'Aïsja geen kunst maar saai kerstspel' II Geloof Samenleving VANDAAG BEROEPINGSWERK Sharon voor veel joden een eigentijdse Mozes 'Libretto oj moet openb MET DE AUTO NAAR DE WINTERSPORT? ZATERDAG 10 FEBRUARI 2001 ADA< Vandaag 458 jaar geleden, op 10 februari 1543, overleed de Duitse rooms-katholieke theoloog Jo hannes Eek (geb. 1486); één van de meest felle te genstanders van hervormers als Maarten Luther, Huldrych Zwingli en Melanchton. Eek was hoogleraar in Ingol- stad en wist in een beroemd geworden debat (Leipziger dispu tatie in 1519) Luther te dwingen gevaarlijke uitspraken te doen over bijvoorbeeld de onfeilbaarheid van de paus. Broeders van de 'premonstratenzers' of 'Norbertijnen' herden ken op 10 februari de sterfdag van één van hun belangrijkste leidsmannen, Hugo van Fosses (1093-1164). I Vandaag 143 jaar geleden, op 11 februari 1858, ver scheen in de Franse plaats Lourdes de heilige Ma- I ria, moeder van Jezus, voor de eerste keer aan de I 14-jarige Fran^aise Bernadette Soubirous (1844-1879). Zij beschreef haar als een in het wit geklede vrouw. De verschijning maakte zich pas tijdens haar zestiende optreden bekend als 'Onbevlekte Ontvangenis'. In totaal ver scheen Maria achttien keer aan Bernadette. Na aanvankelijke scepsis erkende de kerk uiteindelijk het wonder van Lourdes, dat tot op de dag van vandaag één van de beroemdste bede vaartplaatsen is. In 1925 werd Bernadette's lijk opgegraven in verband met haar zaligverklaring. Haar lichaam werd 46 jaar na haar dood 'in onbedorven staat' teruggevonden. RK bisschoppen tegen homovieringen utrecht De rooms-katholieke bisschoppen van Nederland blij ven tegen de invoering van 'vriendschapsvieringen' van homo en lesbische paren. Dat heeft de bisschoppenconferentie laten weten aan het Werkverband van Katholieke Homo-Pastores. Het werkverband had in de recente nota 'Tot zegen bereid' be toogd dat er in de traditie van de Rooms-Katholieke Kerk wel degelijk ruimte is voor vieringen waarin de zegen over homore laties wordt uitgesproken. Er bestaat onder homoseksuele en lesbische relaties een groeiende behoefte om hun vriendschap te laten inzegenen. De bisschoppen hebben 'tot hun spijt' ge constateerd dat de inhoud van de nota op wezenlijke punten niet overeenkomt met de kerkelijke leer. Kardinaal Guiseppe Casoria overleden Vaticaanstad Kardinaal Giuseppe Casoria is op 92-jarige leef tijd in Rome overleden. Dit heeft het Vaticaan gisteren bekend gemaakt. Hij was een van de oudste kardinalen. Casoria is in de Italiaanse plaats Accerra geboren. In 1930 ontving hij de pries terwijding en in 1972 werd hij tot bisschop benoemd. In 1982 werd hij door paus Johannes Paulus II tot kardinaal verheven. Hij is hoofd geweest van de Vaticaanse congregatie voor de goddelijke eredienst en de discipline van de sacramenten. Rustige thuisreis na heilige processie colombo De 'concurrentie' links op de foto doet het wat snel ler, de processie-olifanten haasten zich echter niet aan het be gin van hun drie dagen lange thuisreis van honderd kilometer naar de heuvelstad Kandy. De fotograaf liep de Aziatische reu zen met hun berijders gisteren in Colombo tegen het lijf, juist na een grote boeddhistische processie in de Srilankaanse hoofdstad. In Colombo wordt de processie van afgelopen week elk jaar gehouden. Gisteren