l 'In Leiden valt alles samen' Cultuur Kunst Kane, Anouk en Borsato genomineerd voor TMF Awards jepele 'Falstaff ink/.ij Erik Vos De Leeuw ambassadeur van het amusement Udo Jürgens: het leven begint bij 66 Gitaardag JAC 12 MAART 2001 15 (erts en Del Toro in de prijzen los angeles Twee weken voor de bekendmaking van de Oscars hebben Ju lia Roberts en Benicio Del Toro gisteren de prijzen voor beste acteur en actri ce gekregen van de Screen Actors Guild (SAG). De film 'Traffic' kreeg de prijs voor de beste totale ac teerprestatie. Roberts kreeg de 'Actor' voor haar rol in 'Erin Brockovich' en Del Toro voor zijn rol in 'Traffic'. Beide films zijn van Steven Soderbergh. De prijs voor beste man nelijke bijrol ging naar Al- bert Finney (Erin Brocko vich) en die voor de beste fclijke bijrol naar Judi Dench (Chocolat). Roberts is ook uieerd voor een Oscar, net als Del Toro, Finney en So- »h. De SAG-prijzen worden beschouwd als een goede |e voor de Oscars. Tien van de twaalf acteurs en actri- it nu toe een 'Actor' kregen voor de beste hoofdrol Vervolgens ook een Oscar. foto ap/reed saxon f-handelaren doen goede zaken De kunst- en antiekbeurs Tefaf in Maastricht heeft ide een vliegende start gemaakt. De eerste dagen trok Is drie procent meer bezoekers dan vorig jaar. Opvallend fes handelaren de sterk toegenomen belangstelling van fedirecties uit de hele wereld. Maastricht-Aachen Airport melding van de landing van 41 privé-vliegtuigen. Mo- inst, oude meesters; uit de verkoopcijfers blijkt dat alles ie Dover Street Gallery verkocht tijdens de eerste dagen ken van de Duitse kunstenaar Egon Schiele. Ze wissel- i eigenaar voor een bedrag variërend tussen de 2 ton en Den gulden. De Tefaf duurt nog tot 18 maart. :erten U2 uitverkocht Alle kaarten voor optredens van de Ierse popgroep U2 irdagochtend in twintig minuten over de toonbank ge- e band geeft op 31 juli, 1 en 3 augustus concerten in de n Oranjehal in Utrecht. Een woordvoerster van Mojo s maakte zaterdag bekend dat Kelis optreedt als speciale or de drie optredens zijn ruim 52.000 kaarten verkocht, erten zijn onderdeel van het Europese deel van de Ele- 'our 2001. ohead en Offspring op Pinkpop De Britse topgroep Radiohead is maandag 4 juni de ide act van de 32ste editie van Pinkpop. Van de groep ut diezelfde dag het vijfde album 'Amnesiac'. Andere ide namen van dit jaar zijn die van The Offspring, Limp t. Germain en Zita Swoon. Verder staan onder meer K's Choice, Within Temptation, Papa Roach, Green Li- ggy Marley, Orbital, Das Pop, Manie Street Preachers, int Jaxx, Postmen, Tindersticks, Brainpower en Krezip femmeerd. Het festival in het Limburgse Landgraaf U-Spn zaterdag 2 tot en met maandag 4 juni. De kaartver- tgon zaterdag. IE' idie op Boekenbal tM' Salman Rushdie, schrijver van het Boekenweekge- 2001, is morgen eregast op het Boekenbal in Amster- inge tijd was zijn aanwezigheid bij deze opening van de iveek onzeker. Door zijn komst worden strenge veilig- >els gehanteerd. Het bal is alleen toegankelijk met een Jijke uitnodiging. Genodigden moeten zich bij de in- intificeren. Ook moeten ze door detectiepoortjes. „In el- tdisco zijn dergelijke maatregelen inmiddels gangbaar, de literaire wereld baren ze wat opzien", gaf H. Kraima namens de organisatie toe. Rushdie laat zich vergezel- zijn vriendin Padma Lakshmi, actrice, voormalig foto- n schrijfster van een kookboek. Naar verwachting zullen Herd gasten het Boekenbal bijwonen. ical met disco after-party De Bee Gees, glitterballen en een verlichte disco dans hoekers van de musical 'Saturday Night Fever' zien dit juni niet alleen op het toneel, maar kunnen het ook zelf na afloop van iedere voorstelling. Joop van den Ende producties organiseert in het Beatrix Theater in Utrecht nties disco, genoemd naar en gebaseerd op de disco uit :al: Odyssey 2001. Elke avond na het slotapplaus valt in de theaterzaal, maar gaan in de zaal daarnaast de hten aan. Bezoekers van de musical die een kaartje voor )-evenement hebben gekocht kunnen tot 01.00 uur dan- e populaire hits uit de seventies. 