NHK komt opstandigen tegemoet
Geloof Samenleving
'Saamhorigheidsgevoel begint hp
met bidden van rozenkrans
VANDAAG
Delegatie: Gesprek op
Molukken noodzakell
Vernielers hebben doorgaans geen bijbelteksten nodig
ZATERDAG 17 MAART 2001
I Vandaag 436 jaar geleden, op 17 maart 1565,
stierf de Schotse godgeleerde Alexander Alesi-
us op 65 jarige leeftijd. Door zijn rooms-katho-
lieke superieuren werd hij in 1527 naar de ge
vangengenomen hervormer Patrick Hamilton gestuurd om
hem bekeren. Hamilton wist echter Alesius door zijn argu
menten en standvastigheid op de brandstapel te bekeren
tot het protestantisme. Alesius begon de hervorming te
prediken en belandde zelf ook in de gevangenis. Maar hij
wist wel te ontkomen en speelde daarna een belangrijke
rol in de gehele begintijd van de reformatie. In 1551 hielp
hij bij de eerste vertaling van de latijnse bijbel in het Engels
(Book of Common Prayer).
De heilige van 17 maart, Gertrudis van Nijvel (628-659),
koos al op 6-jarige leeftijd voor een vroom kloosterleven en
leidde vanaf haar 21ste het klooster in het Belgische Nijvel.
I Vandaag 789 jaar geleden, op 18 maart 1212,
ontvluchtte een 18-jarige meisje van adel in de
Italiaanse plaats Assisi haar ouderlijk huis. Zij
heette Chiara en voelde zich geïnspireerd door
de christelijke idealen van haar stadsgenoot Franciscus van
Assisi (1181-1226), die een leven van armoede in navolging
van Christus propageerde. Chiara stichtte samen met haar
inspirator de tweede orde van de Heilige Franciscus. Deze
zouden naar Chiara, de 'Clarissen' gaan heten. Zelf werd ze
samen met Franciscus één van de meest prominente heili
gen die het rooms-katholicisme heeft voortgebracht.
Op 18 maart tevens wordt ook de sterfdag herdacht van de
heilige franciscaanse lekenbroeder Salvator van Horta
(1520-1567): een Spaanse schoenmaker en schaapsherder,
die naar verluidt over de gave van genezing door handop
legging beschikte.
Synodebestuur soepeler over lidmaatschap kerkenraad
'Conflict niet van religieuze aard'
Het synodebestuur van de Nederlandse Hervormde Kerk
is bereid opstandige gemeenten, waarmee al negen jaar
een juridische strijd wordt gevoerd, vergaand tegemoet
te komen. Dit blijkt uit de Informatienota, waarin het be
stuur verantwoording voor zijn werkzaamheden aflegt
aan de synode.
utrecht anp
Ongeveer veertig plaatselijke
gemeenten van behoudende
signatuur vechten al sinds 1992
een kerkordewijziging aan. Die
verplichtte de gemeenten het
beheer van de financiën anders
in te richten. In 1991 had de sy
node bepaald dat alle gemeen
ten zich moeten schikken naar
de Kerkorde die uit 1951 da
teert. Zowel voor de kerkelijke
als de burgerlijke rechter heeft
de landelijke kerk de juridische
strijd op alle niveaus gewon
nen. De procedures hebben
haar ongeveer een miljoen gul
den aan juridische bijstand ge
kost. Uit de Informatienota
blijkt dat het synodebestuur be
reid is de Kerkorde op drie pun
ten te wijzigen, in een laatste
poging de procederende ge
meenten in hun bezwaren tege
moet te komen.
Volgens de Kerkorde moet
dat deel van de kerkvoogdij, dat
het geld beheert, lid van de ker
kenraad worden. Deze kerk
voogden zouden volgens het
voorstel worden vrijgesteld van
'gewone' kerkenraadstaken. De
woordvoerder van de kerk
noemde dit 'een elegante ma
nier om tegen de kerkvoogden
te zeggen: ga op de oude voet
verder, maar dan als kerken
raadslid'.