was de grote uittocht en gingen de duizenden deelnemers onder wie dansers, drummers, vaandel dragers en monniken weer huiswaarts. foto g emu nu amarasinghe NEDERLANDSE HERVORMDE KERK Beroepen: te Vianen mw. W. Klein te Rijssen. GEREFORMEERDE GEMEENTEN Beroepen: te Zwijndrecht WJ. Kareis te Hardinxveld-Giessen- dam. Islamoloog Van Koningsveld over tekst Arabische opera: De BVD, de staatssecretaris, de Tweede Kamer, de Ma rokkaanse pers, iedereen heeft zich er al mee bemoeid. Het gaat om Aïsja en de vrouwen van Medina, de afge laste Marokkaans/Nederlandse opera, paradepaardje van Rotterdam als culturele hoofdstad van Europa. Deze krant mocht de Arabische tekst voorleggen aan de Leidse islamoloog P.S. van Koningsveld. leiden afke van der toolen Over één ding is men het in middels eens; de betrokken operazangers zijn nooit be dreigd met eenzelfde lot als Sal man Rushdie, die in 1989 ter dood werd veroordeeld door de inmiddels overleden ayatollah Khomeiny voor zijn roman De Duivelsverzen. In Rotterdam vindt morgen in plaats van de voorstelling Aïsja een openbaar debat plaats. Het Onafhankelijk Toneel heeft het libretto - de tekst van de opera - overigens nog steeds niet vrijgegeven. Van Konings veld heeft het echter exclusief voor deze krant mogen inzien. Hij vindt het product van de Al gerijns/Franse schrijfster Assia Djebar 'dodelijk'. „Het stuk lijkt wel een kerkdienst. Een bijbels spel, maar dan uit de vroege ge schiedenis van de islam. Het is gebaseerd op gegevens uit oude islamitische bronnen. Het is ei genlijk net een soort kerstspel. De herdertjes lagen te velde, Jo zef komt langsgelopen, dat soort werk."' De noodzaak van het opvoeren van het stuk ontgaat Van Ko ningsveld dan ook ten enen male. „Het libretto bevat sim pelweg een weergave van histo rische gebeurtenissen. Ik heb het een paar keer gelezen en heb iets van: en wat dan nog. De Matthaus Passion draait bij voorbeeld om het lijden van Christus, een voor christenen centraal punt. Maar dit? Er zit ook geen politieke stellingname in. Hoogstens dat het vanuit het gezichtspunt van vrouwen wordt verteld. Mijn vraag is dus: Waarom juist deze episo de, wat wil men ermee?" Het libretto is gebaseerd op een boek van Assia Djebar, Ver van Medina, over de vrouwen uit de vroege islam. De opera licht daar één figuur uit, Aïsja, de jongste vrouw van Mohammed. Regisseur G. Timmers kan kort zijn over de vraag naai- het waarom daarvan: „Ik had Dje bar gevraagd om een stuk over de dood van de profeet. Maar zij heeft iets anders geschreven. Het is een fantastische vrouw en het is moeilijk haar op een bepaald spoor te krijgen." Juist de uiteindelijk verwerkte episode blijkt omgeven door al lerlei gevoeligheden. In het ver haal wordt Aïsja van overspel beschuldigd. Mohammed krijgt dan een goddelijke inblazing, die erop neerkomt dat je zulke beschuldigingen met vier getui gen moet onderbouwen. Van Koningsveld wijst erop dat het seksuele leven van Mohammed - zijn polygamie, de prille jeugd van zijn vrouw Aïsja - van de is lam een gemakkelijk mikpunt van spot heeft gemaakt. „De profeet was een vrouwenloper, kort samengevat. Het huwe lijksleven van Mohammed vormde voor anti-islamitische polemisten een vraagteken bij het morele gehalte van de is lam." Op dat punt begrijpt Van Ko ningsveld dan ook