'Saturday Night Fever' 17 juni in première. delft anp feater recensie jadvan der ven I 'Falstaff van Verdi door de ■Tatarstan Muzikale leiding: Regie: Enk Vos. Gezien rvaart, Amsterdam Nog te 3, Stadstheater, Zoetermeer; 116/4, Carré, Amsterdam. fclopen weken hebben fen vaststellen wat Erik [opera-artiesten in het rstan heeft bereikt. In l wel, het werk van mee Russische zan- |ieeste moeite hebben, g voor Euro Stage, or- van de tournee, om naar Kazan te sturen groeiende onbehagen vijze van acteren van n. Vos blijkt spijkers 'en te hebben gesla- fie muziek nog. I er aan gewend, dat operaproducties die laan een soort goedko- s zijn van grootse en- ,gen die voor omvang- 'fters zijn gemaakt. Dat - 'Falstaff gelukkig an- e productie zit niet in me jas, oogt werkelijk svoorstelling, met een doeken, waarbij t scènewisselingen de jelf af en toe de han- p mouwen steken, p kwaliteit van Erik Vos Mj bereikt wat hij wil joiets als een concept op te leggen. In 'ordt soepel, levendig 'kelijk geacteerd. '1 is alleen dat de aan De Haagse groep Kane, zangeres Anouk en Mar co Borsato zijn genomineerd voor de Nokia TMF Awards 2001 als Beste Live Act Nationaal. Mocht Borsato deze onderscheiding niet krijgen, dan maakt hij nog kans als Beste Zanger Nationaal, samen met Jody Bernal en Dinand Woesthoff. Anouk is ook genomineerd als Beste Zangeres Nationaal, met Birgit en Ilse DeLange, voor Beste Single Nationaal, met Jody Bernal, Krezip, Twar- res en Kane en voor Beste Video Nationaal, sa men met Alice Deejay, Blof, Brainpower en Kane. Def Rhymz, Brainpower Postmen verdedigen de eer als Beste Rap Act Nationaal en Alice Deejay, Krezip, Kane, Blof en Acda De Munnik die voor het Beste Album Nationaal. Robbie Williams, Craig David en Ronan Kea ting strijden om de eer als Beste Zanger Interna tionaal. Britney Spears, Janet Jackson en Jennifer Lopez om de titel Beste Zangeres en de BSB, Craig David, Bon Jovi, Madonna en Eminem gaan voor het Beste Album Internationaal. Desti ny's Child, Bahamen, Mel C, Anastacia en NSYNC ontmoeten elkaar in de categorie Beste Single Internationaal. De namen staan op een speciale site, waarop de grote finale voor de win naars begint. Stemmen kan ook via sms. De zesde editie van de Awardshow heeft op za terdag 7 april plaats in Ahoy* in Rotterdam. De kaarten waren, net als vorig jaar, binnen een half uur uitverkocht. De uitreiking is rechtstreeks op televisie en de internetsite te volgen. Op de site kan ook worden gechat met de optredende ar tiesten en is een kijkje achter de schennen moge lijk. Fransje Boelen, dochter van oud-schouwburgdirecteur, in 'Lucifer' Als kind was ze na afloop van een voorstelling menig maal op het toneel van de Leidse schouwburg aan het ravotten met haar broertje en de kinderen van de toneel meester. Komende zaterdag speelt ze weer in de Leidse schouwburg, maar dan als professioneel actrice in de 'Lucifer' van theatergezelschap 'Het Toneel Speelt'. Fransje Boelen (23), dochter van voormalig schouwburg directeur Frans Boelen, heeft ter afronding van haar op leiding aan de Amsterdamse toneelschool een stage plaats gekregen in de nieuwe Vondel-bewerking van Hans Croiset. zegt een haat/liefde-verhou ding met al dat getwijfel te heb ben. Ze erkent de noodzaak er van, maar verafschuwt het tege lijkertijd. „Vier jaar lang heb ik bijna dagelijks voor de keuze gestaan om al dan niet te stop pen en steeds