Ook de bepaling dat de meer
derheid van de kerkvoogdij ker
kenraadslid moet worden,
wordt gewijzigd via een uitzon
deringsclausule. Daarnaast
komt er een terughoudender
invulling van het toezicht van
de provinciale kerkvoogdijcom
missie (PKC) op het plaatselijk
beheer. Gemeenten die een ge
zonde financiële basis hebben,
hoeven hun begroting en jaar
stukken slechts ter kennisname
en niet ter goedkeuring aan de
PKC toe te zenden.
Het synodebestuur hoopt dat
er met deze voorstellen een ein
de komt aan het juridisch pro
ces. Voor de synodevergadering
van september moet hierover
duidelijkheid komen, aldus de
Informatienota.
ambon anp
Molukse kerken en moslimlei
ders moeten met elkaar in ge
sprek gaan. Om dat gesprek tot
stand te brengen kan een rol
weggelegd zijn voor Nederland
se organisaties. Dat concludeert
een delegatie van Kerken in Ak-
tie en Help Ambon in Nood, die
afgelopen week Ambon heeft
bezocht.
Volgens woordvoerder Bert
Boer is het noodzakelijk dat
moslimleiders en christelijke
leiders met elkaar in gesprek
komen. „Daarbij zou een rol
weggelegd kunnen zijn voor be-
jel
trokkenheid van Ne
organisaties." Omdatfcg
gatie de Molukken beiv(
een 'eerste oriëntatie''
nog niet zeggen hoe
kenheid in de praktij
kan worden. De deli
cludeert dat het ge
Molukken niet van
aard is. „Het conflictkgc
politieke achtergrond L
Volgens de woord'
bij zowel moslims
nen de wil om met
sprek te gaan. De|
heeft bezoeken gebi
gouverneur, religiei
en legercommandant
Themadienst De Gekleurde Ruiters
lisse In de Grote of Hervormde kerk aan de Heereweg 250 te
Lisse wordt morgenavond een evangelisatiedienst gehouden.
Deze wordt opgeluisterd door een dramagroep, gospelkoor .'The
Messengers' en orgelspeler Jan Verzaal. De dienst heeft het the
ma 'De Gekleurde Ruitters' meegkregen. Voorganger is ds. A. C.
Verweij. De aanvang is gesteld op 18.50 uur.
Reinigen schedels voor beter karma
chacheonsao Een Thaise monnik reinigt een van de vele hon
derden schedels. De overblijfselen zijn opgegraven bij een be
graafplaats in het Thaise stadje Chacheonsao. Elke twintig jaar
worden de geraamten van zo'n duizend overledenen opgegra
ven en de botten schoongeborsteld in een speciaal ritueel. Ver
volgens worden de overblijfselen van de doden in de wind ge
droogd en aansluitend verbrand. De vrijwilligers zijn boeddhist.
Ze geloven dat het meedoen aan het ritueel hun positief karma
oplevert. Dat wil zeggen dat het hen helpt in 'de weegschaal van
de eeuwigheid' in een volgend leven in wat betere leefomstan
digheden terug te komen. foto reuters sukree sukplang
WEEROVERZICHT BUITENLAND
Weersvooruitzicht HWS
Geldig tot en met zaterdag.
Noorwegen:
In het noorden meest droog en
wat zon. Verder bewolkt en af en
toe sneeuw, aan zee ook regen.
Zondag op meer plaatsen droog
weer en wat zon. Landinwaarts
lichte tot matige vorst. Maxima
aan de zuidkust rond plus 3 gra
den.
Zweden:
Zaterdag in het zuiden nog wat
natte sneeuw. De rest van het
weekeinde af en toe zon en vrij
wel overal droog. In het noorden
's middags lichte tot matige vorst,
in het zuiden maxima iets boven
nul.
Finland:
Van het noorden uit steeds meer
opklaringen en vrijwel overal
droog. Maxima dalend tot onder
de min 5 graden, in het zuiden
iets milder.