wel dat er ophef is ontstaan. „Het staat voor mij vast dat bij velen de vrees moet hebben postgevat, ook zonder kennis van de in houd, dat deze uitvoering op nieuw tot een golf van ridiculi sering van de islam aanleiding Promotiemateriaal voor Aïsja. Een ansicht met daarop een der- tiende-eeuwse Perzische prent met rechtsvoor Mohammed en linksboven Aïsja. illustratie onafhankelijk toneel zou kunnen geven." Ook het feit dat de Rushdie-affaire veel schade heeft toegebracht aan de verhouding tussen moslims en niet-moslims kan volgens hem een rol hebben gespeeld. De voorstelling liep volgens de regisseur met name stuk op het feit dat de zangers Aïsja niet ten tonele durfden te brengen. In de ogen van Van Koningsveld inderdaad een lastig punt. „Ik kan zonder de regie-aanwijzin gen niet oordelen over de totale voorstelling. Het stuk zelf is niet schokkend, specifiek gevoelige passages staan er niet in, maar de vrouwen van de profeet zijn voorwerp van bijzondere vere ring in de islam. De angst dat dat door het slijk wordt ge haald, is begrijpelijk. Het is dus de waag of de vrouwen met voldoende respect ten tonele zouden worden gevoerd. Daar naast zou je deze tekst, 'vroom' als hij is, ook sarcastisch kun nen opvoeren. Dan staat hij re gelrecht in de traditie van de anti-islamitische polemieken." Regisseur Timmers verzekert dat hij het stuk met niets an ders dan respect op het toneel heeft willen brengen. „Ik had alleen nooit bedacht dat ik reli gieuze toestemming nodig had." Hij heeft het van tevoren aan enicele moslims voorgelegd - niet aan een imam - en die voorzagen geen problemen. Hij had uiteindelijk een uiterst so bere, vrij statische voorstelling voor ogen. Het ging hem er juist om, legt hij uit, de 'histori sche feiten' sec te brengen. „Als je teruggaat naar die vroege pe riode, ziet die er heel anders uit dan veel moslims (en niet-mos lims) in hun hoofd hebben. De vrouwen werden juist zeer ge respecteerd, Aïsja had een ei gen mening en dat werd door de profeet aangemoedigd. Ze was een prominente figuur. Ie mand waar je je als moslim vrouw mee zou kunnen identi ficeren." En naar dat soort kopij was Timmers op zoek. Een eerdere, moderne voorstelling over moslimvrouwen was enthousi ast ontvangen door het Marok kaanse vrouwelijke publiek, en zij vroegen om meer. Van Ko ningsveld leest in Aïsja echter niets wat een boodschap kan zijn voor een moslimvrouw van nu. „Hier wordt een oud vér- haal domweg oververteld. Niets dat is verbonden met een he dendaagse thematiek, bijvoor beeld de positie van de vrouw in de moderne wereld. Alleen de vorm is nieuw, om vrouwen het verhaal te laten vertellen. Maar het is mij niet duidelijk wat de auteur daarmee beoogt. Kijk, de Duivelsverzen van Rushdie, dét was een groot lite rair kunstwerk. Daarin wordt echt iets gedaan met een oud islamitisch thema. Maar de tekst van Aïsja maakt op mij niet de indruk een groots lite rair kunstwerk te zijn." [erisi «eh Botten, haren, tanden, nagels. In de Nieuwe Kerk in Amsterdam en in het Centraal Museum te Utrecht (Catharijnenconvent) zijn dit soort relieken te zien. Opgeborgen in de meest kostbare kunstvoorwerpen. Met goud en diamanten, ivoor en houtbewer kingen zijn ze verfraaid. In Utrecht ben ik erlangs gestoven. Hoe- zeer mijn belangstelling ook uitgaat naar kunst, ik