opnieuw het be sluit moeten nemen om de op leiding af te ronden." Zelfs op de vraag, of ze die worsteling nu echt achter zich heeft gela ten, antwoordt ze nog behoed zaam. „Ik voel dat ik op weg ben en er inmiddels met af stand naar kan kijken." De stage was voor Fransje Boelen de eerste echte kennis making met de praktijk. Ze heeft er naar haar zeggen alles geleerd. Van stembereik en niet-struikelen in de donkere ruimte achter het decor tot deel uitmaken van een gezelschap en optreden voor een groot pu bliek. „Op school speel je hoog stens voor veertig man. Ik schrok me dood, toen ik bij de eerste try-out zo'n vierhonderd toeschouwers voor me zag." Eind maart is de Vondel-toemee afgelopen. Dan volgt de nu nog onbekende eindexamenproductie, waarna in juli de diploma-uitreiking plaats heeft. Concrete plannen voor de toekomst heeft Fransje Boelen op dit moment nog niet. Ze wacht op aanbiedingen en is van plan zoveel mogelijk van al les en nog wat aan te pakken. Van toneel tot cabaret, of op het grensvlak daartussen, dus op een breed terrein met tek sten van anderen of van haar zelf, al zullen we haar hoogst waarschijnlijk niet in de kweek vijver van een soap zien. Fransje Boelen is tevreden met het tot nu toe behaalde re sultaat. „Ik ben er natuurlijk nog lang niet. Maar het voelt goed, dat ik op mijn 23ste een première in de Amsterdamse Stadsschouwburg in aanwezig heid van prins Willem-Alexan- der heb mogen meemaken en nu al achtenveertig voorstellin gen in verschillende schouw burgen heb kunnen spelen. Dat ik dus doe, wat ik altijd al wilde doen." wunand zeilstra In de 'Lucifer' van Vondel hoort Fransje zowel tot de Luciferis- ten als tot de Rei der Engelen. De twee strijdende kampen zijn in deze productie samenge voegd, waardoor de spelers steeds sterk uiteenlopende standpunten verkondigen. De rollen zijn in handen van vier stagiaires van de toneelschool. Fransje Boelen: „Dat switchen van standpunt benadrukt de onzekerheden van de engelen die eigenlijk binnen het stuk geen personen zijn, wat het ac teren moeilijk maakt. Zonder een echte rol of personage te zijn, staan wij naar mijn opvat ting in dienst van Lucifer. Als wij deze opstand goed probe ren te voeren, dan kan dat de rol van Lucifer alleen maar ver sterken. Wij ondersteunen als het ware met onze uiteenlopen de argumenten het denkproces van Lucifer." Haar stageplaats in de pro ductie kreeg Fransje Boelen naar aanleiding van een work shop die Hans Croiset aan de toneelschool gaf. Ze vond een uitdaging in het werken met Vondel-teksten en wilde bo vendien ervaren hoe het is om in zo'n toneelgezelschap mee te draaien. Aanvankelijk durfde ze deze stage niet aan, maar dank zij de vaderlijke steun en advie zen van regisseur Croiset heeft ze de stap gewaagd. En het is haar inmiddels duidelijk gewor den: dit is inderdaad wat ze wil. „Toen ik als kind vanaf het le ge podium de zaal in keek, voelde ik het eigenlijk al: dit moet ik doen. Datzelfde gevoel keerde ruim tien jaar later te rug, toen we tijdens de oplei ding met Croiset op het toneel van de Amsterdamse Stads schouwburg stonden. Het voelt echt als een thuis. Op zulke momenten is me volstrekt dui delijk, waarom ik die vier jaar worsteling, soms zelfs ver schrikkelijke worsteling, heb kunnen doorstaan." Nu horen twijfels wel vaker bij artistieke mensen. Fransje «M Fransje Boelen: „Toen ik als kind vanaf het lege podium de zaal in keek, voelde ik het eigenlijk al: dit moet ik doen." foto pr De voorstelling van aanstaan de zaterdag in de Leidse schouwburg, waar haar overle den vader ruim tien jaar gele den de scepter zwaaide, zal voor haar persoonlijk extra bij zonder zijn. Fransje Boelen: „Straks in Leiden valt alles sa men. Daar speel