Denemarken:
Af en toe wat zon, maar stilaan
meer wolken en af en toe regen,
in het noorden sneeuw. Maxima
van 2 graden in het noorden tot 6
in het zuiden.
Engeland, Schotland, Wales, Ier
land:
In Schotland aardig wat zon en
kleine kans op een winterse bui.
Meer naar het zuiden bewolkt en
perioden met regen; in het noor
den van Engeland en Wales ook
natte sneeuw. Maxima tussen 4
en 8 graden.
Zuid-Frankrijk:
Zwaar bewolkt en stevige buien
met kans op onweer. Zondag een
paar opklaringen, maar ook nog
een bui. Maxima tussen 15 en 20
graden.
Spanje:
Half tot zwaar bewolkt en in de
westelijke helft een paar regen- of
onweersbuien. In het oosten en
zuiden aardig wat zon en vrijwel
droog. Maxima tussen 16 en 21
graden.
Portugal:
Zaterdag wat opklarend. Zondag
opnieuw enkele buien met kans
op onweer. In de Algarve blijft het
droog met geregeld zon. Maxima
van 15 graden in het noorden tot
19 in het zuiden.
Mallorca, Ibiza, Menorca:
Perioden met zon en vrijwel over
al droog. Maxima ongeveer 19
graden.
Canarische Eilanden:
Flink wat zon en droog. Maxima
tussen 20 en 24 graden.
Duitsland:
Meest bewolkt en regenachtig.
Sneeuwgrens boven de 1500 me
ter. Maxima van 9 graden in het
noorden tot 14 in Beieren.
Oostenrijk:
Zaterdag in het zuiden toenemen
de kans op neerslag. In het noor
den dan nog geregeld zon en
droog. Zondag overal bewolkt en
regen, boven de 1500 meter
sneeuw. Temperatuur in de dalen
tussen 13 en 15 graden.
Zwitserland:
Bewolkt weekeinde met regen en
met name in het westen en zui
den veel neerslag. Boven de
1500 meter sneeuw. In de loop
van zondag tijdelijk wat droger,
maxima in de dalen tussen 12 en
14 graden.
Tsjechië en Slowakije:
Eerst af en toe zon, maar zater
dag in de loop van de dag in Tsje-
chi af en toe regen. Zondag ook in
Slowakije nat. Zacht met maxima
tussen 13 en 16 graden.
Hongarije:
In de loop van zaterdag overgang
amsterdam ilse keuenhof
„Het mooie van de Stille Om
gang is dat hij stil is. Er wordt al
zoveel geprotesteerd vandaag
de dag. Wij lopen gewoon in
stilte." De heer M. van der Poel
uit de Bollenstreek loopt al van
af 1945 mee en hoopt ook dit
jaar weer een van de ongeveer
11.000 deelnemers te zijn.
Het thema van de tocht die
vannacht door het centrum van
Amsterdam gelopen wordt is
'Velen, één lichaam in Chris
tus'. Perschef W. Peeters van
het Bisdom Haarlem legt uit:
„Hiermee wordt bedoeld dat de
vele verschillende elementen in
een lichaam samen één zijn. Zo
maken ook vele mensen samen
één kerk."
Een Voorhoutse, die dit jaar
voor de achtste keer meeloopt,
kan zich prima vinden in dit
thema: „Het is een enorm in
drukwekkend gezicht al die
mensen. Ik heb in korte tijd veel
mensen verloren en een tocht
als deze geeft weer hoop." Het
saamhorigheidsgevoel begint
volgens de Voorhoutse al op
weg naar de tocht: „In de bus
bidden we samen de rozen
krans."
Het thema is afkomstig uit de
wapenspreuk van de nieuwe
Haarlemse hulpbisschop Van
Burgsteden. Reden voor deze
keuze is dat Van Burgsteden vo
rig jaar als hulpbisschop is in
gewijd. Ook was hij pastoor van
de Begijnhofkerk, een godshuis
dat een rol speelt in het Mirakel
van Amsterdam waarop de
tocht gebaseerd is.