hoef die dode stukjes heilige Zniet te zien, ook al zijn ze in nog zulke prachtige spullen opgeborgen. Mijn afkeer is een moderne, geen joodse. Ul Want de oude Israëlieten waren en de jo- den van onze tijd zijn niet anders dan de UJ katholieken van weleer in hun ontzag voor de overblijfselen van heiligen. He- Xbron, waar de aartsvaders Abraham, Izaak en Jakob en de aartsmoeders Lea <en Rebekka liggen begraven, is een bron van spanning, omdat zeer vrome joden dichtbij de graven willen wonen, terwijl Palestijnen geen joodse bewoners in He- <bron (dat op de Westelijke Jordaanoever ligt) willen verdragen. De oude Israëlieten ontleenden tijdens de Exodus kracht aan de botten van Jozef die ze bij zich hadden. Jozef had Jakobs nakomelingen een eed laten afleggen dat ze zijn botten mee zouden nemen zodra God zich weer van het volk bewust zou worden en ze uit de slavernij zou verlossen (Exo dus 13:19). Deze week wordt over die Uittocht gelezen, Exodus 13:17 - 15:21. Na de Tien Plagen geeft de Egyptische farao het joodse volk eindelijk toestemming om te vertrekken. Het Egyptische volk geeft ze alles wat ze hebben mee. De farao wil aanvankelijk niets liever dan dat de Israëlieten weg gaan, maar bedenkt zich later. Om ze terug te halen gaat hij er met zijn leger achteraan. De commentatoren hebben deze ommekeer in denken door de hele geschiedenis geobserveerd. Pardes Josef zegt het zo: Wat er met Israël in Egypte en bij de zee gebeurde, is sinds die tijd vele keren gebeurd. Is raël (het jdodse volk) wordt onder drukt en krijgt de schuld van alles wat er fout gaat en verkeerd is in het land. „Ga weg uit ons land", krijgen we te horen. Maar als we Idaar zijn om weg te gaan, zegt men tegen ons: Waarom wil je weg en worden er aller lei obstakels op onze weg geplaatst, net als in Egypte." Zo vergaat het nu de joden in Syrië, Irak en Iran. Ze zijn nog maar met weinigen, de enige joden die nog zijn achtergebleven in de Arabische we reld. Tussen 1947 en 1952 vlufchtten 850.000 jo den uit de Arabische landen. Van hen emigreer den 600.000 naar Israël. De kleine joodse ge meenschappen die achterbleven, zijn in feite ge gijzeld. De joden worden beschouwd als het uit schot van de samenleving, maar weg mogen ze niet. Zo verging het Nathan Sharanski. Als jood werd hij in de Sovjet-Unie on derdrukt, net als de andere joden. Maar toen hij weg wilde, was hij op eens een verrader en verdween voor jaren in de bak. Er waren tijden dat niemand wist of hij nog leefde. Vlak voor de val van het IJzeren Gordijn werd Sharanski vrijgelaten. Sharanski was minister in de rege- ring-Netanjahoe. Hij behoort tot de politici die er dezelfde opvattingen op na houdt als Ariel Sharon, de nieuwe premier van Israël. Sharanski en zijn aanhang hebben allen op Sharon gestemd. Sharon is - net als Begin, Shamir en Netanjahoe voor hem - vooral aan zijn overwinning geholpen door joden die zelf of van wie de ouders afkomstig zijn uit de Arabische landen en uit de voormalige Sovjet- -Unie. Zij weten wat het is om onder dictatoriale regimes te moeten leven. Zij geloven niet - he laas - dat je met compromissen, met onderhan delen tot je erbij neervalt tot een leefbare vrede en coëxistentie kunt komen. Zij geloven in een sterke leider die hen door een zee van vijandig- leiden afke van der tod De