ik voor pa. Ik heb er erg veel zin in. Natuurlijk is er ook verdriet, maar het is positief verdriet." „Ik ben benieuwd, hoe het voelt om uitgerekend daar weer op het podium te staan. Al zie ik wel op tegen de artiestenfoy er, omdat die plek met heel veel jeugdherinneringen is verbon den." Die schouwburg in Leiden maakt nog steeds een beetje deel uit van haar leven, zelfs van haar dromen. „Het is een soort spirituele ervaring. Ik buig voor het applaus en zie de toe schouwers in kleur en mijn va der in zwart-wit. Vanaf zijn vas te plaats kijkt hij me - met zijn armen over elkaar in zijn karak teristieke pose - vol trots aan." muziek recensie louis de moulin Concert: Udo Jürgens. Met 17-koppig or kest o.l.v Pepe Lienhard. Gezien: 11/3, Nieuwe Luxor, Rotterdam. Nog te zien vanavond, Carré. Amsterdam Ongelukkiger hadden zijn wel gemeende complimenten niet kunnen vallen. Udo Jürgens had gisteravond net de loftrom pet gestoken op het Nieuwe Luxor, of er drongen allerlei hinderlijke geluiden van achter het podium tot de zaal door. Maar waar men elders mis schien directeur Rob Wiegman daarover kon horen brommen, vatte de Oostenrijkse entertai ner de 'storing' sportief op. „Zitten zeker naar het voetbal te kijken", maakte Der Udo er een spontane grap van. Dat een lullig schoonheids houtje zo soepeitjes werd ver heven tot extraatje was geen wonder. Want Jürgens stak bij zijn rentree op Nederlandse bo dem in een bloedvorm. Maakte voortdurend waar wat hij als of ficieuze ondertitel van zijn hui dige tourneeshow geregeld zin gend aanhaalt: dat voor hem het leven bij 66 begint. En dat gaandeweg zijn favoriete bij naam Der Alterslose steeds meer reliëf krijgt. Ooit dreef Freek de Jonge flink de spot met de Songfestival win naar van 1966. Zijn Judo Ur- gens was de vleesgeworden be legenheid, boegbeeld van het conservatieve amusement. In middels ruim een kwart eeuw verder is diezelfde Klagenfurter eerder de Peter Pan van de Schlager. Veel minder dan vroe ger hangt Jürgens de romanti sche pianoman uit. In plaats daarvan presenteert hij zich nu liever als een bevlogen Vollblut- musiker die over zijn speel plaats wervelt, daarbij heel col legiaal om de haverklap de aan dacht vragend voor zijn orkest vol oudgedienden. Ook video- en lichteffecten zijn als versiering een belangrijker rol gaan spelen. Daarom was deze Jürgens beter op z'n plek in het Nieuwe Luxor dan in z'n vorige Rotterdamse thuishaven De Doelen, waar een echte ach terwand ontbreekt. Der Udo is zeker nog altijd de suikerzoete charmeur, maar drukt zijn publiek evenzeer af en toe op de somber stemmen de gekheid van alledag. Geluk kig in zijn moerstaal, waarmee zijn bezorgdheid veel oprechter overkomt dan in het voorheen door hem gebezigde Engels. Al leen zijn 'Was de hele wereld maar zo ruimdenkend als jullie hier' was op de valreep een beetje teveel van het goede. lager wal geraakte ridder zelf, in de persoon van Joeri Netsjajev met zijn jonge blozende ge zicht, niet zo geloofwaardig is. De meeste anderen zijn over tuigender, zeker de kwebbelen de vrouwtjes van Windsor. Gisteren in De Meervaart, tij dens zo'n gemoedelijke zon dagmiddagvoorstelling, was het publiek duidelijk op de hand van de snoevende rokkenjager en niet van de dames, die hem in de maling nemen. Toen Falstaff in het water was ge gooid vond men dat in de zaal maar wét zielig. Onder de in woonsters van Windsor bevin den zich enkele voortreffelijke zangeressen, bovenal Olga Kondina (Alice) en Tatjana Ma- zoerenko (Nannetta). Kondina is bovendien één van de weini ge solisten bij wie het Italiaans soepel en expressief klinkt. Over het geheel genomen is dat in deze productie een pro bleem: iedereen is geanimeerd bezig, maar veel stemmen mis sen