In het jaar 1345 braakte een
doodzieke man in een huis bij
het Begijnhof een zojuist ont
vangen hostie uit. Dat is in de
RK Kerk een stukje brood dat
symbool staat voor het Lichaam
van Christus. Het braaksel werd
in het haardvuur gegooid, maar
de hostie verbrandde niet. Ver
volgens werd de hostie meerde
re keren naar een kerk 'overge
bracht. Telkens bleek dat het
stukje brood op onverklaarbare
wijze zijn weg terugvond naar
het huis van de zieke.
Om elf uur vanavond begint
een plechtige eucharistieviering
in de St. Agnesparochie aan de
Amstelveenseweg in Amster
dam. Om 00.35 vertrekken bus
sen naar het Spui, waar de Stille
Omgang begint. Voor meer in
formatie: Gezelschap van de
Stille Omgang 023-5246229.
Rotterdam Het werk is op een oor na gevild. De
Mevlana Moskee staat op zijn nieuwe plek aan het
Roel Langerakpark in Rotterdam. Het islamitische
gebedshuis stond nieuwbouw in de weg. De 750
voornamelijk Turkse gelovigen nemen helrot
begin mei in gebruik. Eerst moet nog tapi 'n(
gelegd en een aantal lampen worden opg ist
foto anp u
rntm,
bewolkt
2£
onweer
V warmtefront
regen
sneeuw
V koufront
opklaringen
hagel
k lagedruk
mist
windrichting
hogedruk
zonnig
19
temperatuur
mnn luchtdruk in
-1000- hect0 pasca.
Stille omgang voor vele gelovigen dé gebeurtenis Moskee naar nieUWe plek
Wat zou er zijn gebeurd als Alexander Panagoulis
zijn plan om het Parthenon op te blazen had uit
gevoerd? In Griekenland heerste in de jaren zes
tig het generaalsbewind. De linkse activist/politi
cus Panagoulis vroeg politici buiten Griekenland
om hulp, maar zij beleden de steun met
<de mond, maar niet met de daad.
Om de wereld op de onderdrukking van
Griekenland door de Junta te wijzen, vat-
te Panagoulis het plan op de Akropolis-
-berg in Athene te bezetten met een
paar geestverwanten en de rode vlag te
^^9 hijsen. Vastgeketend aan een van de pi-
laren van het Parthenon met een hoe-
I veelheid dynamiet, zou hij de Junta
dwingen tot onderhandelingen. Zou de
0Q Junta daar niet op ingaan, dan zou Pa
nagoulis zichzelf en het Tempelcomplex
I opblazen.
Panagoulis was ervan overtuigd dat de
wereld zou ingrijpen. Want, zo was zijn
redenering, om onderdrukte mensen
geeft de wereld niet, maar wordt er een
vinger uitgestoken naar archeologische
schatten, dan is Leiden in last. Dan
schrikt de wereld op uit haar lethargie en
m onderneemt stappen om aan de onge-
rechtigheid een einde te maken.
De Italiaanse journaliste Oriana Fallaci
schreef in 1979 het boek 'Een man' over
Panagoulis, met wie zij een liefdesrelatie
had gehad. Het was een bewogen relatie
met een bewogen man, die in 1968 ter
naar bewolkt en regenachtig
weer. Wel hoge maxima:
tussen 15 en 18 graden.
Italië:
Wisselvallig weer met wolken en
regen. In het noorden lokaal veel
neerslag en sneeuwgrens rond
1500 meter. In het zuiden vrijwel
overal droog en in de loop van
zondag ook elders minder nat.
Maxima meest tussen 14 en 20
graden.
Corsica en Sardinië:
Af en toe zon en vooral op Corsica
ook een paar buien. Daar ook veel
wind. Maxima rond 18 graden.
Griekenland en Kreta:
Rustig en droog voorjaarsweer
met aardig wat zon en maxima
rond 20 graden.
Malta:
Perioden met zon en droog. Maxi
ma rond 20 graden.
