkte. Laurus Linius was smoorverliefd geworden en had tenslotte de moed gevonden haar ten huwelijk te vragen. Tot zijn onuit sprekelijk geluk stemde zij in. Hij bracht zijn bruid naar een villa die door zijn grootvader gebouwd was in neoromantische stijl, de grootste en oudste villa in de wijk, verscholen achter sparren en dennen en hoge hagen van hulst en liguster. Daar koesterde hij haar als een exotisch juweel. Haasse voert ons via de doch ters van de Argentijnse, die later op zoek gaan naar hun wortels, binnen in dat grote, complexe land dat Argentinië is. We krijgen van haar doorkijkjes in de milieus van de betere kringen in Buenos Aires waar hoge officieren in hun pronkerige uniformen in en uit lopen. We betreden riante buitenhuizen gebleekt door een blakerende zon, ondergaan de machocultuur waarin mannen nog onbekommerd man zijn en vrouwen vrouw, we tasten met onze ogen de grenze loze wijdheid van de pampa's af met hun zee van gras, doorspikkeld met grazend vee. En we ontmoeten de Dwaze Moeders. 'Berichten van het blauwe huis' krijgt dezer dagen een dubbelzinnige dimensie door de verloving van Wil lem-Alexander en Maxima. Voor ons, onderdanen, is dit boek daardoor extra boeiend en verhelderend. Voor de jong verloofden is het eigenlijk verplichte kost. Wellicht kunnen ze het aan elkaar voorlezen. Een DOODGEWAANDE MAN heeft in Nicaragua zijn familie de stuipen op het lijf gejaagd. De 58-jarige Cesar Aguilera keek vreemd op toen hij na een week afwezigheid thuiskwam. Zijn vrouw en kinderen stonden op het punt hem te begraven. Ten minste, dat dachten ze. De fami lie vreesde het ergste toen Aqui- lera na een week nog niet was thuis was gekomen na werk zaamheden op het platteland. Ze zochten in het mortuarium naar zijn lichaam en dachten dat een niet-geïdentificeerd stoffelijk overschot van een verkeersdode het zijne was. Terwijl de begrafe nis begon, kwam de vermiste man echter gewoon thuis. Fans van de Britse popster RCl WILLIAMS kunnen binnenkor^ bezittingen kopen bij het veilijei Sotheby's in Londen. De zan^n op 10 april 44 persoonlijke vqc( pen veilen, waaronder zijn befnj opbrengst van de verkoop korfy goede aan liefdadigheidsorga(rc ties. Volgens de Britse zender zal het bed ruim 7000 gulden brengen. Ook het mobiele toilCl de rockster tijdens zijn optrei' gebruikte zal onder de hamer; evenals handgeschreven teksj voor zijn liedjes. CINDY GOH is 24 |aar gej'^ geboren op de achterbanL, haar vaders auto toen hij 11 barensnood verkerende naar het Alexandra-ziekey Singapore bracht. Vorige herhaalde de geschieden" Cindy's zoon Brandon kwl_r wereld op de achterbank r« taxi waarmee zij met haar^ genoot en haar zoon van Cj naar het ziekenhuis ondej j was. „Het hoofd van de bn( kwam naar buiten en zij persen", zei Priscilla Cha. woordvoerster van het tax;el drijf. „Ze zaten op de sn€^ j. konden niet stoppen. Dej^ feur kon alleen maar zo s^5 gelijk doorrijden."

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 2001 | | pagina 2