de vereiste rapheid en flexi biliteit. Dirigent Marco Boemi is even eens druk in de weer, maar hij kan niet voorkomen dat veel ongelijkheden optreden. Het orkest van Kazan heeft zeer vaardige strijkers, maar - zoals vaak bij de Russen - ontoerei kende blazers. Dat alles neemt niet weg, dat wat op velen over kwam als misplaatste arrogan tie - een Nederlandse toneelre gisseur die de Russen Italiaanse opera wil bijbrengen - goed heeft uitgepakt. leiden Eric Clapton en Jimi Hendrix mogen dan wel niet op de mu ziekschool hebben gezeten, zelfs de allergrootsten zijn ooit klein be gonnen. Ook zij hebben uren, weken, maanden, jaren geoefend. De deelnemers aan de gitaardag op de Streekmuziekschool Leiden en Omstreken weten daar alles van. Zaterdag kwamen beginners en ge vorderden bij elkaar om workshops te volgen in oude muziek, fla- mengo, improvisatie en elektrische gitaar. De gitaardag werd afgeslo ten met een samenspel van alle gitaristen. foto taco van der eb theater recensie peter ouwerkerk Voorstelling: Paul de Leeuw presenteert. AA (Avondje Amusement) Gezien 10/3. Oude Luxor, Rotterdam. Volgende Leeuw: 17/3, met o.a. Brigitte Kaandorp, Sanne Wallis de Vnes, Klaassen en Santi- ford Het ambassadeurschap van Rotterdam 2001 is allang weg gestopt in de map slechtzitten- de opdrachten, maar in het Amusement met een grote A past de ambassadeursjas hem als geen ander. Paul de Leeuw presenteert!, zaterdag in pre mière in het Oude Luxor, was een Avondje Amusement van dubbel-AA kwaliteit. Ruim drieëneenhalf uur feest voor vijfendertig piek, waar vind je dat nog? In de bovenka mer van De Leeuw dus. Die op zijn manier zijn bijdrage aan Culturele Hoofdstad wilde leve ren, en dat vooral doet met de programmering van de uitgaan- stempel aan de Kruiskade. Eerst 'Art', later in het seizoen 'Fox trot' en tussendoor tien zater dagse 'specials'. De Leeuw is een theaterdier pur sang. Al zijn ervaring met live- tv, al zijn improvisatievermo gen, al zijn ongeremde speels heid en luim zijn hem van nutte in de opzet van de ouverture. Die er meteen moet staan, want nooit meer terugkomt. Volgen de zaterdag weer een ander thema: cabaret. Paul de Leeuw kan dat als geen ander. De Leeuw is de held van het grote publiek. Wie had gedacht dat Rotterdam hem met enig voorbehoud tegemoet zou tre den na de rel over zijn R2001- rol vergist zich. Opkomen bete kent de knop om in 917 elek trisch geladen stoelen. En daar na loos met datzelfde publiek. Tweeëntwintig worden er uit verkoren, ieder krijgt een fluo rescerend hesje met nummer, een plaats op de eerste rij, én 25 piek terug. Ze zijn er meteen aan gehouden op te draven als Paul dat beveelt. Onderdeel te worden van het amusement. Amateurs tegenover en met be roeps, gedragen door een krachtig en gepassioneerd or kest-John van Eijk. Paul de Leeuw draagt de avond, maar hij domineert niet. Hij doet de dingen die hij leuk vindt, zet zijn sterkste troeven in: zingt, duet, dolt, keet, pest. improviseert en halloboppert. Maar hij laat ook anderen de ruimte. Geeft Wilfried de Jong zijn massagetafel - ooit een kra- kelé teen in de mond genomen? -, gunt Klaassen en Sandifort de kans van een dreun op de deur van het grote cabaret, biedt een voorproefje op 'City' van Mini en Maxi met tapkoning Marcel Teneux, bouwt een bruggetje naar Porto met zangeres Moni ca Triga, laat Carrie een sterke column lezen, haalt het toeter fenomeen Tobi Rix (junior toch zeker?) nog een keer van stal. Het royale talent van de gevatte opperceremoniemeester hield de luide lach tot tegen midder nacht op de stoelen. En daarna bleef het ook in het toneelcafé De Kwakbol nog lang amusant en gezellig.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 2001 | | pagina 15