Turkije en Cyprus:
Flink wat zon en vrijwel overal
droog. Maxima aan zee meest bo
ven de 20 graden.
ZONDAG 18 MAART 2001
Zon- en maanstanden
Zon op 06.47 Zon onder 18.48
Maan op 03.58 Maan onder 11.50
Waterstand
IJmuiden Katwijk
Hoog 10.25 23.30 9.58 23.03
Laag 05.15» 18.07 4.56 17.48
MAANDAG 19 MAART 2001
Zon- en maanstanden
Zon op 06.45 Zon onder 18.49
Maan op 04 43 Maan onderl2.46
Waterstand
IJmuiden Katwijk
Hoog 12.05 00.00 11.38 «23.33
Laag 06.46» 19.15 6.27 «18 56
Eelde
zwaar bew.
no 3
10
4 3.0
Weerrapporten 16/03, 16.00 uur:
Eindhoven
zwaar bew.
o3
12
7 0.0
station
weer
wind
temp neersl
Den Helder
zwaar bew
no 4
9
4 0.0
max min mm
Rotterdam
zwaar bew
no4
11
6 03
Amsterdam
zwaar bew
DO 5
11 6 0.0
Twente
zwaar bew
no3
10
4 05
De Bilt
zwaar bew.
o3
12 6 0.7
Vlissingen
zwaarbew
o4
11
7 1.3
Deelen
zwaar bew.
no 3
11 5 0.8
Maastricht
zwaar bew
no 3
10
8 1.1
Aberdeen
licht bew.
n3
5
1 0.0
Athene
onbewolkt
zo3
20
9
0.0
Barcelona
regen
no 3
15
9
0.0
Berlijn
zwaar bew.
n2
6
2
0.0
Boedapest
zwaar bew.
zl
13
7
4.3
Bordeaux
hall bew.
zw5
16
10
0.0
Brussel
zwaar bew
no 4
11
9
2.6
Cyprus
licht bew.
zw2
20
11
00
Dublin
regen
o5
8
4
2.0
Frankfurt
zwaar bew
o2
9
7
7.9
Genéve
half bew
zo 2
16
3
3.0
Helsinki
sneeuw
no3
0
-1
0.0
Innsbruck
zwaar bew
zo5
14
3
0.0
Istanbul
licht bew
w3
14
7
00
Klagenfurt
licht bew.
zw3
16
2
0.0
Kopenhagen
half bew.
w4
3
0
1.8
Las Palmas
licht bew
no 4
23
17
0.0
Lissabon
zwaar bew
zw5
21
10
2.0
Locarno
zwaar bew
w2
17
2
0.0
Londen
zwaar bew
no5
10
7
1.2
Luxemburg
half bew
o3
12
8
11.0
Madrid
zwaar bew.
zw5
20
5
0.0
Malaga
half bew.
w4
19
12
00
Mallorca
zwaar bew
zw 3
19
9
00
Malta
zwaar bew.
zo4
19
10
0.0
Moskou
zwaar bew.
nw 1
5
2
0.2
München
licht bew.
no 2
10
7
0.0
Nice
zwaar bew.
06
14
10
0.0
Oslo
sneeuw
n5
2
-1
22
Parijs
zwaar bew.
o3
13
7
0.6
Praag
zwaar bew.
n2
5
0
4.0
Rome
zwaar bew.
z3
17
8
0.0
Split
licht bew.
z2
18
7
0.0
Stockholm
zwaar bew
no 4
3
0
0.0
Warschau
half bew.
z3
4
0
0.2
Wenen
licht bew.
zo3
9
5
85
Zurich
zwaar bew.
no 3
12
4
5.1
Bangkok
zwaar bew.
z3
36
24
00
Buenos Aires
zwaarbew
zo4
25
20
00
Casablanca
zwaar bew
nw3
20
13
00
Johannesburg
licht bew.
zo2
24
16
0.0
Los Angeles
zwaar bew.
zw2
16
12
0.0
New Orleans
onbewolkt
nw4
26
12
0.0
New York
licht bew
o3
11
6
00
Tel Aviv
licht bew
nw 3
22
13
00
Tokyo
licht bew
z2
13
6
00
Toronto
zwaar bew
no 3
7
-3
0.0
Tunis
zwaar bew
06
24
14
0.0
Vancouver
half bew
ws.O
7
4
144
LEIDSCH DAGBLAD
(Opgericht 1 maart 1860)
KANTOOR
Rooseveltstraat 82 071-5356 356
Postadres: Postbus 54,2300 AB Leiden
ABONNEESERVICE
e—mail: abonneeservice@damiate.hdc.nl
Geen krant ontvangen?