islamoloog P.S. vaj ningsveld ziet volstrelL reet nut in een openbP0111 over de kwestie-Aïsjaiofds het libretto niet publii gemaakt. Morgen vine terdam, in plaats van {laar stelling, een groots ojLpf discussie plaats. „Mij* zou de beste dienst dtfen, kwestie kan bewijzenken om de tekst te publice gezeld van een goedepr"e met het benodigde cojjgve: taar en eveneens vergt een betrouwbare doo*0* e over de gang van zakg het deze kwestie." De vooraanstaande it vindt het geheim hou de tekst bijna verdacL en tekst die ik onder ogef stond geen auteursnajhoo begrijp ik niet." Regisseur G. Timmei schrijfster Assia Djel teursrecht heeft en di wil publiceren. Wel behoeve van de 'opv< heid' veranderingen bracht. Die waren volj niet ingrijpend. Djebi a teren niet bereikbaar!/^ mentaar. Het debat morgenavo organiseerd door R20 terdam Culturele Hoe van Europa). Het staa leiding van M. Zeemai minenten als schrijve1 der Benali en directei G Aboutaleb van Forun 1 voor multiculturele o ling) nemen eraan de Staatssecretaris R. vai Ploeg die ook komt, zegd de afgelasting v; betreuren, omdat der breed Nederlands pu inzicht zou kunnen v in de cultuurgeschiet de islam'. Van Konini „Onzin. Volledige qui opvoering zou in het Arabisch plaatsvindei mee zet je 95 procent tentiële publiek buite ,n meeste moslims kenr t taal niet, meent Van lo iet la veld. imoe iverv ers, a |ging enbu irnik eer vi len e ven in di oenti wist ie we inwi laar heid kan leiden naar veiligheid. Terwijl 'linkse' Israëli's de oorzaak van Aksa-intifada in het Israëlische beleid zoeken 'rechtse' Israëli de oorzaak van lisch-Palestijnse conflict in de slechte de Palestijnen. Arafat is de farao en En Barghouti, Faisal Hoesseini zijn zijn h( Het Palestijnse volk kan in hun visie bi Israëlische volk leven, als het maar nie| fat en de zijnen wordt volgepompt mei Toen de Israëlieten uit Egypte vluchtte ze zich in de zee. Volgens de comment uit de tekst worden begrepen dat ze tol neusvleugels in het zeewater stonden zee zich splitste en ze over de droge bi de andere zijde konden lopen. De inni kracht om zich met zoveel vertrouwenl storten kwam van die botten van Jozef bij zich had. De botten zijn zoekgeraakt. Althans, v< Arabieren en een paar vrome joden bi graf zich op de Westelijke Jordaanoev» Israëlische leger zich er enkele maand» van terugtrok, werd de plek onmiddel" nield. Met of zonder Jozefs botten, de ve knokige Sharon is voor de meerderl Israëlische kiezers de eigentijdse Mozi uit de misère moet helpen. De veertig j| zwervingen in de woestijn daarna zijn t apart. WEEROVERZICHT BUITENLAND Weersvooruitzicht HWS Geldig tot en met zaterdag. Noorwegen: Veel bewolking en van tijd tot tijd regen of sneeuw. Zaterdag in het oosten flinke opklaringen en wat zon. Zondag sterk toenemende wind. Middagtemperatuur uiteen lopend van 7 graden in het zuid westen tot rond -5 in het noor den. Zweden: Zonnige perioden. Zondag in de loop van de dag van het westen uit meer bewolking, later gevolgd door regen of sneeuw. In het noorden overdag lichte tot matige vorst, in het zuiden maxima iets boven nul. Engeland, Schotland, Wales, Ier land: Overwegend bewolkt en van tijd tot tijd regen. Vooral zaterdag veel wind. Maxima oplopend tot rond 11 graden op zondag. België en Luxemburg: Eerst flinke zonnige perioden en