Bel voor nabezorging:
Ma t/m/vr. 18.00-19.30 uur en
Zaterdag 10.00-13.00 uur 071-5128 030
DIRECTIE
B.M. Essenberg,
W.M.J. Bouterse (adjunct)
J. Kiel (adjunct)
HOOFDREDACTIE
J.G. Majoor,
T van Brussel (adjunct)
L.F. Klein Schiphorst (adjunct)
H. Schneider (adjunct)
PUBLIC RELATIONS
W.H.C.M. Steverink 071-5356 356
REDACTIE
A. Maandag, chef eindredactie algemeen
T. Brouwer de Koning, chef redactie Rijn- en
Veenstreek
D.C. van der Plas, chef eindredactie regio
J. Rijsdam, chef redactie kunst
W. Spierdijk, chef sportredactie
E Straatsma, chef redactie Regio Leiden
RI.M. van der Veer, chefredactie
Duin- en Bollenstreek
W.F. Wegman, chef redactie Leiden
INTERNET:
www.leidschdagblad.nl
TELEFAX
Advertenties: 071 - 5323
Familieberichten: 023- 53j
023- 5320 216
Redactie: 071-5321 921
Hoofdredactie 071- 5315!
ADVERTENTII
Maandag t/m vrijdag
071-5356 230
RUBRIEKSADVEf
Maandag t/m vrijdag van 831
071-5143 545
ABONNEMENTEN: (071-
bij vooruitbetaling:
per maand (acceptgiro)
per kwartaal (acceptgiro)
per half jaar (acceptgiro)
per jaar (acceptgiro)
Abonnees die ons een machtigt
het automatisch afschrijven van!
abonnements- geld, ontvangen:
betaling.
VERZENDING PERK
Voor abonnementen die per post
worden verzonden geldt een tw
aan portokosten per verschijnda}
LEIDSCH DAGBLAD OP CA!
Voor mensen die moeilijk leze
hebben of blind zijn (of een
leeshandicap hebben), is eeni
van het regionale nieuws uitl
Dagblad op geluidscassette
informatie 0486-486486
(Centrum voor Gesproken Li
Auteursrechten voorbd)
Dagbladuitgeverij M
E-MAIL:
redactie.ld@damiate.hdc.nl
ZIEKENHUIZl
ONGEVALLENDIENST
Rijnland Ziekenhuis, vestiging St. Elisabeth: 24 u. per dag
Diaconessenhuis: maandag t/m vrijdag 08.00-17.00 u. (uitgezondl
feestdagen).
Leids Universitair Medisch Centrum: 24 u. per dag.
Rijnland Ziekenhuis, vestiging Rijnoord: geen ongevallendienst. I
INLICHTINGEN BEZOEKUREN ZIEKENHUIZEN
Diaconessenhuis: tel. 071-5178178.
Rijnland Ziekenhuis, vestiging Elisabeth: tel 071-5454545.
Rijnland Ziekenhuis, vestiging Rijnoord: tel. 0172-463131.
Leids Universitair Medisch Centrum: tel. 071-5269111.
dood werd veroordeeld door de Junta, ontsnapte,
in 1974 tot parlementslid werd gekozen, maar
uiteindelijk toch werd vermoord.
De middelen die Panagoulis wilde inzetten tegen
de misdadige Griekse Junta waren zelf ook mis
dadig. Kunstschatten verniel je niet. Maar met
inschatting dat de wereld meer
geeft om kunstschatten dan om
mensen, zat hij er niet ver naast.
Kijk maar naar de commotie rond
de vernietiging van de Boeddha-
-beejden in Bamiyan.
Een miljoen Afghanen zijn ge
vlucht voor het fundamentalis-
tisch-islamitische regime in hun
land. Vooral in Pakistan is deze
mensenmassa gestrand. Hulporga
nisaties waarschuwen dat de mil
joen Afghanen aan de honger zijn
overgeleverd en dat, als er niet
meer hulp komt, velen de honger
dood zullen sterven. Maar de aan
dacht daarvoor, de zorg daarover
is gering in vergelijking met de
schrik en verontwaardiging over de
vernietiging van de eeuwenoude Boeddhabeel
den.
De Talibaanse islamisten rechtvaardigen hun
vernielzucht met een verwijzing naar het tweede
van de Tien Geboden: 'U zult u geen gesneden
beelden maken en u zult u voor die niet bui
gen'.
De beeldenstormers in de Lage Landen gingen
de Taliban voor. Ook zij vernielden duizenden
kunstwerken van onschatbare waarde. Nu, een
half milennium later, doet ons dat niets meer,
niet in de laatste plaats omdat we niet weten wat
er precies is vernield. Maar indertijd moet de
beeldenstorm net zo verschrikkelijk en barbaars
zijn geweest als de vernieling van
de Boeddha's nu.
Het verbod op beelden waarvoor
men 'zich buigt', dat wil zeggen die
men vanwege de hen toegeschre
ven goddelijke krachten aanbidt, is
er met het zwaard ingeramd door
Mozes (Exodus 31:18 - 32:35). Als
hij terugkomt van zijn onderhoud
met God op de berg Sinaï, met in
zijn handen de twee stenen tafelen
waarop God zijn voorschriften heeft
geschreven, ziet hij het gouden kalf
dat Aaron, zijn broer en hogepries
ter, heeft gemaakt op verzoek van
het volk.
Het volk was angstig omdat Mozes
zo lang wegbleef en niet wist wat er
met 'de man Mozes is gebeurd'. Het
wilde een god hebben dat het volk leidt. De ste
nen tafelen gooit Mozes uit razernij aan barrels.
Het gouden kalf verbrandt en verpulvert hij,
strooit het goudgruis op het water en laat het
volk dat water drinken, als een straf.
Daarna komt de gewelddadige afrekening met de
gouden kalf-aanbidders. Drieduizend mensen
worden afgemaakt door de Levieten. En nog is
het niet afgelopen. God straft het volki va
met een plaag. De schrik voor het mak
godsbeelden zit het joodse volk sindsdi je
botten. ;n
Is de Exodus-tekst bedoeld als rechtva ee
voor vernielers van beelden? Je kunt er ve
binatie met andere teksten waarin wor
roepen de afgodsbeelden van heidenet >af
brijzelen, helaas niet omheen dat verni r
gevolg kan zijn. Maar daar moet wel iei
zegd worden.
Het verbod op afgoden en hun aanbidi
het joodse volk. Zodra het gevaar dreig
joodse volk op zijn knieën gaat voor af|
den, worden die vernietigd. Maar de Ti
Oude Testament) erkent wel degelijk d
aan volkeren naast het joodse volk eni
veelheid aan religieuze tradities. I
Maar het verbod op beelden blijft profcl
Vooral als dwingelanden het verschil nr
(en willen) zien tussen beelden van am
in hun ogen afgodsbeelden zijn en bed
ook kunst zijn. Het gaat bij dit alles om)
stractieniveau. Kun je een beeld zien all
symbool voor het Goddellijke of zie jel
als het Goddelijke zelf?
Het tweede gebod probeert de mens te
naar het Goddelijke dat geen vorm hee
alomvattend is. Daar gaat het om. Maa
Iers hebben geen bijbeltekst nodig om
wat zij doen. Waarmee ze meteen ook(
naar het Goddelijke afsluiten en de me jj|
roven van zijn creatieve verworvenhed