droog. Zondag toenemende be wolking en vooral in het westen ook een toenemende kans op re gen. Maxima tussen 4 en 8 gra den. Noord- en Midden-Frankrijk: In het oosten zonnige perioden en droog. In het westen meer be wolking en vooral zondag ook af en toe regen. Stijging van tempe ratuur, zondag maxima van een graad of 7 in het noorden tot 13 aan de Atlantische kust. Zuid-Frankrijk: Flink wat zon, maar in het westen ook wolkenvelden en misschien wat regen. De Mistral gaat zondag liggen. Middagtemperatuur meest tussen 9 en 15 graden, maar zondag in het zuiden lokaal nog wat hoger. Spanje: Flinke zonnige perioden. In het noordwesten soms wolkenvelden en kans op wat regen, verder droog. Middagtemperatuur oplo pend tot 15 graden, in het zuiden tot ongeveer 20. Portugal: Zonnige perioden en vrijwel over al droog. Maxima aan zee om streeks 18 graden, maar zaterdag in het noorden nog iets lager. Duitsland: Zonnige perioden en vrijwel over al droog. Zondag in het noordwes ten toenemende bewolking en la ter misschien ook wat regen. Lo kaal kans op mist. Middagtempe ratuur tussen 2 en 7 graden. Oostenrijk: Geregeld zon, maar in het zuiden eerst nog meer bewolking en af en toe regen, boven 1200 meter ook sneeuw. Middagtemperatuur dalend tot omstreeks 4 graden. Zwitserland: Vrij zonnig en droog weer. Plaat selijk wel kans op mist. Maxima uiteenloperid van een graad of 5 in het noorden tot hier en daar 12 graden in Tessin. Italië: In de zuidelijke helft flink wat wolken en enkele stevige buien, ook met onweer. Van het noorden uit steeds meer zon en droger. Forse en tamelijk koude noord oostenwind. Maxima tussen 8 en 14 graden. ZONDAG 11 FEBRUARI 2001 Zon- en maanstanden Zon op 08.03 Zon onder 17.45 Maan op 22.09 Maan onder09.54 Waterstand IJmuiden Katwijk Hoog 05.47 18.00 5.20 17.33 Laag 03.23 13.46 3.04 13.27 MAANDAG 12 FEBRUARI 2001 Zon- en maanstanden Zon op 08.01 Zon onder 17 46 Maan op 23.27 Maan onder 10 15 Waterstand IJmuiden Katwijk Hoog 06.31 18.48 6.04 18.21 Laag 04.02 14.35 3.43 «14.16 Weerrapporten 09/02,19.00 uur station weer wind ten p neersl max min mm Amsterdam halfbew. nol 7 9 69 De Bilt licht bèw. n2 7 9 13 4 Deelen nwl 6 9 75 Eelde zwaar bew nw2 6 8 71 Eindhoven licht bew w.s.0 8 9 4.2 Den Helder half bew. nwl 6 8 7.5 Rotterdam licht bew o2 7 10 13.3 Twente zwaar bew. w.s.0 6 9 3.3 Vlissingen licht bew. n2 8 7 16.7 Maastricht half bew no 1 6 9 2.1 Aberdeen licht bew. wl 5 -1 0.0 Athene licht bew. z2 17 12 0.0 Barcelona licht bew. nw4 15 6 0.0 Berlijn zwaar bew. nw3 9 2 00 Boedapest zwaar bew. zw2 15 6 0.0 Bordeaux licht bew. nw2 12 6 16.6 Brussel licht bew n2 7 3 2.2 Cyprus onbewolkt w2 20 9 0.0- Dublin zwaar bew. zo3 7 -2 00 Frankfurt zwaar bew n3 8 5 0.0 Genève halfbew. ws 0 16 6 11.0 Helsinki onbewolkt nw2 3 -5 60 Innsbruck regen ver 1 6 .2 0.0 Istanbul onbewolkt z4 17 7 0.0 Klagenfurt half bew. ver. 1 10 2 3.0 Kopenhagen half bew. n3 3 0 2.7 Las Palmas licht bew. n4 22 17 0.0 Lissabon zwaarbew zw3 15 9 2.0 Locarno zwaar bew. w.s.0 7 2 98.0 Londen licht bew. w.s.0 8 1 140 Luxemburg zwaar bew no 3 4 3 62 Madrid zwaar bew. z2 10 -1 30 Malaga halfbew nw2 18 9 0.0 Mallorca licht bew nw3 15 10 0.0 Malta licht bew zw2 19 13 0.0 Moskou zwaar bew. wf 0 1 •3 1.0 München regen w2 8 4 0.4 Nice halfbew. o2 15 8 162 Oslo onbewolkt n2 -2 8 0.0 Parijs zwaarbew n2 5 .3 6.2 Praag zwaar bew zw 3 8 2 0.0 Rome zwaarbew z2 17 8 0.0 Split zwaar bew. o3 17 13 0.0 mist zomig W warmtefront V koufront hagel lagedruk windrichting H hogedruk 19 temperatuur —1000— luchtdruk in hecto pascal Stockholm onbewolkt w5 1 0 0.0 Los Angeles zwaar bew o2 16 7 0.0 Warschau half bew. zw2 12 2 00 New Orleans zwaar bew zo 3 26 19 00 Wenen regen w4 13 -1 o New York zwaar bew no 3 5 2 0.0 Zurich zwaarbew nl 8 5 1.6 Tel Aviv onbewolkt zo 2 19 7 0.0 Bangkok zwaar bew. z2 33 24 0.2 Tokyo onbewolkt n2 8 1 0.0 Buenos Aires half bew n3 28 22 0.0 Toronto zwaar bew z2 8 0 41.0 Casablanca half bew. o3 18 11 0.8 Tunis regen w5 16 8 0.0 Johannesburg half bew o4 26 15 30.0 Vancouver zwaar bew. ol 4 0 11.0 L O F LEIDSCH DAGBLAD (Opgericht 1 maart 1860) KANTOOR Rooseveltstraat 82 071-5356 356 Postadres: Postbus 54, 2300 AB Leiden ABONNEESERVICE e-mail: abonneeservice@damiate.hdc nl Geen krant ontvangen? Bel voor nabezorging: Ma t/m/vr. 18.00-19.30 uur en Zaterdag 10.00-12.00 uur 071-5128 030 DIRECTIE B M. Essenberg, W.M.J. Bouterse (adjunct) J. Kiel (adjunct) HOOFDREDACTIE J.G Majoor, T. van Brussel (adjunct) L.F. Klein Schiphorst (adjunct) H. Schneider (adjunct) REDACTIE A. Maandag, chef eindredactie algemeen T. Brouwer de Koning, chef redactie Rijn- en Veenstreek D C. van der Plas, chef eindredactie regio J Rijsdam, chef redactie kunst W. Spierdijk, chef sportredactie E. Straatsma, chef redactie Regio Leiden R.I.M. van der Veer, chef redactie Duin-en Bollenstreek W.F. Wegman, chef redactie Leiden INTERNET: www.leidschdagblad.nl TELEFAX Advertenties: 071— 5323 50^- Familieberichten: 023- 531[ 023- 5320 216 Redactie 071-5321 921 Hoofdredactie: 071- 53151 ADVERTENTIE* Maandag t/m vrijdag v, 071-5356230 RUBRIEKSADVERTEl Maandag t/m vrijdag van 8 3f 071- 5143 545 ABONNEMENTEN: (071-| bij vooruitbetaling: per maand (acceptgiro) per kwartaal (acceptgiro) per half jaar (acceptgiro) per jaar (acceptgiro) Abonnees die ons een machtiging het automatisch afschrijven van® abonnements- geld, ontvangen jl betaling. VERZENDING PER P4 Voor abonnementen die per pos» worden verzonden geldt een toe aan portokosten per verschijndag LEIDSCH DAGBLAD OP C Voor mensen die moeilijk lezel hebben of blind zijn (of een arl leeshandicap hebben), is een sa van het regionale nieuws uit hf Dagblad op geluidscassette bel informatie 0486-486486 (Centrum voor Gesproken Lectj Auteursrechten voorbei Dagbladuitgeverij Da E-MAIL: redactie. Id@damiate.hdc.nl Z I K E N H U I Z ongevallendienst Rijnland Ziekenhuis, vestiging St. Elisabeth: 24 u. per dag. Diaconessenhuis: maandag t/m vrijdag 08.00-17.00 u. (uitgezontl feestdagen). Leids Universitair Medisch Centrum: 24 u. per dag. Rijnland Ziekenhuis, vestiging Rijnoord: geen ongevallendienst. I inlichtingen bezoekuren ziekenhuizen Diaconessenhuis: tel. 071-5178178. Rijnland Ziekenhuis, vestiging Elisabeth: tel. 071-5454545. Rijnland Ziekenhuis, vestiging Rijnoord: tel. 0172-463131. Leids Universitair Medisch Centrum: tel. 071-5269111. jnst Regel rui de Internationale Reis- en Kredietbrief Plus. Met een gerust gevoel op reis dankzij: hulp van de buitenlandse wegenwacht een vervangende vakantie-auto www.anwb.nl of bel gratis 0800-0503 ANWB

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 2001 | | pagina 14